Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 4.350 din 20 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 594 din 26 iunie 2025.──────────
┌──────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│ARIA │Clasa a │Clasa a X-a│Clasa a │Clasa a │
│CURRICULARĂ/ │IX-a │ │XI-a │XII-a │
│Disciplina ├──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┤
│ │TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│LIMBĂ ŞI │6 │5 │ │6 │5 │ │5 │9 │ │5 │8 │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │2 │ │3 │2 │ │2 │2 │ │2 │2 │ │
│română │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │2 │1 │ │2 │1 │ │2 │2 │ │2 │2 │ │
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │1 │1 │ │1 │1 │ │1 │2 │ │1 │2 │ │
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba latină │- │1 │ │- │1 │ │- │2 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Literatură │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
│universală │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │5 │- │ │5 │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Matematică │2 │- │ │2 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Fizică │1 │- │ │1 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Chimie │1 │- │ │1 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Biologie │1 │- │ │1 │- │ │- │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│ŞTIAM │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│OM ŞI │4 │3 │ │5 │3 │ │5 │3 │ │5 │2 │ │
│SOCIETATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istorie │1 │1 │ │1 │2 │ │1 │1 │ │1 │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunismului │- │- │ │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │
│din România │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│evreilor. │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │- │- │ │
│Holocaustul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Geografie │1 │1 │ │1 │1 │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Disciplină │1 │1 │ │2 │- │ │1 │2 │ │1 │1 │ │
│socio-umană │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Religie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│ARTE │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline din│1 │- │- │1 │- │- │1 │- │ │- │- │ │
│domeniul arte │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│EDUCAŢIE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│FIZICĂ, SPORT │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│ŞI SĂNĂTATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Educaţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│fizică şi │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│sport │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│TEHNOLOGII │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi│1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│a │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│CONSILIERE ŞI │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│personală şi │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│consiliere în │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│carieră │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│CS flexibil │- │- │- │- │- │- │- │- │- │- │2 │- │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Total ore/ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│săptămână TC/ │19│8 │1-3 │20│8 │1-3 │14│13│3-6 │13│13│3-6 │
│CS/CDEOŞ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┤
│Total │28-30 │29-31 │30-33 │29-32 │
└──────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
NOTE SPECIFICE 1) Precizări privind curriculumul de specialitate (CS)
┌────────────┬──────┬─────┬──────┬──────┐
│Discipline │Clasa │Clasa│Clasa │Clasa │
│de │a IX-a│a X-a│a XI-a│a │
│specialitate│ │ │ │XII-a │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Limba şi │ │ │ │ │
│literatura │2 │2 │2 │2 │
│română │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Limba │1 │1 │2 │2 │
│modernă 1 │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Limba │1 │1 │2 │2 │
│modernă 2 │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Istorie │1 │2 │1 │1 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Geografie │1 │1 │- │- │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Disciplină │1 │- │2 │1 │
│socio-umană │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Limba latină│1 │1 │2 │1 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Literatură │- │- │1 │1 │
│universală │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ŞTIAM* │- │- │1 │1 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ │- │- │- │2 │
│ ├──────┴─────┴──────┴──────┤
│ │Ore alocate către │
│ │discipline din ariile │
│ │curriculare Limbă şi │
│ │comunicare, respectiv Om │
│CS flexibil │şi societate, prin decizia│
│ │unităţii de învăţământ, cu│
│ │posibilitatea de a include│
│ │şi Limba greacă veche, în │
│ │situaţia existenţei │
│ │profesorilor de │
│ │specialitate │
├────────────┼──────┬─────┬──────┬──────┤
│Total │8 │8 │13 │13 │
└────────────┴──────┴─────┴──────┴──────┘
* cu programă şcolară în acord cu specializarea filologie, profilul umanist, filiera teoretică, cu accent pe abordări integrate care valorifică matematica şi fizica 2) Precizări privind disciplina socio-umană (TC+CS fix)
┌──────────┬────────────┬───────────────┬────────────────────┬───────────────┐
│Disciplină│ │ │ │ │
│socio- │Clasa a IX-a│Clasa a X-a │Clasa a XI-a │Clasa a XII-a │
│umană │ │ │ │ │
├──────────┼──────┬─────┴────┬──────────┼─────────┬──────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │ │Economie şi │
│TC │Logică│Psihologie│Sociologie│Filosofie│- │educaţie │
│ │ │ │ │ │ │antreprenorială│
├──────────┼──────┼──────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┤
│Nr. ore/ │1 │1 │1 │1 │- │1 │
│săpt │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼──────┼──────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │ │Economie şi │
│CS │Logică│- │- │Filosofie│Psihologie│educaţie │
│ │ │ │ │ │ │antreprenorială│
├──────────┼──────┼──────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┤
│Nr. ore/ │1 │- │- │1 │1 │1 │
│săpt │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼──────┼──────────┴──────────┼─────────┴──────────┼───────────────┤
│Total │ │ │ │ │
│(TC+CS │2 │2 │3 │2 │
│fix) │ │ │ │ │
└──────────┴──────┴─────────────────────┴────────────────────┴───────────────┘
3) Precizări privind curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ)
┌─────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────────────┐
│ │Clasa│Clasa│Clasa│Clasa│ │
│Discipline │a │a X-a│a │a │Observaţii │
│ │IX-a │ │XI-a │XII-a│ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │accentuând │
│ │ │ │ │ │abordările │
│ │ │ │ │ │diferenţiate │
│ │ │ │ │ │ale │
│ │ │ │ │ │procesului de│
│ │ │ │ │ │învăţare, în │
│ │ │ │ │ │relaţie cu │
│ │ │ │ │ │disciplinele │
│ │ │ │ │ │de │
│ │ │ │ │ │specialitate │
│ │ │ │ │ │menţionate │
│ │ │ │ │ │(aprofundare/│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă/opţional│
│ │ │ │ │ │integrat) │
│ │ │ │ │ │- elevii pot │
│ │ │ │ │ │opta ca orele│
│Opţionale │ │ │ │ │prevăzute la │
│care sprijină│ │ │ │ │clasa a XII-a│
│specializarea│ │ │ │ │să fie │
│/profilul (în│ │ │ │ │alocate │
│ariile │- │- │0-3 │0-3 │pentru │
│curriculare │ │ │ │ │pregătirea │
│Limbă şi │ │ │ │ │probelor A2 │
│comunicare şi│ │ │ │ │şi E ale │
│/sau Om şi │ │ │ │ │examenului │
│societate) │ │ │ │ │naţional de │
│ │ │ │ │ │bacalaureat, │
│ │ │ │ │ │respectiv │
│ │ │ │ │ │pentru │
│ │ │ │ │ │admiterea la │
│ │ │ │ │ │studii │
│ │ │ │ │ │universitare,│
│ │ │ │ │ │în funcţie de│
│ │ │ │ │ │nevoile şi │
│ │ │ │ │ │interesele │
│ │ │ │ │ │lor de │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │(aprofundare)│
│ │ │ │ │ │- minimum 50%│
│ │ │ │ │ │din │
│ │ │ │ │ │propunerile │
│ │ │ │ │ │de opţionale │
│ │ │ │ │ │din oferta │
│ │ │ │ │ │şcolii vor │
│ │ │ │ │ │viza ariile │
│ │ │ │ │ │curriculare │
│ │ │ │ │ │Limbă şi │
│ │ │ │ │ │comunicare şi│
│ │ │ │ │ │/sau Om şi │
│ │ │ │ │ │societate │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │inclusiv prin│
│ │ │ │ │ │care să se │
│ │ │ │ │ │asigure │
│Opţionale │ │ │ │ │pregătirea │
│care sprijină│ │ │ │ │elevilor │
│filiera, │- │- │0-1 │0-1 │pentru │
│complementare│ │ │ │ │susţinerea │
│profilului │ │ │ │ │probei F din │
│ │ │ │ │ │cadrul │
│ │ │ │ │ │examenului │
│ │ │ │ │ │naţional de │
│ │ │ │ │ │bacalaureat │
│ │ │ │ │ │(aprofundare,│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă) sau │
│ │ │ │ │ │sprijin în │
│ │ │ │ │ │continuarea │
│ │ │ │ │ │unui traseu │
│ │ │ │ │ │academic │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- discipline │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională │
│ │ │ │ │ │recomandate │
│ │ │ │ │ │în Anexa 1 la│
│ │ │ │ │ │prezentul │
│ │ │ │ │ │ordin, în │
│ │ │ │ │ │secţiunea │
│ │ │ │ │ │dedicată │
│ │ │ │ │ │CDEOŞ │
│ │ │ │ │ │- discipline │
│ │ │ │ │ │care întăresc│
│ │ │ │ │ │caracterul │
│ │ │ │ │ │funcţional al│
│ │ │ │ │ │limbii în │
│ │ │ │ │ │contextul │
│ │ │ │ │ │specializării│
│ │ │ │ │ │(de exemplu: │
│ │ │ │ │ │producere şi │
│ │ │ │ │ │receptare de │
│Alte │ │ │ │ │texte │
│discipline │ │ │ │ │ştiinţifice) │
│stabilite │ │ │ │ │- discipline │
│prin oferta │1-3 │1-3 │1-2 │1-2 │care │
│anuală a │ │ │ │ │promovează │
│unităţii de │ │ │ │ │activităţile │
│învăţământ │ │ │ │ │în echipă │
│ │ │ │ │ │(joc sportiv,│
│ │ │ │ │ │ansamblu │
│ │ │ │ │ │artistic, │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │bazată pe │
│ │ │ │ │ │proiecte, │
│ │ │ │ │ │dezbatere │
│ │ │ │ │ │etc.) │
│ │ │ │ │ │- tipul de │
│ │ │ │ │ │opţionale şi │
│ │ │ │ │ │alocarea │
│ │ │ │ │ │orelor este │
│ │ │ │ │ │la decizia │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │în acord cu │
│ │ │ │ │ │nevoile şi │
│ │ │ │ │ │interesele de│
│ │ │ │ │ │învăţare ale │
│ │ │ │ │ │elevilor │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │1 │1 │3 │3 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(minim) │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ │
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │3 │3 │6 │6 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(maxim) │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────────────┘
Exemple* de alte discipline/module de tip opţional care pot fi incluse în ofertă naţională pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie:
┌────────────────────────┬─────────────┐
│ │Tipul │
│Denumirea disciplinei │opţionalului │
│(exemple de titluri) │(disciplină │
│ │nouă/ │
│ │integrat) │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Istorie orală, istorie │Disciplină │
│trăită, istorie │nouă │
│povestită │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Limba neoelenă şi │Disciplină │
│civilizaţia Greciei │nouă │
│Antice │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Gândire critică │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Etică aplicată │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Comunicare mediatică │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Dezbatere, oratorie şi │Disciplină │
│retorică │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Limbă modernă 3 │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Elemente de lingvistică │Disciplină │
│generală │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Drepturi de autor şi │Disciplină │
│proprietate intelectuală│nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Strategii de comunicare │Opţional │
│ │integrat │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Literatură şi artă │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Idei şi mentalităţi │Disciplină │
│ │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Persuasiune şi │Disciplină │
│manipulare │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Elemente de etnologie şi│Disciplină │
│folclor │nouă │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Antropologie culturală │Disciplină │
│ │nouă │
└────────────────────────┴─────────────┘
* Lista cu exemple nu este limitativă, putând fi completată cu alte titluri, şi are caracter orientativ. Pe pagina web a Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare va fi disponibilă lista completă şi actualizată periodic, după caz, a disciplinelor opţionale cu programe şcolare aprobate prin ordin de ministru, care constituie oferta naţională pentru CDEOŞ. 4) Alte precizări Aplicarea prezentului plan-cadru se va realiza prin coroborarea acestuia cu notele specifice şi cu prevederile Notei de fundamentare a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, forma cu frecvenţă zi, cuprinsă în Anexa nr. 1. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.