Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 86 din 5 septembrie 2007  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 86 din 5 septembrie 2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 18 septembrie 2007
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 86 din 5 septembrie 2007
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a cãilor navigabile, precum şi desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturi şi pe cãi navigabile
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 18 septembrie 2007

Având în vedere:
- necesitatea respectãrii Programului de guvernare 2005-2008, aprobat prin <>Hotãrârea Parlamentului nr. 24/2004 pentru acordarea încrederii Guvernului, ce stabileşte ca obiective prioritare "Reforma serviciilor publice, continuarea procesului de descentralizare, precum şi îndeplinirea cu succes a programelor economice şi sociale", în acest sens urmãrindu-se dezvoltarea capacitãţilor tehnice şi organizaţionale ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, inclusiv în ceea ce priveşte strategia în domeniul transporturilor navale;
- necesitatea modificãrii şi completãrii legislaţiei româneşti din domeniul transportului naval, astfel încât sã se asigure compatibilizarea deplinã a legislaţiei specifice domeniului transportului naval, în ceea ce priveşte concesiunile, cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 , pentru respectarea principiului unicitãţii actelor normative;
- compatibilizarea legislaţiei naţionale cu Regulamentul (CEE) nr. 3.577/92 al Consiliului din 7 decembrie 1992 de aplicare a principiului liberei circulaţii a serviciilor la transporturile maritime în interiorul statelor membre (cabotaj maritim), Regulamentul nr. 1.356/1996/CE privind normele aplicabile transportului de mãrfuri sau de pasageri pe cãile navigabile interioare, între statele membre în vederea instituirii libertãţii de a furniza servicii de transport, precum şi Regulamentul (CEE) nr. 1.101/89 din 27 aprilie 1989 privind dezvoltãrile structurale în transportul pe cãile navigabile interioare;
- necesitatea asigurãrii unei legislaţii clare, unitare şi compatibile pentru implementarea programelor operaţionale sectoriale şi a programelor de finanţare ale Uniunii Europene, aferente infrastructurii portuare (programe aflate în acest moment în curs de aprobare),
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a cãilor navigabile, precum şi desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturi şi pe cãi navigabile, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 3 februarie 2003, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordonanţei se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢÃ
privind administrarea porturilor şi a cãilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturi şi pe cãile navigabile interioare"
2. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanţã reglementeazã administrarea şi utilizarea infrastructurii de transport naval, modul de organizare şi funcţionare a administraţiilor portuare şi/sau de cãi navigabile interioare, precum şi modul de autorizare şi de desfãşurare a activitãţilor de transport naval."
3. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe se aplicã în porturi şi pe cãi navigabile interioare, tuturor navelor şi tuturor activitãţilor de transport naval care se desfãşoarã în aceste zone."
4. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplicã în porturile militare şi în zonele în care se desfãşoarã în exclusivitate activitãţi militare, de securitate naţionalã şi de ordine publicã."
5. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Ministerul Transporturilor, denumit în continuare minister, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor navale care elaboreazã şi coordoneazã politica şi programele de dezvoltare a sistemului de transport naval şi, ca autoritate de reglementare, elaboreazã şi promoveazã actele normative şi normele specifice privind siguranţa navigaţiei, administrarea, utilizarea şi concesionarea infrastructurii de transport naval, desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturile şi apele naţionale navigabile ale României şi asigurã ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2) Ministerul îşi îndeplineşte atribuţiile prevãzute la alin. (1) direct, prin Direcţia generalã transport naval, denumitã în continuare direcţie, sau, prin delegare de competenţã, dupã caz, prin instituţiile publice, regiile autonome şi companiile naţionale sau societãţile comerciale aflate în subordinea ori sub autoritatea sa.
(3) Direcţia coordoneazã instituţiile publice, regiile autonome, companiile naţionale şi societãţile comerciale din domeniul transportului naval prevãzute la alin. (2) şi controleazã administraţiile portuare şi/sau de cãi navigabile interioare în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe."
6. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Asigurarea funcţionalitãţii porturilor şi a infrastructurii de transport naval, administrarea acestora, urmãrirea sau asigurarea furnizãrii serviciilor de siguranţã prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1 şi asigurarea desfãşurãrii activitãţilor auxiliare prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se fac de cãtre administraţiile portuare şi/sau de cãi navigabile interioare, denumite în continuare administraţii.
(2) Administraţiile îndeplinesc funcţia de autoritãţi portuare şi/sau de cãi navigabile interioare."
7. Articolul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Infrastructura de transport naval este constituitã din apele naţionale navigabile ale României, zonele maritime sau cãile navigabile interioare, terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele şi alte construcţii hidrotehnice destinate acostãrii navelor, construcţiile hidrotehnice aferente porturilor, cãilor şi canalelor navigabile, ecluzele, apãrãrile şi consolidãrile de maluri şi de taluzuri, şenalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice din interiorul porturilor sau în lungul canalelor navigabile interioare, cãile ferate din interiorul porturilor şi instalaţiile de refurnizare de apã, energie termicã şi electricã, indiferent de forma de proprietate."
8. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Porturile sunt suprafeţe delimitate din teritoriul naţional, situate la malul mãrii sau al unei cãi navigabile interioare, construite şi echipate astfel încât sã permitã în principal primirea şi adãpostirea navelor, efectuarea activitãţilor de transport naval prevãzute la art. 19, precum şi a altor activitãţi.
(2) Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor, terenurilor, construcţiilor hidrotehnice, şenalelor de acces, radelor, clãdirilor, magaziilor, platformelor, cãilor ferate, drumurilor, instalaţiilor şi echipamentelor aflate în perimetrul acestuia.
(3) Porturile se clasificã dupã cum urmeazã:
a) din punctul de vedere al formei de proprietate asupra terenurilor portuare:
1. porturi a cãror infrastructurã aparţine domeniului public al statului;
2. porturi a cãror infrastructurã aparţine unitãţilor administrativ-teritoriale;
3. porturi a cãror infrastructurã este proprietate privatã;
b) din punctul de vedere al aşezãrii geografice:
1. porturi situate pe malul mãrii;
2. porturi situate pe cãi navigabile interioare;
c) din punctul de vedere al obiectului de activitate principal:
1. porturi comerciale, destinate în principal derulãrii traficului comercial de mãrfuri şi de pasageri;
2. porturi de agrement, destinate în principal navelor şi ambarcaţiunilor de agrement;
3. porturi pescãreşti, destinate în principal navelor de pescuit;
4. porturi militare;
d) din punctul de vedere al accesului:
1. porturi deschise accesului public;
2. porturi închise accesului public."
9. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public şi limitele acestora, precum şi cea cuprinzând punctele şi locurile de operare din afara acestora se stabilesc şi se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor."
10. Alineatul (1) al articolului 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Radele portuare sunt acvatorii destinate adãpostirii sau staţionãrii navelor în vederea intrãrii în port ori, în cazuri speciale, operãrii navelor."
11. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Constituie zonã maritimã sau de cale navigabilã interioarã fâşia de teren, indiferent de forma de proprietate asupra terenului, situatã în lungul ţãrmului mãrii sau al apelor interioare navigabile, pe o lãţime de 30 m mãsuratã de la marginea apei spre interiorul uscatului. În cazul apelor cu nivel variabil, marginea apei se considerã linia apelor medii.
(2) În cazuri justificate, pe anumite porţiuni, prin hotãrâre a Guvernului, se pot decide alte limite ale zonei maritime sau de cale navigabilã interioarã.
(3) În porturi, zona maritimã sau de cale navigabilã interioarã coincide cu incinta portuarã.
(4) Zona maritimã sau de cale navigabilã interioarã este destinatã:
a) instalãrii semnelor şi semnalelor de navigaţie necesare desfãşurãrii navigaţiei în condiţii de siguranţã;
b) accesului pentru supraveghere şi intervenţii vizând siguranţa navigaţiei;
c) asigurãrii vizibilitãţii semnelor şi semnalelor de navigaţie şi pentru desfãşurarea navigaţiei în condiţii de siguranţã;
d) efectuãrii lucrãrilor de consolidare şi protecţie a cãilor navigabile interioare."
12. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Dezvoltarea porturilor ale cãror terenuri aparţin domeniului public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale se realizeazã în concordanţã cu politica şi cu programele de dezvoltare elaborate de cãtre minister sau de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale, dupã caz.
(2) Investiţiile, precum şi lucrãrile de modificare şi modernizare a infrastructurii de transport naval existente în porturile prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 1 se aprobã de cãtre minister.
(3) Investiţiile, precum şi lucrãrile de modificare şi modernizare a infrastructurii de transport naval existente în porturile prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 2 se aprobã de cãtre consiliile unitãţilor administrativ-teritoriale, cu avizul ministerului.
(4) Investiţiile, precum şi lucrãrile de modificare şi modernizare a infrastructurii de transport naval existente în porturile prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 3 se aprobã de cãtre proprietarul infrastructurii, cu avizul ministerului."
13. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Planurile de construire de noi porturi deschise accesului public, precum şi planurile de dezvoltare a celor existente se avizeazã de cãtre minister, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor.
(2) Operarea mãrfurilor şi/sau îmbarcarea/debarcarea de persoane în puncte izolate, altele decât cele prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. d) pct. 1, se fac/face numai cu avizul Autoritãţii Navale Române şi al Regiei Autonome «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi şi se aprobã de cãtre minister, indiferent de forma de proprietate asupra terenului pe care se face amenajarea respectivã."
14. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În zona maritimã sau de cale navigabilã interioarã, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrãrile de investiţii, construcţii sau amenajãri ori montarea de instalaţii care ar afecta destinaţiile pentru care a fost instituitã zona maritimã şi de cãi navigabile, prevãzute la art. 11 alin. (4), şi care ar putea periclita siguranţa navigaţiei se pot executa numai cu avizul prealabil al ministerului."
15. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În zona maritimã sau de cale navigabilã interioarã administraţiile instaleazã semne şi semnale de navigaţie, de zi şi de noapte, în punctele necesare pentru siguranţa navigaţiei. În acest scop administraţiile pot solicita, potrivit dispoziţiilor legale, efectuarea defrişãrilor necesare menţinerii vizibilitãţii semnelor şi semnalelor de navigaţie.
(2) Proprietarii sau, dupã caz, administratorii terenurilor aflate în zona maritimã sau de cale navigabilã interioarã au obligaţia de a permite instalarea semnelor şi semnalelor de navigaţie, de a evita obturarea acestora şi de a permite accesul persoanelor care efectueazã operaţiuni de verificare şi reparare a acestora, de consolidare şi de protecţie a cãilor navigabile interioare, precum şi al utilajelor folosite la aceste operaţiuni.
(3) Cheltuielile de instalare şi de întreţinere a semnelor şi semnalelor de navigaţie sunt suportate de administraţiile respective.
(4) La cercetarea evenimentelor de navigaţie în urma cãrora au fost avariate mijloace de semnalizare plutitoare sau costiere, lucrãri hidrotehnice aferente cãii navigabile sau porturilor, pe lângã organele abilitate va participa şi un reprezentant al administraţiilor interesate."
16. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Lucrãrile în acvatoriile portuare sau în albia cãilor navigabile interioare, dragajele de extracţie şi altele asemenea se pot executa, în condiţiile legii, cu avizul Autoritãţii Navale Române şi al administraţiilor interesate, precum şi cu autorizarea ministerului.
(2) Pe perioada efectuãrii lucrãrilor executantul are obligaţia, în conformitate cu cerinţele impuse de Autoritatea Navalã Românã şi de administraţiile interesate, potrivit alin. (1), sã asigure semnalizarea şi sã o menţinã în funcţiune pe cheltuiala sa."
17. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de cabluri peste sau sub cãile navigabile interioare ori în porturi se face în condiţiile legii şi cu autorizarea ministerului. Proprietarii sau administratorii acestor instalaţii şi construcţii au obligaţia de a le marca şi de a le semnaliza conform regulilor privind semnalizarea de navigaţie, de a asigura vizibilitatea semnalelor şi a marcajelor respective şi de a le menţine în funcţiune pe cheltuiala lor."
18. Dupã articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - (1) Distrugerea sau deteriorarea apãrãrilor de mal şi a digurilor de pe cãile navigabile interioare este interzisã.
(2) Depozitarea mãrfurilor pe coronamentul apãrãrilor de mal, al digurilor de pe cãile navigabile interioare, al cheiurilor şi pe drumurile de acces în porturi este interzisã.
(3) Accesul în incintele portuare se reglementeazã prin regulamentul de funcţionare al portului respectiv."
19. Articolul 18 se abrogã.
20. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În sensul prezentei ordonanţe, activitãţile de transport naval care se desfãşoarã în porturi şi pe cãile navigabile interioare sunt clasificate astfel:
a) activitãţi de transport de mãrfuri şi/sau de persoane cu nave, care cuprind:
1. transporturile publice maritime sau pe cãile navigabile interioare de persoane şi/sau de mãrfuri, efectuate de persoane juridice;
2. transporturile de persoane şi/sau de mãrfuri în folos propriu, pe apele naţionale navigabile, efectuate ca activitate accesorie unei alte activitãţi economice, efectuate de persoanele juridice sau fizice care le organizeazã, mãrfurile transportate fiind proprietatea acestora sau rezultatul activitãţii lor, iar persoanele transportate fiind angajaţii lor;
3. transporturile de bunuri şi/sau de persoane în interes personal, pe apele naţionale navigabile, efectuate de persoane fizice pentru satisfacerea cerinţelor proprii de transport pe apã, pentru sport sau agrement;
b) activitãţi conexe activitãţilor de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranţã în porturi şi pe cãi navigabile interioare, denumite în continuare servicii de siguranţã, precum: pilotajul navelor maritime la intrarea şi ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe cãile navigabile interioare, remorcajul de manevrã al navelor maritime în porturi, legarea-dezlegarea navelor maritime şi fluvio-maritime;
2. activitãţile în legãturã cu operarea navelor, cum ar fi: încãrcarea/descãrcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea, marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, însãcuirea şi alte activitãţi privind mãrfurile, agenturarea, curãţarea magaziilor navelor, buncherajul, curãţarea şi degazarea tancurilor navelor;
c) activitãţi auxiliare activitãţilor de transport naval, care cuprind:
1. activitãţile privind întreţinerea şi repararea infrastructurii de transport naval, semnalizarea terestrã şi plutitoare pentru navigaţie, dragajul de întreţinere pentru asigurarea adâncimilor în porturi şi pe cãile navigabile interioare, asistenţa navelor la operarea mãrfurilor periculoase, preluarea reziduurilor şi a apelor uzate de la nave, preluarea gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
2. alte activitãţi, cum ar fi: executarea de construcţii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrãrile de scafandrerie, supravegherea navelor fãrã echipaj, serviciile pentru nave de agrement şi turism, dragajul de extracţie, refurnizarea de apã, energie electricã şi termicã, asistenţa, salvarea şi ranfluarea navelor, reparaţiile la nave, aprovizionarea navelor.
(2) Activitãţile de transport naval care pot fi efectuate numai de cãtre operatori economici autorizaţi, precum şi modul şi criteriile de autorizare se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Nu se supun autorizãrii Autoritatea Navalã Românã, administraţiile, precum şi operatorii economici care desfãşoarã respectivele activitãţi în interes propriu."
21. Articolul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Activitãţile prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se executã de administraţii, direct sau prin intermediul unor operatori economici, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi sub controlul respectivelor administraţii.
(2) Se interzice administraţiilor portuare din porturile unde infrastructura portuarã aparţine domeniului public efectuarea activitãţilor:
a) prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 2;
b) de dragaj de extracţie;
c) de reparaţii de nave, cu excepţia navelor proprii;
d) de aprovizionare a navelor, cu excepţia navelor proprii."
22. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Activitãţile de încãrcare/descãrcare mãrfuri şi îmbarcare/debarcare pasageri se desfãşoarã numai în porturile şi în punctele aprobate în conformitate cu art. 8.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) încãrcarea/descãrcarea mãrfurilor destinate proceselor tehnologice ale unor unitãţi industriale, care se pot desfãşura numai în danele respectivelor unitãţi, cu condiţia ca acestea sã facã dovada cã respectivele mãrfuri sunt destinate proceselor tehnologice proprii;
b) încãrcarea/descãrcarea în puncte izolate, pentru perioade limitate de timp, a unor unitãţi şi categorii de marfã, care din motive economice nu pot fi operate în porturile sau punctele de operare prevãzute la art. 8;
c) încãrcarea/descãrcarea unor mãrfuri în danele unor unitãţi industriale în cazul în care în porturile din zonã nu existã instalaţii adecvate, cu condiţia existenţei unei negaţii din partea operatorilor din porturile respective.
(3) Aprobarea pentru operaţiunile prevãzute la alin. (2) se acordã de cãtre minister, prin direcţie, pentru fiecare caz, la solicitarea unitãţilor industriale sau a operatorilor de marfã.
(4) Solicitarea aprobãrii se face cu cel puţin 7 zile înainte de data începerii operaţiunilor, iar rãspunsul se dã în 3 zile de la primirea solicitãrii."
23. Titlul capitolului IV se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Administrarea porturilor şi a cãilor navigabile interioare"
24. Articolul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Administraţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) pot fi instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau societãţi comerciale."
25. Articolul 23 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) În porturile în care terenurile portuare aparţin domeniului public al statului, administraţiile portuare se înfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În porturile unde terenurile portuare aparţin domeniului public al unitãţilor administrativ-teritoriale, administraţiile portuare se înfiinţeazã prin hotãrâri ale consiliilor locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale respective.
(3) În porturile unde terenurile portuare aparţin domeniului privat, administraţia portuarã este o persoanã juridicã desemnatã de proprietarul infrastructurii.
(4) În situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3), administraţiile portuare respective funcţioneazã numai cu avizul ministerului."
26. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Administraţiile portuare prevãzute la art. 23 au în principal urmãtoarele atribuţii:
a) sã punã infrastructura portuarã la dispoziţia tuturor utilizatorilor, în mod liber şi nediscriminatoriu;
b) sã repare, sã întreţinã şi sã menţinã caracteristicile tehnice minime ale infrastructurii portuare;
c) sã urmãreascã sau sã asigure, dupã caz, furnizarea serviciilor de siguranţã prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1;
d) sã asigure în permanenţã adâncimile minime în bazinele portuare şi la dane şi semnalizarea pe şenalele de acces şi în porturi;
e) sã asigure semnalizarea în mare largã, activitate pentru care pot percepe tarife;
f) sã ţinã evidenţa muncitorilor portuari care efectueazã activitãţile specifice prevãzute la art. 59 alin. (1) pe bazã de contracte individuale de muncã.
(2) Administraţiile au obligaţia sã întocmeascã regulamente portuare.
(3) La elaborarea regulamentelor portuare administraţiile se vor consulta cu instituţiile aparţinând organelor administraţiei publice centrale, cu operatorii economici şi cu organizaţiile sindicale reprezentative care îşi desfãşoarã activitatea în respectivul port.
(4) Regulamentele portuare vor fi avizate din punctul de vedere al siguranţei navigaţiei de Autoritatea Navalã Românã.
(5) Regulamentele portuare prevãzute la alin. (2) se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor şi respectarea lor este obligatorie pentru toate persoanele fizice şi juridice care îşi desfãşoarã activitatea în portul respectiv."
27. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Administrarea cãilor navigabile interioare se face de cãtre administraţiile de cãi navigabile interioare, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1).
(2) Administraţiile prevãzute la alin. (1) se pot organiza ca instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau societãţi comerciale.
(3) În cazul în care cãile navigabile aparţin domeniului public al statului, administraţiile de cãi navigabile interioare se înfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(4) În cazul în care cãile navigabile interioare aparţin domeniului public al unitãţilor administrativ-teritoriale, administraţiile de cãi navigabile interioare se înfiinţeazã prin hotãrâre a consiliilor locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale respective.
(5) Administraţiile pot desfãşura şi alte activitãţi ce vor fi prevãzute în actele normative privind organizarea şi funcţionarea acestora."
28. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Administraţiile de cãi navigabile interioare au urmãtoarele atribuţii:
a) sã punã infrastructura de cãi navigabile interioare la dispoziţia tuturor utilizatorilor în mod nediscriminatoriu;
b) sã asigure repararea şi întreţinerea infrastructurii de cale navigabilã interioarã;
c) sã asigure adâncimile minime de navigaţie;
d) sã asigure semnalizarea costierã şi plutitoare necesarã;
e) sã asigure sau sã furnizeze serviciile de siguranţã prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1.
(2) Prin delegare de competenţã administraţiile pot duce la îndeplinire şi unele obligaţii ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte."
29. Dupã articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - (1) Administraţiile din porturile şi cãile navigabile interioare unde terenurile portuare aparţin domeniului public stabilesc anual:
a) programul de întreţinere şi reparaţie;
b) programul de semnalizare;
c) programul de dragaj pentru asigurarea adâncimilor minime, cu consultarea operatorilor portuari.
(2) Programele prevãzute la alin. (1) se aprobã de cãtre direcţie.
(3) Lucrãrile necesare pentru derularea programelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã de cãtre administraţii cu personalul propriu sau prin atribuirea respectivelor lucrãri unor operatori economici specializaţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
30. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Administraţiile portuare şi/sau de cãi navigabile interioare pot desfãşura şi alte activitãţi în conformitate cu prevederile actelor normative de organizare şi funcţionare a acestora.
(2) Pentru desfãşurarea activitãţilor având ca scop ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, administraţiile primesc fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului sau prin bugetele locale ale unitãţilor administrativteritoriale."
31. Înaintea articolului 28 se introduce un nou capitol, capitolul IV^1, cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL IV^1
Utilizarea infrastructurilor portuare care aparţin domeniului public"
32. Dupã titlul capitolului IV^1 se introduc unsprezece noi articole, articolele 27^1-27^11, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 27^1. - Terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele, bazinele portuare şi alte construcţii hidrotehnice destinate acostãrii navelor, şenalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice şi cãile ferate din interiorul porturilor, care fac parte din domeniul public, se pot concesiona, subconcesiona, închiria ori pot fi date în administrare, în condiţiile legii.
Art. 27^2. - (1) Infrastructura de transport naval prevãzutã la art. 27^1 poate fi:
a) datã în administrare administraţiilor portuare şi/sau de cãi navigabile interioare, organizate ca instituţii publice sau regii autonome;
b) concesionatã administraţiilor portuare şi/sau de cãi navigabile interioare, organizate ca societãţi comerciale sau companii naţionale;
c) concesionatã, în condiţiile legii, altor persoane juridice de drept privat române sau strãine.
(2) Concesionarea infrastructurii de transport naval conform prevederilor alin. (1) lit. b) se face pe bazã de contract de concesiune încheiat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, între minister, respectiv unitãţile administrativ-teritoriale, şi administraţii. Administraţiile vor plãti o redevenţã calculatã pe baza veniturilor obţinute prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a infrastructurii primite în concesiune.
(3) Nivelul redevenţei se stabileşte prin contractul de concesiune.
(4) Contractele de concesiune prevãzute la alin. (2) se încheie în condiţiile legii.
Art. 27^3. - (1) Punerea la dispoziţia utilizatorilor de cãtre administraţii a terenurilor portuare care aparţin domeniului public se face numai prin contracte de concesiune, subconcesiune sau închiriere, în condiţiile legii.
(2) Utilizatorii prevãzuţi la alin. (1) nu au dreptul sã subconcesioneze sau sã închirieze terenurile portuare ce le-au fost concesionate sau subconcesionate.
Art. 27^4. - (1) Caietele de sarcini ale concesiunii sau subconcesiunii prevãzute la art. 27^3 se elaboreazã de cãtre administraţii şi se aprobã de cãtre minister sau de unitãţile administrativ-teritoriale, dupã caz.
(2) Caietele de sarcini vor cuprinde în mod obligatoriu cel puţin:
a) scopul/destinaţia/activitãţile pentru care se concesioneazã/ subconcesioneazã terenul respectiv;
b) valoarea redevenţei;
c) mãsurile de protecţie a mediului;
d) volumul minim de marfã anual ce va fi operat în/din nave prin danele aferente respectivului teren, dupã caz;
e) sumele cu care se va diminua, respectiv se va majora, chiria/redevenţa, în cazul în care volumul de marfã operat în danele aferente terenului portuar este mai mare, respectiv mai mic, decât volumul minim de marfã stabilit prin caietul de sarcini;
f) regimul bunurilor realizate pe terenul concesionat/ subconcesionat la încetarea contractului de concesiune/ subconcesiune.
Art. 27^5. - Criteriile de atribuire a contractelor de concesiune/subconcesiune vor fi:
a) valoarea redevenţei;
b) tipul şi valoarea investiţiilor pe care ofertantul propune sã le efectueze pe durata contractului;
c) volumul de mãrfuri ce trebuie operat anual în/din nave prin danele aferente terenului concesionat/subconcesionat, dupã caz;
d) valoarea investiţiilor pentru mãsurile de protecţie a mediului, dupã caz.
Art. 27^6. - Contractele de concesiune/subconcesiune vor cuprinde cel puţin:
a) perioada pentru care se concesioneazã/subconcesioneazã terenul portuar. În cazul în care în oferta câştigãtoare s-a prevãzut efectuarea unor investiţii, perioada contractului se stabileşte ţinându-se cont de valoarea şi de perioada de amortizare a investiţiei. Perioada contractului de concesiune/subconcesiune nu poate depãşi perioada pentru care administraţia a primit în concesiune respectivul teren. În cazul în care în oferta câştigãtoare nu este prevãzutã efectuarea unor investiţii, perioada contractului nu poate depãşi 5 ani;
b) valoarea redevenţei stabilitã prin ofertã;
c) modul de platã a redevenţei;
d) valoarea investiţiilor şi graficul de execuţie;
e) volumul minim de mãrfuri prevãzut în ofertã ce urmeazã a fi operat anual în/din nave prin danele aferente terenului portuar, dupã caz;
f) procentul de creştere, respectiv de scãdere, a volumului de mãrfuri prevãzut la lit. e), pentru care se aplicã un procent de scãdere, respectiv de creştere, a redevenţei prevãzute la lit. b);
g) valoarea investiţiilor privind protecţia mediului şi graficul de execuţie, dupã caz;
h) condiţia de reziliere unilateralã de cãtre administraţie fãrã notificare prealabilã în cazul nerespectãrii graficului de execuţie a investiţiilor prevãzut la lit. d), dacã modificarea graficului nu a fost aprobatã de respectiva administraţie, sau în cazul neplãţii redevenţei pe o perioadã de 3 luni consecutive;
i) regimul bunurilor realizate pe terenul concesionat/ subconcesionat la încetarea contractului de concesiune/ subconcesiune.
Art. 27^7. - Închirierea terenurilor portuare prevãzutã la art. 27^3 se face în conformitate cu regulamentul aprobat prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 27^8. - Utilizarea de cãtre nave a cheiurilor, danelor, instalaţiilor portuare, a cãilor navigabile interioare şi a ecluzelor se face pe bazã de comandã/contract de prestãri de servicii încheiat între administraţii şi proprietarii/operatorii navelor sau agenţii acestora.
Art. 27^9. - Tarifele prevãzute în contractele de prestãri de servicii, percepute pentru utilizarea infrastructurii portuare în conformitate cu prevederile art. 27^8, precum şi tarifele pentru alte activitãţi şi servicii prestate de administraţii se stabilesc de cãtre administraţii.
Art. 27^10. - Sumele obţinute din chirii, redevenţe şi din tarifele prevãzute la art. 27^9 constituie venituri proprii ale administraţiilor şi se utilizeazã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 27^11. - Prevederile prezentului capitol se completeazã cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare."
33. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Administraţiile sunt obligate sã facã publice tarifele prevãzute la art. 27^9.
(2) Administraţiile pot, cu aprobarea consiliilor de administraţie, sã acorde facilitãţi sau reduceri la tarifele prevãzute la art. 27^9.
(3) Facilitãţile sau reducerile prevãzute la alin. (2) se aplicã tuturor utilizatorilor în mod nediscriminatoriu şi se fac publice."
34. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval în porturi şi pe cãile navigabile interioare au obligaţia sã transmitã administraţiilor în a cãror zonã îşi desfãşoarã activitatea toate datele solicitate de cãtre acestea privind volumul de marfã operat, portul de încãrcare/descãrcare a mãrfurilor, numãrul de nave operate şi normele de operare.
(2) Administraţiile au obligaţia sã centralizeze aceste date şi sã le publice anual."
35. Articolul 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Ministerul are dreptul de a controla administraţiile în ceea ce priveşte modul de administrare şi de utilizare a infrastructurii de transport naval, modul în care respectã regulamentul portuar, precum şi modul de îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, pe care administraţiile au fost mandatate sã le ducã la îndeplinire."
36. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Administraţiile alocã danele în care navele urmeazã sã opereze, stabilesc ordinea de intrare pentru navele care intrã în port, avizeazã buletinul de pilotaj sau de manevrã, dupã caz, şi dau acceptul portuar.
(2) Autoritatea Navalã Românã, prin cãpitãniile de port, elibereazã permisul de acostare pe baza acceptului portuar dat de administraţia portuarã.
(3) Alocarea danelor şi ordinea intrãrii în port se stabilesc în funcţie de solicitãrile operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi de încãrcare/descãrcare nave, îmbarcare/debarcare pasageri."
37. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Administraţiile urmãresc şi iau mãsurile necesare pentru ca traficul de mãrfuri în port şi modul de depozitare a acestora şi, în special, a mãrfurilor periculoase sã nu afecteze securitatea infrastructurii portuare şi operarea navelor."
38. Articolul 34 se abrogã.
39. Capitolul VI "Concesionarea infrastructurii de transport naval", cuprinzând articolele 36-40, se abrogã.
40. Articolul 41 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Pilotajul navelor maritime la intrarea şi ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe cãile navigabile interioare, şi remorcajul de manevrã al navelor maritime în porturi se desfãşoarã sub controlul statului, prin minister."
41. Articolele 44-50 se abrogã.
42. Dupã articolul 50 se introduc cinci noi articole, articolele 50^1-50^5, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - (1) Pilotajul navelor maritime în porturile unde s-a instituit obligativitatea efectuãrii acestui serviciu se asigurã de cãtre administraţiile portuare:
a) prin corpul de piloţi aparţinând administraţiei; sau
b) prin intermediul unor operatori economici specializaţi, autorizaţi în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2), pe bazã de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administraţie şi respectivii operatori economici; sau
c) prin concesionarea serviciului de pilotaj de cãtre administraţie.
(2) În porturile în care infrastructura portuarã aparţine domeniului public, modul de derulare a serviciului de pilotaj al navelor maritime se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b) operatorii economici comunicã administraţiilor tarifele de pilotaj şi facilitãţile acordate.
(4) Administraţiile fac publice lista operatorilor specializaţi cu care au încheiat contracte în conformitate cu alin. (1) lit. b), tarifele şi facilitãţile practicate de aceştia.
(5) Pentru folosirea infrastructurii portuare, operatorii economici prevãzuţi la alin. (1) lit. b) plãtesc un tarif stabilit de administraţie.
(6) Alegerea operatorului economic pentru fiecare manevrã se face de cãtre proprietarul/operatorul sau agentul navei ce urmeazã sã fie pilotatã.
Art. 50^2. - (1) Pilotajul navelor maritime pe sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi Brãila şi în porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brãila se desfãşoarã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu prevederile Convenţiei de la Belgrad privind regimul navigaţiei pe Dunãre, semnatã în anul 1948, ratificatã de România prin <>Decretul nr. 298/1948 .
(2)Tarifele de pilotaj pentru pilotajul navelor maritime prevãzut la alin. (1) se propun de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi şi se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Pilotajul navelor maritime prevãzut la alin. (1) se asigurã de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi:
a) prin corpul propriu de piloţi; sau
b) prin piloţi autorizaţi de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi, pe bazã de contract de prestãri de servicii încheiat de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi cu respectivii piloţi ca persoane fizice sau ca operatori economici, autorizaţi în conformitate cu art. 19 alin. (2), cu care respectivii piloţi au încheiat contracte individuale de muncã; sau
c) prin concesionarea serviciului de pilotaj de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi.
(4) Modul de desfãşurare a serviciului de pilotaj prevãzut la alin. (1) se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor.
(5) În cazul în care serviciul de pilotaj se desfãşoarã în conformitate cu prevederile alin. (3) lit. b), piloţii, persoane fizice sau operatori economici care au încheiat contracte individuale de muncã cu respectivii piloţi, sunt obligaţi sã plãteascã un tarif de utilizare a infrastructurii stabilit de cãtre Regia Autonomã «Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos» Galaţi.
Art. 50^3. - (1) Remorcajul de manevrã al navelor maritime în porturile maritime şi fluvio-maritime prevãzut la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1 se asigurã de cãtre administraţiile portuare cu remorchere şi personal proprii sau pe bazã de contract încheiat în mod nediscriminatoriu, prin operatori economici specializaţi, autorizaţi în conformitate cu art. 19 alin. (2).
(2) Operatorii economici prevãzuţi la alin. (1) sunt obligaţi sã comunice administraţiilor portuare tarifele şi facilitãţile tarifare practicate.
(3) Administraţiile portuare fac publice lista operatorilor specializaţi cu care a încheiat contracte în conformitate cu alin. (1), tarifele şi facilitãţile practicate de aceştia, prevãzute la alin. (2).
Art. 50^4. - Pentru utilizarea infrastructurii portuare, operatorii economici prevãzuţi la art. 50^1 alin. (1) lit. b) şi al art. 50^3 alin. (1) au obligaţia sã plãteascã administraţiilor portuare şi de cãi navigabile interioare un tarif de utilizare a infrastructurii portuare stabilit de administraţia respectivã.
Art. 50^5. - În porturile unde nu existã operatori economici specializaţi, autorizaţi pentru prestarea serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevrã al navelor maritime, acestea vor fi asigurate de cãtre administraţiile porturilor şi cãilor navigabile interioare respective."
43. Articolul 51 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Toţi operatorii economici care transportã, opereazã sau depoziteazã mãrfuri periculoase în apele naţionale navigabile ori în porturile româneşti au obligaţia sã respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. Aceste operaţiuni se executã sub supravegherea unor persoane specializate în manipularea mãrfurilor periculoase, care pot fi angajate de operatorii economici ca personal propriu sau pe bazã de contract încheiat cu operatorii economici specializaţi în manipularea mãrfurilor periculoase."
44. Articolul 53 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Agenturarea navelor se efectueazã numai de operatori economici specializaţi şi autorizaţi, denumiţi în continuare agenţi, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
45. Articolul 54 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Agentul reprezintã nava, precum şi pe comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia în faţa autoritãţilor publice, a administraţiilor, a tuturor operatorilor economici care presteazã servicii pentru navã, echipaj, proprietar sau operator şi acţioneazã în limitele mandatului de împuternicire dat de aceştia.
(2) Agentul are obligaţia sã asiste nava şi pe comandantul acesteia în toate acţiunile sale, de la sosirea şi pânã la plecarea din port.
(3) În cazul navelor maritime care tranziteazã porturile Dunãrii, agentul asistã nava pânã la bara Sulina."
46. Articolul 55 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - Agentul are obligaţia sã aducã la cunoştinţã comandantului navei agenturate prevederile legale aplicabile din domeniul transportului naval, activitatea autoritãţilor publice şi administraţiilor, precum şi ordinele şi dispoziţiile autoritãţilor locale care acţioneazã în porturi şi pe cãile navigabile interioare."
47. Articolul 57 se abrogã.
48. Articolul 59 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Constituie muncã specificã în porturi operaţiunile de încãrcare/descãrcare a mãrfurilor şi/sau a containerelor în şi din nave, de manipulare în şi din magaziile portuare sau în şi din alte mijloace de transport, de depozitare, stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire, însãcuire a mãrfurilor, precum şi operaţiunile de curãţare a hambarelor şi a magaziilor navelor, efectuate manual sau mecanizat.
(2) Munca specificã în porturi este prestatã de muncitorii portuari."
49. Articolul 60 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Poate fi muncitor portuar orice persoanã care a împlinit vârsta de 18 ani şi îndeplineşte criteriile de sãnãtate şi de pregãtire profesionalã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Sistemul de calificare a muncitorilor portuari se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
50. Articolul 61 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - (1) Muncitorii portuari îşi desfãşoarã activitatea în port numai dacã sunt înregistraţi la administraţiile portuare şi dacã deţin carnet de lucru.
(2) Administraţiile portuare înregistreazã fiecare muncitor portuar în baza unei cereri scrise din partea angajatorului cu care respectivul muncitor portuar are contract de muncã înregistrat la inspectoratul teritorial de muncã.
(3) Angajatorii prevãzuţi la alin. (2) sunt operatori economici care efectueazã munca specificã portuarã şi sunt autorizaţi în acest sens.
(4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru în port şi de înregistrare a muncitorilor portuari se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor.
(5) Pentru eliberarea carnetului de lucru în port administraţia percepe tarife stabilite conform prevederilor legale.
(6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai pe perioada în care muncitorul portuar are încheiat contract individual de muncã cu operatorul economic care a solicitat înregistrarea sa.
(7) În cazul încetãrii contractului individual de muncã, operatorul economic este obligat sã înştiinţeze în scris administraţia şi sã predea carnetul de lucru al respectivului muncitor portuar.
(8) Carnetele de lucru predate se pãstreazã de cãtre administraţii.
(9) În cazul în care muncitorul portuar prevãzut la alin. (7) încheie un contract individual de muncã cu un alt operator economic, administraţia îi va elibera carnetul de lucru la cererea noului angajator."
51. Articolul 62 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Operatorii economici sunt obligaţi sã înregistreze la administraţii muncitorii portuari cu care au încheiat contracte individuale de muncã pe perioadã determinatã, în conformitate cu prevederile art. 61.
(2) Operatorii economici prevãzuţi la art. 61 alin. (3) sunt obligaţi sã utilizeze numai muncitori portuari cu care au încheiat contracte individuale de muncã pe perioadã nedeterminatã sau determinatã:
a) sunt înregistraţi la administraţii; şi
b) posedã carnet de lucru."
52. Articolul 63 se abrogã.
53. Articolul 66 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Constituie contravenţii la normele prezentei ordonanţe urmãtoarele fapte:
a) construirea unui port în apele navigabile naţionale fãrã avizele corespunzãtoare;
b) efectuarea de lucrãri sau construirea de instalaţii şi amenajãri care împiedicã navigaţia;
c) executarea de lucrãri de dezvoltare a porturilor ale cãror terenuri aparţin domeniului public fãrã avizele corespunzãtoare;
d) executarea de lucrãri de modificare a infrastructurii portuare existente fãrã avizele corespunzãtoare;
e) realizarea de construcţii şi de instalaţii noi, precum şi orice modificãri aduse construcţiilor hidrotehnice sau capacitãţilor portuare existente şi destinaţiei acestora fãrã aprobarea ministerului;
f) deschiderea unor puncte şi locuri de operare din afara porturilor deschise accesului public pentru operarea de mãrfuri şi/sau îmbarcarea/debarcarea de persoane fãrã aprobãrile corespunzãtoare;
g) efectuarea încãrcãrii/descãrcãrii mãrfurilor şi a îmbarcãrii/debarcãrii pasagerilor în afara locurilor autorizate;
h) distrugerea sau deteriorarea semnelor şi semnalelor de navigaţie;
i) refuzul de a permite accesul pentru instalarea, repararea sau verificarea semnelor şi semnalelor de navigaţie;
j) executarea de lucrãri în acvatoriile portuare sau în albia cãilor navigabile interioare, dragaje de extracţie şi altele asemenea fãrã avizele corespunzãtoare;
k) instalarea ori construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de cabluri peste sau sub cãile navigabile interioare ori în porturi fãrã avizele corespunzãtoare;
l) distrugerea sau deteriorarea apãrãrilor de mal şi a digurilor de pe cãile navigabile interioare;
m) depozitarea mãrfurilor pe coronamentul apãrãrilor de mal şi al digurilor de pe cãile navigabile interioare;
n) depozitarea mãrfurilor pe coronamentul cheiurilor şi pe cãile de acces în porturi;
o) efectuarea de activitãţi de transport naval fãrã autorizare;
p) efectuarea serviciilor de siguranţã fãrã a avea încheiate contracte cu administraţiile;
r) nerespectarea interdicţiei de oprire a operaţiunilor de încãrcare/descãrcare;
s) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 29 şi la art. 61 alin. (7);
t) folosirea de muncitori portuari neînregistraţi la administraţii şi fãrã carnet de lucru;
u) accesul fãrã forme legale în incinta portului;
v) staţionarea mijloacelor de transport sau a utilajelor în locuri nepermise."
54. Alineatul (1) al articolului 67 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 66 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. u) şi v);
b) cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. r);
c) cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. b), c), g), i), j), k) şi t);
d) cu amendã de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. a), d), e), f), h), l), m), n), o), p) şi s)."
55. Articolul 68 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite de minister sau de unitãţile administrativ-teritoriale, la propunerea administraţiilor.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 66 lit. a) şi g) se constatã şi se sancţioneazã de persoane împuternicite de cãtre Autoritatea Navalã Românã."
56. Articolul 69 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii acesteia."
57. Articolul 71 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - Aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevãzute în prezentul capitol nu înlãturã dreptul administraţiilor şi al Autoritãţii Navale Române de a retrage sau de a suspenda autorizaţiile acordate operatorilor economici."
58. Articolele 72-75 se abrogã.
ART. II
(1) Contractele de concesiune a serviciilor de siguranţã, încheiate între Ministerul Transporturilor şi operatorii economici înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã rãmân în vigoare pânã la data expirãrii.
(2) Pânã la expirarea contractelor prevãzute la alin. (1), serviciile de siguranţã se efectueazã numai de cãtre concesionari.
(3) Contractele de închiriere a terenurilor portuare aparţinând domeniului public, încheiate între administraţiile portuare şi de cãi navigabile interioare şi operatorii economici înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, rãmân valabile pânã la data expirãrii.
(4) Contractele prevãzute la alin. (3) pot fi renegociate, în vederea prelungirii, cu 30 de zile înainte de data expirãrii.
(5) Pentru terenurile aparţinând domeniului public, care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, sunt utilizate de cãtre operatorii economici pe baza unor contracte care nu sunt de închiriere sau de subconcesiune a terenurilor aparţinând domeniului public şi unde suprastructura aparţine respectivilor operatori economici, administraţiile portuare vor încheia cu aceştia contracte de închiriere/subconcesiune pentru terenurile respective, care vor cuprinde cel puţin condiţiile prevãzute la <>art. 27^6 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã.
(6) Pentru terenurile aparţinând domeniului public, care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, sunt utilizate de cãtre operatorii economici pe baza unor contracte care nu sunt de închiriere sau de subconcesiune a terenurilor aparţinând domeniului public şi unde suprastructura nu aparţine respectivilor operatori economici, administraţiile portuare vor concesiona, subconcesiona sau închiria respectivele terenuri în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(7) Contractele prevãzute la alin. (5) se vor încheia într-o perioadã de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(8) În cazul în care operatorii economici refuzã sã încheie contracte de închiriere/subconcesiune, în conformitate cu prevederile alin. (5), aceştia nu mai pot utiliza terenurile portuare şi celelalte elemente de infrastructurã portuarã care aparţin domeniului public."
ART. III
În termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor va modifica şi va completa <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 287/2003 privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 24 aprilie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
<>Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a cãilor navigabile, precum şi desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturi şi pe cãi navigabile, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 3 februarie 2003, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, dupã aprobarea acesteia prin lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. V
Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban

Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 5 septembrie 2007.
Nr. 86.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016