Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 80 din 4 iunie 1999  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 56/1992 privind frontiera de stat a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 80 din 4 iunie 1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 56/1992 privind frontiera de stat a Romaniei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 275 din 16 iunie 1999
În temeiul dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
<>Legea nr. 56/1992 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 din 9 iunie 1992, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Pentru executarea pazei, supravegherii şi controlul trecerii frontierei de stat se constituie:
a) Fasia de protecţie a frontierei de stat, cu o latime de 20 metri începând de la linia frontierei de stat, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa, cãtre interior. Se excepteazã litoralul Marii Negre, sectorul lagunar, porturile de la Dunare, cãile de comunicaţie şi lucrãrile hidrotehnice situate la frontiera.
În locurile din imediata apropiere a frontierei de stat, în care terenurile sunt mlastinoase, supuse erodarilor sau avalanselor, fasia de protecţie a frontierei de stat se constituie mai în adancime.
Suprafeţele de teren cuprinse între fasia de protecţie a frontierei de stat şi culoarul de frontiera sau malul apelor se administreazã de cãtre persoanele fizice sau juridice cãrora le aparţin, cu respectarea normelor prezentei legi.
Fasia de protecţie a frontierei de stat face parte din domeniul public de interes naţional şi se administreazã de cãtre Poliţia de Frontiera Romana. Limitele interioare ale fasiei de protecţie a frontierei de stat vor fi marcate prin grija Poliţiei de Frontiera Romane.
b) Zona de frontiera, alcãtuitã din teritoriul comunelor, oraşelor, municipiilor, care, potrivit organizãrii administrative a teritoriului României, sunt situate în apropierea frontierei de stat, litoralului Marii Negre, sectorului lagunar pe o adancime de 20 km fata de acestea cãtre interior.
Localitãţile incluse în zona de frontiera, cu excepţia staţiunilor turistice de pe litoralul Marii Negre, vor avea înscrisã, pe panourile cu denumirea acestora, menţiunea în limba romana "LOCALITATE DE FRONTIERA" şi vor fi aduse la cunostinta populaţiei prin grija prefecţilor.
În fasia de protecţie a frontierei de stat şi în zona de frontiera poliţia de frontiera are dreptul sa circule, sa instaleze posturi de paza şi mijloace pentru asigurarea pazei, a supravegherii şi controlului trecerii frontierei de stat, cu excepţia terenurilor cu regim de drept privat. În situaţii deosebite poliţia de frontiera îşi poate extinde atribuţiile în zonele exceptate, cu înştiinţarea prealabilã a celor care le au în proprietate sau în administrare."

2. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Regimul juridic al frontierei de stat a României cuprinde totalitatea normelor prevãzute în legislaţia interna, care privesc frontiera de stat, desfãşurarea diferitelor activitãţi în zona de frontiera, apele de frontiera, apele maritime interioare şi în marea teritorialã.
Asigurarea respectãrii regimului juridic al frontierei de stat a României, a drepturilor suverane ale statului roman în zona contigua şi în zona economicã exclusiva revine Ministerului de Interne prin Poliţia de Frontiera Romana şi altor instituţii abilitate prin lege, în conformitate cu prevederile legislaţiei în materie.
Poliţia de Frontiera Romana are în structura Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera, ca unitate centrala, cuprinzând Garda de coasta şi structuri teritoriale subordonate."

3. Dupã alineatul 2 al articolului 6 se introduc trei alineate cu urmãtorul cuprins:
"Deschiderea de noi puncte de control sau închiderea temporarã ori definitiva a celor existente se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
Guvernul României va da publicitãţii lista cuprinzând punctele de control pentru trecerea frontierei, deschise traficului internaţional, punctele de mic trafic şi treceri simplificate.
Deschiderea ocazionala a unor puncte de control, în vederea desfãşurãrii unor activitãţi cu caracter festiv sau religios, precum şi închiderea acestora sunt de competenta Poliţiei de Frontiera Romane."

4. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Pentru soluţionarea problemelor rezultate din înţelegerile bilaterale de frontiera se numesc, prin hotãrâre a Guvernului, reprezentanţii/împuterniciţii de frontiera şi loctiitorii acestora, precum şi delegaţii romani în comisiile mixte interguvernamentale, din rândul ofiţerilor Poliţiei de Frontiera Romane şi al funcţionarilor altor instituţii interesate."

5. Titlul capitolul III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Atribuţii"

6. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Paza, supravegherea, controlul trecerii frontierei de stat, precum şi supravegherea, controlul şi jurisdicţia în apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua şi în zona economicã exclusiva a României se exercita de cãtre Poliţia de Frontiera Romana".

7. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Poliţia de Frontiera Romana are urmãtoarele atribuţii principale:
a) executa paza, supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat a României, previne şi combate trecerile ilegale peste granita, contrabanda şi orice încãlcare a regimului juridic al frontierei de stat;
b) supravegheazã apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, asigura drepturile şi jurisdicţia statului roman în zona contigua şi în zona economicã exclusiva;
c) supravegheazã spaţiul aerian adiacent frontierei de stat şi marii teritoriale;
d) asigura aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontiera, încheiate de România cu statele vecine;
e) asigura supravegherea, controlul şi întreţinerea semnelor de frontiera;
f) organizeazã şi realizeazã cooperarea pentru paza, supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat cu organele similare ale statelor vecine, conform înţelegerilor bilaterale;
g) face propuneri cu privire la numirea reprezentanţilor/imputernicitilor de frontiera şi a loctiitorilor acestora, precum şi a delegaţilor romani, în comisiile mixte interguvernamentale de frontiera;
h) acţioneazã pentru descoperirea, reţinerea şi cercetarea, în condiţiile legii, a persoanelor care savarsesc infracţiuni ori contravenţii la regimul juridic al frontierei de stat;
i) ia mãsuri pentru aplicarea şi respectarea legislaţiei de frontiera;
j) coordoneazã activitãţile personalului celorlalte instituţii care, potrivit legii, îşi desfãşoarã activitatea în legatura cu trecerea frontierei de stat şi asigura îndeplinirea corecta a îndatoririlor de serviciu de cãtre întregul personal din punctul de control pentru trecerea frontierei;
k) realizeazã controlul documentelor de cãlãtorie pentru trecerea frontierei de stat prin punctele de control, punctele de mic trafic şi treceri simplificate, eliberate de autoritãţile romane, precum şi al celor eliberate de autoritãţile strãine, recunoscute sau acceptate de statul roman, concomitent cu derularea fluenta, corecta şi civilizata a traficului de cãlãtori şi de mãrfuri;
l) asigura controlul trecerii peste frontiera de stat, în condiţiile legii, a armelor, muniţiilor, armelor de panoplie şi de autoaparare, muniţiilor aferente acestora, substanţelor explozive şi a dispozitivelor încãrcate cu substanţe toxice ori radioactive;
m) interzice trecerea peste frontiera de stat a persoanelor date în urmãrire generalã sau internationala, în baza informaţiilor şi solicitãrilor transmise de organele în drept, inclusiv a celor de colaborare în plan extern;
n) acorda, cu titlu de excepţie, viza de intrare şi de tranzit, în funcţie de scopul cãlãtoriei persoanelor, cu sau fãrã scutire de taxa ori cu reducerea acesteia, conform reglementãrilor în materie;
o) previne şi combate faptele specifice infractionalitatii transfrontaliere;
p) asigura controlul şi supravegherea mijloacelor de transport şi apara ordinea publica în punctele de control;
r) executa orice alte atribuţii stabilite prin lege."

8. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Poliţia de Frontiera Romana coopereazã cu celelalte unitãţi şi formaţiuni ale Ministerului de Interne, cu unitãţile Ministerului Apãrãrii Naţionale şi cu alte instituţii cu competente în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale. De asemenea, realizeazã cooperarea cu celelalte ministere şi autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul asigurãrii respectãrii regimului juridic al frontierei de stat, regimului juridic al apelor maritime interioare, marii teritoriale, zonei contigue şi al zonei economice exclusive, precum şi cu autoritãţile vamale, pentru efectuarea unor acţiuni specifice în zona vamalã specialã.
În cazul unor acţiuni maritime sau fluviale comune ale navelor Garzii de coasta cu cele ale Marinei militare din Ministerul Apãrãrii Naţionale, acestea din urma vor avea la bord un ofiţer al Garzii de coasta şi vor arbora pavilionul distinctiv al acesteia. În aceste condiţii, navei Marinei militare i se conferã autoritatea şi drepturile Garzii de coasta.
Capitaniile portuare şi autoritãţile vamale vor informa structurile teritoriale ale Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera despre navele care au aprobãrile legale de ieşire/intrare în porturile în care acestea îşi desfãşoarã activitatea."

9. Literele d) şi e) ale articolului 14 vor avea urmãtorul cuprins:
"d) sa opreascã, sa conducã la sediul structurilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane şi sa cerceteze, în condiţiile legii, persoanele despre care exista informaţii sau probe ca au sãvârşit fapte penale sau contravenţionale în legatura cu frontiera de stat şi sa controleze îmbrãcãmintea şi bagajele acestora;
e) sa stabileascã, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, mãsuri specifice obligatorii, cu caracter temporar, referitoare la paza, supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, care nu contravin legii şi care vor fi aduse la cunostinta cetãţenilor prin grija prefecţilor şi a primarilor;"

10. La articolul 14 se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) sa foloseascã orice mijloc de transport şi de telecomunicaţie, indiferent de proprietar sau deţinãtor - persoana fizica sau juridicã -, cu excepţia celor aparţinând Corpului diplomatic sau consular, pentru luarea unor mãsuri legale ce nu suferã amânare şi care nu pot fi aduse la îndeplinire altfel. Cheltuielile ocazionate de folosirea acestor mijloace vor fi achitate, ulterior, la cererea proprietarilor şi vor fi suportate din fondurile Poliţiei de Frontiera Romane, urmând sa fie recuperate, potrivit legii, de la persoanele care au determinat intervenţia."

11. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, în apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua şi în zona economicã exclusiva, personalul Poliţiei de Frontiera Romane are dreptul:
a) sa verifice respectarea regimului juridic al frontierei de stat a României;
b) sa supravegheze activitãţile ce se desfãşoarã în apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua, zona economicã exclusiva şi în spaţiul aerian adiacent acestora;
c) sa previnã şi sa combata incercarile de trecere ilegala şi contrabanda peste frontiera de stat în apele de frontiera, apele maritime interioare şi în marea teritorialã;
d) sa descopere şi sa împiedice acţiunile de piraterie;
e) sa controleze periodic poziţia şi integritatea semnelor de frontiera;
f) sa opreascã, sa retina, sa controleze şi sa conducã pentru cercetãri, în porturile României, navele, ambarcatiunile şi persoanele care au încãlcat regimul juridic al frontierei de stat, drepturile suverane ale României în zona contigua sau în zona economicã exclusiva;
g) sa acţioneze pentru oprirea şi controlul oricãrei nave suspecte, la solicitare sau din proprie initiativa, în situaţia în care se deţin informaţii privind implicarea navei în activitãţi ilegale desfãşurate în apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua şi în zona economicã exclusiva ale României, informand de îndatã celelalte instituţii cu competente în domeniu. Intreaga rãspundere privind consecinţele ce decurg din oprirea nejustificatã a navei revine solicitantului;
h) sa previnã şi sa combata orice activitate ilegala desfasurata în apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua şi în zona economicã exclusiva, care ar afecta interesele şi suveranitatea statului roman, informand de îndatã autoritãţile romane competente."

12. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, personalul Poliţiei de Frontiera Romane poate folosi nave, ambarcatiuni, elicoptere, autovehicule şi alte mijloace de transport. Acestea vor purta semnul şi inscripţia armei pe bordurile navelor şi pe lateralele autovehiculelor, care vor fi prevãzute şi cu girofaruri. Motocicletele de orice tip vor avea asemenea inscripţii pe rezervorul de benzina şi vor fi prevãzute cu girofaruri."

13. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Pentru combaterea fenomenului infractional, personalul Poliţiei de Frontiera Romane are dreptul, în condiţiile legii, sa culeagã, sa stocheze, sa prelucreze şi sa facã schimb de date şi informaţii cu celelalte autoritãţi de stat cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale. De asemenea, organizeazã şi realizeazã schimbul de date şi informaţii cu autoritãţile de frontiera ale altor state, pe baza înţelegerilor bi- sau multilaterale încheiate în acest sens.
Pentru îndeplinirea misiunilor de paza, supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat, personalul Poliţiei de Frontiera Romane poate retine, în condiţiile legii, persoanele care au sãvârşit infracţiuni sau despre care exista informaţii ca au sãvârşit astfel de fapte şi în afarã zonei de frontiera.
Pe timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, personalul specializat al Poliţiei de Frontiera Romane poate realiza fotografii şi înregistrãri audio sau video ale persoanelor, mediului înconjurãtor şi ale împrejurãrilor esenţiale ale acţiunilor infractionale, informand de îndatã despre aceasta organul de jurisdicţie competent.
În scopul îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. 1, personalul specializat al Poliţiei de Frontiera Romane are dreptul sa recruteze agenţi şi alte surse de informare, sa culeagã informaţii şi sa ţinã sub observatie persoanele suspecte, locurile şi mediile frecventate de infractori, zonele, traseele şi mijloacele de transport şi sa stocheze informaţii despre acestea în condiţiile prevãzute de lege.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul Poliţiei de Frontiera Romane are dreptul sa solicite informaţii de la orice persoana.
Pentru sprijinul acordat de cãtre agenţi sau de celelalte surse de informare, în vederea descoperirii şi reţinerii participanţilor la infracţiunile de frontiera circumscrise crimei organizate sau a rezolvarii altor evenimente deosebite în legatura cu frontiera de stat, acestora li se pot acorda recompense din fondurile special destinate în acest scop."

14. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Personalul Poliţiei de Frontiera Romane, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu, poate sa retina, în condiţiile legii - în zona de frontiera, apele de frontiera, apele interioare ale Dunãrii, Delta Dunãrii, apele maritime interioare, marea teritorialã, zona contigua şi zona economicã exclusiva -, persoanele care au sãvârşit alte fapte penale sau contravenţionale decât cele prevãzute la art. 14 lit. d) şi la art. 15 lit. c) şi d), predandu-le de îndatã organelor competente, împreunã cu obiectele reţinute, mijloacele materiale de proba şi lucrãrile efectuate."

15. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul Poliţiei de Frontiera Romane, în raport cu natura şi cu gradul de împotrivire a persoanei care a sãvârşit o fapta ilegala, poate utiliza, dupã caz, forta fizica, mijloacele specifice din dotare, inclusiv cainii de serviciu, şi ia mãsurile prevãzute de lege impotriva acesteia, în legatura cu stabilirea identitãţii, reţinerea, descoperirea şi conservarea mijloacelor de proba.
Atunci când utilizarea altor mijloace de împiedicare sau de constrângere nu este posibila, personalul Poliţiei de Frontiera Romane poate folosi armamentul din dotare, în condiţiile prevãzute de lege."

16. Dupã articolul 19 se introduc articolele 19^1 -19^5 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Pentru oprirea şi reţinerea navelor şi a ambarcatiunilor care au încãlcat legislaţia interna a României în apele naţionale navigabile, în zona contigua şi în zona economicã exclusiva, precum şi a celor care incearca sa fuga de sub escorta, navele şi ambarcatiunile Garzii de coasta pot folosi armamentul de bord sau individual din dotare, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru somarea de oprire şi reţinere a navelor şi a ambarcatiunilor;
b) direct, fãrã somaţie, impotriva navelor şi ambarcatiunilor în anumite situaţii prevãzute în prezenta lege.
Art. 19^2. - Executarea focului cu armamentul de bord, cu somaţie, se efectueazã astfel:
a) dupã ce au fost epuizate somatiile legale transmise prin toate mijloacele de comunicare radio, optico-vizuale şi acustice, iar nava sau ambarcatiunea urmãritã continua sa le ignore, comandantul navei Garzii de coasta procedeazã la executarea focului de avertisment, în condiţiile stabilite prin prezenta lege;
b) în cazul în care, dupã executarea somaţiei legale şi a focului de avertisment, nava în cauza nu se supune, se va folosi armamentul de bord, dupã ce în prealabil a fost avertizat echipajul acesteia sa se deplaseze spre partea din fata a navei, prin somaţia: <<Parasiti pupa, vom deschide foc în plin!>> Dupã ce s-a convins ca avertismentul a fost înţeles, nava Garzii de coasta va deschide foc în plin de la distanta mica asupra partii din spate a navei urmãrite, cautandu-se pe cat posibil lovirea aparatului propulsor.
Intreaga rãspundere pentru nesupunerea la somaţie şi pentru consecinţele ce decurg din ignorarea avertismentelor navelor Garzii de coasta revine comandantului sau înlocuitorului legal al comandantului navei urmãrite.
Art. 19^3. - Navele Garzii de coasta pot executa foc cu armamentul de bord, fãrã somaţie, în urmãtoarele situaţii:
a) impotriva navelor strãine care ataca nave româneşti;
b) impotriva navelor urmãrite care riposteaza cu foc de arma sau manevreaza astfel încât securitatea navei Garzii de coasta este pusã în pericol;
c) impotriva submarinelor sau altor vehicule submersibile strãine care navigheaza în marea teritorialã în imersiune sau la cota periscopica;
d) impotriva navelor strãine care ataca alte nave în apele naţionale navigabile;
e) impotriva navelor strãine care desfãşoarã acţiuni ce pun în pericol securitatea insulelor artificiale, a conductelor şi cablurilor submarine, a instalaţiilor portuare, a localitãţilor şi obiectivelor economice de pe Litoral şi a celor situate pe malurile apelor de frontiera;
f) impotriva grupurilor inarmate care patrund în apele naţionale navigabile ale României şi riposteaza sau incearca sa riposteze cu arme de foc.
Art. 19^4. - Navele Garzii de coasta executa focul de avertisment şi focul în plin, astfel încât sa evite încãlcarea prin foc de arma a teritoriului unui stat vecin.
Dupã executarea focului în plin sau în caz de abordaj, comandantul navei Garzii de coasta se va conformã întocmai reglementãrilor internaţionale privind salvarea vieţii omeneşti pe mare sau pe fluviu.
Art. 19^5. - În cazul ambarcatiunilor sau al altor mijloace plutitoare de dimensiuni reduse, executarea focului cu sau fãrã somaţie va fi efectuatã cu respectarea reglementãrilor privind regimul armelor de foc şi al muniţiilor şi a dispoziţiilor prezentei legi."

17. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Punctele de control pentru trecerea frontierei de stat romane, punctele de mic trafic şi treceri simplificate se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera."

18. La articolul 23 se introduc trei alineate cu urmãtorul cuprins:
"Personalul Poliţiei de Frontiera Romane este obligat sa se sesizeze din oficiu asupra încãlcãrii atribuţiilor legale în domeniul controlului la trecerea frontierei de stat de cãtre persoanele aparţinând instituţiilor prevãzute la art. 21 alin. 1.
Şeful punctului de control poate dispune efectuarea supracontrolului, dupã încheierea controlului de frontiera, atât la ieşirea, cat şi la intrarea în ţara.
Accesul în zona de responsabilitate destinatã efectuãrii controlului de frontiera este stabilit de şeful punctului de control."

19. Alineatele 2 şi 3 ale articolului 30 vor avea urmãtorul cuprins:
"Pe timpul tranzitarii, cãlãtorilor le este interzis sa înstrãineze armele şi munitiile sau sa rupa sigiliile aplicate. La ieşirea din ţara se verifica integritatea şi autenticitatea sigiliilor şi dacã datele de identificare a armelor şi muniţiilor corespund cu cele înscrise în documentul de trecere a frontierei de stat. Dacã sigiliile nu sunt intacte ori datele nu corespund cu cele înscrise în documentul de trecere a frontierei de stat sau armele şi munitiile au fost înstrãinate integral ori în parte, cãlãtorilor în cauza li se permite trecerea frontierei numai cu aprobarea prealabilã a Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera.
Tranzitarea prin România a armelor de vanatoare sau de tir şi a muniţiilor corespunzãtoare, aparţinând unor persoane juridice strãine, se face cu aprobarea prealabilã a Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera."

20. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Armele şi munitiile prevãzute la art. 29 alin. 1 şi 2, care nu au fost declarate, precum şi alte arme sau muniţii descoperite cu ocazia controlului pentru trecerea frontierei de stat se reţin în vederea confiscãrii şi se predau, pe baza de proces-verbal, inspectoratului de poliţie al judeţului pe a cãrui raza se afla punctul de control.
Continuarea cãlãtoriei persoanei asupra cãreia s-au descoperit armele şi munitiile supuse confiscãrii se poate face cu aprobarea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera, în condiţiile legii."

21. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Dispoziţiile art. 29-31 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul altor substanţe explozive, al materialelor biologice cu potenţial de contaminare în masa, al substanţelor stupefiante şi psihotrope, precum şi al dispozitivelor încãrcate cu substanţe toxice ori radioactive aflate asupra persoanelor sau, dupã caz, în mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale sau aeriene, care trec frontiera de stat romana."

22. Articolul 45 se abroga.

23. Alineatele 2 şi 3 ale articolului 47 vor avea urmãtorul cuprins:
"Accesul persoanelor în fasia de protecţie a frontierei de stat pana la linia de frontiera este permis în baza actelor de identitate, cu aprobarea prealabilã a şefului/comandantului formatiunii locale a Poliţiei de Frontiera Romane.
Accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitãţi dincolo de fasia de protecţie a frontierei de stat, în situaţiile în care aceasta se constituie mai în adancime, precum şi în insulele şi în ostroavele aparţinând statului roman, situate în apele de frontiera, este permis numai prin locurile şi în condiţiile stabilite de şeful/comandantul formatiunii locale a Poliţiei de Frontiera Romane."

24. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - În porturile României, unde nu exista formaţiuni ale Poliţiei de Frontiera Romane, accesul persoanelor la bordul navelor şi accesul marinarilor strãini la uscat sunt permise de cãtre organele de poliţie şi de capitaniile de port."

25. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Circulaţia persoanelor în zona de frontiera este permisã ziua pana la fasia de protecţie a frontierei de stat, iar pe timpul nopţii, în afarã vetrei satelor sau a perimetrului oraşelor şi municipiilor, cu sau fãrã mijloace de transport, numai de la distanta de 500 m de la fasia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, cu excepţia circulaţiei pe drumurile publice şi în condiţiile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, cu acordul prealabil al şefului/comandantului formatiunii locale a Poliţiei de Frontiera Romane.
Rãmânerea persoanelor, parcarea mijloacelor de transport şi a utilajelor pe timpul nopţii în zona de frontiera, pe adâncimea de 500 m de la fasia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, în afarã vetrei satelor sau a perimetrului oraşelor şi municipiilor, sunt permise în condiţiile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, cu acordul prealabil al şefului/comandantului formatiunii locale a Poliţiei de Frontiera Romane."

26. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Zborurile, planificate şi aprobate, ale aeronavelor ce executa activitãţi utilitare, de agrement sau sportive în spaţiul aerian aferent zonei de frontiera vor fi comunicate Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera, dupã caz, de cãtre Statul Major al Aviaţiei şi Apãrãrii Antiaeriene sau de cãtre Autoritatea Aeronautica Civilã, în termenele prevãzute de regimul de zbor în spaţiul aerian al României."

27. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - Plantarea pomilor şi a arbustilor în fasia de protecţie a frontierei de stat este interzisã.
Pentru consolidarea terenului este permisã plantarea de arbori în fasia de protecţie a frontierei de stat, atunci când aceasta se constituie la malul apei, cu avizul formatiunilor locale ale Poliţiei de Frontiera Romane."

28. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Orice lucrãri de construcţii în extravilanul comunelor, oraşelor şi municipiilor pe o adancime de 500 m de la linia de frontiera, pentru frontiera de uscat, şi de la malul apei, pentru frontiera de apa, cãtre interior, cu excepţia litoralului Marii Negre, se vor efectua dupã obţinerea tuturor aprobãrilor legale, inclusiv a Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera."

29. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Cu acordul prealabil al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera, pe adâncimea de 500 m de la linia de frontiera cãtre interior, se pot executa activitãţi cum sunt: mineritul, exploatãrile de ţiţei, de gaze, de ape minerale, de ape termale, exploatãrile forestiere, balastiere sau de cariere, lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare şi irigaţii, indiguirile, lucrãrile sau construcţiile pe cursurile de apa, construcţiile şi amenajãrile turistice sau de agrement, cercetãrile şi prospectarile geologice."

30. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - Modul de folosire a apelor de frontiera pentru activitãţi economice, agrement, pescuit sportiv, scaldat, plaja, aprovizionare şi pentru adapatul animalelor se stabileşte de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu acordul prealabil al formatiunilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane."

31. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - Pescuitul industrial şi sportiv în apele de frontiera şi în marea teritorialã se efectueazã, în condiţiile legii, în locurile şi în sectoarele stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, cu aprobarea prealabilã a formatiunilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane."

32. Alineatul 2 al articolului 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Barcile şi ambarcatiunile se pãstreazã în locurile stabilite de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu acordul sefilor/comandantilor formatiunilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane, luându-se mãsuri de cãtre cei care le deţin, pentru a se preveni folosirea acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat sau la practicarea contrabandei."

33. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - Excursiile pentru vizitarea unor obiective economice, istorice sau turistice, situate în fasia de protecţie a frontierei de stat, cele de agrement şi concursurile nautice în apele de frontiera se pot efectua cu aprobarea prealabilã a formatiunilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane."

34. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - În apele de frontiera şi în marea teritorialã navele cu excursionisti, precum şi orice alta nava sau ambarcatiune nu au voie sa acosteze decât în porturi sau în alte locuri special amenajate în acest scop. În caz de forta majorã, acostarea se va putea face în orice punct de pe malul romanesc, anunţându-se cea mai apropiatã formaţiune teritorialã a Poliţiei de Frontiera Romane sau de poliţie. Dispoziţiile acestui articol nu se aplica cetãţenilor romani posesori de barci."

35. Articolul 60 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - Vânãtoarea de-a lungul frontierei de stat pe adâncimea de 500 m de la fasia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa, este interzisã.
Vânãtoarea organizatã a animalelor de prada, pe adâncimea prevãzutã la alin. 1, este admisã numai ziua, de la fasia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, pe baza hotãrârilor consiliilor locale şi cu acordul prealabil al şefului/comandantului formatiunii teritoriale a Poliţiei de Frontiera Romane."

36. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - Pasunatul animalelor este permis în timpul zilei pana la fasia de protecţie a frontierei de stat, iar noaptea pana la 500 m fata de aceasta, cãtre interior, în locurile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, împreunã cu formaţiunile teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane."

37. Litera i) a articolului 62 va avea urmãtorul cuprins:
"i) sa poarte convorbiri neautorizate peste linia de frontiera, sa comita fapte, gesturi sau sa profereze expresii jignitoare la adresa statului vecin sau a cetãţenilor acestuia."

38. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - În situaţii deosebite, pe timpul unor acţiuni ale Poliţiei de Frontiera Romane şi ale formatiunilor teritoriale subordonate, se poate opri, temporar, accesul şi desfãşurarea unor activitãţi în apropierea frontierei de stat, în afarã localitãţilor. Aceste mãsuri vor fi aduse la cunostinta autoritãţilor administraţiei publice locale, populaţiei şi unitãţilor economice şi sociale interesate, în timp util."

39. La articolul 65 se introduce un alineat cu urmãtorul cuprins:
"Tentativa se pedepseşte."

40. La articolul 66 se introduce un alineat cu urmãtorul cuprins:
"Tentativa se pedepseşte."

41. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 67 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - Fapta persoanei care racoleaza, indruma sau calauzeste o alta persoana în scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum şi a celei care organizeazã aceasta activitate constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
Dacã fapta prevãzutã la alin. 1 priveşte doua sau mai multe persoane ori a urmãrit obţinerea de bani sau alte foloase, pedeapsa este închisoarea de la 2 ani la 7 ani."

42. Litera b) a articolului 68 va avea urmãtorul cuprins:
"b) de cãtre doua sau mai multe persoane împreunã sau de cãtre persoane inarmate."

43. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Sunt contravenţii, dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) tragerea cu arma peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea semnelor de frontiera, a instalaţiilor sau mijloacelor tehnice de paza, supraveghere şi control ale Poliţiei de Frontiera Romane, producerea sau extinderea de incendii în limita fasiei de protecţie a frontierei de stat;
b) aducerea în România de cãtre transportorii aerieni, navali sau rutieri a cetãţenilor strãini fãrã documente de cãlãtorie, cu documente sau vize false ori ascunsi în mijloacele de transport;
c) refuzul sub orice forma de a permite autoritãţilor de frontiera vizitarea aeronavelor, navelor romane sau strãine, a magaziilor, hambarelor şi altor locuri ce prezintã interes pentru controlul de frontiera;
d) refuzul unei persoane de a da relaţii pentru stabilirea identitãţii sale, de a se legitima cu actele de identitate ori de a prezenta la control bagajele sau mijloacele de transport, la cererea organelor Poliţiei de Frontiera Romane;
e) încãlcarea dispoziţiilor art. 37 alin. 2 şi 4, ale art. 40 şi 43;
f) încãlcarea dispoziţiilor art. 47, 50, 52-54, 56-61 şi ale art. 62 lit. d), f) şi i)."

44. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - Contravenţiile prevãzute la art. 69 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 3 luni sau cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei cele de la lit. a);
b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei cele de la lit. b);
c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 6.000.000 lei cele de la lit. e);
d) cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei cele de la lit. c) şi d);
e) cu amenda de la 100.000 lei la 500.000 lei cele prevãzute la lit. f).
Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu completãrile şi modificãrile ulterioare. Fac excepţie contravenţiile prevãzute la alin. 1 lit. a) şi b), cãrora nu li se aplica dispoziţiile art. 25-27."

45. Alineatul 1 al articolului 71 va avea urmãtorul cuprins:
"Contravenţiile prevãzute la art. 69 se constata şi sancţiunile se aplica de cãtre organele Poliţiei de Frontiera Romane."

46. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - Din sumele rezultate din amenzile aplicate conform art. 70, precum şi din valorificarea bunurilor de contrabanda supuse confiscãrii, o cota de 50% va reveni formatiunii teritoriale a Poliţiei de Frontiera Romane din care face parte agentul constatator. Aceasta suma se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, şi va fi repartizata astfel: 20% pentru premierea persoanelor care au descoperit sãvârşirea faptei, iar 80% pentru finanţarea cheltuielilor materiale şi de capital."

47. Dupã articolul 73 se introduce articolul 73^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 73^1. - Transportorii aerieni, navali sau rutieri, care aduc în România persoane fizice în condiţiile prevãzute la art. 69 lit. b), vor suporta cheltuielile efectuate de statul roman pentru întreţinerea şi returnarea acestora din urma în ţãrile de origine ori de unde au fost imbarcati, spre statul roman.
Returnarea sau imbarcarea persoanelor fizice prevãzute la alin. 1 se va face, dupã caz, pe cheltuiala statului de pe al cãrui teritoriu aceste persoane au patruns ilegal pe teritoriul României sau pe cheltuiala companiilor de transport care au acceptat imbarcarea acestora pe mijloacele de transport ce le aparţin, fãrã a avea forme legale, dacã reglementãrile bilaterale nu prevãd altfel."

48. Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - Imobilele în care funcţioneazã punctele de control şi terenurile aferente acestora, care constituie domeniul public al statului ori domeniu privat şi se administreazã de cãtre Ministerul de Interne sau, dupã caz, de alte instituţii centrale ori de persoane juridice cu capital de stat, mixt sau privat, se pun, în mod gratuit, la dispoziţie celorlalte organe şi autoritãţi cu competente în punctele de control.
În situaţia în care trecerea frontierei se efectueazã temporar prin alte puncte care nu sunt deschise traficului internaţional de persoane şi de mãrfuri, solicitantul asigura condiţii corespunzãtoare de efectuare a controlului pentru trecerea frontierei, respectiv: transport, spaţii de cazare şi indemnizaţie de deplasare."

49. Articolul 77 se abroga.

50. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - În scopul realizãrii functionarii sistemului profesionalizat al pazei, supravegherii şi controlului trecerii frontierei de stat, Poliţia de Frontiera Romana îşi asigura personalul necesar din absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt ale Ministerului de Interne, personal selecţionat şi transferat de la alte instituţii, precum şi din specialişti chemaţi în cadrele active.
Pe lângã Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera şi formaţiunile teritoriale subordonate pot funcţiona, potrivit legii, unitãţi sanitare, societãţi comerciale, cluburi, case de odihna, cãmine şi asociaţii cu caracter cultural-sportiv".

51. Dupã articolul 78 se introduce articolul 78^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 78^1. - În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul Poliţiei de Frontiera Romane se bucura de protecţie deosebita potrivit prevederilor legii penale.
În cazul infracţiunilor sãvârşite impotriva soţului/sotiei ori copiilor personalului prevãzut la alin. 1, în scop de intimidare sau de rãzbunare pentru mãsurile luate în exercitarea atribuţiilor de serviciu, limitele maxime ale pedepselor prevãzute în Codul penal se majoreazã cu 2 ani."

52. Articolul 79 se abroga.

53. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - Soţului/sotiei şi copiilor personalului Poliţiei de Frontiera Romane, decedat în timpul sau în legatura cu serviciul, li se acorda o pensie egala cu solda integrala pe care a avut-o la data decesului.
În cazul în care personalul Poliţiei de Frontiera Romane nu a avut copii şi nici soţ/sotie supravieţuitor/supravietuitoare şi a fost singurul sustinator al pãrinţilor sãi lipsiţi de mijloace suficiente de existenta, aceştia vor beneficia de jumãtate din pensia de urmaş stabilitã potrivit prevederilor alin. 1 şi, o singura data, de un ajutor în cuantum de şase solde lunare impozabile.
Personalul Poliţiei de Frontiera Romane care şi-a pierdut total capacitatea de munca în timpul şi în legatura cu serviciul va primi, în afarã drepturilor ce decurg din pensionare, o singura data, un ajutor banesc egal cu de 12 ori solda integrala avutã în ultima luna de activitate.
Personalul Poliţiei de Frontiera Romane care şi-a pierdut parţial capacitatea de munca în timpul sau în legatura cu serviciul şi nu mai poate exercita atribuţiile profesionale va beneficia de o pensie egala cu solda integrala avutã în ultima luna de activitate, de un ajutor banesc egal cu de 12 ori solda integrala avutã în ultima luna de activitate, precum şi de dreptul de a cumula pensia cu salariul pentru o alta activitate desfasurata.
În cazul militarilor în termen, baza de calcul al pensiei o constituie solda de baza a militarului angajat pe baza de contract."

54. Dupã articolul 80 se introduc articolele 80^1-80^4 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 80^1. - Prevederile art. 80 se aplica şi în cazul personalului care a participat la acţiuni de cooperare, în vederea îndeplinirii unor misiuni.
Art. 80^2. - În cazul persoanelor prevãzute la art. 80, supuse unor ameninţãri sau rele tratamente, ca mijloc de intimidare sau de rãzbunare, Ministerul de Interne are obligaţia de a le acorda, operativ, tot sprijinul în vederea inlaturarii pericolului, prinderii şi tragerii la rãspundere a vinovatilor.
Art. 80^3. - Ministerul de Interne va avansa sumele necesare pentru acoperirea daunelor suferite de personalul Poliţiei de Frontiera Romane şi de membrii de familie ai acestuia, în condiţiile art. 80, urmând sa le recupereze de la persoanele vinovate, potrivit legii.
Art. 80^4. - Componentele forţelor armate care coopereazã cu Poliţia de Frontiera Romana şi care vor avea cazuri ce intra sub incidenta art. 80 asigura sumele necesare pentru acoperirea daunelor materiale suferite de militari şi de membrii familiilor lor."

55. Articolul 81 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 81. - Personalul Poliţiei de Frontiera Romane care îşi desfãşoarã activitatea în legatura cu paza, supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat beneficiazã de o indemnizaţie de frontiera de pana la 20% din solda sau din salariul de baza."

56. Dupã articolul 81 se introduce articolul 81^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 81^1. - Personalul Poliţiei de Frontiera Romane, ambarcat pe nave sau pe aeronave în scopul îndeplinirii unor misiuni de paza, supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat, beneficiazã de sporurile prevãzute de lege pentru personalul navigant."

57. Articolul 82 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 82. - Personalul Poliţiei de Frontiera Romane, mutat în interesul serviciului într-o alta garnizoana decât cea în care îşi are domiciliul, în situaţia în care nu i se poate asigura spaţiu de locuit corespunzãtor, are dreptul la o compensaţie lunarã pentru chirie. Valoarea acesteia se stabileşte de cãtre ministrul de interne."

ART. 2
O data cu intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta suprafeţele de uscat şi de apa, cheiurile, danele, construcţiile şi instalaţiile aferente, aparţinând domeniului public al statului, aflate în folosinta formatiunilor teritoriale ale Poliţiei de Frontiera Romane, trec în administrarea Ministerului de Interne. În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se vor încheia protocoalele de predare-primire.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã Poliţia de Frontiera Romana, condusã de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera, prin preluarea structurilor şi efectivelor Comandamentului Naţional al Granicerilor şi ale Direcţiei poliţiei de frontiera, din cadrul Direcţiei generale a poliţiei de frontiera, strãini, probleme de migrari şi paşapoarte, care îşi exercita atribuţiile conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta.
La aceeaşi data se înfiinţeazã Garda de coasta în structura Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera, prin preluarea unitãţilor de marina granicereasca maritime şi fluviale din cadrul Comandamentului Naţional al Granicerilor şi a posturilor Poliţiei transporturi navale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei, stabilite prin ordin al ministrului de interne.
ART. 4
Structura organizatoricã a Poliţiei de Frontiera Romane se stabileşte prin ordin al ministrului de interne în termen de 15 zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 39/1990 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
ART. 5
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga dispoziţiile <>art. 17 alin. (3) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997.
ART. 6
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta termenul granicer din conţinutul actelor normative în vigoare se va înlocui cu sintagma poliţist de frontiera, iar sintagma Direcţia generalã a poliţiei de frontiera, strãini, probleme de migrari şi paşapoarte se va înlocui cu sintagma Direcţia generalã de paşapoarte, strãini şi probleme de migrari.
ART. 7
<>Legea nr. 56/1992 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 din 9 iunie 1992, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, dându-se articolelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministru de interne,
Liviu Popescu,
secretar de stat

p. Ministru de stat,
ministrul apãrãrii naţionale,
Dan Zaharia,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor,
Gheorghe Banu,
secretar de stat

p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat

p. Ministrul afacerilor externe,
Razvan Mihai Ungureanu,
secretar de stat

Secretar de stat,
şeful Departamentului pentru
Administraţie Publica Localã,
Vlad Rosca

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016