Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN DE ACŢIUNE din 30 decembrie 2021  pentru implementarea Strategiei de Securitate Cibernetică a României, pentru perioada 2022-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN DE ACŢIUNE din 30 decembrie 2021 pentru implementarea Strategiei de Securitate Cibernetică a României, pentru perioada 2022-2027

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 2 bis din 3 ianuarie 2022
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.321 din 30 decembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 2022.
──────────

    Obiectivul 1 - Reţele şi sisteme informatice sigure şi reziliente

┌───────────────┬──────────────┬──────────────┬───────────┬─────────┐
│Măsuri │Principalele │Participant │Responsabil│Termen │
│ │acţiuni │ │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Realizarea şi │ │ │ │
│ │diseminarea │ │ │ │
│ │unor seturi de│ │ │ │
│ │recomandări cu│ │ │ │
│ │privire la │ │ │ │
│ │politici şi │ │ │ │
│ │măsuri de │SRI, STS, │ │Semestru │
│ │securitate │MApN, MAI, │ │I, 2023, │
│ │cibernetică, │ORNISS, SIE, │DNSC │se │
│ │în concordanţă│SPP, ANCOM, │ │continuă │
│ │cu nivelul │DNSC │ │permanent│
│ │ameninţării │ │ │ │
│ │cibernetice şi│ │ │ │
│ │cu trendul │ │ │ │
│ │rapid de │ │ │ │
│ │dezvoltare al │ │ │ │
│ │tehnologiilor │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Implementarea │Autorităţile │ │ │
│ │la nivelul │şi │ │ │
│ │autorităţilor │instituţiile │ │ │
│ │şi │administraţiei│ │ │
│ │instituţiilor │publice şi │ │ │
│ │administraţiei│entităţile │ │ │
│ │publice şi │private care │ │Semestru │
│ │entităţilor │au în │ │II, 2023,│
│ │private a │administrare │ │se │
│ │seturilor de │şi operare │ │continuă │
│ │recomandări cu│reţele şi │ │permanent│
│ │privire la │sisteme │ │ │
│ │politici şi │informatice │ │ │
│ │măsuri de │mediul │ │ │
│ │securitate │academic, │ │ │
│ │cibernetică │societatea │ │ │
│ │ │civilă │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Realizarea şi │ │ │ │
│ │diseminarea │ │ │ │
│ │unor │ │ │ │
│ │metodologii de│SRI, STS, │ │ │
│ │evaluare a │MApN, MAI, │ │ │
│ │nivelului de │ORNISS, SIE, │DNSC │Semestrul│
│ │securitate │SPP, ANCOM, │ │I, 2023 │
│ │cibernetică şi│DNSC │ │ │
│ │a unor planuri│ │ │ │
│ │de recuperare │ │ │ │
│ │în caz de atac│ │ │ │
│1.1 │cibernetic │ │ │ │
│Implementarea ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│de politici şi │Implementarea │ │ │ │
│măsuri de │la nivelul │Autorităţile │ │ │
│securitate │autorităţilor │şi │ │ │
│cibernetică │şi │instituţiile │ │ │
│ │instituţiilor │administraţiei│ │ │
│ │administraţiei│publice şi │ │ │
│ │publice şi │entităţile │ │Semestru │
│ │entităţilor │private care │ │II, 2023,│
│ │private a │au în │ │se │
│ │metodologiilor│administrare │ │continuă │
│ │de evaluare a │şi operare │ │permanent│
│ │nivelului de │reţele şi │ │ │
│ │securitate │sisteme │ │ │
│ │cibernetică şi│informatice, │ │ │
│ │a planurilor │mediul │ │ │
│ │de recuperare │academic │ │ │
│ │în caz de atac│ │ │ │
│ │cibernetic │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea de│ │ │ │
│ │programe de │ │ │ │
│ │instruire cu │SRI, STS, │ │Semestru │
│ │privire la │MApN, MAI, │ │II, 2023,│
│ │implementarea │ORNISS, SIE, │DNSC │se │
│ │politicilor şi│SPP, ANCOM, │ │continuă │
│ │măsurilor de │DNSC ADR │ │permanent│
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Consolidarea │ │ │ │
│ │mecanismului │ │ │ │
│ │de verificare/│ │ │ │
│ │validare a │ │ │ │
│ │componentei de│ │ │ │
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică a │ │ │ │
│ │proiectelor │ │ │ │
│ │tehnologiei │Reprezentanţii│ │ │
│ │informaţiilor │instituţiilor │ │ │
│ │si │membre în CTE │ │Semestrul│
│ │comunicaţiilor│cu atribuţii │ADR │II, 2022 │
│ │depuse de │în securitate │ │ │
│ │autorităţile │cibernetică │ │ │
│ │şi │ │ │ │
│ │instituţiile │ │ │ │
│ │administraţiei│ │ │ │
│ │publice în │ │ │ │
│ │Comitetul │ │ │ │
│ │tehnico- │ │ │ │
│ │economic │ │ │ │
│ │instituit prin│ │ │ │
│ │HG 941/2013 │ │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Schimb de │ │ │ │
│ │informaţii, │ │ │ │
│ │bune practici │ │ │ │
│ │şi recomandări│ │ │ │
│ │în detectarea,│ │ │ │
│ │investigarea │ │ │ │
│ │şi │SRI, STS, │ │ │
│ │contracararea │MApN, MAI, │ │ │
│ │atacurilor │ORNISS, SIE, │ │ │
│ │cibernetice, │SPP, ANCOM, │DNSC │Permanent│
│ │între │DNSC, entităţi│ │ │
│ │autorităţi şi │private │ │ │
│ │instituţii ale│ │ │ │
│ │administraţiei│ │ │ │
│ │publice , │ │ │ │
│ │precum şi │ │ │ │
│ │între acestea │ │ │ │
│ │şi entităţile │ │ │ │
│ │private │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea şi│ │ │ │
│ │implementarea │ │ │ │
│ │de tehnologii │Instituţii │ │ │
│ │de ultimă │reprezentate │ │ │
│ │generaţie │în COSC, DNSC,│ │ │
│ │pentru │entităţi din │ │Permanent│
│ │detectarea, │mediul privat,│ │ │
│ │investigarea │academic şi de│ │ │
│ │şi │cercetare │ │ │
│ │contracararea │ │ │ │
│1.2 Dezvoltarea│atacurilor │ │ │ │
│capabilităţilor│cibernetice │ │ │ │
│naţionale de ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│detectare, │Consolidarea │ │ │ │
│investigare şi │cooperării şi │ │ │ │
│contracarare a │colaborării │ │ │ │
│atacurilor │instituţiilor │ │ │ │
│cibernetice │din SNAOPSN cu│ │ │ │
│ │autorităţi şi │ │ │ │
│ │instituţii ale│ │ │ │
│ │administraţiei│ │ │ │
│ │publice şi │ │ │ │
│ │entităţi │Instituţii din│ │ │
│ │private în │SNAOPSN, │ │ │
│ │vederea │autorităţi şi │ │ │
│ │asigurării │instituţii ale│ │ │
│ │coerenţei │administraţiei│ │Permanent│
│ │acţiunilor │publice şi │ │ │
│ │comune de │entităţi │ │ │
│ │descurajare a │private │ │ │
│ │eventualelor │ │ │ │
│ │atacuri │ │ │ │
│ │cibernetice şi│ │ │ │
│ │conjugării │ │ │ │
│ │eforturilor de│ │ │ │
│ │realizare a │ │ │ │
│ │securităţii şi│ │ │ │
│ │apărării │ │ │ │
│ │cibernetice la│ │ │ │
│ │nivel naţional│ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea │ │ │ │
│ │cadrului │ │ │ │
│ │procedural │MAE, SRI, SIE,│ │Semestrul│
│ │necesar pentru│STS, AP │MAE │I, 2023 │
│ │atribuirea │ │ │ │
│ │atacurilor │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Furnizarea de │ │ │ │
│ │sprijin şi │ │ │ │
│ │consultanţă │ │ │ │
│ │pentru │ │ │ │
│ │realizarea de │Instituţii │ │ │
│ │investiţii în │reprezentate │DNSC │Permanent│
│ │tehnologii │în COSC DNSC, │ │ │
│ │necesare │ADR │ │ │
│ │asigurării │ │ │ │
│ │securităţii şi│ │ │ │
│ │rezilienţei │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Finalizarea │ │ │ │
│ │demersurilor │ │ │ │
│ │de includere │ │ │ │
│ │în │DNSC, MMSS, │ │ │
│ │nomenclatorul │SRI, entităţi │ │Semestrul│
│ │COR a │din mediul │DNSC, MMSS │II, 2022 │
│ │ocupaţiilor │privat şi │ │ │
│ │specifice │academic │ │ │
│ │domeniului │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea │ │ │ │
│ │profilurilor │ │ │ │
│ │de competenţe │ │ │ │
│ │comune de │ │ │ │
│ │securitate şi │ │ │ │
│ │apărare │Instituţii │ │Semestrul│
│ │cibernetică │reprezentate │DNSC │II, 2023 │
│ │bazate pe bune│în COSC, DNSC │ │ │
│ │practici şi │ │ │ │
│ │certificate │ │ │ │
│ │folosite la │ │ │ │
│1.3 Alocarea │nivelul UE şi │ │ │ │
│eficientă a │NATO │ │ │ │
│resurselor ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│financiare, │Dezvoltarea │ │ │ │
│tehnologice şi │unor formate │ │ │ │
│umane │de pregătire a│ │ │ │
│ │palierului │ │ │ │
│ │managerial din│ │ │ │
│ │cadrul │ │ │ │
│ │autorităţilor │Instituţiile │ │ │
│ │şi │reprezentate │ │ │
│ │instituţiilor │în COSC, DNSC,│ │Semestrul│
│ │administraţiei│entităţi din │DNSC │II, 2023 │
│ │publice şi │mediul privat │ │ │
│ │entităţilor │şi academic │ │ │
│ │private, în │ │ │ │
│ │vederea │ │ │ │
│ │alocării │ │ │ │
│ │eficiente Şi │ │ │ │
│ │complementare │ │ │ │
│ │a resurselor │ │ │ │
│ │necesare │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Coordonarea şi│ │ │ │
│ │prioritizarea │ │ │ │
│ │alocărilor │ │ │ │
│ │bugetare │ │ │ │
│ │pentru │ │ │ │
│ │componenta de │ │ │ │
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică │ │ │ │
│ │din fonduri │ │ │ │
│ │europene │SGG, ADR, MCID│SGG │Permanent│
│ │(POCIDIF, │ │ │ │
│ │POEO), PNRR, │ │ │ │
│ │fonduri │ │ │ │
│ │alocate din │ │ │ │
│ │Programul │ │ │ │
│ │Europa │ │ │ │
│ │Digitală, │ │ │ │
│ │hub-urilor de │ │ │ │
│ │inovare │ │ │ │
│ │digitală │ │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │ │DNSC, │ │ │
│ │Realizarea │autorităţi şi │ │ │
│ │unui sistem de│instituţii ale│ │ │
│1.4 │management │administraţiei│ │ │
│Consolidarea │centralizat al│publice şi │ │ │
│mecanismului de│incidentelor │entităţi │ │Semestrul│
│raportare a │de securitate │private care │DNSC │II, 2023 │
│incidentelor de│cibernetică │au în │ │ │
│securitate │înregistrate │administrare │ │ │
│cibernetică │la nivel │şi operare │ │ │
│ │naţional │reţele şi │ │ │
│ │ │sisteme │ │ │
│ │ │informatice │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Crearea unui │ │ │ │
│ │set clar de │ │ │ │
│ │criterii │ │ │ │
│ │tehnice şi │ │ │ │
│ │non- tehnice │Instituţii │ │Semestrul│
│ │de verificare,│reprezentate │DNSC │II,2023 │
│ │inclusiv prin │în COSC, DNSC │ │ │
│ │raportare la │ │ │ │
│ │aspecte ce ţin│ │ │ │
│ │de securitate │ │ │ │
│ │naţională │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Elaborarea şi │ │ │ │
│1.5 Crearea │implementarea │ │ │ │
│unor mecanisme │proiectelor │ │ │ │
│de certificare,│legislative în│Instituţii │ │ │
│conformitate şi│domeniul │reprezentate │ │ │
│standardizare │tehnologiilor │în COSC, │ │Permanent│
│în domeniul │inovative cu │ANCOM, DNSC │ │ │
│securităţii │impact în │ │ │ │
│cibernetice │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Desemnarea şi/│ │ │ │
│ │sau │ │ │ │
│ │autorizarea │ │ │ │
│ │entităţilor de│ │ │ │
│ │evaluare şi │DNSC, SRI │ │Semestrul│
│ │certificare a │ │ │II, 2023 │
│ │produselor şi │ │ │ │
│ │tehnologiilor │ │ │ │
│ │de securitate │ │ │ │
│ │cibernetică │ │ │ │
├───────────────┼──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Elaborarea şi │ │ │ │
│ │promovarea │ │ │ │
│ │cadrului de │ │ │ │
│ │reglementare │ │ │ │
│ │privind │Instituţii │ │ │
│1.6 Securizarea│securizarea │reprezentate │ │Semestrul│
│lanţului de │lanţului de │în COSC, │SGG │II, 2023 │
│aprovizionare │aprovizionare │ANCOM, DNSC │ │ │
│ │în domeniul │ │ │ │
│ │produselor şi │ │ │ │
│ │serviciilor de│ │ │ │
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică │ │ │ │
└───────────────┴──────────────┴──────────────┴───────────┴─────────┘


    Obiectivul 2 - Cadru normativ şi instituţional consolidat

┌─────────────┬───────────────────┬────────────┬───────────┬─────────┐
│Măsuri │Principalele │Instituţii │Coordonator│Termen │
│ │acţiuni │participante│ │ │
├─────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Introducerea │ │ │ │
│ │proiectului Legii │ │ │ │
│ │privind Securitatea│ │ │ │
│ │şi Apărarea │ │ │ │
│ │Cibernetică în │MApN │MApN │Semestrul│
│ │propunerile de │ │ │II, 2022 │
│ │iniţiativă │ │ │ │
│ │legislativă ale │ │ │ │
│ │Ministerului │ │ │ │
│ │Apărării Naţionale │ │ │ │
│2.1 ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│Consolidarea │Evaluarea şi │ │ │ │
│cadrului │actualizarea │ │ │ │
│normativ │periodică a │ │ │ │
│ │cadrului legislativ│ │ │ │
│ │în domeniul │Instituţii │ │ │
│ │securităţii şi │reprezentate│ │ │
│ │apărării │în COSC, │COSC │Permanent│
│ │cibernetice, │DNSC, ANCOM,│ │ │
│ │raportat la │ADR │ │ │
│ │evoluţia │ │ │ │
│ │ameninţării şi la │ │ │ │
│ │progresul │ │ │ │
│ │tehnologic │ │ │ │
├─────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Consolidarea │ │ │ │
│ │rolului şi │ │ │ │
│2.2 │responsabilităţilor│ │ │Semestrul│
│Consolidarea │COSC, în │ │ │II, 2022,│
│cadrului │conformitate cu │COSC │COSC │se │
│instituţional│prevederile Legii │ │ │continuă │
│ │privind Securitatea│ │ │permanent│
│ │şi Apărarea │ │ │ │
│ │Cibernetică │ │ │ │
└─────────────┴───────────────────┴────────────┴───────────┴─────────┘


    Obiectivul 3 - Parteneriat public-privat pragmatic

┌──────────────┬───────────────┬──────────────┬───────────┬─────────┐
│Măsuri │Principalele │Instituţii │Coordonator│Termen │
│ │acţiuni │participante │ │ │
├──────────────┼───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Derularea unor │ │ │ │
│ │campanii de │Instituţii │ │ │
│ │conştientizare │reprezentate │ │ │
│ │şi de informare│în COSC, DNSC │ │ │
│ │prin programe │şi entităţi │DNSC, SRI │Permanent│
│ │media, broşuri,│din mediul │ │ │
│ │website-uri │privat şi │ │ │
│ │dedicate, │academic │ │ │
│ │ghiduri de bune│ │ │ │
│ │practici │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Derularea unor │ │ │ │
│ │activităţi care│ │ │ │
│ │să vizeze │ │ │ │
│ │conştientizarea│ │ │ │
│ │palierului │ │ │ │
│ │managerial din │ │ │ │
│ │cadrul │Instituţii │ │ │
│ │autorităţilor │reprezentate │ │ │
│3.1 Derularea │şi │în COSC, DNSC │ │ │
│unor programe │instituţiilor │şi entităţi │DNSC, SRI │Permanent│
│de │administraţiei │din mediul │ │ │
│conştientizare│publice şi │privat şi │ │ │
│publică şi de │entităţilor │academic │ │ │
│creştere a │private cu │ │ │ │
│nivelului de │privire la │ │ │ │
│cultură de │necesitatea │ │ │ │
│securitate │asigurării │ │ │ │
│cibernetică │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Organizare de │Autorităţi şi │ │ │
│ │evenimente cu │instituţii ale│ │ │
│ │experţi în │administraţiei│ │ │
│ │domeniul │publice, │ │Permanent│
│ │securităţii │entităţi din │ │ │
│ │cibernetice │mediul privat │ │ │
│ │ │şi academic │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Realizarea unor│ │ │ │
│ │demersuri │ │ │ │
│ │privind │ │ │ │
│ │introducerea │ME, DNSC, SRI,│ │ │
│ │unor noţiuni de│entităţi din │DNSC │Permanent│
│ │igienă în │mediul privat │ │ │
│ │spaţiul │şi academic │ │ │
│ │cibernetic la │ │ │ │
│ │nivel │ │ │ │
│ │preuniversitar.│ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea şi │ │ │ │
│ │implementarea │ │ │ │
│ │programelor de │ME, DNSC, SRI,│ │ │
│ │studii de │MApN, entităţi│ │ │
│ │securitate │din mediul │ │Permanent│
│ │cibernetică la │privat şi │ │ │
│ │nivel │academic │ │ │
│ │preuniversitar,│ │ │ │
│ │universitar şi │ │ │ │
│ │postuniversitar│ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Susţinerea │ │ │ │
│ │integrării pe │ │ │ │
│ │piaţa muncii a │ │ │ │
│ │studenţilor şi │ │ │ │
│ │absolvenţilor │ │ │ │
│ │programelor de │ │ │ │
│ │studii în │ │ │ │
│ │domeniul │MMSS, ME, │ │ │
│ │securităţii │instituţii │ │ │
│ │cibernetice, │reprezentate │ │ │
│ │inclusiv prin │în COSC, DNSC,│DNSC │Permanent│
│ │realizarea unor│entităţi din │ │ │
│ │stagii de │mediul privat │ │ │
│ │practică în │şi academic │ │ │
│ │cadrul unor │ │ │ │
│ │autorităţi şi │ │ │ │
│ │instituţii ale │ │ │ │
│3.2 │administraţiei │ │ │ │
│Dezvoltarea de│publice sau │ │ │ │
│programe │entităţi │ │ │ │
│educaţionale │private din │ │ │ │
│în domeniul │domeniu │ │ │ │
│securităţii ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│cibernetice │Realizarea │ │ │ │
│ │demersurilor │ │ │ │
│ │necesare │ │ │ │
│ │susţinerii │ │ │ │
│ │financiare şi │ │ │ │
│ │materiale a │ │ │ │
│ │programelor │ME, MIPE, │ │ │
│ │educaţionale în│MApN, SRI, SPP│ │ │
│ │domeniul │DNSC, entităţi│ME, DNSC │Permanent│
│ │securităţii │din mediul │ │ │
│ │cibernetice, │privat şi │ │ │
│ │inclusiv prin │academic │ │ │
│ │accesarea de │ │ │ │
│ │finanţare │ │ │ │
│ │externă şi │ │ │ │
│ │maximizarea │ │ │ │
│ │cooperării cu │ │ │ │
│ │mediul privat │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Derularea unor │ │ │ │
│ │activităţi de │ │ │ │
│ │pregătire şi │ME, MApN, SRI,│ │ │
│ │instruire a │DNSC, entităţi│ │ │
│ │cadrelor │din mediul │ME, DNSC │Permanent│
│ │didactice, │privat şi │ │ │
│ │inclusiv prin │academic │ │ │
│ │maximizarea │ │ │ │
│ │cooperării cu │ │ │ │
│ │mediul privat │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Organizarea de │ │ │ │
│ │cursuri de │Instituţii │ │ │
│ │specializare în│reprezentate │ │ │
│ │domeniul │în COSC, DNSC,│ │ │
│3.3 Derularea │securităţii │MMSS, entităţi│DNSC │Permanent│
│unor programe │cibernetice │din mediul │ │ │
│de formare │adresate │privat şi │ │ │
│profesională │diferitelor │academic │ │ │
│pentru cei │categorii │ │ │ │
│care │profesionale │ │ │ │
│desfăşoară ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│activităţi în │Dezvoltarea de │ │ │ │
│domeniul │centre de │Instituţii │ │ │
│securităţii │instruire │reprezentate │ │ │
│cibernetice │pentru cei care│în COSC, DNSC,│ │ │
│ │desfăşoară │entităţi din │ │Permanent│
│ │activităţi în │mediul privat │ │ │
│ │domeniul │şi academic │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea de │Instituţii │ │ │
│ │parteneriate │reprezentate │ │ │
│ │public- private│în COSC, DNSC,│ │Permanent│
│ │în domeniul │entităţi din │ │ │
│ │cercetării şi │mediul privat │ │ │
│ │inovării │şi academic │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea │ │ │ │
│ │unui program │ │ │ │
│ │naţional │ │ │ │
│ │privind │ │ │ │
│ │implicarea │Instituţii │ │ │
│ │actorilor │reprezentate │ │ │
│ │eligibili la │în COSC, DNSC,│MCID │Permanent│
│ │nivel naţional │entităţi din │ │ │
│ │în programe de │mediul privat │ │ │
│ │cercetare şi │şi academic │ │ │
│ │inovare de la │ │ │ │
│ │nivel regional,│ │ │ │
│ │european şi │ │ │ │
│3.4 │internaţional │ │ │ │
│Dezvoltarea şi├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│consolidarea │Capitalizarea │ │ │ │
│cercetării şi │prezenţei în │ │ │ │
│inovării în │România a │ │ │ │
│domeniul │Centrului de │Instituţii │ │ │
│securităţii │competenţe │reprezentate │ │ │
│cibernetice │european │în COSC, DNSC,│ │Permanent│
│ │industrial, │entităţi din │ │ │
│ │tehnologic şi │mediul privat │ │ │
│ │de cercetare în│şi academic │ │ │
│ │materie de │ │ │ │
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Crearea unor │ │ │ │
│ │mecanisme │ │ │ │
│ │instituţionale │ │ │ │
│ │pentru │Instituţii │ │ │
│ │consultanţă şi │reprezentate │ │ │
│ │susţinere │în COSC, MIPE,│ │Semestrul│
│ │financiară a │MF, DNSC, ADR,│MCID │II 2023 │
│ │activităţilor │entităţi din │ │ │
│ │de cercetare şi│mediul privat │ │ │
│ │inovare din │şi academic │ │ │
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Impulsionarea, │ │ │ │
│ │prin oferirea │ │ │ │
│ │de consultanţă │ │ │ │
│ │şi susţinere │Instituţii │ │ │
│ │financiară, │reprezentate │ │ │
│ │iniţiativelor │în COSC, MAT, │ │ │
│ │de dezvoltare a│MEc, MF, MIPE,│MAT, MEc │Permanent│
│ │incubatoarelor │DNSC, ADR, │ │ │
│ │de afaceri şi │entităţi din │ │ │
│ │start-up- │mediul privat │ │ │
│ │urilor în │şi academic │ │ │
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│3.5 │Implementarea │ │ │ │
│Dezvoltarea │unor mecanisme │ │ │ │
│industriei │pentru │ │ │ │
│naţionale de │motivarea, │Instituţii │ │Semestrul│
│securitate │retenţia şi │reprezentate │MAT, MEc, │II, 2023 │
│cibernetică │atragerea în │în COSC, MAT, │DNSC │se │
│ │ţară a │MEc, MF, DNSC │ │continuă │
│ │experţilor în │ │ │permanent│
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Implementarea │ │ │ │
│ │unor mecanisme │ │ │ │
│ │de atragere în │Instituţii │ │Semestrul│
│ │România a unor │reprezentate │ │II, 2023 │
│ │companii │în COSC, MAT, │DNSC │se │
│ │private din │MEc, MF, DNSC │ │continuă │
│ │domeniul │ │ │permanent│
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
└──────────────┴───────────────┴──────────────┴───────────┴─────────┘


    Obiectivul 4 - Rezilienţă prin abordare

┌───────────┬──────────────┬────────────┬───────────┬─────────┐
│Măsuri │Principalele │Instituţii │Coordonator│Termen │
│ │acţiuni │participante│ │ │
├───────────┼──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Identificarea │Instituţii │ │ │
│ │sectoarelor de│reprezentate│ │ │
│ │activitate în │în COSC, │ │Semestrul│
│ │care este │DNSC, │ │II, 2022,│
│ │necesară │entităţi din│DNSC │se │
│ │constituirea │mediul │ │continuă │
│ │structurilor │privat şi │ │permanent│
│ │de tip CERT │academic │ │ │
│ │sau SOC │ │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Derularea unor│ │ │ │
│ │campanii de │ │ │ │
│ │conştientizare│ │ │ │
│ │a factorilor │ │ │ │
│ │de decizie de │ │ │ │
│ │la nivelul │ │ │ │
│ │autorităţilor │Instituţii │ │ │
│ │şi │reprezentate│ │ │
│ │instituţiilor │în COSC, │ │ │
│ │administraţiei│DNSC, │DNSC │Permanent│
│ │publice şi │entităţi din│ │ │
│ │entităţilor │mediul │ │ │
│ │private cu │privat şi │ │ │
│ │privire la │academic │ │ │
│ │avantajele şi │ │ │ │
│ │necesitatea │ │ │ │
│ │constituirii │ │ │ │
│ │unor echipe de│ │ │ │
│ │tip CERT şi │ │ │ │
│ │SOC sectoriale│ │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Furnizarea de │Instituţii │ │ │
│ │sprijin şi │reprezentate│ │ │
│ │consultanţă în│în COSC, │ │ │
│ │vederea │DNSC, │DNSC │Permanent│
│ │constituirii │entităţi din│ │ │
│ │unor echipe de│mediul │ │ │
│ │tip CERT şi │privat şi │ │ │
│ │SOC sectoriale│academic │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Crearea unor │ │ │ │
│ │formate şi │Instituţii │ │ │
│ │mecanisme de │reprezentate│ │ │
│ │cooperare │în COSC, │ │Semestrul│
│ │între │DNSC, │ │II, 2022,│
│ │structurile de│entităţi din│DNSC │se │
│ │tip CERT/SOC │mediul │ │continuă │
│ │sectorial, │privat şi │ │permanent│
│ │inclusiv între│academic │ │ │
│4.1 │cele din │ │ │ │
│Dezvoltarea│SNAOPSN │ │ │ │
│de CERT-uri├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│şi SOC-uri │Cooperare la │ │ │ │
│sectoriale │nivel naţional│ │ │ │
│ │în vederea │Instituţii │ │ │
│ │organizării şi│reprezentate│ │ │
│ │participării │în COSC, │ │ │
│ │la exerciţii │DNSC, │ │ │
│ │cu │entităţi din│ │Permanent│
│ │aplicabilitate│mediul │ │ │
│ │practică │privat şi │ │ │
│ │ridicată în │academic │ │ │
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Organizarea şi│ │ │ │
│ │participarea │Instituţii │ │ │
│ │la exerciţii │reprezentate│ │ │
│ │naţionale cu │în COSC, │ │ │
│ │aplicabilitate│DNSC, │SRI, DNSC │Permanent│
│ │practică │entităţi din│ │ │
│ │ridicată, în │mediul │ │ │
│ │domeniul │privat şi │ │ │
│ │securităţii │academic │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Participarea │ │ │ │
│ │la exerciţii │Instituţii │ │ │
│ │internaţionale│reprezentate│ │ │
│ │cu │în COSC, │ │ │
│ │aplicabilitate│DNSC, │ │Permanent│
│ │practică │entităţi din│ │ │
│ │ridicată, în │mediul │ │ │
│ │domeniul │privat şi │ │ │
│ │securităţii │academic │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├──────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Organizarea de│ │ │ │
│ │exerciţii │ │ │ │
│ │civil-militare│ │ │ │
│ │de pregătire │Instituţii │ │ │
│ │şi integrare │reprezentate│ │ │
│ │coerentă a │în COSC, │ │ │
│ │procedurilor │DNSC, │ │ │
│ │specifice de │entităţi din│MApN │Permanent│
│ │răspuns la │mediul │ │ │
│ │incidentele de│privat şi │ │ │
│ │securitate │academic │ │ │
│ │cibernetică ce│ │ │ │
│ │afectează │ │ │ │
│ │infrastructuri│ │ │ │
│ │esenţiale │ │ │ │
└───────────┴──────────────┴────────────┴───────────┴─────────┘


    Obiectivul 5 - România - actor relevant în arhitectura internaţională de cooperare

┌────────────┬───────────────────┬────────────┬───────────┬─────────┐
│Măsuri │Principalele │Instituţii │Coordonator│Termen │
│ │acţiuni │participante│ │ │
├────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Promovarea la nivel│ │ │ │
│ │global a modului de│ │ │ │
│ │implementare la │ │ │ │
│ │nivel naţional a │ │ │ │
│ │cadrului ONU de │ │ │ │
│ │comportament │Instituţii │ │ │
│ │responsabil statal │reprezentate│ │ │
│ │în spaţiul │în COSC, AP,│ │ │
│ │cibernetic (normele│DNSC, SGG, │ │ │
│ │de comportament, │ADR, ANCOM, │DNSC, MAE │Permanent│
│ │aplicarea dreptului│entităţi din│ │ │
│ │internaţional în │mediul │ │ │
│ │spaţiul cibernetic,│privat │ │ │
│ │măsurile de │ │ │ │
│ │creştere a │ │ │ │
│ │încrederii între │ │ │ │
│ │state şi a │ │ │ │
│ │capacităţii │ │ │ │
│ │acestora) │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Participarea activă│Instituţii │ │ │
│ │la consultări şi │reprezentate│ │ │
│ │iniţiative │în COSC, │ │ │
│ │internaţionale, │DNSC, │ │ │
│ │guvernamentale, a │entităţi din│ │ │
│ │actorilor relevanţi│mediul │MAE │Permanent│
│ │din mediul public, │privat şi │ │ │
│ │privat şi academic,│academic, │ │ │
│ │precum şi din │societatea │ │ │
│ │cadrul societăţii │civilă │ │ │
│ │civile │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│5.1 │Crearea unor │ │ │ │
│Consolidarea│mecanisme │ │ │ │
│rolului │interinstituţionale│ │ │ │
│României la │care să permită │Instituţii │ │ │
│nivel global│definirea unor │reprezentate│ │ │
│ │poziţii şi │în COSC, AP,│ │Permanent│
│ │strategii naţionale│DNSC, ANCOM,│ │ │
│ │privind subiectele │ADR, │ │ │
│ │de actualitate în │ │ │ │
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea şi │Instituţii │ │ │
│ │organizarea unui │reprezentate│ │ │
│ │eveniment, de │în COSC, AP,│ │Semestrul│
│ │anvergură │SGG, DNSC, │ │II, 2023,│
│ │internaţională, │ANCOM, ADR, │SGG │se │
│ │recunoscut ca punct│entităţi din│ │continuă │
│ │de referinţă în │mediul │ │anual │
│ │domeniul │privat şi │ │ │
│ │securităţii │academic │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea unei │ │ │ │
│ │abordări naţionale │ │ │ │
│ │privind promovarea │ │ │ │
│ │candidaturilor şi │ │ │ │
│ │obţinerea de │Instituţii │ │ │
│ │poziţii relevante │reprezentate│ │ │
│ │în cadrul │în COSC, AP,│ │Permanent│
│ │organismelor │SGG, DNSC, │ │ │
│ │internaţionale cu │ANCOM, ADR │ │ │
│ │relevanţă în │ │ │ │
│ │domeniul │ │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
├────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Participarea activă│ │ │ │
│ │a României în │Instituţii │ │ │
│ │formate de │reprezentate│ │ │
│ │cooperare şi în │în COSC, │MAE │Permanent│
│ │cadrul │DNSC, ADR, │ │ │
│ │organizaţiilor │ANCOM │ │ │
│ │regionale │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Consolidarea │ │ │ │
│ │relaţiilor de │Instituţii │ │ │
│ │cooperare cu state │reprezentate│ │ │
│ │aliate, partenere, │în COSC, │MAE │Permanent│
│ │„like- minded" în │DNSC, ANCOM,│ │ │
│ │vederea asigurării │ADR │ │ │
│ │securităţii │ │ │ │
│ │cibernetice │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Implementarea │Instituţii │ │ │
│ │măsurilor prevăzute│reprezentate│MAE │Permanent│
│ │în EU Cyber │în COSC, │ │ │
│ │Diplomacy Toolbox │DNSC │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Implicarea activă a│ │ │ │
│ │României în │ │ │ │
│5.2 │operaţionalizarea │Instituţii │ │ │
│Consolidarea│măsurilor de │reprezentate│ │ │
│rolului │creştere a │în COSC, │MAE │Permanent│
│României la │încrederii între │DNSC │ │ │
│nivel │state ("Confidence │ │ │ │
│regional şi │Building Measures"/│ │ │ │
│pe plan │CBMs) la nivel OSCE│ │ │ │
│bilateral ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Dezvoltarea în │ │ │ │
│ │continuare a │SRI, MApN şi│ │ │
│ │politicii de │MAE │MApN, MAE │Permanent│
│ │apărare cibernetică│ │ │ │
│ │a NATO, inclusiv │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │consolidarea │ │ │ │
│ │rezilienţei NATO în│ │ │ │
│ │întregime şi a │ │ │ │
│ │aliaţilor, a │ │ │ │
│ │capabilităţilor │ │ │ │
│ │cibernetice de │ │ │ │
│ │descurajare şi │ │ │ │
│ │apărare │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Ralierea la │ │ │ │
│ │iniţiative de tip │ │ │ │
│ │condamnare publică │Instituţii │ │ │
│ │("blame and shame")│reprezentate│ │ │
│ │conform cadrului │în COSC, AP,│MAE │Permanent│
│ │procedural naţional│DNSC │ │ │
│ │în caz de atribuire│ │ │ │
│ │a unui atac │ │ │ │
│ │cibernetic │ │ │ │
├────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Crearea unei │ │ │ │
│ │poziţii de │ │ │ │
│ │reprezentare │ │ │ │
│ │diplomatică de │ │ │Semestrul│
│ │nivel înalt- │MAE │MAE │II, 2023 │
│ │Ambasador/ │ │ │ │
│ │Reprezentant cu │ │ │ │
│ │însărcinări │ │ │ │
│ │speciale │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Asigurarea │ │ │ │
│ │sprijinului pentru │ │ │ │
│ │o reprezentare │ │ │ │
│ │adecvată a României│Instituţii │ │ │
│ │la nivel │reprezentate│ │ │
│ │internaţional şi │în COSC, AP,│MAE │Permanent│
│ │pentru un mesaj │ANCOM, ADR, │ │ │
│5.3 │coerent în │DNSC │ │ │
│Consolidarea│consolidarea unei │ │ │ │
│rolului │diplomaţii │ │ │ │
│diplomaţiei │cibernetice │ │ │ │
│cibernetice │eficiente │ │ │ │
│ ├───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│ │Consolidarea │ │ │ │
│ │capacităţii de │ │ │ │
│ │acţiune în domeniul│ │ │ │
│ │politicilor de │ │ │ │
│ │securitate │ │ │ │
│ │cibernetică la │ │ │ │
│ │nivelul centralei │MAE, MApN, │ │ │
│ │MAE, al misiunilor │SRI, SIE, │MAE │Permanent│
│ │diplomatice ale │DNSC │ │ │
│ │României în │ │ │ │
│ │capitalele statelor│ │ │ │
│ │partenere şi al │ │ │ │
│ │reprezentanţelor │ │ │ │
│ │permanente la │ │ │ │
│ │nivelul UE, NATO şi│ │ │ │
│ │ONU. │ │ │ │
├────────────┼───────────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
│5.4 │Demararea unor │ │ │ │
│Consolidarea│proiecte cu impact │ │ │ │
│capacităţii │regional pentru │Instituţii │ │ │
│de transfer │asigurarea │reprezentate│ │Permanent│
│de expertiză│transferului de │în COSC, │ │ │
│la nivel │cunoştinţe şi │DNSC │ │ │
│regional │expertiză către │ │ │ │
│ │statele din regiune│ │ │ │
└────────────┴───────────────────┴────────────┴───────────┴─────────┘


    Abrevieri utilizate:
        ● ADR - Autoritatea pentru Digitalizarea României
        ● ANCOM - Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
        ● AP - Administraţia Prezidenţială
        ● CERT - Echipă de răspuns la incidente de securitate cibernetică
        ● COR - Clasificarea Ocupaţiilor din România
        ● COSC - Consiliul Operativ de Securitate Cibernetică
        ● CTE - Comitetul Tehnico-Economic
        ● DNSC - Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică
        ● MAE - Ministerul Afacerilor Externe
        ● MAI - Ministerul Afacerilor Interne
        ● MApN - Ministerul Apărării Naţionale
        ● MAT - Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului
        ● MCID - Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării
        ● ME - Ministerul Educaţiei
        ● MEc - Ministerul Economiei
        ● MF - Ministerul Finanţelor
        ● MIPE - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene
        ● MMSS - Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale
        ● NATO - Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord
        ● ORNISS - Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat
        ● SGG - Secretariatul General al Guvernului
        ● SIE - Serviciul de Informaţii Externe
        ● SOC - Centru Operaţional de Securitate
        ● SNAOPSN - Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională
        ● SPP - Serviciul de Protecţie şi Pază
        ● STS - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
        ● SRI - Serviciul Român de Informaţii
        ● ONU - Organizaţia Naţiunilor Unite
        ● UE - Uniunea Europeană

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016