Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 81 din 28 iunie 2007  pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 81 din 28 iunie 2007 pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 29 iunie 2007
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 81 din 28 iunie 2007
pentru accelerarea procedurii de acordare a despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 29 iunie 2007


Având în vedere necesitatea instituirii unor prevederi legale care sã permitã ca Fondul Proprietatea sã devinã operaţional în cel mai scurt timp astfel încât acţionarii sã aibã posibilitatea sã îşi valorifice acţiunile,
în vederea eliminãrii riscului promovãrii unor acţiuni în justiţie împotriva statului român,
ţinând seama de necesitatea redefinirii instrumentelor prin care urmeazã a se acorda despãgubirile, precum şi a statutului Fondului Proprietatea - S.A.,
pentru unificarea cadrului legislativ în materia acordãrii despãgubirilor,
întrucât înregistrarea la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, distribuirea, admiterea la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã administratã de Bursa de Valori Bucureşti - S.A. şi începerea propriu-zisã a tranzacţionãrii acţiunilor emise de Fondul Proprietatea - S.A. şi de entitãţile ale cãror acţiuni au format capitalul social iniţial al acesteia presupun parcurgerea unor termene procedurale, iar interesul persoanelor despãgubite este de urgentare a acestor proceduri,
având în vedere cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

TITLUL I
Modificarea şi completarea titlului VII "Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" din <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente

ARTICOL UNIC
Titlul VII "Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" din <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul (3) al articolului 1 se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Despãgubirilor acordate prin hotãrâri ale comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti în baza <>Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despãgubiri sau compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rãmase în Basarabia, Bucovina de Nord şi fiinutul Herţa, ca urmare a stãrii de rãzboi şi a aplicãrii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, li se aplicã procedura prevãzutã la Capitolul V^1.
(5) Pânã la data la care sursele de finanţare prevãzute la art. 14^1 alin. (4) vor fi operaţionale şi la dispoziţia Direcţiei pentru acordarea despãgubirilor în numerar, plata despãgubirilor acordate în temeiul <>Legii nr. 290/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va face de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, din fondurile transferate în acest scop de la Ministerul Economiei şi Finanţelor."
2. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Pentru asigurarea resurselor financiare necesare acordãrii de despãgubiri în conformitate cu prevederile prezentei legi Fondul Proprietatea funcţioneazã ca un organism de plasament colectiv, sub forma unei societãţi de investiţii de tip închis, cu personalitate juridicã, din categoria altor organisme de plasament colectiv."
3. La articolul 3, literele a) şi g) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) titlurile de despãgubire sunt certificate emise de Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor, în numele şi pe seama statului român, care încorporeazã drepturile de creanţã ale deţinãtorilor asupra statului român, corespunzãtor despãgubirilor acordate potrivit prezentei legi şi care urmeazã a fi valorificate prin conversia lor în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" şi/sau, dupã caz, în funcţie de opţiunea titularului ori a titularilor înscrişi în acestea, prin preschimbarea lor contra titluri de platã, în limitele şi condiţiile prevãzute în prezenta lege. Titlurile de despãgubire nu pot fi vândute, cumpãrate, date în garanţie sau transferate în orice alt mod, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii acestora ca efect al succesiunii. Actele de înstrãinare a titlurilor de despãgubire, cu excepţia transmiterii ca urmare a succesiunii, sunt lovite de nulitate absolutã. Titlurile de despãgubire nu sunt titluri de participare ale altor organisme de plasament colectiv (AOPC) şi nu intrã sub incidenţa <>Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia.
.....................................................................
g) titlu de valoare nominalã nevalorificat este orice titlu de valoare nominalã emis de Ministerul Finanţelor Publice, neutilizat de cãtre deţinãtor sau dobânditorul subsecvent înregistrat al acestuia, în cadrul procesului de privatizare în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care se converteşte în titluri de despãgubire, prin decizia Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, potrivit procedurii prevãzute în prezenta lege; la data intrãrii în vigoare a prezentei legi înceteazã puterea circulatorie a titlurilor de valoare nominalã nevalorificate."
4. La articolul 3, dupã litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu urmãtorul cuprins:
"h) titlurile de platã sunt certificate emise de Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, în numele şi pe seama statului român, care încorporeazã drepturile de creanţã ale deţinãtorilor asupra statului român, de a primi, în numerar o sumã de maxim 500.000 lei. Sumele aferente despãgubirilor în numerar se plãtesc în douã tranşe, pe parcursul a doi ani, calculaţi cu începere de la data emiterii titlului de platã, pânã la concurenţa sumei de 500.000 lei, chiar dacã valoarea titlurilor de despãgubire depãşeşte aceastã sumã. Sumele aferente despãgubirilor în numerar în cuantum de maxim 250.000 lei se vor plãti într-o singurã tranşã. Despãgubirile în numerar mai mari de 250.000 lei dar pânã în 500.000 lei se vor plãti astfel: prima tranşã a despãgubirilor în numerar va fi în cuantum de 250.000 lei, cea de-a doua tranşã a despãgubirilor va fi reprezentatã de diferenţa între cuantumul total al despãgubirilor în numerar şi suma de 250.000 lei. Suma de pânã la 500.000 lei urmeazã a se acorda pentru fiecare dosar de despãgubire, cu menţiunea ca în ipoteza în care obiectul cererilor de restituire, deşi identic, a fost disjuns, pretenţiile de restituire fiind soluţionate de entitãţi diferite, dosarele respective se vor conexa, socotindu-se a fi un singur dosar de despãgubire;
i) titlurile de conversie sunt certificate emise de Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, în numele şi pe seama statului român, care încorporeazã drepturile de creanţã ale deţinãtorilor asupra statului român şi care urmeazã a fi valorificate prin conversia lor în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea". Titlurile de conversie nu pot fi vândute, cumpãrate, date în garanţie sau transferate în orice alt mod cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii acestora ca efect al succesiunii. Actele de înstrãinare a titlurilor de conversie cu excepţia transmiterii ca urmare a succesiunii sunt lovite de nulitate absolutã. Titlurile de conversie nu sunt titluri de participare ale AOPC şi nu intrã sub incidenţa <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia;
j) investitor este persoana fizicã sau juridicã ce deţine acţiuni emise de Fondul Proprietatea."
5. La articolul 5 alineatul (1), literele a) şi c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) drepturile stabilite prin titlurile de despãgubire nu pot fi vândute, cumpãrate, date în garanţie sau transferate în orice alt mod,cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii acestora ca efect al succesiunii. Actele de înstrãinare a acestor drepturi, cu excepţia transmiterii ca efect al succesiunii, sunt lovite de nulitate absolutã;
......................................................................
c) au o duratã limitatã de existenţã şi circulaţie, respectiv pânã la conversia în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" si/sau, dupã caz, în funcţie de opţiunea titularului ori a titularilor înscrişi în acestea, pânã la preschimbarea lor contra titluri de platã, în limitele şi în condiţiile prevãzute de prezenta lege;".
6. Dupã alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În vederea valorificãrii titlurilor de despãgubire, titlurilor de platã, titlurilor de conversie, dupã caz, valoarea despãgubirilor menţionatã în deciziile de despãgubire/titlurile respective se rotunjeşte la leu prin majorare pentru fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv şi prin neglijarea fracţiunilor de pânã la 49 de bani inclusiv."
7. Alineatul (1) al articolului 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Prin derogare de la prevederile privind constituirea societãţilor de investiţii de tip închis din <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin hotãrâre a Guvernului, Fondul "Proprietatea" este organizat ca organism de plasament colectiv, din categoria altor organisme de plasament colectiv (AOPC), sub forma unei societãţi de investiţii de tip închis, prevãzutã la <>art. 114 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Fondul "Proprietatea" funcţioneazã în conformitate cu prevederile prezentei legi. Unde prezenta lege nu dispune se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi, în completare, prevederile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
8. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Fondul "Proprietatea" funcţioneazã sub forma unei societãţi de investiţii de tip închis, deţinutã iniţial în întregime de statul român, în calitate de acţionar unic, pânã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre persoane fizice sau juridice, potrivit prezentei legi. Transmiterea acţiunilor din proprietatea statului se realizeazã fie prin transfer direct cãtre persoanele despãgubite, respectiv deţinãtorii de titluri de despãgubire şi/sau de conversie, fie cãtre persoanele care subscriu în cadrul ofertei/ofertelor publice de vânzare lansate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Ministerul Economiei şi Finanţelor va derula oferta publicã de vânzare conform prevederilor <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi reglementãrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
(2) Fondul "Proprietatea" se înregistreazã la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, ca alt organism de plasament colectiv (AOPC), de tip special constituit în scopul acordãrii despãgubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite în naturã, distinct de alte categorii de AOPC menţionate în reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, pe baza urmãtoarelor documente:
a) certificatul de înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului, în copie legalizatã;
b) încheierea judecãtorului delegat de pe lângã Oficiul Registrului Comerţului prin care se autorizeazã constituirea Fondului "Proprietatea" şi se dispune înregistrarea acestuia, în copie;
c) contractul de depozitare încheiat cu un depozitar autorizat, în original şi în formã autenticã;
d) actul constitutiv al Fondului "Proprietatea", în copie;
e) lista cuprinzând specimenele de semnãturi pentru reprezentanţii Fondului "Proprietatea" în relaţia cu Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
f) raportul de evaluare întocmit potrivit art. 9^2 alin. (2);
g) pentru reprezentantul compartimentului de control intern, documentele prevãzute la art. 34 alin. (1) din Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2004 privind autorizarea şi funcţionarea societãţilor de administrare a investiţiilor, a organismelor de plasament colectiv şi a depozitarilor, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004 , cu modificãrile ulterioare;
h) reglementãrile interne ale Fondului "Proprietatea", în original, având conţinutul stabilit în regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare menţionat la lit. g);
i) pentru membrii Consiliului de supraveghere al Fondului "Proprietatea", documentele prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. d) din Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2004 , cu modificãrile ulterioare;
j) prospect întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 809/2004 privind implementarea Directivei 2003/71/EC cu privire la informaţiile ce trebuie cuprinse în cadrul prospectelor, precum şi cu privire la forma, referinţele la alte informaţii, publicarea prospectelor şi diseminarea anunţurilor publicitare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. 149 din 30 aprilie 2004.
(3) Documentele prevãzute la alin. (2) lit. g), h) şi i) se depun doar în cazul în care Fondul "Proprietatea" se înregistreazã la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare anterior desemnãrii societãţii de administrare."
9. Dupã articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - (1) De la data constituirii Fondului "Proprietatea" şi pânã la data intrãrii în vigoare a contractului încheiat de Fondul "Proprietatea" cu societatea de administrare, Consiliul de Supraveghere al Fondului Proprietatea realizeazã toate operaţiunile de administrare a acestuia, inclusiv în ceea ce priveşte administrarea portofoliului de instrumente financiare al Fondului "Proprietatea", prin încheierea de acte de dispoziţie cu privire la activele şi sumele ce au fost sau vor fi transferate în temeiul prezentei legi sau dobândite în orice alt mod dupã constituirea Fondului "Proprietatea".
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor rãspunde în solidar cu Consiliul de Supraveghere al Fondului "Proprietatea" pentru deciziile adoptate pânã la data intrãrii în vigoare a contractului încheiat cu societatea de administrare.
(3) Politica de investiţii este stabilitã de cãtre Consiliul de Supraveghere al Fondului "Proprietatea" sau de societatea de administrare, dupã caz, cu respectarea urmãtoarelor limitãri investiţionale:
a) Fondul "Proprietatea" poate investi în toate categoriile de active menţionate în art. 101 alin. (1) şi <>art. 102 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în condiţiile prezentului articol;
b) Fondul "Proprietatea" nu poate deţine mai mult de 20% din activele sale în valori mobiliare şi instrumente ale pieţei monetare, neadmise la tranzacţionare, cu excepţia titlurilor de stat şi a obligaţiunilor emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în cazul cãrora nu se instituie limitã de deţinere. În calculul limitei de deţinere în valori mobiliare neadmise la tranzacţionare, se exclud din valoarea activelor neadmise la tranzacţionare valorile mobiliare neadmise la tranzacţionare dobândite de la statul român în temeiul prezentei legi, reprezentat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi Ministerul Transporturilor şi de la S.C. Electrica S.A.;
c) Fondul "Proprietatea" poate investi în depozite constituite în conformitate cu prevederile <>art. 101 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în instrumente ale pieţei monetare menţionate la <>art. 101 alin. (1) lit. a), b) şi g) din Legea nr. 297/2004 şi poate sã deţinã conturi curente şi numerar în lei şi valutã;
d) Fondul "Proprietatea" poate achiziţiona numai acele bunuri mobile şi imobile necesare pentru desfãşurarea activitãţii sale;
e) Fondul "Proprietatea" nu poate deţine mai mult de 10% din activele sale în acţiunile menţionate la alin. (4) şi în instrumentele pieţei monetare menţionate la <>art. 101 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, emise de un singur emitent, cu excepţia titlurilor de stat;
f) Fondul "Proprietatea" nu poate deţine mai mult de 10% din activele sale în instrumente financiare emise de entitãţi aparţinând aceluiaşi grup;
g) Fondul "Proprietatea" nu poate deţine mai mult de 10% din activele sale în titluri de participare emise de OPCVM şi/sau AOPC;
h) valoarea conturilor curente şi a numerarului deţinut de Fondul "Proprietatea" nu trebuie sã depãşeascã 20% din activele sale. La calculul acestei limite se exclude din valoarea activelor numerarul dobândit de la statul român în temeiul prevederilor prezentului titlu. Aceastã limitã poate fi extinsã pânã la maximum 50% sub condiţia ca sumele respective sã provinã din plasamente ajunse la scadenţã sau din vânzarea de instrumente financiare din portofoliu, iar depãşirea respectivã sã nu se întindã pe o perioadã mai mare de 90 de zile;
i) valoarea depozitelor bancare constituite de Fondul "Proprietatea" la aceeaşi instituţie de credit nu poate reprezenta mai mult de 10% din activele sale;
j) expunerea Fondului "Proprietatea" la riscul de contraparte într-o tranzacţie cu instrumente financiare derivate tranzacţionate în afara pieţelor reglementate nu poate depãşi 10% din activele sale, indiferent de contraparte a tranzacţiei, iar expunerea globalã faţã de instrumentele financiare derivate nu poate depãşi 15% din alocarea totalã a activului sãu net;
k) Fondul "Proprietatea" poate sã depãşeascã limitele privind investiţiile în instrumentele financiare care sunt incluse în activul sãu în cazul exercitãrii drepturilor de subscriere aferente acestora, cu condiţia ca depãşirea sã nu se întindã pe o perioadã mai mare de 120 de zile calendaristice.
(4) Fondul "Proprietatea" investeşte cel puţin 20% din activele sale în:
a) valori mobiliare înscrise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, astfel cum este aceasta definitã la <>art. 125 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau tranzacţionate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare, din România sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
b) valori mobiliare admise la cota oficialã a unei burse dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene sau negociate pe o altã piaţã reglementatã dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene, care opereazã în mod regulat şi este recunoscutã şi deschisã publicului, cu condiţia ca alegerea bursei sau a pieţei reglementate sã fie în prealabil aprobatã de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare sau sã se regãseascã în actul constitutiv al Fondului Proprietatea aprobat de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
c) valori mobiliare nou-emise, în condiţiile <>art. 101 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) titluri de participare emise de OPCVM şi/sau AOPC menţionate în <>art. 101 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) valori mobiliare emise de OPCVM şi/sau AOPC, admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã sau tranzacţionate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare.
(5) Ulterior desemnãrii societãţii de administrare sau ca urmare a procesului de selecţie a acesteia, limitele investiţionale menţionate la alin. (3) şi (4) pot fi modificate prin lege cu avizul prealabil al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare."
10. La articolul 9 alineatul (1), litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) alte tipuri de active stabilite prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare a Fondului "Proprietatea", cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
11. La articolul 9 alineatul (2), literele a), b) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sumele rezultate din recuperarea creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, reglementate în baza <>Legii nr. 29/1994 privind autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în vederea recuperãrii creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare, dupã deducerea unui procent de 3% din care se vor plãti:
(i) cheltuielile cuvenite operatorilor economici exportatori, stabilite pe baza cursului de 0,0015 lei pentru un dolar SUA, ale cãror credite nu au fost preluate la datoria publicã în baza <>Legii nr. 7/1992 privind acoperirea financiarã a obligaţiilor statului rãmase neregularizate la 31 decembrie 1990 şi preluarea de cãtre stat şi bãncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu capital de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante;
(ii) comisioanele Bãncii Comerciale Române sau a bãncii desemnate pentru operaţiunile bancare efectuate în vederea recuperãrii creanţelor României;
(iii) indemnizaţia membrilor şi secretariatului Comisiei interdepartamentale constituite în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 362/1994 privind constituirea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalitãţilor de încasare a creanţelor României din activitatea de comerţ exterior şi alte activitãţi externe, derulate în baza acordurilor guvernamentale şi comerciale înainte de 31 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare;
(iv) costurile aferente unor eventuale litigii pierdute de Ministerul Economiei şi Finanţelor aferente acestei activitãţi;
b) sumele rezultate din recuperarea drepturilor care decurg din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale şi aranjamente tehnice bancare corespunzãtoare, reglementate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 privind reglementarea operaţiunilor de import-export care se deruleazã prin cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã în baza acordurilor comerciale şi de plãţi guvernamentale, republicatã, dupã deducerea unui procent de 3% din care se vor plãti:
(i) comisioanele Bãncii Comerciale Române sau ale bãncii desemnate pentru operaţiunile bancare efectuate în vederea derulãrii operaţiunilor în cadrul conturilor de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã;
(ii) indemnizaţia membrilor şi secretariatului Comisiei interdepartamentale constituite în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 , republicatã;
(iii) costurile aferente unor eventuale litigii pierdute de Ministerul Economiei şi Finanţelor aferente acestei activitãţi;
d) 3% din sumele încasate de cãtre instituţiile implicate în procesul de privatizare din fiecare vânzare a acţiunilor deţinute la S.C Romtelecom - S.A. pânã la vânzarea întregii participaţii. Operaţiunea se efectueazã de instituţiile publice implicate în privatizare, cu modificarea corespunzãtoare a bugetelor de venituri şi cheltuieli."
12. Dupã alineatul (2) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Procedurile şi modalitãţile de reţinere şi gestionare a sumelor aferente procentului de 3% prevãzut la alin. (2) lit. a) şi b) se vor reglementa prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor."
13. Dupã articolul 9 se introduc douã noi articole, articolele 9^1 şi 9^2, cu urmãtorul cuprins:
"<>Art. 9^1. - (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, capitalul social iniţial este considerat subscris şi integral vãrsat de statul român, prin efectul legii, sub condiţia înregistrãrii Societãţii Comerciale Fondul "Proprietatea" - S.A. la Oficiul Registrului Comerţului. Valoarea capitalului social iniţial al Fondului "Proprietatea" se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Se mandateazã Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de acţionar unic al Societãţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A. sã dispunã reprezentanţilor acestei societãţi comerciale ca în cadrul adunãrilor generale ale societãţilor la care Fondul Proprietatea a primit participaţii de la Electrica - S.A. sã mandateze consiliile de administraţie sã înregistreze Fondul Proprietatea în registrele acţionarilor respectivelor societãţi comerciale. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de acţionar unic, poate proceda la reducerea capitalului social al Societãţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A.
(3) De la data constituirii Fondului Proprietatea şi pânã la actualizarea registrelor acţionarilor societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale menţionate în anexã, drepturile nepatrimoniale aferente acţiunilor transferate Fondului "Proprietatea" se exercitã de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Ministerul Transporturilor, respectiv de cãtre Societatea Comercialã de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A. în cadrul societãţii menţionate în alin. (2).
(4) Se împuterniceşte Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului ca împreunã cu Fondul "Proprietatea" şi pe bazã de protocol de predare-primire sã dispunã cu privire la activele menţionate în anexã la punctele 5.1-5.83, cât şi cu privire la alte active ale statului aflate în administrarea Autoritãţii pentru Valorificarea Activelor Statului, în scopul consolidãrii portofoliului Fondului "Proprietatea", cu observarea valorii stabilite în conformitate cu prevederile art. 9^2 alin. (1) a respectivelor active şi în limita capitalului social iniţial.
(5) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului poate transmite Fondului "Proprietatea", pe bazã de protocol de predare-primire şi fãrã contraprestaţie, dreptul de proprietate asupra unor pachete suplimentare de acţiuni celor menţionate în anexã, în mãsura în care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului deţine sau va deţine o participaţie la capitalul social al societãţilor din anexã, alta decât cea deja transmisã Fondului "Proprietatea".
(6) Atât timp cât capitalul social al societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale menţionate în anexã sau al altor societãţi ale cãror acţiuni sunt transferate Fondului Proprietatea de cãtre statul român este deţinut în totalitate de Fondul "Proprietatea" şi statul român reprezentat prin entitãţile menţionate la art. 9 alin.(1) lit. a) - e), în cazul majorãrilor de capital cu aporturi în naturã ale statului român/respectivelor entitãţi, acestea au obligaţia de a transfera Fondului "Proprietatea" acţiuni nou-emise astfel încât cota de participare a Fondului "Proprietatea" în respectiva societate, deţinutã anterior iniţierii operaţiunii de majorare, sã nu fie diminuatã. În termen de 15 zile de la înregistrarea hotãrârii de majorare a capitalului social, acţiunile nou-emise se transferã Fondului "Proprietatea" de cãtre entitatea implicatã, în numele şi pe seama statului român reprezentat prin Ministerul Economiei si Finanţelor, cu titlu de aport în naturã al statului român la capitalul social al Fondului "Proprietatea", urmând a se proceda în mod corespunzãtor la majorarea capitalului social al Fondului "Proprietatea".
(7) Ulterior schimbãrii structurii acţionariatului menţionate în alin. (6), capitalul social al societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale respective se majoreazã cu valoarea terenurilor pentru care se elibereazã certificatul de atestare a dreptului de proprietate, astfel:
a) în condiţiile <>art. 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã existã cumpãrãtor sau succesor în drepturi al acestuia, în sensul respectivei legi;
b) cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor alin. (8) în privinţa Fondului "Proprietatea", dacã nu existã cumpãrãtor sau succesor în drepturi al acestuia, în sensul <>Legii nr. 137/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(8) Pânã la data de 31 decembrie 2007, societãţile comerciale, societãţile naţionale şi companiile naţionale menţionate în anexã al cãror capital social este deţinut în totalitate de cãtre Fondul "Proprietatea" şi statul român, prin entitãţile menţionate la art. 9 alin. (1) lit. a)-e), îşi vor modifica actele constitutive în vederea asigurãrii conformitãţii acestora cu dispoziţiile prezentei legi şi ale <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Entitãţile menţionate la art. 9 alin. (1) lit. a)-e) vor asigura modificarea actelor constitutive, în vederea asigurãrii conformitãţii acestora cu dispoziţiile prezentei legi şi ale <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 9^2. - (1) Evaluarea activelor care formeazã capitalul social iniţial al Fondului "Proprietatea" se realizeazã, în cazul societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare, prin metoda capitalurilor proprii înregistrate la data de 31 decembrie 2004, iar în cazul celor admise la tranzacţionare, pe baza preţului mediu ponderat aferent ultimelor 90 de şedinţe de tranzacţionare, cu obligaţia ca ziua de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare sã fie cu cel mult 60 de şedinţe de tranzacţionare anterioarã datei de adoptare a hotãrârii Guvernului privind înfiinţarea Fondului "Proprietatea", prin hotãrârea Guvernului privind înfiinţarea Fondului "Proprietatea" urmând sã se determine data de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare. În cazul societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale admise la tranzacţionare pentru care, în perioada de referinţã menţionatã mai sus, nu s-au înregistrat tranzacţii cu acţiuni care sã reprezinte cumulat mai mult de 0,3% din totalul capitalului social al emitentului respectiv înregistrat în registrul acţionarilor la data de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare, se utilizeazã metoda de evaluare aplicabilã societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare. În cazul societãţilor care nu au depus situaţiile financiare aferente anului 2004 la unitãţile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finanţelor, se vor lua în considerare ultimele situaţii financiare anuale înregistrate la unitãţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2) Dupã înmatricularea Fondului "Proprietatea", dar anterior înregistrãrii la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare potrivit art. 7 alin. (2), Fondul "Proprietatea" contracteazã servicii de evaluare cu societãţi înregistrate la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare care, pe baza termenelor de referinţã şi metodelor de evaluare stabilite potrivit alin. (1) şi, dacã este cazul, a hotãrârii Guvernului pentru înfiinţarea Fondului "Proprietatea", analizeazã corelaţia între valoarea activelor care formeazã capitalul social al Fondului "Proprietatea" şi valoarea capitalului social al Fondului "Proprietatea" stabilitã prin hotãrârea Guvernului privind înfiinţarea Fondului "Proprietatea". Selectarea evaluatorului are loc pe baza unei proceduri competitive deschise şi transparente.
(3) Dacã prin raportul de evaluare se constatã cã valoarea activelor aportate nu coincide cu valoarea capitalului social iniţial stabilitã prin hotãrârea Guvernului privind înfiinţarea Fondului "Proprietatea", se procedeazã astfel:
a) în cazul în care valoarea activelor este mai mare - capitalul social al Fondului "Proprietatea" se majoreazã în mod corespunzãtor, acţiunile revenind integral statului român. Operaţiunea de majorare se realizeazã de drept, operaţiunea fiind înregistratã la Oficiul Registrului Comerţului în baza hotãrârii Consiliului de Supraveghere al Fondului "Proprietatea", adoptatã în temeiul raportului de evaluare;
b) în cazul în care valoarea activelor este mai micã - acţiunile corespunzãtoare valorii lipsã se considerã neplãtite şi aparţin în întregime statului român.
(4) Pânã la data plãţii integrale, acţiunile neplãtite sunt indisponibilizate în contul statului român la depozitarul central şi nu pot fi vândute sau transmise persoanelor despãgubite şi deţinãtorilor de titluri de despãgubire sau de conversie.
(5) Acţiunile neplãtite nu se iau în calcul la stabilirea valorii unitare a activului net al Fondului "Proprietatea" şi nu dau dreptul la repartizarea activului societãţii în cazul lichidãrii acesteia.
(6) Acţiunile neplãtite nu se iau în calcul la stabilirea cvorumului de prezenţã în cadrul adunãrilor generale ale acţionarilor şi nu dau drept de vot.
(7) Acţiunile neplãtite se libereazã progresiv, pe mãsurã ce statul român vireazã Fondului "Proprietatea" contravaloarea acestora, în numerar sau în naturã, din sursele şi în temeiul prezentei legi şi al reglementãrilor emise în aplicarea acesteia."
14. Dupã alineatul (1) al articolului 10 se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Prin derogare de la prevederile referitoare la majorare de capital social şi la exercitarea dreptului de preferinţã prevãzute în <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prevederile referitoare la majorarea de capital social şi la exercitarea dreptului de preferinţã prevãzute de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, majorarea capitalului social al Fondului "Proprietatea", în numerar sau în naturã, din sursele menţionate în art. 9 alin. (2), art. 9^1 alin. (5) sau art. 10 alin. (1), sau cu alte surse aportate de statul român în temeiul prezentei legi sau al reglementãrilor emise în aplicarea acesteia, se realizeazã de drept, prin hotãrârea Consiliului de supraveghere al Fondului "Proprietatea" şi fãrã a fi necesarã aprobarea adunãrii generale a acţionarilor, fãrã promovarea vreunei oferte publice şi fãrã prospect de emisiune, astfel:
a) anterior înregistrãrii Fondului "Proprietatea" la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare - fãrã acordarea dreptului de preferinţã acţionarilor existenţi, acţiunile nou-emise urmând sã fie atribuite Ministerului Economiei şi Finanţelor la valoare nominalã;
b) ulterior înregistrãrii Fondului "Proprietatea" la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare - cu respectarea dreptului de preferinţã al acţionarilor existenţi, acţiunile nou-emise urmând sã fie atribuite la valoarea stabilitã conform reglementãrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare aplicabile.
(3) Majorãrile de capital menţionate la alin. 2 vor fi înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului în baza hotãrârii Consiliului de supraveghere al Fondului "Proprietatea". Hotãrârile Consiliului de supraveghe al Fondului "Proprietatea" privitoare la majorarea capitalului social vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi vor avea acelaşi regim ca şi hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor, în ceea ce priveşte publicitatea acestora şi posibilitatea de contestare în instanţã."
15. Dupã articolul 10 se introduce un articol nou, articolul 10^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 10^1. - Orice vãrsãmânt efectuat de statul român la Fondul "Proprietatea", în numerar sau naturã, în temeiul prezentei legi, se considerã fãcut cu prioritate pentru stingerea obligaţiei de platã a acţiunilor subscrise şi neplãtite, fãrã distincţie sau distribuţie între surse sau sume, iar dupã îndestularea acestora pentru majorarea capitalului social al Fondului "Proprietatea".
16. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11 - (1) Entitãţile menţionate la art. 9 alin. (1) au obligaţia ca pânã la data de 30 septembrie 2007 sã iniţieze procedurile legale necesare pentru derularea de oferte publice iniţiale sau secundare de vânzare pentru pachete de acţiuni de minim de 5% emise de societãţile comerciale, societãţile naţionale şi companiile naţionale prevãzute în anexã, în vederea admiterii acţiunilor acestora la tranzacţionare în sisteme de tranzacţionare administrate de S.C. Bursa de Valori Bucureşti - S.A. Procedurile de admitere la tranzacţionare vor fi finalizate cel târziu la 31 decembrie 2008.
(2) Obligaţia prevãzutã în alin. (1) nu se aplicã în privinţa:
a) societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale care fac obiectul unei strategii de privatizare cãtre un investitor strategic, aprobatã de Guvernul României, caz în care instituţia publicã implicatã stabileşte oportunitatea şi condiţiile iniţierii, derulãrii şi încheierii de oferte publice secundare de vânzare pentru pachete de acţiuni de minim de 5%;
b) societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale în care entitãţile menţionate la art. 9 alin. (1) deţin un numãr de acţiuni care, împreunã cu cele deţinute de Fondul Proprietatea, nu le conferã drepturi de vot suficiente adoptãrii hotãrârilor menţionate în alin. (1);
c) societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale care nu îndeplinesc cerinţele minime referitoare la emitent şi acţiuni stabilite în <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
17. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Pânã la desemnarea unei societãţi de administrare, Fondul Proprietatea va fi administrat de un organ colectiv, denumit Consiliul de Supraveghere, a cãrei funcţionare va fi reglementatã prin hotãrâre a Guvernului de înfiinţare a Fondului Proprietatea. În perioada în care Ministerul Economiei şi Finanţelor este acţionar unic al Fondului Proprietatea, membrii Consiliului de Supraveghere vor fi numiţi prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(2) Societatea de administrare va fi selectatã în urma unor licitaţii internaţionale, regulamentul de organizare a acesteia, precum şi competenţa comisiei de licitaţie urmând sã fie stabilitã prin hotãrâre a Guvernului. Desemnarea societãţii de administrare se va face cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a reglementãrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, emise în aplicarea acesteia.
(3) Capitalul social iniţial al Fondului "Proprietatea" este împãrţit în acţiuni deţinute de Ministerul Economiei şi Finanţelor. O parte dintre acestea vor fi vândute de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor investitorilor interesaţi prin una sau mai multe oferte publice sau prin alte operaţiuni bursiere autorizate de reglementãrile operatorului de piaţã sau legislaţia aplicabilã, iar cealaltã parte va fi distribuitã gratuit titularilor titlurilor de despãgubire sau a titlurilor de conversie, dupã caz. Acţiunile vor fi distribuite persoanelor menţionate în acest articol prin transformarea titlurilor de despãgubire sau a titlurilor de conversie, dupã caz, în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", conform mecanismului prevãzut la cap. V^1. Realizarea conversiei acestor titluri în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" determinã stingerea creanţelor constatate prin aceste titluri.
(4) În vederea admiterii la tranzacţionare a acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea" pe piaţa reglementatã administratã de Bursa de Valori Bucureşti S.A., în termen de 90 de zile de la data înregistrãrii Fondului "Proprietatea" la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, în calitate de AOPC, Ministerul Economiei şi Finanţelor va lansa o ofertã publicã secundarã de vânzare a unui pachet de acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", într-un procent ce urmeazã a fi stabilit prin hotãrâre a Guvernului. Oferta publicã secundarã de vânzare lansatã de Ministerul Economiei şi Finanţelor se va derula cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Prin hotãrâre a Guvernului se stabilesc condiţiile în care are loc lansarea şi derularea ofertei publice secundare de vânzare. Toate cheltuielile aferente operaţiunilor derulãrii ofertei publice secundare vor fi suportate din bugetul Fondului Proprietatea. Toate operaţiunile necesare derulãrii în bune condiţii a ofertei publice secundare lansatã de Ministerul Economiei şi Finanţelor vor fi desfãşurate de Fondul Proprietatea.
(5) Prospectul pentru derularea ofertei publice secundare va fi acelaşi cu prospectul menţionat la art. 7 alin. 2 lit. j, actualizat cu informaţii suficiente despre termenii ofertei şi valorile mobiliare oferite, astfel încât sã permitã investitorilor sã adopte o decizie cu privire la cumpãrarea respectivelor valori mobiliare.
(6) Ulterior admiterii la tranzacţionare a acţiunilor Fondului "Proprietatea", Ministerul Economiei şi Finanţelor poate sã deruleze alte oferte publice de vânzare şi sã vândã sau sã cumpere acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" în condiţiile legii.
(7)Admiterea acţiunilor pe piaţa reglementatã administratã de Bursa de Valori Bucureşti S.A. se efectueazã prin derogare de la prevederile art. 213 alin. 1 lit. c) şi art. 215 în privinţa plãţii integrale a acţiunilor şi <>art. 217 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Fondul "Proprietatea" poate iniţia procedura necesarã pentru admiterea acţiunilor acestuia la tranzacţionare pe pieţe internaţionale de instrumente financiare.
(8) Acţiunile neplãtite se tranzacţioneazã numai dupã depunerea la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare a dovezii plãţii integrale a acestora, care constã în certificatul de înregistrare de menţiuni emis de Oficiul Registrului Comerţului şi într-o confirmare emisã de un auditor financiar/evaluator înregistrat la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
(9) Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare va adopta reglementãri pentru punerea în executare a prevederilor prezentei legi referitoare la funcţionarea şi înregistrarea de cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare a Fondului "Proprietatea", precum şi la tranzacţionarea acţiunilor emise de acesta."
18. Dupã articolul 12 se introduce un articol nou, articolul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - (1) Acţiunile emise de Fondul "Proprietatea" dau dreptul la vot, în condiţiile menţionate mai jos:
a) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar reprezentând pânã la 1% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea", fiecare acţiune dã dreptul la un vot;
b) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar reprezentând pânã la 3% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea", acţiunile reprezentând pânã la 1% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea" dau dreptul la un vot fiecare, iar acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, douã acţiuni dau dreptul la un vot;
c) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar reprezentând pânã la 5% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea", acţiunile reprezentând pânã la 1% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea" dau dreptul la un vot fiecare, acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, douã acţiuni dau dreptul la un vot, iar acţiunile reprezentând între 3% şi 5% inclusiv, trei acţiuni dau dreptul la un vot,
d) participaţiile deţinute de un acţionar reprezentând peste 5% dau dreptul la vot astfel: acţiunile reprezentând pânã la 1% inclusiv, din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea" dau dreptul la un vot fiecare, acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, douã acţiuni dau dreptul la un vot, acţiunile reprezentând între 3% şi 5% inclusiv, trei acţiuni dau dreptul la un vot, iar acţiunile reprezentând peste 5% nu conferã drept de vot.
(2) Prevederile alin.(1) nu se aplicã Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(3) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale extraordinare a acţionarilor pentru adoptarea unei hotãrâri privind majorarea capitalului social, cu excepţia majorãrilor de capital care se realizeazã de drept, reducerea capitalului social, dizolvarea anticipatã a Fondului "Proprietatea", este necesarã, atât la prima, cât şi la a doua convocare, prezenţa acţionarilor care sã reprezinte cel puţin 50% din numãrul total al drepturilor de vot.
(4) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale ordinare pentru adoptarea unei hotãrâri pentru schimbarea societãţii de administrare, este necesarã la prima adunare prezenţa acţionarilor care sã reprezinte cel puţin 50% din numãrul total al drepturilor de vot.
(5) Ulterior datei la care participaţia statului scade sub 33% din capitalul social vãrsat al Fondului "Proprietatea", acţionarii pot decide cu privire la dreptul de vot conform numãrului de acţiuni şi asupra cvorumului, cu respectarea dispoziţiilor dreptului comun în materie."
19. Alineatul (2) al articolului 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisia Centralã este formatã din 9 membri şi are urmãtoarea componenţã:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor;
b) vicepreşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor care coordoneazã Direcţia pentru Acordarea Despãgubirilor în Numerar;
c) vicepreşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor care coordoneazã Direcţia pentru coordonarea şi controlul aplicãrii legislaţiei din domeniul proprietãţii funciare, şi vicepreşedintele Autoritãţii pentru Restituirea Proprietãţilor care coordoneazã Serviciul pentru aplicarea <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicatã şi <>Legii nr. 290/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
d) un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului;
e) doi reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Finanţelor;
f) doi reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei."
20. Dupã articolul 13, se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor coordoneazã procesul de acordare a despãgubirilor realizând activitãţile prevãzute în acte normative speciale, precum şi activitãţile necesare implementãrii prezentei legi, incluzând emiterea titlurilor de platã, titlurilor de conversie, realizarea conversiei în acţiuni şi achitarea despãgubirilor în numerar."
21. Alineatul (2) al articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Comisia Centrala va emite decizii sub semnãtura preşedintelui acesteia. Comisia Centralã va lucra în şedinţã în prezenţa a minim 7 membri şi va decide cu majoritatea de voturi a celor prezenţi".
22. Dupã articolul 14, se introduce un nou articol, articolul 14^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1. - (1) Se înfiinţeazã Direcţia pentru Acordarea Despãgubirilor în Numerar în structura Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, denumitã în continuare Direcţia, a cãrei activitate va fi coordonatã de un vicepreşedinte al Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Numãrul vicepreşedinţilor cu rang de subsecretar de stat ai Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor se suplimenteazã de la doi la trei.
(3) Atribuţia principalã a Direcţiei constã în acordarea de despãgubiri în numerar persoanelor îndreptãţite cãrora li s-au emis titluri de platã, conform prezentei legi şi normelor emise în aplicarea acesteia, în limita unei sume de maximum 500.000 lei, cu respectarea termenelor şi a limitãrilor prevãzute la art. 3 lit. h. Plata sumelor înscrise în titlurile de platã se face într-o singurã tranşã în cazul despãgubirilor în numerar de maxim 250.000 lei şi în 2 tranşe pe o perioadã de 2 ani în cazul despãgubirilor în numerar în cuantum de peste 250.000 lei. Persoanele îndreptãţite la despãgubiri în cuantum de peste 500.000 lei pot opta pentru acordarea de despãgubiri în numerar în cuantum de maxim 500.000 lei, diferenţa urmând a fi acordatã în acţiuni la S.C. - "Fondul Proprietatea " S.A.
(4) Sursele de finanţare a acordãrii despãgubirilor în numerar de cãtre Direcţie se asigurã, pânã la listarea S.C. Fondul Proprietatea - S.A, din dividendele aferente acţiunilor deţinute de stat la Fondul "Proprietatea".
23. Alineatul (2) al articolului 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Notificãrile formulate potrivit prevederilor <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare care nu au fost soluţionate în sensul arãtat la alin. (1) pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se predau pe bazã de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, însoţite de deciziile/dispoziţiile emise de entitãţile învestite cu soluţionarea notificãrilor, a cererilor de retrocedare sau, dupã caz, ordinelor conducãtorilor administraţiei publice centrale conţinând propunerile motivate de acordare a despãgubirilor, dupã caz, de situaţia juridicã actualã a imobilului obiect al restituirii şi de întreaga documentaţie aferentã acestora, inclusiv orice acte juridice care descriu imobilele construcţii demolate depuse de persoana îndreptãţitã şi/sau regãsite în arhivele proprii, în termen de 30 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziilor/dispoziţiilor sau dupã caz, a ordinelor."
24. Dupã alineatul (2) al articolului 16 se introduc douã noi alineate, alineatele (2^1) şi alin. (2^2), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Dispoziţiile autoritãţilor administraţiei publice locale vor fi centralizate pe judeţe la nivelul prefecturilor, urmând a fi înaintate de prefect cãtre Secretariatul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, însoţite de referatul conţinând avizul de legalitate al instituţiei prefectului, ulterior exercitãrii controlului de legalitate de cãtre acesta.
(2^2) Deciziile/dispoziţiile sau, dupã caz, ordinele prevãzute la alin. (2) vor fi însoţite de înscrisuri care atestã imposibilitatea atribuirii, în compensare, total sau parţial, a unor alte bunuri sau servicii disponibile, deţinute de entitatea învestitã cu soluţionarea notificãrii."
25. Articolul 18 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. (1) Dupã emiterea titlurilor de despãgubire aferente, Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor va emite, pe baza acestora şi a opţiunilor persoanelor îndreptãţite, un titlu de conversie şi/sau un titlu de platã. Titlul de conversie va fi înaintat Depozitarului Central în termen de 30 de zile calendaristice calculate de la data emiterii, în vederea conversiei în acţiuni, iar titlurile de platã vor fi remise Direcţiei pentru Acordarea Despãgubirilor în Numerar în vederea efectuãrii operaţiunilor de platã.
(2) În cazul în care în titlul de despãgubire au fost individualizate mai multe persoane, fãrã a fi stabilitã contravaloarea despãgubirilor cuvenite fiecãreia dintre acestea, despãgubirile în numerar, în limita sumei prevãzute la art. 14^1 alin. (3), vor fi acordate reprezentantului comun, desemnat prin procurã încheiatã în formã autenticã. În cazul în care în titlul de despãgubire emis a fost stabilitã contravaloarea despãgubirilor cuvenite fiecãreia dintre persoanele îndreptãţite individualizate în cuprinsul acesteia, despãgubirile în numerar urmeazã a fi acordate fiecãreia dintre persoanele îndreptãţite, în cotele indicate în titlul de despãgubire, raportate la suma prevãzutã la art. 14^1 alin. (3)."
26. Dupã capitolul V se introduce un nou capitol, capitolul V^1, intitulat "Valorificarea titlurilor de despãgubire. Stabilirea algoritmului de atribuire a acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea", cuprinzând articolele 18^1 - 18^9, cu urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL V^1
Valorificarea titlurilor de despãgubire. Stabilirea algoritmului de atribuire a acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea"

SECŢIUNEA 1
Valorificarea titlurilor de despãgubire

Art. 18^1. - (1) Titlurile de despãgubire pot fi valorificate de deţinãtorii acestora într-una din modalitãţile prevãzute în prezenta secţiune.
(2) Dacã titlul de despãgubire individual este emis pentru o sumã de maxim 500.000 lei, titularul acestuia are posibilitatea sã solicite fie realizarea conversiei acestuia în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", fie acordarea de despãgubiri în numerar, fie parte în acţiuni, parte în numerar.
(3) Dacã titlul de despãgubire individual este emis pentru o sumã care depãşeşte 500.000 lei, titularul acestuia are douã posibilitãţi de valorificare a titlurilor de despãgubire, în funcţie de opţiunea sa:
a) sã solicite primirea exclusiv de acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" sau
b) sã solicite primirea de titluri de platã, în condiţiile art. 14^1 şi cu respectarea termenelor şi a limitãrilor prevãzute la art.3 lit. h) din lege şi, pânã la concurenţa despãgubirii totale acordate prin titlul sau titlurile de despãgubire, acţiuni emise de Fondul "Proprietatea".
(4) Titlurile de despãgubire se valorificã în termen de 3 ani de la data emiterii, care însã nu expirã mai devreme de 12 luni de la prima şedinţã de tranzacţionare a acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea".
Art. 18^2. - În cazul prevãzut la art. 18^1 alin. (2), titularul titlului de despãgubire va proceda astfel:
a) dacã opteazã pentru primirea exclusiv de despãgubiri în numerar, se prezintã, personal sau prin mandatar cu procurã autenticã, la Direcţie, care, dupã reţinerea titlului de despãgubire în original, îi va transfera despãgubirea în numerar în termen de 15 zile calendaristice de la data existenţei disponibilitãţilor financiare;
b) dacã opteazã pentru valorificarea titlului de despãgubire exclusiv prin conversia acestuia în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", se prezintã, personal sau prin mandatar cu procurã autenticã, la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, care în baza solicitãrii exprese a persoanei despãgubite şi dupã reţinerea titlului de despãgubire în original, dispune realizarea conversiei acestuia în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" şi instructeazã depozitarul central al acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea" sã înregistreze persoana despãgubitã în registrul acţionarilor Fondului "Proprietatea".
c) dacã opteazã pentru primirea de despãgubiri în numerar şi acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", se prezintã, personal sau prin mandatar cu procurã autenticã, la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor care, dupã reţinerea titlului de despãgubire în original, elibereazã un titlu de platã pentru suma solicitatã de persoana despãgubitã şi un titlu de conversie, pentru diferenţa dintre valoarea înscrisã în titlul de despãgubire şi valoarea înscrisã în titlul de platã. Titlul de platã va fi valorificat conform lit. a), iar titlul de conversie se va valorifica conform lit. b).
Art. 18^3. - În cazul prevãzut la art. 18^1 alin. (3) lit. a), se aplicã în mod corespunzãtor procedura prevãzutã la art. 18^2 lit. b).
Art. 18^4. - (1) În cazul prevãzut la art. 18^1 alin. (3) lit. b), se aplicã în mod corespunzãtor procedura prevãzutã la art. 18^2 lit. c).
Art. 18^5. - (1) Titlurile de despãgubire emise pe numele mai multor persoane se valorificã în condiţiile menţionate la art. 18^1 - 18^4, cu luarea în considerare a urmãtoarelor reguli:
a) dacã titlul de despãgubire este emis pentru o sumã de maxim 500.000 lei, titularii titlului de despãgubire pot opta pentru soluţia prevãzutã la art. 18^2 lit. a) şi/sau pentru cea de la art. 18^2 lit. b), dar numai dacã toţi titularii titlului de despãgubire sunt de acord cu aceeaşi soluţie de despãgubire. Indiferent de soluţia de despãgubire exprimatã, aceştia vor desemna un reprezentant unic şi comun, cãruia i se transferã despãgubirea în numerar.
b) dacã titlul de despãgubire este emis pentru o sumã care depãşeşte 500.000 lei, titularii titlului de despãgubire pot opta exclusiv pentru soluţia prevãzutã la art. 18^1 alin. (3), dar numai dacã toţi titularii titlului de despãgubire sunt de acord cu aceeaşi soluţie de despãgubire. Indiferent de soluţia de despãgubire exprimatã, aceştia vor desemna un reprezentant unic şi comun, cãruia i se transferã despãgubirea în numerar. Dacã aceeaşi persoanã deţine, singurã sau împreunã cu alte persoane, titluri de despãgubire, având ca obiect acelaşi imobil, şi opteazã atât pentru primirea de titluri de platã, cât şi pentru primirea de titluri de conversie, titlul de platã se va emite pânã la concurenţa sumei de 500.000 lei, indiferent de numãrul titlurilor de despãgubire emise, pentru diferenţa dintre valoarea înscrisã în titlurile de despãgubire şi titlul de platã emis, urmând a-i fi emis un titlu de conversie.
(2) Dacã pânã la valorificarea titlului de despãgubire emis pe numele mai multor persoane se stabileşte cota de proprietate care revine fiecãreia, fiecare din aceste persoane are posibilitatea de valorificare în condiţiile aplicabile titlurilor individuale de despãgubire.
Art. 18^6. - (1) În toate cazurile, depozitarul central al acţiunilor Fondului "Proprietatea" înregistreazã transferul acţiunilor din contul Ministerului Finanţelor Publice în cel al titularilor titlurilor de despãgubire sau al celor de conversie în registrul acţionarilor societãţii numai în baza şi corespunzãtor instrucţiunii scrise primite de la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor.
(2) Depozitarul central al acţiunilor Fondului "Proprietatea" alocã şi distribuie coduri confidenţiale pentru conturile acţionarilor Fondului "Proprietatea", în condiţiile reglementãrilor aplicabile şi ale contractului încheiat cu Fondul "Proprietatea".

SECŢIUNEA A 2-A
Reguli de atribuire a acţiunilor emise de Fondul Proprietatea

Art. 18^7. - (1) Procedura de conversie a titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul Proprietatea va fi suspendatã de la data înregistrãrii la CNVM a Fondului Proprietatea ca societate de investiţii de tip închis şi pânã la data stabilitã conform prevederilor alin.(2) al prezentului articol. Pânã la data suspendãrii, conversia titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" se va realiza la valoarea nominalã.
(2) Procedura de conversie a titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" va reîncepe în ziua de luni a celei de-a doua sãptãmâni calendaristice ulterioare primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare a acţiunilor "Fondului Proprietatea". Conversia titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul Proprietatea se va realiza potrivit algoritmului prezentat în alineatele urmãtoare.
(3) Dupã reluarea în conformitate cu prevederile alin. (2) a procesului de conversie a titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", conversia se va realiza prin împãrţirea valorii despãgubirii menţionate în titlul de despãgubire, respectiv în titlul de conversie la preţul mediu ponderat de tranzacţionare al acţiunilor, care se stabileşte astfel:
a) în cazul conversiilor care se realizeazã în a doua sãptãmânã calendaristicã ulterioarã expirãrii termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare, preţul mediu ponderat este egal cu preţul mediu de tranzacţionare aferent primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare, comunicat de operatorul pieţei reglementate la încheierea celei de-a 60-a şedinţe de tranzacţionare;
b) în cazul conversiilor care se realizeazã începând cu ziua de luni a celei de-a treia sãptãmâni calendaristice ulterioare expirãrii termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare, preţul mediu ponderat de tranzacţionare este egal cu preţul mediu ponderat de tranzacţionare aferent ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare, comunicat de operatorul pieţei reglementate.
Art. 18^8. - (1) Începând cu cea de-a saizecişiuna şedinţã de tranzacţionare, zilnic, dupã închiderea şedinţei de tranzacţionare, Bursa de Valori Bucureşti S.A. va publica pe pagina sa de internet şi va comunica Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor preţul mediu ponderat de tranzacţionare a acţiunilor Fondului "Proprietatea" aferent ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare.
(2) Titlurile de despãgubire, respectiv titlurile de conversie depuse la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor începând cu ziua de luni a celei de-a treia sãptãmâni calendaristice ulterioare expirãrii termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare se vor converti în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" prin utilizarea preţului mediu ponderat de tranzacţionare aferent ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare, anterioare depunerii titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie.
(3) Titlurile de despãgubire, respectiv titlurile de conversie depuse la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor în a doua sãptãmânã calendaristicã ulterioarã expirãrii termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare se vor converti în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", prin utilizarea preţului mediu ponderat de tranzacţionare aferent primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare.
(4) Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor va dispune realizarea conversiei titlurilor de despãgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea" şi va instructa depozitarul central al acţiunilor emise de Fondul "Proprietatea" sã înregistreze persoana despãgubitã în registrul acţionarilor Fondului "Proprietatea", astfel încât persoana respectivã sã fie înregistratã în registrul acţionarilor Fondului "Proprietatea" în cel mult 10 zile lucrãtoare de la data depunerii documentaţiei complete la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor.
(5) Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor şi depozitarul central vor stabili modul şi condiţiile de implementare a prevederilor prezentului capitol din prezentul titlu, prin convenţii legal încheiate.
Art. 18^9. - Dispoziţiile prevãzute la art. 18^1 - 18^8 intrã în vigoare începând cu data de 1 octombrie 2007."
27. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Deciziile adoptate de cãtre Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor pot fi atacate în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în contradictoriu cu statul, reprezentat prin Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor. Plângerea suspendã exerciţiul dreptului de opţiune asupra titlului de despãgubire al titularului.
(2) Valorificarea titlurilor de despãgubire se face numai dupã finalizarea procedurii administrative prealabile sau, dupã caz, dupã rãmânerea definitivã şi irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti prin care plângerea formulatã în temeiul alin. (1) a fost respinsã, în cazul în care procedura administrativã a fost urmatã de o procedurã judecãtoreascã.
(3) În cazul în care, dupã parcurgerea procedurii administrative prealabile sau, dupã caz, dupã parcurgerea procedurii în faţa instanţei judecãtoreşti, a fost acordatã o sumã mai mare decât cea stabilitã în titlul de despãgubire iniţial emis, decizia reprezentând titlul de despãgubire aferent diferenţei cuvenite se emite de cãtre Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor. Dupã emiterea respectivei decizii, reprezentând titlul de despãgubire emis în completare, se urmeazã procedura prevãzutã la capitolul V^1".
28. Dupã capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VI^1, intitulat "Rãspunderi şi sancţiuni", cuprinzând articolul 20^1, cu urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VI^1
Rãspunderi şi sancţiuni

"Art. 20^1. - (1) Încãlcarea prevederilor art. 9^1 alin. (8) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 50.000 lei la 100.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin.(1) se realizeazã de cãtre organele de control ale Ministerului Economiei si Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi ale unitãţilor sale teritoriale."
29. Fondul Proprietatea are obligaţia de a transfera de îndatã pachetele de acţiuni reprezentând 20% din capitalul social al Companiei Naţionale Imprimeria Naţionalã - S.A. şi a Companiei Naţionale Loteria Românã - S.A. cãtre Ministerul Economiei si Finanţelor.
30. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Ministerul Economiei şi Comerţului şi OPSPI, se abrogã punctul 1.22.
31. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Ministerul Finanţelor Publice se abrogã punctele 2.1, 2.2 şi 2.3.
32. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Ministerul Finanţelor Publice, punctul 2.4. se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.4. - sumele obţinute din recuperarea drepturilor valutare deţinute de statul român din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, şi sumele rezultate din recuperarea drepturilor care decurg din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale şi aranjamente tehnice bancare corespunzãtoare, înregistrate în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, conform art. 9 alin. (2) lit. a) şi b)."
33. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologia Informaţiei, se abrogã punctul 3.1.
34. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Ministerul Transporturilor, Construcţiei şi Turismului, se abrogã punctele 4.1, 4.2. şi 4.3.
35. La anexa de la titlul VII privind transferul participaţiilor de la Agenţia de Valorificare a Activelor Statului, se abrogã punctele 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.6. 5.7, 5.15, 5.16, 5.17, 5.18, 5.19, 5.21, 5.24, 5.26, 5.27, 5.31, 5.32, 5.33, 5.34, 5.35, 5.37, 5.38, 5.40, 5.42, 5.43, 5.44, 5.46, 5.47, 5.48, 5.50, 5.51, 5.52, 5.54, 5.55, 5.56, 5.64, 5.69, 5.74, 5.75, 5.76, 5.81, 5.83.

TITLUL II
Alte mãsuri pentru accelerarea procedurii de acordare a despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv

Art. 1. - (1) În scopul reîntregirii capitalului social vãrsat al Fondului "Proprietatea", la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se transferã Fondului "Proprietatea" urmãtoarele:
1. De la Ministerul Transporturilor se transferã urmãtorul pachet de acţiuni:
1.1. Compania Naţionalã Administraţia Porturilor Maritime Constanţa - 1.369.125 acţiuni
2. De la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului se transferã urmãtoarele pachete de acţiuni:
2.1. S.C. Complexul Energetic Craiova S.A. - 2.599.134 acţiuni
2.2. S.C. Complexul Energetic Rovinari S.A. - 2.210.067 acţiuni
2.3. S.C. Complexul Energetic Turceni S.A. - 4.536.869 acţiuni
2.4. S.C. Conpet - S.A. - 346.301 acţiuni
2.5. S.C. Enel Electrica Banat "S.A.- 4.634.741 acţiuni
2.6. S.C. Enel Electrica Dobrogea S.A. - 3.389.701 acţiuni
2.7. S.C. E.ON Moldova Distribuţie S.A.- 5.022.348 acţiuni
2.8. S.C. E.ON Moldova Furnizare - S.A. - 1.393.872 acţiuni
2.9. S.C. Electrica Muntenia Nord S.A. - 3.259.176 acţiuni
2.10. S.C. CEZ Distribuţie S.A. - 12.874.225 acţiuni
2.11. S.C. CEZ Vânzare - S.A. - 12.874.225 acţiuni
2.12. S.C. Electrica Transilvania Nord - S.A.- 3.332.503 acţiuni
2.13. S.C. Electrica Transilvania Sud S.A. - 3.898.704 acţiuni
2.14. S.C. Petrom - S.A.- 5.791.079.578 acţiuni
2.15. S.C. Romaero - S.A. - 1.311.691 acţiuni
2.16. Societatea Naţionala a Sãrii - S.A. - 2.005.884 acţiuni
2.17. S.C. Romplumb - S.A.- 1.595.520 acţiuni
2.18. S.C. Simtex S.A.- 132.859 acţiuni
2.19. S.C. Zirom Giurgiu - S.A. - 3.624.346 acţiuni
2.20. S.C. Delfincom - S.A.- 645.647 acţiuni
2.21. Societatea Naţionalã Plafar S.A. - 99.310 acţiuni
2.22. S.C. IAR - S.A. - 2.622.273 acţiuni
2.23. S.C. Electromecanica Ploieşti - S.A.- 1.002.301 acţiuni
2.24. Compania Naţionalã Romarm filiala Uzina Mecanicã Bucureşti S.A.- 2.951.053 acţiuni
2.25. S.C. Centrofarm Bucuresti - S.A.- 57 acţiuni
2.26. S.C. Comcereal Cluj-Napoca S.A. - 15 acţiuni
2.27. S.C. Comcereal Fundulea - S.A.- 5.159 acţiuni
2.28. S.C. Electroconstrucţia Elco Cluj-Napoca S.A. - 165.206 acţiuni
2.29. S.C. FECNE Bucureşti - S.A.- 36 acţiuni
2.30. S.C. Laromet Bucureşti - S.A.- 1.634 acţiuni
2.31. S.C. Prestãri Servicii Bucureşti - S.A.- 6.346 acţiuni
2.32. S.C. Primcom Bucureşti - S.A.- 12 acţiuni
2.33. S.C. Remat Timiş Timişoara S.A.- 5.765 acţiuni
2.34. S.C. Severnav Drobeta-Turnu Severin S.A. - 11.968 acţiuni
(2) Transferul dreptului de proprietate asupra activelor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de drept, de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, administratorii societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale emitente ale acţiunilor transferate având obligaţia de a actualiza din oficiu registrele acţionarilor şi acţiunilor. În cazul în care registrele acţionarilor societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale respective sunt ţinute de depozitarul central sau de societãţi de registru, actualizarea registrelor se realizeazã de depozitarul central sau de societatea de registru, dupã caz, pe baza cererii Fondului "Proprietatea".
(3) Evaluatorul desemnat în conformitate cu <>art. 9^2 alin. (2) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va evalua şi valoarea activelor prevãzute la alin. (1), în conformitate cu metoda urmãtoare: în cazul societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare, prin metoda capitalurilor proprii înregistrate la data de 31 decembrie 2006, iar în cazul celor admise la tranzacţionare, pe baza preţului mediu ponderat aferent ultimelor 90 de şedinţe de tranzacţionare anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã. În cazul societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale admise la tranzacţionare pentru care, în perioada de referinţã menţionatã mai sus, nu s-au înregistrat tranzacţii cu acţiuni care sã reprezinte cumulat mai mult de 0,3% din totalul capitalului social al emitentului respectiv înregistrat în registrul acţionarilor la data de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare, se utilizeazã metoda de evaluare aplicabilã societãţilor comerciale, societãţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare. În cazul societãţilor care nu au depus situaţiile financiare aferente anului 2006 la unitãţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, se vor lua în considerare ultimele situaţii financiare anuale depuse la unitãţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(4) În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Guvernul, prin hotãrâre, poate regulariza numãrul acţiunilor operatorilor economici prevãzuţi la alin.(1), transferate de la Ministerul Transporturilor şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la S.C. Fondul Proprietatea S.A. în funcţie de evidenţele oficiale ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Art. 2. - (1) Dacã raportul de evaluare întocmit potrivit <>art. 9^2 alin. (2) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constatã cã valoarea activelor prevãzute în anexa la titlul VII al <>Legii nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cumulatã cu valoarea activelor prevãzute la art. 1 alin. (1) din prezentul titlu este inferioarã valorii capitalului social, astfel cum a fost stabilit prin <>hotãrârea Guvernului nr. 1.481/2005 privind înfiinţarea Societãţii Comerciale "Fondul Proprietatea" - S.A., capitalul social al Societãţii Comerciale Fondul Proprietatea S.A va fi reîntregit cu diferenţa dintre suma de 14.240.540.675 lei şi valoarea determinatã în urma evaluãrii.
(2) În termen de maxim 3 luni de la data întocmirii raportului de evaluare prin care s-a constatat cã valoarea activelor stabilitã în condiţiile alin. (1) este inferioarã valorii capitalului social al Societãţii Comerciale Fondul "Proprietatea" S.A., Guvernul va stabili sursele din care va fi reîntregit capitalul social al Societãţii Comerciale Fondul "Proprietatea" S.A.
Art. 3. - (1) Persoanele care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã deţin calitatea de acţionar al Fondului "Proprietatea" pot opta în termen de 6 luni calculat potrivit prevederilor <>art. 18^9 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, între a-şi menţine calitatea de acţionar al Fondului Proprietatea, în condiţiile existente anterior intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, sau a solicita anularea conversiei titlurilor de despãgubire în urma cãreia au dobândit calitatea de acţionar.
(2) Absenţa opţiunii în termenul prevãzut la alin. (1) prezumã acordul pentru menţinerea calitãţii de acţionar.
(3) Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor va instructa depozitarul central sã transfere direct acţiunile emise de Fondul "Proprietatea" şi deţinute de persoana respectivã din contul acesteia în contul Ministerului Economiei si Finanţelor.
(4) Persoanele prevãzute la alin. (1) pot solicita anularea conversiei dacã, pânã la data depunerii solicitãrii la Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, nu au efectuat acte de dispoziţie asupra acţiunilor dobândite în urma conversiei sau nu au constituit garanţii asupra acestora, care sã determine imposibilitatea transferãrii acestora, împreunã cu toate drepturile aferente, din contul persoanei care solicitã anularea conversiei în contul Ministerului Economiei si Finanţelor.
(5) La data depunerii solicitãrii scrise Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor va instructa depozitarul central sã blocheze transferul acţiunilor Fondului "Proprietatea" deţinute de persoana care a depus solicitarea de anulare a conversiei.
(6) Toate comisioanele solicitate de depozitarul central pentru efectuarea operaţiunilor prevãzute în prezentul articol se plãtesc din bugetul Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor.
Art. 4. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se transferã de drept şi fãrã contraprestaţie de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Fondul "Proprietatea" creanţa împotriva Societãţii Comerciale World Trade Center Bucureşti S.A., împreunã cu toate accesoriile aferente acumulate pânã la data transferului (creanţa împreunã cu toate accesoriile aferente acumulate pânã la data transferului fiind denumite în continuare creanţa). Dupã valorificarea creanţei de cãtre Fondul "Proprietatea" prin orice metodã aleasã de cãtre acesta, pentru valoarea recuperatã, Fondul "Proprietatea" va emite acţiuni noi care vor reveni în întregime şi de drept statului român, reprezentat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 5. - (1) Se suplimenteazã cu 25 posturi, încadrate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, numãrul maxim de posturi aprobat Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor mãsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se autorizeazã Ministerul Economiei şi Finanţelor sã introducã, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificãrile corespunzãtoare în anexele la bugetul aprobat Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor pe anul 2007.
(3) Pânã la data modificãrii prevãzute la alin. (2), pentru asigurarea finanţãrii posturilor prevãzute la alin. (1), se suplimenteazã bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, de la fondul de rezervã, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 6. - (1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, operatorii economici prevãzuţi în anexa la Titlul VII din <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au virat dividendele aferente anilor 2005 şi 2006 cãtre bugetul de stat sau bugetele instituţiilor publice implicate, vor vira partea corespunzãtoare din acestea cãtre Fondul Proprietatea.
(2) În termen de maxim 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, operatorii economici vor recupera contravaloarea dividendelor prevãzute la alin. (1) conform metodologiei de restituire/compensare aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) În cazul în care operatorii economici prevãzuţi la alin. (1) nu vor respecta termenul de 60 de zile, aceştia vor fi obligaţi sã plãteascã dobânda legalã pe fiecare zi de întârziere.
Art. 7. - (1) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Guvernul va aproba prin hotãrâre regulamentul de organizare a licitaţiei internaţionale pentru desemnarea societãţii de administrare şi caietul de sarcini al licitaţiei, documente ce vor fi întocmite de cãtre Fondul Proprietatea. Componenţa comisiei care va derula procesul de selecţie se stabileşte prin decizie a Primului-Ministru.
(2) Pânã la aprobarea prin hotãrâre a Guvernului a regulamentului de organizare a licitaţiei internaţionale pentru desemnarea societãţii de administrare şi a caietului de sarcini al licitaţiei, Fondul Proprietatea are obligaţia de a selecta consultanţii financiari şi juridici necesari selecţiei societãţii de administrare.
(3) Cheltuielile aferente procedurilor de selecţie a consultanţilor financiari, consultanţilor juridici şi a societãţii de administrare se suportã din bugetul Fondului Proprietatea.
(4) Transferul administrãrii Societãţii Comerciale "Fondul Proprietatea" S.A. din responsabilitatea Ministerului Economiei şi Finanţelor cãtre societatea de administrare a investiţiilor desemnatã cu respectarea procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se face cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a reglementãrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare emise în aplicarea acesteia.
Art. 8. - Prin hotãrâre a Guvernului se pot stabili şi alte destinaţii cu caracter social pentru sumele provenite din vânzarea acţiunilor pe care statul, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, le deţine la Fondul "Proprietatea" şi din dividendele cuvenite statului român de la Fondul Proprietatea.
<>Art. 9. - (1) Atribuţiile prevãzute în Titlul VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în sarcina Cancelariei Primului-Ministru se preiau de Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor.
(2) Titlurile de despãgubire emise de Cancelaria Primului-Ministru rãmân valabile.
Art. 10. - Pânã la data la care vor fi numiţi cei doi membri în cadrul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, aceasta va funcţiona în continuare cu numãrul de 7 membri, iar pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Comisia Centralã va emite decizii sub semnãtura preşedintelui acesteia şi va lucra în şedinţã în prezenţa a minim 5 membri şi va decide cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
Art. 11. - În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va aproba, prin hotãrâre, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, Norme metodologice de aplicare a Titlului VII din <>Legea nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Preşedintele Autoritãţii pentru
Valorificarea Activelor Statului,
Teodor Atanasiu

Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban

Bucureşti, 28 iunie 2007
Nr. 81.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016