Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN din 7 ianuarie 2016  de urgenţă (Anexa 2)*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN din 7 ianuarie 2016 de urgenţă (Anexa 2)*)

EMITENT: MINISTERUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 34 bis din 18 ianuarie 2016
──────────
    *) Aprobat de Ordinul ministrului energiei nr. 7 din 7 ianuarie 2016 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 34 din 18 ianuarie 2016.
──────────


                                PLAN DE URGENŢĂ

                                    ROMÂNIA


    Elaborat în conformitate cu Articolul 4 paragraful (1) a) şi Articolul 10 al Regulamentului (UE) 994/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei 2004/67/CE
    1. Introducere
    Regulamentul UE nr. 994/2010 impune în art. 4 aliniatul 1) ca Autoritatea competentă a fiecărui stat, după consultarea întreprinderilor din sectorul gazelor, a organizaţiilor relevante care reprezintă interesele consumatorilor casnici şi industriali de gaze şi a autorităţii naţionale de reglementare, în cazul în care aceasta este diferită de autoritatea competentă, să elaboreze:
    a) un plan de acţiune preventiv conţinând măsurile necesare pentru reducerea riscurilor identificate, în conformitate cu evaluarea de risc efectuată; şi
    b) un plan de urgenţă conţinând măsurile care trebuie luate pentru a elimina sau a limita impactul unei întreruperi a aprovizionării cu gaze.
    În România, atribuţia punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de Regulamentul UE nr. 994/2010 revine ME în calitate Autoritate Competentă, potrivit prevederilor art. 102 lit. l) din Legea 123 din 2012.
    În conformitate cu prevederile art. 9 din Regulamentul UE nr. 994/2010, Autoritatea Competentă a elaborat un plan de acţiune preventiv conţinând măsurile necesare pentru reducerea riscurilor identificate, în conformitate cu evaluarea de risc efectuată şi l-a transmis Comisiei la data de 4 decembrie 2014.
    Prezentul Plan de Urgenţă este elaborat în baza evaluării de risc şi planului de acţiune preventiv.

    2. Cadru legal
    Elaborarea Planului de urgenţă este reglementată de art. 10 din Regulamentul UE nr. 994/2010.
    Planurile de urgenţă naţionale sau comune:
    (a) se elaborează ţinând cont de nivelurile de criză stabilite la alineatul (3);
    (b) definesc rolul şi responsabilităţile întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi ale consumatorilor industriali, inclusiv cele ale producătorilor de energie electrică relevanţi, ţinând seama de diferenţele în ceea ce priveşte măsura în care aceştia sunt afectaţi în cazul întreruperii aprovizionării cu gaze, precum şi interacţiunea acestora cu autorităţile competente şi, acolo unde este cazul, cu autorităţile naţionale de reglementare pentru fiecare dintre nivelurile de criză definite la alineatul (3);
    (c) definesc rolul şi responsabilităţile autorităţilor competente şi ale celorlalte organisme cărora li s-au delegat sarcini în conformitate cu articolul 2, alineatul (2) pentru fiecare dintre nivelurile de criză definite la alineatul (3) din prezentul articol;
    (d) asigură faptul că întreprinderile din sectorul gazelor şi consumatorii industriali de gaze au suficient timp să reacţioneze în situaţia fiecărui nivel de criză;
    (e) identifică, dacă este cazul, măsurile şi acţiunile necesare pentru a atenua impactul potenţial al unei întreruperi în aprovizionarea cu gaze asupra instalaţiilor de termoficare şi asupra furnizării de energie electrică produsă pe bază de gaze naturale;
    (f) stabileşte procedurile şi măsurile detaliate care trebuie urmate pentru fiecare nivel de criză, inclusiv planurile corespunzătoare pentru schimburile de informaţii;
    (g) desemnează un manager sau o echipă de criză şi defineşte rolul acestora;
    (h) identifică contribuţia măsurilor bazate pe mecanismele pieţei, în special cele enumerate în anexa II, pentru gestionarea situaţiei în cazul nivelului de alertă şi pentru ameliorarea situaţiei în cazul nivelului de urgenţă;
    (i) identifică contribuţia măsurilor care nu au la bază mecanismele pieţei, planificate sau care urmează a fi implementate în cazul nivelului de urgenţă, în special cele enumerate în anexa III, evaluează gradul în care utilizarea măsurilor care nu au la bază mecanismele pieţei este necesară pentru a face faţă crizei, identifică efectele acestora şi defineşte procedurile pentru implementarea lor, ţinând cont de faptul că măsurile care nu se bazează pe piaţă se utilizează numai atunci când măsurile bazate pe mecanismele pieţei nu mai pot asigura ele însele aprovizionarea consumatorilor, mai cu seamă a celor protejaţi;
    (j) descrie mecanismele utilizate pentru cooperarea cu alte state membre pentru fiecare nivel de criză;
    (k) detaliază obligaţiile de raportare impuse întreprinderilor din sectorul gazelor naturale în cazul nivelurilor de alertă şi de urgenţă;
    (l) întocmeşte o listă cu acţiuni predefinite pentru punerea la dispoziţie a gazelor în cazul unei situaţii de urgenţă, inclusiv contractele comerciale dintre părţile implicate în aceste acţiuni şi mecanismele de compensare pentru întreprinderile din sectorul gazelor naturale, dacă este cazul, luând în considerare cu seriozitate confidenţialitatea datelor sensibile. Astfel de acţiuni presupun, de exemplu, acorduri transfrontaliere între statele membre şi/sau întreprinderile din sectorul gazelor naturale.
    Planul de urgenţă se actualizează la fiecare doi ani, dacă împrejurările nu impun o actualizare mai frecventă, astfel încât să reflecte versiunea actualizată a evaluării riscurilor.

    3. Situaţia de urgenţă - definire
    Apariţia unor evenimente care pot cauza următoarea consecinţă:
    a) cerere excepţional de mare; sau
    b) întrerupere semnificativă a furnizării; sau
    c) afectarea semnificativă a situaţiei livrărilor,
    şi doar cu condiţia în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă, în plus, măsuri nebazate pe piaţă în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze a consumatorilor protejaţi.

    4. Scenarii de risc

┌───────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Scenariu 1 │Defecţiuni pe direcţiile de transport din Federaţia Rusă │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Scenariu 2 │Defecţiuni tehnice în Sistemul Naţional de Transport │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Scenariu 3 │Dezechilibre în activitatea de înmagazinare a gazelor naturale │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Scenariu 4 │Condiţii meteo extreme │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Scenariu 5 │Sistarea furnizării de gaze naturale din Federaţia Rusă către UE │
└───────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────┘


    5. Niveluri de criză
    a) Nivelul de alertă timpurie (alertă timpurie): în cazul în care există informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările şi care ar putea conduce la nivelul de alertă sau de urgenţă în cazul producerii sale; nivelul de alertă timpurie poate fi activat printr-un mecanism de alertă timpurie.
    b) Nivelul de alertă (alertă): în cazul unei întreruperi a aprovizionării sau al unei cereri de gaze excepţional de mari care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze întreruperea sau cererea respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă.
    c) Nivelul de urgenţă (urgenţă): în cazul unei cereri excepţional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor şi în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă, în plus, măsuri nebazate pe piaţă în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze, în special pentru consumatorii protejaţi.
    6. Câteva informaţii referitoare la măsurile de garantare în România a securităţii aprovizionării cu gaze naturale prevăzute de Regulamentul UE nr. 994/2010

    Legea nr. 123/2012
    În conformitate cu prevederile art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012, producătorii de gaze naturale sunt obligaţi să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici, inclusiv cantităţile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei, în conformitate cu reglementările ANRE şi cu respectarea graficului de liberalizare a preţurilor şi de asigurare a gazelor naturale pentru aceştia; furnizorii şi clienţii noncasnici care beneficiază de aceste cantităţi au obligaţia respectării destinaţiei acestor cantităţi de gaze naturale; restul producţiei proprii realizate de producători, mai puţin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziţia pieţei concurenţiale.
    Definirea consumatorului protejat în conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 994/2010
    Consumatorii protejaţi înseamnă toţi consumatorii casnici racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor naturale, şi în plus, în cazul în care statul membru respectiv decide astfel, mai pot cuprinde:
    a) întreprinderile mici şi mijlocii, cu condiţia ca acestea să fie racordate la o reţea de distribuţie a gazelor, şi serviciile esenţiale, cu condiţia ca acestea să fie racordate la o reţea de distribuţie sau de transport de gaze şi ca aceşti consumatori suplimentari să nu depăşească mai mult de 20% din consumul de total de gaze; şi/sau
    b) instalaţii de termoficare, în măsura în care furnizează energie consumatorilor casnici şi consumatorilor menţionaţi la lit. a), cu condiţia ca aceste instalaţii să nu poată funcţiona cu alţi combustibili şi să fie conectate la o reţea de distribuţie sau de transport de gaze.
    Definirea consumatorului protejat în legislaţia romană
    Legea nr. 123/2012 nu defineşte consumatorul protejat.
    În conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 994/2010, consumatorul protejat înseamnă toţi consumatorii casnici care sunt racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor naturale, putând include de asemenea cele două categorii de consumatori menţionate la art. 2, pct. 1 lit. a) şi b)
    Consumul de gaze naturale în România
    Consumul de gaze naturale în România se prezintă după cum urmează:

┌─────────────┬───────────────────────────┐
│ AN │ Consum total/MWh*) │
├─────────────┼───────────────────────────┤
│ 2013 │ 132,603,324 │
├─────────────┼───────────────────────────┤
│ 2014 │ 127,556,673 │
└─────────────┴───────────────────────────┘


──────────
    *) Sursa consumurilor: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieţei de gaze pe anul 2013 şi 2014
──────────

    Consumul de gaze naturale pe piaţa reglementată din România se prezintă după cum urmează:

┌─────────────┬───────────────────────────┐
│ AN │ Consum total/MWh*) │
├─────────────┼───────────────────────────┤
│ 2013 │ 50,863,980 │
├─────────────┼───────────────────────────┤
│ 2014 │ 43,785,650 │
└─────────────┴───────────────────────────┘


──────────
    *) Sursa consumurilor pe piaţa reglementată: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieţei de gaze pe anul 2013 şi 2014
──────────

    Până la 31 decembrie 2014, în ceea ce priveşte categoriile de consumatori de gaze naturale, din piaţa reglementată făceau parte:
    ● consumatorii casnici care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, respectiv nu au optat pentru a-şi alege furnizorul şi să negocieze direct contractele de vânzare-cumpărare cu aceştia;
    ● consumatorii non-casnici care aveau asigurată furnizarea gazelor naturale în baza contractelor-cadru de furnizare şi la preţ reglementat, respectiv clienţii non-casnici care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate (nu au optat pentru a-şi alege furnizorul şi să negocieze direct contractele de vânzare-cumpărare cu aceştia)
    Ponderea consumului casnicilor în total consum, se prezintă după cum urmează:

┌──────────┬──────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│ AN │ Consum total/MWh*) │ Consum casnici % *) │ Consum casnici/MWh │
├──────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ 2013 │ 132,603,324 │ 22,53% │ 29,623,583 │
├──────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ 2014 │ 127,556,673 │ 22,34% │ 28,738,518 │
└──────────┴──────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┘


──────────
    *) Sursa consumurilor şi ponderea casnicilor în total consum: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieţei de gaze
──────────

──────────
    *) Notă CTCE:
    Graficul se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 34 bis din 18 ianuarie 2016 la pagina 42 (a se vedea imaginea asociată).
──────────

    Începând cu 1 ianuarie 2015, în ceea ce priveşte categoriile de consumatori de gaze naturale, din piaţa reglementată mai fac parte doar consumatorii casnici care au asigurate cantităţile de gaze naturale în baza unor contracte cadru şi la preţ reglementat.
    Începând cu 1 iulie 2021, şi această categorie de consumatori va face parte din piaţa liberă.
    Având în vedere faptul că:
    ● în România, în contextul şi interpretarea Regulamentului UE nr. 994/2010, consumatorii protejaţi sunt reprezentaţi de categoria consumatorilor casnici racordaţi la un sistem de distribuţie;
    ● în România, în conformitate cu prevederile Legii nr. 123/2012, producătorii de gaze naturale au obligaţia să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici;
    ● în România, ponderea producţiei interne în total consum este de aproximativ 90%;
    ● consumatorii casnici au asigurate cantităţile din producţie internă în conformitate cu prevederile art. 124 alin 1, lit e) din Legea nr. 123/2012;
    ● suplimentar faţă de obligaţia producătorilor de a pune cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici, au fost adoptate măsurile indicate la punctul 10 din prezentul Plan de Urgenţă,
    în România, în condiţiile art. 124 alin 1, lit e) din Legea nr. 123/2012, până la data de 1 iulie 2021, coroborat cu măsurile prevăzute la punctul 10 din Planul de Urgenţă, furnizarea de gaze naturale pentru consumatorii protejaţi este garantată şi, pe cale de consecinţă, asigurată.

    7. Rolul şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică şi termică relevanţi în cadrul nivelurilor de urgenţă
    În cadrul nivelului de alertă timpurie şi alertă întreprinderile din sectorul gazelor naturale vor avea, în principal, obligaţiile ce revin fiecăruia dintre acestea în conformitate cu prevederile legale, descrise la punctul 6 de mai sus.
    Suplimentar faţă de obligaţiile legale menţionate la punctul 6 de mai sus, în cadrul nivelurilor de alertă timpurie şi alertă de urgenţă, rolurile şi responsabilităţile autorităţii competente, autorităţilor publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică şi termică relevanţi, sunt următoarele:

    Nivel Alertă Timpurie

    Producători gaze naturale
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori înmagazinare
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operator transport şi de sistem
    ● va informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● va informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    TRANSGAZ (DOPGN şi DNGN)
    ● va informa Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori sistem de distribuţie
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Producători de energie electrică şi termică
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Furnizori de gaze naturale
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Autoritatea Competentă
    ● va centraliza informaţiile concrete, sigure şi fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;
    ● va analiza împreună cu Transgaz informaţiile notificate referitoare la evenimentele care ar deteriora în mod semnificativ livrările împreună şi, după caz, va declara nivelul de alertă timpurie
    ● va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă timpurie
    ● va monitoriza împreună şi cu sprijinul Transgaz şi ANRE modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale cere revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    ● în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi/sau autorităţile publice va declara, după caz, încetarea nivelului de alertă timpurie
    ● în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi/sau autorităţile publice va declara, după caz, nivelul de alertă.

    Nivel Alertă

    Producătorii de gaze naturale:
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării, sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Operatori înmagazinare
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Operator transport şi de sistem
    ● va informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● va informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    TRANSGAZ
    ● va informa Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● va informa ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Operatori sistem de distribuţie
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Producători de energie electrică şi termică
    ● vor informa DEN, Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● vor informa DEN, Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurie

    Furnizori de gaze naturale
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de alertă

    Autoritatea Competentă
    ● va centraliza informaţiile concrete, sigure şi fiabile, conform cărora se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● va analiza împreună cu Transgaz informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei întreruperi a aprovizionării sau se înregistrează o cerere excepţional de mare care afectează în mod semnificativ situaţia livrărilor, dar piaţa este încă în măsură să gestioneze situaţia respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piaţă
    ● va monitoriza împreună şi cu sprijinul Transgaz şi ANRE modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale care revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    ● în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi, după caz, autorităţile publice, va declara încetarea nivelului de alertă în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi autorităţile publice şi va declara, după caz, nivelul de urgenţă
    ● va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă

    Nivel de Urgenţă

    Producători gaze naturale
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare, sau o întrerupere semnificativă a furnizării, sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operatori înmagazinare
    ● vor informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operator transport şi de sistem
    ● va informa Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● va informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    TRANSGAZ
    ● va informa Autoritatea Competentă şi ANRE asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● va informa ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Operatori sistem de distribuţie
    ● vor informa DEN, Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Producători de energie electrică şi termică
    ● vor informa DEN, Transgaz şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Furnizori de gaze naturale
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă asupra oricărei informaţii concrete, sigure şi fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● vor informa Transgaz, ANRE şi Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligaţiilor legale şi contractuale pe perioada nivelului de urgenţă

    Autoritatea Competentă
    ● va centraliza informaţiile concrete, sigure şi fiabile, conform cărora se înregistrează o cerere excepţional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● va analiza împreună cu Transgaz şi ANRE informaţiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei cereri excepţional de mari sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită
    ● va monitoriza împreună şi cu sprijinul Transgaz şi ANRE modul de îndeplinire a obligaţiilor legale şi contractuale cere revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale
    ● în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi, după caz, autorităţile publice, va declara încetarea nivelului de alertă în baza informaţiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi autorităţile publice şi va declara, după caz, nivelul de urgenţă
    ● va notifica CE cu privire la activarea nivelului de urgenţă
    ● va dispune, în condiţiile prevederilor legale, orice măsură necesară şi utilă pentru gestionarea nivelului de urgenţă, respectiv a uneia sau mai multora dintre măsurile identificate la punctul 11
    ● va notifica, în timp real, ANRE şi Transgaz, precum şi întreprinderile din sectorul gazelor naturale asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă
    ● va solicita ANRE şi Transgaz, precum şi întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, respectarea prevederilor legale şi îndeplinirea măsurilor dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă
    ● va notifica CE asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgenţă

    8. Managerul de criză
    Managerul de criză este Autoritatea Competentă care are competenţă în asigurarea securităţii energetice a României în domeniul gazelor naturale, respectiv ME prin intermediul Serviciului Autoritate Competentă pentru asigurarea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale.
    Date de contact Autoritate Competentă:
    adresă: Splaiul Independenţei, nr. 202 E, sector 6, Bucureşti
    e-mail: cornel.zeveleanu@energie.gov.ro şi office.cabinet@energie.gov.ro
    Autoritatea Competentă poate institui prin decizie o echipă de criză pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă.
    În echipa de criză, cu acordul prealabil al întreprinderilor din sectorul gazelor naturale şi autorităţilor publice centrale, pot face parte şi câte un reprezentant desemnat al acestora.

    9. Măsuri reglementate de prevederi legale, necesare asigurării securităţii aprovizionării cu gaze naturale
    Utilizarea contractelor vizând asigurarea securităţii aprovizionării cu gaze naturale
    Prevedere legală: art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012
    Producătorii au obligaţia să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici, inclusiv cantităţile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei, în conformitate cu reglementările ANRE şi cu respectarea graficului de liberalizare a preţurilor şi de asigurare a gazelor naturale pentru aceştia; furnizorii şi clienţii noncasnici care beneficiază de aceste cantităţi au obligaţia respectării destinaţiei acestor cantităţi de gaze naturale.
    Contractele încheiate de producători cu furnizorii consumatorilor casnici pentru gazele naturale necesare acoperirii acestei categorii de clienţi sunt încheiate în scopul asigurării securităţii aprovizionării cu gaze naturale.
    Prevedere legală: Ordinul ANRE nr. 161 din 19 decembrie 2014, pentru aprobarea Metodologiei de alocare a cantităţilor de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie necesare acoperirii consumului clienţilor casnici şi producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei
    Producătorii de gaze naturale au obligaţia de a aloca cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie necesare acoperirii consumului clienţilor casnici şi producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei în conformitate cu prevederile Ordinului ANRE nr. 161 din 19 decembrie 2014.

    Utilizarea contractelor de furnizare care pot fi întrerupte
    Prevedere legală: art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012
    Producătorii au obligaţia să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului consumatorilor prevăzuţi de lege. Aceste contracte nu pot fi întrerupte.
    Restul producţiei proprii realizate de producători, mai puţin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, rămasă după respectarea obligaţiei de a pune cu prioritate conform prevederilor legale va fi pusă la dispoziţia pieţei concurenţiale.
    Contractele de furnizare gaze naturale ale producătorilor având ca sursă producţia internă pot fi întrerupte de către producători în cazul în care cantitatea de gaze din producţia internă nu poate asigura mai mult decât obligaţia de prioritate, astfel cum este aceasta reglementată de lege.

    Utilizarea contractelor de transport gaze naturale care pot fi întrerupte
    Prevedere legală: Ordinul ANRE nr. 16 din 27 martie 2013 privind aprobarea Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, anexa 1 la Codul reţelei pentru Sistemul Naţional de Transport - prevederile contractului cadru de transport al gazelor naturale
    Operatorul sistemului de transport, acţionând în mod prudent şi corect, are dreptul să limiteze/întrerupă capacitatea întreruptibilă de transport rezervată de utilizatorul reţelei, în scopul asigurării funcţionării
    SNT în condiţii de siguranţă şi echilibru după cum urmează:
    a) la punctele de intrare/ieşire în/din SNT, în situaţia în care se înregistrează o diferenţă între consumul de gaze şi sursele disponibile pentru acoperirea acestuia mai mare de 4 milioane m.c. pe o perioadă de una sau mai multe zile consecutive, respectiv o scădere a presiunii gazelor din zonele nodale şi de la extremităţile SNT cu 3 până la 6 bari faţă de perioada imediat anterioară, determinate de următoarele cauze imprevizibile:
    ● diminuarea majoră a surselor de aprovizionare din producţia internă, cauzată de accidente, sau din import, cu mai mult de 20% faţă de cantităţile programate;
    ● consumul excesiv de gaze naturale, ca efect al unor temperaturi extrem de joase la nivelul întregii ţări sau în zone însemnate ale ţării, pe perioade îndelungate de timp.
    b) la punctele de interconectare în care este asigurată curgerea fizică bidirecţională, în situaţia în care suma nominalizărilor corelate pe direcţia de ieşire din România este mai mare decât suma nominalizărilor corelate pe direcţia de intrare în România cu mai mult decât capacitatea fermă oferită pe direcţia de ieşire din România.
    Operatorul sistemului de transport va notifica UR cu privire la limitarea/întreruperea capacităţii întreruptibile de transport, precum şi cu privire la durata estimată a limitării/întreruperii dispuse, precizând cauzele care au condus la acestea, cu cel puţin 12 ore înainte de momentul întreruperii/limitării efective a capacităţii întreruptibile de transport.

    Depozite comerciale - constituire stoc minim de gaze naturale - volumul gazelor înmagazinate
    Prevederi legale:
    ● Ordinul ANRE nr. 14 din 11 martie 2015, pentru aprobarea Metodologiei privind determinarea anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de furnizare de gaze naturale şi pentru titularii licenţelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale
    ● Ordinul ANRE nr. 110 din 17 iulie 2015, privind aprobarea nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de furnizare şi pentru titularii licenţelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale, pentru ciclul de înmagazinare 2015-2016
    a) Titularii licenţelor de furnizare gaze naturale care au în portofoliu clienţi casnici au obligaţia să constituie în fiecare an un stoc minim în depozitele de înmagazinare gaze naturale, astfel încât să fie asigurată siguranţă şi continuitatea aprovizionării cu gaze a clienţilor casnici/finali (clienţi protejaţi);
    b) Titularii licenţelor de operare sistem de transport al gazelor naturale au obligaţia să constituie în fiecare an un stoc minim în depozitele de înmagazinare gaze naturale, în vederea asigurării echilibrului fizic al sistemelor de transport al gazelor naturale în perioada sezonului rece.
    Obligaţiile menţionate la pct. a) şi b) sunt stabilite în conformitate cu metodologia privind determinarea anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licenţelor de furnizare gaze naturale şi pentru titularii licenţelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale, aprobată prin Ordinul ANRE nr. 14/11 martie 2015.
    Pentru siguranţa aprovizionării cu gaze naturale a clienţilor casnici/finali (protejaţi), titularii licenţelor de furnizare gaze naturale au obligaţia de a constitui în depozitele de înmagazinare un stoc minim de gaze naturale, în fiecare an "n", până la data de 31 octombrie inclusiv.
    ANRE determină anual nivelul stocului minim naţional de gaze naturale, stabileşte obligaţiile de constituire a stocului minim naţional de gaze naturale care revine fiecărui titular de licenţă de furnizare de gaze naturale şi monitorizează şi verifică îndeplinirea obligaţiei de constituire a stocului minim de gaze naturale de către aceştia, conform unei proceduri interne.
    Stocul de gaze naturale se exprimă în MWh şi se stabileşte pentru fiecare titular al licenţei de furnizare gaze naturale, în baza cantităţilor de gaze naturale efectiv furnizate fiecărei categorii de clienţi finali din portofoliul propriu, în anul anterior celui pentru care se stabileşte stocul de gaze naturale, conform metodologiei aprobate prin Ordinul ANRE nr. 14/11 martie 2015.
    Prin Ordinul ANRE nr. 149 din 1 octombrie 2015:
    ● a fost aprobat nivelul stocului minim de gaze naturale pentru ciclul de înmagazinare 2015-2016, la un nivel de 17.477.030,807 MWh, defalcat după cum urmează:
    a) stoc aferent categoriei de clienţi finali casnici - 7.535.760,006 MWh;
    b) stoc aferent categoriei de clienţi finali producători de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei - 3.198.492,786 MWh;
    c) stoc aferent categoriei de clienţi finali noncasnici - 6.742.778,015 MWh.
    ● a fost aprobat nivelul stocului minim de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare care asigură aprovizionarea cu gaze naturale a clienţilor finali au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană la sfârşitul ciclului de injecţie 2015, inclusiv, prevăzut în anexa care face parte integrantă din ordin.
    ● a fost aprobat stocul de gaze naturale pe care Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. are obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană la data de 31 octombrie 2015, inclusiv, la un nivel de 95.000 MWh.
    Titularii licenţei de furnizare a gazelor naturale şi Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. au obligaţia să ducă la îndeplinire prevederile Ordinul ANRE nr. 149 din 1 octombrie 2015, iar compartimentele de resort din cadrul ANRE vor urmări respectarea acestuia.

    Depozite comerciale - alocarea capacităţilor disponibile
    Prevedere legală: Decizia ANRE nr. 824/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale
    Alocarea capacităţilor de înmagazinare se face de către operatorii de înmagazinare, în baza unei metodologii, stabilite în conformitate cu prevederile Deciziei ANRE nr. 824/2004.
    Ordinea de alocare a capacităţilor se face de către operatorii de înmagazinare. Ordinea de prioritate:
    a) operatorul SNT - pentru capacităţile de gaze naturale necesare asigurării permanente a echilibrului SNT;
    b) producătorii de gaze naturale - pentru cantităţile de gaze naturale necesare desfăşurării proceselor tehnologice;
    c) furnizorii - pentru cantităţile de gaze naturale necesare realizării furnizării clienţilor finali (casnici);
    d) consumatorii eligibili - pentru cantităţile necesare consumului propriu;
    e) furnizorii de pe piaţa liberă;
    f) alţi solicitanţi.

    Depozite comerciale - stabilirea programelor de extracţie
    Prevedere legală: Decizia ANRE nr. 824/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale
    La stabilirea programelor de extracţie a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, capacităţile de extracţie sunt alocate de către operatorii de înmagazinare, având în vedere următoarea ordine de prioritate:
    a) operatorul SNT - pentru cantităţile de gaze naturale necesare asigurării permanente a echilibrului fizic al SNT;
    b) producătorii - pentru cantităţile de gaze naturale necesare desfăşurării proceselor tehnologice, dacă acestea nu pot fi asigurate din producţia curentă;
    c) furnizorii şi producătorii de energie termică care şi-au îndeplinit obligaţia de constituire a stocului minim stabilită prin ordin al Preşedintelui ANRE şi furnizorii mandataţi pentru constituirea stocului minim al altor furnizori, după cum urmează:
      (i) capacitate de extracţie pentru cantităţile din stocul minim constituit pentru segmentul reglementat şi pentru CPET din segmentul concurenţial achiziţionate din înmagazinare de la alţi furnizori pentru îndeplinirea stocului minim pentru segmentul reglementat şi pentru CPET din segmentul concurenţial, la nivelul solicitărilor de extracţie;
      (ii) capacitate de extracţie pentru cantităţile din stocul minim constituit pentru NC din segmentul concurenţial, la nivelul solicitărilor de extracţie;
      (iii) în cazul în care solicitările de extracţie ale furnizorilor şi producătorilor de energie termică depăşesc capacităţile tehnice de extracţie, acestea se alocă proporţional, în funcţie de ponderea stocului minim rămas în depozitele de înmagazinare subterană aferent fiecărui furnizor şi producător de energie termică care optează pentru achiziţia cantităţii de gaze naturale necesară pentru producerea energiei termice în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei direct de la producători în totalul obligaţiei de stoc minim şi, în cadrul stocului minim constituit de fiecare furnizor/furnizor mandatat în parte, în funcţie de structura aferentă celor două categorii, respectiv CPET şi NC;
    d) furnizorii care au constituit stocuri mai mari decât obligaţia de stoc minim, pentru cantităţile de gaze naturale ce depăşesc nivelul obligaţiei de stoc minim aferentă fiecărui furnizor în parte, clienţilor eligibili şi altor solicitanţi, la nivelul solicitărilor acestora - în cazul în care există suficientă capacitate de extracţie disponibilă după alocarea aferentă primelor niveluri de prioritate, respectiv proporţional cu ponderea stocului rămas în depozitele de înmagazinare subterană aferent fiecărui furnizor - în cazul în care capacitatea de extracţie rămasă este insuficientă.
    În cazul în care, după alocarea capacităţilor de extracţie conform prevederilor alin. (1), rămâne capacitate de extracţie disponibilă, iar solicitările ulterioare depăşesc nivelul acesteia, capacitatea rămasă disponibilă se va aloca cu prioritate către operatorul SNT şi, ulterior, către CPET.

    10. Măsuri care nu au la bază mecanismele pieţei pentru nivelul de urgenţă
    Autoritatea Competentă va promova necesitatea adoptării următoarelor măsuri care nu au la bază mecanismele pieţei pentru nivelul de urgenţă, în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor protejaţi, în special în cazul unei cereri excepţional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării sau al unei afectări semnificative a situaţiei livrărilor şi în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieţei au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită a consumatorilor protejaţi, respectiv:
    a) definirea în Legea nr. 123/2012 a "consumatorului protejat", în limitele prevăzute de Regulamentul 994/2010;
    b) identificarea şi evidenţa clienţilor protejaţi se va realiza în conformitate cu reglementările emise de către ANRE.
    c) producătorii vor pune cu prioritate la dispoziţia furnizorilor care au în portofoliu clienţi protejaţi sau clienţilor protejaţi din portofoliu propriu cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie necesare acoperirii consumului clienţilor protejaţi, în conformitate cu reglementările ANRE şi cu respectarea calendarului de liberalizare a preţurilor pentru aceştia; furnizorii şi clienţii protejaţi care beneficiază de aceste cantităţi au obligaţia respectării destinaţiei acestor cantităţi de gaze naturale; restul producţiei proprii realizate de producători, mai puţin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziţia pieţei concurenţiale;
    d) producătorii de gaze naturale vor avea obligaţia să încheie cu furnizorii contracte de furnizare distincte pentru cantităţile de gaze naturale destinate consumului clienţilor protejaţi;
    e) furnizorii de gaze naturale vor avea obligaţia să încheie contracte de furnizare gaze naturale distincte cu clienţii protejaţi;
    f) utilizatorii de sistem vor avea obligaţia să încheie cu operatorii sistemelor contracte distincte pentru cantităţile de gaze naturale destinate consumului clienţilor protejaţi;
    g) furnizorii de gaze naturale şi clienţii care nu intra în categoria clienţilor protejaţi vor avea obligaţia să încheie contracte distincte pentru cantităţile de gaze naturale necesare asigurării integrităţii fizice a instalaţiilor exploatate şi/sau a securităţii mediului care vor produce efecte pe perioada nivelului de urgenţă (contracte ce vor intra în vigoare în ziua apariţiei nivelului de urgenţă şi vor înceta în ziua următoare încetării nivelului de urgenţă);
    h) Autoritatea Competentă va declara apariţia şi încetarea nivelului de urgenţă, pe perioada de criză, prin ordin al ministrului de resort publicat în Monitorul Oficial;
    i) în situaţie de criză, pe perioada nivelului de urgenţă, în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a clienţilor protejaţi, se suspendă executarea contractelor de furnizare, transport, înmagazinare şi distribuţie, cu excepţia celor amintite la lit. d), f), e) şi g) de mai sus.
    j) în situaţie de criză, pe perioada nivelului de urgenţă, producătorii de gaze naturale vor pune cu prioritate la dispoziţia furnizorilor care au în portofoliu clienţi protejaţi sau clienţilor protejaţi cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie necesare acoperirii consumului clienţilor protejaţi, în conformitate cu reglementările ANRE.
    k) în situaţie de criză, pe perioada nivelului de urgenţă, furnizorii care nu au încheiate contracte cu consumatorii protejaţi şi care dispun de gaze naturale vor pune cu prioritate la dispoziţia furnizorilor care au în portofoliu clienţi protejaţi sau clienţilor protejaţi cantităţile de gaze naturale necesare acoperirii consumului clienţilor protejaţi, în conformitate cu reglementările ANRE;
    l) în situaţie de criză, pe perioada nivelului de urgenţă, furnizorii care au încheiate contracte cu consumatorii protejaţi şi care dispun de gaze naturale suplimentare consumului consumatorilor protejaţi din portofoliul propriu vor pune cu prioritate la dispoziţia furnizorilor care au în portofoliu clienţi protejaţi sau clienţilor protejaţi cantităţile de gaze naturale necesare acoperirii consumului clienţilor protejaţi, în conformitate cu reglementările ANRE;
    m) în situaţia în care pe perioada nivelului de urgenţă, ca rezultat al aplicării lit. j) -k) rămân cantităţi de gaze naturale disponibile, acestea vor putea fi tranzacţionate pe pieţe centralizate (piaţa zilei următoare) şi/sau piaţa de echilibrare, în conformitate cu reglementările ANRE;
    n) consumul de gaze naturale, pe perioada nivelului de urgenţă, fără existenţa unui contract aflat în derulare în conformitate cu prevederile legale constituie infracţiune;
    o) nerespectarea de către furnizori sau clienţi a destinaţiei cantităţilor de gaze naturale achiziţionate din producţia internă, în conformitate cu reglementările ANRE, pentru consumul clienţilor protejaţi, constituie infracţiune;
    Autoritatea Competentă va putea adopta măsurile prevăzute la lit. a) - l) de mai sus în condiţiile în care prevederile legale naţionale permit adoptarea acestor măsuri.
    Din acest motiv, Autoritatea Competentă analizează promovarea unor modificări ale prevederilor legale în vigoare în vederea asigurării premiselor necesare adoptării măsurilor care nu au la baza mecanismele pieţei pentru nivelul de urgenţă.
    În plus, Autoritatea Competentă analizează promovarea unor modificări a prevederilor legale în vederea instituirii unei ordini de priorităţi a garantării aprovizionării cu gaze naturale în interiorul şi cadrul consumatorilor protejaţi, pentru situaţia în care cantităţile de gaze naturale disponibile pe piaţă nu asigură necesarul de consum al acestei categorii de consumatori.

    11. Glosar de termeni
    Autoritate Competentă - ME prin intermediul Serviciului Autoritate Competentă
    Regulamentul UE nr. 994/2010 - Regulamentul UE nr. 994/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei 2004/67/CE a Consiliului
    ME - Ministerului Energiei
    Legea nr. 123/2012 - legea energiei electrice şi a gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României din data de 19 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare
    ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei
    Transgaz - Societatea Naţionale de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. Mediaş
    SNT - Sistemul Naţional de Transport
    DEN - Dispecerul Energetic Naţional
    CPET - clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei
    CE - Comisia Europeană
    NC - clienţi noncasnici
    UR - utilizator reţea sistem de transport gaze naturale

    12.

                                     ANEXĂ
                Rolul şi responsabilităţile întreprinderilor din
                          sectorul gazelor naturale şi
       consumatorilor industriali, inclusiv ale producătorilor de energie
     electrică şi termică relevanţi, conform prevederilor legale în vigoare

    1. Producători de gaze naturale
    Producătorii de gaze naturale au, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să deţină autorizaţii pentru înfiinţarea conductelor de alimentare din amonte aferente activităţii de producţie a gazelor naturale;
    b) să asigure operarea conductelor de alimentare din amonte aferente producţiei de gaze naturale în condiţii de siguranţă, eficienţă şi de protecţie a mediului;
    c) să asigure accesul terţilor la conductele de alimentare în condiţii nediscriminatorii, conform reglementărilor în vigoare;
    d) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a conductelor de alimentare din amonte, conform reglementărilor specific elaborate de ANRE, în limitele drepturilor conferite prin condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    e) să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienţilor casnici, inclusiv cantităţile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei, în conformitate cu reglementările ANRE şi cu respectarea graficului de liberalizare a preţurilor şi de asigurare a gazelor naturale pentru aceştia; furnizorii şi clienţii noncasnici care beneficiază de aceste cantităţi au obligaţia respectării destinaţiei acestor cantităţi de gaze naturale; restul producţiei proprii realizate de producători, mai puţin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziţia pieţei concurenţiale;
    f) să asigure odorizarea gazelor naturale conform reglementărilor în vigoare, pentru gazele naturale predate în punctele de predare-primire comercială a gazelor naturale către clienţii racordaţi direct în conductele din amonte, precum şi sistemele de distribuţie;
    Producătorii de gaze naturale au, în principal, următoarele drepturi:
    a) să elaboreze norme tehnice/comerciale specifice activităţii proprii;
    b) să comercializeze gazele naturale rezultate ca urmare a procesului de extracţie, în limitele licenţei de furnizare;
    c) să întrerupă funcţionarea instalaţiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege, cu anunţarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate şi, după caz, a clienţilor;

    2. Operatori înmagazinare
    Operatorii de înmagazinare au, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze, să întreţină, să reabiliteze şi să modernizeze instalaţiile tehnologice de suprafaţă aferente depozitelor de înmagazinare, în condiţii de siguranţă, de eficienţă şi de protecţie a mediului;
    b) să asigure accesul terţilor la depozitele de înmagazinare, pe baza unor criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii;
    c) să publice lista instalaţiilor de înmagazinare, sau a unor părţi dintre acestea, care sunt oferite spre acces terţilor;
    d) să furnizeze informaţii necesare utilizatorilor sistemului de înmagazinare, pentru acces eficient la sistem;
    e) să elaboreze şi să transmită ANRE planurile de investiţii pe 5 ani ale sistemelor pe care le operează; aceste planuri se actualizează anual de către operatori până la sfârşitul lunii decembrie şi se aprobă de ANRE.
    Operatorii de înmagazinare au, în principal, următoarele drepturi:
    a) să încaseze tariful aferent prestării serviciului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, să întrerupă sau să limiteze prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;
    b) să elaboreze norme tehnice/comerciale specifice activităţii proprii şi să le supună spre aprobare ANRE;
    c) să întrerupă funcţionarea instalaţiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege, cu anunţarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate şi, după caz, a clienţilor;
    d) să refuze în mod justificat accesul terţilor la depozitele de înmagazinare, în condiţiile legii.

    3. Operator transport şi de sistem
    Operatorul de transport şi de sistem are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze sistemul de transport şi să asigure echilibrul fizic rezidual al acestuia, respectiv programarea, dispecerizarea şi funcţionarea sistemului de transport în condiţii de siguranţă;
    b) să întreţină, să reabiliteze, să modernizeze şi să dezvolte sistemul de transport în condiţii de siguranţă, de eficienţă şi de protecţie a mediului;
    c) să realizeze, să întreţină şi să dezvolte un sistem informatic de monitorizare, comandă şi achiziţie de date, care să permită monitorizarea şi conducerea operativă a funcţionării sistemului de transport al gazelor naturale;
    d) să sigure accesul terţilor la sistemul de transport, conform reglementărilor specifice în condiţii nediscriminatorii, în limitele capacităţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    e) să asigure racordarea terţilor la sistemul de transport, conform reglementărilor specifice în condiţii nediscriminatorii, în limitele capacităţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    f) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE, în limitele drepturilor conferite în condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    g) să elaboreze şi să aplice regimurile optime de transport şi de livrare pentru cantităţile de gaze naturale notificate de utilizatorii reţelei, pentru o anumită perioadă, conform contractelor încheiate;
    h) să elaboreze şi să actualizeze acordurile tehnice de exploatare în zona de graniţă şi să le transmită spre avizare ANRE, anterior intrării în vigoare;
    i) să întocmească bilanţul de gaze naturale intrate în sistem, şi respectiv, ieşite din sistem, conform reglementărilor ANRE;
    j) să deţină în depozitele subterane sau să asigure achiziţia de gaze, inclusiv din import, pentru cantităţile necesare operării şi asigurării echilibrului fizic al sistemului de transport, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE;
    k) să realizeze schimbul de informaţii cu alţi operatori de transport şi de sistem interconectaţi, cu operatorii de înmagazinare GNL, şi de distribuţie şi cu alţi colaboratori în domeniul energetic, cu respectarea reglementărilor ENTSO-G privind protocoalele de schimb de informaţii, rapoartele, structura şi procedurile de acces la bazele de date;
    l) să asigure alocarea capacităţilor pe conductele de interconectare;
    m) să asigure aplicarea regulilor privind managementul congestiilor, inclusiv pe conductele de interconectare, precum şi a normelor de atribuire a capacităţilor de pe aceste conducte;
    Operatorul de transport şi de sistem are, în principal, următoarele drepturi:
    a) să perceapă tarife nediscriminatorii, corespunzătoare serviciilor prestate, să limiteze şi/sau să întrerupă prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;
    b) să refuze accesul terţilor la sistemul de transport, în condiţiile legii;
    c) să întrerupă sau să limiteze transportul gazelor naturale în condiţiile în care sunt periclitate siguranţa şi integritatea sistemului de transport, conform reglementărilor specifice;
    d) să întrerupă funcţionarea instalaţiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege, cu anunţarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate şi, după caz, a clienţilor;
    e) să stocheze gaze naturale în sistemul de transport, în condiţiile unei reglementări specifice aprobate de ANRE;
    f) să administreze piaţa de echilibrare în vederea asigurării echilibrului fizic şi menţinerii în parametrii operaţionali a sistemului, cu efectuarea operaţiunilor comerciale respective; evidenţele comerciale privind astfel de operaţiuni se ţin distinct de cele de activitatea de transport.

    4. Operatori sistem de distribuţie
    Operatorul de sistem de distribuţie are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să opereze, să întreţină, să repare, să modernizeze şi să dezvolte sistemul de distribuţie în condiţii de siguranţă, eficienţă economică şi de protecţie a mediului, activităţile urmând a fi desfăşurate în baza autorizaţiilor specifice pentru proiectare şi execuţie a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, iar operarea urmând să se desfăşoare în baza licenţei de distribuţie;
    b) să realizeze interconectări cu alte sisteme, după caz, şi să asigure capacitatea sistemului de distribuţie pe termen lung;
    c) să sigure racordarea terţilor la sistemul de distribuţie, conform unor reglementări specifice, în limitele capacităţilor de distribuţie şi cu respectarea regimurilor tehnologice;
    d) să urmărească şi să întocmească bilanţul de gaze naturale intrate şi, respectiv, ieşite din sistemul de distribuţie;
    e) să preia pentru o perioadă determinată, dar nu mai mult de 2 ani, la solicitarea şi conform reglementărilor ANRE, operarea unui sistem de distribuţie în cazul în care operatorului iniţial i-a fost retrasă licenţa de distribuţie sau a fost reziliat contractul de concesiune;
    f) să asigure echilibrul permanent al sistemului operat;
    g) să asigure condiţiile de securitate în alimentarea cu gaze naturale;
    h) să desfăşoare activităţi conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE, în limitele stabilite prin condiţiile de valabilitate asociate licenţei;
    i) să elaboreze şi să trimită ANRE planurile de investiţii pe 5 ani ale sistemelor pe care le operează; aceste planuri se actualizează anual de către operator până la sfârşitul lunii decembrie şi se aprobă de către ANRE;
    Operatorul de sistem de distribuţie are, în principal, următoarele drepturi:
    a) să desfăşoare activităţi comerciale legate de serviciul de distribuţie a gazelor naturale;
    b) să încaseze contravaloarea tarifelor corespunzătoare serviciilor prestate, să limiteze şi/sau să întrerupă prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;
    c) să întrerupă funcţionarea obiectivelor sistemului de distribuţie şi alimentarea cu gaze naturale a clienţilor pentru timpul strict necesar executării lucrărilor de întreţinere şi reparaţii sau în caz de forţă majoră, cu anunţarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate şi, după caz, clienţilor;
    d) să stocheze gaze naturale în sistemele de distribuţie, conform reglementărilor aprobate de ANRE;
    e) în cazul intervenţiilor persoanelor neautorizate asupra instalaţiilor de reglare-măsurare aflate la limita de proprietate, care pun în pericol siguranţa alimentarii cu gaze naturale, operatorul de distribuţie este îndreptăţit să întrerupă alimentarea, în conformitate cu reglementările specifice ale ANRE;

    5. Furnizori de gaze naturale
    Furnizorul de gaze naturale are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
    b) să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziţionate, conform contractelor încheiate;
    c) să desfăşoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe bază de contracte comerciale încheiate conform reglementărilor ANRE;
    d) să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
    e) să pună prompt la dispoziţia clienţilor finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, stabilit de către ANRE;
    f) să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora decontul final de lichidare, în termen de 42 de zile de la data schimbării furnizorului;
    g) să transmită clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile/tarifele practicate, după caz, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;
    h) să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare;
    Furnizorul de gaze naturale de ultimă instanţă are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) de a asigura furnizarea gazelor naturale clienţilor finali, în conformitate cu reglementările ANRE, la preţuri reglementate de ANRE;
    b) de a furniza, conform reglementărilor ANRE, gaze naturale clienţilor finali al căror furnizor se afla în situaţia de a i se retrage licenţa de furnizare în cursul desfăşurării activităţii sau în orice altă situaţie identificată de ANRE în care clienţii finali nu au asigurată furnizarea de gaze naturale din nicio altă sursă.

    6. Producători de energie electrică şi termică
    Producătorul de energie electrică are, în principal, obligaţia respectării următoarelor:
    a) să asigure livrările de energie electrică şi serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea condiţiilor impuse prin licenţe, clauze contractuale şi reglementări în vigoare;
    b) în cazul unităţilor dispecerizabile să oferteze întreaga putere electrică disponibilă pe piaţa de echilibrare, definită conform reglementărilor emise de autoritatea competentă;
    c) să oferteze public şi nediscriminatoriu pe piaţa concurenţială întreaga energie electrică disponibilă;
    d) să oferteze nediscriminatoriu serviciile tehnologice de sistem;
    e) să nu transmită la operatorul de transport şi de sistem notificări fizice în dezechilibru negativ faţă de contractele pe care le au încheiate, cu excepţia producătorilor care beneficiază de scheme de sprijin, conform prevederilor legale;
    f) să menţină o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după caz, o rezervă suficientă de apă, pentru îndeplinirea obligaţiilor de producţie şi furnizare continuă a energiei electrice, prevăzute de reglementările în vigoare;
    g) să se conformeze, din punct de vedere operativ, cerinţelor operatorului de transport şi de sistem şi să înfiinţeze, după caz, trepte proprii de conducere operativă;
    h) să transmită ANRE un raport anual de activitate, conform reglementărilor în vigoare, chiar în condiţiile în care nu deţine licenţă de producere sau capacităţile sunt transferate altui operator economic.
    Măsurile pentru realizarea stocurilor de siguranţă ale Sistemului Electroenergetic Naţional în ceea ce priveşte combustibilii pentru perioada sezonului rece şi volumul de apă din lacurile de acumulare, denumit Programul de iarnă în domeniul energetic pentru asigurarea funcţionării în condiţii de siguranţă şi stabilitate a Sistemului Electroenergetic Naţional în perioada sezonului rece, precum şi alte măsuri privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional sunt stabilite prin Hotărâre a Guvernului României.

                                     ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016