Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN DE ACŢIUNE din 13 mai 2021  al Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, aferentă perioadei 2021-2023    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PLAN DE ACŢIUNE din 13 mai 2021 al Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, aferentă perioadei 2021-2023

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 517 din 19 mai 2021
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 539 din 13 mai 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 517 din 19 mai 2021.
──────────

    Obiectiv general nr. 1. Asigurarea protecţiei grupurilor vulnerabile în faţa antisemitismului, xenofobiei, discursului instigator la ură şi prevenirea radicalizării
    Obiectiv specific nr. 1.1: asigurarea protecţiei persoanelor care aparţin grupurilor expuse de pe teritoriul României
    Acţiune principală nr. 1.1.1: constituirea unui Grup de lucru pentru evaluarea nivelului de ameninţare pe care îl reprezintă antisemitismul, xenofobia, radicalizarea şi discursul instigator la ură pentru anumite grupuri vulnerabile
    Coordonatorul grupului de lucru: Ministerul Afacerilor Interne
    Descrierea acţiunii specifice: Grupul de lucru se va reuni trimestrial şi ori de câte ori va fi nevoie pentru a evalua nivelul de ameninţare pe care îl reprezintă antisemitismul, xenofobia, radicalizarea şi discursul instigator la ură pentru anumite grupuri vulnerabile din România şi a propune, atunci când este cazul, măsuri pentru creşterea gradului de securitate a grupurilor vulnerabile.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii cu competenţe în domeniu. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Grupul de lucru va fi constituit în cel mult 3 luni de la adoptarea Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură aferentă perioadei 2021-2023 (denumită în continuare Strategia)
    Indicatori de evaluare: Anual, grupul de lucru va transmite un raport de activitate biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.


    Obiectiv specific nr. 1.2: Îmbunătăţirea mecanismelor de colectare a datelor cu privire la incidentele asociate antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 1.2.1: dezvoltarea, la nivelul MAI, a unei metodologii unitare de identificare a infracţiunilor motivate de ură, precum şi de colectare sistematică a datelor statistice privind acest gen de infracţiuni
    Coordonator şi membri: Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), sub îndrumarea Institutului Naţional de Statistică (INS)
    Descrierea acţiunii specifice: IGPR va promova dezvoltarea unui sistem de colectare a datelor statistice privind infracţionalitatea motivată de ură.
    În acest sens, IGPR va propune crearea unui grup de lucru, format din specialişti din cadrul MJ, MP-PÎCCJ, CSM şi IGPR, sub îndrumarea metodologică a INS, instituţie care are rolul de coordonator al activităţilor statistice ale autorităţilor şi instituţiilor publice cuprinse în sistemul statistic naţional, conform atribuţiilor prevăzute în Legea organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
    Grupul de lucru va avea ca obiectiv stabilirea unitară a principiilor de colectare a datelor, precum şi armonizarea la nivelul tuturor autorităţilor a unui set de indicatori statistici pe linia respectivelor infracţiuni.
    IGPR desfăşoară activităţi de implementare a proiectului Combaterea infracţiunilor motivate de ură şi extremismului violent, în special cele care vizează romii, şi creşterea calităţii serviciului poliţienesc, ce are ca obiectiv secundar îmbunătăţirea procesului de identificare şi de înregistrare a infracţiunilor motivate de ură în evidenţele proprii, precum şi de colectare a unui set de date statistice privind acest gen de infracţiuni.
    În acest sens, IGPR va desfăşura activităţile prevăzute în strategie în mod coordonat cu cele pentru implementarea proiectului menţionat mai sus.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Metodologia va fi aprobată la nivelul MAI, cu sprijinul INS, în cel mult 18 luni de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: IGPR va transmite, la cerere, raportul statistic anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 1.2.2: dezvoltarea unei metodologii unitare de identificare şi raportare, la nivelul INSHR-EW, a manifestărilor antisemite
    Coordonator: INSHR-EW
    Descrierea acţiunii specifice: INSHR-EW va dezvolta o metodologie proprie de identificare şi raportare a manifestărilor antisemite, care să includă informaţii despre maniera în care au ajuns cazurile respective în atenţia INSHR-EW (număr de sesizări asumate de cetăţeni şi anonime, număr de autosesizări), rezultatele investigaţiilor întreprinse (număr de plângeri penale, număr de sesizări transmise poliţiei, parchetelor, autorităţilor naţionale sau locale) şi defalcarea acestor manifestări pe judeţe. Pentru realizarea acestei acţiuni este necesară suplimentarea organigramei INSHR-EW cu un post cu \'bd normă.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul INSHR-EW. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Metodologia va fi aprobată, la nivelul INSHR-EW, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: INSHR-EW va transmite raportul statistic anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 1.2.3: dezvoltarea unei metodologii unitare de identificare şi raportare, la nivelul ANR, a incidentelor asociate xenofobiei, rasismului antirom, radicalizării şi discursului instigator la ură care vizează comunitatea romă din România
    Coordonator: ANR.
    Descrierea acţiunii specifice: ANR va dezvolta o metodologie unitară de identificare şi raportare a incidentelor asociate xenofobiei, rasismului antirom, radicalizării şi discursului instigator la ură care vizează comunitatea romă din România, pe baza sesizărilor primite din partea opiniei publice, presei şi societăţii civile, care să includă defalcarea acestor incidente pe judeţe şi localităţi.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al ANR şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: Metodologia va fi aprobată, la nivelul ANR, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: ANR va transmite raportul statistic anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 1.2.4: realizarea unei anchete sociologice (sondaj de opinie) în cadrul comunităţii evreieşti din România cu privire la percepţia gradului de securitate a membrilor comunităţii
    Coordonator: INSHR-EW
    Descrierea acţiunii specifice: INSHR-EW va coordona realizarea, la intervale de 5 ani, a unor anchete sociologice în comunitatea evreiască din România pentru a evalua percepţia gradului de securitate a membrilor comunităţii. Pentru realizarea acestor anchete sociologice, dintre care una trebuie să se desfăşoare în perioada acoperită de strategie, INSHR-EW va colabora cu institute de cercetare sociologică selecţionate pe baza unei proceduri competiţionale transparente. Rezultatele vor fi transmise instituţiilor publice, academice şi organizaţiilor relevante ale societăţii civile.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul INSHR-EW. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Cercetarea va fi aprobată, la nivelul INSHR-EW, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Rezultatele cercetărilor sociologice vor fi prezentate, de către INSHR-EW, Guvernului României (Guv), Administraţiei Prezidenţiale (AP), Parlamentului României (PR) şi FCER. Totodată, rezultatele vor fi transmise şi biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 1.2.5: realizarea unei anchete sociologice (sondaj de opinie) relevante la nivelul societăţii româneşti cu privire la maniera în care sunt percepute antisemitismul, xenofobia, radicalizarea şi discursul instigator la ură în ţara noastră
    Coordonator şi membri: INSHR-EW
    Descrierea acţiunii specifice: INSHR-EW va coordona realizarea, la intervale de 5 ani, a unor anchete sociologice relevante la nivelul societăţii româneşti pentru a evalua maniera în care societatea românească percepe ameninţarea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură în ţara noastră. Pentru realizarea acestor anchete sociologice, dintre care una trebuie să se desfăşoare în perioada acoperită de strategie, INSHR-EW va colabora cu institute de cercetare sociologică selecţionate în urma unei proceduri competiţionale transparente. Rezultatele vor fi tipărite sub forma unor broşuri care să fie transmise instituţiilor publice, celor academice şi organizaţiilor relevante ale societăţii civile.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul INSHR-EW. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Cercetarea va fi aprobată, la nivelul INSHR-EW, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Rezultatele cercetărilor sociologice vor fi prezentate, de către INSHR-EW, Guv, AP şi PR. Totodată, rezultatele vor fi transmise şi biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.


    Obiectiv specific nr. 1.3: evaluarea actualelor programe de formare profesională ale instituţiilor cu atribuţii în combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură şi elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe
    Acţiune principală nr. 1.3.1: evaluarea actualelor programe de formare profesională a ofiţerilor şi agenţilor de poliţie în domeniul combaterii antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, precum şi elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe
    Coordonator şi membri: MAI
    Descrierea acţiunii specifice: MAI va face o evaluare a programelor de formare profesională a ofiţerilor şi agenţilor de poliţie care au început să fie derulate în perioada Preşedinţiei române a IHRA (martie 2016-martie 2017) şi, în funcţie de
    concluziile acestei evaluări, va face propuneri de modernizare a acestor programe.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MAI. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Concluziile acestei evaluări şi eventualele propuneri de modernizare a programelor ar trebui să fie aprobate de conducerea MAI, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    În funcţie de concluziile şi propunerile evaluării, eventualele noi programe de formare profesională trebuie să fie aprobate şi să fie pregătite pentru a fi implementate în cel mult 2 ani de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Se vor transmite copii ale acestor documente biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 1.3.2: evaluarea conţinuturilor academice ale actualelor programe de pregătire ale Academiei Naţionale de Informaţii în domeniul combaterii antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, din perspectiva conştientizării şi consolidării cunoaşterii problematicii, precum şi, în eventualitatea în care se constată sincope sau necesităţi de actualizare, elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe
    Coordonator şi membri: Academia Naţională de Informaţii „Mihai Viteazul“ (ANIMV) realizează evaluarea, sub coordonarea SRI şi prin consultarea AvP, INSHR-EW şi CNCD.
    Descrierea acţiunii specifice: ANIMV, sub coordonarea SRI şi prin consultarea AvP, INSHR-EW şi CNCD, va face o evaluare a conţinuturilor academice ale actualelor programe de pregătire ale ANIMV în domeniul combaterii antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, din perspectiva conştientizării şi consolidării cunoaşterii problematicii, precum şi în eventualitatea în care se constată sincope sau necesităţi de actualizare, elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al ANIMV
    Termen de implementare: Concluziile acestei evaluări şi eventualele propuneri de modernizare a programelor ar trebui să fie aprobate de conducerea SRI în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    În funcţie de concluziile şi propunerile evaluării, eventualele noi programe de pregătire trebuie să fie aprobate şi să fie pregătite pentru a fi implementate în cel mult 2 ani de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Se vor transmite copii ale acestor documente biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.



    Obiectiv general nr. 2. Promovarea toleranţei, educaţiei civice şi a rezilienţei societăţii româneşti în faţa antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Obiectiv specific nr. 2.1: evaluarea actualelor programe şcolare, universitare şi de pregătire profesională care privesc domeniile relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură şi elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe
    Acţiune principală nr. 2.1.1: evaluarea disciplinelor actuale din învăţământul gimnazial „Educaţie socială“, „Istorie“, „Istoria şi tradiţiile minorităţilor“, precum şi a celor din învăţământul liceal „O istorie a comunismului din România“, „Istoria Evreilor. Holocaustul“ şi elaborarea unor propuneri pentru revizuirea acestora
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), INSHR-EW, AvP, FCER (prin Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din România „Wilhelm Filderman“ - CSIER), SGG-DRI, CNCD şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu CNPEE, INSHR-EW, AvP, FCER (prin CSIER), SGG-DRI, CNCD şi ANR, va face, cu respectarea Reperelor pentru proiectarea, actualizarea şi evaluarea curriculumului naţional (Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.675/2020*), o evaluare a actualelor discipline pentru învăţământul gimnazial „Educaţia socială“, „Istorie“, „Istoria şi tradiţiile minorităţilor“, precum şi a celor pentru liceu „O istorie a comunismului din România“, „Istoria evreilor. Holocaustul“ şi, în funcţie de concluziile acestei evaluări, va face propuneri de modernizare a acestor programe.
    * Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.675/2020 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    În momentul de faţă se consideră că România a făcut progrese majore în privinţa predării Holocaustului în învăţământul preuniversitar, pe parcursul ultimilor 15 ani, dar, totodată, există şi opinii conform cărora trebuie să se procedeze la o actualizare/modernizare a acestui program, fără ca acest lucru să însemne o încărcare adiţională a programului elevilor.
    De altfel, un Eurobarometru al COM, realizat în decembrie 2018 şi publicat în ianuarie 2019, scoate în evidenţă faptul că 53% dintre români consideră că istoria Holocaustului nu este predată suficient în şcolile române, iar 16% au răspuns că nu au informaţii despre maniera în care se predă istoria Holocaustului în România.
    Evaluarea propusă trebuie să răspundă la întrebări privind vârsta cea mai potrivită pentru a începe predarea istoriei Holocaustului din România şi istoria regimului comunist din România, dacă se poate pregăti momentul predării acestor două materii prin programe privind toleranţa şi educaţia civică care să se predea în anii precedenţi, dacă se poate genera mai multă sinergie între materii complementare, dacă în locul actualei abordări care oferă elevilor posibilitatea de a opta între istoria Holocaustului şi istoria regimului comunist din România ar fi mai potrivit să se treacă la predarea ambelor perioade ale istoriei României (pentru a arăta ce se poate întâmpla atunci când un regim politic se îndepărtează de la valorile societăţilor democratice, precum şi pentru a combate mai eficient prejudecăţi şi teze false). Procesul de evaluare va ţine cont de opiniile actorilor relevanţi ai societăţii civile (consiliile elevilor) şi de Recomandările pentru predarea şi studiul istoriei Holocaustului, adoptate de IHRA la data de 4 decembrie 2019.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: Concluziile acestei evaluări şi eventualele propuneri de modernizare a programelor ar trebui să fie aprobate de conducerea MEd în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    În funcţie de concluziile şi propunerile evaluării, eventualele noi programe şcolare trebuie să fie aprobate şi să fie pregătite pentru a fi implementate în cel mult 2 ani de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Se vor transmite copii ale acestor documente biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 2.1.2: evaluarea programelor actuale de pregătire profesională pentru profesorii care predau subiecte relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură şi elaborarea unor propuneri menite să crească eficienţa acestor programe
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu INSHR-EW, AvP, CNCD şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu INSHR-EW, AvP, CNCD şi ANR, va face o evaluare din punct de vedere pedagogic şi metodologic a actualelor programe de pregătire profesională a profesorilor care predau subiecte relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură şi, în funcţie de concluziile acestei evaluări, va face propuneri menite să crească eficienţa acestor programe.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: Concluziile acestei evaluări şi eventualele propuneri de modernizare a programelor ar trebui să fie aprobate de conducerea MEd în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    În funcţie de concluziile şi propunerile evaluării, eventualele noi programe de pregătire trebuie să fie aprobate şi să fie pregătite pentru a fi implementate în cel mult 2 ani de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Se vor transmite copii ale acestor documente biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 2.1.3: evaluarea programelor actuale din învăţământul universitar care sunt relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură, precum şi elaborarea unor recomandări menite să crească eficienţa acestor programe
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Consiliul Naţional al Rectorilor (CNR), INSHR-EW, AvP, FCER (prin CSIER), CNCD şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu ARACIS, CNR, INSHR-EW, AvP, FCER (prin CSIER), CNCD şi ANR, va face o evaluare a actualelor programe universitare din domeniile relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură şi, în funcţie de concluziile acestei evaluări, va face recomandări de modernizare şi completare a acestor programe.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: Concluziile acestei evaluări şi eventualele recomandări de modernizare şi completare a programelor ar trebui să fie aprobate de conducerea MEd în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Se vor transmite copii ale acestor documente biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 2.1.4: înfiinţarea unor programe de masterat şi de doctorat în domenii relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu CNR, INSHR-EW, AvP, FCER (prin CSIER), CNCD şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu CNR, INSHR-EW, AvP, FCER (prin CSIER), CNCD şi ANR, va elabora o listă cu proiecte de programe de masterat şi de doctorat, relevante pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, rasismului, radicalizării şi discursului instigator la ură, pe care o va propune universităţilor din România.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: Lista cu proiectele de programe de masterat şi de doctorat urmează să fie aprobată de conducerea MEd în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Numărul de programe de masterat şi de doctorat preluate de universităţile din România. O copie a listei va fi transmisă, după aprobarea ei de către MEd, biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.


    Obiectiv specific nr. 2.2: creşterea rezilienţei tinerilor în faţa ameninţărilor antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 2.2.1: elaborarea şi implementarea proiectului-pilot „Pathfinder“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu inspectoratele şcolare şi instituţiile de învăţământ, CNR, FCER şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: Proiectul „Pathfinder“ este inspirat din proiectul omonim care se desfăşoară cu succes în Norvegia şi Austria. În România, MEd, în colaborare cu CNR, FCER şi ANR, va elabora un proiect-pilot în baza căruia tineri voluntari, evrei şi romi, cu vârste cuprinse între 16 şi 22 de ani, cu o pregătire temeinică, vor vizita mai multe licee din ţară unde vor susţine scurte prelegeri (20 de minute introducere, urmate de 60 de minute de întrebări şi răspunsuri) în faţa unor grupuri de 30-40 de elevi, cu scopul de a contracara prejudecăţile existente şi de a stimula o atitudine deschisă şi tolerantă faţă de culturi diferite.
    Aceste prelegeri pot avea loc, cu acordul asociaţiilor de părinţi, în contextul programului „Şcoala altfel“ sau cu prilejul altor programe tematice potrivite, derulate de autorităţile locale care gestionează licee.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Pathfinder“ prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Prelegerile tinerilor voluntari selecţionaţi ar urma să debuteze pe parcursul celui de al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se vor transmite copii ale proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins.

    Acţiune principală nr. 2.2.2: elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot în cadrul programului „Şcoala altfel“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene şi instituţiile de învăţământ, SGG-SSC, MC, Biblioteca Naţională a României (BNaR), SGG-DRI, FCER, INSHR-EW, AvP, CNCD şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu SGG-SSC, MC, BNaR, SGG-DRI, FCER, INSHR-EW, AvP, CNCD şi ANR, va elabora o serie de proiecte-pilot în cadrul programului „Şcoala altfel“, cu ajutorul cărora elevii să dobândească informaţii despre contribuţia minorităţilor etnice şi religioase din România la dezvoltarea şi modernizarea ţării noastre, precum şi informaţii generale despre alte culturi şi religii. Proiectele-pilot pot include vizite la instituţii culturale şi lăcaşuri de cult, cum ar fi muzee, case memoriale, biblioteci, teatre, moschei, biserici, sinagogi şi cimitire, completate cu prelegeri susţinute de reprezentanţi ai unor minorităţi religioase şi/sau etnice din România. La nivelul BNaR, pornind de la lucrări de referinţă din arhivele Bibliotecii, elevii de gimnaziu vor avea posibilitatea să conştientizeze puterea cuvintelor în discursul public şi să îşi dezvolte capacitatea de a recunoaşte un discurs instigator la ură şi stereotipurile negative din propriul limbaj.
    În derularea proiectelor se va avea în vedere cooptarea inspectoratelor şcolare, a asociaţiilor de părinţi şi a autorităţilor judeţene/locale.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectele-pilot prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Implementarea proiectelor-pilot ar urma să debuteze pe parcursul celui de al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se vor transmite copii ale proiectelor-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la proiectele-pilot. În funcţie de evaluări, acestea vor putea fi extinse.

    Acţiune principală nr. 2.2.3: elaborarea şi implementarea proiectului-pilot „Să ne cunoaştem eroii“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu Consiliul Judeţean Iaşi (CJIS), Primăria Iaşi (PMIS), Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi (ISJIS), Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iaşi (UAIC), INSHR-EW şi FCER
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu CJIS, PMIS, ISJIS, INSHR-EW şi FCER, va elabora un proiect-pilot menit să faciliteze înţelegerea contribuţiei comunităţii evreieşti la apărarea şi dezvoltarea României şi a dimensiunii ieşene a tragediei Holocaustului.
    Proiectul „Să ne cunoaştem eroii“ presupune participarea unor grupuri de elevi ieşeni la ceremoniile militare de comemorare a eroilor militari români care se află înmormântaţi în Parcela eroilor evrei căzuţi la datorie în Războiul pentru întregirea României din Cimitirul Evreiesc din Iaşi. Aceste ceremonii militare se organizează, de regulă, de două ori pe an, cu prilejul Zilei Eroilor şi Zilei Armatei Române. Cu prilejul prezenţei lor la ceremonii, elevii vor vizita, pe lângă parcela eroilor, parcela victimelor Pogromului de la Iaşi, parcela victimelor din groapa comună Popricani I, precum şi două morminte ale unor personalităţi din istoria României care se află înmormântate în Cimitirul Evreiesc de la Iaşi. La fiecare obiectiv vizitat, un elev va face o prezentare, de maximum 5 minute, a uneia dintre persoanele care se află înhumate acolo (un soldat erou, o victimă a Pogromului de la Iaşi, o victimă de la Popricani I şi cele două personalităţi).
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Să ne cunoaştem eroii“ prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult 6 luni de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se va transmite o copie a proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins şi către alte judeţe din nord-estul României.

    Acţiune principală nr. 2.2.4: elaborarea şi implementarea proiectului-pilot „Holocaustul împotriva Romilor - Samudaripen“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu Primăria Generală a Municipiului Bucureşti (PGMB), Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), INSHR-EW şi ANR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu PGMB, ISMB, INSHR-EW şi ANR, va elabora un proiect-pilot menit să facă cunoscut elevilor din Bucureşti un episod tragic aproape ignorat din istoria romilor din România.
    Proiectul-pilot „Holocaustul împotriva Romilor - Samudaripen“ presupune participarea unor grupuri de elevi la ceremonia de comemorare a victimelor Holocaustului împotriva Romilor - Samudaripen, care are loc, în fiecare an, la data de 2 august, la Memorialul Holocaustului din Bucureşti. Cu acest prilej, un elev va face o scurtă prezentare a uneia dintre victimele Holocaustului împotriva Romilor - Samudaripen.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Holocaustul împotriva Romilor - Samudaripen“ prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult 6 luni de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se va transmite o copie a proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins.

    Acţiune principală nr. 2.2.5: elaborarea şi implementarea proiectului-pilot „Marşul Vieţii“ - dimensiunea internaţională
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu inspectoratele şcolare şi instituţiile de învăţământ, CNR şi International March of the Living (MOTL)
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu CNR şi MOTL, va elabora un proiect-pilot menit să ofere unui număr de elevi de liceu (din ani terminali) şi studenţi din România, care nu sunt membri ai minorităţii evreieşti sau minorităţii rome, posibilitatea de a vizita Auschwitz şi de a se angaja într-un dialog cu tineri din alte ţări, cu privire la istoria Holocaustului.
    Proiectul-pilot „Marşul Vieţii“ este inspirat de proiectul omonim derulat de Complexul Educaţional Lauder Reut din Bucureşti şi presupune organizarea participării unui număr de elevi de liceu şi de studenţi din România la „Marşul Vieţii“.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Marşul Vieţii“ prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Participarea grupurilor de tineri români la „Marşul Vieţii“ ar urma să înceapă pe parcursul celui de al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se va transmite o copie a proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins.

    Acţiune principală nr. 2.2.6: proiectul-pilot „Marşul Vieţii în România“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu inspectoratele şcolare şi instituţiile de învăţământ, CNR, FCER, MCA - România şi reprezentantul României la MOTL
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu CNR, FCER; MCA - România şi reprezentantul României la MOTL, va elabora un proiect-pilot menit să ofere elevilor de liceu şi studenţilor din România posibilitatea de a vizita locurile legate de memoria Holocaustului din România; proiectul poate fi organizat cu ocazia zilelor naţionale şi internaţionale de marcare a victimelor Holocaustului (27 ianuarie, 28 iunie, 2 august, 9 octombrie sau alte date cu caracter relevant în plan local, acolo unde au existat comunităţi mari de evrei).
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri externe nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Marşul Vieţii în România“ prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Participarea liceenilor la „Marşul Vieţii în România“ ar urma să înceapă pe parcursul celui de al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se va transmite o copie a proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins.

    Acţiune principală nr. 2.2.7: elaborarea şi implementarea proiectului-pilot „Sighetu Marmaţiei - Auschwitz trail“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu inspectoratele şcolare şi instituţiile de învăţământ, Muzeul Maramureşului (MMM - Casa Elie Wiesel) şi Memorialul Victimelor Comunismului şi Rezistenţei (MVCR)
    Descrierea acţiunii specifice: MEd, în colaborare cu MMM şi MVCR, va elabora un proiect-pilot care presupune organizarea unor excursii de studii care să ajute elevii români de liceu să perceapă şi să înţeleagă mai bine dimensiunile Holocaustului şi să reducă marja de manevră a celor care încearcă să distorsioneze Holocaustul prin asocierea regimului nazist cu cel comunist.
    Proiectul-pilot „Sighetu Marmaţiei - Auschwitz trail“ presupune organizarea unei excursii de studii pe traseul Sighetu Marmaţiei - Auschwitz pentru grupuri de elevi de liceu din România (câte un grup/an pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti). La Sighetu Marmaţiei elevii ar urma să viziteze Casa Memorială Elie Wiesel, unde vor primi informaţii despre comunitatea hasidică care s-a dezvoltat în regiunea respectivă, soarta evreilor din zonă în timpul celui de al Doilea Război Mondial şi personalitatea lui Elie Wiesel, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, precum şi MVCR, unde vor dobândi informaţii despre regimul comunist, victimele acestuia şi diferenţele faţă de Holocaust. La Auschwitz vor avea posibilitatea de a vizita unul dintre simbolurile sistemului de lagăre de exterminare naziste şi de a primi informaţii adiţionale despre tragedia Holocaustului.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri externe nerambursabile
    Termen de implementare: MEd va transmite informaţii cu privire la proiectul-pilot „Sighetu Marmaţiei - Auschwitz trail“, prin intermediul inspectoratelor şcolare către unităţile de învăţământ, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Excursiile de studiu vor debuta pe parcursul celui de al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Imediat după aprobare se va transmite o copie a proiectului-pilot biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Se vor folosi chestionare de evaluare completate de participanţii la programul-pilot. În funcţie de evaluări, proiectul-pilot va putea fi extins.

    Acţiune principală nr. 2.2.8: intensificarea promovării „Codului de conduită în universităţile din România pentru prevenţia şi sancţionarea incidentelor antisemite“
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu CNR
    Descrierea acţiunii specifice: MEd şi CNR au demarat, în cursul anului 2019, o campanie de promovare a adoptării, de către universităţile din România, a „Codului de conduită pentru prevenţia şi sancţionarea incidentelor antisemite“, elaborat de Uniunea Europeană a Studenţilor Evrei. Prima universitate din România care a adoptat acest cod de conduită, în noiembrie 2019, este Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografie „I. L. Caragiale“.
    MEd şi CNR vor intensifica demersurile pentru promovarea adoptării acestui cod de conduită de către universităţile româneşti.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd
    Termen de implementare: O informare cu privire la progresele înregistrate va fi transmisă instituţiei însărcinate cu monitorizarea implementării strategiei, în cel mult un an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Numărul de universităţi care vor adopta Codul de conduită. Fiecare aprobare a Codului de conduită va fi notificată biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 2.2.9: elaborarea şi promovarea unui „Cod de conduită pentru prevenţia şi sancţionarea xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură“ de către universităţile din România
    Coordonator şi membri: MEd, în calitate de coordonator, în colaborare cu CNR
    Descrierea acţiunii specifice: Pentru a creşte rezilienţa studenţilor români în faţa xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, MEd şi CNR vor elabora un Cod de conduită pentru prevenirea şi sancţionarea incidentelor generate de xenofobie, radicalizare şi discursul instigator la ură.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MEd
    Termen de implementare: MEd şi CNR ar urma să aprobe codul în cel mult un an după aprobarea strategiei şi să demareze campania de promovare a acestuia, cel mai târziu, începând cu al doilea an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Numărul de universităţi care vor adopta Codul de conduită. O copie a Codului de conduită va fi transmisă biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, imediat după aprobarea sa. Totodată, fiecare aprobare a Codului de conduită va fi notificată biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.


    Obiectiv specific nr. 2.3: promovarea unor programe menite să încurajeze construirea unor punţi culturale ale toleranţei şi respectului reciproc
    Acţiune principală nr. 2.3.1: evaluarea actualelor programe culturale menite să încurajeze spiritul civic şi interesul faţă de alte culturi
    Coordonator şi membri: MC, în calitate de coordonator, în parteneriat cu Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC)
    Descrierea acţiunii specifice: MC, în calitate de coordonator, în parteneriat cu INCFC, va face o evaluare, atât a programelor proprii, cât şi a celor derulate în parteneriat cu alte instituţii publice sau private, menite să încurajeze spiritul civic, toleranţa şi interesul faţă de alte culturi. În funcţie de concluziile acestei evaluări se vor face propuneri pentru creşterea eficienţei programelor actuale şi a completării acestora.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MC
    Termen de implementare: Conducerea MC va aproba concluziile şi propunerile acestui raport în cel mult un an după aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi: numărul de evenimente desfăşurate, numărul de parteneri, numărul de spectatori/vizitatori; indicatori calitativi: chestionare de evaluare completate de public. MC va transmite o copie a raportului aprobat biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.

    Acţiune principală nr. 2.3.2: iniţierea programului „Arta împotriva urii sociale, discriminării, antisemitismului şi xenofobiei“, prin extinderea programului FCER la domeniile muzică şi teatru
    Coordonator şi membri: MC, în calitate de coordonator, în colaborare cu FCER, Departamentul cultură, artă şi media, instituţii de cultură naţionale şi judeţene, precum şi autorităţi judeţene/locale
    1. Descrierea acţiunii specifice: Proiectul Festivalul Internaţional „Mihail Sebastian“ promovat de FCER s-a dovedit a fi un succes din punctul de vedere al numărului în creştere de participanţi şi parteneri. Proiectul cultural Festivalul Internaţional „Mihail Sebastian“, desfăşurat la Brăila, în perioada octombrie-noiembrie, cuprinde o serie de manifestări dedicate marelui scriitor şi publicist român de origine evreiască şi este organizat de FCER - Cultul Mozaic, Departamentul cultură, artă şi media, fiind un eveniment cultural şi multicultural, educativ, academic şi de relaţionare interetnică, dedicat scriitorului Mihail Sebastian. În cadrul proiectului cultural se doreşte omagierea dramaturgului prin diverse forme artistice, din punct de vedere academic şi educaţional, precum şi din perspectiva recuperării sale de către minoritatea evreiască. Proiectul face parte din strategia FCER şi cea de promovare a dialogului intercultural, de combatere a antisemitismului şi manifestărilor de ură a omului împotriva semenului său, de cunoaştere şi recunoaştere a valorii talentului autentic.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul MC. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Conducerea MC va aproba proiectul în cel mult un an după aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi: numărul de evenimente desfăşurate, numărul de parteneri, numărul de spectatori; indicatori calitativi: chestionare de evaluare completate de public.

    2. Descrierea acţiunii specifice: Programul Ziua limbii şi teatrului idiş, organizat de FCER, cuprinde manifestări culturale, educative, artistice şi ştiinţifice, consacrate promovării limbii şi teatrului idiş. Ziua limbii şi teatrului idiş, instituită prin Legea nr. 253/2017 privind instituirea Zilei limbii şi teatrului idiş, este sărbătorită la 30 mai, amintind astfel de data naşterii, în anul 1901, a poetului şi prozatorului Iţic Mangher, „unul dintre maeştrii literaturii idiş din prima jumătate a secolului XX pe plan mondial, considerat cel mai important şi reprezentativ autor de limbă idiş din România“.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: aproximativ 50.000 lei din fonduri publice aprobate prin bugetul MC
    Termen de implementare: Conducerea MC va aproba proiectul în cel mult un an după aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi: numărul de evenimente desfăşurate, numărul de parteneri, numărul de spectatori; indicatori calitativi: chestionare de evaluare completate de public.

    3. Descrierea acţiunii specifice: „Mari compozitori evrei“ este o acţiune culturală pe teme muzicale evreieşti care are anvergură naţională, care se focalizează pe cultura şi muzica evreiască, în contextul crizei identităţii evreieşti pe fundalul ascensiunii antisemitismului în Europa secolului XX, dar evidenţiază şi elemente legate de interpretarea şi percepţia temelor sale muzicale.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul MC. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: Conducerea MC va aproba proiectul în cel mult un an după aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi: numărul de evenimente desfăşurate, numărul de parteneri, numărul de spectatori; indicatori calitativi: chestionare de evaluare completate de public.



    Obiectiv specific nr. 2.4: utilizarea muzeelor pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 2.4.1: accelerarea demersurilor pentru amenajarea şi inaugurarea Muzeului Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului în România
    Coordonator şi membri: INSHR-EW, SGG cu sprijinul FCER
    Descrierea acţiunii specifice: Se vor accelera demersurile pentru organizarea achiziţiei publice: „Concurs internaţional de soluţii de proiectare pentru amenajarea Muzeului“.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul INSHR-EW. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: finalizarea procedurii până la sfârşitul anului 2021
    Indicatori de evaluare: respectarea termenelor pentru finalizarea achiziţiei publice. INSHR-EW va transmite biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură o copie a concluziilor Concursului de soluţii, după aprobarea lor.

    Acţiune principală nr. 2.4.2: realizarea unui studiu de fezabilitate cu privire la înfiinţarea unui Muzeu al Istoriei şi Culturii Romilor
    Coordonator şi membri: ANR, cu sprijinul MC şi al SGG
    Descrierea acţiunii specifice: ANR, cu sprijinul MC şi SGG, va realiza un studiu de fezabilitate cu privire la înfiinţarea unui Muzeu al Istoriei şi Culturii Romilor.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al ANR
    Termen de implementare: Studiul de fezabilitate ar urma să fie finalizat în cel mult 2 ani de la data aprobării strategiei.
    Indicatori de evaluare: Respectarea termenelor pentru finalizarea Studiului de fezabilitate. ANR va transmite biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură o copie a Studiului de fezabilitate după aprobarea acestuia.


    Obiectiv specific nr. 2.5: creşterea rezilienţei instituţiilor de cultură în faţa ameninţărilor antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 2.5.1: Realizarea unor sesiuni de informare pentru prevenirea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură în instituţiile culturale
    Coordonator şi membri: MC, în calitate de coordonator, în parteneriat cu INCFC
    Descrierea acţiunii specifice: Pentru a evita promovarea accidentală a unor personalităţi culturale legionare şi fasciste, contribuind astfel la falsificarea istoriei şi la negarea şi distorsionarea Holocaustului, INCFC urmează să realizeze sesiuni de informare la care să fie invitaţi profesori universitari şi experţi în domeniu. Sesiunile de informare vor avea ca grup-ţintă personalul din instituţiile publice de cultură subordonate MC, precum şi instituţiile culturale din subordinea autorităţilor publice de la nivel local.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al MC
    Termen de implementare: Sesiunile de informare se vor derula anual, după aprobarea strategiei, cu o frecvenţă de minimum o dată pe an.
    Indicatori de evaluare: Indicatori cantitativi: număr de participanţi, număr de sesiuni de informare


    Obiectiv specific nr. 2.6: sprijinirea manifestărilor cultural-religioase ale FCER - Cultul Mozaic care promovează dialogul interreligios, evidenţiază contribuţia comunităţilor evreieşti în societatea românească şi pun în valoare patrimoniul cultural-religios
    Acţiunea principală 2.6.1: sprijinirea financiară a proiectelor cultural-religioase ale FCER - Cultul Mozaic
    Coordonatori şi membri: FCER, în calitate de organizator al evenimentelor, în parteneriat cu SGG-SSC
    Descrierea acţiunii specific: FCER, în calitate de organizator al evenimentelor, va transmite SGG-SSC proiectele cultural religioase pe care intenţionează să le desfăşoare, proiecte care promovează dialogul interreligios, evidenţiază contribuţia comunităţilor evreieşti în societatea românească şi pun în valoare patrimoniul cultural-religios evreiesc.
    Sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al SGG
    Termen de implementare: după aprobarea strategiei
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi: numărul de evenimente desfăşurate, numărul de participanţi; indicatori calitativi: numărul volumelor editate cu ocazia desfăşurării evenimentelor cultural-religioase.



    Obiectiv general nr. 3. Continuarea demersurilor pe plan internaţional pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Obiectiv specific nr. 3.1: continuarea demersurilor în plan multilateral pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 3.1.1: continuarea demersurilor întreprinse de România în cadrul Alianţei Internaţionale pentru Memoria Holocaustului/IHRA pentru promovarea cercetării, educaţiei şi memoriei Holocaustului şi combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului
    Coordonator şi membri: MAE, în calitate de coordonator, cu sprijinul MC, MEd, INSHR-EW, FCER, CNSAS, PR, Universităţii Bucureşti (UB) şi Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca (UBB)
    Descrierea acţiunii specifice: MAE, în calitate de coordonator al delegaţiei României la IHRA, împreună cu reprezentanţii MC, MEd, INSHR-EW, FCER, CNSAS, PR, UB şi UBB, care fac parte din delegaţia română, va continua să promoveze cercetarea şi predarea Holocaustului, precum şi eforturile pentru combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului. Un accent deosebit se va pune pe promovarea adoptării, pe plan naţional, de către toate statele membre IHRA, a definiţiei de lucru IHRA a antisemitismului (care a fost adoptată în timpul preşedinţiei române a IHRA).
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: sarcină permanentă
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi şi calitativi. MAE va transmite, anual, biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport care va include informaţii cantitative şi calitative cu privire la progresele înregistrate.

    Acţiune principală nr. 3.1.2: continuarea implicării României în procesul de elaborare a unei Abordări comune a Uniunii Europene pentru combaterea antisemitismului şi protejarea comunităţilor şi instituţiilor evreieşti din Europa
    Coordonator şi membri: MAE, în calitate de coordonator, cu sprijinul MEd, MAI şi FCER
    Descrierea acţiunii specifice: MAE, în calitate de coordonator, cu sprijinul MEd, MAI şi FCER, va continua să se implice activ în elaborarea unei Abordări comune a Uniunii Europene pentru combaterea antisemitismului şi protejarea comunităţilor şi instituţiilor evreieşti din Europa.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: 1 iulie 2021
    Indicatori de evaluare: respectarea termenului pentru aprobarea Abordării comune. MAE va transmite biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură o copie a Abordării comune, imediat după adoptarea acesteia.

    Acţiune principală nr. 3.1.3: continuarea implicării României în procesul de elaborare a unor instrumente politice şi juridice internaţionale pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Coordonator şi membri: MAE
    Descrierea acţiunii specifice: MAE va continua să promoveze în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) şi al unor organizaţii regionale precum Consiliul Europei (CoE) şi Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) dezvoltarea unor instrumente politice şi juridice internaţionale care să crească eficienţa combaterii antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură, pe plan internaţional. Un accent special va fi pus pe promovarea adoptării definiţiei de lucru IHRA a antisemitismului (adoptată pe durata preşedinţiei române a IHRA) în cadrul organizaţiilor respective.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: permanent
    Indicatori de evaluare: numărul de iniţiative şi instrumente politice şi juridice noi. MAE va transmite biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport anual cu privire la progresele înregistrate.


    Obiectiv specific nr. 3.2: continuarea demersurilor în plan bilateral pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 3.2.1: continuarea cooperării cu Israelul în domeniul cercetării şi predării Holocaustului, precum şi în combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului
    Coordonator şi membri: MAE, MEd, INSHR-EW şi FCER
    Descrierea acţiunii specifice: MAE va continua colaborarea cu instituţiile israeliene, în special cu Yad Vashem, prin susţinerea proiectelor comune de cercetare a Holocaustului şi pregătirea profesorilor români care predau istoria Holocaustului, precum şi prin susţinerea cooperării Yad Vashem cu MEd şi INSHR-EW. Totodată, va continua să colaboreze cu instituţiile statului israelian în combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului pe plan internaţional.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: sarcină permanentă
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi şi calitativi. MAE, MEd şi INSHR-EW vor transmite anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport care va include informaţii cantitative şi calitative cu privire la progresele înregistrate.

    Acţiune principală nr. 3.2.2: promovarea cooperării cu statele vecine în cercetarea Holocaustului şi combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului
    Coordonator şi membri: MAE şi INSHR-EW
    Descrierea acţiunii specifice: Ca urmare a adoptării Raportului Comisiei Wiesel şi de către Republica Moldova au rezultat noi posibilităţi de colaborare, în special cu Republica Moldova, dar şi cu Ucraina, în domeniul cercetării Holocaustului şi combaterii antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului pe plan internaţional.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: sarcină permanentă
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi şi calitativi. MAE va transmite, anual, biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport care va include informaţii cantitative şi calitative cu privire la progresele înregistrate.

    Acţiune principală nr. 3.2.3: continuarea cooperării cu SUA în domeniul cercetării şi predării Holocaustului, precum şi în combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului
    Coordonator şi membri: MAE, MEd şi INSHR-EW
    Descrierea acţiunii specifice: MAE va continua colaborarea cu instituţiile partenere din SUA, în special cu Muzeul Memorial al Holocaustului din Washington (USHMM), prin proiecte comune de cercetare a Holocaustului şi pregătirea profesorilor români care predau istoria Holocaustului. Totodată, va continua să coopereze cu instituţiile partenere din SUA în combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului pe plan internaţional. O componentă relevantă a relaţiei cu USHMM va fi cooperarea în domeniul arhivistic şi sprijinirea colaborării USHMM cu MEd şi INSHR-EW.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: sarcină permanentă
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi şi calitativi. MAE, MEd şi INSHR-EW vor transmite anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport care va include informaţii cantitative şi calitative cu privire la progresele înregistrate.

    Acţiune principală nr. 3.2.4: continuarea cooperării cu Franţa în domeniul cercetării şi predării Holocaustului, precum şi în combaterea antisemitismului, negării şi distorsionării Holocaustului
    Coordonator şi membri: INSHR-EW, MEd şi MAE
    Descrierea acţiunii specifice: INSHR-EW şi MEd vor continua colaborarea cu instituţiile partenere din Franţa, în special cu Institutul Le Memorial de la Shoah, prin proiecte comune de cercetare a Holocaustului şi pregătirea profesorilor români care predau istoria Holocaustului. Menţinerea relaţiei cu Le Memorial de la Shoah are efecte pozitive asupra dezvoltării cercetării, educaţiei şi memoriei Holocaustului din România din perspectiva extinderii relaţiilor cu spaţiul francofon.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri de la bugetul de stat, alocate prin bugetul anual al fiecărui minister, respectiv al fiecărei instituţii implicate în acest proiect şi fonduri europene nerambursabile. Nu sunt necesare alocări bugetare suplimentare pentru realizarea activităţilor specifice.
    Termen de implementare: sarcină permanentă
    Indicatori de evaluare: indicatori cantitativi şi calitativi. INSHR-EW va transmite anual biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură un raport care va include informaţii cantitative şi calitative cu privire la progresele înregistrate.


    Obiectiv specific nr. 3.3: încurajarea iniţiativelor internaţionale ale instituţiilor academice şi ale societăţii civile pentru combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Acţiune principală nr. 3.3.1: instituirea premiului „Ambasador Mihnea Constantinescu“ pentru premierea contribuţiei unor reprezentanţi ai mediului academic şi societăţii civile, din România sau străinătate, pentru contribuţia lor la combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură
    Coordonator şi membri: MAE
    Descrierea acţiunii specifice: MAE va institui şi va elabora regulamentul de acordare a premiului „Ambasador Mihnea Constantinescu“ pentru merite deosebite în combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură. Acest premiu ar urma să fie acordat anual, cu ocazia Reuniunii Anuale a Diplomaţiei Române, unei personalităţi române sau străine, pentru contribuţia sa la combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul MAE.
    Termen de implementare: Instituirea premiului „Ambasador Mihnea Constantinescu“ şi regulamentul de acordare vor fi aprobate prin ordin al ministrului afacerilor externe în cel mult 6 luni de la aprobarea Strategiei. O copie a documentaţiei respective va fi transmisă biroului coordonatorului naţional pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură imediat după ce va fi aprobată de ministrul afacerilor externe.
    Indicatori de evaluare: Pe termen scurt evaluarea va avea în vedere respectarea termenelor prevăzute în strategie. Pe termen mediu şi lung se va evalua impactul generat în mediile diplomatice, academice şi ale societăţii civile relevante pentru domeniile respective.

    Acţiune principală nr. 3.3.2: organizarea de întâlniri anuale ale delegaţiei române la IHRA cu reprezentanţii centrelor universitare de studiere a istoriei evreilor şi a Holocaustului din România
    Coordonator şi membri: MAE
    Descrierea acţiunii specifice: Centrele universitare de studiere a istoriei evreilor şi a Holocaustului din România reprezintă principalele „avanposturi“ ale mediului academic românesc de cercetare a Holocaustului din România. Coordonarea delegaţiei române la IHRA cu aceste centre reprezintă o dublă oportunitate: (1) de a prezenta în plan internaţional preocupările de cercetare şi educaţie - la nivel universitar - pe tema Holocaustului şi (2) de a încuraja dezbateri pe această temă în cadrul centrelor.
    Cost estimat pentru implementarea acţiunii şi sursa de finanţare: fonduri publice aprobate prin bugetul MAE
    Termen de implementare: organizarea primei reuniuni se va realiza în decursul primului an de la aprobarea strategiei.
    Indicatori de evaluare: Pe termen mediu şi lung se va evalua impactul generat de dezbaterile centrelor universitare asupra studenţilor şi mediului academic în general.



    Listă de abrevieri

┌────────┬─────────────────────────────┐
│ANIMV │- Academia Naţională de │
│ │Informaţii „Mihai Viteazul“ │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ANR │- Agenţia Naţională pentru │
│ │Romi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│AP │- Administraţia Prezidenţială│
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Agenţia Română de Asigurare│
│ARACIS │a Calităţii în Învăţământul │
│ │Superior │
├────────┼─────────────────────────────┤
│AvP │- Avocatul Poporului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│BB │- B’nai B’rith │
├────────┼─────────────────────────────┤
│BNaR │- Biblioteca Naţională a │
│ │României │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CCD │- casele corpurilor didactice│
├────────┼─────────────────────────────┤
│CJIS │- Consiliul Judeţean Iaşi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CNCD │- Consiliul Naţional pentru │
│ │Combaterea Discriminării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Centrul Naţional de │
│CNPEE │Politici şi Evaluare în │
│ │Educaţie │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CNR │- Consiliul Naţional al │
│ │Rectorilor │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Consiliul Naţional pentru │
│CNSAS │Studierea Arhivelor │
│ │Securităţii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CoE │- Consiliul Europei │
├────────┼─────────────────────────────┤
│COM │- Comisia Europeană │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CPM │- Cancelaria Prim-Ministrului│
│ │României │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Centrul pentru Studiul │
│CSIER │Istoriei Evreilor din România│
│ │„Wilhelm Filderman“ │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CSM │- Consiliul Superior al │
│ │Magistraturii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│FCER │- Federaţia Comunităţilor │
│ │Evreieşti din România │
├────────┼─────────────────────────────┤
│FRA │- Agenţia pentru Drepturi │
│ │Fundamentale a UE │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Guv │- Guvernul României │
├────────┼─────────────────────────────┤
│IGPR │- Inspectoratul General al │
│ │Poliţiei Române │
├────────┼─────────────────────────────┤
│IHRA │- Alianţa Internaţională │
│ │pentru Memoria Holocaustului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Institutul Naţional pentru │
│INCFC │Cercetare şi Formare │
│ │Culturală │
├────────┼─────────────────────────────┤
│INM │- Institutul Naţional al │
│ │Magistraturii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│INS │- Institutul Naţional de │
│ │Statistică │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Institutul Naţional pentru │
│INSHR-EW│Memoria Holocaustului din │
│ │România „Elie Wiesel“ │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ISJIS │- Inspectoratul Şcolar al │
│ │Judeţului Iaşi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ISMB │- Inspectoratul Şcolar al │
│ │Municipiului Bucureşti │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MAE │- Ministerul Afacerilor │
│ │Externe │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MAI │- Ministerul Afacerilor │
│ │Interne │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MC │- Ministerul Culturii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Centrul pentru │
│MCA │Monitorizarea şi Combaterea │
│ │Antisemitismului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MEd │- Ministerul Educaţiei │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MJ │- Ministerul Justiţiei │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MMM │- Muzeul Maramureşului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MOTL │- International March of the │
│ │Living │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Ministerul Public - │
│MP-PÎCCJ│Parchetul de pe lângă Înalta │
│ │Curte de Casaţie şi Justiţie │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MVCR │- Memorialul Victimelor │
│ │Comunismului şi Rezistenţei │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ONU │- Organizaţia Naţiunilor │
│ │Unite │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Organizaţia pentru │
│OSCE │Securitate şi Cooperare în │
│ │Europa │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PE │- Parlamentul European │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PGMB │- Primăria Generală a │
│ │Municipiului Bucureşti │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PMIS │- Primăria Municipiului Iaşi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PR │- Parlamentul României │
├────────┼─────────────────────────────┤
│SGG │- Secretariatul General al │
│ │Guvernului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│SGG-DRI │- Departamentul pentru │
│ │Relaţii Interetnice │
├────────┼─────────────────────────────┤
│SGG-SSC │- Secretariatul de Stat │
│ │pentru Culte │
├────────┼─────────────────────────────┤
│SRI │- Serviciul Român de │
│ │Informaţii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│UAIC │- Universitatea „Alexandru │
│ │Ioan Cuza“ din Iaşi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│UB │- Universitatea Bucureşti │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Universitatea │
│UBB │„Babeş-Bolyai“ din │
│ │Cluj-Napoca │
├────────┼─────────────────────────────┤
│UE │- Uniunea Europeană │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │- Organizaţia Naţiunilor │
│UNESCO │Unite pentru Educaţie, │
│ │Ştiinţă şi Cultură │
├────────┼─────────────────────────────┤
│USHMM │- Muzeul Memorial al │
│ │Holocaustului din Washington │
└────────┴─────────────────────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016