Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 72 din 17 iunie 2009  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 72 din 17 iunie 2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 426 din 23 iunie 2009
Având în vedere faptul cã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2009 privind unele mãsuri în domeniul legislaţiei referitoare la achiziţiile publice, care modificã şi completeazã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , care a intrat în vigoare la data de 12 martie 2009, au fost introduse numeroase modificãri ale cadrului legislativ din România în materia achiziţiilor publice,
ţinând cont de faptul cã, dupã intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 19/2009 , au fost sesizate o serie de neconcordanţe între unele prevederi ale acestei ordonanţe de urgenţã cu Directiva 2007/66/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2007 de modificare a directivelor 89/665/CEE şi 92/13/CEE ale Consiliului în ceea ce priveşte ameliorarea eficacitãţii cãilor de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţii publice, de naturã a atrage declanşarea procedurii de încãlcare de cãtre România a dreptului comunitar, conform art. 226 din Tratatul privind Comunitãţile Europene, şi de a genera ulterior corecţii financiare pentru contractele finanţate din fonduri comunitare,
ţinând cont de toate aceste precizãri, precum şi de perioada lungã pe care o presupune procedura parlamentarã, se impune iniţierea unei ordonanţe de urgenţã pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, prin care sã fie îmbunãtãţit, în continuare, cadrul de reglementare a achiziţiilor publice.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 16, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) În cazul în care autoritatea contractantã atribuie un contract de achiziţie publicã ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci obligaţia de a aplica prezenta ordonanţã de urgenţã se impune numai pentru contracte a cãror valoare este mai mare decât cea prevãzutã la art. 57 alin. (2) şi se limiteazã numai la prevederile art. 35-38 şi art. 56. Contestaţiile privind procedura de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor cap. IX."

2. La articolul 77, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul prevãzut la art. 40 alin. (2), autoritatea contractantã are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la dispoziţia operatorului economic cât mai repede posibil, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã 4 zile de la primirea unei solicitãri din partea acestuia."

3. Articolul 80 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - Autoritatea contractantã are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi adresa indicate în anunţul de participare, în mãsura în care nu a devenit incidentã obligaţia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 72, cu excepţia cazului în care termenul de depunere a ofertelor a fost decalat în urma suspendãrii procedurii."

4. La articolul 92, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 92. - (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 91 alin. (2), în mãsura în care clarificãrile sunt solicitate în timp util, rãspunsul autoritãţii contractante la aceste solicitãri trebuie sã fie transmis nu mai târziu de 6 zile înainte de data-limitã stabilitã pentru depunerea ofertelor. În cazul accelerãrii procedurii de licitaţie restrânsã, rãspunsul autoritãţii contractante trebuie sã fie transmis nu mai târziu de 4 zile înainte de data-limitã stabilitã pentru depunerea ofertelor."

5. La articolul 115, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul prevãzut la art. 40 alin. (2), autoritatea contractantã are obligaţia de a pune documentaţia descriptivã la dispoziţia operatorului economic cât mai repede posibil, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã 4 zile de la primirea unei solicitãri din partea acestuia."

6. Dupã articolul 119 se introduc douã noi articole, articolele 119^1 şi 119^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 119^1. - (1) Orice candidat selectat are dreptul de a solicita clarificãri privind documentaţia descriptivã.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a rãspunde, în mod clar, complet si fãrã ambiguitãţi, cât mai repede posibil, la orice clarificare solicitatã, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã, de regulã, 3 zile lucrãtoare de la primirea unei astfel de solicitãri din partea operatorului economic.
(3) Autoritatea contractantã are obligaţia de a transmite rãspunsurile - însoţite de întrebãrile aferente - cãtre toţi candidaţii selectaţi, luând mãsuri pentru a nu dezvãlui identitatea celui care a solicitat clarificãrile respective.
Art. 119^2. - (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 119^1 alin. (2), în mãsura în care clarificãrile sunt solicitate în timp util, rãspunsul autoritãţii contractante la aceste solicitãri trebuie sã fie transmis nu mai târziu de 6 zile înainte de data-limitã stabilitã pentru începerea negocierilor. În cazul accelerãrii procedurii de negociere, rãspunsul autoritãţii contractante trebuie sã fie transmis nu mai târziu de 4 zile înainte de data-limitã stabilitã pentru începerea negocierilor.
(2) În cazul în care operatorul economic nu a transmis solicitarea de clarificare în timp util, punând astfel autoritatea contractantã în imposibilitate de a respecta termenul prevãzut la alin. (1), aceasta din urmã are totuşi obligaţia de a rãspunde la solicitarea de clarificare, în mãsura în care perioada necesarã pentru elaborarea şi transmiterea rãspunsului face posibilã primirea acestuia de cãtre operatorii economici înainte de datalimitã de începere a negocierilor."

7. La articolul 122 litera e), ultima tezã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Ca regulã generalã, durata unor astfel de contracte, precum şi cea a contractelor reînnoite nu poate fi mai mare de 3 ani;".

8. La articolul 182, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care existã incertitudini în ceea ce priveşte situaţia personalã a respectivilor candidaţi/ofertanţi, autoritatea contractantã are dreptul de a solicita în mod direct informaţii de la autoritãţile competente care emit documente de natura celor prevãzute la alin. (1). În ceea ce priveşte cazurile menţionate la art. 180, în conformitate cu legislaţia internã a statului în care sunt stabiliţi candidaţii sau ofertanţii, aceste solicitãri se referã la persoane fizice şi persoane juridice, inclusiv, dupã caz, la directori de companii sau la orice persoanã cu putere de reprezentare, de decizie ori de control în ceea ce priveşte candidatul sau ofertantul."

9. La articolul 188 alineatul (2), litera h) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"h) informaţii privind partea din contract pe care operatorul economic are, eventual, intenţia sã o subcontracteze."

10. La articolul 188 alineatul (3), litera g) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"g) informaţii privind partea din contract pe care operatorul economic are, eventual, intenţia sã o subcontracteze."

11. La articolul 190, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care ofertantul/candidatul îşi demonstreazã capacitatea tehnicã şi profesionalã invocând şi susţinerea acordatã, în conformitate cu prevederile alin. (1), de cãtre o altã persoanã, atunci acesta are obligaţia de a dovedi susţinerea de care beneficiazã, de regulã, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, încheiat în formã autenticã, prin care aceasta confirmã faptul cã va pune la dispoziţia candidatului/ofertantului resursele tehnice şi profesionale invocate. Persoana care asigurã susţinerea tehnicã şi profesionalã nu trebuie sã se afle în situaţia care determinã excluderea din procedura de atribuire, conform prevederilor art. 180."

12. Articolul 205 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 205. - (1) Contractele/acordurile-cadru care intrã în sfera de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã pot fi încheiate numai dupã împlinirea termenelor de:
a) 11 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii, în cazul în care valoarea estimatã, conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv este mai mare decât pragurile valorice prevãzute la art. 55 alin. (2);
b) 6 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii, în cazul în care valoarea estimatã, conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv este egalã sau mai micã decât pragurile valorice prevãzute la art. 55 alin. (2).
(2) Contractele/acordurile-cadru care intrã în sfera de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţe, încheiate înainte de împlinirea termenelor prevãzute la alin. (1), sunt lovite de nulitate.
(3) Respectarea termenelor prevãzute la alin. (1) este facultativã în urmãtoarele cazuri:
a) atunci când prezenta ordonanţã de urgenţã nu prevede obligativitatea publicãrii unui anunţ sau a unei invitaţii de participare;
b) atunci când contractul/acordul-cadru respectiv urmeazã sã fie încheiat cu un operator economic care a fost singurul ofertant la respectiva procedurã de atribuire şi nu existã alţi operatori economici implicaţi în procedura de atribuire;
c) atunci când este atribuit un contract subsecvent unui acord-cadru sau ca urmare a utilizãrii unui sistem dinamic de achiziţie."

13. La articolul 209, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Dispoziţiile alin. (1) nu pot aduce atingere obligaţiei autoritãţii contractante de a anula o procedurã de atribuire în urma unei hotãrâri judecãtoreşti sau a unei decizii în acest sens a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor."

14. La articolul 213 alineatul (1), litera o) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"o) raportul de activitate şi, dupã caz, notele intermediare şi avizul consultativ emis în conformitate cu prevederile legale, referitor la funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, dacã este cazul;".

15. La articolul 223, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie pentru contractul de concesiune de lucrãri publice, în situaţiile în care valoarea estimatã a acestuia este mai mare decât echivalentul în lei a 5.000.000 euro."

16. La articolul 227, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 227. - (1) În cazul în care concesionarul nu are calitatea de autoritate contractantã în sensul prevederilor art. 8 lit. a)-c), acesta are totuşi obligaţia, atunci când atribuie un contract de lucrãri sau de servicii unei terţe pãrţi, de a publica un anunţ de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în SEAP şi în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice, în toate situaţiile în care valoarea estimatã a contractului care urmeazã sã fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 5.000.000 euro, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 122. Determinarea valorii estimate a contractului se realizeazã conform regulilor prevãzute la art. 23 şi la cap. II secţiunea a 2-a."

17. La articolul 255, dupã alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care cu privire la acelaşi obiect au fost formulate atât contestaţie în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi acţiune la instanţa judecãtoreascã, aceasta din urmã, pentru asigurarea unei bune judecãţi, va putea dispune, la cererea pãrţilor sau din oficiu, prin încheiere, întrunirea cauzelor. Încheierea poate fi atacatã numai odatã cu fondul.
(1^2) Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor va transmite dosarul în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii prevãzute la alin. (1^1).
(1^3) În scopul prevãzut la alin. (1^1), autoritatea contractantã va încunoştinţa instanţa despre existenţa contestaţiei prevãzute la acelaşi alineat."

18. La articolul 255, partea introductivã a alineatului (2) şi litera a) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prevederilor alin. (1), prin persoanã vãtãmatã se înţelege orice operator economic care:
a) are sau a avut un interes legitim în legãturã cu respectiva procedurã de atribuire;".

19. La articolul 255, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Orice referire, pe parcursul prezentului capitol, la aplicarea procedurii de atribuire include toate cazurile menţionate la art. 9, precum şi orice alte contracte sau proceduri care intrã în sfera de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã."

20. Articolul 256 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 256. - (1) În vederea soluţionãrii contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţionalã, partea care se considerã vãtãmatã are dreptul sã se adreseze Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu respectarea prevederilor art. 256^2 şi 270-271.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), litigiile privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrãri aferente infrastructurii de transport de interes naţional, aşa cum este definitã de legislaţia în vigoare, sunt de competenţa exclusivã a Curţii de Apel Bucureşti."

21. Articolul 256^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 256^1. - (1) Înainte de a se adresa instanţei competente, persoana vãtãmatã notificã autoritatea contractantã cu privire la pretinsa încãlcare a dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice şi la intenţia de a sesiza instanţa judecãtoreascã competentã. Dispoziţiile art. 205 şi 256^2 rãmân aplicabile.
(2) Lipsa notificãrii prevãzute la alin. (1) nu împiedicã introducerea cererii în faţa instanţei judecãtoreşti competente.
(3) Notificarea prevãzutã la alin. (1) nu are ca efect suspendarea de drept a procedurii de atribuire. Dupã primirea notificãrii, autoritatea contractantã poate adopta orice mãsuri pe care le considerã necesare pentru remedierea pretinsei încãlcãri, inclusiv suspendarea procedurii de atribuire sau revocarea unui act emis în cadrul respectivei proceduri.
(4) Mãsurile adoptate potrivit alin. (3) se comunicã în termen de o zi lucrãtoare atât persoanei care a notificat autoritatea contractantã, cât şi celorlalţi operatori economici implicaţi în procedura de atribuire.
(5) Persoana vãtãmatã care a notificat autoritatea contractantã potrivit dispoziţiilor alin. (1) se poate adresa de îndatã instanţei judecãtoreşti competente, fãrã a fi obligatã sã aştepte comunicarea mãsurilor luate de autoritatea contractantã potrivit alin. (3).
(6) Persoana vãtãmatã care, primind comunicarea prevãzutã la alin. (4), considerã cã mãsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea pretinsei încãlcãri va transmite autoritãţii contractante o notificare de renunţare la dreptul de a formula acţiune în justiţie sau, dupã caz, de renunţare la judecarea acţiunii în ceea ce priveşte respectiva încãlcare.
(7) Dispoziţiile alin. (1)-(6) se aplicã în mod corespunzãtor în cazul prevãzut la art. 256 alin. (1)."

22. La articolul 256^2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 256^2. - (1) Persoana vãtãmatã poate sesiza Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau, dupã caz, instanţa judecãtoreascã competentã în vederea anulãrii actului şi/sau recunoaşterii dreptului pretins ori a interesului legitim, în termen de:
a) 10 zile începând cu ziua urmãtoare luãrii la cunoştinţã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, despre un act al autoritãţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea contractului care urmeazã sã fie atribuit, estimatã conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, este mai mare decât pragurile valorice prevãzute la art. 55 alin. (2);
b) 5 zile începând cu ziua urmãtoare luãrii la cunoştinţã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, despre un act al autoritãţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea contractului care urmeazã sã fie atribuit, estimatã conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, este egalã sau mai micã decât pragurile valorice prevãzute la art. 55 alin. (2)."

23. La articolul 263, alineatele (2), (3) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Evaluarea activitãţii Consiliului se efectueazã lunar de cãtre o comisie.
(3) Comisia prevãzutã la alin. (2) este alcãtuitã din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) un reprezentant al Autoritãţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;
b) 2 reprezentanţi ai Parlamentului României, respectiv un senator şi un deputat, desemnaţi de cãtre cele douã Camere ale Parlamentului;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici;
d) un reprezentant al Consiliului Concurenţei.
......................................................................
(5) Procedura de evaluare a activitãţii Consiliului şi a preşedintelui acestuia vizeazã exclusiv activitatea administrativã şi organizatoricã şi se stabileşte prin ordin al secretarului general al Guvernului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I."

24. La articolul 277, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul primirii unei contestaţii de cãtre Consiliu şi de cãtre autoritatea contractantã, pentru care nu s-a luat act de renunţare conform prevederilor alin. (2), autoritatea contractantã nu are dreptul de a încheia contractul pânã la data expirãrii termenului prevãzut la art. 281 alin. (1), dacã partea interesatã nu a introdus plângere la instanţa judecãtoreascã competentã. În cazul în care expirarea termenului prevãzut la art. 281 alin. (1) este anterioarã expirãrii termenelor de aşteptare prevãzute la art. 205 alin. (1) şi la art. 206 alin. (3), inclusiv când aceste termene privesc cazurile prevãzute la art. 287^12 alin. (1) şi la art. 287^13 lit. a), autoritatea contractantã are dreptul de a încheia contractul numai dupã împlinirea termenelor de aşteptare respective. Dacã decizia Consiliului a fost atacatã cu plângere, dispoziţiile art. 287^7 şi 287^8 se aplicã în mod corespunzãtor."

25. La articolul 285, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În situaţia în care instanţa admite plângerea, modificã decizia Consiliului şi constatã cã actul autoritãţii contractante a încãlcat prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, iar contractul a fost încheiat înainte de pronunţare, încãlcându-se astfel prevederile art. 277 alin. (3), dispoziţiile art. 287^10 alin. (1) lit. b), alin. (2), (3), (4), (5) şi (6) sau, dupã caz, ale art. 287^11 se aplicã în mod corespunzãtor."

26. Articolul 286 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 286. - (1) Procesele şi cererile privind actele autoritãţilor contractante, acordarea despãgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum şi cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilateralã a contractelor de achiziţie publicã se soluţioneazã în primã instanţã de cãtre secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului în circumscripţia cãruia se aflã sediul autoritãţii contractante, cu excepţia litigiilor privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrãri aferente infrastructurii de transport de interes naţional, care se soluţioneazã în primã instanţã de cãtre Curtea de Apel Bucureşti.
(2) Litigiile privind desfãşurarea procedurilor de atribuire care intrã în sfera de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi cele privind drepturile şi obligaţiile contractate în cadrul acestor proceduri se soluţioneazã de urgenţã şi cu precãdere, potrivit dispoziţiilor art. 720^2-720^7 şi art. 720^9 din Codul de procedurã civilã, care se aplicã în mod corespunzãtor."

27. La articolul 287^8, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care hotãrârea prin care instanţa a soluţionat cauza este comunicatã înainte de expirarea termenelor prevãzute la art. 205 alin. (1) şi la art. 206 alin. (3), inclusiv când aceste termene privesc cazurile prevãzute la art. 287^12 alin. (1) şi la art. 287^13 lit. a), autoritatea contractantã are dreptul de a încheia contractul numai dupã împlinirea termenelor respective."

28. Articolul 287^10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^10. - (1) Instanţa constatã nulitatea contractului în urmãtoarele cazuri:
a) autoritatea contractantã a atribuit contractul fãrã sã respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de participare conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã;
b) au fost încãlcate prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 287^8 alin. (1) şi (2), dacã aceastã încãlcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care aceastã încãlcare este combinatã cu încãlcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor publice, dacã aceastã din urmã încãlcare a afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul;
c) autoritatea contractantã nu a respectat prevederile art. 150 sau ale art. 158-160.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care instanţa considerã, dupã analizarea tuturor aspectelor relevante, cã motive imperative de interes general impun menţinerea efectelor contractului, aceasta va dispune, în schimb, sancţiuni alternative, dupã cum urmeazã:
a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea termenului de execuţie al acestuia; şi/sau
b) aplicarea unei amenzi autoritãţii contractante, cuprinsã între 2% şi 15% din valoarea obiectului contractului, cuantumul acesteia fiind invers proporţional cu posibilitatea de a limita efectele contractului, conform dispoziţiilor lit. a).
(3) La aplicarea sancţiunilor alternative prevãzute la alin. (2), instanţa va avea în vedere ca acestea sã fie eficiente, proporţionate şi descurajante.
(4) Acordarea de despãgubiri nu reprezintã o sancţiune alternativã adecvatã în sensul prevederilor alin. (2).
(5) Interesele economice legate de capacitatea contractului de a produce efecte pot fi avute în vedere ca motiv imperativ numai dacã, în circumstanţe excepţionale, absenţa efectelor ar conduce la consecinţe disproporţionate. Interesele economice în legãturã directã cu contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de întârzieri în executarea contractului, costurile generate de lansarea unei noi proceduri de atribuire, costurile generate de schimbarea operatorului economic care va îndeplini contractul sau costurile cu privire la obligaţiile legale generate de absenţa efectelor contractului, nu constituie motive imperative de interes general.
(6) În toate cazurile în care sancţiunea nulitãţii prevãzutã la alin. (1) nu poate avea efect retroactiv, întrucât desfiinţarea obligaţiilor contractuale deja executate este imposibilã, instanţa va aplica în plus şi sancţiunea prevãzutã la alin. (2) lit. b)."

29. Articolul 287^11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^11. - În cazul unei încãlcãri a prevederilor art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 287^8 alin. (1) şi (2), care nu face obiectul art. 287^10 alin. (1) lit. b), instanţa poate decide, dupã analizarea tuturor aspectelor relevante, dacã va constata nulitatea contractului sau dacã este suficient sã dispunã sancţiuni alternative precum cele prevãzute la art. 287^10 alin. (2)."

30. La articolul 287^12, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^12. - (1) Prevederile art. 287^10 alin. (1) lit. a) nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantã, considerând cã se încadreazã în una dintre situaţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã în care are dreptul de a nu transmite spre publicare un/o anunţ/invitaţie de participare, a procedat dupã cum urmeazã:
a) a publicat în mod voluntar în SEAP şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un anunţ pentru asigurarea transparenţei, prin care îşi exprimã intenţia de a încheia contractul respectiv. Anunţul pentru asigurarea transparenţei trebuie sã conţinã urmãtoarele informaţii: numele şi datele de contact ale autoritãţii contractante, descrierea obiectului contractului, justificarea deciziei autoritãţii contractante de atribuire a contractului fãrã publicarea prealabilã în SEAP şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a unui anunţ de participare, numele şi datele de contact ale operatorului economic în favoarea cãruia a fost luatã o decizie de atribuire şi, dacã este cazul, orice altã informaţie consideratã utilã de autoritatea contractantã;
b) a încheiat contractul respectând, din proprie iniţiativã, prevederile art. 205 alin. (1), termenele curgând în acest caz de la data publicãrii anunţului prevãzut la lit. a)."

31. Articolul 287^13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^13. - Prevederile art. 287^10 alin. (1) lit. c) nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantã, considerând cã a respectat prevederile art. 150 sau, dupã caz, ale art. 158-160, a procedat dupã cum urmeazã:
a) a comunicat ofertanţilor implicaţi decizia de atribuire a contractului, cu respectarea prevederilor art. 206 alin.(1) şi (2) şi ale art. 207, sub rezerva dispoziţiilor art. 208; şi
b) a încheiat contractul respectând, din proprie iniţiativã, prevederile art. 205 alin. (1) şi ale art. 206 alin. (3), termenele curgând în acest caz de la data transmiterii comunicãrii prevãzute la lit. a)."

32. Articolul 287^14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^14. - (1) Constatarea nulitãţii contractului, în condiţiile prevãzute la art. 287^10 alin. (1), se poate solicita şi prin acţiune separatã, în termen de:
a) cel mult 30 de zile începând cu ziua urmãtoare:
- publicãrii anunţului de atribuire a contractului, în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (2), art. 48, 50 şi 56, cu condiţia ca respectivul anunţ sã conţinã justificarea deciziei autoritãţii contractante de a atribui contractul fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; sau
- informãrii de cãtre autoritatea contractantã a ofertanţilor şi candidaţilor interesaţi cu privire la încheierea contractului, cu condiţia ca informarea sã fie însoţitã de un rezumat al motivelor pertinente stabilite la art. 207, sub rezerva dispoziţiilor art. 208. Aceastã opţiune se aplicã şi în cazurile menţionate la art. 205 alin. (3) lit. c);
b) cel mult 6 luni începând cu ziua urmãtoare încheierii contractului, în cazurile în care nu au fost respectate condiţiile prevãzute la lit. a).
(2) Cererea introdusã dupã expirarea termenelor prevãzute la alin. (1) se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor art. 287^11."

33. Articolul 287^17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 287^17. - (1) Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, la instanţele judecãtoreşti, având ca obiect contractele care intrã în sfera de aplicare a acesteia, precum şi cele pentru repararea prejudiciului cauzat se taxeazã, în funcţie de valoare, dupã cum urmeazã:
a) pânã la valoarea de 40.000 lei inclusiv - 1% din aceastã valoare;
b) între 40.001 lei şi 400.000 lei inclusiv - 400 lei + 0,1% din ceea ce depãşeşte 40.001 lei;
c) între 400.001 lei şi 4.000.000 lei inclusiv - 760 lei + 0,01% din ceea ce depãşeşte 400.001 lei;
d) între 4.000.001 lei şi 40.000.000 lei inclusiv - 1.120 lei + 0,001% din ceea ce depãşeşte 4.000.001 lei;
e) între 40.000.001 lei şi 400.000.000 lei inclusiv - 1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depãşeşte 40.000.001 lei;
f) între 400.000.001 lei şi 4.000.000.000 lei inclusiv - 1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depãşeşte 400.000.001 lei;
g) peste 4.000.000.000 lei - 2.200 lei.
(2) Cererile privind anularea actului juridic nepatrimonial, obligarea autoritãţii de a emite un act juridic nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea cereri neevaluabile în bani se taxeazã cu 4 lei.
(3) Dispoziţiile <>art. 14 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, rãmân aplicabile."

34. La articolul 293, litera j) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"j) utilizarea altor criterii de atribuire a contractului de achiziţie publicã decât a celor prevãzute la art. 198, inclusiv utilizarea criteriilor de calificare şi selecţie ca factori de evaluare a ofertelor;".

35. La articolul 295, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 24 de luni de la data sãvârşirii faptei."

36. La articolul 296^1, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) autoritatea contractantã se aflã în unul dintre cazurile prevãzute la art. 287^10 alin. (1);".

ART. II
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş

Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice,
Cristina Trãilã

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Ministrul
transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Bucureşti, 17 iunie 2009.
Nr. 72.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016