Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA URGENTA nr. 22 din 26 mai 1997  pentru modificarea si completarea   Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA URGENTA nr. 22 din 26 mai 1997 pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 29 mai 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Autoritãţile administraţiei publice centrale nu intervin în domeniile care nu ţin de competenta lor exclusiva, decît dacã şi în mãsura în care obiectivele acţiunii nu pot fi realizate de autoritãţile administraţiei publice locale datoritã dimensiunilor sau efectelor pe care ar urma sa le producã."
2. Articolul 2 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comunele pot fi formate din unul sau mai multe sate."
3. Articolul 4 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Comunele, oraşele şi judeţele sînt persoane juridice. Ele au un patrimoniu, un buget propriu şi hotãrãsc în tot ceea ce priveşte administrarea intereselor publice locale, exercitind, în condiţiile legii, autoritatea în limitele administrativ-teritoriale stabilite."
4. Articolul 5 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritãţile administraţiei publice locale se pot constitui şi în subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor. Aceste autoritãţi exercita atribuţiile prevãzute la art. 77 alin. (1) şi, respectiv, alin. (3), care se aplica în mod corespunzãtor."
5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - În fiecare judeţ se alege un consiliu judeţean, ca autoritate a administraţiei publice locale, care coordoneazã activitatea consiliilor locale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean. Consiliul judeţean alege, din rindul membrilor sãi, pe preşedinte, pe vicepreşedinţi şi delegaţia permanenta."
6. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Raporturile dintre administraţia publica organizatã la nivelul judeţului şi cea organizatã la nivel de comuna şi oraş au la baza principiile autonomiei, legalitãţii şi colaborãrii în rezolvarea problemelor comune. În relaţiile dintre administraţia publica organizatã la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale nu exista raporturi de subordonare."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Problemele din unitãţile administrativ-teritoriale şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti se pot supuse, în condiţiile legii, aprobãrii locuitorilor, prin referendum local."
8. Articolul 12 alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Prefectul exercita, în condiţiile legii, controlul legalitãţii actelor adoptate sau emise de autoritãţile administraţiei publice locale, putind ataca actele acestora în fata instanţei de contencios administrativ, în cazul în care considera necesar."
"(3) Prefectul rãspunde, conform legii, la cererea autoritãţilor administraţiei publice locale, în cazul în care instanta de contencios administrativ stabileşte ca actul acestora a fost atacat în mod abuziv sau cu rea-credinţa."
9. Articolul 12 alineatul (2) se abroga.
10. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, precum şi ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti sînt compuse din consilieri aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile stabilite de Legea privind alegerile locale."
11. Articolul 14 alineatul (1) partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Numãrul membrilor fiecãrui consiliul local se stabileşte prin ordin al prefectului, în funcţie de populaţia comunei, oraşului sau a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, raportatã de Comisia Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, dupã caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupã cum urmeazã:"
12. Articolul 15 alineatul (1) literele b) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) calitatea de funcţionar al primãriei comunei, oraşului sau a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti şi al aparatului propriu al consiliilor judeţene, al prefecturilor, precum şi de conducãtor al regiei autonome de interes local sau judeţean şi al serviciului public de specialitate al consiliului local sau judeţean;"
"d) calitatea de deputat, senator, secretar de stat şi alte funcţii asimilate, consilier al Preşedintelui României sau membru al Guvernului."
13. La articolul 15, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(2^1) Incompatibilitatea intervine numai dupã validarea mandatului, cel în cauza trebuind sa opteze în termen de 10 zile, dupã care, dacã acesta nu a optat pentru calitatea de consilier, în şedinţa de consiliu urmãtoare se va supuse validãrii mandatul supleantului acestuia de pe listele partidelor politice, aliantelor politice sau aliantelor electorale."
14. La articolul 17, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) În cazul în care consilierul ales renunţa la aceasta calitate înainte de şedinţa de constituire, se supune validãrii mandatul supleantului sau."
15. Articolul 17 alineatele (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Validarea sau invalidarea mandatelor se face prin vot secret, cu votul majoritãţii consilierilor prezenţi la şedinţa. Persoana al carei mandat este supus validãrii sau invalidãrii nu participa la vot.
(5) Consiliul este legal constituit, dacã s-au validat mandatele a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor."
16. Articolul 18 alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dupã depunerea jurãmîntului, consilierul care a condus şedinţa de constituire declara consiliul legal constituit şi propune alegerea preşedintelui de şedinţa, care preia conducerea lucrãrilor."
17. La articolul 19, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Mandatul consilierului se suspenda în cazul numirii ca membru al Guvernului. Perioada de suspendare nu poate fi mai mare decît durata mandatului. În situaţia în care înceteazã calitatea de membru al Guvernului, mandatul de consilier va fi reluat. Pe perioada suspendãrii mandatului de consilier, locul sau în consiliu rãmîne vacant."
18. Articolul 20 alineatul (2) literele d), h), i), j), k), m), n), t) şi v) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numãrul de personal din primãrie, statul de funcţii şi salarizarea, în limita mijloacelor financiare de care dispune, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia. De asemenea, aproba, la propunerea primarului, organigramele şi numãrul de personal la regiile autonome şi la serviciile publice de specialitate aflate sub autoritatea consiliului local;"
"h) înfiinţeazã instituţii şi comercianţi de interes local; hotãrãşte asupra concesionarii sau închirierii de bunuri sau de servicii publice de interes local, precum şi asupra participãrii, cu capital social sau cu bunuri, la societãţi comerciale, pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes public local, în condiţiile legii;"
"i) numeşte şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, pe conducãtorii comercianţilor şi ai instituţiilor publice de interes local, care se afla sub autoritatea sa;"
"j) urmãreşte, controleazã şi analizeazã activitatea comercianţilor şi a instituţiilor publice care se afla sub autoritatea sa;"
"k) instituie norme specifice pentru instituţiile publice şi pentru comercianţii de interes local, care se afla sub autoritatea sa, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege;"
"m) iniţiazã, analizeazã şi aproba, în condiţiile legii, planurile de organizare şi de dezvoltare urbanistica a localitãţilor din componenta unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi de amenajare a teritoriului, a celor de apãrare impotriva inundatiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, precum şi mãsurile necesare realizãrii acestora; aproba, potrivit competentelor legale, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrãrile de investiţii de interes local şi asigura condiţiile necesare realizãrii lor, la termen şi în condiţii de calitate;"
"n) asigura condiţiile necesare bunei funcţionari a instituţiilor de învãţãmînt, sanitare, de cultura, de tineret şi sport, potrivit legii; urmãreşte şi analizeazã activitatea acestora;"
"t) asigura apãrarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi a libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor; urmãreşte şi analizeazã activitatea gardienilor publici, poliţiei, jandarmeriei, pompierilor şi a formatiunilor de apãrare civilã;"
"v) hotãrãşte, în condiţiile legii, colaborarea sau asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrãri şi servicii de interes public;"
19. La articolul 20 alineatul (2), dupã litera m) se introduce litera m^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"m^1) atribuie sau schimba, în condiţiile legii, denumiri de strãzi, de pieţe şi de obiective de interes local;"
20. La articolul 20 alineatul (2), dupã litera r) se introduc literele r^1) şi r^2), care vor avea urmãtorul cuprins:
"r^1) asigura protecţia drepturilor copilului, potrivit legislaţiei în vigoare;
r^2) aproba criteriile pentru repartizarea locuinţelor sociale;"
21. La articolul 20 alineatul (2), dupã litera y) se introduce litera y^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"y^1) hotãrãşte, în condiţiile legii, finanţarea, colaborarea sau asocierea cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali, în vederea realizãrii în comun a unor proiecte de interes local."
22. Articolul 20 alineatul (2) litera x) se abroga.
23. Articolul 21 alineatul (3) se abroga.
24. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Primarul este obligat sa punã la dispoziţia consilierilor, la cererea acestora, în termen de cel mult 20 de zile, conform regulamentului de funcţionare a consiliului local, informaţiile necesare îndeplinirii mandatului."
25. Articolul 23 alineatul (6) va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Ordinea de zi se aduce la cunostinta locuitorilor comunei sau ai oraşului prin presa localã ori prin alt mijloc de publicitate. În unitãţile administrativ-teritoriale în care o minoritate nationala are o pondere de peste 20% din numãrul locuitorilor, ordinea de zi se aduce la cunostinta cetãţenilor şi în limba acesteia, la cerere."
26. Dupã articolul 24 se introduce articolul 24^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24^1. - Pentru participarea la şedinţele consiliului şi ale comisiilor pe domenii de specialitate, consilierul primeşte o indemnizaţie în cuantumul stabilit de lege."
27. Articolul 25 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În consiliile locale în care consilierii unei minoritãţi reprezintã cel puţin o treime din numãrul consilierilor, la şedinţele de consiliu, la cerere, se poate folosi şi limba minoritãţii respective. În aceste cazuri, primãria va asigura prezenta unui traducãtor atestat. Documentele şedinţelor de consiliu se întocmesc în limba romana."
28. La articolul 25, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (3^1) şi (3^2), care vor avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Dezbaterile din şedinţele consiliului se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţa, de secretar şi de cel puţin 3 consilieri.
(3^2) Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbãtute în şedinţa se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat, semnat şi sigilat de preşedintele de şedinţa, de secretar şi de consilierii prevãzuţi la alin. (3^1), dupã aprobarea procesului-verbal."
29. Articolul 26 alineatele (1) şi (3) se abroga.
30. Articolul 26 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La începutul fiecãrei şedinţe, secretarul prezintã procesul-verbal al şedinţei anterioare. Consilierii au dreptul sa conteste conţinutul procesului-verbal şi sa ceara menţionarea exactã a opiniilor exprimate în şedinţa anterioarã. Dupã aprobarea procesului-verbal, secretarul propune alegerea de cãtre consilieri a preşedintelui de şedinţa. Acesta se alege prin vot deschis, cu majoritate simpla, pentru durata unei şedinţe."
31. Articolul 28 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Hotãrîrile privind administrarea domeniului public şi privat al comunei sau al oraşului, organizarea şi dezvoltarea urbanistica a localitãţilor şi amenajarea teritoriului şi asocierea cu alte consilii, instituţii publice sau comercianţi din ţara şi din strãinãtate se adopta cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie."
32. Articolul 29 alineatele (1) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Hotãrîrile consiliului local se semneazã de cãtre preşedintele de şedinţa şi se comunica primarului. În cazul în care preşedintele de şedinţa se afla în imposibilitate de a semna sau refuza sa semneze, hotãrîrea va fi semnatã de cãtre unul dintre consilierii prezenţi."
"(4) În condiţiile prevãzute la art. 23 alin. (6), hotãrîrile se aduc la cunostinta cetãţenilor şi în limba acelor minoritãţi."
33. Articolul 29 alineatul (3) se abroga.
34. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbãtute, dacã nu sînt însoţite de raportul de specialitate al compartimentului de resort din primãrie, care va fi elaborat în termen de 30 de zile de la solicitarea iniţiatorului, precum şi de avizul comisiei de specialitate a consiliului."
35. Articolul 33 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Consiliul local poate fi dizolvat, dacã a adoptat hotãrîri repetate, care au fost anulate irevocabil de cãtre instanta de judecata întrucît au contravenit intereselor generale ale comunei, ale oraşului, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, ale statului sau au încãlcat Constituţia şi legile tarii."
36. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) La lucrãrile consiliului local pot participa, fãrã drept de vot, prefectul, preşedintele consiliului judeţean, reprezentanţii acestora, secretarul consiliului judeţean, parlamentarii aleşi în judeţ, precum şi persoanele invitate de consiliul local, a cãror prezenta este consideratã utila.
(2) Cetãţenii satelor care nu au consilieri aleşi în consiliile locale vor fi reprezentaţi la şedinţe de cãtre un delegat sãtesc. Acesta este ales pe perioada unui mandat al consiliului local de cãtre o adunare sãteascã, constituitã din cîte un reprezentant din fiecare familie, desfasurata în prezenta primarului sau a viceprimarului. La discutarea problemelor ce privesc satele respective, delegaţii sãteşti vor fi invitaţi în mod obligatoriu. Votul acestora are caracter consultativ."
37. La articolul 36, dupã alineatul (6) se introduce alineatul (6^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(6^1) Consiliile locale pot organiza, din proprie initiativa sau la initiativa primarului, dupã caz, comisii speciale de analiza şi verificare, pe perioada determinata."
38. Articolul 37 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Comunele, oraşele şi municipiile au cîte un primar şi un viceprimar; municipiile resedinta de judeţ şi sectoarele municipiului Bucureşti au cîte un primar şi doi viceprimari, iar municipiul Bucureşti are un primar general şi patru viceprimari generali, aleşi în condiţiile legii."
39. La articolul 37, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Pe toatã durata mandatului, calitatea de primar şi de viceprimar este incompatibilã cu:
a) funcţiile şi calitãţile prevãzute la art. 15, aplicate în mod corespunzãtor, cu excepţia celei prevãzute la art. 40 alin. (2^1);
b) orice alta funcţie de conducere detinuta de aceştia."
40. Articolul 38 alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În caz de invalidare a mandatului primarului, se stabileşte data alegerilor în termen de 25 de zile de la invalidare. Organizarea alegerilor se face în condiţiile stabilite de Legea privind alegerile locale."
41. Articolul 40 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Mandatul înceteazã, înainte de termen, în caz de: deces; demisie; lipsa nemotivatã de la mai mult de 3 şedinţe ordinare, consecutive, ale consiliului; neemiterea, fãrã motive întemeiate, de dispoziţii pe o perioada de 6 luni; incompatibilitate; schimbare a domiciliului într-o alta unitate administrativ-teritorialã; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai mare de 6 luni; în cazul în care s-a constatat prin hotãrîre judecãtoreascã, rãmasã definitiva dupã validarea mandatelor, ca alegerea s-a fãcut prin frauda electoralã sau prin orice alta încãlcare a Legii privind alegerile locale; în cazul condamnãrii definitive la o pedeapsa privativã de libertate, precum şi în cazul punerii sub interdicţie pentru debilitate sau alienare mintalã ori în cazul pierderii drepturilor electorale."
42. La articolul 40, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(2^1) În cazul numirii ca membru al Guvernului, mandatul primarului se suspenda. Perioada de suspendare nu poate fi mai mare decît durata mandatului. În situaţia în care înceteazã calitatea de membru al Guvernului, mandatul de primar va fi reluat."
43. Articolul 41 alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Primarul poate fi demis din funcţie pentru motivele prevãzute la art. 33 alin. (1), care se aplica în mod corespunzãtor. De asemenea, demiterea se poate face şi în caz de neîndeplinire sau de refuz repetat al atribuţiilor în exercitarea cãrora acţioneazã şi ca reprezentant al statului."
"(3) Hotãrîrea de demitere poate fi atacatã de cãtre primar la instanta de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta potrivit alin. (2). În acest caz, procedura prealabilã prevãzutã de lege nu se mai efectueazã. Introducerea acţiunii nu suspenda executarea mãsurii de demitere."
44. Articolul 43 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) În exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilã şi de autoritate tutelara, precum şi a sarcinilor ce-i revin din actele normative privitoare la recensamint, la organizarea şi desfãşurarea alegerilor, la aducerea la cunostinta cetãţenilor a legilor, a altor asemenea atribuţii stabilite prin legi, precum şi a celor prevãzute la art. 44 alin. (1) lit. a), cu excepţia prevederilor referitoare la hotãrîrile consiliului judeţean, primarul acţioneazã şi ca reprezentant al statului în comuna, oraşul sau subdiviziunea administrativ-teritorialã a municipiului în care a fost ales."
45. Articolul 44 alineatul (1) literele d), i), k), s,), u, v) şi x) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) prezintã consiliului, anual, de regula în luna decembrie, într-o şedinţa publica, o informare privind starea economicã şi socialã a comunei, a oraşului sau a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti;"
"i) elaboreazã planuri de apãrare impotriva inundatiilor, a fenomenelor meteorologice periculoase, pe care le supune aprobãrii consiliului local; ia mãsuri pentru prevenirea şi limitarea urmãrilor calamitãţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, împreunã cu organele specializate ale statului. În acest scop, poate mobiliza şi populaţia, comercianţii şi instituţiile publice din comuna sau din oraş, acestea fiind obligate sa execute mãsurile stabilite;"
"k) indruma, supravegheazã şi controleazã activitatea gardienilor publici, conform angajamentelor contractuale;"
"s,) conduce serviciile publice locale, inclusiv serviciile de stare civilã şi de autoritate tutelara; supravegheazã realizarea mãsurilor de asistenta, ajutor social şi protecţie a drepturilor copilului;"
"u) elaboreazã proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a personalului din primãrie, propune structura organizatoricã, numãrul de personal, statul de funcţii şi salarizarea acestuia şi le supune spre aprobare consiliului local;"
"v) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din primãrie, cu excepţia secretarului; propune consiliului local eliberarea din funcţie a conducãtorilor comercianţilor şi ai instituţiilor publice de interes local, care se afla sub autoritatea consiliului local respectiv;"
"x) controleazã activitatea personalului din primãrie;"
46. La articolul 44 alineatul (1), dupã litera k) se introduce litera k^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"k^1) exercita controlul asupra activitãţilor comerciale, de alimentaţie publica şi de prestãri de servicii, în condiţiile legii;"
47. La articolul 44 alineatul (1), dupã litera p) se introduce litera p^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"p^1) repartizeazã locuintele sociale pe baza criteriilor aprobate de consiliul local;"
48. Articolul 46 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Primarul deleagã viceprimarilor, prin dispoziţie emisã în termen de 30 de zile de la validare, exercitarea unora dintre atribuţiile ce-i revin potrivit art. 44, cu precãdere pe cele prevãzute la lit. k), n), r), s) şi y), cu excepţia celor prevãzute la lit. a)-g), i), j), l), m) şi p^1)."
49. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Viceprimarul este ales cu votul secret al majoritãţii consilierilor în funcţie. Durata mandatului viceprimarului este egala cu cea a mandatului consiliului local. Prevederile art. 37 alin. (2) şi ale art. 40 alin. (2) şi (3) se aplica în mod corespunzãtor. Pe perioada exercitãrii mandatului de viceprimar, drepturile şi obligaţiile ce îi revin în calitate de consilier se suspenda. Locul sau în consiliu, pe aceasta perioada, este ocupat de primul supleant de pe lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale din care face parte, dupã validarea mandatului acestuia.
(2) Demiterea viceprimarului se face de cãtre consiliul local, la propunerea motivatã a unei treimi din numãrul consilierilor, prin hotãrîre adoptatã cu votul a doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie. Prevederile art. 41 alin. (3) se aplica în mod corespunzãtor."
50. Articolul 50 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - (1) În cazul în care funcţia de primar devine vacanta, în caz de suspendare din funcţie, precum şi în situaţia prevãzutã la art. 40 alin. (2^1), atribuţiile primarului vor fi exercitate, de drept, de cãtre viceprimar pînã la validarea mandatului noului primar sau, dupã caz, pînã la încetarea suspendãrii. La municipiile resedinta de judeţ, la municipiul Bucureşti şi la sectoarele acestuia, atribuţiile primarului vor fi exercitate de viceprimarul desemnat de consiliu, cu votul a jumãtate plus unul din numãrul consilierilor în funcţie."
51. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Fiecare primãrie are un secretar, salarizat din bugetul local. Secretarul este funcţionar public, cu studii superioare juridice sau administrative. În mod excepţional, la comunele şi la oraşele avînd sub 30.000 de locuitori, în funcţia de secretar pot fi numite şi persoane care au alte studii superioare sau bacalaureatul. Secretarul nu poate fi membru al unui partid politic sau al unei formaţiuni politice, sub sancţiunea eliberãrii din funcţie."
52. Articolul 52 alineatele (1), (2), (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Numirea secretarului se face de cãtre prefect, la propunerea primarului, pe baza de concurs sau examen."
"(2) Concursul sau examenul se organizeazã de cãtre primar, potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de examinare fac parte, în mod obligatoriu, cîte un reprezentant al prefectului, al preşedintelui consiliului judeţean, al consiliului local şi primarul. Ordinul de numire se emite în termen de cel mult 10 zile de la primirea rezultatului din partea comisiei de examinare."
"(4) Eliberarea din funcţie a secretarului se face de cãtre prefect, la propunerea primarului sau a consiliului local, adoptatã cu votul a cel puţin jumãtate plus unul din numãrul consilierilor în funcţie."
"(5) Sancţionarea disciplinarã a secretarului se face de cãtre prefect, la propunerea primarului, a consiliului local, adoptatã cu votul a cel puţin jumãtate plus unul din numãrul consilierilor în funcţie, sau pe baza constatãrilor fãcute de aparatul propriu al prefecturii, în condiţiile legii."
53. Articolul 53 alineatul (1) literele a), b), d) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) participa la şedinţele consiliului local şi asigura secretariatul tehnic al acestora, inclusiv consultanţa juridicã;"
"b) sprijinã buna funcţionare a compartimentelor şi a activitãţilor cu caracter juridic din cadrul primãriei;"
"d) urmãreşte rezolvarea corespondentei în termenul legal;"
"f) asigura convocarea consiliului local şi aduce la cunostinta publica ordinea de zi a şedinţelor;"
54. Articolul 53 alineatul (1) litera l) se abroga.
55. Titlul secţiunii a 2-a a capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Serviciile publice ale comunei, ale oraşului, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti şi personalul din cadrul primãriei".
56. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Serviciile publice ale comunei, ale oraşului şi ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti se organizeazã de cãtre consiliul local, în principalele domenii de activitate, potrivit specificului şi nevoilor locale, cu respectarea prevederilor legale şi în limita mijloacelor financiare de care dispune.
(2) Serviciile publice sînt înzestrate cu mijloace materiale şi bãneşti, în scopul satisfacerii intereselor comune ale colectivitãţii. Ele sînt încadrate cu personal de specialitate care exercita atribuţiile ce le revin, potrivit competentelor legale."
57. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din serviciile publice ale comunei, ale oraşului şi ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti se fac de cãtre conducãtorii acestora, în condiţiile legii.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din primãrie se fac de cãtre primar, în condiţiile legii.
(3) Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din funcţie a conducãtorilor compartimentelor din primãrie."
58. La articolul 55, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) În condiţiile prevãzute la art. 23 alin. (6), în posturile care au, printre atribuţii, întreţinerea de relaţii cu publicul, oral sau în scris, vor fi încadrate, în numãr corespunzãtor, persoane care cunosc şi limba minoritãţii respective."
59. Articolul 56 se abroga.
60. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Condiţiile privind numirea, angajarea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie, drepturile şi obligaţiile personalului din serviciile publice ale comunei, ale oraşului şi ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, precum şi ale personalului din primãrie sînt stabilite prin lege şi regulamente.
(2) Functionarii primãriei sînt în serviciul colectivitãţii locale. Ei se bucura de stabilitate în funcţie şi se supun prevederilor statutului funcţionarului public."
61. Articolul 58 alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În condiţiile prevãzute la art. 23 alin. (6), cetãţenii aparţinînd minoritãţilor naţionale, în raporturile lor cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu aparatul de lucru al acestora, se pot adresa, oral sau în scris, în limba lor maternã şi vor primi rãspunsul în aceeaşi limba. De asemenea, în aceste localitãţi, autoritãţile administraţiei publice locale vor asigura inscriptionarea denumirii localitãţilor, a instituţiilor publice şi a unitãţilor proprii, precum şi afişarea anunţurilor de interes public şi în limba minoritãţii respective. Actele oficiale se întocmesc în limba romana."
"(4) În cazul în care reprezentantul autoritãţii administraţiei publice locale sau funcţionarul acesteia nu cunoaşte limba minoritãţii respective, se va folosi un traducãtor atestat, a cãrui prezenta va fi asigurata de primãrie."
62. Articolul 58 alineatul (3) se abroga.
63. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - Primarul, viceprimarul, secretarul, împreunã cu personalul din subordinea ierarhica a primarului, constituie primãria comunei, oraşului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului Bucureşti, instituţie publica cu activitate permanenta, care aduce la îndeplinire efectivã hotãrîrile consiliului local şi soluţioneazã problemele curente ale colectivitãţii locale în care funcţioneazã."
64. Articolul 60 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice locale, organizat la nivelul judeţului."
65. Articolul 63 alineatul (1) partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - (1) Consiliul judeţean are urmãtoarele atribuţii principale:"
66. Articolul 63 alineatul (1) literele a), c), e), l), n), o), p) şi r) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) coordoneazã activitatea consiliilor locale ale comunelor şi oraşelor, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean;"
"c) acorda consiliilor locale, primarilor, viceprimarilor, secretarilor şi serviciilor publice ale comunelor şi oraşelor sprijin şi asistenta tehnica, juridicã şi de orice alta natura, la cererea acestora;"
"e) adopta strategii, programe şi prognoze de dezvoltare economico-socialã a judeţului şi urmãreşte realizarea acestora;"
"l) aproba organigrama, numãrul de personal, statul de funcţii şi salarizarea funcţionarilor din aparatul propriu, în limita mijloacelor financiare de care dispune, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului propriu;"
"n) hotãrãşte, în condiţiile legii, înfiinţarea de instituţii şi societãţi comerciale de interes judeţean;"
"o) numeşte şi elibereazã din funcţie pe conducãtorii societãţilor comerciale şi ai instituţiilor publice de sub autoritatea sa; urmãreşte şi controleazã activitatea lor, analizînd trimestrial rapoarte ale acestora;"
"p) instituie norme orientative pentru regiile autonome şi pentru societãţile comerciale de sub autoritatea sa, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege;"
"r) înfiinţeazã instituţii social-culturale, pentru protecţia drepturilor copilului, sanitare şi asigura buna lor funcţionare."
67. La articolul 63 alineatul (1), dupã litera n) se introduc literele n^1) şi n^2), care vor avea urmãtorul cuprins:
"n^1) hotãrãşte dobindirea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat şi de servicii publice de interes judeţean, în condiţiile legii;
n^2) hotãrãşte participarea cu bunuri şi capital social la societãţile comerciale, pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes judeţean, în condiţiile legii."
68. La articolul 63 alineatul (1), dupã litera t) se introduc literele t^1) şi t^2), care vor avea urmãtorul cuprins:
"t^1) hotãrãşte, în condiţiile legii, asocierea sau colaborarea cu organizaţii neguvernamentale, în vederea realizãrii unor proiecte de interes comun;
t^2) coordoneazã activitatea Corpului gardienilor publici."
69. Articolul 63 alineatul (1) literele s,) şi t) se abroga.
70. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Consiliul judeţean, în exercitarea atribuţiilor ce-i revin, adopta hotãrîri, dispoziţiile art. 28 aplicindu-se în mod corespunzãtor. Hotãrîrile se semneazã de preşedintele consiliului judeţean sau de vicepreşedintele care a condus şedinţa."
71. Articolul 67 alineatele (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean, precum şi membrii delegaţiei permanente se aleg cu votul majoritãţii consilierilor în funcţie.
(4) Eliberarea din funcţie a preşedintelui se poate face de cãtre consiliul judeţean, la propunerea a cel puţin o treime din numãrul consilierilor, dacã sînt întrunite cerinţele prevãzute de lege pentru demiterea primarului şi numai cu votul a doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie."
72. La articolul 67, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(4^1) Eliberarea vicepreşedinţilor şi a celorlalţi membri ai delegaţiei permanente se poate face de cãtre consiliul judeţean, la propunerea a cel puţin o treime din numãrul consilierilor şi numai cu votul a doua treimi din numãrul celor în funcţie."
73. Articolul 68 alineatul (1) partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - (1) Delegaţia permanenta a consiliului judeţean îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:"
74. La articolul 68, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Delegaţia permanenta îndeplineşte, între şedinţele ordinare ale consiliului judeţean, şi atribuţiile acestuia prevãzute la art. 63 alin. (1) lit. c), i), s) şi t^2)."
75. La articolul 68, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(2^1) În exercitarea atribuţiilor sale, delegaţia permanenta emite decizii, semnate de cãtre preşedinte. Ele devin executorii dupã ce au fost comunicate celor interesaţi, respectiv dupã aducerea la cunostinta publica."
76. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - La şedinţele delegaţiei permanente poate asista, în calitate de invitat, prefectul sau reprezentantul acestuia."
77. Articolul 70 alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Preşedintele consiliului judeţean este şeful administraţiei publice locale, organizatã la nivelul judeţului, şi rãspunde de buna funcţionare a compartimentelor de specialitate din aparatul propriu a consiliului judeţean, precum şi a societãţilor comerciale de sub autoritatea consiliului."
"(3) Aparatul propriu al consiliului judeţean este subordonat preşedintelui acestuia. Personalul din aparatul propriu se bucura de stabilitate în funcţie şi se supune reglementãrilor statutului funcţionarului public."
78. Articolul 71 alineatul (1) litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) prezintã consiliului, anual sau ori de cîte ori este necesar, informãri cu privire la modul de îndeplinire a atribuţiilor proprii."
79. La articolul 71 alineatul (1), dupã litera h) se introduc literele h^1) şi h^2), care vor avea urmãtorul cuprins:
"h^1) convoacã, cel puţin o data pe luna sau ori de cîte ori este necesar, delegaţia permanenta a consiliului judeţean;
h^2) propune consiliului judeţean, spre aprobare, organigrama, numãrul de personal, statul de funcţii şi salarizarea funcţionarilor aparatului propriu."
80. La articolul 71, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Preşedintele consiliului judeţean, în situaţii deosebite, cînd este în imposibilitatea exercitãrii unora dintre atribuţiile sale, le poate delega unui vicepreşedinte."
81. Articolul 73 alineatele (1), (2), (5), (6) şi (7) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - (1) Fiecare consiliu judeţean şi Primãria Municipiului Bucureşti au cîte un secretar, respectiv un secretar general, salarizat din bugetul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Secretarul este funcţionar public şi are studii superioare juridice sau administrative. Secretarul nu poate fi membru al vreunui partid politic sau formaţiune politica, sub sancţiunea eliberãrii din funcţie."
"(2) Numirea secretarului consiliului judeţean şi a secretarului general al Primãriei Municipiului Bucureşti se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la propunerea preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti, pe baza de concurs sau de examen, organizate potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de examinare va face parte şi un reprezentant al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti."
"(5) Eliberarea din funcţie a secretarului consiliului judeţean şi a secretarului general al Primãriei Municipiului Bucureşti se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la propunerea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, adoptatã cu votul a cel puţin jumãtate plus unul din numãrul consilierilor în funcţie, la initiativa preşedintelui acestuia, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti, sau a unei treimi din numãrul consilierilor."
"(6) Secretarului consiliului judeţean şi secretarului general al Primãriei Municipiului Bucureşti le sînt aplicabile, în mod corespunzãtor, dispoziţiile prezentei legi privitoare la secretarul primãriei comunei sau a oraşului."
"(7) Secretarul consiliului judeţean şi secretarul general al Primãriei Municipiului Bucureşti exercita, potrivit legii, atribuţiile care revin judeţului, respectiv municipiului Bucureşti, în domeniile stãrii civile, autoritãţii tutelare şi protecţiei drepturilor copilului, sprijinind compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliului judeţean sau, dupã caz, al Primãriei Municipiului Bucureşti, în al cãror obiect de activitate intra aceste atribuţii, precum şi din instituţiile de specialitate subordonate acestora."
82. Articolul 73 alineatul (3) se abroga.
83. La articolul 73, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (5^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(5^1) Sancţionarea disciplinarã a secretarului consiliului judeţean şi a secretarului general al Primãriei Municipiului Bucureşti se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã pentru abaterile constatate de acesta sau la propunerea consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu votul a cel puţin jumãtate plus unul din numãrul consilierilor în funcţie, dupã cercetarea prealabilã."
84. Articolul 74 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dizolvarea de drept a consiliului judeţean, în cazul în care nu se întruneşte timp de 6 luni consecutiv, precum şi în situaţia în care numãrul consilierilor s-a redus sub jumãtate plus unul şi nu se poate completa prin supleanţi, se comunica prefectului şi Guvernului de cãtre secretar. Dupã efectuarea verificãrilor necesare, Guvernul emite o hotãrîre prin care ia act de dizolvarea consiliului judeţean."
85. Articolul 77 alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 77. - (1) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) aleg, din rindul consilierilor, pe viceprimari;
b) aproba regulamentul de funcţionare a consiliului pe baza regulamentului-cadru orientativ, aprobat de Guvern;
c) elaboreazã studii, prognoze orientative şi programe de dezvoltare economico-socialã, pe care le supune spre aprobare Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numãrul de personal din primãrie, statul de funcţii şi salarizarea, în limita mijloacelor financiare de care dispune, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a primãriei. De asemenea, aproba, la propunerea primarului, organigramele şi numãrul de personal la serviciile publice ale sectoarelor;
e) aproba bugetul local, formarea, administrarea şi executarea acestuia; aproba virãrile de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba împrumuturile şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
f) stabilesc taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii;
g) administreazã domeniul public şi privat al sectorului;
h) înfiinţeazã instituţii de interes local şi comercianţi; hotãrãsc asupra concesionarii sau închirierii de bunuri sau de servicii publice de interes local, precum şi asupra participãrii, cu capital social sau cu bunuri, la societãţi comerciale, pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes public local, în condiţiile legii;
i) numesc şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, pe conducãtorii comercianţilor şi ai instituţiilor publice de interes local, care se afla sub autoritatea lor;
j) urmãresc, controleazã şi analizeazã activitatea comercianţilor şi a instituţiilor publice, care se afla sub autoritatea lor;
k) instituie norme specifice pentru instituţiile publice şi comercianţii de interes local, care se afla sub autoritatea lor, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege;
l) organizeazã servicii publice de gospodãrie comunalã şi altele, în condiţii de eficienta şi operativitate, şi asigura buna funcţionare a acestora;
m) aproba, în condiţiile legii, planurile urbanistice de detaliu ale sectoarelor, pe care le comunica Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
n) asigura condiţiile necesare bunei funcţionari a instituţiilor de învãţãmînt, sanitare, de cultura, de tineret şi sport, potrivit legii; urmãresc şi analizeazã activitatea acestora;
o) iau mãsuri pentru crearea condiţiilor necesare petrecerii timpului liber al cetãţenilor şi asigura desfãşurarea activitãţilor ştiinţifice, culturale, artistice, sportive şi de agrement;
p) acţioneazã pentru refacerea şi protecţia mediului înconjurãtor, în scopul creşterii calitãţii vieţii; contribuie la protecţia şi conservarea monumentelor istorice şi de arhitectura, a parcurilor şi rezervaţiilor naturale;
r) contribuie la realizarea mãsurilor de protecţie şi asistenta socialã;
s) asigura protecţia drepturilor copilului, în condiţiile legii;
s,) aproba criteriile pentru repartizarea locuinţelor sociale, în condiţiile legii;
t) asigura libertatea comerţului şi a concurentei loiale şi încurajeazã libera initiativa, în condiţiile legii;
t,) înfiinţeazã şi asigura funcţionarea unor instituţii de binefacere de interes local;
u) asigura apãrarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi a libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor;
v) organizeazã tîrguri, pieţe, oboare, locuri şi parcuri de distracţii şi asigura buna funcţionare a acestora;
x) hotãrãsc, în condiţiile legii, colaborarea sau asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrãri şi servicii de interes public;
y) sprijinã activitatea cultelor religioase, în condiţiile legii;
z) hotãrãsc, în condiţiile legii, colaborarea sau asocierea cu organizaţii neguvernamentale, în vederea realizãrii în comun a unor proiecte de interes local."
"(3) Primãrii şi viceprimarii sectoarelor municipiului Bucureşti funcţioneazã în condiţiile prevãzute de prezenta lege pentru primãrii şi viceprimarii comunelor şi oraşelor şi exercita atribuţiile stabilite prin prezenta lege pentru primãrii şi viceprimarii comunelor şi oraşelor, cu excepţia celei prevãzute la art. 44 alin. (1) lit. l), care se exercita numai de cãtre primarul general al municipiului Bucureşti."
86. La articolul 77, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Atribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. g), h) şi x) vor putea fi exercitate numai pe baza hotãrîrii Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Bugetele sectoarelor municipiului Bucureşti se aproba de cãtre consiliile locale ale acestora, cu acordul Consiliului General al Municipiului Bucureşti."
87. La articolul 77, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Secretarilor primãriilor sectoarelor municipiului Bucureşti le sînt aplicabile, în mod corespunzãtor, prevederile art. 51-53."
88. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - Dispoziţiile art. 106-121 privind pe prefectul judeţului şi Comitetul director teritorial se aplica în mod corespunzãtor şi prefectului municipiului Bucureşti, respectiv Comitetului director teritorial, organizat pe lîngã prefectura."
89. Dupã articolul 78 se introduce un nou capitol, care devine capitolul VII "Colaborãri, cooperãri, asocieri şi infratiri", cuprinzînd articolele 78^1-78^5, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78^1. - Consiliile locale şi judeţene au dreptul sa hotãrascã stabilirea legãturilor de colaborare, cooperare, asociere şi înfrãţire a unitãţii administrativ-teritoriale cu unitãţi sau asociaţii administrativ-teritoriale similare din strãinãtate, în scopul promovãrii unor interese comune, respectînd legislaţia în vigoare.
Art. 78^2. - Consiliile locale judeţene au dreptul sa hotãrascã aderarea la asociaţii internaţionale care reunesc autoritãţi ale administraţiei publice locale, în vederea promovãrii unor interese comune.
Art. 78^3. - Acordurile de colaborare, cooperare, asociere, înfrãţire şi aderare, realizate de cãtre consiliile locale sau judeţene, se încheie în condiţiile prezentei legi.
Art. 78^4. - Proiectul de acord va fi comunicat prefectului judeţului respectiv şi Ministerului Afacerilor Externe, pentru consultare.
Art. 78^5. - Consiliile locale şi judeţene au dreptul sa hotãrascã stabilirea legãturilor de colaborare şi asociere cu comercianţi din ţara sau din strãinãtate, în scopul realizãrii unor proiecte de interes public."
90. Capitolul VII "Bunuri şi lucrãri" devine capitolul VIII.
91. Articolul 82 alineatul (3) devine articolul 84 alineatul (1^1).
92. Articolul 84 alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - (1) Consiliile locale şi judeţene hotãrãsc ca bunurile ce aparţin domeniului public, de interes local sau judeţean, dupã caz, sa fie date în administrarea societãţilor comerciale de interes local, respectiv judeţean, şi instituţiilor publice, sa fie concesionate ori închiriate. De asemenea, ele hotãrãsc cu privire la cumpãrarea şi vînzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes local sau judeţean, în condiţiile legii.
(2) Vînzarea, concesionarea, închirierea şi utilizarea în sistem de leasing a bunurilor aparţinînd domeniului privat se fac prin licitaţie publica, în condiţiile legii."
93. Articolul 85 devine articolul 86.
94. Articolul 86 devine articolul 85 şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - Comisiile locale şi judeţene pot da în folosinta gratuita, pe termen limitat, imobile din patrimoniul lor societãţilor şi instituţiilor de utilitate publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice, şi serviciilor publice de interes local, în scopul îndeplinirii unor activitãţi care satisfac cerinţele cetãţenilor din comuna, oraş sau judeţ."
95. Capitolul VIII "Administrarea finanţelor publice" devine capitolul IX.
96. Articolul 92 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 92. - Veniturile locale la nivel de unitate administrativ-teritorialã sînt constituite din sursele realizate pe teritoriul acesteia şi din alte surse, în conformitate cu dispoziţiile legale."
97. Articolul 98 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 98.- Constatarea, aşezarea şi urmãrirea încasãrii veniturilor bugetelor locale se realizeazã prin compartimentele de specialitate ale primãriilor, respectiv ale consiliilor judeţene, în condiţiile legii."
98. Articolul 99 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 99. - (1) În bugetele locale se înscriu, la capitolul <<Cheltuieli>>, sumele destinate activitãţilor care se finanţeazã de la aceste bugete, în condiţiile legii."
99. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - În bugetele locale se înscriu, la capitolul <<Cheltuieli>>, şi sumele necesare pentru salarizarea preşedintelui şi a vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, a primarilor, viceprimarilor, secretarilor, precum şi pentru acordarea indemnizaţiilor pentru consilieri, în condiţiile stabilite prin regulamentele acestor consilii pentru plata funcţionarilor primãriei şi ai aparatului propriu al consiliului judeţean, precum şi pentru reprezentare şi protocol."
100. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 102. - În fiecare buget local se va prevedea distinct fondul de rezerva din care se pot acorda credite suplimentare, potrivit legii, care se utilizeazã în cazul în care creditele deschise prin buget pentru necesitaţi curente nu sînt suficiente."
101. Capitolul IX "Prefectul" devine capitolul X.
102. La articolul 110 alineatul (1), dupã litera a) se introduce litera a^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"a^1) asigura realizarea strategiei şi a obiectivelor din programul Guvernului;"
103. Articolul 110 alineatul (1) literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) exercita controlul cu privire la legalitatea actelor administrative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, organizate la nivel de unitate administrativ-teritorialã;
c) avizeazã numirea sau eliberarea din funcţie a conducãtorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale; în situaţii bine motivate, prefectul poate retrage avizul acordat. Avizul are caracter consultativ;"
104. Articolul 111 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 111. - (1) În exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor autoritãţilor administraţiei publice locale, prefectul poate ataca, în fata instanţei de contencios administrativ, actele acestora, precum şi pe cele ale preşedintelui consiliului judeţean şi ale delegaţiei permanente, cu excepţia celor de gestiune curenta, dacã le considera ilegale. Actul atacat este suspendat de drept.
(2) Cu 10 zile înaintea introducerii acţiunii, prefectul va solicita autoritãţilor administraţiei publice locale, cu motivarea necesarã, sa reanalizeze actul socotit ilegal, în vederea modificãrii sau, dupã caz, a revocãrii acestuia.
(3) În situaţia modificãrii sau revocãrii actului în cauza, secretarul va comunica prefectului, de îndatã, soluţia adoptatã.
(4) În cazul în care acţiunea prefectului a fost respinsã, suspendarea actului atacat înceteazã de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii judecãtoreşti. Acţiunea este scutitã de taxa de timbru."
105. Dupã articolul 114 se introduce articolul 114^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 114^1. - (1) În lipsa prefectului, subprefectul îndeplineşte atribuţiile ce revin acestuia, în toate cazurile prevãzute de actele normative în vigoare.
(2) Subprefectul urmãreşte activitatea privind realizarea programului şi a strategiilor guvernamentale şi teritoriale.
(3) Subprefectul asigura, la nivelul judeţului, organizarea, funcţionarea şi conducerea Comisiei consultative de dialog social între administraţia publica, sindicate şi patronat.
(4) Subprefectul îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute de lege sau însãrcinãri date de Guvern."
106. Articolul 115 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 115. - (1) Prefectura are un aparat propriu, ale cãrui structura şi atribuţii se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului."
107. La articolul 115, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1), (1^2), (1^3), (1^4), (1^5) şi (1^6), care vor avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) În judeţele cu o suprafata întinsã, cu localitãţi amplasate la mari distanţe de resedinta judeţului sau în mari aglomerari urbane, prefectul poate organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, oficii prefecturale.
(1^2) Oficiile prefecturale sînt componente ale structurii aparatului propriu al prefecturii, în subordinea directa a prefectului, şi sînt conduse de un director, ale cãrui numire şi eliberare se fac de cãtre prefect.
(1^3) Conducerea operativã a aparatului propriu al prefecturii este asigurata de un secretar general, care are studii superioare, de regula juridice sau administrative. Acesta face parte din aparatul propriu, se bucura de stabilitate în funcţie şi, împreunã cu personalul din aparatul propriu, se supune reglementãrilor cuprinse în statutul funcţionarului public.
(1^4) Numirea secretarului general se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la initiativa prefectului. Aceasta se face pe baza de concurs sau de examen, organizat, potrivit legii, de cãtre prefect, în termen de 30 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de examinare va face parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Departamentului pentru Administraţie Publica Localã. Emiterea dispoziţiei de numire se va face în termen de cel mult 10 zile de la primirea propunerii.
(1^5) Eliberarea din funcţie a secretarului general se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la initiativa prefectului, în condiţiile legii.
(1^6) Sancţionarea disciplinarã a secretarului general se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, din proprie initiativa sau la propunerea prefectului."
108. Articolul 115 alineatul (3) se abroga.
109. Titlul secţiunii a 2-a "Comisia administrativã" din capitolul X se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Comitetul director teritorial"
110. Articolul 116 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 116. - (1) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se organizeazã, pe lîngã prefecturi, Comitetul director teritorial.
(2) Comitetul director teritorial este compus din: prefect - ca preşedinte -, subprefect, secretarul general de prefectura şi conducãtorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, directorii regiilor autonome cu sediul în judeţ, precum şi directorii sucursalelor autonome de interes naţional din judeţele respective.
(3) În lipsa prefectului, lucrãrile comisiei vor fi conduse de subprefect."
111. Articolul 117 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 117. - Comitetul director teritorial se convoacã de cãtre prefect, din proprie initiativa, trimestrial şi ori de cîte ori este necesar. La lucrãrile comisiei vor fi invitaţi preşedintele consiliului judeţean sau, dupã caz, primarul general al municipiului Bucureşti, primarul municipiului resedinta de judeţ, primari ai localitãţilor din judeţ, precum şi oricare alte persoane a cãror prezenta este apreciatã ca necesarã."
112. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) Comitetul director teritorial elaboreazã, anual, pe baza programului de guvernare, propriul program al judeţului sau al municipiului Bucureşti, pe care îl comunica serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale, regiilor autonome de interes naţional şi sucursalelor acestora din judeţul respectiv, precum şi, spre informare, autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) Comitetul director teritorial sprijinã serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, activitatea regiilor autonome de interes naţional sau a sucursalelor acestora cu activitãţi pe teritoriul judeţului, precum şi serviciile publice ale administraţiei publice locale."
113. Articolul 119 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 119. - (1) În activitatea sa, Comitetul director teritorial adopta, prin vot deschis, hotãrîri care se semneazã de cãtre preşedinte şi sînt obligatorii pentru serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţe şi în municipiul Bucureşti.
(2) Lucrãrile Comitetului director teritorial se realizeazã prin aparatul prefecturii."
114. Articolul 120 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 120. - Divergenţele dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţe sau în municipiul Bucureşti şi autoritãţile administraţiei publice locale organizate la nivelul judeţului se mediazã de cãtre Guvern."
115. Articolul 121 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 121. - Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale sînt obligate sa comunice prefecţilor şi autoritãţilor administraţiei publice locale organizate la nivelul judeţelor ordinele, instrucţiunile şi îndrumãrile pe care le transmit serviciilor publice descentralizate."
116. Articolul 122 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 122. - Asigurarea îndeplinirii atribuţiilor care revin Guvernului cu privire la administraţia publica localã, inclusiv controlul exercitãrii de cãtre primar a atribuţiilor delegate, se realizeazã de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, prin personalul propriu, care va fi sprijinit, la cerere, de specialişti din aparatul ministerelor, al celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi de şefii serviciilor publice descentralizate din judeţ. Departamentul pentru Administraţie Publica Localã propune Guvernului luarea mãsurilor corespunzãtoare."
117. Capitolul X "Dispoziţii tranzitorii şi finale" devine capitolul XI.
118. Articolul 124 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 124. - (1) Primãrii şi viceprimarii, primarul general al municipiului Bucureşti, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene, consilierii, secretarii şi personalul din primãrii şi din aparatul propriu al consiliilor judeţene rãspund, dupã caz, material, civil, administrativ sau penal, pentru faptele sãvîrşite în exercitarea atribuţiilor care le revin, în condiţiile legii."
119. Articolul 126 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 126. - (1) Pînã la noua reorganizare administrativ-teritorialã a tarii, sectorul agricol Ilfov va avea statut de judeţ, cu denumirea judeţul Ilfov, avînd resedinta în municipiul Bucureşti.
(2) Serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale aferente judeţului Ilfov se organizeazã şi funcţioneazã conform legii."
120. Articolul 128 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 128. - (1) Pînã la intrarea în vigoare a statutului funcţionarilor publici, secretarul poate contesta, la instanta de contencios administrativ, actele privind eliberarea din funcţie sau sancţionarea sa disciplinarã.
(2) Secretarii comunei, oraşului, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, respectiv ai judeţului, în funcţie la data prezentei legi, devin secretari ai primãriei, respectiv ai consiliului judeţean, în care funcţioneazã, fãrã vreo alta formalitate. Secretarul municipiului Bucureşti, în funcţie la data prezentei legi, devine secretar general al Primãriei Municipiului Bucureşti, fãrã vreo alta formalitate.
(3) Directorii generali ai prefecturilor, în funcţie la data prezentei legi, devin secretari generali ai prefecturilor în care funcţioneazã, fãrã vreo alta formalitate."
121. Articolul 129 alineatul (2) se abroga.
122. Articolul 131 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 131. - Prezenta lege intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României."
ART. 2
<>Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dîndu-se capitolelor, secţiunilor, articolelor şi alineatelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministru delegat
pe lîngã primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului General
al Guvernului şi a Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Remus Opris

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016