Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 86 din 8 noiembrie 2006  privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 86 din 8 noiembrie 2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 944 din 22 noiembrie 2006

Având în vedere cã, în absenţa unei reglementãri adaptate a profesiei de practician în insolvenţã, aplicarea noilor prevederi ale <>Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, act normativ intrat în vigoare la 20 iulie 2006, este extrem de dificilã,
având în vedere necesitatea creãrii, într-un termen cât mai scurt, a cadrului legal care sã permitã actualei Uniuni a Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare sã preia şi sã gestioneze în mod transparent fondul de lichidare,
având în vedere, de asemenea, cã amendarea reglementãrii profesiei de practician se impune cu stringenţã în noul context de liberalizare a legislaţiei comunitare în materia liberei circulaţii a serviciilor (Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene din 7 septembrie 2005 privind recunoaşterea calificãrilor profesionale, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 255 din 30 septembrie 2005, p. 0022-0142),
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Procedurile de insolvenţã, procedurile de lichidare voluntarã sau amiabilã, precum şi procedurile de prevenire a insolvenţei prevãzute de lege, inclusiv mãsurile de supraveghere financiarã ori de administrare specialã, sunt conduse de practicieni în insolvenţã, persoane fizice sau juridice.
ART. 2
Administratorul judiciar este persoana fizicã sau juridicã, practician în insolvenţã, autorizat în condiţiile legii, desemnat sã exercite atribuţiile prevãzute de lege sau stabilite de instanţa judecãtoreascã, în procedura insolvenţei, în perioada de observaţie şi pe durata procedurii de reorganizare.
ART. 3
Lichidatorul este persoana fizicã sau juridicã, practician în insolvenţã, autorizat în condiţiile legii, desemnat sã conducã activitatea debitorului în cadrul procedurii de faliment, atât în procedura generalã, cât şi în cea simplificatã, şi sã exercite atribuţiile prevãzute de lege sau stabilite de instanţa judecãtoreascã.

CAP. II
Forme de exercitare a profesiei

ART. 4
(1) Practicienii în insolvenţã îşi pot exercita profesia ca persoane fizice independente sau ca asociaţi, colaboratori ori angajaţi ai unor societãţi profesionale cu personalitate juridicã.
(2) Ca persoane fizice independente, practicienii în insolvenţã îşi exercitã profesia în cabinete individuale, cabinete asociate sau societãţi civile profesionale fãrã personalitate juridicã.
(3) Persoanele juridice se organizeazã şi funcţioneazã, conform prezentei ordonanţe de urgenţã, sub forma societãţii profesionale cu personalitate juridicã sau sub forma întreprinderii unipersonale cu rãspundere limitatã.
(4) Un practician în insolvenţã nu îşi poate exercita profesia ca persoanã fizicã independentã decât într-o singurã formã de organizare a profesiei. O persoanã fizicã nu poate avea calitatea de asociat decât într-o singurã societate civilã profesionalã, cu sau fãrã personalitate juridicã.

SECŢIUNEA 1
Persoane fizice independente
ART. 5
(1) Cabinetul individual se constituie pe baza deciziei practicianului în insolvenţã, înregistratã la Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã din România, denumitã în continuare şi UNPIR.
(2) Bunurile constituite de practicianul în insolvenţã ca aport la cabinetul sãu se supun regulilor patrimoniului profesional de afectaţiune.
(3) Cabinetele individuale se pot asocia, prin contract, în scopul exercitãrii în comun a profesiei. Drepturile şi obligaţiile practicienilor în insolvenţã, titulari ai unor cabinete asociate, îşi pãstreazã caracterul personal şi independent şi nu pot fi cedate. În mod corespunzãtor, cabinetele individuale se pot asocia şi cu societãţile civile profesionale.
ART. 6
(1) Societatea civilã profesionalã de practicieni în insolvenţã, fãrã personalitate juridicã, denumitã în continuare şi SPPI, se constituie prin contract de societate civilã, prin care asociaţii pun în comun bunuri, numerar, clientelã sau industrie, în vederea obţinerii de beneficii ori a împãrţirii pierderilor din activitatea desfãşuratã în comun.
(2) Contractul de societate civilã este supus înregistrãrii în Registrul societãţilor civile profesionale de practicieni în insolvenţã, denumit în continuare Registrul societãţilor profesionale, ţinut de Secretariatul general al UNPIR.
(3) Pot deţine calitatea de asociat în SPPI numai practicienii în insolvenţã definitivi. Asociatul sau asociaţii coordonatori, care reprezintã societatea civilã profesionalã în raporturile cu terţii, pot fi desemnaţi numai dintre asociaţii care au calitatea de practician în insolvenţã compatibil.
ART. 7
(1) Cabinetul individual şi SPPI îşi constituie patrimoniul iniţial din aporturile titularului, respectiv ale asociaţilor. Patrimoniul cabinetului individual şi patrimoniul comun al asociaţilor SPPI sunt afectate exclusiv activitãţii profesionale şi au regimul patrimoniului profesional de afectaţiune.
(2) Patrimoniul profesional de afectaţiune reprezintã totalitatea bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor practicianului în insolvenţã afectate scopului exercitãrii profesiei sale, constituite ca o fracţiune distinctã a patrimoniului practicianului, separatã de gajul general al creditorilor personali ai acestuia.
(3) Creditorii ale cãror creanţe sunt nãscute din activitatea profesionalã a practicianului în insolvenţã au drept de preferinţã la urmãrirea bunurilor care fac parte din patrimoniul profesional de afectaţiune. Aceşti creditori vor putea urmãri celelalte bunuri din patrimoniul practicianului în insolvenţã numai în mãsura în care creanţele lor nu au fost satisfãcute integral din urmãrirea bunurilor din patrimoniul profesional de afectaţiune.
ART. 8
(1) Pãrţile sociale deţinute de un practician în insolvenţã la o SPPI, precum şi patrimoniul profesional de afectaţiune pot fi înstrãinate numai dacã în persoana dobânditorului se verificã condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi de Regulamentul de organizare şi funcţionare a UNPIR, denumit în continuare Regulament.
(2) În toate cazurile de înstrãinare a formelor de exercitare a profesiei, contractele încheiate de transmiţãtor cu personalul salariat şi cu practicienii în insolvenţã stagiari rãmân în fiinţã pe durata convenitã şi se preiau de cãtre dobânditor.

SECŢIUNEA a 2-a
Persoane juridice. Societatea civilã profesionalã cu personalitate juridicã şi rãspundere limitatã
ART. 9
(1) Societatea civilã profesionalã cu personalitate juridicã şi rãspundere limitatã, denumitã în continuare şi SPRL, se constituie prin act constitutiv, prin asocierea practicienilor în insolvenţã, persoane fizice sau persoane juridice.
(2) Dispoziţiile art. 6 alin. (3) se aplicã şi SPRL.
(3) Aporturile asociaţilor la capitalul social pot fi în industrie, în bani sau în naturã, inclusiv în clientelã.
(4) Aportul în industrie constã în activitatea profesionalã a practicianului în insolvenţã asociat.
(5) Practicienii în insolvenţã care îşi exercitã profesia în cadrul societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã îşi angajeazã rãspunderea profesionalã numai în limitele capitalului social subscris şi vãrsat.
(6) SPRL dobândeşte personalitate juridicã la data înregistrãrii actului constitutiv al UNPIR în Registrul societãţilor profesionale.
(7) SPRL are patrimoniu propriu. Obligaţiile şi rãspunderea SPRL sunt garantate cu patrimoniul social.
(8) SPRL este supusã regimului transparenţei fiscale şi ţine contabilitate în partidã simplã, potrivit reglementãrilor contabile în vigoare.
(9) SPRL îşi poate constitui filiale, precum şi sucursale sau alte sedii secundare - entitãţi fãrã personalitate juridicã -, care se înregistreazã în Registrul societãţilor profesionale.
ART. 10
Societatea civilã profesionalã cu rãspundere limitatã va avea ca obiect unic de activitate exercitarea profesiei de practician în insolvenţã.
ART. 11
Societatea civilã profesionalã cu rãspundere limitatã se individualizeazã printr-o denumire specificã. Aceastã denumire poate cuprinde numele unuia sau mai multor asociaţi, urmat de acronimul SPRL, sau o denumire proprie, urmatã de acelaşi acronim SPRL.
ART. 12
(1) Actul constitutiv al societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã este încheiat în formã scrisã. Actul constitutiv se încheie în formã autenticã atunci când printre bunurile subscrise ca aport la capitalul social se aflã un teren.
(2) Actul constitutiv al societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã va cuprinde:
a) numele şi prenumele, numele purtate anterior, codul numeric personal, locul şi data naşterii şi domiciliul asociaţilor persoane fizice; datele de identificare ale asociaţilor persoane juridice;
b) data dobândirii calitãţii de practician în insolvenţã şi data definitivãrii în profesie a asociaţilor;
c) denumirea, sediul şi, dacã este cazul, emblema societãţii;
d) capitalul social, integral vãrsat, cu menţionarea aportului fiecãrui asociat, în industrie, în bani sau în naturã ori clientelã, valoarea aporturilor în industrie, în naturã sau în clientelã, precum şi modul evaluãrii lor; aportul în numerar la formarea capitalului social nu va putea fi inferior echivalentului în lei al sumei de 3.000 euro;
e) numãrul şi valoarea nominalã a pãrţilor sociale, precum şi numãrul pãrţilor sociale atribuite fiecãrui asociat pentru aportul sãu, respectiv participarea la beneficii şi pierderi a fiecãrui asociat;
f) asociaţii coordonatori care reprezintã şi administreazã societatea împreunã cu puterile ce li s-au conferit; dacã sunt mai mulţi coordonatori şi ei formeazã un consiliu de coordonare, se vor preciza regulile de organizare şi funcţionare ale acestui organism;
g) reguli privind transmiterea pãrţilor sociale şi condiţiile de retragere a asociaţilor;
h) durata societãţii;
i) modul de transformare, reorganizare, dizolvare şi lichidare.
(3) Orice modificare a actului constitutiv al societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã se poate face numai în scris sau, dupã caz, în formã autenticã.
ART. 13
Dovada personalitãţii juridice în raporturile cu terţii se face în baza unui certificat de înregistrare, întocmit conform Regulamentului şi emis de Secretariatul general al UNPIR.
ART. 14
Pot deţine calitatea de asociaţi doi sau mai mulţi practicieni în insolvenţã definitivi, înscrişi în aceeaşi filialã a UNPIR sau în filiale diferite. Actul constitutiv se va transmite, exclusiv în scop de informare, cãtre toate filialele unde sunt înscrişi asociaţi ai societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã.
ART. 15
(1) Capitalul social al societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã, reprezentând echivalentul în lei a minimum 10.000 euro, se varsã la momentul constituirii societãţii. Secretariatul general al UNPIR este obligat sã verifice vãrsarea integralã a capitalului social la momentul constituirii şi, dacã este cazul, sã verifice evaluarea aporturilor în industrie, în naturã sau în clientelã. Evaluarea se realizeazã de cãtre un evaluator autorizat, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România (ANEVAR), desemnat de adunarea asociaţilor.
(2) În cazul transmiterii pãrţilor sociale, retragerii sau decesului unui asociat al unei societãţi civile profesionale cu rãspundere limitatã, toate bunurile împreunã cu orice alte drepturi, inclusiv clientela, aduse ca aport la capitalul societãţii de cãtre respectivul asociat, rãmân proprietatea societãţii dacã prin lege, actul constitutiv sau statutul societãţii nu se prevede altfel.
ART. 16
(1) Societatea civilã profesionalã cu rãspundere limitatã este condusã de adunarea asociaţilor.
(2) Adunarea asociaţilor se convoacã de cãtre oricare dintre asociaţi, prin orice mijloace care sã poatã proba realizarea convocãrii.
(3) Adunarea asociaţilor se întruneşte la sediul principal al societãţii sau, cu acordul unanim al asociaţilor, în orice alt loc.
ART. 17
(1) Hotãrârile adunãrii asociaţilor se iau prin votul asociaţilor reprezentând majoritatea pãrţilor sociale, cu excepţia cazurilor prevãzute în actul constitutiv.
(2) Pentru hotãrârile având ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar acordul unanim al asociaţilor.
ART. 18
(1) Activitatea executivã este condusã de unul sau mai mulţi asociaţi coordonatori, numiţi, cu majoritatea voturilor asociaţilor, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.
(2) Asociaţii coordonatori reprezintã SPRL în raporturile cu terţii, celelalte competenţe fiind stabilite prin actul constitutiv al societãţii.
ART. 19
Asociaţii societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã pot hotãrî numirea unor cenzori sau a unui auditor.
ART. 20
(1) Asociatul care intenţioneazã sã transmitã pãrţile sociale pe care le deţine într-o societate civilã profesionalã cu rãspundere limitatã este obligat sã notifice aceastã intenţie cu minimum 30 de zile anterior transmiterii, cãtre toţi ceilalţi asociaţi, indicând persoana sau persoanele cãtre care doreşte sã transmitã respectivele pãrţi sociale şi preţul.
(2) Transmiterea cãtre terţi nu poate fi efectuatã fãrã acordul unanim, exprimat în scris, al celorlalţi asociaţi şi nu înainte de expirarea termenului prevãzut la alin. (1).
ART. 21
(1) Asociatul se poate retrage oricând din societate, cu condiţia de a notifica în scris celorlalţi asociaţi intenţia de retragere, cu cel puţin 3 luni înainte.
(2) La împlinirea termenului prevãzut în notificare, UNPIR va lua act de retragerea asociatului, operând modificãrile corespunzãtoare în evidenţele sale.
(3) În caz de retragere, desocotirea dintre asociaţi se face în mod amiabil, ţinându-se seama de prevederile din actul constitutiv. În caz de neînţelegere, sunt aplicabile dispoziţiile privind arbitrajul prevãzute în Regulament.
ART. 22
În situaţiile în care, din orice motive, în societate rãmâne un singur asociat o perioadã mai mare de 3 luni, aceasta intrã în lichidare, cu excepţia cazului în care asociatul rãmas decide sã continue activitatea sub forma cabinetului individual sau a întreprinderii unipersonale cu personalitate juridicã.
ART. 23
(1) În mod excepţional, se poate constitui şi o întreprindere profesionalã unipersonalã cu rãspundere limitatã, denumitã în continuare şi IPURL, fie prin actul de voinţã al unui singur practician în insolvenţã, fie ca urmare a decesului, incompatibilitãţii, retragerii sau excluderii unuia ori mai multor asociaţi dintr-o SPRL, care au ca efect reducerea asociaţilor la unul singur, dacã acest din urmã asociat opteazã pentru organizarea activitãţii sale sub forma IPURL.
(2) O persoanã fizicã sau juridicã nu poate fi asociat decât într-o IPURL. O IPURL nu poate avea ca asociat unic o altã IPURL.
(3) Prevederile prezentului capitol privitoare la SPRL se aplicã şi IPURL, în mãsura compatibilitãţii lor.
ART. 24
(1) Practicianul în insolvenţã îşi poate schimba oricând forma de exercitare a profesiei, cu înştiinţarea UNPIR.
(2) Formele de exercitare a profesiei de practician în insolvenţã se pot transforma în oricare dintre celelalte forme de exercitare a profesiei, fãrã a intra în lichidare.
(3) Transformarea se poate realiza separat sau odatã cu reorganizarea formelor de exercitare a profesiei de practician în insolvenţã prin fuziune, absorbţie, divizare totalã sau parţialã.
(4) Divizarea parţialã reprezintã desprinderea unei pãrţi din patrimoniul de afectaţiune profesionalã, astfel cum este reflectat în evidenţele financiar-contabile ale formei de exercitare a profesiei supuse divizãrii parţiale.
(5) În cazul transformãrii unei forme de exercitare a profesiei, practicienii în insolvenţã titulari ai cabinetelor individuale, cabinetele asociate, asociaţii societãţilor civile profesionale şi ai societãţilor civile profesionale cu rãspundere limitatã pot aporta cota-parte indivizã din patrimoniul de afectaţiune profesionalã. Aceastã operaţiune se face conform evidenţelor financiar-contabile ale formei de exercitare a profesiei care se transformã, aporturile transferate operând la valoarea nominalã reflectatã în aceste evidenţe.
(6) Practicianul în insolvenţã este obligat sã înştiinţeze în scris filiala UNPIR din care face parte despre orice modificare intervenitã în forma de exercitare a profesiei.

CAP. III
Dobândirea calitãţii de practician în insolvenţã

ART. 25
Poate dobândi calitatea de practician în insolvenţã persoana care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) deţine diplomã de studii de învãţãmânt superior de lungã duratã în drept, ştiinţe economice sau inginerie şi are o experienţã în domeniul juridic sau economic de cel puţin 3 ani de la data obţinerii diplomei de studii superioare de lungã duratã;
b) nu se gãseşte în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã;
c) a promovat examenul de admitere în profesia de practician în insolvenţã, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi de Regulament.
ART. 26
(1) Persoanele fizice şi juridice strãine pot exercita profesia de practician în insolvenţã, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, dacã în statele în care îşi au domiciliul sau, dupã caz, sediul profesional au aceastã specializare, certificatã de organismele profesionale recunoscute sau, dupã caz, de autoritãţile publice care le autorizeazã şi în condiţiile stabilite prin convenţii bilaterale încheiate în acest scop de UNPIR cu organismele similare din statele respective.
(2) Persoanele fizice sau persoanele juridice având cetãţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European pot dobândi calitatea de practician în insolvenţã, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, în aceleaşi condiţii ca şi cetãţenii români, respectiv persoanele juridice române.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), cetãţenii unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European care au dobândit calitatea de practician în insolvenţã în unul dintre aceste state se pot înscrie în Tabloul UNPIR, în vederea exercitãrii profesiei în România în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, fiind exceptaţi de la procedura de examinare. UNPIR recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentã din statul membru al Uniunii Europene, respectiv statul aparţinând Spaţiului Economic European în baza cãruia cetãţeanul acestor state exercitã legal profesia de practician în insolvenţã.
(4) Persoanele juridice stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European unde exercitã în mod legal activitatea de practician în insolvenţã se pot înscrie în Tabloul UNPIR, în vederea exercitãrii profesiei în România în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, fiind recunoscutã în mod automat calitatea de practician în insolvenţã dobânditã în statul de origine.
(5) Persoanele fizice sau juridice practicieni în insolvenţã, având cetãţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, pot exercita profesia de practician în insolvenţã şi în mod temporar sau ocazional. În aceastã situaţie, practicianul în insolvenţã este exceptat de la procedura de înscriere în UNPIR.
(6) În cazul în care, în vederea exercitãrii temporare sau ocazionale a profesiei de practician în insolvenţã, solicitantul prevãzut la alin. (5) se aflã la prima aplicaţie în România sau dacã intervine o modificare substanţialã a situaţiei sale, acesta va înainta UNPIR o declaraţie privind serviciile pe care le va presta, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) dovada cetãţeniei, în cazul persoanei fizice, respectiv a naţionalitãţii, în cazul persoanei juridice;
b) denumirea şi forma juridicã, în cazul persoanei juridice;
c) dovada calificãrii profesionale, în cazul persoanei fizice, şi a autorizãrii funcţionãrii, în cazul persoanei juridice;
d) o atestare care sã confirme faptul cã solicitantul persoanã fizicã este legal stabilit într-un stat membru în scopul desfãşurãrii profesiei de practician în insolvenţã şi cã nu îi este interzis sã practice profesia, chiar şi cu caracter temporar, la momentul eliberãrii atestatului.
(7) Declaraţia prevãzutã la alin. (6) poate fi înaintatã prin orice mijloace şi se reînnoieşte anual, dacã prestatorul intenţioneazã sã exercite, în mod temporar sau ocazional, în cursul anului respectiv, profesia de practician în insolvenţã în România.
ART. 27
(1) Este nedemnã de a fi practician în insolvenţã:
a) persoana condamnatã prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã pentru sãvârşirea unei infracţiuni intenţionate, de naturã sã aducã atingere prestigiului profesiei, inclusiv orice infracţiune de corupţie, precum şi pentru infracţiunile prevãzute de <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care determinã incapacitatea legalã de a dobândi sau deţine calitatea de fondator, administrator, membru în consiliul de supraveghere, membru al directoratului ori director al unei societãţi comerciale şi de <>Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, precum şi de <>Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu condiţia ca infracţiunea sã fie prevãzutã şi de <>Legea nr. 85/2006 ;
b) persoana cãreia i s-a aplicat pedeapsa complementarã a interdicţiei de a exercita profesia de practician în insolvenţã ori dreptul de a gestiona sau administra o persoanã juridicã, prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã.
(2) Existenţa nedemnitãţii împiedicã accesul persoanei în cauzã în profesie. Survenirea nedemnitãţii determinã încetarea calitãţii de practician în insolvenţã.
ART. 28
(1) Exercitarea profesiei de practician în insolvenţã este incompatibilã cu:
a) activitatea salarizatã în cadrul altor profesii, cu excepţia celor a cãror compatibilitate este prevãzutã la alin. (2);
b) ocupaţiile care lezeazã demnitatea şi independenţa profesiei sau bunele moravuri;
c) lipsa sau limitarea capacitãţii de exerciţiu, în cazul persoanei fizice;
d) depãşirea limitelor obiectului de activitate, în cazul persoanelor juridice.
(2) Exercitarea profesiei de practician în insolvenţã este compatibilã cu:
a) activitãţi şi funcţii didactice în învãţãmântul superior juridic sau economic;
b) calitatea de avocat, consilier juridic, expert contabil, contabil autorizat, evaluator, auditor financiar, arbitru, mediator, conciliator, expert financiar.
(3) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplicã, de asemenea, asociaţilor, colaboratorilor şi salariaţilor societãţii civile profesionale ce au calitatea de administrator judiciar sau de lichidator judiciar.
ART. 29
(1) Practicianul în insolvenţã care anterior a îndeplinit funcţia de judecãtor-sindic nu poate fi numit în calitate de administrator sau lichidator în raza instanţei în care a funcţionat, decât dupã trecerea unei perioade de minimum 2 ani de la încetarea funcţiei respective.
(2) Profesia de practician în insolvenţã nu poate fi exercitatã la tribunale, tribunalele specializate şi curţile de apel, precum şi la parchetele de pe lângã aceste instanţe la care soţul practicianului în insolvenţã sau ruda ori afinul sãu pânã la gradul al III-lea inclusiv îndeplineşte funcţia de judecãtor sau procuror.
(3) Interdicţia se aplicã şi practicianului în insolvenţã care se foloseşte de forma de organizare profesionalã ori de raporturile de conlucrare profesionalã stabilite de prezenta ordonanţã de urgenţã în scopul eludãrii acestor interdicţii.
ART. 30
(1) Un practician în insolvenţã nu poate avea simultan ori succesiv, într-o perioadã de 2 ani, pentru aceeaşi persoanã, şi calitatea de avocat, consilier juridic, auditor financiar, expert contabil, contabil autorizat, auditor financiar, evaluator, arbitru, mediator, conciliator, expert judiciar. Interdicţia se extinde şi la asociaţii, colaboratorii şi salariaţii societãţii civile profesionale de practicieni în insolvenţã.
(2) Nu poate fi numitã în calitate de practician în insolvenţã la o persoanã juridicã persoana care a deţinut calitatea de administrator, asociat, acţionar, director sau membru în consiliul de administraţie ori alte funcţii sau poziţii similare la acea persoanã juridicã.
(3) Practicianul în insolvenţã nu poate fi concomitent administrator judiciar sau lichidator al unui debitor şi al creditorului acestuia.
ART. 31
În procedura insolvenţei, practicianul este obligat sã se abţinã dacã se aflã:
a) în stare de conflict de interese, astfel cum sunt acestea definite în Regulament şi în Codul de eticã profesionalã;
b) în unul dintre cazurile prevãzute la art. 27 din Codul de procedurã civilã, cu excepţia celui prevãzut la art. 27 pct. 7.
ART. 32
(1) Admiterea în profesie se face pe baza unui examen organizat de UNPIR, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale Regulamentului.
(2) Pot fi primite în profesie, la cerere, cu scutire de examen, persoanele care au exercitat funcţia de judecãtor-sindic cel puţin 5 ani consecutivi şi care solicitã înscrierea în Tabloul UNPIR în termen de cel mult un an de la eliberarea din funcţia de magistrat, cu condiţia ca aceasta sã nu îi fie imputabilã.
(3) Dupã înscrierea în Tabloul UNPIR, practicienii în insolvenţã depun jurãmânt scris.
(4) Jurãmântul are urmãtoarea formulare:
"Jur sã aplic în mod corect şi fãrã pãrtinire legile ţãrii, sã respect prevederile Regulamentului, sã pãstrez secretul profesional şi sã aduc la îndeplinire cu conştiinciozitate îndatoririle ce îmi revin în calitate de practician în insolvenţã."
ART. 33
(1) La începutul exercitãrii profesiei, practicianul în insolvenţã efectueazã un stagiu de pregãtire profesionalã cu durata de 2 ani, perioadã în care are calitatea de practician în insolvenţã stagiar.
(2) Practicianul în insolvenţã stagiar nu poate exercita profesia în mod independent, ci numai ca salariat sau colaborator al unui practician în insolvenţã definitiv ori al unei societãţi civile profesionale.
(3) Practicianul în insolvenţã stagiar nu poate dobândi calitatea de asociat într-o societate civilã profesionalã.
(4) Condiţiile efectuãrii stagiului, drepturile şi obligaţiile practicianului în insolvenţã stagiar, ale practicianului în insolvenţã îndrumãtor, precum şi ale UNPIR faţã de aceştia sunt reglementate prin Regulament.
(5) Stagiul se suspendã pe timpul serviciului militar sau al concentrãrii, în caz de absenţã motivatã ori în caz de încetare a îndrumãrii profesionale fãrã culpa practicianului în insolvenţã stagiar. Perioada de stagiu efectuatã anterior se socoteşte pentru îndeplinirea stagiului.
(6) În Tabloul UNPIR se va constitui o subsecţiune în care vor fi înregistraţi practicienii în insolvenţã stagiari.
(7) Dupã efectuarea stagiului, practicianul în insolvenţã stagiar va susţine examenul de definitivare, fiind obligat sã susţinã şi sã promoveze examenul în termen de 5 ani de la primirea în profesie, sub sancţiunea radierii din Tabloul UNPIR.
(8) Condiţiile de organizare şi desfãşurare a examenului de definitivare se stabilesc prin Regulament.
ART. 34
Dobândesc calitatea de practician în insolvenţã definitiv practicianul în insolvenţã stagiar care a promovat examenul de definitivare, precum şi persoanele care pot fi primite în profesie cu scutire de examen, în condiţiile art. 32 alin. (2).

CAP. IV
Suspendarea şi încetarea calitãţii de practician în insolvenţã

ART. 35
Calitatea de practician în insolvenţã se suspendã:
a) în caz de incompatibilitate, pe durata existenţei acestei stãri;
b) pe perioada în care persoana a fost supusã interdicţiei de a profesa;
c) în caz de neplatã totalã sau parţialã a taxelor şi a contribuţiilor profesionale cãtre UNPIR, în condiţiile art. 42 alin. (2), precum şi în celelalte cazuri în care împotriva practicianului în insolvenţã s-a luat mãsura suspendãrii, ca sancţiune disciplinarã;
d) la cererea practicianului în insolvenţã, în condiţiile prevãzute în Regulament;
e) în cazul neplãţii primei de asigurare;
f) prin decizie a Comisiei de disciplinã;
g) pe perioada în care practicianul în insolvenţã se aflã el însuşi în procedura insolvenţei.
ART. 36
Calitatea de practician în insolvenţã înceteazã:
a) prin renunţarea la exerciţiul profesiei;
b) prin deces;
c) dacã împotriva practicianului în insolvenţã s-a luat mãsura excluderii din profesie, ca sancţiune disciplinarã;
d) în cazul survenirii unei cauze de nedemnitate;
e) dacã împotriva practicianului în insolvenţã a fost deschisã, prin hotãrâre irevocabilã, procedura falimentului.

CAP. V
Drepturile şi obligaţiile profesionale ale practicienilor în insolvenţã
ART. 37
(1) Practicienii în insolvenţã au dreptul la onorarii pentru activitatea desfãşuratã, sub forma unor onorarii fixe, onorarii de succes sau o combinaţie a acestora.
(2) La stabilirea nivelului onorariului se vor avea în vedere urmãtoarele tipuri de factori care reflectã gradul de complexitate a activitãţii depuse:
a) numãrul de salariaţi ai debitorului;
b) riscul privind conflictele de muncã;
c) cifra de afaceri a debitorului pe ultimii 3 ani;
d) valoarea totalã a datoriilor şi numãrul creditorilor;
e) valoarea creanţelor, numãrul debitorilor;
f) numãrul şi complexitatea litigiilor aflate pe rol în care debitorul are calitate de reclamant şi, respectiv, de pârât;
g) valoarea patrimoniului, potrivit evaluãrii;
h) natura activelor, atractivitatea pe piaţã, riscurile legate de conservarea lor;
i) nivelul de lichiditãţi aflate la dispoziţa debitorului pentru acoperirea cheltuielilor iniţiale de lichidare.
(3) Onorariul provizoriu stabilit de judecãtorul-sindic va putea fi modificat pentru viitor de adunarea creditorilor.
(4) Obligaţia calculãrii şi vãrsãrii, în condiţiile legii, a impozitului aferent sumelor drept onorarii revine practicienilor în insolvenţã.
ART. 38
(1) Atunci când practicianul în insolvenţã considerã necesar, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei publice, dupã caz, îi acordã concursul la îndeplinirea efectivã a atribuţiilor sale, stabilite de lege sau dispuse de judecãtorul-sindic.
(2) Expertizele dispuse de organul de urmãrire penalã ori de instanţa de judecatã în cazurile privind desfãşurarea unor activitãţi de genul celor prevãzute la art. 1, inclusiv cele de reorganizare judiciarã sau lichidare, sunt efectuate de cãtre practicieni în insolvenţã definitivi şi compatibili.
ART. 39
În exerciţiul atribuţiilor sale, practicianul se va abţine de la orice faptã de concurenţã neloialã, de la orice practicã anticoncurenţialã şi de la intrarea în orice fel de conflict de interese, astfel cum sunt prevãzute în Regulament şi în Codul de eticã profesionalã.
ART. 40
(1) Atribuţiile legale ale practicianului în insolvenţã, precum şi cele stabilite exclusiv în sarcina sa de judecãtorul-sindic în procedurile de insolvenţã nu pot fi exercitate prin reprezentare.
(2) Societãţile civile profesionale, inclusiv cele cu rãspundere limitatã, pot fi reprezentate legal sau convenţional numai de cãtre persoanele care au calitatea de practician în insolvenţã compatibil.
(3) Practicianul în insolvenţã poate fi totuşi asistat de avocat în exerciţiul acestor atribuţii şi poate da mandat de reprezentare, în condiţiile legii, pentru încheierea sau exercitarea unor acte juridice ori procesuale ce nu presupun exerciţiul atribuţiilor exclusive ale practicianului în insolvenţã.
(4) Sunt atribuţii exclusive ale practicianului în insolvenţã:
a) notificarea creditorilor, întocmirea tabelelor de creanţe, formularea contestaţiilor la declaraţiile de creanţã;
b) convocarea şi prezidarea adunãrilor creditorilor, acţionarilor sau asociaţilor ori ale membrilor debitorului persoanã juridicã, dacã legea nu dã aceste atribuţii în sarcina altor persoane;
c) vânzarea bunurilor din averea debitorului, precum şi orice proceduri aferente acestora;
d) elaborarea planului de reorganizare judiciarã a debitorului, în condiţiile şi în termenele prevãzute de <>Legea nr. 85/2006 ;
e) supravegherea operaţiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
f) conducerea, integralã sau în parte, a activitãţii debitorului, atunci când legea sau judecãtorul-sindic fixeazã aceastã sarcinã practicianului în insolvenţã;
g) încheierea de tranzacţii, descãrcarea de datorii, descãrcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale, în condiţiile <>Legii nr. 85/2006 ;
h) distribuirea sumelor rezultate din lichidare;
i) semnarea bilanţului de lichidare;
j) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna creditorilor, precum şi a transferurilor cu caracter patrimonial, a operaţiunilor comerciale încheiate de debitor şi a constituirii de garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
k) elaborarea şi susţinerea rapoartelor periodice în procedura insolvenţei;
l) elaborarea de expertize privind activitãţi cuprinse în procedurile de insolvenţã, la cererea judecãtorului-sindic sau a altor organe judiciare, inclusiv de urmãrire penalã.
(5) În cazul societãţilor civile profesionale, rãspunderea pentru neîndeplinirea prevederilor alin. (4) revine administratorilor acestora şi se sancţioneazã potrivit prevederilor Regulamentului.
ART. 41
(1) Practicienii în insolvenţã rãspund, în desfãşurarea activitãţii lor, disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupã caz.
(2) Fiecare membru al UNPIR este obligat ca, în termen de 30 de zile de la admiterea în UNPIR, sã se asigure profesional, prin subscrierea unei poliţie de asigurare valabile, care sã acopere eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atribuţiilor sale. Riscul asigurat trebuie sã reprezinte consecinţa activitãţii practicianului în insolvenţã pe perioada exercitãrii calitãţii sale.
(3) Este interzis practicianului în insolvenţã, sub sancţiunea revocãrii din funcţie şi a reparãrii eventualelor prejudicii cauzate, sã diminueze, în mod direct sau indirect, valoarea sumei asigurate prin contractul de asigurare.
(4) Limita minimã a valorii poliţei de asigurare profesionalã este stabilitã prin Regulament.
(5) În cazul neîndeplinirii obligaţiei prevãzute la alin. (2), membrului UNPIR i se va putea acorda, dupã caz, un termen de graţie de 30 de zile de cãtre consiliul de conducere al filialei.
(6) Nerespectarea obligaţiei de asigurare de rãspundere profesionalã în termenul prevãzut la alin. (2) sau (5) duce la suspendarea calitãţii de membru al UNPIR pe o perioadã de maximum 6 luni. Aceeaşi mãsurã se va lua şi în cazul în care poliţele de asigurare de rãspundere profesionalã nu sunt reînnoite la data expirãrii lor.
(7) Neîndeplinirea obligaţiei de asigurare profesionalã pânã la expirarea sancţiunii suspendãrii atrage radierea din Tabloul UNPIR. Mãsura radierii va fi comunicatã practicianului.
ART. 42
(1) Membrii UNPIR au obligaţia sã plãteascã cotizaţia anualã şi contribuţia pe tranşe de venituri stabilite prin Regulament.
(2) Neplata cotizaţiei anuale şi a contribuţiei în termenul stabilit prin Regulament atrage suspendarea pe o perioadã de 3 luni, iar neplata acestora pânã la încheierea perioadei de suspendare atrage radierea din Tabloul UNPIR.
(3) Practicienii în insolvenţã incompatibili vor plãti cotizaţia anualã redusã cu 33% faţã de cea plãtitã de practicienii compatibili.
ART. 43
Societãţile civile profesionale de practicieni în insolvenţã, membre ale UNPIR, au obligaţia sã comunice filialelor acesteia toate schimbãrile intervenite în componenţa asociaţilor, colaboratorilor sau a angajaţilor lor care au aceastã calitate, precum şi orice modificare a actului constitutiv în termen de 30 de zile de la modificare. Aceeaşi obligaţie incumbã, în mod corespunzãtor, şi cabinetelor individuale, respectiv IPURL.

CAP. VI
Organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţã din România

SECŢIUNEA 1
Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã din România
ART. 44
UNPIR este persoanã juridicã de utilitate publicã, autonomã şi fãrã scop lucrativ, din care fac parte practicienii în insolvenţã, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţã de urgenţã. Sediul UNPIR se aflã în municipiul Bucureşti.
ART. 45
(1) UNPIR controleazã şi supravegheazã activitatea practicienilor în insolvenţã.
(2) Autoritatea UNPIR se întinde pe întregul teritoriu al ţãrii. Se pot constitui filiale locale ale UNPIR, cu personalitate juridicã, în municipiul Bucureşti şi în reşedinţele de judeţ, în condiţiile stabilite prin Regulament.
ART. 46
(1) În exerciţiul atribuţiilor sale legale, UNPIR beneficiazã de competenţã de autoreglementare, putând emite regulamente privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţã, codul de eticã al profesiei şi procedura disciplinarã.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a UNPIR se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea de cãtre Congresul UNPIR.
ART. 47
Obiectivele UNPIR sunt:
a) stabilirea şi menţinerea cadrului reglementar necesar dezvoltãrii activitãţii practicienilor în insolvenţã;
b) promovarea încrederii în procedurile de insolvenţã şi în activitatea practicienilor în insolvenţã;
c) asigurarea concurenţei loiale între practicienii în insolvenţã şi combaterea practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase pe piaţa procedurilor de insolvenţã;
d) asigurarea transparenţei şi informãrii asupra pieţei procedurilor de insolvenţã;
e) asigurarea aplicãrii standardelor de practicã onestã pe piaţa procedurilor de insolvenţã.
ART. 48
Principalele atribuţii ale UNPIR sunt:
a) reglementeazã, controleazã şi supravegheazã activitatea practicienilor în insolvenţã;
b) colaboreazã cu instituţii publice, respectiv cu autoritãţile publice centrale şi locale, cu Consiliul Superior al Magistraturii, ca reprezentant al autoritãţii judecãtoreşti, cu Parlamentul, având dreptul la consultarea prealabilã din partea acestora în chestiuni cu incidenţã asupra activitãţii practicienilor în insolvenţã, putând încheia în acest scop protocoale de colaborare;
c) adoptã regulamente şi instrucţiuni privind activitatea şi conduita eticã a practicienilor în insolvenţã;
d) emite, la cerere sau din oficiu, interpretãri oficiale ale reglementãrilor emise de UNPIR;
e) organizeazã evidenţa practicienilor în insolvenţã şi a societãţilor civile profesionale prin înscrierea acestora în Tabloul UNPIR;
f) sprijinã formarea şi perfecţionarea profesionalã a practicienilor în insolvenţã;
g) apãrã prestigiul şi independenţa profesionalã ale membrilor sãi în raporturile cu autoritãţile publice, organismele specializate, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate;
h) colaboreazã cu asociaţii profesionale din ţarã şi din strãinãtate;
i) editeazã publicaţii de specialitate;
j) administreazã fondul de lichidare constituit potrivit legii, în conformitate cu prevederile Regulamentului. Toate cheltuielile efectuate de UNPIR pentru administrarea fondului de lichidare, atât la nivel central, cât şi la nivelul filialelor, sunt suportate din fondul de lichidare constituit conform <>art. 4 din Legea nr. 85/2006 ;
k) îndeplineşte alte atribuţii stabilite prin lege sau prin Regulament.

SECŢIUNEA a 2-a
Organele de conducere centrale ale UNPIR
ART. 49
Organele de conducere ale UNPIR sunt Congresul UNPIR, preşedintele UNPIR şi Consiliul naţional de conducere al UNPIR.
ART. 50
Activitatea curentã a UNPIR este coordonatã de un secretariat general, ale cãrui atribuţii se stabilesc prin Regulament.
ART. 51
(1) Congresul UNPIR se constituie din membrii Consiliului naţional de conducere al UNPIR, membrii consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR, comisiilor de disciplinã, precum şi din câte un reprezentant la 20 de membri din fiecare filialã, desemnat de adunarea generalã.
(2) Congresul UNPIR şi adunãrile generale ale filialelor se reunesc o datã pe an şi ori de câte ori se considerã necesar, la convocarea Consiliului naţional de conducere al UNPIR, respectiv a consiliului de conducere al filialei sau a 25% din numãrul membrilor sãi. Congresul UNPIR este legal constituit în prezenţa majoritãţii membrilor prevãzuţi la alin. (1), iar hotãrârile sunt valabil adoptate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi sau reprezentaţi. Dacã la prima convocare nu se întruneşte cvorumul necesar desfãşurãrii congresului, acesta se va desfãşura în condiţiile prevãzute de Regulament.
ART. 52
(1) Congresul UNPIR are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte coordonatele de bazã pentru asigurarea bunei desfãşurãri a activitãţii practicienilor în insolvenţã;
b) adoptã Regulamentul de organizare şi funcţionare a UNPIR, precum şi modificãrile şi completãrile acestuia; adoptã Codul de eticã profesionalã şi Regulamentul privind procedura disciplinarã;
c) examineazã şi aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil ale UNPIR;
d) aprobã indemnizaţiile pentru conducerea UNPIR şi a filialelor acesteia;
e) alege şi revocã preşedintele UNPIR, membrii Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ai comisiei de cenzori a acesteia;
f) examineazã activitatea desfãşuratã de Consiliul naţional de conducere al UNPIR şi de consiliile de conducere ale filialelor UNPIR şi dispune mãsurile necesare;
g) hotãrãşte sancţionarea disciplinarã a membrilor Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ai consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR, la propunerea comisiei de disciplinã. Hotãrârile Congresului UNPIR sunt definitive. Contestaţiile împotriva sancţiunilor hotãrâte de Congresul UNPIR pot fi formulate în termen de 30 de zile de la data comunicãrii oficiale, în scris, a hotãrârii şi se judecã de cãtre Curtea de Apel Bucureşti, conform procedurii contenciosului administrativ. Plângerea administrativã prealabilã nu este necesarã;
h) aprobã planurile anuale de activitate ale Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ale consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR;
i) alege şi revocã membrii Comisiei superioare de disciplinã;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege şi de Regulament.
(2) Congresul UNPIR poate decide organizarea Casei de Asigurãri pentru Rãspundere Profesionalã a Membrilor UNPIR, care dobândeşte personalitate juridicã la data constituirii ei, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale Regulamentului.
(3) Congresul UNPIR poate decide organizarea Casei de Asigurãri Sociale a UNPIR, care dobândeşte personalitate juridicã la data constituirii ei, în condiţiile legii şi ale Regulamentului.
ART. 53
Consiliul naţional de conducere al UNPIR este format din 11 membri titulari, din care un preşedinte, 3 vicepreşedinţi, 7 membri, precum şi 5 membri supleanţi şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã în mod unitar, la nivel naţional, examenele de dobândire a calitãţii de practician în insolvenţã şi examenele de definitivare în profesie;
b) întocmeşte documentarea profesionalã şi asigurã consultarea şi informarea curentã a membrilor UNPIR; organizeazã întâlniri profesionale, seminarii, simpozioane pentru toţi membrii UNPIR, în special pentru cei recent intraţi în corpul profesional; organizeazã, la cerere, cursuri de pregãtire pentru candidaţii la intrarea în UNPIR;
c) apãrã interesele legitime ale membrilor UNPIR în faţa organelor administraţiei publice, în faţa instanţelor judecãtoreşti, a oricãror alte instituţii şi persoane juridice, precum şi în faţa persoanelor fizice; în acest scop, are calitatea şi dreptul de a interveni în orice litigiu în care sunt puse în discuţie interesele UNPIR;
d) vegheazã la respectarea de cãtre membrii UNPIR a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale Regulamentului, a eticii şi demnitãţii profesionale, a drepturilor persoanelor fizice şi juridice;
e) organizeazã activitãţi sociale şi culturale pentru membrii UNPIR şi le acordã acestora asistenţã, inclusiv financiarã, în caz de nevoie;
f) vegheazã la armonia şi la colaborarea dintre membrii UNPIR şi ia mãsuri pentru împiedicarea concurenţei neloiale între ei şi a practicilor anticoncurenţiale;
g) intervine pentru a concilia şi, la cerere, pentru a arbitra litigiile profesionale dintre membrii UNPIR;
h) verificã, prin membrii sãi sau prin alţi membri ai UNPIR, delegaţi în acest scop, activitatea profesionalã; nu vor putea face obiectul verificãrii aspectele legate de onorariu;
i) face propuneri de modificare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi le transmite Ministerului Justiţiei sau altor persoane ori instituţii care au drept de iniţiativã legislativã;
j) reprezintã UNPIR în Parlament, în faţa comisiilor de specialitate sau în plen, cu prilejul discutãrii proiectelor de lege de modificare a prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi a legilor care reglementeazã celelalte aspecte, inclusiv cele fiscale, ale desfãşurãrii activitãţii; asigurã apariţia şi difuzarea organului de presã al UNPIR;
k) convoacã Congresul UNPIR în termen de maximum 30 de zile, în cazul în care numãrul membrilor sãi a scãzut sub jumãtate;
l) urmãreşte realizarea obiectivelor UNPIR;
m) stabileşte sarcini pentru biroul executiv;
n) aprobã distribuirea sumelor din fondul de lichidare cãtre filiale UNPIR, pe baza criteriilor stabilite prin Regulament;
o) aprobã constituirea filialelor UNPIR, conform prevederilor Regulamentului;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege sau de Regulament.
ART. 54
(1) Preşedintele UNPIR este şi preşedintele Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi este ales de Congresul UNPIR dintre membrii UNPIR pentru un mandat de 4 ani. Preşedintele poate fi reales pentru încã un mandat de 4 ani.
(2) Membrii titulari şi membrii supleanţi ai Consiliului naţional de conducere al UNPIR sunt aleşi prin vot secret, pe o perioadã de 4 ani. Ei pot fi realeşi pentru încã un mandat de 4 ani.
(3) Preşedintele UNPIR reprezintã Uniunea în faţa autoritãţilor publice, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate. Acesta poate delega atribuţiile de reprezentare unuia dintre vicepreşedinţii Consiliului naţional de conducere al UNPIR.
(4) Sub rezerva dispoziţiilor art. 36 lit. e), în cazul scãderii numãrului de membri ai Consiliului naţional de conducere al UNPIR, acesta va funcţiona cu numãrul de membri rãmaşi pânã la proximul congres al UNPIR.
ART. 55
(1) Pe lângã Consiliul naţional de conducere al UNPIR funcţioneazã Comisia superioarã de disciplinã şi comisia de cenzori.
(2) Comisia superioarã de disciplinã este compusã din 5 membri titulari - preşedintele şi 4 membri - şi 3 membri supleanţi, desemnaţi de Congresul UNPIR pentru o perioadã de 4 ani dintre practicienii în insolvenţã aflaţi în evidenţa UNPIR, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
(3) Comisia de cenzori este formatã din 3 cenzori, dintre care cel puţin unul are calitatea de contabil autorizat sau expert contabil. Comisia are ca principalã atribuţie supravegherea modului de gestionare a fondului de lichidare prevãzut la <>art. 4 din Legea nr. 85/2006 .

SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea filialelor UNPIR
ART. 56
În cazul filialelor UNPIR, organele de conducere sunt adunarea generalã şi consiliul de conducere.
ART. 57
(1) Adunarea generalã a filialelor este formatã din membri practicieni în insolvenţã, cu domiciliul, respectiv cu sediul principal, stabilit în judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti, dupã caz.
(2) Adunarea generalã a filialei este legal constituitã în prezenţa majoritãţii membrilor prevãzuţi la alin. (1), iar hotãrârile sunt valabil adoptate cu majoritatea celor prezenţi.
(3) Dacã la prima convocare nu se întruneşte cvorumul necesar desfãşurãrii adunãrii generale, aceasta va avea loc în condiţiile prevãzute de Regulament.
(4) Filiala dobândeşte personalitate juridicã la data înregistrãrii sale legale la UNPIR.
ART. 58
Adunarea generalã a filialei are urmãtoarele atribuţii:
a) examineazã şi aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli al filialei şi execuţia acestuia;
b) asigurã buna desfãşurare a activitãţii profesionale pe plan local;
c) alege şi revocã preşedintele, membrii consiliului de conducere, ai comisiei de disciplinã a filialei;
d) propune, dintre membrii sãi, candidaţi pentru Consiliul naţional de conducere al UNPIR;
e) examineazã activitatea desfãşuratã de consiliul de conducere al filialei şi de comitetul de disciplinã care funcţioneazã pe lângã acesta şi hotãrãşte.
ART. 59
(1) Consiliul de conducere al filialei este compus din 3-5 membri, dintre care un preşedinte, precum şi 2 membri supleanţi, aleşi de adunarea generalã a filialei dintre membrii filialei, pe o perioadã de 4 ani.
(2) Prevederile art. 54 alin. (1) şi (2), referitoare la alegeri, sunt aplicabile în mod corespunzãtor şi consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR.
(3) Consiliul de conducere gestioneazã sumele din fondul de lichidare primite de la UNPIR.
(4) Consiliul de conducere al filialei convoacã adunarea generalã a filialei în termen de maximum 30 de zile, în cazul în care numãrul membrilor sãi a scãzut sub jumãtate.
(5) În cazul scãderii numãrului de membri ai consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR, acestea vor funcţiona cu numãrul de membri rãmaşi, dar aceştia trebuie sã convoace, de îndatã, adunarea generalã a filialei, în scopul completãrii numãrului de membri prevãzut la alin. (1).
ART. 60
(1) Pe lângã consiliul de conducere al filialei funcţioneazã o comisie de disciplinã, compusã din 3 membri titulari - preşedintele şi 2 membri - şi 3 membri supleanţi, aleşi de adunarea generalã pentru o perioadã de 4 ani dintre membrii practicieni în insolvenţã, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
(2) Pe lângã consiliul de conducere funcţioneazã şi o comisie de cenzori, formatã din 3 membri, dintre care cel puţin unul are calitatea de contabil autorizat sau expert contabil.
ART. 61
(1) Uniunea şi filialele sale îşi acoperã cheltuielile din venituri care se constituie din:
a) taxa de înscriere la examenul de dobândire a calitãţii de practician în insolvenţã şi la examenul de definitivare în profesie;
b) taxa de înscriere în evidenţa Tabloului UNPIR;
c) contribuţiile membrilor, stabilite pe tranşe de venituri, precum şi cotizaţiile acestora;
d) încasãri din vânzarea publicaţiilor proprii;
e) alte venituri din activitatea UNPIR şi a filialelor sale, stabilite prin Regulament.
(2) 50% din veniturile realizate de filiale se varsã la UNPIR, potrivit normelor stabilite în Regulament.
(3) Taxele de înscriere în evidenţã, taxele de examen de acces în profesie şi taxele de examen de definitivat, taxele de eliberare de certificate, cotizaţia şi contribuţiile pe tranşe de venituri se stabilesc anual de cãtre Congresul UNPIR.

CAP. VII
Înregistrare şi publicitate

SECŢIUNEA 1
Tabloul UNPIR
ART. 62
(1) UNPIR are obligaţia sã întocmeascã anual Tabloul UNPIR practicienilor în insolvenţã din Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã din România, denumit în continuare Tabloul UNPIR. Informaţiile şi datele care se înscriu în Tabloul UNPIR se stabilesc prin Regulament.
(2) În Tabloul UNPIR se înscriu toţi membrii, persoane fizice, precum şi societãţile civile profesionale de profil.
(3) Structura Tabloului UNPIR este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.
(4) Tabloul UNPIR se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I bis.
(5) Înscrierea în tablou se face dupã achitarea taxei de înscriere.
ART. 63
Se interzice înregistrarea unor societãţi civile profesionale cu nume identic sau asemãnãtor unei alte societãţi civile profesionale, care beneficiazã de anterioritate.
ART. 64
(1) Înscrierea în Tabloul UNPIR a practicienilor în insolvenţã se face la cererea persoanei interesate adresatã filialei judeţene şi a municipiului Bucureşti şi transmisã Consiliului naţional de conducere al UNPIR spre aprobare. La cerere vor fi anexate actele care sã dovedeascã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de art. 32.
(2) Cererea va fi depusã în termen de cel mult un an de la promovarea examenului de dobândire a calitãţii de practician în insolvenţã. Nedepunerea cererii în acest termen duce la pierderea dreptului de înscriere în Tabloul UNPIR.
(3) Contestaţia împotriva deciziei de respingere/admitere a cererii de înscriere în Tabloul UNPIR se depune în termen de 30 de zile de la data primirii comunicãrii şi se soluţioneazã de Consiliul naţional de conducere al UNPIR. Deciziile Consiliului naţional de conducere al UNPIR sunt definitive şi pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti. Dispoziţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor.

SECŢIUNEA a 2-a
Registrul societãţilor profesionale
ART. 65
(1) Se constituie Registrul societãţilor civile profesionale de practicieni în insolvenţã (Registrul societãţilor profesionale), în scopul evidenţei centralizate a acestora, în care sunt înregistrate societãţile civile profesionale cu şi fãrã personalitate juridicã.
(2) Registrul societãţilor profesionale se ţine de Secretariatul general al UNPIR, prin compartimentul de specialitate.
ART. 66
(1) În registrul prevãzut la art. 65 vor fi înregistrate cel puţin urmãtoarele elemente:
a) actul constitutiv al societãţii civile profesionale;
b) sediul social;
c) lista asociaţilor, cu indicarea numelui şi prenumelui, domiciliului, cetãţeniei, datei şi locului naşterii, codului numeric personal, numãrului de înmatriculare în Tabloul UNPIR;
d) lista asociaţilor societãţii civile profesionale, cu sau fãrã personalitate juridicã, cu indicarea numãrului de înregistrare în Registrul societãţilor profesionale şi în Tabloul UNPIR;
e) lista angajaţilor şi a colaboratorilor permanenţi, practicieni în insolvenţã;
f) în cazul SPRL, filialele, sucursalele, sediilor secundare şi lista practicienilor, persoane fizice, angajate în cadrul acestora sau având statutul de colaboratori permanenţi;
g) pentru societãţile civile profesionale, numele şi prenumele asociaţilor coordonatori, iar pentru SPRL, componenţa organelor de conducere executive şi/sau de administrare;
h) informaţii financiare, prezentate anual, în formatul prevãzut prin Regulament;
i) menţiuni cu privire la schimbarea formei de exercitare a profesiei.
(2) Înmatricularea şi înregistrarea menţiunilor sunt opozabile terţilor de la data efectuãrii lor în Registrul societãţilor profesionale.
(3) Persoana care are obligaţia sã solicite o înregistrare nu poate opune terţilor actele ori faptele neînregistrate.
ART. 67
(1) UNPIR este obligatã sã elibereze, pe cheltuiala persoanei solicitante, copii certificate de pe înregistrãrile efectuate în Registrul societãţilor profesionale şi de pe înscrisurile doveditoare.
(2) Înscrisurile prevãzute la alin. (1) pot fi cerute şi eliberate şi prin corespondenţã.

CAP. VIII
Rãspunderea disciplinarã

ART. 68
Constituie abateri disciplinare urmãtoarele fapte:
a) îndeplinirea de activitãţi specifice profesiei pentru persoane cu interese contrare;
b) divulgarea secretului profesional, cu excepţia cazurilor prevãzute expres de lege;
c) nerespectarea obligaţiei de asigurare de rãspundere profesionalã;
d) neplata primei de asigurare;
e) încãlcarea principiilor fundamentale de eticã profesionalã, definite de Codul de eticã profesionalã;
f) desfãşurarea de activitãţi politice în cadrul UNPIR şi cu ocazia manifestãrilor organizate de aceasta;
g) neparticiparea fãrã motive temeinice a membrilor Congresului UNPIR la douã congrese succesive la care au fost convocaţi;
h) neparticiparea fãrã motive temeinice a membrilor adunãrilor generale ale filialelor la douã adunãri generale succesive la care au fost convocaţi;
i) neplata cotizaţiei şi a contribuţiei conform art. 42;
j) declararea incorectã a veniturilor obţinute ca urmare a desfãşurãrii activitãţii de practician în insolvenţã şi, implicit, plata unei contribuţii anuale pe tranşe de venituri neconforme cu realitatea;
k) necomunicarea în termen de 30 de zile a schimbãrilor intervenite în legãturã cu datele înscrise în Tabloul UNPIR şi în Registrul societãţilor profesionale.
ART. 69
(1) Sancţiunile disciplinare care se aplicã practicienilor în insolvenţã în raport cu gravitatea abaterilor sãvârşite sunt urmãtoarele:
a) avertisment scris;
b) suspendarea calitãţii de practician în insolvenţã pe o perioadã cuprinsã între 3 luni şi un an;
c) sancţiuni pecuniare, care se fac venit la bugetul UNPIR şi al cãror cuantum se stabileşte şi se actualizeazã periodic prin hotãrâre a Congresului UNPIR;
d) excluderea definitivã din UNPIR, însoţitã de pierderea calitãţii de practician în insolvenţã; excluderea societãţii civile profesionale atrage dizolvarea de drept şi lichidarea acesteia.
(2) Limitele sancţiunilor aplicabile abaterilor disciplinare prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se stabilesc prin Regulament.
(3) Comisia de disciplinã a filialei judecã, în primã instanţã şi în complet de 3 membri, abaterile disciplinare sãvârşite de membrii filialei respective. Hotãrârile comisiei de disciplinã a filialei sunt definitive şi executorii. Executarea poate fi supendatã, la cerere, prin hotãrâre a Comisiei superioare de disciplinã, care va judeca o astfel de cerere de suspendare de urgenţã şi cu precãdere.
(4) Comisia superioarã de disciplinã soluţioneazã contestaţiile împotriva hotãrârilor comisiei de disciplinã a filialei, pronunţate în materie disciplinarã, în complet de 3 membri, potrivit prevederilor Regulamentului.
(5) Procedura disciplinarã se reglementeazã de cãtre UNPIR prin Regulament.
(6) Împotriva deciziei Comisiei superioare de disciplinã persoana lezatã poate formula acţiune în contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.

CAP. IX
Infracţiuni

ART. 70
Exercitarea fãrã a deţine calitatea de practician în insolvenţã a activitãţilor prevãzute la art. 1 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã.
ART. 71
(1) Ameninţarea sãvârşitã împotriva unui practician în insolvenţã în timpul exercitãrii atribuţiilor acestuia sau în legãturã cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.
(2) Lovirea sau alte violenţe îndreptate împotriva unui practician în insolvenţã în timpul exercitãrii atribuţiilor acestuia sau în legãturã cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(3) Vãtãmarea corporalã sãvârşitã împotriva unui practician în insolvenţã în timpul exercitãrii atribuţiilor acestuia sau în legãturã cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 6 ani.
(4) Vãtãmarea corporalã gravã sãvârşitã împotriva unui practician în insolvenţã în timpul exercitãrii atribuţiilor acestuia sau în legãturã cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani.

CAP. X
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 72
(1) Persoanele fizice care au calitatea de membri compatibili ai Uniunii Naţionale a Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare, denumitã în continuare şi UNPRL, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã pot sã îşi desfãşoare activitatea în forma cabinetelor individuale.
(2) Actualele societãţi comerciale de practicieni în reorganizare judiciarã şi lichidare pot continua sã funcţioneze ca societãţi civile profesionale de practicieni în insolvenţã, cu sau fãrã personalitate juridicã, inclusiv sub forma IPURL, cu condiţia ca, pânã la data de 31 decembrie 2006, sã se înregistreze în Registrul societãţilor profesionale.
(3) Societãţile comerciale de practicieni care nu vor efectua aceastã opţiune în termenul stabilit la alin. (1) vor fi radiate din Tabloul UNPIR.
ART. 73
(1) Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã din România este succesoarea de drept a Uniunii Naţionale a Practicienilor în Reogranizare şi Lichidare (UNPRL).
(2) În termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se convoacã Congresul extraordinar al UNPIR în vederea aprobãrii Regulamentului de organizare şi funcţionare a UNPRL.
(3) Actualele organe de conducere ale UNPRL îşi vor îndeplini în continuare atribuţiile potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã şi Regulamentului, ca organe de conducere ale UNPIR, pe întreaga perioadã a mandatului pentru care au fost alese.
(4) Mandatul exercitat de membrii organelor de conducere ale UNPRL se considerã parte a mandatului ce se va exercita în continuare potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 74
(1) Membrii UNPRL, persoane fizice compatibile, înregistraţi în Tabloul UNPIR la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, vor avea statutul de membri ai UNPIR, practicieni în insolvenţã definitivi, şi, în mod similar, membrii UNPRL, persoane fizice incompatibile, vor avea statutul de membri ai UNPIR incompatibili, practicieni definitivi.
(2) Membrii UNPRL, persoane juridice, vor putea sã funcţioneze ca practicieni în insolvenţã pânã la expirarea termenului prevãzut la art. 72 alin. (2). Ulterior, societãţile civile profesionale, respectiv IPURL formate potrivit art. 72 alin. (1), vor succeda în drepturi şi obligaţii societãţilor comerciale transformate.
(3) Societãţile comerciale care se înregistreazã ca SPRL sau ca IPURL îşi pãstreazã personalitatea juridicã. Patrimoniul societãţii comerciale se transferã de drept la SPRL sau, dupã caz, la IPURL, fãrã lichidare. Societãţile comerciale care se înregistreazã ca SPPI îşi transformã patrimoniul social în patrimoniu profesional de afectaţiune, fãrã lichidare.
ART. 75
În cuprinsul anexei nr. 2 la <>Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în cel al oricãror alte acte normative, sintagma "practician în reorganizare şi lichidare" se înlocuieşte cu sintagma "practician în insolvenţã".
ART. 76
În cuprinsul anexei nr. 3 la <>Legea nr. 200/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în cel al oricãror alte acte normative, denumirea "Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare" se înlocuieşte cu denumirea "Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã din România".
ART. 77
(1) Dispoziţiile <>art. 19 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, precum şi orice altã dispoziţie contrarã prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/1999 privind activitatea practicienilor în reorganizare şi lichidare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 31 august 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 505/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
p. Ministrul justiţiei,
Ion Codescu,
secretar de stat

Ministrul
finanţelor publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlãdescu

Ministrul
integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

Bucureşti, 8 noiembrie 2006.
Nr. 86.

ANEXĂ
STRUCTURA
Tabloului UNPIR

Tabloul UNPIR va fi împãrţit astfel:
Secţiunea I: Persoane fizice române - date de identificare
Subsecţiunea I A: Practicieni stagiari
Subsecţiunea I B: Practicieni definitivi organizaţi în cabinete individuale
Subsecţiunea I C: Practicieni definitivi asociaţi în societãţi profesionale şi/sau salariaţi în interiorul profesiei

Secţiunea a II-a: Societãţi profesionale - date de identificare
Subsecţiunea a II-a A: Societãţi profesionale cu personalitate juridicã
Subsecţiunea a II-a B: Societãţi profesionale fãrã personalitate juridicã
Subsecţiunea a II-a C: Sucursale, puncte de lucru ale societãţilor profesionale cu personalitate juridicã

Secţiunea a III-a: Persoane fizice strãine - date de identificare

Secţiunea a IV-a: Persoane juridice strãine - date de identificare

Secţiunea a V-a: Persoane incompatibile - date de identificare

Secţiunea a VI-a: Sancţiuni

Secţiunea a VII-a: Radieri.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016