Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 90 din 29 septembrie 2010  pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990  privind societatile comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 90 din 29 septembrie 2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 674 din 4 octombrie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 90 din 29 septembrie 2010
pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 674 din 4 octombrie 2010


Având în vedere nevoia stringentã de redresare economicã în condiţiile actualei crize economice mondiale, resimţite în mod drastic şi la nivelul economiei naţionale,
ţinându-se cont de faptul cã redresarea economiei naţionale se poate realiza, printre altele, şi prin implementarea unor proiecte de reorganizare a societãţilor comerciale, precum fuziunea sau divizarea, care sã fie de naturã a eficientiza activitatea acestora şi a sprijini realizarea obiectivelor de dezvoltare economicã şi sustenabilitate funcţionalã,
având în vedere cã procesele de reorganizare corporativã, precum fuziunea sau divizarea, presupun parcurgerea unor etape specifice, conform prevederilor în vigoare ale <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care reclamã respectarea unui calendar de timp apreciabil,
având în vedere cã, actualmente, durata operaţiunilor de reorganizare a societãţilor comerciale prin fuziune internã şi transfrontalierã sau divizare este considerabilã, întârzierile fiind generate, în special, de efectul suspensiv de drept al opoziţiei,
dat fiind cã o procedurã prelungitã în timp limiteazã interesul investitorilor de a face uz de aceste mecanisme importante de reorganizare a societãţilor comerciale, care în foarte multe cazuri pot revitaliza nu numai societãţile implicate în fuziune sau divizare, ci un întreg circuit comercial în care acestea sunt angrenate,
luând în considerare gradul ridicat de încãrcare a instanţelor judecãtoreşti, ce determinã soluţionarea litigiilor aflate pe rolul acestora, inclusiv a opoziţiilor introduse în cadrul proceselor de fuziune sau divizare, într-un interval de timp mult prea mare faţã de cel optim, care ar fi consonant cu principiul judecãrii cu celeritate a proceselor comerciale,
având în vedere strategia actualã a Guvernului României de a iniţia mãsuri legislative pentru accelerarea soluţionãrii proceselor,
pentru salvgardarea deciziilor economice de reorganizare luate la nivelul societãţilor comerciale, cu respectarea în acelaşi timp a dreptului la o protecţie adecvatã a intereselor creditorilor societãţilor comerciale supuse proceselor de fuziune sau divizare,
în considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul public general şi constituie situaţii extraordinare, cu impact asupra economiei naţionale, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
date fiind consecinţele negative ale neadoptãrii în regim de urgenţã a actului normativ, generate în primul rând de inexistenţa unui mecanism eficient, rapid, care sã sprijine în mod real reorganizarea societãţilor comerciale în condiţiile actuale, în care de promptitudinea soluţiilor aplicate depinde viabilitatea unui operator economic,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 185 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 185. - (1) În condiţiile prevãzute de Legea contabilitãţii nr. 82/1991, republicatã, consiliul de administraţie, respectiv directoratul, este obligat sã depunã la unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în format hârtie şi în format electronic sau numai în formã electronicã, având ataşatã o semnãturã electronicã extinsã, situaţiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupã caz.
(2) Consiliul de administraţie, respectiv directoratul societãţii-mamã, definitã astfel de reglementãrile contabile aplicabile, este obligat sã depunã la unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice copii ale situaţiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) urmând a fi aplicate în mod corespunzãtor.
(3) În vederea efectuãrii publicitãţii legale, Ministerul Finanţelor Publice transmite, electronic, la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului copii de pe urmãtoarele acte, în formã electronicã: situaţiile financiare anuale şi, dupã caz, situaţiile financiare anuale consolidate, raportul şi, dupã caz, raportul consolidat al consiliului de administraţie, respectiv al directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum şi indicatorii economico-financiari necesari efectuãrii publicitãţii legale. Publicitatea legalã se realizeazã prin menţionarea în registrul comerţului a depunerii situaţiilor financiare anuale, însoţite de raportul consiliului de administraţie, respectiv al directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum şi prin publicarea indicatorilor economico-financiari extraşi din acestea.
(4) Societãţile comerciale care au o cifrã anualã de afaceri de peste 10 milioane lei au obligaţia de a publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, un anunţ prin care se confirmã depunerea actelor prevãzute la alin. (1).
(5) Pentru societãţile comerciale a cãror cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 10 milioane lei, anunţul prevãzut la alin. (4) va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(6) Ministerul Finanţelor Publice şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului vor încheia un protocol de colaborare, în vederea transmiterii, în format electronic, a copiilor şi informaţiilor prevãzute la alin. (3) şi (5)."
2. La articolul 241^1, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã un creditor nu a obţinut realizarea creanţei sale de la societatea cãreia îi este repartizatã creanţa prin divizare, toate societãţile participante la divizare rãspund pentru obligaţia în cauzã, pânã la concurenţa valorii activelor nete care le-au fost repartizate prin divizare, cu excepţia societãţii cãreia i-a fost repartizatã obligaţia respectivã, care rãspunde nelimitat."
3. La articolul 242, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în 3 zile de la depunerea proiectului de fuziune/divizare, un anunţ cu privire la depunerea proiectului. Condiţiile de colaborare între cele douã instituţii pentru punerea în aplicare a prevederilor acestui alineat vor fi stabilite prin protocol."
4. Articolul 243 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 243. - (1) Creditorii societãţilor care iau parte la fuziune sau la divizare au dreptul la o protecţie adecvatã a intereselor lor. Orice astfel de creditor care deţine o creanţã certã, lichidã şi anterioarã datei publicãrii proiectului de fuziune sau de divizare, nescadentã la data publicãrii şi care urmãreşte împiedicarea producerii unui prejudiciu prin fuziune/divizare, poate face opoziţie în vederea garantãrii satisfacerii creanţei sale, în condiţiile prezentului articol.
(2) Opoziţia se face în termen de 30 de zile de la data publicãrii proiectului de fuziune sau de divizare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Ea se depune la oficiul registrului comerţului, care, în termen de 3 zile de la data depunerii, o va menţiona în registru şi o va înainta instanţei judecãtoreşti competente. Hotãrârea pronunţatã asupra opoziţiei este supusã numai recursului.
(3) Formularea unei opoziţii în temeiul alin. (1) nu are ca efect suspendarea executãrii fuziunii sau divizãrii şi nu împiedicã realizarea fuziunii sau divizãrii.
(4) În cazul în care, din examinarea situaţiei financiare şi operaţional-comerciale a societãţii debitoare/societãţii succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare, rezultã cã nu este necesarã acordarea de garanţii adecvate ori, dupã caz, de noi garanţii sau societatea debitoare ori, dupã caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare a fãcut dovada plãţii datoriilor sau pãrţile au încheiat un acord pentru plata datoriilor ori existã deja garanţii sau privilegii adecvate pentru satisfacerea creanţei, instanţa respinge opoziţia. De asemenea, instanţa respinge opoziţia şi în cazul în care este refuzatã de cãtre creditor constituirea, în termenul stabilit de instanţã prin încheiere, a garanţiilor oferite potrivit alin. (5).
(5) Dacã societatea debitoare sau, dupã caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare a fãcut în cursul procesului o ofertã pentru constituirea unor garanţii sau privilegii apreciate de instanţã ca fiind necesare şi adecvate pentru satisfacerea creanţei creditorului, instanţa va pronunţa o încheiere prin care va acorda pãrţilor un termen pentru constituirea acelor garanţii. Încheierea pronunţatã de instanţã este supusã recursului odatã cu fondul.
(6) Dacã societatea debitoare sau, dupã caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare nu oferã garanţii ori privilegii adecvate pentru satisfacerea creanţei sau, chiar dacã oferã garanţii ori privilegii, nu le constituie, din cauze ce îi sunt imputabile, în termenul stabilit de instanţã prin încheiere, potrivit alin. (5), instanţa admite opoziţia şi obligã societatea debitoare sau, dupã caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare la plata creanţei de îndatã ori într-un anumit termen stabilit în funcţie de valoarea creanţei şi de pasivul societãţii debitoare sau, dupã caz, al societãţii succesoare în drepturile şi obligaţiile societãţii debitoare. Hotãrârea de admitere a opoziţiei este executorie.
(7) Opoziţia formulatã în temeiul prezentului articol se judecã de urgenţã şi cu precãdere.
(8) Creditorii societãţilor participante la divizare sau fuziune care îndeplinesc condiţiile pentru a face opoziţie potrivit alin. (1) pot formula o cerere de opoziţie în temeiul art. 61 alin. (1) împotriva hotãrârii organului statutar al societãţii privitoare la modificãrile actului constitutiv numai dacã acestea privesc alte modificãri decât cele care decurg din sau în legãturã cu procesul de divizare sau fuziune.
(9) Dispoziţiile prezentului articol nu se aplicã creanţelor de natura drepturilor salariale derivând din contractele individuale de muncã sau contractele colective de muncã aplicabile, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1), a cãror protecţie se realizeazã potrivit dispoziţiilor Legii nr. 67/2006 privind protecţia drepturilor salariaţilor în cazul transferului întreprinderii, al unitãţii sau al unor pãrţi ale acestora, precum şi potrivit altor legi aplicabile."
5. La articolul 246, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 246. - (1) În cel mult 3 luni de la data publicãrii proiectului de fuziune sau de divizare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor art. 242 alin. (2), adunarea generalã a fiecãrei societãţi participante va hotãrî asupra fuziunii sau divizãrii, cu respectarea condiţiilor privind convocarea ei."
6. Articolul 251^9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 251^9. - Creditorii societãţilor comerciale - persoane juridice române sau societãţi europene cu sediul în România care iau parte la fuziune au dreptul la o protecţie adecvatã a intereselor lor. Orice astfel de creditor, care deţine o creanţã certã, lichidã şi anterioarã datei publicãrii proiectului de fuziune, nescadentã la data publicãrii proiectului, şi care nu deţine deja garanţii sau privilegii adecvate pentru satisfacerea creanţei sale, poate face opoziţie, cu respectarea condiţiilor de procedurã şi de fond şi cu efectele prevãzute la art. 243."
7. La articolul 251^11, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 251^11. - (1) În cel mult 3 luni de la data publicãrii proiectului comun de fuziune în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform dispoziţiilor art. 251^6 alin. (2), adunarea generalã a fiecãreia dintre societãţi hotãrãşte asupra proiectului comun de fuziune, în condiţiile stabilite pentru modificarea actului constitutiv şi cu respectarea condiţiilor privind convocarea ei."
ART. II
Prevederile art. I pct. 2-6 se aplicã doar operaţiunilor de fuziune şi divizare pentru care proiectul de fuziune, respectiv proiectul de divizare va fi publicat dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. III
De la data de 1 ianuarie 2011, situaţiile financiare anuale şi documentele anexate acestora, prevãzute la <>art. 185 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, modificatã şi completatã potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, se depun numai la unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul justiţiei,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat

Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Ion Ariton

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu

Bucureşti, 29 septembrie 2010.
Nr. 90.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016