Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 74 din 17 iunie 2009  privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea   art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 74 din 17 iunie 2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 434 din 25 iunie 2009
Având în vedere:
- prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 209 din 11 august 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr.1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 277 din 21 octombrie 2005, ale Regulamentului (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 368 din 23 decembrie 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 2.371/2002 al Consiliului din 20 decembrie 2002 privind conservarea şi exploatarea durabilã a resurselor piscicole în conformitate cu politica comunã în domeniul pescuitului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 358 din 31 decembrie 2002, ale Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, seria L, nr. 248 din 16 septembrie 2002, ale Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privitor la Fondul European pentru Pescuit, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 15 august 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 120 din 10 mai 2007, ale Programului Naţional de Dezvoltare Ruralã, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.831 din 16 iulie 2008, şi ale Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007;
- criza financiarã existentã la nivel global care va afecta şi fermierii români potenţiali beneficiari ai fondurilor nerambursabile acordate prin politica comunitarã în domeniul agricol şi al pescuitului;
- cã producãtorii agricoli se aflã în prezent sub presiunea limitãrii posibilitãţilor de creditare generatã de criza financiarã şi sunt din ce în ce mai afectaţi de lipsa de lichiditãţi din economie;
- necesitatea realizãrii de investiţii în agriculturã, a introducerii şi dezvoltãrii de tehnologii noi, a diversificãrii producţiei, a adaptãrii exploataţiilor la standardele comunitare;
- cã în prezent actualul cadru juridic privind gestionarea de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin bugetul propriu, a Fondului European de Garantare pentru Agriculturã, a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã şi a Fondului European de Pescuit nu cuprinde ultimele modificãri ale clasificaţiei bugetare:
- necesitatea asigurãrii cadrului juridic pentru efectuarea plãţilor reprezentând prefinanţarea, cofinanţarea şi finanţarea cheltuielilor neeligibile aferente Fondului European de Garantare pentru Agriculturã, Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã şi Fondului European de Pescuit;
- urgenţa efectuãrii plãţilor cãtre beneficiarii finali ai schemelor de sprijin direct şi mãsuri (finanţate din) FEGA, ai Programului Naţional de Dezvoltare Ruralã şi ai Programului operaţional de pescuit;
- urgenţa deschiderii unui cont al Ministerului Finanţelor Publice la Banca Naţionalã a României, prin care se vor derula fondurile nerambursabile pentru a asigura o protecţie a fondurilor comunitare;
- urgenţa modificãrii cadrului juridic pentru efectuarea plãţilor aferente derulãrii Programului operaţional de pescuit finanţat din Fondul European de Pescuit, în sensul cã din acest an Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale va efectua plãţile cãtre beneficiarii finali şi nu Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit;
- reglementarea unitarã a fluxurilor financiare privind gestionarea fondurilor provenite din Fondul European de Garantare Agricolã, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã şi Fondul European pentru Pescuit, în conformitate cu prevederile bugetare naţionale, în vederea optimizãrii fluxurilor financiare şi a creşterii capacitãţii de absorbţie a fondurilor comunitare,
luând în considerare:
- necesitatea asigurãrii cofinanţãrii de la bugetul de stat a instituţiilor implicate în gestionarea fondurilor comunitare, pentru implementarea programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului, a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, în baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai 2006 de stabilire a mãsurilor financiare comunitare privind punerea în aplicare a politicii comune în domeniul pescuitului şi în domeniul dreptului mãrii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 160 din 14 iunie 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea şi gestionarea datelor necesare conducerii politicii comune a pescuitului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 15 iulie 2000, ale Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea, gestionarea şi utilizarea datelor din sectorul pescuitului şi sprijinirea consultanţei ştiinţifice cu privire la politica comunã în domeniul pescuitului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 60 din 5 martie 2008, ale Regulamentului (CEE) nr. 2.847/93 al Consiliului din 12 octombrie 1993 de instituire a unui sistem de control aplicabil politicii comune din domeniul pescuitului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 261 din 20 octombrie 1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
de asemenea, având în vedere cã pânã în prezent au fost executate de cãtre bãncile comerciale unele dintre garanţiile acordate de fondurile de garantare din fondurile alocate de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale în condiţiile <>Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, republicatã, rezultând creanţe bugetare ce nu pot fi executate în nume propriu de fondurile de garantare, iar în <>Legea nr. 218/2005 , republicatã, nu sunt prevãzute metodologia şi competenţele în acest domeniu al instituţiilor specializate ale Ministerului Finanţelor Publice,
ţinând seama de faptul cã în prezent s-a declanşat procedura reglementatã de <>Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu privire la debitorii în cauzã, pentru a evita pierderea fondurilor alocate de la bugetul de stat din care s-au constituit garanţiile respective, cu urmãri grave asupra procesului de reformã şi modernizare a spaţiului rural românesc, impunându-se cu necesitate completarea, printr-un act normativ în regim de urgenţã, a prevederilor <>Legii nr. 218/2005 , republicatã, - Lege notificatã la Bruxelles prin Planul Naţional de Dezvoltare Ruralã - cu prevederi speciale privind modalitatea de desfãşurare a executãrii silite de competenţa Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
având în vedere cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

TITLUL I
Gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat

CAP. I
Obiectul reglementat. Definiţii

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a prefinanţãrii şi cofinanţãrii aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolã, denumit în continuare FEGA, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, denumit în continuare FEADR, şi Fondul european pentru pescuit, denumit în continuare FEP.
ART. 2
(1) Termenii nereguli, creanţe bugetare rezultate din nereguli, autoritãţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au înţelesurile prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în regulamentele comunitare în materie.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene - sumele care se transferã Guvernului României de cãtre Comisia Europeanã, cu titlu de contribuţie financiarã nerambursabilã acordatã României de cãtre Comunitatea Europeanã, în conformitate cu cadrul financiar multianual prevãzut prin Acordul interinstituţional şi alocãrile prevãzute pentru România de cãtre Comisia Europeanã;
b) prefinanţare - sumele transferate de cãtre Comisia Europeanã din FEADR şi FEP sub forma avansurilor pentru susţinerea începerii şi/sau pe parcursul implementãrii proiectelor finanţate în cadrul Programului Naţional pentru Dezvoltare Ruralã şi Programul operaţional pentru pescuit, în vederea derulãrii corespunzãtoare a acestora;
c) sprijin financiar aferent FEGA - sumele alocate temporar de la buget şi/sau din alte surse prevãzute de lege pentru finanţarea cheltuielilor aferente schemelor de sprijin direct şi mãsurilor FEGA, potrivit art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pânã la transferarea plãţilor lunare de la Comisia Europeanã, inclusiv a avansurilor acordate beneficiarilor FEGA pentru mãsurile prevãzute de urmãtoarele regulamente:
- Regulamentul (CEE) nr. 3.14/92 al Comisiei din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere în aplicare a furnizãrii de alimente din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internã şi în ţãrile terţe, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 3 din 5 ianuarie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 501/2008 al Comisiei din 5 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare ale Regulamentului (CE) nr. 3/2008 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internã şi în ţãrile terţe, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 147 din 6 iunie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei din 15 aprilie 1999 de stabilire a normelor comune de aplicare a sistemului de restituiri la export pentru produsele agricole, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 102 din 17 aprilie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.146/2007 al Comisiei din 2 octombrie 2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile exerciţiului 2008 pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 257 din 3 octombrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei din 2 mai 2000 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte ajutoarele pentru depozitarea privatã în sectorul cãrnii de vitã şi mânzat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 105 din 3 mai 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 826/2008 al Comisiei din 20 august 2008 de stabilire a normelor comune de acordare a ajutorului pentru depozitarea privatã a anumitor produse agricole, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 21 august 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului din 17 mai 1999 privind organizarea comunã a pieţei în sectorul laptelui şi produselor lactate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 160 din 26 iunie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 105/2008 al Comisiei din 5 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte intervenţia pe piaţa untului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 32 din 6 februarie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a unor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 30 din 31 ianuarie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 657/2008 al Comisiei din 10 iulie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru furnizarea laptelui şi a anumitor produse lactate elevilor din instituţii şcolare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 183 din 11 iulie 2008;
- Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei din 9 noiembrie 2005 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte mãsurile de comercializare a smântânii, untului şi untului concentrat pe piaţa comunitarã, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 308 din 25 noiembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 320/2006 al Consiliului din 20 februarie 2006 de instituire a unui regim temporar de restructurare a industriei zahãrului în Comunitatea Europeanã şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 privind finanţarea politicii agricole comune, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 58 din 28 februarie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei din 21 decembrie 2007 de stabilire a normelor de aplicare ale regulamentelor (CE) nr. 2.200/96, (CE) nr. 2.201/96 şi (CE) nr. 1.182/2007 ale Consiliului în sectorul fructelor şi legumelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 350 din 31 decembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comunã a pieţei vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţãrile terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 170 din 30 iunie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 507/2008 al Comisiei din 6 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.673/2000 al Consiliului privind organizarea comunã a pieţelor în sectorul inului şi cânepei pentru fibre, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 149 din 7 iunie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizãri comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole ("Regulamentul unic OCP"), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.043/2005 al Comisiei din 30 iunie 2005 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 3.448/93 al Consiliului în ceea ce priveşte regimul de acordare a restituirilor la export pentru anumite produse agricole exportate sub formã de mãrfuri care nu sunt incluse în anexa I la tratat, precum şi criteriile de stabilire a cuantumurilor sumelor respective, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 172 din 5 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 983/2008 al Comisiei din 3 octombrie 2008 de adoptare a planului de repartizare cãtre statele membre a resurselor imputabile exerciţiului financiar 2009 pentru furnizarea de produse alimentare din stocurile de intervenţie persoanelor celor mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 268 din 9 octombrie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi orice alte regulamente care apar în perioada urmãtoare;
d) cofinanţare publicã - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile, din sumele aprobate în bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordatã de la bugetul de stat pentru alţi beneficiari decât cei prevãzuţi la art. 14 şi 24;
e) cofinanţare privatã - orice contribuţie a beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevãzutã la lit. d), aferentã proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP, care pot fi finanţate atât din contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, cât şi din cofinanţarea publicã şi/sau cofinanţarea privatã, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
g) contribuţie publicã naţionalã totalã - totalul fondurilor publice necesare implementãrii schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA, a Programului Naţional pentru Dezvoltare Ruralã, denumit în continuare PNDR, şi a Programului operaţional pentru pescuit, denumit în continuare POP, format din cofinanţarea publicã şi fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
h) valoarea totalã a proiectului - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementãrii proiectelor aferente schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA, a celor din PNDR şi POP, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei financiare a comunitãţii europene, cofinanţarea publicã şi/sau privatã, precum şi din cheltuieli publice/private, altele decât cele eligibile;
i) Acordul interinstituţional - este acordul încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Europeanã, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetarã şi managementul financiar sãnãtos;
j) programe - documente de programare elaborate de România şi aprobate de Comisia Europeanã, respectiv: PNDR, finanţat din FEADR, şi POP, finanţat din FEP;
k) structuri de implementare - autoritãţile de management, agenţiile de platã, precum şi alte entitãţi prevãzute în regulamentele comunitare şi în legislaţia naţionalã din domeniul politicii agricole comune şi a politicii comune în domeniul pescuitului, aşa cum sunt definite la lit. l)-r);
l) autoritãţi de management - structuri organizatorice din cadrul şi din subordinea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, denumit în continuare MAPDR, responsabile pentru:
- managementul PNDR, caz în care Autoritatea de management este Direcţia generalã dezvoltare ruralã din cadrul MAPDR;
- managementul POP, caz în care Autoritatea de management este Agenţia Naţionalã pentru Pescuit şi Acvaculturã, denumitã în continuare ANPA;
m) agenţii de platã - structuri organizatorice din cadrul şi din subordinea MAPDR, responsabile cu:
- plãţi aferente schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA, caz în care agenţia de platã este Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, denumitã în continuare APIA;
- plãţi aferente programului PNDR, caz în care agenţia de platã este Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit, denumitã în continuare APDRP;
- plãţi aferente programului POP, caz în care rolul agenţiei de platã este îndeplinit de Direcţia generalã buget finanţe şi fonduri europene din cadrul MAPDR;
n) autoritatea de certificare pentru FEGA şi FEADR - organism responsabil cu certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor de platã, înaintea transmiterii acestora cãtre Comisia Europeanã, reprezentat de organismul de coordonare a agenţiilor de plãţi, structurã din subordinea MAPDR;
o) autoritatea de certificare pentru FEP - organism responsabil cu certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor de platã, înaintea transmiterii acestora cãtre Comisia Europeanã, reprezentat de Autoritatea de certificare şi platã, structurã organizatoricã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
p) organismul de certificare - organismul responsabil de certificarea realitãţii, integralitãţii şi acurateţei conturilor agenţiilor de plãţi acreditate care deruleazã fonduri transferate României din FEGA şi FEADR, reprezentat de Autoritatea de audit constituitã pe lângã Curtea de Conturi a României;
r) autoritatea de audit pentru FEP - organism responsabil de verificarea bunei funcţionãri a sistemului de management şi control şi care funcţioneazã independent de autoritatea de management şi de autoritatea de certificare, reprezentat de Autoritatea de audit constituitã pe lângã Curtea de Conturi a României;
s) beneficiari - cei prevãzuţi în PNDR, POP şi în regulamentele comunitare care reglementeazã managementul fondurilor FEGA, FEADR şi FEP.

CAP. II
Mecanismul de finanţare din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat aferente FEGA, FEADR şi FEP

SECŢIUNEA 1
Managementul financiar al FEGA, FEADR şi FEP

ART. 3
Guvernul, prin MAPDR, garanteazã corecta gestionare a contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi asigurã respectarea utilizãrii acesteia, conform reglementãrilor comunitare şi naţionale în vigoare.
ART. 4
(1) MAPDR este autorizat sã gestioneze contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, în limita plafoanelor anuale şi alocãrilor pentru România convenite între Comisia Europeanã şi Guvernul României.
(2) MAPDR asigurã gestionarea contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene prin conturi deschise la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia în cadrul contului de valutã al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţionalã a României.
(3) Conturile aferente gestionãrii contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul ministrului finanţelor publice.
(4) Sumele aferente derulãrii proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executãrii silite pe perioada de valabilitate a contractelor de finanţare.
ART. 5
Contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, aferentã FEGA, FEADR şi FEP, se alocã şi se deruleazã în baza prevederilor regulamentelor comunitare în materie şi a deciziilor Comisiei Europene.

SECŢIUNEA a 2-a
Sprijinul financiar aferent FEGA

ART. 6
În bugetul MAPDR se cuprinde valoarea integralã aferentã implementãrii schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA, cu respectarea prevederilor art. 8, astfel:
a) sumele reprezentând sprijinul financiar aferent FEGA asigurat de la bugetul de stat;
b) sumele reprezentând cofinanţare publicã asiguratã de la bugetul de stat;
c) sumele necesare finanţãrii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuãrii plãţilor;
d) sumele pentru acoperirea plãţii taxei pe valoarea adãugatã, aferentã livrãrilor de bunuri, prestãrilor de servicii şi execuţiei de lucrãri, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiarã a Uniunii Europene;
e) sumele aferente plãţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari;
f) sumele necesare finanţãrii diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente efectuãrii plãţilor cu întârziere cãtre beneficiari, conform art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte ţinerea evidenţei conturilor de cãtre agenţiile de plãţi, declaraţiile de venituri şi cheltuieli şi condiţiile de rambursare a cheltuielilor din FEGA şi FEADR, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 171 din 23 iunie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
h) sumele rezultate din punerea în aplicare a Deciziei de lichidare a conturilor şi a Deciziei de lichidare referitoare la conformitate;
i) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
ART. 7
Sumele aferente fondurilor comunitare se transferã de cãtre MAPDR, prin intermediul APIA, cãtre beneficiarii schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA la termene prevãzute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi ale Comisiei Europene.
ART. 8
Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 6 se stabilesc de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite pe baza estimãrii valorii schemelor de sprijin direct şi mãsurilor ce se vor finanţa din FEGA şi se includ în bugetul de stat.
ART. 9
Sumele lunare rambursate de Comisia Europeanã pânã în a 3-a zi lucrãtoare din a doua lunã care urmeazã celei în care s-a efectuat plata de cãtre APIA şi încasate de MAPDR se vireazã de cãtre MAPDR în contul de venituri ale bugetului de stat.
ART. 10
(1) Beneficiarii publici şi privaţi ai schemelor de sprijin direct şi mãsurilor FEGA pot solicita APIA plata unui avans, potrivit regulamentelor prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. c).
(2) Cuantumul avansului acordat beneficiarului FEGA este cel prevãzut în regulamentele Comisiei Europene prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. c) şi plata acestuia trebuie sã fie subordonatã constituirii unei garanţii care corespunde procentului prevãzut în aceleaşi regulamente.
(3) Beneficiarii privaţi vor constitui garanţia sub forma unei scrisori de garanţie bancarã sau a unui depozit în numerar constituit în contul APIA deschis la Trezoreria Statului.
(4) La efectuarea plãţilor cãtre beneficiari, reprezentând finanţarea schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA, avansurile acordate vor fi deduse din sumele datorate.
(5) Sumele reprezentând avansuri acordate şi nejustificate pânã la termenele specificate în regulamentele comunitare vor fi recuperate de APIA prin executarea garanţiilor. Sumele astfel recuperate, inclusiv sumele în numerar, constituite sub forma depozitelor în trezorerie înainte de acordarea avansurilor, se vor restitui MAPDR, care la rândul sãu va transfera sumele în contul de venituri ale bugetului de stat.
(6) În cazul nejustificãrii avansurilor la termenele prevãzute în regulamentele comunitare, recuperarea sumelor de cãtre APIA se face cu perceperea dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere existente pentru creanţe bugetare, calculate pentru perioada de când s-au acordat şi pânã în momentul recuperãrii. Sumele astfel încasate se vor vira de APIA la MAPDR, care la rândul sãu le va transfera în contul de venituri ale bugetului de stat.
(7) Este interzisã acordarea avansurilor beneficiarilor FEGA care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau de la care nu au fost recuperate în termenele stabilite în regulamentele europene.
ART. 11
Plãţile aferente finanţãrii cheltuielilor de înfiinţare şi susţinere a sistemelor informatice de contabilitate pentru agriculturã se efectueazã de MAPDR.
ART. 12
Disponibilitãţile din fonduri externe nerambursabile FEGA şi fonduri publice aferente sprijinului financiar şi a cofinanţãrii publice prevãzute la art. 6, rãmase la sfârşitul anului bugetar în contul MAPDR, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

SECŢIUNEA a 3-a
Mecanismul de finanţare din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat aferent FEADR

ART. 13
În bugetul MAPDR în calitate de autoritate de management se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 19, urmãtoarele:
a) sumele reprezentând cofinanţare publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor cuprinse în PNDR, alţii decât cei prevãzuţi la art. 14;
b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru finanţarea componentei reprezentând fondurile externe nerambursabile, aferente mãsurilor din PNDR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeanã;
c) sumele necesare finanţãrii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuãrii plãţilor;
d) sumele necesare acoperirii plãţii taxei pe valoarea adãugatã, aferentã livrãrilor de bunuri, prestãrilor de servicii şi execuţiei de lucrãri, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiarã a Uniunii Europene şi/sau din cofinanţarea aferentã, ai cãror beneficiari sunt unitãţi administrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publicã, cu personalitate juridicã;
e) sumele necesare finanţãrii valorii totale a cheltuielilor directe, aşa cum sunt definite la cap. 16 "Operaţiuni de asistenţã tehnicã" din PNDR;
f) sumele necesare finanţãrii diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente achitãrii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene pentru înregistrarea unor nereguli în procesul de derulare a FEADR, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari;
h) sumele rezultate din punerea în aplicare a deciziilor Comisiei Europene de lichidare a conturilor şi cele referitoare la conformitate;
i) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
ART. 14
În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, finanţate din FEADR.
ART. 15
În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEADR.
ART. 16
(1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai cãror beneficiari sunt entitãţi finanţate integral din bugetele acestora.
(2) În bugetele beneficiarilor care sunt entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementãrii proiectelor proprii finanţate din FEADR.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevãzute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţãri rambursabile sau pot utiliza disponibilitãţile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) şi <>art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
Sumele aferente finanţãrii proiectelor cuprinse în PNDR din FEADR se transferã de cãtre MAPDR beneficiarilor prin intermediul APDRP.
ART. 18
(1) Dupã încasarea contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene, aferente plãţilor efectuate cãtre beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externã, MAPDR vireazã sumele respective în contul de venituri ale bugetului de stat.
(2) Dupã autorizarea plãţilor de cãtre APDRP pentru cheltuielile directe efectuate în cadrul mãsurii de asistenţã tehnicã, MAPDR vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene în contul de venituri ale bugetului de stat.
(3) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 14, APDRP vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
(4) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 16 alin. (1), APDRP vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene aferentã proiectelor proprii în contul de venituri ale bugetelor locale.
(5) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 15 şi art. 16 alin. (2), APDRP vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene aferentã proiectelor proprii în contul de disponibil prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
ART. 19
Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 13 se stabilesc de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pe baza valorii contractelor de finanţare aferente proiectelor din cadrul mãsurii de asistenţã tehnicã aflate în implementare, a proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii valorii proiectelor ce urmeazã a fi finanţate în cadrul PNDR şi se includ în bugetul de stat.
ART. 20
(1) Beneficiarii publici şi privaţi ai unui sprijin pentru investiţii, finanţat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui avans, în conformitate cu prevederile din PNDR.
(2) Cuantumul avansului nu poate depãşi 20% din contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene şi contribuţia publicã naţionalã pentru investiţii, iar plata acestuia trebuie sã fie subordonatã constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii eliberate de fondurile de garantare care corespunde procentului de 110% din suma avansului. Suma avansului este prevãzutã în contractul de finanţare încheiat între beneficiar şi agenţia de platã.
(3) În conformitate cu prevederile art. 56 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul investiţiilor pentru care se încheie contracte de finanţare în perioada 2009-2010, cuantumul avansului este de 50% din contribuţia financiarã publicã.
(4) Garanţia este eliberatã în cazul în care APDRP constatã cã suma cheltuielilor reale efectuate care corespund contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi contribuţiei publice naţionale pentru investiţii depãşeşte suma avansului.
(5) Suma avansului se justificã pe bazã de documente pânã la expirarea duratei iniţiale de execuţie a proiectului prevãzute la momentul semnãrii contractului de finanţare.
(6) Beneficiarul poate primi avansul numai dupã avizarea favorabilã de cãtre APDRP a procedurii de achiziţii, conform procedurilor de lucru ale acesteia.
(7) Sumele reprezentând avansuri acordate şi nejustificate pânã la termenul prevãzut la alin. (5) vor fi recuperate de APDRP prin executarea scrisorilor de garanţie. Sumele astfel recuperate se vor restitui MAPDR, care la rândul sãu le va transfera în contul de venituri ale bugetului de stat.
(8) În cazul nejustificãrii avansurilor la termenul prevãzut la alin. (5), recuperarea sumelor de cãtre APDRP se face cu perceperea dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere existente pentru creanţe bugetare, calculate pentru perioada de când s-au acordat şi pânã în momentul recuperãrii. Sumele astfel încasate se vor vira de APDRP la MAPDR, care la rândul sãu le va transfera în conturile prevãzute la art. 4 alin. (2) pentru componenta de finanţare externã şi în contul de venituri ale bugetului de stat pentru componenta de cofinanţare publicã.
(9) Este interzisã acordarea unui avans cãtre un beneficiar FEADR care a beneficiat anterior de avans şi pe care nu l-a justificat sau de la care nu a fost recuperat în termenele stabilite în regulamentele europene.
ART. 21
Disponibilitãţile din fonduri nerambursabile FEADR şi fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi a cofinanţãrii publice prevãzute la art. 13, rãmase la sfârşitul anului bugetar în contul MAPDR, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

SECŢIUNEA a 4-a
Mecanismul de finanţare din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat aferent FEP

ART. 22
În bugetul MAPDR se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 29, urmãtoarele:
a) sumele reprezentând cofinanţare publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor finanţate din FEP, alţii decât cei prevãzuţi la art. 24;
b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru finanţarea componentei reprezentând fondurile externe nerambursabile, aferente mãsurilor din POP, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeanã;
c) sumele necesare finanţãrii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuãrii plãţilor;
d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adãugatã, aferentã livrãrilor de bunuri, prestãrilor de servicii şi execuţiei de lucrãri, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiarã a Uniunii Europene, şi/sau din cofinanţarea aferentã, ai cãror beneficiari sunt unitãţi admninistrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publicã, cu personalitate juridicã;
e) sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor propuse în cadrul mãsurii de Asistenţã tehnicã din POP;
f) sumele necesare finanţãrii diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente plãţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari;
h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
ART. 23
În bugetul ANPA în calitate de ordonator de credite şi autoritate de management pentru POP se va include suma necesarã finanţãrii valorii totale a proiectelor propuse în cadrul mãsurii de Asistenţã tehnicã.
ART. 24
În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, finanţate din FEP.
ART. 25
În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEP.
ART. 26
(1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai cãror beneficiari sunt entitãţi finanţate integral din bugetele acestora.
(2) În bugetele beneficiarilor care sunt entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementãrii proiectelor proprii finanţate din FEP.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevãzute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţãri rambursabile sau pot utiliza disponibilitãţile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) şi <>art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 27
Sumele aferente finanţãrii proiectelor din FEP se transferã de cãtre MAPDR beneficiarilor, aşa cum sunt definiţi în POP.
ART. 28
(1) Dupã încasarea contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene aferente plãţilor efectuate cãtre beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externã, MAPDR vireazã sumele respective în contul de venituri ale bugetului de stat.
(2) Lunar, dupã verificarea documentelor justificative privind plãţile efectuate de cãtre ANPA în cadrul mãsurii de Asistenţã tehnicã, MAPDR vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene în contul de venituri ale bugetului de stat.
(3) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 24, MAPDR vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene în contul de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
(4) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 26 alin. (1), MAPDR vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, aferentã proiectelor proprii în contul de venituri ale bugetelor locale.
(5) Pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 25 şi art. 26 alin. (2), MAPDR vireazã sumele reprezentând contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, aferentã proiectelor proprii în contul de disponibil prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
ART. 29
Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 22 se stabilesc de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite cu rol de organism de platã şi cosemnatar al contractelor de finanţare, pe baza valorii contractelor de finanţare şi a proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii valorii proiectelor ce urmeazã a fi finanţate în cadrul POP, comunicate de ANPA, în calitate de autoritate de management, şi se includ în bugetul de stat.
ART. 30
Disponibilitãţile din fonduri nerambursabile FEP şi fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi a cofinanţãrii publice prevãzute la art. 22, rãmase la sfârşitul anului bugetar în contul MAPDR, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

SECŢIUNEA a 5-a
Alte dispoziţii privind mecanismul financiar al FEGA, FEADR şi FEP

ART. 31
(1) Fondurile prevãzute la art. 8, 19 şi 29, cuprinse în bugetul MAPDR în calitate de ordonator principal de credite, sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificãrilor bugetare şi/sau prin virãri de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului prevãzut în bugetul de stat.
(2) Din fondurile prevãzute la alin. (1) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzãtoare a proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP.
(3) Se autorizeazã MAPDR sã efectueze pe tot parcursul exerciţiului bugetar redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare din FEGA, FEADR şi FEP, precum şi virãri de credite de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, astfel încât sã se asigure implementarea corespunzãtoare a acestor proiecte şi/sau sã se asigure finanţarea unor proiecte noi, prin derogare de la prevederile <>art. 47 din Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare. Aceste modificãri vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 32
(1) Sumele prevãzute la art. 13 lit. d) şi art. 22 lit. d) se acordã prin APDRP şi MAPDR urmãtorilor beneficiari:
a) instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale;
b) autoritãţi ale administraţiei publice locale sau entitãţi publice finanţate integral din bugetele acestora;
c) entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publicã, cu personalitate juridicã, care funcţioneazã în domeniul dezvoltãrii rurale şi de pescuit;
e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridicã pentru activitatea desfãşuratã fãrã scop patrimonial.
(2) Beneficiarii prevãzuţi la alin. (1), care, potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îşi exercitã dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din FEADR şi FEP, au obligaţia sã restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã dedusã, a cãrei contravaloare a fost plãtitã beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, în condiţiile stabilite prin normele metodologice.
ART. 33
Pentru derularea operaţiunilor financiare aferente derulãrii schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate din FEGA şi a proiectelor finanţate din FEADR şi FEP, instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia sã deschidã conturi în sistemul Trezoreriei Statului, conform prevederilor legale în vigoare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea acestor conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituţii financiar-bancare.

CAP. III
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate aferente schemelor de sprijin direct şi mãsurilor FEGA şi celor de la nivelul programelor PNDR şi POP

ART. 34
(1) Proiectele implementate în cadrul programelor PNDR şi POP sunt considerate acţiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul programelor PNDR şi POP pot fi anuale sau multianuale.
(3) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementãrii programelor PNDR şi POP se stabilesc având în vedere deciziile Comisiei Europene de adoptare a acestora şi se reflectã în anexa la bugetul MAPDR.
(4) În cazul plãţilor aferente schemelor de sprijin direct şi mãsurilor FEGA, APIA efectueazã angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora.
(5) În cazul plãţilor aferente proiectelor implementate în cadrul programului PNDR, APDRP efectueazã angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora.
(6) În cazul plãţilor aferente proiectelor implementate în cadrul programului POP, MAPDR efectueazã angajarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, iar ANPA lichidarea acestora, cu excepţia cheltuielilor privind implementarea proiectelor aferente mãsurii de Asistenţã tehnicã, situaţie în care angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor se efectueazã de ANPA.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 35
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul ministrului finanţelor publice, se aprobã normele metodologice de aplicare a acesteia.
ART. 36
Sumele neutilizate pânã la data de 31 decembrie 2008, rãmase în contul de disponibil al MAPDR "Disponibil fonduri externe nerambursabile FEGA" se utilizeazã în continuare pentru finanţarea schemelor de sprijin direct şi a mãsurilor finanţate din FEGA, pânã la lichidarea lui.
ART. 37
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã:
a) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 18 septembrie 2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 492/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 17 martie 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 168/2008 .
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, dispoziţiile contrare acesteia nu sunt aplicabile derulãrii schemelor de sprijin direct, mãsurilor finanţate din FEGA şi proiectelor/propunerilor de proiecte finanţate din FEADR şi FEP.
ART. 38
Pânã la data intrãrii în vigoare a normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã în mod corespunzãtor, în mãsura în care acestea nu contravin prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, prevederile:
a) Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 293/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.014/2008 ;
c) Instrucţiunilor pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune, alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin <>Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale nr. 236/2008 ;
d) Instrucţiunile pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin <>Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale nr. 620/2008 .

TITLUL II
Gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului

CAP. I
Obiectul reglementat. Definiţii

ART. 39
Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a cofinanţãrii aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor comunitare acordate pentru implementarea programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului.
ART. 40
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) fonduri externe nerambursabile - sume care se transferã Guvernului României de cãtre Comisia Comunitãţii Europene, cu titlu de contribuţie financiarã nerambursabilã acordatã României de cãtre Comunitatea Europeanã, în conformitate cu deciziile Comisiei;
b) prefinanţare - sumele transferate de cãtre Comisia Europeanã sub forma avansurilor pentru susţinerea începerii implementãrii proiectelor finanţate în cadrul programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului;
c) fonduri publice - aşa cum sunt definite de <>Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare;
d) structuri de implementare - Agenţia Naţionalã pentru Pescuit şi Acvaculturã, denumitã în continuare ANPA;
e) cofinanţarea publicã - suma alocatã de la bugetul de stat, pentru finanţarea contribuţiei naţionale, ca parte a cheltuielilor publice totale eligibile alocate prin programul de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi prin programul de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, conform Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai 2006 de stabilire a mãsurilor financiare comunitare privind punerea în aplicare a politicii comune în domeniul pescuitului şi în domeniul dreptului mãrii, Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea şi gestionarea datelor necesare conducerii politicii comune a pescuitului, Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea, gestionarea şi utilizarea datelor din sectorul pescuitului şi sprijinirea consultanţei ştiinţifice cu privire la politica comunã în domeniul pescuitului şi Regulamentului (CEE) nr. 2.847/1993 al Consiliului din 12 octombrie 1993 de instituire a unui sistem de control aplicabil politicii comune din domeniul pescuitului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de ANPA pentru implementarea Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, care pot fi finanţate atât din fonduri externe nerambursabile, cât şi din cofinanţarea publicã, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
g) contribuţie publicã naţionalã totalã - totalul fondurilor publice necesare implementãrii Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, format din cofinanţarea publicã şi fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
h) programe - documente de programare elaborate de ANPA şi aprobate de Comisia Europeanã, respectiv Programul de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi Programul de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului;
i) beneficiarul programelor - ANPA;
j) valoare totalã a proiectului - totalul cheltuielilor necesare implementãrii proiectelor aferente Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, format din contravaloarea contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene, cofinanţarea publicã, precum şi din cheltuieli publice, altele decât cele eligibile;
k) Acordul interinstituţional - acordul încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Europeanã, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetarã şi managementul financiar sãnãtos.

CAP. II
Managementul financiar al Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi al Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului

ART. 41
Guvernul, prin MAPDR, garanteazã corecta gestionare a contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi asigurã respectarea utilizãrii acesteia conform destinaţiei stabilite prin Programul de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi prin Programul de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului.
ART. 42
(1) MAPDR asigurã gestionarea contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene prin conturi deschise la instituţii financiar-bancare, la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia în cadrul contului de valutã al Ministerului Finanţelor Publice, deschis la Banca Naţionalã a României.
(2) Conturile aferente gestionãrii contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 43
Alocarea fondurilor externe nerambursabile de cãtre Comunitatea Europeanã se efectueazã potrivit cerinţelor prevãzute în cadrul financiar multianual prevãzut de Acordul interinstituţional sau în alte documente, încheiate ori convenite între Comisia Europeanã şi Guvernul României.
ART. 44
(1) Fondurile externe nerambursabile aferente implementãrii Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului se alocã şi se deruleazã în baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului, ale Regulamentului (CEE) nr. 2.847/1993 al Consiliului şi a programelor aprobate de Comisia Europeanã.
(2) Fondurile externe nerambursabile destinate efectuãrii cheltuielilor Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului se vireazã de cãtre Comisia Europeanã în douã tranşe, astfel: o prefinanţare reprezentând echivalentul a 50% din contribuţia comunitarã stipulatã în decizia de aprobare a programului naţional şi o platã anualã a soldului dupã finalizarea programului.
(3) Fondurile externe nerambursabile destinate efectuãrii cheltuielilor Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului se vireazã de cãtre Comisia Europeanã astfel: o prefinanţare reprezentând un avans de pânã la 50% din contribuţia financiarã prevãzutã în decizia de aprobare a programului, plãţi intermediare şi plata finalã a contribuţiei.

CAP. III
Contribuţia publicã naţionalã

ART. 45
Sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor aferente Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului se cuprind integral în bugetul MAPDR, ca ordonator principal de credite.
ART. 46
Dupã autorizarea cheltuielilor, conform prevederilor comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate din fonduri externe nerambursabile se vireazã de MAPDR, în conturile de venituri ale bugetului de stat.
ART. 47
În limita creditelor bugetare aprobate, MAPDR vireazã sumele cuvenite la ANPA.
ART. 48
Disponibilitãţile din fondurile aferente derulãrii programelor, destinate finanţãrii acestora, rãmase în conturile MAPDR la sfârşitul anului bugetar, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
ART. 49
(1) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementãrii fiecãrui program se stabilesc având în vedere deciziile anuale ale Comisiei Europene de adoptare a acestora şi se reflectã în anexa la bugetul MAPDR, în calitate de ordonator principal de credite.
(2) Angajarea cheltuielilor în baza creditelor prevãzute la alin. (1), precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora se efectueazã de ANPA.
ART. 50
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul ministrului finanţelor publice, se aprobã normele metodologice de aplicare a acesteia.

TITLUL III
Modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare

ART. 51
<>Art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei Fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de cãtre fondurile de garantare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Creanţele fondurilor de garantare rezultate din contractele de garantare, executate de instituţiile de credit, au regim de creanţã bugetarã şi sunt venituri ale bugetului de stat.
(2) Executarea silitã a creanţelor bugetare prevãzute la alin. (1) se efectueazã potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezintã titlu executoriu, potrivit legii, transmis de fondurile de garantare.
(3) În cazul debitorilor aflaţi în procedura insolvenţei, înscrierea la masa credalã pentru creanţele prevãzute la alin. (1) se efectueazã de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. sau Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii IFN - S.A., dupã caz.
(4) Sumele încasate potrivit alin. (2) şi (3) sunt venituri ale bugetului de stat.
(5) În biletul la ordin prevãzut la alin. (2), suma pe care debitorul se obligã sã o plãteascã va fi înscrisã în moneda în care a fost acordat creditul.
(6) Pentru neplata la scadenţa înscrisã în biletul la ordin a sumei determinate prin acesta, debitorul datoreazã majorãri de întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale."

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Ilie Sârbu

Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 17 iunie 2009.
Nr. 74.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016