Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 76 din 24 mai 2001  privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 76 din 24 mai 2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 283 din 31 mai 2001
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se instituie o procedura unica de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor, în scopul simplificarii unor formalitãţi administrative.
(2) Înregistrarea comercianţilor se face cu îndeplinirea procedurilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Prin comercianţi se înţelege persoanele fizice care exercita în mod obişnuit acte de comerţ, societãţile comerciale, regiile autonome şi organizaţiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comercianţilor se înţelege obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi/sau acordurilor strict necesare pentru începerea activitãţii acestora.
ART. 2
(1) În vederea îndeplinirii procedurilor necesare pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor, în cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale se constituie un birou unic pentru obţinerea înregistrãrii şi autorizãrii functionarii comercianţilor, denumit în continuare Birou unic.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta camerele de comerţ şi industrie teritoriale şi instituţiile publice implicate vor lua mãsurile necesare pentru organizarea şi funcţionarea Biroului unic.

CAP. 2
Proceduri pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor
ART. 3
(1) Solicitarea înregistrãrii comerciantului se face la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale.
(2) Solicitantul va completa cererea de înregistrare tip, va furniza toate datele necesare, va achitã taxele şi tarifele aferente operaţiunilor pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comerciantului şi, dacã este cazul, va depune şi urmãtoarele documente:
a) dovada efectuãrii vãrsãmintelor în condiţiile actului constitutiv;
b) actele care probeazã dreptul de proprietate asupra aporturilor în natura la capitalul social, iar în cazul în care printre ele figureazã şi imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate, dacã titularul cererii îl deţine;
c) actele constatatoare ale operaţiunilor încheiate în contul comerciantului şi aprobate de asociaţi în condiţiile legii.
(3) Cererea de înregistrare este formularul unic pe care solicitantul îl completeazã şi îl depune la Biroul unic, pe baza acestuia declansandu-se procedurile necesare pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comerciantului.
(4) În termen de 20 de zile de la înregistrarea cererii va fi eliberat certificatul de înregistrare a comerciantului, care cuprinde şi codul unic de înregistrare.
(5) În anexa la certificatul de înregistrare vor fi cuprinse, dupã caz, urmãtoarele avize, autorizaţii şi/sau acorduri necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului:
a) avizul şi/sau autorizaţia pentru prevenirea şi stingerea incendiilor (p.s.i.), emise de brigazile şi grupurile de pompieri militari;
b) avizul şi/sau autorizaţia sanitarã, emise de direcţiile de sãnãtate publica teritoriale;
c) autorizaţia sanitarã veterinara, emisã de direcţiile sanitare veterinare teritoriale;
d) acordul şi/sau autorizaţia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protecţie a mediului;
e) autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisã de inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii.
(6) Eliberarea certificatului de înregistrare şi a anexei la acesta care cuprinde avize, autorizaţii şi/sau acorduri necesare da dreptul comerciantului sa îşi înceapã activitatea.
(7) Modelul şi conţinutul cererii de înregistrare tip prevãzute la alin. (2) şi ale certificatului de înregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, la propunerea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al instituţiilor publice implicate.
ART. 4
(1) În toate cazurile, la cererea şi pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are obligaţia de a presta urmãtoarele servicii:
a) rezervarea firmei şi efectuarea, în numele titularului cererii, a vãrsãmintelor reprezentând aportul în numerar la capitalul social;
b) redactarea actului constitutiv şi obţinerea autentificãrii sau, dupã caz, a dãrii de data certa acestuia;
c) redactarea şi obţinerea declaraţiei pe propria rãspundere a fondatorilor, a administratorilor şi a cenzorilor ca îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege;
d) susţinerea cererii de înregistrare a comerciantului în fata judecãtorului delegat.
(2) Dovada intabulãrii bunurilor imobile este necesarã numai în cazul în care acestea sunt subscrise ca aport în natura la capitalul social. În aceasta situaţie, la cererea şi pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are obligaţia de a presta urmãtoarele servicii:
a) obţinerea evaluãrii, prin expertiza, a bunului;
b) obţinerea certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat respectivul bun.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2) termenul de eliberare a certificatului de înregistrare a comerciantului este de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii încheierii în forma autenticã, putând avea forma unui înscris sub semnatura privatã, cu excepţia urmãtoarelor situaţii:
a) când printre bunurile subscrise ca aport în natura la capitalul social se afla un teren;
b) când forma juridicã a societãţii comerciale implica rãspunderea nelimitatã a asociaţilor sau a unora dintre ei, pentru obligaţiile sociale;
c) când societatea comercialã se constituie prin subscripţie publica.
(5) În situaţia în care se apeleazã la serviciile unui avocat documentaţia necesarã în vederea înregistrãrii potrivit prevederilor <>art. 35 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se depune la Biroul unic pentru obţinerea certificatului de înregistrare şi autorizare a functionarii.
ART. 5
(1) Camerele de comerţ şi industrie teritoriale transmit pe cale electronica Ministerului Finanţelor Publice datele din cererea de înregistrare tip pentru atribuirea codului unic de înregistrare.
(2) Pe baza datelor prevãzute la alin. (1) Ministerul Finanţelor Publice atribuie, în termen de maximum 24 de ore, codul unic de înregistrare. În termen de 3 zile de la primirea codului unic de înregistrare camerele de comerţ şi industrie teritoriale transmit Ministerului Finanţelor Publice intreaga documentaţie care a stat la baza solicitãrii înregistrãrii.
(3) Codul unic de înregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele informatice care prelucreaza date privind comercianţii, precum şi de comerciant în relaţiile cu terţii, inclusiv cu autoritãţile şi instituţiile publice, pe toatã durata functionarii lui.
(4) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti vor conveni structura codului unic de înregistrare.
ART. 6
(1) Instituţiile menţionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic unul sau mai mulţi reprezentanţi cu drept de semnatura, care vor colabora cu instituţiile pe care le reprezintã.
(2) Avizele, autorizaţiile şi/sau acordurile menţionate la art. 3 alin. (5), cuprinse în anexa la certificatul de înregistrare, se elibereazã de autoritãţile competente, prin reprezentanţii lor la Biroul unic, cu încadrarea în termenul de 20 de zile prevãzut la art. 3 alin. (4).
(3) În vederea eliberãrii avizelor, autorizaţiilor şi/sau acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii comercianţilor, autoritãţile competente vor evalua sediul social al comerciantului şi vor transmite reprezentanţilor lor în Biroul unic, în termen de maximum 10 zile de la data pronunţãrii încheierii judecãtorului delegat, un referat în care se va mentiona una dintre urmãtoarele situaţii:
a) comerciantului nu îi este necesar în aceasta etapa respectivul aviz, acord sau autorizaţie, caz în care reprezentanţii delegaţi vor consemna acest fapt în poziţia corespunzãtoare din anexa la certificatul de înregistrare;
b) comerciantul îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea documentelor menţionate la art. 3 alin. (5), caz în care reprezentanţii delegaţi vor completa anexa la certificatul de înregistrare cuprinzând avizele, autorizaţiile şi/sau acordurile necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului;
c) comerciantul nu îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea documentelor menţionate la art. 3 alin. (5), caz în care se vor mentiona neconformitãţile constatate şi actele normative ale cãror prevederi nu sunt îndeplinite, Biroul unic având obligaţia sa comunice aceste constatãri solicitantului.
ART. 7
(1) În cazul neeliberarii unuia sau mai multor avize, autorizaţii şi/sau acorduri comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obţinere a acestora, în termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitãrii din nou a acelor taxe pentru care referatele de evaluare conţin concluzii negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de autorizare a functionarii cu plata integrala a taxelor aferente.
ART. 8
Condiţiile pentru eliberarea avizelor, autorizaţiilor şi/sau acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii comercianţilor, perioada de valabilitate şi modalitatea de reinnoire a acestora, precum şi cuantumul taxelor aferente se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministerelor în subordinea cãrora funcţioneazã autoritãţile şi instituţiile publice menţionate la art. 3 alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperatie şi al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 9
Camerele de comerţ şi industrie teritoriale şi autoritãţile publice menţionate la art. 3 alin. (5) vor asigura condiţiile necesare pentru organizarea şi gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comercianţilor, inclusiv arhivarea documentaţiei care a stat la baza eliberãrii avizelor, autorizaţiilor şi/sau a acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii.
ART. 10
(1) O data cu efectuarea înregistrãrii un extras în forma simplificata al încheierii judecãtorului delegat se comunica din oficiu direcţiei generale a finanţelor publice teritoriale, precum şi Regiei Autonome "Monitorul Oficial", spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul în forma simplificata al încheierii, vizat de judecãtorul delegat, va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente: data încheierii, datele de identificare a asociaţilor/ actionarilor, denumirea şi, dacã exista, emblema societãţii comerciale, sediul, forma, obiectul de activitate pe scurt, capitalul social, durata acesteia, codul unic de înregistrare.
(2) La cererea şi pe cheltuiala comerciantului încheierea judecãtorului delegat se publica integral în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(3) La cererea şi pe cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de judecãtorul delegat, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, integral sau în extras.

CAP. 3
Contravenţii
ART. 11
(1) Refuzul nejustificat de a elibera documentele solicitate ori întârzierea nejustificatã a eliberãrii acestora, în conformitate cu dispoziţiile art. 3 alin. (4), ale art. 4 alin. (3), ale art. 5 alin. (2) şi ale art. 6 alin. (2) şi (3), constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Sancţiunile pot fi aplicate şi persoanei juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de personalul abilitat al Ministerului pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperatie sau de persoanele împuternicite de acesta.
ART. 12
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 11 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 25 şi 26.

CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 13
Actele adiţionale modificatoare ale actelor constitutive urmeazã regimul juridic stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.
ART. 14
(1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din <>Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuantumurile taxelor şi onorariilor pentru autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive şi declaraţiilor pe propria rãspundere ale fondatorilor, administratorilor şi cenzorilor privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege, precum şi ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc în suma fixa prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Justiţiei pe baza propunerilor Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Pentru operaţiunile de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor, efectuate de camerele de comerţ şi industrie teritoriale, cuantumurile taxelor şi tarifelor percepute se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a actelor prevãzute la art. 10 se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor Regiei Autonome "Monitorul Oficial", în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) Cuantumurile taxelor, tarifelor şi onorariilor prevãzute la alin. (1)-(3) se indexeazã periodic, în funcţie de rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 15
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta autoritãţile publice abilitate sa elibereze avize, autorizaţii şi/sau acorduri necesare în vederea functionarii comercianţilor vor supune spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a legislaţiei în vigoare, în vederea reducerii numãrului şi simplificarii procedurilor de emitere a acestor documente, inclusiv pentru diminuarea cuantumurilor taxelor aferente.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1) fiecare dintre instituţiile şi autoritãţile publice implicate în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta va încheia cu Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti protocoale privind schimbul de informaţii, procedurile şi termenele de întocmire a documentaţiilor necesare, precum şi formularistica aferentã.
ART. 16
(1) În termen de 12 luni comercianţii constituiţi anterior datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta au obligatã de a solicita, la Biroul unic, preschimbarea actualului certificat de înmatriculare şi a codului fiscal cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare atribuit.
(2) Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti şi Ministerul Finanţelor Publice vor stabili procedura şi formularistica necesare pentru operaţiunea de preschimbare prevãzutã la alin. (1).
(3) Cheltuielile implicate de aplicarea prevederilor alin. (1) se suporta de cãtre camerele de comerţ şi industrie teritoriale şi de unitãţile teritoriale competente ale Ministerului Finanţelor Publice, pentru operaţiunile proprii.
(4) Pana la expirarea termenului prevãzut la alin. (1) comercianţii existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se vor identifica prin utilizarea actualului numãr de înmatriculare în registrul comerţului şi a codului fiscal.
(5) Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1) certificatele de înmatriculare şi cele de înregistrare fiscalã sunt nule de drept.
ART. 17
(1) Prevederile art. 5 alin. (5) şi ale <>art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica în mod corespunzãtor prevederilor art. 4 alin. (4).
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenul înregistrare semnifica atât înmatricularea şi înscrierea mentiunilor prevãzute de <>Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, şi de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cat şi luarea în evidenta a comercianţilor la instituţiile şi autoritãţile publice abilitate, prevãzute la art. 5 alin. (4).
ART. 18
(1) Procedura de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor, stabilitã de prezenta ordonanta de urgenta, se aplica începând cu cea de-a 31-a zi de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data prevãzutã la alin. (1) se abroga:
a) <>art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>art. 41 din Legea nr. 31/1990 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) <>art. 10 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul pentru întreprinderile
mici şi mijlocii şi cooperatie,
Silvia Ciornei

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

p. Ministrul justiţiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat

Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016