Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 92 din 30 decembrie 1997  privind stimularea investitiilor directe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 92 din 30 decembrie 1997 privind stimularea investitiilor directe

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 386 din 30 decembrie 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte regimul juridic general privind garanţiile şi facilitãţile de care beneficiazã investitorii şi investiţiile directe în România.
ART. 2
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) investiţie directa - participarea la constituirea sau la extinderea unei întreprinderi în oricare dintre formele juridice prevãzute de lege, dobândirea de acţiuni sau de pãrţi sociale ale unei societãţi comerciale, cu excepţia investiţiilor de portofoliu, precum şi înfiinţarea ori extinderea în România a unei sucursale de cãtre o societate comercialã strãinã, prin:
- aport financiar, în moneda nationala sau în valuta convertibilã;
- aport în natura de bunuri imobile sau/şi bunuri mobile, corporale şi necorporale;
- participarea la creşterea activelor unei întreprinderi, prin orice mod legal de finanţare;
b) investiţie de portofoliu - dobândirea de valori mobiliare pe pieţele de capital organizate şi reglementate, în scopul obţinerii de câştiguri de capital din dividende şi din dobânzi aferente acestora - rezultate din activitatea unor terţi implicaţi direct în administrarea emitentului - şi din diferenţa favorabilã de preţ la vânzare;
c) investitor - persoana fizica sau juridicã, rezidenţã sau nerezidenta, cu domiciliul sau cu sediul permanent în România ori în strãinãtate, care investeste în România, în oricare dintre modalitãţile prevãzute la lit. a) şi b);
d) rezident/nerezident - persoanele calificate astfel conform reglementãrilor privind regimul valutar.
ART. 3
Regimul investiţiilor de portofoliu, inclusiv avantajele de care acestea beneficiazã, se stabileşte prin lege specialã.

CAP. 2
Garanţii şi facilitãţi comune

ART. 4
(1) Efectuarea unei investiţii în România, precum şi posesia, folosinta sau dispoziţia asupra unei proprietãţi sunt garantate şi nu pot fi supuse vreunei mãsuri discriminatorii. De asemenea, nu pot fi supuse discriminarii administrarea, întreţinerea, fructificarea, extinderea sau lichidarea unei investiţii.
(2) Investitorii beneficiazã în România, în principal, de:
- posibilitatea efectuãrii de investiţii în orice domeniu şi în orice forme juridice prevãzute de lege;
- egalitatea de tratament - just şi echitabil - pentru investitorii romani sau strãini, rezidenţi sau nerezidenti în România;
- garanţii impotriva nationalizarii, exproprierii sau altor mãsuri cu efect echivalent;
- facilitãţi vamale şi fiscale;
- asistenta privind parcurgerea formalitãţilor administrative;
- dreptul la conversia în valuta investiţiei a sumelor în lei ce le revin din investiţie, precum şi la transferul valutei în ţara de origine, potrivit reglementãrilor privind regimul valutar;
- dreptul investitorilor de a alege instanţele judecãtoreşti sau arbitrale competente pentru soluţionarea eventualelor litigii;
- posibilitatea reportarii pierderilor înregistrate în cursul unui exerciţiu financiar pe seama profitului impozabil al exerciţiilor financiare urmãtoare;
- posibilitatea utilizãrii amortizarii accelerate;
- posibilitatea deducerii cheltuielilor pentru reclama şi publicitate din profitul impozabil;
- posibilitatea angajãrii de cetãţeni strãini, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Totodatã, investitorii beneficiazã de drepturile acordate prin legile în vigoare întreprinzãtorilor, în vederea desfãşurãrii în bune condiţii a activitãţii întreprinderilor.
(4) Regimul juridic prevãzut la alin. (1)-(3) nu se aplica investitorilor care opereazã şi investiţiilor care funcţioneazã în zone libere sau în zone reglementate prin legi speciale.
ART. 5
Domeniile în care investiţiile se pot efectua numai pe baza de licenta sau de autorizare, precum şi condiţiile generale în care se pot acorda licentele sau autorizaţiile se stabilesc prin lege.
ART. 6
Orice investitor, persoana juridicã rezidenţã sau nerezidenta, poate dobândi orice drepturi reale asupra bunurilor mobile şi imobile.
ART. 7
Investitorii pot efectua schimb valutar pe teritoriul României, în condiţiile stabilite prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 8
(1) Investiţiile nu pot fi naţionalizate, expropriate sau supuse unor mãsuri cu efect echivalent, exceptând cazurile în care o astfel de mãsura întruneşte urmãtoarele condiţii:
a) este necesarã pentru cauza de utilitate publica;
b) este nediscriminatorie;
c) se efectueazã în conformitate cu prevederile exprese ale legii;
d) se face cu plata unei despãgubiri prealabile, adecvatã şi efectivã.
(2) Despãgubirea prevãzutã la alin. (1) lit. d) va fi echivalenta cu valoarea justa de piata a investiţiei expropriate la momentul mediat anterior exproprierii sau înainte ca exproprierea iminenta sa devinã cunoscutã într-un mod care sa afecteze valoarea investiţiei.
(3) La cererea investitorului, valoarea justa de piata a investiţiei poate fi exprimatã în valuta liber convertibilã, pe baza cursului valutei respective pe piata valutarã la data evaluãrii.
(4) Investitorul afectat are dreptul la o examinare prompta a cazului sau, a evaluãrii investiţiei sale şi a plãţii despãgubirii, conform legii romane, examinare efectuatã, dupã caz, de cãtre o autoritate judecãtoreascã sau de cãtre o alta autoritate independenta şi competenta, conform tratatelor internaţionale în materie la care România este parte.

CAP. 3
Garanţii şi facilitãţi pentru investitorii nerezidenti în România

ART. 9
(1) Investitorii nerezidenti vor avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi investitorii romani, sub rezerva dispoziţiilor din prezentul capitol.
(2) În cazul în care un acord bilateral de promovare şi protejare reciprocã a investiţiilor, ratificat potrivit legii, ori o alta lege ar indreptati un investitor - persoana fizica sau juridicã nerezidenta - la un tratament mai favorabil decât cel prevãzut prin prezenta ordonanta de urgenta, investitorul în cauza va beneficia de acel tratament.
ART. 10
Investitorii nerezidenti în România au dreptul de a transfera în strãinãtate, fãrã nici un fel de restrictii, dupã plata impozitelor şi a taxelor legale, urmãtoarele venituri, în valuta liber convertibilã:
a) dividendul sau beneficiul obţinut de la o societate comercialã, în cazul în care sunt acţionari sau asociaţi, ori profitul de la o sucursala a acesteia;
b) venitul obţinut în cazul unei asociaţii în participaţiune, precum şi veniturile obţinute din vânzarea acţiunilor sau a pãrţilor sociale;
c) sumele obţinute din lichidarea unei societãţi comerciale, potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ori din lichidarea unei societãţi comerciale potrivit procedurii falimentului, reglementatã prin <>Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, cu modificãrile ulterioare;
d) sumele obţinute cu titlu de despãgubiri, ca urmare a unei exproprieri sau aplicãrii unei alte mãsuri cu efect echivalent;
e) alte venituri, conform formei de realizare a investiţiei.
ART. 11
Litigiile dintre investitorii nerezidenti şi statul roman, cu privire la drepturile şi obligaţiile rezultând din prevederile cap. II, ale prezentului capitol şi ale cap. V, vor fi soluţionate, la alegerea investitorului, potrivit procedurii instituite prin:
a) <>Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 şi <>Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat;
b) Convenţia pentru reglementarea diferendelor relative la investiţii între state şi persoane ale altor state, încheiatã la Washington la 18 martie 1965 şi ratificatã de România prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975, atunci când investitorul strãin este cetãţean al unui stat parte la convenţie şi diferendul priveşte o investiţie în sensul art. 25 alin. (1) al convenţiei; în astfel de situaţii, o societate romana în care investitorii strãini deţin - potrivit legii romane - o poziţie de control, aceasta va fi consideratã, conform art. 25 alin. (2) lit. b) din convenţie, ca având naţionalitatea investitorilor strãini;
c) Regulamentul de arbitraj UNICITRAL/CNUDCI; în cazul în care arbitrii nu vor fi desemnaţi în condiţiile art. 6 sau 7 din acest regulament, ei vor fi desemnaţi de cãtre secretarul general al Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiţii.

CAP. 4
Facilitãţi vamale şi fiscale

ART. 12
(1) Orice investiţie, efectuatã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, beneficiazã de facilitãţile vamale şi fiscale prevãzute în prezentul capitol.
(2) Aplicarea mãsurilor prevãzute în acest capitol şi controlul respectãrii condiţiilor legale de acordare a lor vor fi efectuate de cãtre organele fiscale şi de cãtre organele vamale.
ART. 13
Investitorii beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
a) importul de bunuri mobile, corporale sau/şi necorporale, care constituie aport în natura la capitalul social al unei societãţi comerciale sau reprezintã contribuţia la o asociaţie în participaţiune ori la o asociaţie familialã, necesarã pentru realizarea obiectului de activitate, este exceptat de la plata taxelor vamale şi de la plata taxelor pe valoarea adãugatã;
b) importul de echipamente tehnologice - maşini şi utilaje - constituind active amortizabile, conform <>Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificãrile ulterioare, realizat de cãtre investitorii care efectueazã investiţii directe, este exceptat de la plata taxelor vamale; lista cu denumirea comercialã şi codurile din Tariful vamal de import al României corespunzãtoare bunurilor ce se încadreazã în prevederile sus-menţionate se adopta prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei şi Comerţului şi a Ministerului Finanţelor;
c) posibilitatea de a opta, cu ocazia realizãrii unor investiţii noi, pentru una dintre urmãtoarele doua forme de stimulente fiscale, fãrã însã a le cumula:
- deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor privind amortizarea, chiar şi în cazul în care contribuabilul a optat pentru utilizarea regimului de amortizare accelerata. Opţiunea contribuabilului de a utiliza regimul de amortizare accelerata trebuie comunicatã organelor fiscale teritoriale unde acesta are obligaţia depunerii declaraţiei de impunere, fãrã a mai fi necesarã o aprobare prealabilã data de aceste organe;
- deducerea, din profitul impozabil aferent exerciţiului financiar, a unei cote de 20% din preţul de achiziţie a echipamentelor tehnologice - maşini şi utilaje - ce constituie active amortizabile achiziţionate în cursul respectivului exerciţiu financiar; în cazul în care profitul impozabil este insuficient pentru a permite deducerea în întregime a sumei aferente cotei de 20% menţionate, deducerea diferenţei se face din profitul aferent exerciţiilor financiare urmãtoare, pana la concurenta sumei deductibile, în cel mult 5 ani;
d) deducerea integrala din profitul impozabil a cheltuielilor cu reclama şi publicitatea;
e) recuperarea pierderii anuale declarate de contribuabili, prin declaraţia de impozit pe profit, din profiturile impozabile obţinute în urmãtorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale în vigoare.

CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 14
Importul bunurilor prevãzute la art. 13 lit. a) nu este supus controlului special al Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice, conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 31/1994 privind regimul importurilor şi exporturilor de produse strategice, aprobatã prin <>Legea nr. 93/1994 , cu excepţia cazului în care importul se realizeazã cu parteneri de afaceri din ţãrile care nu aplica reglementãri similare privind regimul importurilor şi exporturilor de produse strategice.
ART. 15
Facilitãţile în derulare, stabilite conform <>Legii nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor strãine, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conform <>Legii nr. 71/1994 privind acordarea unor facilitãţi suplimentare fata de <>Legea nr. 35/1991 , republicatã, pentru atragerea de investitori strãini în industrie, şi conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investiţiilor strãine în România sunt menţinute pana la expirarea termenelor pentru care au fost acordate.
ART. 16
Facilitãţile acordate prin prezenta ordonanta de urgenta nu vor fi modificate timp de 5 ani.
ART. 17
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Consiliul pentru Reforma şi Ministerul Finanţelor vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice pentru aplicarea acesteia.
ART. 18
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga art. 1-10 şi <>art. 16-33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investiţiilor strãine în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 19 iunie 1997, <>art. 2 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul reformei,
preşedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ilie Serbanescu

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Ministru de stat,
ministrul industriei
şi comerţului,
Mircea Ciumara

p. Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Dinu Ianculescu,
secretar de stat
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016