Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 4.350 din 20 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 26 iunie 2025.──────────
┌──────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│ARIA │Clasa a │Clasa a X-a│Clasa a │Clasa a │
│CURRICULARĂ/ │IX-a │ │XI-a │XII-a │
│Disciplina ├──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┤
│ │TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│LIMBĂ ŞI │6 │1 │ │6 │2 │ │5 │1 │ │5 │1 │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │1 │ │3 │1 │ │2 │1 │ │2 │1 │ │
│română │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │2 │- │ │2 │- │ │2 │- │ │2 │- │ │
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline de │- │- │ │- │1 │ │- │- │ │- │- │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │5 │- │ │5 │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Matematică │2 │- │ │2 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Fizică │1 │- │ │1 │ │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Chimie │1 │- │ │1 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Biologie │1 │- │ │1 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│ŞTIAM │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│OM ŞI │4 │6 │ │5 │5 │ │5 │10│ │5 │11│ │
│SOCIETATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istorie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunismului │- │- │ │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │
│din România │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│evreilor. │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │- │- │ │
│Holocaustul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Geografie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Disciplină │1 │- │ │2 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│socio-umană │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Religie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline de │- │6 │ │- │5 │ │- │10│ │- │11│ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│ARTE │1 │1 │- │1 │1 │- │1 │1 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline din│1 │1 │- │1 │1 │- │1 │- │ │- │1 │ │
│domeniul arte │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline de │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │- │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│EDUCAŢIE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│FIZICĂ, SPORT │1 │- │ │1 │- │ │1 │2 │ │1 │1 │ │
│ŞI SĂNĂTATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Educaţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│fizică şi │1 │- │ │1 │- │ │1 │1 │ │1 │1 │ │
│sport │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline de │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │- │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│TEHNOLOGII │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi│1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│a │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│CONSILIERE ŞI │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│personală şi │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│consiliere în │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│carieră │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Total ore/ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│săptămână TC/ │19│8 │3-6 │20│8 │2-5 │14│15│1-4 │13│15│2-5 │
│CS/CDEOŞ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┤
│Total │30-33 │30-33 │30-33 │30-33 │
└──────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
NOTE SPECIFICE 1) Precizări privind curriculumul de specialitate (CS)
┌───────────┬──────────────────┬───────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┐
│ARIA │Discipline de │Clasa a │Clasa a X-a │Clasa a XI-a │Clasa a XII-a│
│CURRICULARĂ│specialitate │IX-a │ │ │ │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Limba şi │Gramatica │ │ │Literaţie şi │
│ │literatura română │aplicată a │Literatură │Tehnici de │scriere │
│ │(orientări │limbii │comparată │comunicare │crativă │
│Limbă şi │tematice la │române │ │ │ │
│comunicare │nivelul clasei) ├───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │1 │1 │1 │1 │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Artă dramatică │- │1 │- │- │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│Matematică │ │ │ │ │ │
│şi ştiinţe │ŞTIAM │- │- │1 │1 │
│ale naturii│ │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │Managementul │
│ │Pedagogie │Introducere│Designul │Psihopedagogia│grupului. │
│ │(orientări │în │activităţilor│activităţilor │Proiecte şi │
│ │tematice la │pedagogie │nonformale │ludice │parteneriate │
│ │nivelul clasei) │ │ │ │educaţionale │
│ │ ├───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │2 │2 │2 │2 │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │- │Psihologie │Psihologia │Psihologia │
│ │Psihologie │ │ │dezvoltării │creativităţii│
│ │ ├───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │- │1 (oră TC) │2 │1 │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Practica │3 │3 │4 │4 │
│ │pedagogică │ │ │ │ │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│Om şi │Educaţie incluzivă│- │- │- │2 │
│societate ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Managementul │1 │- │- │- │
│ │emotiilor │ │ │ │ │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Managementul │ │ │ │ │
│ │serviciilor │- │- │- │1 │
│ │educaţionale │ │ │ │ │
│ │integrate │ │ │ │ │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Pedagogie digitală│- │- │- │1 │
│ │şi educaţie media │ │ │ │ │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Educaţie în aer │- │- │1 │- │
│ │liber │ │ │ │ │
│ ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Tehnici de │ │ │ │ │
│ │animaţie │- │- │1 │- │
│ │socio-educaţională│ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Discipline din │1 │1 │- │1 │
│ │domeniul arte │ │ │ │ │
│Arte ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │Didactica │ │ │ │ │
│ │activităţilor │- │- │1 │- │
│ │artistice │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│Educaţie │Sport │- │- │1 │1 │
│fizică, ├──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│sport şi │Didactica │ │ │ │ │
│sănătate │activităţilor │- │- │1 │- │
│ │psihomotrice │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│TOTAL │ │8 │8 │15 │16 │
└───────────┴──────────────────┴───────────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┘
2) Precizări privind încadrarea pentru disciplinele de specialitate (CS)
┌──────────────────┬───────────────────┐
│Discipline de │Încadrare │
│specialitate │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Limba şi │profesori de limba │
│literatura română │şi literatura │
│ │română │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │profesori de limba │
│Artă dramatică │şi literatura │
│ │română │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │profesori de │
│ │matematică/ştiinţe │
│ŞTIAM │(bilogie/fizică/ │
│ │chimie), care │
│ │predau şi didactica│
│ │specialităţii │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Pedagogie │profesori de │
│ │pedagogie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │profesori de │
│ │psihologie/ │
│ │pedagogie │
│Psihologie │- la clasa a X-a, │
│ │programa şcolară │
│ │este cea a │
│ │disciplinei │
│ │Psihologiei din TC │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Practică │profesori de │
│pedagogică │pedagogie/ │
│ │psihologie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Educaţie incluzivă│profesori de │
│ │pedagogie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Managementul │profesori de │
│emoţiilor │pedagogie/ │
│ │psihologie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Managementul │profesori de │
│serviciilor │pedagogie/ │
│educaţionale │psihologie/ │
│integrate │sociologie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Pedagogie digitală│profesori de │
│şi educaţie media │pedagogie/ │
│ │psihologie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Educaţie în aer │profesori de │
│liber │pedagogie │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Tehnici de │profesori de │
│animaţie │pedagogie/ │
│socio-educaţională│psihologie/limba │
│ │română │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Discipline din │profesori de │
│domeniul arte │educaţie muzicală/ │
│ │plastică/teatrală │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Didactica │profesori de │
│activităţilor │educaţie muzicală/ │
│artistice │plastică/teatrală │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │profesori de │
│Sport │educaţie fizică şi │
│ │sport │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Didactica │profesori de │
│activităţilor │educaţie fizică şi │
│psihomotrice │sport │
└──────────────────┴───────────────────┘
3) Precizări privind curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ)
┌─────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────────────┐
│ │Clasa│Clasa│Clasa│Clasa│ │
│Discipline │a │a X-a│a │a │Observaţii │
│ │IX-a │ │XI-a │XII-a│ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │accentuând │
│ │ │ │ │ │abordările │
│ │ │ │ │ │diferenţiate │
│ │ │ │ │ │ale │
│ │ │ │ │ │procesului de│
│ │ │ │ │ │învăţare, în │
│ │ │ │ │ │relaţie cu │
│ │ │ │ │ │disciplinele │
│ │ │ │ │ │de │
│ │ │ │ │ │specialitate │
│ │ │ │ │ │menţionate │
│ │ │ │ │ │(aprofundare/│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă/opţional│
│Opţionale │ │ │ │ │integrat) │
│care sprijină│0-3 │0-2 │0-2 │0-3 │- elevii pot │
│specializarea│ │ │ │ │opta ca orele│
│/profilul │ │ │ │ │prevăzute la │
│ │ │ │ │ │clasa a XII- │
│ │ │ │ │ │a să fie │
│ │ │ │ │ │alocate │
│ │ │ │ │ │pentru │
│ │ │ │ │ │pregătirea │
│ │ │ │ │ │probelor E │
│ │ │ │ │ │ale │
│ │ │ │ │ │examenului │
│ │ │ │ │ │naţional de │
│ │ │ │ │ │bacalaureat, │
│ │ │ │ │ │respectiv │
│ │ │ │ │ │pentru │
│ │ │ │ │ │admiterea la │
│ │ │ │ │ │studii │
│ │ │ │ │ │universitare,│
│ │ │ │ │ │în funcţie de│
│ │ │ │ │ │nevoile şi │
│ │ │ │ │ │interesele │
│ │ │ │ │ │lor de │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │(aprofundare)│
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │inclusiv prin│
│ │ │ │ │ │care să se │
│ │ │ │ │ │asigure │
│ │ │ │ │ │pregătirea │
│Opţionale │ │ │ │ │elevilor │
│care sprijină│ │ │ │ │pentru │
│filiera, │0-2 │0-2 │0-2 │0-2 │susţinerea │
│complementare│ │ │ │ │probelor A1 │
│profilului │ │ │ │ │şi F din │
│ │ │ │ │ │cadrul │
│ │ │ │ │ │examenului │
│ │ │ │ │ │naţional de │
│ │ │ │ │ │bacalaureat │
│ │ │ │ │ │(aprofundare,│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă etc.) │
│ │ │ │ │ │sau sprijin │
│ │ │ │ │ │în │
│ │ │ │ │ │continuarea │
│ │ │ │ │ │unui traseu │
│ │ │ │ │ │academic │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- inclusiv │
│ │ │ │ │ │discipline în│
│ │ │ │ │ │ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională │
│ │ │ │ │ │recomandate │
│ │ │ │ │ │în Anexa 1 la│
│ │ │ │ │ │prezentul │
│ │ │ │ │ │ordin, în │
│ │ │ │ │ │secţiunea │
│ │ │ │ │ │dedicată │
│ │ │ │ │ │CDEOŞ │
│ │ │ │ │ │- discipline │
│ │ │ │ │ │care întăresc│
│ │ │ │ │ │caracterul │
│ │ │ │ │ │functional al│
│ │ │ │ │ │limbii în │
│ │ │ │ │ │contextual │
│ │ │ │ │ │specializării│
│ │ │ │ │ │(de exemplu: │
│ │ │ │ │ │producer şi │
│ │ │ │ │ │receptare de │
│Alte │ │ │ │ │texte │
│discipline │ │ │ │ │ştiinţifice) │
│stabilite │ │ │ │ │- discipline │
│prin oferta │1-3 │1-2 │1-2 │0-2 │care │
│anuală a │ │ │ │ │promovează │
│unităţii de │ │ │ │ │activităţile │
│învăţământ │ │ │ │ │în echipă │
│ │ │ │ │ │(joc │
│ │ │ │ │ │sportive, │
│ │ │ │ │ │ansamblu │
│ │ │ │ │ │artistic, │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │bazată pe │
│ │ │ │ │ │proiecte, │
│ │ │ │ │ │dezbatere │
│ │ │ │ │ │etc.) │
│ │ │ │ │ │- tipul de │
│ │ │ │ │ │opţionale şi │
│ │ │ │ │ │alocarea │
│ │ │ │ │ │orelor este │
│ │ │ │ │ │la decizia │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │în acord cu │
│ │ │ │ │ │nevoile şi │
│ │ │ │ │ │interesele de│
│ │ │ │ │ │învăţare ale │
│ │ │ │ │ │elevilor │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │3 │2 │1 │2 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(minim) │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │6 │5 │4 │5 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(maxim) │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────────────┘
4) Alte precizări Aplicarea prezentului plan-cadru se va realiza prin coroborarea acestuia cu notele specifice şi cu prevederile Notei de fundamentare a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, forma cu frecvenţă zi, cuprinsă în Anexa nr. 1. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.