Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN DE ACTIUNE din 31 mai 2006  pentru aplicarea Strategiei nationale privind politica de cooperare internationala pentru dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PLAN DE ACTIUNE din 31 mai 2006 pentru aplicarea Strategiei nationale privind politica de cooperare internationala pentru dezvoltare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 506 din 12 iunie 2006


MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE


Prezentul plan de acţiune a fost elaborat pentru facilitarea punerii în aplicare a Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi reprezintã documentul de lucru al Ministerului Afacerilor Externe (MAE), în calitate de instituţie coordonatoare a acestei politici.
Prezentul plan de acţiune prezintã concis contextul care a determinat întocmirea acestuia, identificã obiectivele care trebuie urmãrite în aplicarea Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi propune liniile de acţiune necesar a fi întreprinse pentru concretizarea politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare.
Responsabilitatea aplicãrii planului de acţiune revine MAE, care va duce la îndeplinire activitãţile prevãzute în prezentul document, în consultare şi cu sprijinul instituţiilor de linie competente. Meritã precizat faptul cã mãsurile propuse spre a fi întreprinse în acest sens au fost agreate în prealabil cu Comisia Europeanã, aşteptându-se din partea României confirmarea angajamentelor.

I. Context
Politica de cooperare pentru dezvoltare este politica specialã a UE privind asistenţa pentru dezvoltare acordatã ţãrilor terţe şi are ca obiectiv principal reducerea şi, în viitor, eradicarea sãrãciei, susţinerea unei dezvoltãri economice şi sociale durabile în statele în curs de dezvoltare, cu venit mic şi mediu, integrarea gradualã a acestora în circuitul economic mondial, dezvoltarea şi consolidarea democraţiei şi statului de drept.
La încheierea negocierilor asupra capitolului 26 - Relaţii externe, România şi-a asumat angajamentul ca pânã la data aderãrii, 1 ianuarie 2007, sã elaboreze politica de cooperare pentru dezvoltare. De altfel, necesitatea trasãrii şi implementãrii acestei politici este precizatã în rapoartele de ţarã ale Comisiei Europene pe anii 2003, 2004 şi 2005.
NOTĂ:
Menţionarea acestui angajament la categoria "green flags" în ultimul raport al Comisiei Europene se datoreazã paşilor susţinuţi întreprinşi de MAE şi urmarea întocmai, în cadrul procesului de definire a respectivei politici, a liniilor de acţiune stabilite în strânsã consultare cu Comisia Europeanã, DG DEV.
Pentru România, în materie de asistenţã pentru dezvoltare, aderarea la UE va însemna trecerea de la statutul de beneficiar internaţional la cel de donator internaţional.
Prin urmare, România va trebui sã defineascã, conform practicii europene, cadrul instituţional şi legislativ care sã îi asigure respectarea angajamentelor asumate, astfel încât la data aderãrii România sã dispunã de un sistem funcţional, competitiv la nivel european.

II. Obiective
Conform sugestiilor Comisiei Europene, paşii care ar trebui urmaţi de noile şi viitoarele state membre ale UE pentru definirea unui cadru funcţional pentru politica de dezvoltare sunt:
- crearea structurilor instituţionale;
- definirea unei strategii şi elaborarea legislaţiei în materie.
A. În ceea ce priveşte crearea structurilor instituţionale, procesul a fost deja demarat, în cadrul Direcţiei relaţii externe a UE funcţionând un oficiu de asistenţã pentru dezvoltare. Cu toate acestea, se impune dezvoltarea acestei structuri, astfel încât cadrul instituţional sã corespundã practicii europene în domeniu, inclusiv din punctul de vedere al nivelului decizional. Din analiza modelelor europene existente şi conform celor agreate de Comisia Europeanã rezultã cã cel mai potrivit model pentru stadiul actual în care se aflã România în materie este o direcţie generalã, cu un oficiu de planificare, şi o direcţie de implementare, condusã de un director general, subordonat secretarului de stat pentru cooperare pentru dezvoltare.
De menţionat cã pentru a rãspunde recomandãrii fãcute de Comisia Europeanã în rapoartele de ţarã pe anii 2003, 2004 şi 2005 se impune consolidarea capacitãţii administrative prin suplimentarea schemei MAE cu posturi şi alocarea de personal specializat (inclusiv în materie de implementare).
B. În conformitate cu practica la nivel european şi cu cele convenite cu Comisia Europeanã, privind cadrul legislativ la nivel naţional, este necesarã adoptarea urmãtoarelor documente:
1. Strategia naţionalã privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, document finalizat, avizat favorabil de Comisia Europeanã, trebuind sã fie aprobat de Guvern şi pus în aplicare de MAE, cu sprijinul instituţiilor de linie competente;
2. o lege separatã care sã traseze cadrul general pentru linia bugetarã specialã a MAE, destinatã finanţãrii asistenţei naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare;
3. includerea unui capitol separat, cu aspectele generale ale acestei politici, în Legea diplomaţiei, urmatã de o hotãrâre a Guvernului, cu specificarea atribuţiilor fiecãrui minister.

III. Linii de acţiune
A. Pentru a asigura operaţionalitatea MAE în aplicarea acestei politici, s-ar impune ca exerciţiul de consolidare a capacitãţii instituţionale, prin crearea unei structuri autonome şi suplimentarea schemei MAE cu posturile aferente, sã fie finalizat cel târziu în luna octombrie 2006.
În paralel, experţii români, atât din cadrul MAE, cât şi din cadrul ministerelor de linie cu atribuţii principale în aplicarea politicii de cooperare pentru dezvoltare, vor continua pregãtirea în domeniul politicii pentru dezvoltare, prin participarea la cursurile organizate de partenerii europeni (Comisia Europeanã, state membre etc.).
B. 1. Strategia naţionalã privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare reprezintã un document care traseazã politica naţionalã de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare a României, pe termen mediu. Procesul de elaborare a acesteia a fost iniţiat în iulie 2005 şi a beneficiat de sprijinul partenerilor germani din cadrul proiectului de twinning light, lansat de MAE la 16 ianuarie 2006. Forma prezentatã spre aprobare în Guvern are avizul favorabil al Comisiei Europene (DG DEV).
Implementarea Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare presupune parcurgerea unor etape, cu întreprinderea unei serii de mãsuri în intervale de timp precise, dupã cum urmeazã:
- mai 2006: aprobarea în şedinţa de guvern a Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi a planului de acţiune;
- iulie 2006: demararea procesului de elaborare a strategiilor de ţarã pentru principalele state beneficiare ale asistenţei pentru dezvoltare: Republica Moldova, Serbia-Muntenegru şi Georgia. Vor trebui iniţiate consultãri cu aceste state pentru identificarea domeniilor în care ar putea fi lansate proiecte, în funcţie de stategiile lor naţionale de reducere a sãrãciei, de prioritãţile de acţiune ale României şi de elementul de complementaritate cu activitãţile întreprinse de alţi donatori. De asemenea, vor trebui stabilite proiectele care ar putea fi realizate pentru celelalte state care primesc asistenţã româneascã, Irak şi Afganistan. Aceste acţiuni vor trebui finalizate în octombrie-noiembrie 2006, pentru ca licitaţiile pentru proiecte sã poatã fi lansate cel târziu în decembrie 2006;
- sfârşitul anului 2006: convocarea unei mese rotunde în domeniul cooperãrii pentru dezvoltare în scopul creãrii unui cadru de discuţie cu ONG-urile româneşti. Precizãm cã dialogul cu ONG-urile a fost demarat încã din 2005, MAE demonstrând o transparenţã şi o deschidere deosebite. În acest sens, a fost lansat un portal pe pagina web a ministerului şi a fost alocatã o adresã de e-mail specialã. De asemenea, ONG-urile au fost invitate la primul seminar din cadrul proiectului de twinning light, desfãşurat între 29 şi 30 martie 2006, care a marcat diseminarea spre consultare publicã a Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare în domeniu. ONG-urile vor fi încurajate sã finalizeze Platforma naţionalã a ONG-urilor româneşti interesate de implicarea în aplicarea politicii de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare;
- începutul anului 2007: iniţierea campaniei naţionale de informare asupra problematicii dezvoltãrii, campanie cu scopul conştientizãrii opiniei publice asupra necesitãţii şi semnificaţiei acestei politici. Pentru realizarea campaniei, Comisia Europeanã (DG DEV) a promis acordarea întregului sprijin, inclusiv prin realizarea unui road-show la nivel naţional, în principalele oraşe ale României;
- aprilie 2007: înfiinţarea Consiliului pentru cooperare pentru dezvoltare, organism consultativ compus din reprezentanţi ai Parlamentului României, ONG-urilor româneşti, bisericilor, mediului academic, sindicatelor şi ai mass-media;
- septembrie 2007: introducerea de cursuri specializate privind cooperarea pentru dezvoltare într-o serie de universitãţi româneşti. Un prim curs pilot ar putea fi inclus încã din septembrie 2006, experţii germani ai Universitãţii Humboldt exprimându-şi deja sprijinul pentru un transfer de expertizã în acest sens;
- sfârşitul anului 2007: încheierea campaniei de informare în România asupra problematicii dezvoltãrii.
În paralel cu aceste mãsuri va fi continuat proiectul de twinning light, urmând a fi finalizat cel târziu în luna septembrie 2006.
În egalã mãsurã este importantã finalizarea pânã la sfârşitul lui 2006 a unui prim exerciţiu de raportare a asistenţei oficiale pentru dezvoltare, care va contribui la câştigarea de experienţã pentru partea românã. Opţional, exerciţiul poate fi continuat în primele luni ale anului 2007, întrucât aceastã activitate va deveni obligatorie începând cu anul 2008.
2. Legea privind finanţarea asistenţei naţionale pentru dezvoltare cuprinde cadrul general pentru definirea unei linii bugetare speciale destinate finanţãrii proiectelor şi programelor naţionale în materie. Implementarea legii se va face printr-o hotãrâre a Guvernului ulterioarã.
Precizãm cã legea are avizul favorabil al Comisiei Europene, ar trebui aprobatã de Guvern în mai 2006 şi remisã spre aprobare Parlamentului României. Proiectul legii a fost prevãzut în programarea legislativã pe anul 2007. Ar fi necesarã adoptarea acesteia în luna septembrie 2006, urmând ca hotãrârea Guvernului care specificã defalcarea bugetului sã fie adoptatã cel târziu în noiembrie 2006.
Imediat dupã adoptarea de cãtre Guvern a legii privind linia bugetarã separatã a MAE vor fi demarate consultãrile cu instituţiile de linie pentru finalizarea hotãrârii Guvernului sus-menţionate.
3. În final, MAE are în vedere ca Legea diplomaţiei, care va include un capitol separat ce defineşte cadrul general al politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, sã fie remisã Parlamentului României spre sfârşitul anului 2006. Dupã adoptare urmeazã a fi elaboratã o hotãrâre a Guvernului cu specificarea responsabilitãţilor fiecãrui minister în implementarea respectivei politici.

IV. Concluzie
Apreciem cã mãsurile prevãzute mai sus, stabilite în coordonare cu Comisia Europeanã şi cu sprijinul experţilor germani din cadrul proiectului de twinning light, odatã realizate, sunt în mãsurã sã asigure respectarea de cãtre România a angajamentelor asumate la negocierea capitolului 26 - Relaţii externe. Mai mult, prezintã cadrul complet care în opinia experţilor Comisiei Europene face ca viitoarea politicã naţionalã în domeniu sã fie coerentã, eficientã şi armonizatã cu practica la nivel internaţional.
19 mai 2006

NOTĂ:
1. UE - Uniunea Europeanã
2. DG DEV - Direcţia Generalã Dezvoltare
3. ONG - Organizaţii neguvernamentale


ANEXĂ
la planul de acţiune

CALENDAR
privind punerea în aplicare a politicii
naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare

● mai 2006
- aprobarea în şedinţã de Guvern a Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi a planului de acţiune aferent
- aprobarea în şedinţã de Guvern a proiectului de lege privind finanţarea asistenţei naţionale pentru dezvoltare
● iulie 2006
- demararea procesului de elaborare a strategiilor de ţarã (consultãri cu statele vizate)
● septembrie 2006
- aprobarea de cãtre Parlament a legii bugetului
- încheierea proiectului de twinning light
● octombrie/noiembrie 2006
- finalizarea structurii instituţionale a MAE pentru gestionarea politicii de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare
- finalizarea strategiilor de ţarã
● decembrie 2006
- aprobarea de cãtre Guvern a hotãrârii Guvernului privind implementarea legii privind finanţarea asistenţei naţionale pentru dezvoltare
- lansarea licitaţiilor pentru proiecte
● sfârşitul anului 2006
- convocarea unei mese rotunde a ONG-urilor româneşti interesate de politica de cooperare pentru dezvoltare
- avansarea cãtre Parlament a Legii diplomaţiei
● începutul anului 2007
- iniţierea campaniei naţionale de informare asupra problematicii dezvoltãrii
● aprilie 2007
- înfiinţarea Consiliului pentru Cooperare pentru Dezvoltare
- raportarea pentru anul 2006 (opţional)
● septembrie 2007
- introducerea de cursuri specializate în universitãţi
● sfârşitul anului 2007
- încheierea campaniei de informare în România asupra problematicii dezvoltãrii.

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016