Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN din 24 aprilie 2019  cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) raportului privind politicile şi măsurile, precum şi a raportului privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN din 24 aprilie 2019 cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) raportului privind politicile şi măsurile, precum şi a raportului privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 354 din 8 mai 2019
──────────
    Conţinut de HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 267 din 24 aprilie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 8 mai 2019.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    SECŢIUNEA 1
    Aplicabilitate
    ART. 1
    Prezentul plan reglementează totalitatea aspectelor cu privire la procesul de asigurare şi control al calităţii datelor şi informaţiilor specifice raportului privind politicile şi măsurile (RpPM), precum şi raportului privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră (RpP).

    ART. 2
    Autoritatea competentă reprezintă instituţia responsabilă pentru asigurarea şi controlul calităţii datelor şi informaţiilor specifice RpPM şi RpP.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Principii
    ART. 3
    Activităţile privind asigurarea şi controlul calităţii RpPM şi a RpP trebuie să asigure respectarea următoarelor principii:
    a) transparenţa datelor şi informaţiilor - metodologiile, ipotezele şi sursele de date utilizate pentru evaluarea politicilor şi măsurilor, precum şi metodologiile şi parametrii utilizaţi pentru elaborarea prognozelor (parametrii generali, parametrii energetici, parametrii de transport, parametrii pentru clădiri, parametrii pentru agricultură, parametrii pentru deşeuri, alţi parametri) trebuie clar explicaţi pentru a facilita înţelegerea procesului de evaluare a politicilor şi măsurilor şi, respectiv, de elaborare a prognozelor şi evaluarea de către experţii independenţi în cadrul procesului periodic de revizuire;
    b) caracterul complet al datelor şi informaţiilor - evaluarea politicilor şi măsurilor şi, respectiv, elaborarea prognozelor trebuie să acopere toate emisiile şi, respectiv, reţinerile pentru toate categoriile specifice ţărilor incluse în anexa I la UNFCCC; caracterul complet al datelor şi informaţiilor se referă, de asemenea, la datele şi informaţiile asociate politicilor şi măsurilor şi, respectiv, la ipotezele socioeconomice considerate pentru toţi anii, toate categoriile IPCC, toate tipurile de gaze cu efect de seră (GES) şi toate scenariile de prognoză analizate;
    c) consecvenţa datelor şi informaţiilor - evoluţia prognozată a politicilor şi măsurilor, a parametrilor utilizaţi pentru elaborarea prognozelor, precum şi a emisiilor de GES trebuie corelată cu datele istorice înregistrate; consecvenţa se referă, de asemenea, la modul de agregare a politicilor şi măsurilor pe sectoare şi, respectiv, a prognozelor pe categorii IPCC;
    d) comparabilitatea datelor şi informaţiilor - evaluarea politicilor şi măsurilor şi, respectiv, elaborarea prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES trebuie să fie comparabile cu cele raportate de celelalte ţări incluse în anexa I la UNFCCC; comparabilitatea se referă, de asemenea, la încadrarea politicilor şi măsurilor pe sectoare, atribuirea emisiilor pe sectoare ETS/non-ETS şi la parametrii utilizaţi pentru elaborarea prognozelor (parametrii generali, parametrii energetici, parametrii de transport, parametrii pentru clădiri, parametrii pentru agricultură, parametrii pentru deşeuri, alţi parametri);
    e) acurateţea datelor şi informaţiilor - reprezintă gradul de exactitate a estimărilor referitoare la evaluarea politicilor şi măsurilor şi, respectiv, la evoluţia prognozată a emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră, rezultat al aplicării metodelor de estimare şi al utilizării surselor de date disponibile la nivel naţional.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Obiective
    ART. 4
    (1) Obiectivul general al prezentului plan îl reprezintă pregătirea RpPM şi a RpP în acord cu recomandările documentelor relevante oficiale.
    (2) Obiectivele specifice pentru asigurarea transparenţei cuprind:
    a) furnizarea formatelor tabelare din anexa XI a Regulamentului (UE) nr. 749/2014, care includ date şi informaţii asociate politicilor/măsurilor/grupului de politici şi măsuri, respectiv indicatori specifici, evaluări ex ante şi ex post, costuri şi beneficii preconizate sau realizate, precum şi metodologii de estimare;
    b) furnizarea documentaţiei justificative pentru stabilirea indicatorilor utilizaţi pentru monitorizarea şi evaluarea progreselor în timp ale politicilor/măsurilor/grupurilor de politici şi măsuri;
    c) furnizarea documentaţiei justificative pentru evaluarea ex ante şi ex post a politicilor/măsurilor/grupurilor de politici şi măsuri;
    d) furnizarea documentaţiei justificative pentru estimarea costurilor şi beneficiilor preconizate sau realizate asociate politicilor/măsurilor/grupurilor de politici şi măsuri;
    e) furnizarea informaţiilor calitative despre legăturile dintre diferitele politici şi măsuri şi despre modul în care politicile şi măsurile respective contribuie la diferitele scenarii de prognoze, inclusiv o evaluare a contribuţiei acestora la realizarea unei strategii de dezvoltare cu emisii reduse de carbon;
    f) furnizarea formatelor tabelare din anexa XII la Regulamentul (UE) nr. 749/2014, care includ prognoze ale emisiilor de GES, pe tipuri de GES şi pe categorii IPCC, indicatori pentru monitorizarea şi evaluarea progreselor prevăzute ale politicilor şi măsurilor, parametrii de prognoză utilizaţi, precum şi descrierea modelelor de prognoză utilizate;
    g) furnizarea întregii documentaţii referitoare la analiza de sensibilitate, inclusiv detalii referitoare la parametrii care au variat şi modul de variaţie;
    h) furnizarea întregii documentaţii referitoare la metodologiile utilizate pentru prognoze, inclusiv o scurtă descriere a modelelor utilizate şi a acoperirii sectoriale, geografice şi temporale a acestora, referinţe pentru informaţii suplimentare despre modele şi informaţii despre principalele ipoteze şi principalii parametri utilizaţi;
    i) utilizarea cheilor de notare conform prevederilor documentelor relevante oficiale;
    j) luarea în considerare a recomandărilor privind transparenţa, furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarelor rapoarte;
    k) furnizarea întregii documentaţii asupra verificărilor întreprinse în cadrul procedurilor privind asigurarea şi controlul calităţii.

    (3) Obiectivele specifice pentru asigurarea caracterului complet cuprind:
    a) raportarea pentru toate sectoarele a politicilor/măsurilor/ grupurilor de politici şi măsuri; a indicatorilor specifici, a evaluărilor ex ante şi ex post, a costurilor şi beneficiilor preconizate sau realizate, precum şi a metodologiilor de estimare;
    b) corelarea politicilor/măsurilor/grupurilor de politici şi măsuri considerate în scenariile analizate cu politicile şi măsurile de la nivel european;
    c) raportarea prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES pentru toate GES incluse în documentele relevante oficiale şi toate scenariile de prognoză, respectiv scenariu fără măsuri, scenariu cu măsuri şi scenariu cu măsuri suplimentare;
    d) raportarea prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES pentru toate categoriile IPCC şi atribuirea acestora pe sectoare ETS/non-ETS, unde este cazul;
    e) raportarea tuturor parametrilor de prognoză utilizaţi, respectiv: parametrii generali, parametrii energetici, parametrii de transport, parametrii pentru clădiri, parametrii pentru agricultură, parametrii pentru deşeuri, alţi parametri;
    f) raportarea datelor şi informaţiilor asociate prognozelor referitoare la descrierea metodelor, a surselor de date, a ipotezelor şi modelelor matematice utilizate pentru fiecare categorie IPCC, astfel încât acestea să fie clare şi coerente;
    g) raportarea rezultatelor analizei de sensibilitate, care să facă distincţia între emisiile totale ETS, emisiile totale non-ETS şi emisiile totale din exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură, atunci când astfel de informaţii sunt disponibile;
    h) reducerea utilizării cheilor de notare neestimat - NE sau inclus în altă parte - IE, cu scopul evitării complete a folosirii lor;
    i) luarea în considerare a recomandărilor privind caracterul complet furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarelor rapoarte.

    (4) Obiectivele specifice pentru asigurarea consecvenţei cuprind:
    a) realizarea RpPM şi, respectiv, a RpP într-un mod sistematic şi prompt, pentru a lua în considerare un grad de cunoaştere superior şi soluţii la problemele identificate;
    b) menţinerea în elaborarea prognozelor a unor serii de date consecvente cu evoluţia istorică înregistrată, care să ţină cont şi de efectul implementării politicilor şi măsurilor;
    c) explicarea tendinţelor majore şi a creşterilor/descreşterilor bruşte ale prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES;
    d) compilarea problemelor referitoare la consistenţa seriilor de date în timpul desfăşurării activităţilor QC şi rezolvarea inconsecvenţelor identificate;
    e) luarea în considerare a recomandărilor privind consistenţa furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarelor rapoarte.

    (5) Obiectivele specifice pentru asigurarea comparabilităţii cuprind:
    a) utilizarea formatelor specifice pentru raportarea politicilor şi măsurilor şi, respectiv, pentru raportarea prognozelor;
    b) utilizarea metodologiilor şi procedurilor agreate în cadrul UNFCCC şi al Protocolului de la Kyoto pentru estimarea emisiilor şi reţinerilor de GES;
    c) elaborarea prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES în acord cu nivelurile de dezagregare prezentate în documentele relevante oficiale;
    d) utilizarea corespunzătoare a cheilor de notare, în acord cu documentele relevante oficiale.

    (6) Obiectivele specifice pentru asigurarea acurateţei cuprind:
    a) corelarea politicilor şi măsurilor considerate în scenariile analizate cu politicile şi măsurile la nivel european;
    b) utilizarea unor parametri de prognoză care să ţină cont de evoluţia istorică înregistrată la nivel naţional;
    c) compararea evoluţiei parametrilor de prognoză la nivel naţional cu ipotezele considerate la nivel european şi internaţional;
    d) utilizarea modelelor matematice pentru elaborarea prognozelor asociate categoriilor-cheie INEGES.


    CAP. II
    Proceduri privind controlul calităţii datelor specifice RpPM şi RpP
    SECŢIUNEA 1
    Raportul privind politicile şi măsurile
    ART. 5
    (1) Pentru pregătirea RpPM, autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5 din prezenta hotărâre asigură desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii:
    a) verificarea identificării corespunzătoare a politicilor şi măsurilor din domeniul specific de competenţă, prin corelarea acestora cu politicile şi măsurile la nivel european;
    b) verificarea existenţei explicaţiilor în cazul lipsei datelor şi informaţiilor asociate politicilor/măsurilor/grupului de politici şi măsuri, atunci când sunt disponibile.

    (2) Autoritatea competentă asigură înainte şi în timpul pregătiri RpPM desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii:
    a) verificarea cerinţelor specifice privind termenele-limită de raportare la nivel european, precum şi a cerinţelor specifice referitoare la formatul care trebuie utilizat pentru raportare;
    b) verificarea caracterului complet al datelor şi informaţiilor asociate politicilor/măsurilor/grupului de politici şi măsuri transmise de autorităţile responsabile, referitoare la indicatori specifici, evaluări ex ante şi ex post, costuri şi beneficii preconizate sau realizate, precum şi metodologii de estimare;
    c) verificarea corectitudinii agregării la nivel sectorial a datelor şi informaţiilor asociate politicilor/măsurilor/grupului de politici şi măsuri transmise de autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5 din prezenta hotărâre.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Raportul privind prognozele
    ART. 6
    (1) Furnizorii de date şi informaţii pentru elaborarea prognozelor referitoare la emisiile şi reţinerile de GES, prevăzuţi la art. 9 din prezenta hotărâre, asigură desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii datelor şi informaţiilor asociate parametrilor de prognoză:
    a) verificarea caracterului complet al parametrilor de prognoză asociaţi domeniului de competenţă specific, respectiv: parametrii generali, parametrii energetici, parametrii de transport, parametrii pentru clădiri, parametrii pentru agricultură, parametrii pentru deşeuri, alţi parametri, atunci când sunt disponibili;
    b) verificarea evoluţiei prognozate a parametrilor de prognoză comparativ cu evoluţia istorică a acestora, în funcţie de disponibilitatea datelor furnizate;
    c) verificarea utilizării corespunzătoare a cheilor de notare, în acord cu documentele oficiale relevante.

    (2) Autoritatea competentă asigură înainte şi în timpul pregătirii RpP desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii:
    a) verificarea cerinţelor specifice privind termenele-limită de raportare la nivel comunitar, precum şi a cerinţelor specifice referitoare la formatul care trebuie utilizat pentru raportare;
    b) verificarea transmiterii parametrilor de prognoză de către furnizorii de date şi informaţii pentru elaborarea prognozelor, în fiecare an;
    c) verificarea caracterului complet al datelor şi informaţiilor referitoare la prognoze, care trebuie să includă toate emisiile şi, respectiv, reţinerile pentru toate categoriile specifice ţărilor incluse în anexa I la UNFCCC; aceste verificări se vor derula pentru toţi anii, toate GES şi toate scenariile de prognoză;
    d) verificarea realizării prognozelor pentru sectoarele ETS şi, respectiv, sectoarele non-ETS;
    e) verificarea evoluţiei prognozate comparativ cu evoluţia istorică înregistrată, ţinând cont şi de efectul implementării politicilor şi măsurilor, pentru identificarea şi analizarea valorilor excepţionale;
    f) verificarea caracterului complet al datelor şi informaţiilor referitoare la indicatori pentru monitorizarea şi evaluarea progreselor prognozate asociate politicilor şi măsurilor, care trebuie să includă parametrii utilizaţi în prognoză pentru toate scenariile de prognoză;
    g) verificarea modului de prezentare a informaţiilor referitoare la descrierea metodelor, a surselor de date, a ipotezelor şi modelelor matematice utilizate, astfel încât acestea să fie clare şi coerente;
    h) verificarea modului de prezentare a informaţiilor referitoare la analizele de sensibilitate, astfel încât acestea să fie descrise clar şi complet;
    i) verificarea utilizării corespunzătoare a cheilor de notare în acord cu documentele relevante oficiale.


    ART. 7
    Autoritatea competentă asigură în timpul şi după pregătirea RpPM şi, respectiv, a RpP desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii:
    a) verificarea caracterului complet al RpPM şi, respectiv, al RpP;
    b) verificarea arhivării şi stocării datelor şi informaţiilor asociate RpPM şi, respectiv, RpP;
    c) verificarea implementării recomandărilor echipei de experţi revizori;
    d) verificarea caracterului complet al arhivării documentaţiei QA/QC, respectiv a planului QA/QC, a listelor de control, a raportului experţilor revizori şi a listelor de îmbunătăţiri;
    e) verificarea eficienţei planului QA/QC şi propunerea de îmbunătăţiri.


    ART. 8
    (1) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5 şi 9 din prezenta hotărâre asigură documentarea verificărilor specificate la art. 5 alin. (1) şi art. 6 alin. (1) din prezentul plan, menţionând pentru fiecare activitate de control al calităţii rezultatul implementării acestora.
    (2) Autoritatea competentă asigură implementarea activităţilor privind controlul calităţii prevăzute la art. 5 alin. (2), art. 6 alin. (2) şi art. 7 din prezentul plan la nivel de sector. Ţinând cont de responsabilităţile specifice la nivel de sector alocate personalului, activităţile privind controlul calităţii sunt implementate pentru o anumită categorie IPCC de către un specialist sectorial care nu este implicat în administrarea acelei categorii (abordarea de tip verificare încrucişată).

    CAP. III
    Proceduri privind asigurarea calităţii şi verificarea datelor şi informaţiilor specifice RpPM şi, respectiv, RpP
    ART. 9
    (1) În măsura în care este necesar, autoritatea competentă asigură, în acord cu prevederile specifice din documentele oficiale relevante, desfăşurarea de activităţi de asigurare a calităţii şi de verificare a calităţii RpPM şi, respectiv, a RpP sau a unor părţi din RpPM şi, respectiv, din RpP, activităţi întreprinse de către specialişti terţi sau proprii, cu relevanţă.
    (2) Autoritatea competentă asigură cadrul contractual necesar pregătirii documentelor specifice asigurării calităţii de către organizaţii terţe.
    (3) Autoritatea competentă poate asigura desfăşurarea de activităţi de asigurare a calităţii RpPM şi, respectiv, a RpP prin implicarea experţilor din alte state, inclusiv în contextul în care România a încheiat acorduri bilaterale în domeniul schimbărilor climatice şi în cazul dezvoltării unor proiecte independente.
    (4) Autoritatea competentă asigură completarea listelor de îmbunătăţiri, luând în considerare recomandările echipelor de experţi desemnaţi la nivelul Uniunii Europene.
    (5) Autoritatea competentă asigură documentarea tuturor verificărilor privind asigurarea calităţii, la nivelul unor liste de control specifice pregătirii RpPM şi, respectiv, a RpP, care sunt folosite consecvent de către întreaga echipă implicată în pregătirea rapoartelor.

    CAP. IV
    Planul de îmbunătăţire a RpPM şi, respectiv, a RpP
    ART. 10
    (1) Autoritatea competentă stabileşte coordonatorul activităţilor QA/QC.
    (2) Coordonatorul activităţilor QA/QC verifică dacă obiectivele specifice privind calitatea sunt realizate.
    (3) Coordonatorul activităţilor QA/QC elaborează un plan de îmbunătăţire a calităţii RpPM şi, respectiv, a RpP, luând în considerare:
    a) rezultatele evaluării îndeplinirii obiectivelor specifice privind calitatea;
    b) rezultatele evaluării implementării planului anterior privind îmbunătăţirea calităţii RpPM şi, respectiv, a RpP;
    c) rezultatele procedurilor QA/QC desfăşurate;
    d) recomandările în urma revizuirii RpPM şi, respectiv, a RpP, de către echipele experţilor desemnaţi la nivelul Uniunii Europene.

    (4) Coordonatorul activităţilor QA/QC evaluează anual planul de îmbunătăţire a RpPM şi, respectiv, a RpP şi rezultatele implementării acestuia şi îl actualizează în mod corespunzător.

    CAP. V
    Prevederi finale
    ART. 11
    Autoritatea competentă asigură arhivarea şi stocarea întregii documentaţii specifice conform prevederilor legale.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016