Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 4.350 din 20 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 26 iunie 2025.──────────
┌──────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│ARIA │Clasa a │Clasa a X-a│Clasa a │Clasa a │
│CURRICULARĂ/ │IX-a │ │XI-a │XII-a │
│Disciplina ├──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┼──┬──┬─────┤
│ │TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│TC│CS│CDEOŞ│
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│LIMBĂ ŞI │6 │- │ │6 │- │ │5 │1 │ │5 │- │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │- │ │3 │- │ │2 │- │ │2 │- │ │
│română │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │2 │- │ │2 │- │ │2 │- │ │2 │- │ │
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Limba modernă │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discursuri │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│multiple - │- │- │ │- │- │ │- │1 │ │- │- │ │
│literatură şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ştiinţe │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │5 │5 │ │5 │5 │ │- │8 │ │- │9 │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Matematică │2 │2 │ │2 │2 │ │- │4 │ │- │5 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Fizică │1 │2 │ │1 │2 │ │- │2 │ │- │2 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Chimie │1 │1 │ │1 │1 │ │- │1 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Biologie │1 │- │ │1 │- │ │- │1 │ │- │1 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│OM ŞI │4 │- │ │5 │- │ │5 │- │ │5 │- │ │
│SOCIETATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istorie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunismului │- │- │ │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │
│din România │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Istoria │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│evreilor. │- │- │ │- │- │ │1 │- │ │- │- │ │
│Holocaustul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Geografie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Disciplină │1 │- │ │2 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│socio-umană │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Religie │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│ARTE │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │ │- │- │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Discipline din│1 │- │- │1 │- │- │1 │- │ │- │- │ │
│domeniul arte │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│EDUCAŢIE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│FIZICĂ, SPORT │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│ŞI SĂNĂTATE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Educaţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│fizică şi │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│sport │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│TEHNOLOGII │1 │2 │ │1 │2 │ │1 │4 │ │1 │3 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi│1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │1 │- │ │
│a │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Informatică │- │2 │ │- │2 │ │- │4 │ │- │3 │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│CONSILIERE ŞI │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│personală şi │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │
│consiliere în │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│carieră │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│CS flexibil │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │- │1 │- │
├──────────────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┼──┼──┼─────┤
│Total ore/ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│săptămână TC/ │19│8 │1-3 │20│8 │1-3 │14│14│2-5 │13│13│3-6 │
│CS/CDEOŞ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┼──┴──┴─────┤
│Total │28-30 │29-31 │30-33 │29-32 │
└──────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
NOTE SPECIFICE 1) Precizări privind curriculumul de specialitate (CS)
┌────────────┬──────┬─────┬──────┬──────┐
│Discipline │Clasa │Clasa│Clasa │Clasa │
│de │a IX-a│a X-a│a Xl-a│a │
│specialitate│ │ │ │Xll-a │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Matematică │2 │2 │4 │5 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Informatică │2 │2 │4 │3 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Fizică │2 │2 │2 │2 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Chimie │1 │1 │1 │1 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Biologie │- │- │1 │1 │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│Discursuri │ │ │ │ │
│multiple - │- │- │1 │- │
│literatură │ │ │ │ │
│şi ştiinţe* │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ │1 │1 │1 │1 │
│ ├──────┴─────┴──────┴──────┤
│ │Ore alocate către │
│ │discipline din ariile │
│CS flexibil │curriculare Matematică şi │
│ │ştiinţe ale naturii, │
│ │respectiv Tehnologii, prin│
│ │decizia unităţii de │
│ │învăţământ │
├────────────┼──────┬─────┬──────┬──────┤
│| Total │8 │8 │14 │13 │
└────────────┴──────┴─────┴──────┴──────┘
* Disciplină cu caracter integrator, transdisciplinar, care să exploreze modurile diverse în care oamenii înţeleg şi exprimă lumea: prin ştiinţă şi literatură, prin limbaje de specialitate şi tipuri diverse de discurs (narativ (ficţional, simbolic, emoţional), ştiinţific (raţional, logic, bazat pe dovezi), poetic, filosofic, jurnalistic, multimodal, produs de inteligenţa artificială etc.). De asemenea, discursurile multiple se referă la coexistenţa şi interacţiunea între limbajele disciplinare (literatură, ştiinţă, filosofie etc.) ca modalitate de integrare a abilităţilor din Profilul absolventului subsumate literaţiei disciplinare şi digitale. 2) Precizări privind curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ)
┌─────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────────────┐
│ │Clasa│Clasa│Clasa│Clasa│ │
│Discipline │a │a X-a│a │a │Observaţii │
│ │IX-a │ │XI-a │XII-a│ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │accentuând │
│ │ │ │ │ │abordările │
│ │ │ │ │ │diferenţiate │
│ │ │ │ │ │ale │
│ │ │ │ │ │procesului de│
│ │ │ │ │ │învăţare, în │
│ │ │ │ │ │relaţie cu │
│ │ │ │ │ │disciplinele │
│ │ │ │ │ │de │
│ │ │ │ │ │specialitate │
│ │ │ │ │ │menţionate │
│ │ │ │ │ │(aprofundare/│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă/opţional│
│ │ │ │ │ │integrat) │
│ │ │ │ │ │- elevii pot │
│Opţionale │ │ │ │ │opta ca orele│
│care sprijină│ │ │ │ │prevăzute la │
│specializarea│ │ │ │ │clasa a XII- │
│/profilul │ │ │ │ │a să fie │
│(Matematică/ │ │ │ │ │alocate │
│Informatică/ │- │- │0-3 │0-3 │pentru │
│Chimie/Fizică│ │ │ │ │pregătirea │
│/ Biologie/ │ │ │ │ │probelor E │
│ŞTIAM/ │ │ │ │ │ale │
│Discipline │ │ │ │ │examenului │
│ştiinţifice │ │ │ │ │naţional de │
│integrate) │ │ │ │ │bacalaureat, │
│ │ │ │ │ │respectiv │
│ │ │ │ │ │pentru │
│ │ │ │ │ │admiterea la │
│ │ │ │ │ │studii │
│ │ │ │ │ │universitare,│
│ │ │ │ │ │în funcţie de│
│ │ │ │ │ │nevoile si │
│ │ │ │ │ │interesele │
│ │ │ │ │ │lor de │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │(aprofundare)│
│ │ │ │ │ │- minimum 50%│
│ │ │ │ │ │din │
│ │ │ │ │ │propunerile │
│ │ │ │ │ │de opţionale │
│ │ │ │ │ │din oferta │
│ │ │ │ │ │şcolii vor │
│ │ │ │ │ │viza ariile │
│ │ │ │ │ │curriculare │
│ │ │ │ │ │Matematică şi│
│ │ │ │ │ │ştiinţe, │
│ │ │ │ │ │respectiv │
│ │ │ │ │ │Tehnologii │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- opţionale │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională sau│
│ │ │ │ │ │elaborate la │
│ │ │ │ │ │nivelul │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │inclusiv prin│
│ │ │ │ │ │care să se │
│ │ │ │ │ │asigure │
│ │ │ │ │ │pregătirea │
│Opţionale │ │ │ │ │elevilor │
│care sprijină│ │ │ │ │pentru │
│filiera, │- │- │0-1 │0-1 │susţinerea │
│complementare│ │ │ │ │probelor A1 │
│profilului │ │ │ │ │şi F din │
│ │ │ │ │ │cadrul │
│ │ │ │ │ │examenului │
│ │ │ │ │ │naţional de │
│ │ │ │ │ │bacalaureat │
│ │ │ │ │ │(aprofundare,│
│ │ │ │ │ │disciplină │
│ │ │ │ │ │nouă etc.) │
│ │ │ │ │ │sau sprijin │
│ │ │ │ │ │în │
│ │ │ │ │ │continuarea │
│ │ │ │ │ │unui traseu │
│ │ │ │ │ │academic │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │- discipline │
│ │ │ │ │ │în ofertă │
│ │ │ │ │ │naţională │
│ │ │ │ │ │recomandate │
│ │ │ │ │ │în Anexa 1 la│
│ │ │ │ │ │prezentul │
│ │ │ │ │ │ordin, în │
│ │ │ │ │ │secţiunea │
│ │ │ │ │ │dedicată │
│ │ │ │ │ │CDEOŞ ’ │
│ │ │ │ │ │- discipline │
│ │ │ │ │ │care întăresc│
│ │ │ │ │ │caracterul │
│ │ │ │ │ │funcţional al│
│ │ │ │ │ │limbii în │
│ │ │ │ │ │contextul │
│ │ │ │ │ │specializării│
│ │ │ │ │ │(de exemplu: │
│ │ │ │ │ │producere şi │
│ │ │ │ │ │receptare de │
│Discipline │ │ │ │ │texte │
│stabilite │ │ │ │ │ştiinţifice) │
│prin oferta │ │ │ │ │- discipline │
│anuală a │1-3 │1-3 │1-2 │1-2 │care │
│unităţii de │ │ │ │ │promovează │
│învăţământ │ │ │ │ │activităţile │
│ │ │ │ │ │în echipă │
│ │ │ │ │ │(joc sportiv,│
│ │ │ │ │ │ansamblu │
│ │ │ │ │ │artistic, │
│ │ │ │ │ │învăţare │
│ │ │ │ │ │bazată pe │
│ │ │ │ │ │proiecte, │
│ │ │ │ │ │dezbatere │
│ │ │ │ │ │etc.) │
│ │ │ │ │ │- tipul de │
│ │ │ │ │ │opţionale şi │
│ │ │ │ │ │alocarea │
│ │ │ │ │ │orelor este │
│ │ │ │ │ │la decizia │
│ │ │ │ │ │unităţii de │
│ │ │ │ │ │învăţământ, │
│ │ │ │ │ │în acord cu │
│ │ │ │ │ │nevoile şi │
│ │ │ │ │ │interesele de│
│ │ │ │ │ │învăţare ale │
│ │ │ │ │ │elevilor │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────────────┤
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │1 │1 │2 │3 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(minim) │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ │
│Total ore │ │ │ │ │ │
│CDEOŞ/ │3 │3 │5 │6 │ │
│săptămână │ │ │ │ │ │
│(maxim) │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────────────┘
Exemple* de alte discipline/module de tip opţional care pot fi incluse în ofertă naţională pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică:
┌─────────────────────────┬────────────┐
│ │Tipul │
│Denumirea disciplinei │opţionalului│
│(exemple de titluri) │(disciplină │
│ │nouă/ │
│ │integrat) │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Robotică/Inventică/ │Disciplină │
│Inteligenţă artificială │nouă │
│generativă │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│ŞTIAM - învăţare bazată │Opţional │
│pe proiecte │integrat │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Istoria marilor │Disciplină │
│descoperiri ştiinţifice │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Utilizarea tehnologiilor │Disciplină │
│în arte │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Armonie şi expresivitate │Disciplină │
│corporală │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Introducere în │Disciplină │
│biostatistică şi │nouă │
│bioinformatică │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Literatură │Disciplină │
│science-fiction │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Astronomie │Disciplină │
│ │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Probleme ale lumii │Opţional │
│contemporane. Analiză şi │integrat │
│modelare ştiinţifică │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Strategii de comunicare │Opţional │
│ │integrat │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Design şi arhitectură │Disciplină │
│ │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Game development │Disciplină │
│ │nouă │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Sisteme informatice │Opţional │
│geografice (GIS) │integrat │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Istoria şi filosofia │Disciplină │
│matematicii │nouă │
└─────────────────────────┴────────────┘
* Lista cu exemple nu este limitativă, putând fi completată cu alte titluri, şi are caracter orientativ. Pe pagina web a Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare va fi disponibilă lista completă şi actualizată periodic, după caz, a disciplinelor opţionale cu programe şcolare aprobate prin ordin de ministru, care constituie oferta naţională pentru CDEOŞ. 3) Alte precizări Aplicarea prezentului plan-cadru se va realiza prin coroborarea acestuia cu notele specifice şi cu prevederile Notei de fundamentare a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, forma cu frecvenţă zi, cuprinsă în Anexa nr. 1. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.