Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 91 din 2 octombrie 2003 privind organizarea Garzii Financiare
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Garda Financiarã se organizeazã ca instituţie publica de control, cu personalitate juridicã, în subordinea Autoritãţii Naţionale de Control, finanţatã de la bugetul de stat. (2) Autoritatea Nationala de Control preia, în condiţiile legii, de la Ministerul Finanţelor Publice atribuţiile specifice activitãţii privind Garda Financiarã, cu excepţia celor privind stabilirea, urmãrirea şi încasarea veniturilor bugetare şi soluţionarea contestaţiilor. (3) Garda Financiarã exercita controlul operativ şi inopinat, cu excepţia controlului fiscal, privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte din domeniul economic, financiar şi vamal care au ca efect evaziunea şi frauda fiscalã. ART. 2 (1) Garda Financiarã se organizeazã şi funcţioneazã pe întreg teritoriul tarii prin Comisariatul general, comisariatele regionale şi Comisariatul Municipiului Bucureşti, ale cãror competente teritoriale şi sedii se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. (2) Garda Financiarã, organizatã conform art. 1, preia de la Ministerul Finanţelor Publice toate drepturile şi obligaţiile în derulare, inclusiv bunurile mobile şi imobile folosite de Garda Financiarã şi structurile acesteia, pe baza de protocol, conform legii. Prin acelaşi protocol vor fi reglementate spaţiile care rãmân în folosinta Garzii Financiare. ART. 3 (1) Garda Financiarã coordoneazã, indruma şi controleazã activitatea tuturor comisariatelor prin intermediul Comisariatului general şi desfãşoarã acţiuni operative pe întreg teritoriul tarii, în baza competentelor stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta. (2) La solicitarea Garzii Financiare, Ministerul Administraţiei şi Internelor asigura Comisariatului general al Garzii Financiare, comisariatelor regionale şi Comisariatului Municipiului Bucureşti, din cadrul subunitatilor specializate de intervenţie rapida ale poliţiei, personalul necesar pentru asigurarea protecţiei şi siguranţei operaţiunilor desfãşurate de comisarii Garzii Financiare în realizarea actului de control. Condiţiile concrete şi modalitãţile în care personalul subunitatilor specializate de intervenţie rapida ale poliţiei participa la acţiunile de control se stabilesc de Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Autoritatea Nationala de Control prin protocol. (3) Garda Financiarã este condusã de un comisar general, numit prin ordin de ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control. Comisarul general are calitatea de ordonator secundar de credite. Structura organizatoricã a Garzii Financiare, numãrul de posturi, normele generale şi speciale de dotare, însemnele distinctive şi modelele de uniforma se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Garzii Financiare stabileşte competentele şi atribuţiile personalului care ocupa funcţii publice de conducere şi de execuţie, precum şi ale personalului contractual şi se aproba prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
CAP. II Atribuţiile Garzii Financiare
ART. 4 (1) În vederea realizãrii atribuţiilor sale, pentru combaterea actelor şi faptelor de evaziune şi frauda fiscalã, Garda Financiarã efectueazã controlul operativ şi inopinat cu privire la: a) respectarea actelor normative în scopul prevenirii, descoperirii şi combaterii oricãror acte şi fapte interzise de lege; b) respectarea normelor de comerţ, urmãrind prevenirea, depistarea şi înlãturarea operaţiunilor ilicite; c) modul de producere, depozitare, circulaţie şi valorificare a bunurilor, în toate locurile şi spaţiile în care se desfãşoarã activitatea agenţilor economici; d) participarea, în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi combatere a activitãţilor ilicite care genereazã fenomene de evaziune şi frauda fiscalã. (2) Garda Financiarã face propuneri Autoritãţii Naţionale de Control privind proiectele de acte normative pentru îmbunãtãţirea activitãţii specifice şi îndeplineşte orice alte atribuţii şi activitãţi stabilite de cãtre ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control sau care îi revin din alte dispoziţii legale. ART. 5 (1) Garda Financiarã, în exercitarea atribuţiilor proprii, încheie acte de control operativ şi inopinat, constata prin proces-verbal contravenţiile sãvârşite şi aplica amenzile legale. (2) Impotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se poate formula plângere potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. (3) Bunurile intrate în proprietatea privatã a statului ca urmare a activitãţii Garzii Financiare se valorifica potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 98/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (4) Garda Financiarã va delega reprezentanţi în comisiile constituite conform art. 1 alin. (7) şi <>art. 11 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 98/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi participa la activitatea de valorificare a bunurilor confiscate. (5) Din veniturile încasate din valorificarea bunurilor prevãzute la alin. (3), dupã deducerea cheltuielilor efectuate în vederea valorificãrii acestora, şi din sumele obţinute ca urmare a valorificãrii actelor de control ale Garzii Financiare se retine o cota de 1% care se vireazã Autoritãţii Naţionale de Control pentru constituirea fondului de stimulente la dispoziţia ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
CAP. III Drepturile specifice, obligaţiile şi rãspunderea personalului Garzii Financiare
ART. 6 (1) Personalul Garzii Financiare executa: a) operaţiuni de control curent; b) operaţiuni de control tematic. (2) Controlul curent se executa operativ şi inopinat, pe baza legitimatiei de control, a insignei de împuternicire şi a ordinului de serviciu. (3) Controlul tematic se executa de cãtre comisarii Garzii Financiare în baza ordinelor date de conducerea Autoritãţii Naţionale de Control sau de comisarul general. (4) Persoana care dispune controlul tematic stabileşte obiectivele de verificat, entitatile supuse controlului, perioada asupra cãreia se efectueazã verificarea, precum şi durata controlului. (5) La orice acţiune de control participa minimum 2 comisari. (6) La acţiunile de control cu grad sporit de periculozitate, echipele de comisari vor fi însoţite de membri ai subunitatilor specializate de intervenţie rapida ale poliţiei. (7) Personalul Garzii Financiare nu va fi antrenat în acţiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmãrirea şi încasarea veniturilor bugetare. ART. 7 În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, comisarii Garzii Financiare sunt în drept: a) sa efectueze controale în spaţiile în care se produc, se depoziteaza sau se comercializeazã bunuri ori se desfãşoarã activitãţi ce cad sub incidenta actelor normative în vigoare cu privire la prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte care sunt interzise de acestea; b) sa verifice respectarea reglementãrilor legale privind circulaţia mãrfurilor pe drumurile publice, în porturi, cai ferate şi fluviale, aeroporturi, în vecinãtatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum şi în alte locuri în care se desfãşoarã o asemenea activitate; c) sa verifice legalitatea activitãţilor desfãşurate, existenta şi autenticitatea documentelor justificative în activitãţile de producţie şi prestãri de servicii ori pe timpul transportului, depozitarii şi comercializãrii bunurilor şi sa aplice sigilii pentru asigurarea integritãţii bunurilor; d) sa dispunã mãsuri cu privire la confiscarea, în condiţiile legii, a bunurilor a cãror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicitã, precum şi a veniturilor realizate din activitãţi comerciale sau prestãri de servicii nelegale şi sa ridice documentele financiar-contabile şi de alta natura care pot servi la dovedirea contravenţiilor sau, dupã caz, a infracţiunilor; e) sa solicite, în condiţiile şi potrivit Codului de procedura penalã, efectuarea de cãtre organele abilitate de lege a perchezitiilor în localuri publice sau particulare - case, curţi, dependinţe şi grãdini -, dacã exista indicii ca în aceste locuri sunt ascunse documente, mãrfuri sau se desfãşoarã activitãţi care au ca efect evaziunea sau frauda fiscalã; f) sa constate acte şi fapte care au avut ca efect evaziunea şi frauda fiscalã, sa solicite organelor fiscale stabilirea obligaţiilor fiscale în întregime datorate, sa ceara organelor de executare competente, potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã, cu modificãrile ulterioare, luarea mãsurilor asiguratorii ori de câte ori exista pericolul ca debitorul sa se sustragã de la urmãrire sau sa îşi ascundã ori sa îşi risipeascã averea şi sa sesizeze, dupã caz, organele de urmãrire penalã; g) sa solicite administratorilor unitãţilor controlate şi persoanelor implicate explicaţii, lãmuriri, precizãri verbale şi/sau în scris, dupã caz, cu privire la faptele constatate; h) sa solicite, potrivit legii, copii certificate de pe documentele originale, sa preleveze probe, esantioane, mostre etc., necesare finalizarii actului de control. Analiza şi examinarea probelor, esantioanelor şi mostrelor se fac în laboratoare de specialitate, cheltuielile privind efectuarea acestora fiind suportate din fondurile special alocate în bugetul de venituri şi cheltuieli al Garzii Financiare; i) sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiunile corespunzãtoare, potrivit competentelor prevãzute de lege; j) sa întocmeascã acte de control operativ şi inopinat privind rezultatele verificãrilor, sa aplice mãsurile prevãzute de normele legale şi sa sesizeze organele competente în vederea valorificãrii constatãrilor; k) sa opreascã mijloacele de transport, în condiţiile legii, pentru verificarea documentelor de însoţire a bunurilor şi persoanelor transportate; l) sa solicite instituţiilor financiar-bancare, de asigurãri şi reasigurari, în condiţiile legii, date sau, dupã caz, documente, în scopul instrumentarii şi fundamentarii constatãrilor cu privire la sãvârşirea unor fapte ce contravin legislaţiei în vigoare; m) sa poarte uniforma, sa pãstreze, sa foloseascã şi sa facã uz de armamentul şi mijloacele de apãrare din dotare, în condiţiile legii; n) sa utilizeze mijloacele auto purtând însemne şi dispozitive de avertizare sonore şi luminoase specifice, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta. ART. 8 (1) Comisarii Garzii Financiare poarta uniforma cu însemne specifice şi sunt dotati cu armament, în condiţiile legii, stabilite prin hotãrâre a Guvernului. (2) Folosirea armamentului din dotare pentru autoaparare sau paza se face în legitima apãrare sau în stare de necesitate, potrivit legii. ART. 9 (1) Funcţiile utilizate de Garda Financiarã în realizarea atribuţiilor stabilite de lege sunt funcţii publice specifice şi funcţii publice generale. Garda Financiarã poate utiliza şi personal contractual, care nu exercita prerogativele de putere publica în condiţiile legii. (2) Comisarii sunt funcţionari publici cu statut special, ale cãror drepturi şi îndatoriri specifice de serviciu se stabilesc prin Statutul comisarului Garzii Financiare, aprobat prin lege. ART. 10 (1) Personalul Garzii Financiare este obligat sa respecte legea, sa aibã o conduita corecta, sa fie integru şi incoruptibil, sa acţioneze cu hotãrâre pentru prevenirea şi combaterea oricãror acte de natura sa stirbeasca autoritatea şi prestigiul instituţiei. (2) Rãspunderea personalului Garzii Financiare este cea prevãzutã de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de Statutul comisarului Garzii Financiare şi de Codul muncii, dupã caz. (3) Pentru pagubele cauzate în activitatea de control ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor de control, în mãsura în care nu sunt îndeplinite condiţiile atragerii rãspunderii penale, comisarii rãspund potrivit art. 998 din Codul civil. Rãspunderea civilã delictuala poate fi antrenata numai pe baza hotãrârii instanţelor de judecata sesizate şi de cãtre Autoritatea Nationala de Control. (4) Cererile formulate de Autoritatea Nationala de Control pentru angajarea rãspunderii civile delictuale prevãzute la alin. (3) sunt scutite de taxe judiciare de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi alte taxe. ART. 11 (1) Personalul Garzii Financiare beneficiazã de drepturile salariale prevãzute de legea privind salarizarea funcţionarilor publici şi de cele prevãzute pentru personalul contractual, dupã caz. (2) Comisarilor li se considera vechime în specialitate, economicã sau juridicã, dupã caz, intreaga perioada în care îşi desfãşoarã activitatea în Garda Financiarã. ART. 12 (1) Functionarii Garzii Financiare au obligaţia de a nu folosi în scop personal şi de a nu divulga informaţiile dobândite ca urmare a exercitãrii funcţiei. De asemenea, nu pot divulga aceste informaţii, inclusiv dupã încetarea raporturilor de munca, pe o durata de 3 ani, cu excepţia cazurilor impuse de procedurile judiciare ori în cazul schimbului de informaţii între instituţiile abilitate ale statului, precum şi în cazul comunicãrilor fãcute, în condiţiile legii, organismelor strãine cu atribuţii similare. (2) Functionarii Garzii Financiare au obligaţia pãstrãrii secretului informaţiilor fiscale şi bancare prevãzute de lege. ART. 13 (1) Personalul Garzii Financiare beneficiazã de stimulente din sumele încasate pentru bugetul de stat, ca urmare a controlului, reprezentând amenzi şi sume confiscate, în procent de pana la 15%, sau provenite din valorificarea bunurilor rezultate din confiscari, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta şi ale <>Legii nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Preşedintelui şi Guvernului României, precum şi a personalului Presedintiei, Guvernului şi al celorlalte organe ale puterii executive, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Nivelul de constituire pentru fiecare sursa şi condiţiile de repartizare şi utilizare a fondului de stimulente se stabilesc prin norme aprobate prin hotãrâre a Guvernului. ART. 14 În exercitarea atribuţiilor de serviciu, comisarii Garzii Financiare sunt investiti cu exerciţiul autoritãţii publice şi beneficiazã de protecţie, potrivit legii.
CAP. IV Dispoziţii finale
ART. 15 Garda Financiarã organizeazã şi gestioneazã, în condiţiile legii, banca proprie de date privind faptele ce intra în competenta sa de activitate. ART. 16 (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin lege, Garda Financiarã are acces la informaţiile necesare, în mod operativ şi gratuit, de la Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Direcţia Generalã a Vamilor, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera, Direcţia Generalã de Evidenta Informatizata a Persoanei, Serviciul Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi de la instituţiile financiar-bancare, în condiţiile legii. (2) Instituţiile prevãzute la alin. (1) furnizeazã relaţiile şi informaţiile solicitate şi elibereazã copii certificate de pe documentele necesare definitivãrii controlului, în condiţiile legii. ART. 17 Garda Financiarã coopereazã cu organele cu atribuţii similare din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte sau pe baza de reciprocitate, precum şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene, în cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor încheiate în acest sens. ART. 18 (1) Garda Financiarã, înfiinţatã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, preia de la Ministerul Finanţelor Publice, prin transfer în interesul serviciului, personalul aferent activitãţii desfãşurate de Garda Financiarã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. (2) Numãrul comisarilor, al funcţionarilor publici şi al personalului contractual se stabileşte prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control privind aprobarea protocolului de preluare a activitãţii Garzii Financiare de cãtre Autoritatea Nationala de Control. ART. 19 Personalul preluat de Garda Financiarã prin transfer în interesul serviciului se va numi pe funcţii potrivit structurii organizatorice aprobate prin hotãrâre a Guvernului. ART. 20 Se autorizeaza Ministerul Finanţelor Publice sa introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta în structura bugetului de stat şi în bugetele Ministerului Finanţelor Publice şi al Autoritãţii Naţionale de Control, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza protocolului de predare-primire. ART. 21 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, secţiunea a 2-a a cap. II şi <>art. 23 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 27 martie 1991, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice prevederi contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministru delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control, Ionel Blanculescu
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu