Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 28 septembrie 2011  pentru reglementarea unor masuri necesare intrarii in vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 79 din 28 septembrie 2011 pentru reglementarea unor masuri necesare intrarii in vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 696 din 30 septembrie 2011

    Având în vedere intrarea în vigoare la data de 1 octombrie 2011 a noului Cod civil,
    luând în considerare faptul cã aplicarea noilor reglementãri civile este condiţionatã de existenţa, la data intrãrii lor în vigoare, a unui cadru normativ adaptat şi corelat,
    având în vedere dispoziţiile Legii nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, care impun adoptarea pânã la data intrãrii în vigoare a acestuia a tuturor actelor normative necesare aplicãrii noilor reguli de drept civil,
    având în vedere efectele deosebit de importante pe care Codul civil le leagã de înscrierea în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare, efecte care nu se pot produce în lipsa corelãrii procedurilor actuale de înscriere cu noile reguli consacrate de Codul civil,
    ţinând cont de faptul cã nearmonizarea legislaţiei va conduce, pe de o parte, la blocarea activitãţii de înscriere în arhivã, ceea ce va afecta în mod grav drepturile creditorilor ipotecari şi securitatea circuitului civil, şi, pe de altã parte, la inaplicabilitatea unor norme şi soluţii noi din Codul civil,
    pentru a evita interpretarea divergentã a noilor reguli de drept civil din cauza lipsei de unitate terminologicã şi de substanţã între noul Cod civil şi o serie de reglementãri specifice,
    întrucât neadoptarea acestui act normativ ar avea drept consecinţã negativã imposibilitatea funcţionãrii corespunzãtoare a unor servicii de interes public, cu prejudicierea gravã a drepturilor cetãţenilor, precum şi generarea unei practici judecãtoreşti neunitare,
    în considerarea faptului cã aspectele mai sus menţionate vizeazã un interes public şi constituie o situaţie extraordinarã, a cãrei reglementare nu poate fi amânatã, impunând adoptarea de mãsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţã,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 89/2000 privind unele mãsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 1 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 298/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) regulament - Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare, adoptat prin Hotãrârea Guvernului nr. 802/1999, cu modificãrile ulterioare;
    b) operator - persoana fizicã sau juridicã autorizatã sã efectueze înscrierea avizelor de ipotecã în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare;
    c) agent - persoana fizicã sau juridicã împuternicitã de operatori sã efectueze direct înscrierea avizelor de ipotecã în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare;
    d) arhivã - Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare (AEGRM);
    e) aviz de înscriere - dupã caz:
    1. avizul de constituire a ipotecii şi de înscriere a celorlalte operaţiuni juridice supuse prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã, în ceea ce priveşte ordinea de prioritate, publicitatea şi executarea, denumit în continuare aviz de ipotecã iniţial;
    2. avizul modificator al avizului de ipotecã iniţial, vizând descrierea bunului ipotecat, numele/denumirea debitorului, respectiv a creditorului, rectificarea oricãrei erori materiale survenite şi alte modificãri reglementate de lege;
    3. avizul de cesiune a creanţei ipotecare;
    4. avizul de reducere a ipotecii la o parte din bunurile afectate acesteia prin avizul de ipotecã iniţial;
    5. avizul de extindere a ipotecii asupra altor bunuri;
    6. avizul de prelungire a avizului de ipotecã iniţial;
    7. avizul de stingere a avizului de ipotecã iniţial datoritã executãrii obligaţiei garantate ori renunţãrii creditorului la întreaga ipotecã;
    8. avizul de nulitate datoritã anulãrii sau constatãrii nulitãţii contractului de ipotecã prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã sau conform legii, dupã caz;
    9. avizul de înscriere a intenţiei de constituire a unei ipoteci;
    10. avizul de transformare a intenţiei de constituire a ipotecii în aviz de ipotecã iniţial;
    11. avizul de menţinere a ipotecii;
    12. avizul de actualizare a datelor;
    13. avizul de executare a bunului ipotecat;
    14. avizul de preluare în contul creanţei;
    15. avizul de cesiune a ipotecii;
    16. avizul de schimbare a rangului ipotecilor;
    17. avizul de fiducie iniţial;
    18. avizul de acceptare a fiduciei de cãtre beneficiar;
    19. avizul modificator al avizului de fiducie iniţial;
    20. avizul de stingere a avizului de fiducie iniţial;
    21. avizul de nulitate a avizului de fiducie iniţial."
    2. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Înregistrarea operaţiunilor privind ipotecile mobiliare, a operaţiunilor asimilate acestora, a altor drepturi prevãzute de lege, precum şi publicitatea operaţiunilor juridice prevãzute de lege se efectueazã, dacã prin lege nu se prevede altfel, în AEGRM, care constituie un sistem de evidenţã a prioritãţii ipotecilor mobiliare şi de publicitate, structurat pe persoane şi bunuri.
    (2) Ipotecile mobiliare, gajul mobiliar, precum şi orice alte operaţiuni asimilate acestora, pentru care legea prevede înscrierea în arhivã în vederea efectuãrii publicitãţii, se înscriu în arhivã prin completarea, în mod corespunzãtor, a formularelor de aviz de ipotecã mobiliarã.
    (3) Înregistrarea în arhivã a avizelor de înscriere se efectueazã de operatori şi de agenţii acestora, în condiţiile prevãzute în regulament şi în prezenta ordonanţã.
    (4) Accesarea arhivei este permisã numai prin intermediul aplicaţiilor software puse la dispoziţie de Corpul operatorilor şi avizate de Autoritatea de Supraveghere."
    3. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) Autoritatea de Supraveghere a arhivei este Ministerul Justiţiei.
    (2) Ministerul Justiţiei, în calitatea sa de Autoritate de Supraveghere, exercitã urmãtoarele atribuţii:
    a) autorizeazã operatorii, cu avizul consultativ al Corpului operatorilor, în vederea înregistrãrii în arhivã a avizelor de înscriere;
    b) supravegheazã activitatea de înregistrare a avizelor de înscriere de cãtre operatori şi agenţii acestora;
    c) administreazã şi întreţine sistemul computerizat de siguranţã al arhivei amplasat la sediul Ministerului Justiţiei. Acesta constituie unul dintre nodurile sistemului de administrare a informaţiei arhivei, care este compus din douã sau mai multe servere independente, situate în locuri diferite şi conectate între ele. În mod excepţional, Autoritatea de Supraveghere poate efectua înregistrãri în arhivã ale avizelor de înscriere, însã doar în cazurile expres şi limitativ prevãzute de lege;
    d) controleazã activitatea operatorilor şi a agenţilor acestora, precum şi funcţionarea arhivei, în vederea asigurãrii respectãrii dispoziţiilor legale în vigoare. În acest scop Autoritatea de Supraveghere va emite decizii pentru punerea în aplicare a prevederilor legale, care vor avea caracter obligatoriu pentru operatori şi agenţii acestora;
    e) examineazã orice plângere primitã referitoare la nerespectarea de cãtre operatori, directorii de arhivã sau de agenţii împuterniciţi a dispoziţiilor legale şi dispune mãsurile corespunzãtoare pentru remedierea situaţiei, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi ale regulamentului;
    f) constatã sãvârşirea abaterilor disciplinare prevãzute de prezenta ordonanţã şi aplicã sancţiunile corespunzãtoare;
    g) supravegheazã desfãşurarea activitãţii operatorilor şi agenţilor acestora în conformitate cu regulile concurenţiale, sesizeazã Consiliul Concurenţei cu privire la încãlcarea acestora şi poate suspenda sau revoca dreptul de a efectua operaţiuni de înregistrare în arhivã, atunci când existã probe suficiente cu privire la practicile respective. Mãsurile luate îşi vor produce efectele pânã la soluţionarea definitivã a cauzei, potrivit dispoziţiilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; dupã acest moment, Autoritatea de Supraveghere va dispune mãsuri în concordanţã cu decizia Consiliului Concurenţei sau, dupã caz, a instanţei judecãtoreşti;
    h) suspendã sau revocã dreptul unui operator sau al unui agent de a efectua înscrieri în arhivã, în cazul în care constatã cã acesta a încãlcat în mod repetat dispoziţiile legale şi deciziile sale, menţionate la lit. d);
    i) coopereazã cu operatorii şi agenţii acestora, respectiv cu Corpul operatorilor, în scopul îmbunãtãţirii calitãţilor şi performanţelor tehnice, a administrãrii şi funcţionãrii arhivei, precum şi a relaţiei dintre arhivã şi terminalele care o deservesc;
    j) asigurã, în condiţiile legii, accesul direct şi gratuit al publicului la citirea informaţiilor înscrise în arhivã numai prin intermediul aplicaţiei software a arhivei de pe site-urile oficiale ale Ministerului Justiţiei şi Corpului operatorilor;
    k) poate lua, în mod temporar, mãsurile care se impun în cazul în care modalitãţile tehnice de a accesa arhiva, folosite de public, de operatori sau agenţii împuterniciţi ai acestora, ar conduce la perturbarea funcţionãrii arhivei şi la îngreunarea substanţialã a realizãrii scopului pentru care aceasta a fost creatã."
    4. La articolul 11, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Persoanele juridice strãine vor putea sã înfiinţeze în România, în condiţiile legii, entitãţi cu personalitate juridicã având ca obiect de activitate înscrierea în arhivã a operaţiunilor prevãzute de lege."
    5. La articolul 12, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(5) Corpul operatorilor va putea propune Autoritãţii de Supraveghere adoptarea de reguli interne pentru administrarea şi operarea arhivei, cu respectarea dispoziţiilor Codului civil, a prezentei ordonanţe şi a regulamentului."
    6. La articolul 12, dupã alineatul (5) se introduc douã noi alineate, alineatele (5^1) şi (5^2), cu urmãtorul cuprins:
    "(5^1) Corpul operatorilor va putea participa alãturi de Autoritatea de Supraveghere la elaborarea regulamentului pentru organizarea şi funcţionarea AEGRM.
    (5^2) Corpul operatorilor poate propune Autoritãţii de Supraveghere luarea de mãsuri disciplinare împotriva operatorilor şi agenţilor împuterniciţi ai acestora. Toate mãsurile disciplinare luate de Autoritatea de Supraveghere vor fi comunicate Corpului operatorilor."
    7. La articolul 13, partea introductivã şi punctul 2 al literei b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 13. - Persoanele care doresc sã obţinã autorizaţia de operator vor înainta Autoritãţii de Supraveghere urmãtoarele documente:
    ..........................................................................
    2. o copie certificatã de pe actul constitutiv de la registrul comerţului, registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, respectiv copia actului administrativ care a autorizat constituirea şi funcţionarea pe teritoriul României a persoanei juridice;".
    8. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 15. - (1) În termen de 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete pentru obţinerea autorizaţiei de operator, Autoritatea de Supraveghere va soluţiona cererea de acordare a autorizaţiei. În cadrul acestui termen Autoritatea de Supraveghere va solicita Corpului operatorilor sã se pronunţe, motivat, asupra capacitãţii solicitantului de a opera în arhivã, printr-un aviz consultativ. Documentaţia se depune în douã exemplare, unul la Autoritatea de Supraveghere, unul la Corpul operatorilor. Exemplarul original se depune la Autoritatea de Supraveghere.
    (2) Autorizarea se realizeazã prin ordin al ministrului justiţiei şi se acordã pe o duratã de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii periodice.
    (3) În vederea soluţionãrii cererii de autorizare, Autoritatea de Supraveghere va verifica îndeplinirea condiţiilor stabilite de lege, precum şi gradul de satisfacere a urmãtoarelor criterii:
    a) gradul de acoperire teritorialã a solicitantului;
    b) existenţa unor resurse financiare suficiente pentru exercitarea atribuţiei de operator;
    c) numãrul de birouri teritoriale care vor primi avize de înscriere, în vederea înregistrãrii în arhivã;
    d) existenţa unei garanţii pentru rãspunderea profesionalã, superioarã nivelului minim stabilit la art. 20 alin. (1);
    e) oferirea serviciilor de înscriere pentru publicul larg;
    f) capacitatea de a crea facilitãţi pentru accesul liber al publicului la informaţiile cuprinse în arhivã;
    g) capacitatea de a asigura accesul la arhivã prin tehnologii noi.
    (4) Prin instrucţiuni, Autoritatea de Supraveghere va stabili conţinutul şi punctajul corespunzãtor fiecãrui criteriu şi va putea, în funcţie de condiţiile existente pe piaţa serviciilor operatorilor, sã completeze sau sã reducã numãrul criteriilor prevãzute la alin. (3).
    (5) Criteriile de autorizare stabilite de Autoritatea de Supraveghere trebuie îndeplinite de solicitanţi şi de agenţii acestora la momentul solicitãrii autorizaţiei de operator, pe toatã durata funcţionãrii şi pentru orice birou teritorial înfiinţat ulterior momentului autorizãrii.
    (6) Agenţii împuterniciţi dupã autorizarea operatorului trebuie sã îndeplineascã criteriile aprobate prin instrucţiunile de autorizare în vigoare la momentul împuternicirii acestora.
    (7) Solicitantului care nu va completa documentaţia în termen de 50 de zile de la emiterea adresei în acest sens de cãtre Autoritatea de Supraveghere i se va respinge cererea de autorizare. De la completare curge un nou termen de 45 de zile pentru soluţionarea cererii.
    (8) Dispoziţiile privind autorizarea se aplicã în mod corespunzãtor şi pentru reînnoirea autorizaţiei. În vederea reautorizãrii, operatorul va depune cererea de reînnoire a autorizaţiei la Autoritatea de Supraveghere cu cel puţin douã luni înainte de expirarea autorizãrii anterioare.
    (9) În cazul în care cererea de reînnoire a autorizaţiei este respinsã, Autoritatea de Supraveghere va opri, în ultima zi de valabilitate a autorizãrii, accesul operatorului la AEGRM, începând cu ora la care se sfârşeşte programul de lucru al Autoritãţii de Supraveghere. Dacã aceasta este o zi nelucrãtoare, termenul se va proroga pânã la prima zi lucrãtoare."
    9. La articolul 16, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 16. - (1) Operatorii sunt abilitaţi sã împuterniceascã agenţi, care vor acţiona în numele şi pe seama acestora, sã înregistreze direct în arhivã avizele de înscriere."
    10. La articolul 17, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) În vederea împuternicirii unui agent, operatorul va comunica Autoritãţii de Supraveghere atributele de identificare a agentului, documente referitoare la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agentului împuternicit, precum şi toate documentele care fac dovada îndeplinirii criteriilor de autorizare în vigoare la data comunicãrii acestora."
    11. La articolul 19, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) Operatorii sunt obligaţi sã garanteze profesional împotriva eventualelor prejudicii rezultând din înregistrarea necorespunzãtoare a avizelor de înscriere."
    12. La articolul 19 alineatul (3), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "b) calitatea de acţionar care, prin participarea la capitalul social sau în alt mod, deţine cel puţin poziţie de control în structura acţionariatului entitãţii respective, potrivit Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    13. La articolul 21, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 21. - (1) Prejudiciile cauzate prin activitatea de înscriere desfãşuratã de operator potrivit dispoziţiilor Codului civil, prezentei ordonanţe şi regulamentului, inclusiv cele care angajeazã, în condiţiile legii, rãspunderea civilã rezultând din sãvârşirea unei fapte penale sau a unei contravenţii, vor fi acoperite cu indemnizaţia de asigurare profesionalã sau cu scrisoarea de garanţie.
    ...........................................................................
    (3) Diligenţa operatorilor vizând exercitarea atribuţiilor care privesc înregistrarea în arhivã a avizelor de înscriere, în modul prevãzut în regulament şi în prezenta ordonanţã, se apreciazã in abstracto, în condiţiile stabilite de art. 1.480 alin. (2) din Codul civil."
    14. Articolul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 22. - Termenul de prescripţie extinctivã pentru introducerea acţiunii în rãspundere civilã împotriva operatorului şi/sau agentului acestuia, pentru recuperarea pagubelor produse prin înscrierea necorespunzãtoare culpabilã a avizelor de înscriere în raport cu formularele de avize de înscriere predate de solicitantul înscrierii, este de un an şi începe sã curgã de la data la care persoana interesatã a cunoscut prejudiciul, însã nu mai târziu de la împlinirea a douã luni de la data efectuãrii înregistrãrii avizului de înscriere în arhivã."
    15. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 24. - (1) Beneficiarii serviciilor de înregistrare în arhivã a avizelor de înscriere vor plãti o taxã de 30 lei pentru fiecare aviz de ipotecã iniţial.
    (2) Pentru celelalte avize de ipotecã se vor plãti urmãtoarele taxe:
    a) 20 lei pentru avizul modificator al avizului de ipotecã iniţial;
    b) 10 lei pentru avizul de nulitate al avizului de ipotecã iniţial;
    c) 10 lei pentru avizul de stingere a avizului de ipotecã iniţial;
    d) 20 lei pentru avizul de cesiune a creanţei ipotecare;
    e) 20 lei pentru avizul de reducere a ipotecii la o parte din bunurile afectate acesteia prin avizul de ipotecã iniţial sau de extindere a ipotecii asupra altor bunuri;
    f) 20 lei pentru avizul de prelungire a avizului de ipotecã iniţial;
    g) 20 lei pentru avizul de menţinere a ipotecii;
    h) 20 lei pentru avizul de executare a bunului ipotecat;
    i) 20 lei pentru avizul de preluare în contul creanţei;
    j) 40 lei pentru avizul de cesiune a ipotecii;
    k) 40 lei pentru avizul de schimbare a rangului ipotecilor;
    l) 30 lei pentru avizul de transformare.
    (3) Beneficiarii serviciilor de înregistrare în arhivã a avizelor de înscriere vor plãti o taxã de 60 lei pentru fiecare aviz de fiducie iniţial.
    (4) Pentru celelalte avize de fiducie se vor plãti urmãtoarele taxe:
    a) 40 lei pentru avizul de acceptare a fiduciei de cãtre beneficiar;
    b) 40 lei pentru avizul modificator al avizului de fiducie iniţial;
    c) 40 lei pentru avizul de nulitate a avizului de fiducie iniţial;
    d) 40 lei pentru avizul de stingere a avizului de fiducie iniţial."
    16. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 25. - (1) Sumele realizate din taxele stabilite la art. 23 şi 24 se vireazã la bugetul de stat.
    (2) Cuantumul taxelor stabilite la art. 23 si 24 va fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata oficialã a indicelui de inflaţie."
    17. La articolul 27, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Nivelul tarifelor percepute de operatori pentru prestarea operaţiunilor de înregistrare în arhivã a avizelor de înscriere, pentru accesul la baza de date şi pentru celelalte servicii accesorii se stabileşte în mod liber, cu respectarea prevederilor Legii nr. 21/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    18. La articolul 28^1, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) La solicitarea pãrţii interesate operatorii vor certifica existenţa înregistrãrii în arhivã a unui aviz de înscriere, pe baza indicãrii numãrului de identificare a avizului de înscriere."
    19. Articolul 28^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 28^2. - (1) Creditorul ipotecar sau reprezentantul sãu, împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã, poate solicita înscrierea în arhivã a oricãrui tip de aviz de ipotecã.
    (2) Debitorul obligaţiei garantate sau reprezentantul sãu, împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã, poate solicita doar înscrierea în arhivã a avizului de ipotecã iniţial.
    (3) Constituitorul ipotecii sau reprezentantul sãu, împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã, poate solicita doar înscrierea în arhivã a avizului de ipotecã iniţial şi a avizului de extindere a ipotecii asupra altor bunuri.
    (4) Avizul de cesiune a creanţei ipotecare ori avizul modificator prin care se înlocuieşte creditorul menţionat în avizul de ipotecã iniţial cu un alt creditor poate fi introdus în arhivã, dupã caz, la solicitarea cedentului, a cesionarului, a fostului sau a actualului creditor ori a reprezentantului acestora, împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã.
    (5) Avizul de cesiune a ipotecii poate fi depus la arhivã, dupã caz, la solicitarea cedentului ipotecii sau a cesionarului ipotecii ori a reprezentantului acestora, împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã.
    (6) Înscrierea în arhivã a avizelor de fiducie poate fi solicitatã, dupã caz, fie de cãtre constituitor, fie de cãtre beneficiar, fie de cãtre fiduciar sau administratorul provizoriu ori de cãtre reprezentanţii acestora împuterniciţi prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã, în condiţiile stabilite de Autoritatea de Supraveghere prin ordinul ministrului justiţiei de aprobare a formularelor de avize de înscriere.
    (7) Operatorul va pãstra documentele de reprezentare aferente fiecãrui aviz înscris şi le va prezenta la cererea Autoritãţii de Supraveghere."
    20. La articolul 28^3, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 28^3. - (1) Formularul de aviz de înscriere va fi prezentat operatorului sau agentului acestuia la sediul biroului de înscriere în arhivã de cãtre persoana interesatã, potrivit legii, ori de cãtre reprezentantul sãu împuternicit prin procurã autenticã sau împuternicire avocaţialã ori va fi transmis, în condiţiile stabilite de Autoritatea de Supraveghere, sub forma unui înscris în formã electronicã, cãruia i s-a încorporat, ataşat sau asociat o semnãturã electronicã extinsã, bazatã pe un certificat calificat valabil.
    (2) Formularul de aviz de înscriere pe suport hârtie va fi completat în dublu exemplar şi va fi semnat de cãtre solicitant. Solicitantul va certifica prin semnãturã orice modificare a datelor din formularul de aviz de înscriere."
    21. Articolul 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 30. - Corpul operatorilor are obligaţia de a furniza Autoritãţii de Supraveghere, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii, informaţiile sau rapoartele cerute de aceasta."
    22. Dupã articolul 30 se introduce un articol nou, articolul 30^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 30^1. - Operatorii, agenţii sau împuterniciţii acestora rãspund, în desfãşurarea activitãţii lor, disciplinar, contravenţional, civil sau penal, dupã caz."
    23. Articolul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 31. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
    a) falsificarea datelor din arhivã;
    b) înscrierea de cãtre operatori, agenţii sau împuterniciţii acestora, la cererea unei pãrţi care nu justificã un interes, a avizelor de ipotecã;
    c) falsificarea informaţiilor extrase din arhivã, în vederea influenţãrii oricãrei decizii cu privire la un drept de ipotecã;
    d) distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a programelor de computer sau a echipamentelor arhivei.
    (2) Faptele prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amendã cuprinsã între 500 lei şi 1.000 lei."
    24. Dupã articolul 31 se introduce un articol nou, articolul 31^1, care va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 31^1. - (1) Constituie abateri disciplinare nerespectarea de cãtre operatori sau de birourile teritoriale proprii ori de agenţii împuterniciţi ai acestora a urmãtoarelor obligaţii:
    a) înregistrarea în arhivã a avizelor de înscriere în condiţiile prevãzute în regulament şi în prezenta ordonanţã;
    b) desfãşurarea activitãţii în conformitate cu regulile de concurenţã loialã;
    c) ţinerea evidenţei înscrierilor acoperite de garanţia de rãspundere profesionalã şi constituirea din timp a unei garanţii suplimentare;
    d) achitarea taxelor aferente înregistrãrilor efectuate în arhivã, la termenele stabilite pentru îndeplinirea acestei obligaţii, şi a contribuţiilor la Corpul operatorilor;
    e) respectarea deciziilor Autoritãţii de Supraveghere;
    f) furnizarea cãtre Autoritatea de Supraveghere, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii, a informaţiilor şi documentelor cerute de aceasta;
    g) menţionarea de cãtre agentul împuternicit, pe toate documentele emise de el, a calitãţii de agent împuternicit, precum şi a numelui/denumirii operatorului care l-a împuternicit;
    h) accesarea arhivei numai prin intermediul aplicaţiei software puse la dispoziţie de Corpul operatorilor şi avizate de Autoritatea de Supraveghere, într-o manierã care sã nu conducã la perturbarea funcţionãrii arhivei sau la îngreunarea realizãrii scopului pentru care aceasta a fost creatã;
    i) construirea unei pagini web proprii de prezentare a activitãţii de înscriere în AEGRM astfel încât sã nu inducã în eroare publicul utilizator şi sã nu creeze confuzie cu pagina web a arhivei, prin aspectul general al paginii, prezentare, însemne oficiale folosite, denumiri, imagini, figuri sau alte caracteristici relevante;
    î) comunicarea de cãtre operator Autoritãţii de Supraveghere, de îndatã ce ia cunoştinţã, a oricãror modificãri ale elementelor prevãzute la art. 17 alin. (1);
    j) transmiterea de cãtre operator a unui raport detaliat al activitãţii agentului împuternicit, în termen de 15 zile de la încetarea activitãţii acestuia;
    k) pãstrarea formularului de aviz de înscriere, a tuturor documentelor care însoţesc acest formular, a registrului general ţinut corespunzãtor prevederilor art. 35 alin. (4) din regulament, precum şi a corespondenţei aferente desfãşurãrii activitãţii de operare în arhivã, în condiţiile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    l) verificarea calitãţii de persoanã interesatã a persoanei fizice solicitante care completeazã şi semneazã formularul de aviz de înscriere şi care solicitã înregistrarea acestuia în arhivã;
    m) respectarea programului de funcţionare a arhivei potrivit dispoziţiilor art. 46 alin. (1) din regulament;
    n) comunicarea de cãtre operator Autoritãţii de Supraveghere, în termenele prevãzute la art. 72 alin. (4) din regulament, a listei cu înregistrãrile preluate eronat în sistemul de administrare a informaţiei din cauze tehnice;
    o) refuzarea documentelor de transfer electronic de date (TED) care nu sunt semnate cu semnãturã electronicã extinsã bazatã pe un certificat calificat valabil sau nu au conţinutul acceptat de arhivã şi, atunci când este posibil, înştiinţarea solicitantului respectiv cu privire la documentele TED refuzate şi explicarea refuzului.
    (2) Autoritatea de Supraveghere poate aplica operatorilor sau birourilor teritoriale proprii ori agenţilor împuterniciţi ai acestora, în raport cu gravitatea abaterii sãvârşite, urmãtoarele sancţiuni:
    a) avertisment scris;
    b) suspendarea dreptului de a efectua înscrieri în arhivã pe o duratã de la 15 zile la un an;
    c) revocarea dreptului de a efectua înscrieri în arhivã.
    (3) Constatarea abaterilor disciplinare se efectueazã de cãtre personalul de specialitate al Autoritãţii de Supraveghere, în urma unei cercetãri prealabile. În cazul în care este necesar, personalul de specialitate al Autoritãţii de Supraveghere, însoţit de reprezentantul Corpului operatorilor, se va deplasa la sediul operatorului sau al agentului împuternicit cercetat. În urma deplasãrii la sediul operatorului sau al agentului, se va întocmi un proces-verbal în care se vor consemna cele constatate şi care va fi semnat de reprezentantul Autoritãţii de Supraveghere, de reprezentantul Corpului operatorilor şi de reprezentantul operatorului sau agentului.
    (4) Sancţiunile disciplinare împotriva operatorului se aplicã prin ordin al ministrului justiţiei.
    (5) Sancţiunile disciplinare împotriva birourilor operatorului sau agenţilor împuterniciţi ai acestuia se aplicã prin decizie a conducãtorului compartimentului de specialitate al Autoritãţii de Supraveghere.
    (6) Împotriva sancţiunii disciplinare aplicate potrivit alin. (5) se poate face plângere în termen de 15 de zile de la comunicare.
    (7) Plângerea prevãzutã la alin. (6) se rezolvã în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii de cãtre ministrul justiţiei sau de un împuternicit anume desemnat de acesta. Hotãrârea ministrului justiţiei poate fi atacatã la instanţa de contencios administrativ competentã, potrivit legii."
    25. Articolul 32 se abrogã.
    26. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 33. - (1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 31 şi aplicarea sancţiunilor se efectueazã de cãtre organele de specialitate ale Autoritãţii de Supraveghere.
    (2) Prevederile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    ART. II
    Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 118/2008, cu modificãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
    1. Titlul va avea urmãtorul cuprins:
                             "ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ
                 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii
         executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte între
                                 profesionişti"
    2. La articolul 1, punctul 1 va avea urmãtorul cuprins:
    "1. contract încheiat între profesionişti reprezintã contractul încheiat fie între profesionişti, fie între aceştia şi o autoritate contractantã, având ca obiect furnizarea unor bunuri sau prestarea de servicii contra unui preţ constând într-o sumã de bani;".
    3. La articolul 1 punctul 2 litera b), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
    "b) oricare organism de drept public, altul decât unul dintre cele prevãzute la lit. a), cu personalitate juridicã, fãrã scop lucrativ, care a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general şi care se aflã în cel puţin una dintre urmãtoarele situaţii:".
    4. La articolul 2, alineatul (1) şi litera b) a alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã creanţelor certe, lichide şi exigibile ce reprezintã obligaţii de platã a unor sume de bani care rezultã din contracte încheiate între profesionişti.
    ..........................................................................
    b) contractele încheiate între profesionişti şi consumatori."
    5. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
                                 "CAPITOLUL III
             Dobânda aplicabilã obligaţiilor de platã rezultate din
                    contracte încheiate între profesionişti"
    6. La articolul 3 alineatul (1), litera a) şi partea introductivã a literei b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) în cazul contractelor încheiate între profesionişti, potrivit art. 1.523 alin. (2) lit. d) din Codul civil;
    ............................................................................
    b) în cazul contractelor încheiate între profesionişti şi o autoritate contractantã, fãrã a fi necesarã punerea în întârziere a debitorului;".
    7. La articolul 5, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În cazul litigiilor privitoare la obligaţii de platã rezultând din contracte prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã nu este necesarã parcurgerea, în prealabil, a etapei concilierii directe prevãzute la art. 720^1 din Codul de procedurã civilã."
    ART. III
    Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Dupã articolul 181 se introduce un nou articol, articolul 181^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 181^1. - (1) Încuviinţarea executãrii ipotecii mobiliare prin vânzarea bunului ipotecat prevãzutã la art. 2.445 din Codul civil este de competenţa judecãtoriei de la domiciliul sau, dupã caz, de la sediul creditorului.
    (2) Opoziţia la executare prevãzutã la art. 2.452 din Codul civil este de competenţa judecãtoriei care a încuviinţat vânzarea bunului mobil ipotecat.
    (3) Numirea administratorului bunului mobil ipotecat prevãzutã la art. 2.468 şi 2.469, din Codul civil, precum şi opoziţia la preluarea bunului mobil în vederea administrãrii sunt de competenţa judecãtoriei de la domiciliul sau, dupã caz, de la sediul creditorului."
    2. La articolul 229, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(3^1) Pânã la intrarea în vigoare a reglementãrii prevãzute la alin. (1), mãsura plasamentului, a plasamentului în regim de urgenţã şi a supravegherii specializate se stabilesc şi se monitorizeazã potrivit art. 58-70 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificãrile ulterioare."
    3. La articolul 230, literele a) şi c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) Codicele civil (sau Codul civil din 1864), publicat în Monitorul Oficial nr. 271 din 4 decembrie 1864, nr. 7 din 12 ianuarie 1865, nr. 8 din 13 ianuarie 1865, nr. 8 din 14 ianuarie 1865, nr. 11 din 16 ianuarie 1865, nr. 13 din 19 ianuarie 1865, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 1169-1174 şi 1176-1206, care se abrogã la data intrãrii în vigoare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedurã civilã;
    ...........................................................................
    c) Codicele de comerţ din 1887, publicat în Monitorul Oficial nr. 31 din 10 mai 1887, cu excepţia dispoziţiilor art. 46-55, 57, 58 şi 907-935, aplicabile în continuare în raporturile dintre profesionişti, care se abrogã la data intrãrii în vigoare a Legii nr. 134/2010, a cãrţii a II-a «Despre comerţul maritim şi despre navigaţie», precum şi a dispoziţiilor art. 948, 953, art. 954 alin. (1) şi art. 955, care se abrogã la data intrãrii în vigoare a Codului maritim;".
    ART. IV
    La articolul 2 al articolului I^3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2006 privind unele mãsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.036 din 28 decembrie 2006, aprobatã cu completãri prin Legea nr. 191/2007, se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) În cazul certificatului de divorţ emis de notarul public în conformitate cu prevederile art. 375 din Codul civil şi pentru care se solicitã recunoaşterea sau încuviinţarea executãrii într-un alt stat membru al Uniunii Europene, competenţa de a emite certificatele prevãzute în anexele I, II şi III din Regulamentul nr. 2.201/2003 , potrivit art. 39 şi art. 41 alin. (1) din acelaşi regulament, aparţine notarului public. În aceleaşi cazuri, pentru certificatul de divorţ emis de ofiţerul de stare civilã, competenţa de a emite, potrivit art. 39, certificatul prevãzut în anexa I din Regulamentul nr. 2.201/2003 aparţine instanţei care ar fi fost competentã sã judece cererea de divorţ în primã instanţã, în lipsa acordului pãrţilor."
    ART. V
    Pânã la aprobarea noilor formulare şi pânã în momentul în care acestea vor deveni operaţionale prin implementarea modificãrilor de structurã a bazei de date şi a aplicaţiei software de introducere a datelor, în conformitate cu dispoziţiile legale, înregistrarea în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare a operaţiunilor noi prevãzute de Ordonanţa Guvernului nr. 89/2000 privind unele mãsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 298/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã prin prezenta ordonanţã de urgenţã, şi de Codul civil se va efectua potrivit unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului justiţiei în termen de 3 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
    ART. VI
    Dupã adoptarea şi operaţionalizarea noilor formulare, avizele înregistrate în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare în perioada de dupã intrarea în vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil se vor actualiza în mod corespunzãtor, fãrã plata unei taxe.
    ART. VII
    La data intrãrii în vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã, sintagma "contract comercial" sau "contracte comerciale" se înlocuieşte cu sintagma "contract civil" sau, dupã caz, "contracte civile", iar sintagma "contracte sau acte de comerţ", cu termenul "contracte".
    ART. VIII
    Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la data de 1 octombrie 2011.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ----------------
                              Ministrul justiţiei,
                             Cãtãlin Marian Predoiu

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 28 septembrie 2011.
    Nr. 79.


                                   ----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016