Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 31 mai 2001  privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 31 mai 2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 7 iunie 2001
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, regiile autonome, societãţile şi companiile naţionale şi societãţile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar sunt denumite în continuare agenţi economici.
ART. 2
(1) În scopul rentabilizarii activitãţii economice şi intaririi disciplinei economico-financiare, încasãrii creanţelor şi plãţii obligaţiilor restante - arieratelor -, precum şi al evitãrii sau, dupã caz, reducerii pierderilor în economie agenţii economici prevãzuţi la art. 1 vor anexa la bugetele de venituri şi cheltuieli anuale programe de reducere a plãţilor restante cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale, alţi creditori, programe de reducere a creanţelor restante, precum şi programe anuale pentru reducerea pierderilor.
(2) Programele de reducere a creanţelor şi plãţilor restante trebuie sa cuprindã indicatorii respectivi, exprimati în preţuri curente şi comparabile, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor fata de data de 31 decembrie a anului anterior.
(3) În programele prevãzute la alin. (1) se stabilesc limite maxime ale creanţelor şi plãţilor restante.
(4) Consiliile de administraţie ale agenţilor economici prevãzuţi la art. 1, indiferent de subordonarea acestora, vor lua mãsurile corespunzãtoare de punere în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, inclusiv la agenţii economici ale cãror bugete de venituri şi cheltuieli au fost deja aprobate, şi rãspund, potrivit legii, de realizarea acestora.
ART. 3
(1) Înainte de aprobarea, în condiţiile legii, a bugetelor de venituri şi cheltuieli ministerele, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, le prezintã spre avizare comisiilor de dialog social constituite, potrivit legii, la nivelul acestora. Indicele câştigului salarial mediu nu poate fi mai mare decât indicele productivitatii muncii, calculat în unitãţi fizice sau, dupã caz, în unitãţi valorice în condiţii comparabile, în funcţie de specificul activitãţii. La stabilirea câştigului mediu nu se iau în calcul sumele reprezentând premiul anual acordat conducatorului agentului economic. Începând cu anul 2001 fondul de salarii se corecteaza cu influentele rezultate din aplicarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
(2) Pentru anul 2001 bugetele de venituri şi cheltuieli se aproba sau, dupã caz, se modifica, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 4
(1) Conducerea agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 se asigura de cãtre persoane fizice în baza unui contract de performanta, anexa la contractul individual de munca, încheiat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Contractul de performanta este acordul de vointa încheiat între agentul economic, printr-un reprezentant al acestuia, desemnat de adunarea generalã a actionarilor, în cazul societãţilor comerciale, sau, dupã caz, de consiliul de administraţie, în cazul regiilor autonome, şi conducãtorul agentului economic, care are ca obiect îndeplinirea obiectivelor şi criteriilor de performanta, aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, în schimbul drepturilor salariale stabilite prin contractul individual de munca.
(3) La nivelul agentului economic, în contractul de performanta, în afarã indicatorilor de performanta se prevãd în mod obligatoriu obiective şi criterii cuantificate privind reducerea creanţelor şi plãţilor restante, a pierderilor înregistrate, precum şi creşterea productivitatii muncii, calculatã potrivit prevederilor art. 3 alin. (1). Contractul de performanta se revizuieste anual.
ART. 5
(1) Contractul de performanta se poate încheia şi cu actualii conducatori ai agenţilor economici prevãzuţi la art. 1.
(2) În cazul în care aceştia nu accepta indicatorii de performanta, precum şi celelalte obiective prevãzute la art. 4 alin. (3), ministerele, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, stabilesc criteriile şi modul de selecţie a unui nou conducãtor.
ART. 6
Contractul de performanta prevãzut la art. 4 se încheie în termen de 30 de zile de la data aprobãrii bugetului de venituri şi cheltuieli, cu avizul ministerelor, Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, al organelor administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, referitor la obiectivele şi criteriile de performanta aprobate prin acesta.
ART. 7
(1) Drepturile salariale ale conducatorului agentului economic se evidenţiazã distinct în cadrul fondului de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(2) Conducãtorul agentului economic va fi remunerat, ţinându-se seama de volumul şi importanta activitãţii, cu un salariu de baza lunar care nu poate depãşi indemnizaţia lunarã pentru funcţia de secretar de stat prevãzutã de lege. Lunar conducatorului agentului economic i se poate acorda, pe lângã salariul de baza, şi o suma egala cu cel mult 50% din acesta, sub forma de sporuri, adaosuri, premii şi alte drepturi de natura salariala.
(3) Dupã aprobarea bilanţului contabil anual, condiţionat de realizarea criteriilor prevãzute în contractele de performanta, inclusiv a programelor de reducere a creanţelor şi plãţilor restante, a pierderilor, precum şi a altor obiective, conducatorului agentului economic i se poate acorda un premiu anual de pana la 12 salarii de baza lunare.
(4) Premiul anual se reflecta distinct în execuţie, în fondul de salarii al anului urmãtor, dupã aprobarea bilanţului contabil al anului expirat pe baza cãruia se analizeazã realizarea criteriilor de performanta. Cheltuiala respectiva este deductibilã fiscal pentru agentul economic.
ART. 8
Conducãtorii ministerelor, Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organelor administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, au urmãtoarele obligaţii:
a) sa prezinte Guvernului spre aprobare sau sa aprobe, dupã caz, bugetele de venituri şi cheltuieli;
b) sa dispunã mãsuri pentru urmãrirea lunarã a bunei executii a contractelor de performanta, precum şi pentru urmãrirea modului de realizare a programelor prevãzute la art. 2;
c) sa dispunã mãsuri de sancţionare, mergand pana la mandatarea celor în drept pentru schimbarea din funcţie a conducãtorilor agenţilor economici care nu îndeplinesc criteriile de performanta;
d) sa aprobe nivelul drepturilor bãneşti cuvenite conducãtorilor agenţilor economici, în limita prevãzutã la art. 7 alin. (2);
e) sa aprobe acordarea premiilor anuale în limita prevãzutã la art. 7 alin. (3).
ART. 9
(1) Pentru conducãtorul agentului economic şi pentru celelalte persoane care ocupa funcţii de conducere în cadrul agenţilor economici drepturile salariale se acorda integral, în fiecare luna, numai dacã criteriile de performanta, inclusiv programul de reducere a plãţilor restante în preţuri comparabile, sunt îndeplinite cumulat de la începutul anului.
(2) Drepturile salariale stabilite în condiţiile legii se diminueazã proporţional cu gradul de neîndeplinire a condiţiilor prevãzute la alin. (1), dar nu mai mult de 30% din salariul de baza.
ART. 10
Urmãrirea modului de acordare a drepturilor salariale lunare cuvenite, inclusiv încadrarea în fondul de salarii aprobat, stabilite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, se asigura astfel:
a) de cãtre ministere, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, pentru conducãtorul agentului economic;
b) de cãtre conducãtorul agentului economic pentru celelalte persoane cu funcţii de conducere prevãzute la art. 9 alin. (1).
ART. 11
(1) Conducãtorii agenţilor economici au obligaţia de a transmite lunar ministerelor, Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organelor administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, pana la data de 25 a fiecãrei luni, situaţia privind cheltuielile cu salariile realizate în luna anterioarã şi cumulat de la începutul anului, structura fondului de salarii, inclusiv fondul de salarii pentru conducãtorul agentului economic, situaţia indicatorilor privind evoluţia creanţelor şi plãţilor restante şi a pierderilor, însoţite de o analiza a cauzelor nerealizarii programelor prevãzute la art. 2, precum şi de mãsuri pentru realizarea acestora.
(2) Ministerele, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, au obligaţia de a transmite lunar Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerului Finanţelor Publice, pana la data de 30 a fiecãrei luni, situaţiile centralizate privind cheltuielile cu salariile realizate în luna anterioarã şi cumulat de la începutul anului, structura fondului de salarii, respectiv situaţia indicatorilor privind evoluţia creanţelor şi plãţilor restante, precum şi a pierderilor înregistrate pentru agenţii economici. Situaţiile de raportare întocmite în structura şi formatul solicitate de aceste ministere vor fi însoţite de o analiza a cauzelor nerealizarii programelor respective pe fiecare agent economic, precum şi de mãsuri pentru realizarea acestora. Aceste mãsuri se aproba de cãtre conducãtorii ministerelor, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz.
(3) Lista cuprinzând agenţii economici pentru care ministerele, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, organele administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, au obligaţia de a transmite Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerului Finanţelor Publice situaţiile prevãzute la alin. (2) se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, cu consultarea comisiilor de dialog social constituite, potrivit legii, la nivelul acestora.
ART. 12
(1) Constituie contravenţii, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda:
a) de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei nerespectarea termenului prevãzut la art. 6;
b) de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei nerespectarea obligaţiilor de raportare prevãzute la art. 11 alin. (1);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 9.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, dupã caz, de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi ai organelor administraţiei publice locale.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 25-27.
(4) Drepturile salariale plãtite fãrã respectarea prevederilor art. 8 şi 9 sunt venituri ilicite care se recupereazã potrivit legii.
ART. 13
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica societãţilor financiar-bancare şi de asigurãri, precum şi agenţilor economici la care stabilirea tarifelor, facturarea şi încasarea prestaţiilor se fac de organismele internaţionale abilitate în baza unor convenţii internaţionale la care România a aderat.
ART. 14
Organele de control abilitate de lege vor verifica, pana la data de 31 decembrie 2001, agenţii economici beneficiari ai facilitãţilor prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru diminuarea arieratelor la bugetul de stat şi care, potrivit art. 15 alin. (3) din ordonanta, au depus în termen la organele fiscale teritoriale la care sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe situaţia privind majorãrile de întârziere calculate şi neplãtite, pe feluri de impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat.
ART. 15
(1) Angajatorii care înregistreazã obligaţii bugetare neachitate la scadenta, dar pentru care au obţinut înlesniri la plata acestora de la Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau ale administraţiei publice locale, dupã caz, pot acorda salariaţilor tichete de masa, în condiţiile legii, începând cu luna urmãtoare celei în care şi-au achitat obligaţiile bugetare restante sau au obţinut înlesniri la plata acestora.
(2) Începând cu luna în care înregistreazã obligaţii bugetare restante sau pierd înlesnirile la plata acestora angajatorii nu mai pot acorda tichete de masa salariaţilor pe perioada în care înregistreazã obligaţii bugetare restante, în condiţiile legii.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica şi pentru anul 2001.
ART. 16
Contractele de administrare încheiate în baza dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/1999 privind administrarea companiilor/societãţilor naţionale, a societãţilor comerciale, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, precum şi a regiilor autonome, precum şi contractele de management încheiate în baza <>Legii nr. 66/1993 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la regiile autonome înceteazã la data încheierii contractelor de performanta.
ART. 17
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga alin. (2) al <>art. 52 din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001 .

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul Muncii şi Solidaritãţii Sociale,
Marian Sarbu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016