Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 7 din 2 februarie 2011  pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 7 din 2 februarie 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 111 din 11 februarie 2011

    Având în vedere necesitatea asigurãrii condiţiilor legislative şi instituţionale pentru asigurarea dezvoltãrii durabile, coerente şi integrate a teritoriului naţional se impune adoptarea rapidã a unor mãsuri de armonizare a activitãţilor de planificare urbanã şi teritorialã, în conformitate cu principiile europene ale dezvoltãrii teritoriale şi urbane durabile asumate de România prin semnarea Agendei teritoriale europene, a Cartei de la Leipzig privind oraşele europene durabile, a Declaraţiei de la Toledo privind regenerarea integratã şi a Convenţiei europene a peisajului.
    Neadoptarea unor mãsuri urgente în vederea:
    - clarificãrii responsabilitãţilor şi atribuţiilor administraţiei publice de specialitate;
    - consolidãrii rolului autoritãţilor publice de garant al dezvoltãri durabile şi coerente a teritoriului naţional, în calitate de responsabil în procesul de planificare şi control al dezvoltãrii localitãţilor;
    - reducerii drastice a practicilor urbanismului derogatoriu, practici care au dus la un proces de transformare internã incoerentã a localitãţilor şi de extindere necontrolatã ce a determinat disfuncţii şi costuri uneori imposibil de suportat pentru comunitãţile locale, ocupãri şi desfiinţãri ale spaţiilor verzi, ce au generat probleme grave de mediu, precum şi o avalanşã de situaţii litigioase care au afectat securitatea juridicã a investiţiilor;
    - descurajãrii şi eliminãrii practicilor de modificare a reglementãrilor urbanistice existente pentru intrarea în legalitate a unor construcţii ilegale, executate fãrã autorizaţie de construire sau fãrã respectarea prevederilor acesteia, fapt ce duce la imposibilitatea aplicãrii prevederilor Directivei 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului şi Directivei 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
    - clarificãrii modului de prelungire a termenelor de valabilitate ale planurilor urbanistice generale, în condiţiile în care pentru 41% dintre unitãţile administrativ-teritoriale acestea au fost deja depãşite, iar în lipsa unor prevederi legale clare hotãrârile de consiliu local de prelungire a valabilitãţii au fost anulate de cãtre prefecţi, având drept consecinţã lipsirea autoritãţilor administraţiei publice locale de instrumentele legale de gestiune a teritoriului, implicit imposibilitatea eliberãrii de cãtre acestea a autorizaţiilor de construire;
    - introducerii unor facilitãţi pentru localitãţile mici, care în prezent sunt lipsite de resurse umane şi financiare, atât în a-şi asigura funcţionarea structurii de specialitate, cât şi în vederea asigurãrii finanţãrii revizuirii documentaţiilor de urbanism;
    - corelãrii nevoilor de dezvoltare a municipiilor şi oraşelor cu necesitatea dezvoltãrii localitãţilor din imediata vecinãtate a acestora, prin elaborarea de strategii de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã, asigurându-se astfel dezvoltarea durabilã şi echilibratã a localitãţilor, precum şi limitarea extinderii excesive şi nejustificate a intravilanului pe terenuri cu valoare ecologicã, peisagerã sau agricolã,
    va avea un impact negativ asupra dezvoltãrii armonioase şi durabile a teritoriului naţional, va duce la afectarea în mod ireparabil a mediului de viaţã al locuitorilor, la distrugerea peisajelor naturale şi construite, la pierderea identitãţii arhitecturale şi culturale a localitãţilor urbane şi rurale, elemente care ar conduce la reale dificultãţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimã a activitãţii autoritãţilor administraţiei publice de specialitate, la scãderea atractivitãţii localitãţilor afectate şi la reducerea competitivitãţii pe plan european a oraşelor şi regiunilor României.
    Deoarece, în caz contrar, nu se poate asigura îndeplinirea obligaţiei statului de garantare a dreptului constituţional al cetãţenilor la un mediu înconjurãtor sãnãtos şi echilibrat ecologic prin activitãţile de urbanism şi amenajare a teritoriului, iar neadoptarea de mãsuri imediate, prin ordonanţã de urgenţã, ar conduce la agravarea situaţiilor mai sus menţionate,
    în considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul general public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    ART. I
    <>Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - (1) Teritoriul României este parte a avuţiei naţionale de care beneficiazã toţi cetãţenii ţãrii, inclusiv prin gestionarea proceselor de dezvoltare prin activitãţile de amenajare a teritoriului, urbanism sau de dezvoltare urbanã durabilã ale autoritãţilor publice centrale şi locale.
    (2) Autoritãţile administraţiei publice sunt gestionarul şi garantul acestei avuţii, în limitele competenţelor legale.
    (3) În vederea asigurãrii dezvoltãrii echilibrate, coerente şi durabile a teritoriului naţional, autoritãţile administraţiei publice locale îşi armonizeazã deciziile de utilizare a teritoriului, în temeiul principiilor descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice.
    (4) Statul, prin intermediul autoritãţilor publice, are dreptul şi datoria de a asigura, prin activitatea de urbanism şi de amenajare a teritoriului, condiţiile de dezvoltare durabilã şi respectarea interesului general, potrivit legii.
    (5) Gestionarea spaţialã a teritoriului urmãreşte sã asigure indivizilor şi colectivitãţilor dreptul de folosire echitabilã şi responsabilitatea pentru o utilizare eficientã a teritoriului, condiţii de locuire adecvate, condiţii de muncã, de servicii şi de transport ce rãspund diversitãţii nevoilor şi resurselor populaţiei, reducerea consumurilor de energie, asigurarea protecţiei peisajelor naturale şi construite, conservarea biodiversitãţii şi crearea de continuitãţi ecologice, securitatea şi salubritatea publicã, raţionalizarea cererii de deplasãri, calitate esteticã şi arhitecturalã, protejarea identitãţii arhitecturale şi culturale a localitãţilor urbane şi rurale."
    2. La articolul 9, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "c) gestionarea în spiritul dezvoltãrii durabile a resurselor naturale şi a peisajelor naturale şi culturale;".
    3. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 15. - Activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism au ca obiect:
    a) cercetarea în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului şi elaborarea studiilor de fundamentare a strategiilor, politicilor şi documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
    b) constituirea, întreţinerea, extinderea şi dezvoltarea bazei de date urbane şi teritoriale standardizate şi compatibile, inclusiv în conformitate cu directiva INSPIRE transpusã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 190/2010;
    c) elaborarea strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare urbanã şi teritorialã;
    d) elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului;
    e) elaborarea documentaţiilor de urbanism;
    f) gestionarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
    g) elaborarea de acte cu caracter normativ sau de normative în domeniu;
    h) monitorizarea şi controlul privind transpunerea în fapt a strategiilor, politicilor, programelor şi operaţiunilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism."
    4. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 17. - Activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism la nivel naţional este coordonatã de Guvern, care stabileşte, în baza strategiilor naţionale de dezvoltare, prin Programul de guvernare, linii directoare, politici sectoriale, programe şi proiecte prioritare."
    5. La articolul 18 alineatul (1), dupã litera c) se introduc cinci noi litere, literele c^1)-c^5), cu urmãtorul cuprins:
    "c^1) iniţierea şi coordonarea elaborãrii sau actualizãrii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism pentru zonele care cuprind monumente istorice înscrise în lista patrimoniului mondial;
    c^2) identificarea, delimitarea şi stabilirea prin hotãrâre a Guvernului, cu consultarea autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile din domeniul mediului, a celei responsabile din domeniul culturii şi patrimoniului naţional, dupã caz, precum şi a autoritãţilor administraţiei publice locale, a teritoriilor cu valoare remarcabilã prin caracterul lor de unicitate şi coerenţã peisagerã, teritorii având valoare particularã în materie de arhitecturã şi patrimoniu natural sau construit ori fiind mãrturii ale modurilor de viaţã, de locuire sau de activitate şi ale tradiţiilor industriale, artizanale, agricole ori forestiere;
    c^3) întocmirea de regulamente-cadru de urbanism, arhitecturã şi peisaj, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului şi se detaliazã ulterior prin planurile urbanistice generale, pentru teritoriile identificate la lit. c^2), în vederea conservãrii şi punerii în valoare a acestora şi a pãstrãrii identitãţii locale;
    c^4) stabilirea, împreunã cu autoritatea administraţiei publice centrale responsabilã cu domeniul turismului, a unitãţilor administrativ-teritoriale sau a zonelor turistice de interes naţional, respectiv zona costierã, zone montane şi alte categorii de teritorii stabilite prin acte normative pentru care iniţiazã şi coordoneazã documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului şi regulamente-cadru de urbanism şi arhitecturã în vederea asigurãrii condiţiilor de dezvoltare durabilã şi de pãstrare a identitãţii locale, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
    c^5) iniţierea planurilor de amenajare a teritoriului zonal regional care fundamenteazã din punct de vedere teritorial planurile de dezvoltare regionalã;".
    6. La capitolul III, titlul secţiunii a 2-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
                           "SECŢIUNEA a 2-a
          Atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice judeţene"
    7. Dupã articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 24^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 24^1. - Preşedintele consiliului judeţean, prin structura din cadrul aparatului de specialitate a Consiliului judeţean condusã de arhitectul-şef, are urmãtoarele atribuţii în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului:
    a) asigurã elaborarea de proiecte de strategii de dezvoltare teritorialã şi le supune aprobãrii consiliului judeţean;
    b) asigurã elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului judeţean;
    c) propune asocierea, în condiţiile legii, a judeţului cu comunele şi oraşele interesate şi coordoneazã elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului zonale;
    d) supune aprobãrii consiliului judeţean, în baza referatului tehnic al arhitectului-şef, documentaţiile de amenajare a teritoriului;
    e) acţioneazã pentru respectarea şi punerea în practicã a prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului aprobate."
    8. La capitolul III, titlul secţiunii a 3-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
                          "SECŢIUNEA a 3-a
           Atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale"
    9. Dupã articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 27^1. - Primarul/Primarul general al municipiului Bucureşti, prin structura responsabilã cu urbanismul condusã de arhitectul-şef din cadrul aparatului de specialitate, are urmãtoarele atribuţii în domeniul urbanismului:
    a) asigurã elaborarea de proiecte de strategii de dezvoltare urbanã şi teritorialã şi le supune aprobãrii consiliului local/general;
    b) asigurã elaborarea planurilor urbanistice aflate în competenţa autoritãţilor publice locale, în conformitate cu prevederile legii;
    c) supune aprobãrii consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în baza referatului tehnic al arhitectuluişef, documentaţiile de urbanism, indiferent de iniţiator;
    d) acţioneazã pentru respectarea şi punerea în practicã a prevederilor documentaţiilor de urbanism aprobate."
    10. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 32. - (1) În cazul în care prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism se solicitã o modificare a prevederilor documentaţiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivã sau dacã condiţiile specifice ale amplasamentului ori natura obiectivelor de investiţii o impun, autoritatea publicã localã are dreptul ca, dupã caz, prin certificatul de urbanism:
    a) sã respingã în mod justificat cererea de modificare a prevederilor documentaţiilor de urbanism aprobate;
    b) sã condiţioneze autorizarea investiţiei de elaborarea şi aprobarea de cãtre autoritatea publicã localã competentã a unui plan urbanistic zonal;
    c) sã condiţioneze autorizarea investiţiei de elaborarea unui plan urbanistic zonal, prin grija investitorului privat, în condiţiile legii, şi de aprobarea acestuia de cãtre autoritatea publicã localã, numai în situaţia solicitãrii construirii de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de producţie, zone de dezvoltare a unor ansambluri rezidenţiale noi, infrastructurã de transport, în situaţia extinderii intravilanului localitãţii cu cel puţin 10.000 mý pentru funcţiuni de locuire sau cu cel puţin 5.000 mý pentru funcţiuni de servicii sau producţie;
    d) sã condiţioneze autorizarea investiţiei de elaborarea şi aprobarea unui plan urbanistic de detaliu;
    e) sã permitã întocmirea documentaţiei tehnice pentru autorizaţia de construire, în situaţia solicitãrii construirii pe o parcelã în cadrul unui front continuu construit preexistent în care clãdirile de pe parcelele adiacente au acelaşi regim de înãlţime cu cel solicitat.
    (2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. c), iniţierea planului urbanistic zonal se face dupã obţinerea unui aviz de oportunitate întocmit de arhitectul-şef şi aprobat, dupã caz, conform competenţei, de preşedintele consiliului judeţean, cu avizul prealabil al primarului localitãţii, de primarul localitãţii, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti.
    (3) Avizul de oportunitate se emite în baza unei solicitãri scrise, cuprinzând urmãtoarele elemente:
    a) piese scrise, respectiv memoriu tehnic explicativ, care va cuprinde prezentarea investiţiei/operaţiunii propuse, indicatorii propuşi, modul de integrare a acesteia în zonã, prezentarea consecinţelor economice şi sociale la nivelul unitãţii teritoriale de referinţã şi la nivelul localitãţii, categoriile de costuri ce vor fi suportate de investitorii privaţi şi categoriile de costuri ce vor cãdea în sarcina autoritãţii publice locale;
    b) piese desenate, respectiv încadrarea în zonã, plan topografic/cadastral cu zona de studiu actualizat, conceptul propus - plan de situaţie cu prezentarea funcţiunilor, a vecinãtãţilor şi a limitelor servituţilor propus a fi instituite, modul de asigurare a acceselor, utilitãţilor.
    (4) Prin avizul de oportunitate se stabilesc urmãtoarele:
    a) teritoriul care urmeazã sã fie reglementat prin Planul urbanistic zonal;
    b) categoriile funcţionale ale dezvoltãrii şi eventualele servituţi;
    c) reglementãri obligatorii sau dotãri de interes public necesare;
    d) reglementãri privind asigurarea acceselor, parcajelor, utilitãţilor;
    e) capacitãţi şi indicatori maximali pentru volumele de marfã vehiculate, emisii de noxe.
    (5) Dupã aprobarea Planului urbanistic zonal sau de detaliu se poate întocmi documentaţia tehnicã în vederea obţinerii autorizaţiei de construire, exclusiv cu respectarea reglementãrilor urbanistice aprobate."
    11. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 35. - (1) Activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism la nivel naţional este coordonatã de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
    (2) Controlul statului privind aplicarea prevederilor cuprinse în documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, avizate şi aprobate conform legii, este asigurat de Inspectoratul de Stat în Construcţii, precum şi de instituţia arhitectului-şef al judeţului.
    (3) În acest sens, direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, Inspectoratul de Stat în Construcţii şi arhitecţii-şefi ai judeţelor colaboreazã permanent în vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor alin. (2)."
    12. La articolul 35^1 alineatul (4) se abrogã.
    13. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 36. - (1) În cadrul aparatului de specialitate al consiliului judeţean, respectiv în cadrul aparatului de specialitate al primarului/Primarului general al municipiului Bucureşti se organizeazã şi funcţioneazã, potrivit legii, structuri de specialitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului. În cazul judeţelor şi municipiilor structura responsabilã se organizeazã ca direcţie generalã sau direcţie, în cazul oraşelor structura responsabilã se organizeazã ca direcţie sau serviciu, în cazul comunelor structura responsabilã se organizeazã la nivel de compartiment.
    (2) Conducãtorul structurii de specialitate din cadrul aparatelor consiliilor judeţene sau primãriilor are statutul de arhitect-şef şi reprezintã autoritatea tehnicã în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului din cadrul administraţiei publice judeţene şi locale.
    (3) Arhitectul-şef desfãşoarã o activitate de interes public, ale cãrui scopuri principale sunt dezvoltarea durabilã a comunitãţii, coordonarea activitãţilor de dezvoltare teritorialã, amenajarea teritoriului şi urbanism, protejarea valorilor de patrimoniu şi a calitãţii arhitecturale la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale.
    (4) Arhitectul-şef nu poate fi subordonat unui alt funcţionar public din cadrul aparatului de specialitate al preşedintelui consiliului judeţean sau al primarului, indiferent de tipul structurii pe care o conduce, direcţie generalã, direcţie sau serviciu.
    (5) În activitatea lor, arhitecţii-şefi sunt sprijiniţi de Comisia tehnicã de amenajare a teritoriului şi urbanism, comisie cu rol consultativ care asigurã fundamentarea tehnicã de specialitate în vederea luãrii deciziilor.
    (6) Arhitecţii-şefi coopereazã permanent cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului în vederea transpunerii liniilor directoare de dezvoltare durabilã la nivel naţional, politicilor sectoriale, programelor naţionale şi proiectelor prioritare.
    (7) Arhitectul-şef al municipiului Bucureşti convoacã lunar şi ori de câte ori este necesar arhitecţii-şefi ai sectoarelor în vederea comunicãrii şi corelãrii deciziilor, în limitele legii, în scopul asigurãrii coerenţei dezvoltãrii teritoriului, protejãrii valorilor de patrimoniu şi calitãţii urbane şi arhitecturale.
    (8) La şedinţe se analizeazã modul în care sunt duse la îndeplinire hotãrârile Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi ale consiliilor locale privind aprobarea strategiilor de dezvoltare şi a planurilor de urbanism şi se prezintã informãri reciproce privitoare la activitatea în domeniul urbanismului şi autorizãrii construcţiilor la nivelul sectoarelor, avându-se în vedere corelarea activitãţilor din domeniu.
    (9) În vederea profesionalizãrii şi asigurãrii structurilor de specialitate necesare dezvoltãrii coerente şi durabile, comunele care nu pot asigura organizarea structurii de specialitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului în cadrul aparatului pot forma asociaţii de dezvoltare intercomunitarã, constituite în condiţiile legii, împreunã cu alte comune sau cu oraşe, în vederea asigurãrii furnizãrii în comun a serviciilor publice privind planificarea urbanã şi teritorialã, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire.
    (10) Pentru comunele care nu aparţin unei asociaţii de dezvoltare intercomunitarã, constituite în condiţiile legii, în vederea furnizãrii în comun a serviciilor publice privind planificarea urbanã şi teritorialã, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire, atribuţiile arhitectului-şef vor fi îndeplinite de cãtre un funcţionar public din aparatul de specialitate al primarului, având cursuri de formare profesionalã în domeniul urbanismului şi autorizãrii construcţiilor.
    (11) În situaţia în care aceastã cerinţã nu este îndeplinitã, atribuţiile vor fi îndeplinite de cãtre structura de specialitate de la nivel judeţean, pe bazã de convenţie.
    (12) Structura de specialitate condusã de arhitectul-şef al judeţului, al municipiului Bucureşti, al municipiului sau al oraşului îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
    a) iniţiazã, coordoneazã din punct de vedere tehnic elaborarea, avizeazã şi propune spre aprobare strategiile de dezvoltare teritorialã urbane, precum şi documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
    b) convoacã şi asigurã dezbaterea lucrãrilor Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism;
    c) întocmeşte, verificã din punct de vedere tehnic şi propune emiterea avizelor de oportunitate, a certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire;
    d) urmãreşte punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare urbanã şi a politicilor urbane, precum şi a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
    e) asigurã gestionarea, evidenţa şi actualizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului;
    f) organizeazã şi coordoneazã constituirea şi dezvoltarea bãncilor/bazelor de date urbane;
    g) coordoneazã şi asigurã informarea publicã şi procesul de dezbatere şi consultare a publicului în vederea promovãrii documentaţiilor aflate în gestiunea sa;
    h) participã la elaborarea planurile integrate de dezvoltare şi le avizeazã din punctul de vedere al conformitãţii cu documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism legal aprobate;
    i) avizeazã proiectele de investiţii publice din punctul de vedere al conformitãţii cu documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism legal aprobate."
    14. Dupã articolul 36 se introduce un nou articol, articolul 36^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 36^1. - Funcţia de arhitect-şef este ocupatã, în condiţiile legii, de un funcţionar public, specialist atestat de Registrul urbaniştilor din România, având formaţia profesionalã dupã cum urmeazã:
    a) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist, absolvent de masterat, la nivelul judeţelor, municipiilor reşedinţã de judeţ, municipiului Bucureşti şi sectoarelor municipiului Bucureşti;
    b) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist absolvent cu licenţã şi master sau studii postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajãrii teritoriului, la nivelul municipiilor;
    c) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist ori de inginer urbanist şi inginer în domeniul construcţiilor absolvent de master sau studii postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajãrii teritoriului, la nivelul oraşelor;
    d) cel puţin de arhitect diplomat, urbanist diplomat sau de conductor arhitect, inginer sau subinginer în domeniul construcţiilor, având cursuri de formare profesionalã în domeniul urbanismului şi autorizãrii construcţiilor, la nivelul comunelor."
    15. La articolul 37, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 37. - (1) În scopul îmbunãtãţirii calitãţii deciziei referitoare la dezvoltarea spaţialã durabilã, în coordonarea preşedinţilor consiliilor judeţene şi a primarilor de municipii şi oraşe, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti se constituie Comisia tehnicã de amenajare a teritoriului şi urbanism, ca organ consultativ cu atribuţii de analizã, expertizare tehnicã şi consultanţã, care asigurã fundamentarea tehnicã a avizului arhitectului-şef."
    16. La articolul 37, dupã alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Membrii comisiei sunt specialişti atestaţi din domeniul urbanismului, arhitecturii, monumentelor istorice, arheologiei, precum şi din domeniul sociologiei, economiei, geografiei, ingineri constructori, ingineri de reţele edilitare, transport.
    (1^2) Comisia tehnicã de amenajare a teritoriului şi urbanism de la nivelul consiliilor judeţene şi al municipiilor fundamenteazã din punct de vedere tehnic emiterea avizului arhitectului-şef pe baza avizelor emise anterior de instituţiile competente.
    (1^3) Avizul arhitectului-şef este un aviz tehnic care înglobeazã şi coreleazã punctele de vedere ale instituţiilor avizatoare competente şi nu se supune deliberãrii consiliului judeţean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz."
    17. La articolul 37, alineatul (5) se abrogã.
    18. La articolul 43, alineatul (2) se abrogã.
    19. Dupã articolul 43 se introduce un nou articol, articolul 43^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 43^1. - (1) În vederea asigurãrii dezvoltãrii coerente şi durabile, corelãrii prioritãţilor de dezvoltare şi eficientizãrii investiţiilor publice, valorificãrii resurselor naturale şi culturale, autoritãţile administraţiei publice locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale din cadrul aglomerãrilor urbane şi zonelor metropolitane definite conform legii elaboreazã strategia de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã ca documentaţie de planificare teritorialã integratã pentru fundamentarea planurilor urbanistice generale.
    (2) Strategia prevãzutã la alin. (1) se elaboreazã în cadrul unui parteneriat format din reprezentanţi ai consiliului judeţean şi ai autoritãţilor administraţiilor publice locale din oraşul-centru polarizator, împreunã cu toate comunele învecinate, şi, dupã caz, din reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
    (3) Strategia de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã se finanţeazã de cãtre partenerii asociaţi şi/sau de consiliul judeţean şi se aprobã de cãtre consiliul judeţean, cu avizul parteneriatului periurban.
    (4) Pentru localitãţile de rang 1, strategia de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã a teritoriului zonal periurban/metropolitan se iniţiazã de cãtre consiliul judeţean sau de cãtre oraşul-centru polarizator.
    (5) În cazul municipiului Bucureşti, iniţierea strategiei de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã se poate face de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi/sau de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în condiţiile legii."
    20. La articolul 44, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 44. - (1) Documentaţiile de urbanism sunt rezultatul unui proces de planificare urbanã referitoare la un teritoriu determinat, prin care se analizeazã situaţia existentã şi se stabilesc obiectivele, acţiunile, procesele şi mãsurile de amenajare şi de dezvoltare durabilã a localitãţilor. Documentaţiile de urbanism se elaboreazã de cãtre colective interdisciplinare formate din specialişti atestaţi în condiţiile legii."
    21. La articolului 46, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 46. - (1) Planul urbanistic general are atât caracter director şi strategic, cât şi caracter de reglementare şi reprezintã principalul instrument de planificare operaţionalã, constituind baza legalã pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorialã are obligaţia sã îşi întocmeascã şi sã îşi aprobe Planul urbanistic general, care se actualizeazã periodic la cel mult 10 ani."
    22. La articolul 46, dupã alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (1^1)-(1^5), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Cu cel puţin 18 luni înaintea datei de depãşire a termenului de valabilitate a Planului urbanistic general, consiliul local al comunei, oraşului, municipiului/Consiliul General al Municipiului Bucureşti este sesizat de cãtre primar în legãturã cu necesitatea actualizãrii planului, la notificarea arhitectului-şef al localitãţii sau judeţului.
    (1^2) Pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, primarul va declanşa procedura de achiziţie a serviciilor de actualizare a Planului urbanistic general şi de prelungire a termenului de valabilitate a Planului urbanistic general în vigoare.
    (1^3) Termenul de valabilitate a Planului urbanistic general se prelungeşte pe bazã de hotãrâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti pânã la intrarea în vigoare a noului plan urbanistic general, dar fãrã a depãşi 2 ani de la data depãşirii termenului de valabilitate.
    (1^4) Pentru comune sau oraşele sub 10.000 de locuitori, în situaţia în care de la aprobarea Planului urbanistic general nu au intervenit schimbãri în dezvoltarea unitãţii administrativ-teritoriale care sã justifice actualizarea acestuia, cu minimum 18 luni înaintea datei de expirare a valabilitãţii acestuia, primarul va demara procedura de prelungire a valabilitãţii prin hotãrâre a consiliului local, cu avizul prealabil al arhitectului-şef al judeţului, obţinut în baza analizei informaţiilor statistice disponibile privind dinamica economicã, socialã şi teritorialã, precum şi strategiilor şi programelor de dezvoltare de la nivel judeţean şi/sau naţional aprobate.
    (1^5) În situaţia obţinerii avizului favorabil, primarul va propune consiliului local prelungirea valabilitãţii Planului urbanistic general pentru o perioadã de maximum 3 ani de la data expirãrii acestuia. În caz contrar, primarul propune consiliului local demararea procedurii de achiziţie a serviciilor de actualizare a documentaţiei de urbanism."
    23. Dupã articolul 46 se introduce un nou articol, articolul 46^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 46^1. - Planul urbanistic general cuprinde piese scrise şi desenate cu privire la:
    a) diagnosticul prospectiv, realizat pe baza analizei evoluţiei istorice, precum şi a previziunilor economice şi demografice, precizând nevoile identificate în materie de dezvoltare economicã, socialã şi culturalã, de amenajare a spaţiului, de mediu, locuire, transport, spaţii şi echipamente publice şi servicii;
    b) strategia de dezvoltare spaţialã a localitãţii;
    c) regulamentul local de urbanism aferent acestuia;
    d) planul de acţiune pentru implementare şi programul de investiţii publice."
    24. La articolul 47, alineatele (3)-(5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Elaborarea de planuri urbanistice zonale este obligatorie pentru:
    a) zonele centrale ale localitãţilor;
    b) zonele construite protejate;
    c) parcurile industriale, parcurile de activitãţi sau tehnologice;
    d) zonele destinate hipermagazinelor şi/sau parcurilor comerciale;
    e) zonele de producţie;
    f) parcurile culturale;
    g) zonele de dezvoltare a unor ansambluri rezidenţiale noi;
    h) infrastructura de transport;
    i) zonele supuse restructurãrii sau regenerãrii urbane;
    j) zona costierã/zonele de protecţie a ţãrmului mãrii, pe o adâncime de minimum 200 m;
    k) alte zone stabilite de autoritãţile publice centrale sau locale, potrivit legii, pentru zone omogene din punct de vedere funcţional şi morfologic sau pentru suprafeţe mai mari de 10.000 mý.
    (4) Delimitarea zonelor pentru care se întocmesc planuri urbanistice zonale obligatorii se face, de regulã, în Planul urbanistic general.
    (5) Prin Planul urbanistic zonal se stabilesc, în baza analizei contextului social, cultural istoric, urbanistic şi arhitectural, reglementãri cu privire la regimul de construire, funcţiunea zonei, înãlţimea maximã admisã, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea clãdirilor faţã de aliniament şi distanţele faţã de limitele laterale şi posterioare ale parcelei, caracteristicile arhitecturale ale clãdirilor, materialele admise."
    25. Articolul 48 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 48. - (1) Planul urbanistic de detaliu are exclusiv caracter de reglementare specificã pentru o parcelã în relaţie cu parcelele învecinate. Planul de urbanism nu poate modifica planurile de nivel superior, ci poate doar detalia modul specific de construire în raport cu funcţionarea zonei şi cu identitatea arhitecturalã a acesteia, în baza unui studiu de specialitate.
    (2) Planul urbanistic de detaliu reglementeazã retragerile faţã de limitele laterale şi posterioare ale parcelei, accesurile auto şi pietonale, conformarea arhitectural-volumetricã, modul de ocupare a terenului.
    (3) Planul urbanistic de detaliu se elaboreazã numai pentru reglementarea amãnunţitã a prevederilor stabilite prin Planul urbanistic general sau Planul urbanistic zonal."
    26. Dupã articolul 48 se introduce un nou articol, articolul 48^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 48^1. - (1) Toate documentaţiile de urbanism se realizeazã în format digital şi format analogic, la scara adecvatã, în funcţie de tipul documentaţiei, pe suport topografic realizat în coordonate în sistemul naţional de referinţã Stereo 1970, actualizat pe baza ortofotoplanurilor sau pe baza unor mãsurãtori la teren, cu respectarea şi integrarea limitelor imobilelor înregistrate în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliarã, puse la dispoziţie de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã.
    (2) Limitele propuse prin documentaţiile de urbanism se stabilesc în coordonate în sistemul naţional de referinţã Stereo 1970 şi vor urmãri, de regulã, elementele liniare stabile în timp.
    (3) Baza topograficã se avizeazã de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, iar un exemplar al documentaţiei de urbanism se înainteazã acestora dupã aprobarea conform prevederilor legale, în termen de 15 zile, pentru preluarea informaţiilor în sistemul de evidenţã de cadastru şi publicitate imobiliarã.
    (4) Toate restricţiile impuse prin documentaţiile de urbanism legal aprobate se fac publice de cãtre autoritãţile publice locale responsabile cu aprobarea planului, inclusiv prin publicarea pe site-ul instituţiei."
    27. La articolul 49, alineatele (2) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Regulamentul local de urbanism pentru întreaga unitate administrativ-teritorialã, aferent Planului urbanistic general, sau pentru o parte a acesteia, aferent Planului urbanistic zonal, cuprinde şi detaliazã prevederile referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor, precum şi de amplasare, dimensionare şi realizare a volumelor construite, amenajãrilor şi plantaţiilor, materiale şi culori, pe zone, în conformitate cu caracteristicile arhitectural-urbanistice ale acestora, stabilite în baza unui studiu de specialitate.
    ...........................................................................
    (4) Prevederile regulamentelor locale de urbanism sunt diferenţiate pentru fiecare unitate teritorialã de referinţã, zonã şi subzonã a acesteia."
    28. La articolul 49, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Avizarea sau aprobarea unor documentaţii de urbanism ale cãror prevederi referitoare la amplasament, funcţiune, volumetrie şi aspectul arhitectural, conformarea şi amplasarea golurilor, materialele utilizate, învelitoare, paletã cromaticã încalcã, dupã caz, Codul civil, legislaţia specificã privind dreptul de proprietate, sãnãtatea şi siguranţa populaţiei, mediul, protecţia patrimoniului de orice naturã sau protecţia peisajului este interzisã."
    29. Articolul 50 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 50. - Iniţiativa elaborãrii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism aparţine exclusiv autoritãţilor administraţiei publice, cu excepţia planurilor urbanistice zonale prevãzute la art. 32 alin. (1) lit. c), pentru zonele prevãzute la art. 47 alin. (3) lit. c)-h), şi a planurilor urbanistice de detaliu, care pot fi iniţiate şi de cãtre persoane fizice şi juridice interesate, numai în baza unui certificat de urbanism şi, dupã caz, a unui aviz de oportunitate."
    30. La articolul 51, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 51. - (1) Activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism prevãzute în prezenta lege se finanţeazã din bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi din bugetul de stat, precum şi din alte surse legal constituite."
    31. Articolul 53 se abrogã.
    32. La articolul 54, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Planurile urbanistice zonale prevãzute la art. 32 alin. (1) lit. c), precum şi planurile urbanistice de detaliu, cu excepţia celor prevãzute la alin. (1), se finanţeazã de persoanele juridice sau persoanele fizice interesate."
    33. La articolul 55, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În cazul documentaţiilor de urbanism aprobate, entitatea achizitoare poate organiza, în condiţiile legii, concurs de soluţii urbanistice, deschis specialiştilor din domeniu, finanţat din fondurile prevãzute la alin. (1)."
    34. La articolul 56, dupã alineatul (5) se introduc douã noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislaţiei în vigoare, care au avizele şi acordurile prevãzute de lege şi solicitate prin certificatul de urbanism se promoveazã de cãtre primar, în vederea aprobãrii prin hotãrâre a consiliului local/general, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrãrii documentaţiei la registratura primãriei.
    (7) În termen de maximum 30 de zile de la finalizarea dezbaterii publice şi înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/preşedintele consiliului judeţean şi a raportului de specialitate elaborat de cãtre arhitectul-şef, consiliul judeţean sau local are obligaţia sã emitã o hotãrâre prin care aprobã sau respinge documentaţia de amenajare a teritoriului sau urbanism."
    35. Dupã articolul 56 se introduc douã noi articole, articolele 56^1 şi 56^2, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 56^1. - Nu pot fi iniţiate şi aprobate documentaţii de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor construcţii edificate fãrã autorizaţie de construire sau care nu respectã prevederile autorizaţiei de construire.
    Art. 56^2. - Anularea hotãrârilor de aprobare a documentaţiilor de urbanism emise cu încãlcarea prevederilor legale se cere, în condiţiile legii, de prefect, în urma controlului de legalitate sau la sesizarea inspectorului general al Inspectoratului de Stat în Construcţii, a arhitectului-şef al judeţului sau a autoritãţilor centrale de specialitate, în termenele prevãzute de lege."
    36. La anexa nr. 1 "Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", dupã numãrul curent 1 se introduce un nou numãr curent, numãrul curent 1^1, cu urmãtorul cuprins:


┌──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┐
│ Nr. │ Categorii de │ │ │
│ crt. │ documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ "1^1.│Zonal regional │● Ministerul Dezvoltãrii │ │
│ │ │Regionale şi Turismului │ │
│ │ │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │ │Patrimoniului Naţional │ │
│ │ │● Agenţiile de dezvoltare │ │
│ │ │regionalã │ │
│ │ │● Organismele centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │Guvernul" │
└──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┘



    37. La anexa nr. 1, numerele curente 2^1, 8^1, 8^2, 9, 10, 12, 12^1 şi 12^2 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:


┌──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┐
│ Nr. │ Categorii de │ │ │
│ crt. │ documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ "2^1.│Zonal, pentru │● Ministerul Dezvoltãrii │ │
│ │localitãţile care│Regionale şi Turismului │ │
│ │cuprind monumen- │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │te istorice în- │Patrimoniului Naţional │ │
│ │scrise în Lista │● Consiliul judeţean │Guvernul │
│ │patrimoniului │● Organismele centrale şi │ │
│ │mondial │teritoriale interesate │ │
├──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┤
│ ..... │
├──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┤
│ 8^1.│Localitãţi care │● Ministerul Dezvoltãrii │ │
│ │cuprind monumen- │Regionale şi Turismului │ │
│ │te istorice în- │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │scrise în Lista │Patrimoniului Naţional │ │
│ │patrimoniului │● Consiliul judeţean │Guvernul │
│ │mondial │● Organismele centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 8^2.│Municipii, oraşe │● Ministerul Dezvoltãrii │Consiliul local/ │
│ │şi comune care │Regionale şi Turismului │Consiliul General │
│ │cuprind monumente│● Ministerul Culturii şi │al Municipiului │
│ │ansambluri sau │Patrimoniului Naţional │Bucureşti │
│ │situri înscrise │● Consiliul judeţean │ │
│ │în Lista monumen-│● Organisme centrale şi │ │
│ │telor istorice şi│teritoriale interesate │ │
│ │zonele lor de │ │ │
│ │protecţie │ │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 9.│Zona centralã a │● Ministerul Dezvoltãrii │Consiliul general │
│ │municipiului │Regionale şi Turismului │al Municipiului │
│ │Bucureşti │● Ministerul Culturii şi │Bucureşti │
│ │ │Patrimoniului Naţional │ │
│ │ │● Organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 10.│Zona centralã a │● Ministerul Dezvoltãrii │Consiliul local/ │
│ │municipiului │Regionale şi Turismului │Consiliul General │
│ │ │● Ministerul Culturii şi │al Municipiului │
│ │ │Patrimoniului Naţional │Bucureşti │
│ │ │● Consiliul judeţean │ │
│ │ │● Organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
├──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┤
│ ..... │
├──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┤
│ 12.│Zone protejate │● Ministerul Dezvoltãrii │Consiliile locale/ │
│ │ori asupra cãrora│Regionale şi Turismului │Consiliul General │
│ │s-a instituit un │● Ministerul Culturii şi │al Municipiului │
│ │tip de restricţie│Patrimoniului Naţional │Bucureşti │
│ │prin acte norma- │● Consiliul judeţean │ │
│ │tive sau documen-│● Organisme centrale şi │ │
│ │taţii de urbanism│teritoriale interesate │ │
│ │precum şi cele │ │ │
│ │care depãşesc │ │ │
│ │limita unei uni- │ │ │
│ │tãţi administra- │ │ │
│ │tiv-teritoriale │ │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 12^1.│Zone protejate │● Ministerul Dezvoltãrii │ │
│ │care cuprind │Regionale şi Turismului │ │
│ │monumente isto- │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │rice înscrise în │Patrimoniului Naţional │Guvernul │
│ │Lista patrimo- │● Consiliul judeţean │ │
│ │niului mondial │● Organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 12^2.│Zone construite │● Ministerul Dezvoltãrii │Consiliile locale/ │
│ │protejate ori │Regionale şi Turismului │Consiliul General │
│ │zone care cuprind│● Ministerul Culturii şi │al Municipiului │
│ │monumente, ansam-│Patrimoniului Naţional │Bucureşti" │
│ │bluri sau situri │● Consiliul judeţean │ │
│ │înscrise în Lista│● Organisme centrale şi │ │
│ │monumentelor │teritoriale interesate │ │
│ │istorice şi │ │ │
│ │zonele lor de │ │ │
│ │protecţie │ │ │
└──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┘



    38. La anexa nr. 1, dupã numãrul curent 12^2 se introduc trei noi numere curente, numerele curente 12^3, 12^4 şi 12^5, cu urmãtorul cuprins:


┌──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┐
│ Nr. │ Categorii de │ │ │
│ crt. │ documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│"12^3.│Zone turistice de│● Ministerul Dezvoltãrii │ │
│ │interes naţional,│Regionale şi Turismului │ │
│ │respectiv zona │● Ministerul Culturii şi │Guvernul │
│ │costierã, zone │Patrimoniului Naţional │ │
│ │montane şi alte │● Ministerul Mediului şi │ │
│ │categorii de te- │Pãdurilor │ │
│ │ritorii stabilite│● Consiliul judeţean │ │
│ │prin acte norma- │● Consiliile locale │ │
│ │tive în vederea │● Organisme centrale şi │ │
│ │asigurãrii condi-│teritoriale interesate │ │
│ │ţiilor de dezvol-│ │ │
│ │tare durabilã şi │ │ │
│ │de pãstrare a │ │ │
│ │identitãţii │ │ │
│ │locale, iniţiate │ │ │
│ │de Guvern │ │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 12^4.│Zone situate în │● Ministerul Culturii şi │Consiliile locale/ │
│ │extravilanul │Patrimoniului Naţional │Consiliul General │
│ │municipiilor, │● Consiliul judeţean │al Municipiului │
│ │oraşelor şi │● Organisme centrale şi │Bucureşti │
│ │comunelor │teritoriale interesate │ │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 12^5.│Alte zone │● Organisme centrale │Consiliile locale/ │
│ │ │şi teritoriale │Consiliul General │
│ │ │ │al Municipiului │
│ │ │ │Bucureşti" │
└──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┘



    39. La anexa nr. 1, numãrul curent 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:


┌──────┬─────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┐
│ Nr. │ Categorii de │ │ │
│ crt. │ documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├──────┼─────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ "14.│Alte imobile │● Consiliul judeţean │ │
│ │ │● Organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale │Consiliile locale" │
└──────┴─────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┘



    40. La anexa nr. 2 "Definirea termenilor utilizaţi în lege", dupã expresia "Parcelare" se introduce o nouã expresie, expresia "Peisaj", cu urmãtoarea definiţie:
    "Peisaj - desemneazã o parte de teritoriu, perceput ca atare de cãtre populaţie, cu valoare remarcabilã prin caracterul sãu de unicitate şi coerenţã, rezultat al acţiunii şi interacţiunii factorilor naturali şi/sau umani, cuprinzând zone naturale sau/şi construite având valoare particularã în materie de arhitecturã şi patrimoniu ori fiind mãrturii ale modurilor de viaţã, de locuire, de activitate sau ale tradiţiilor, agricole ori forestiere, artizanale sau industriale."
    41. La anexa nr. 2, expresia "Zonã protejatã" şi definiţia acesteia, aflate dupã expresia "Zonã de risc natural", precum şi expresia "Zona funcţionalã de interes" se abrogã.
    42. La anexa nr. 2, expresia "Zonã de protecţie" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Zonã de protecţie - suprafaţa delimitatã în jurul unor bunuri de patrimoniu construit sau natural, al unor resurse ale subsolului, în jurul sau în lungul unor oglinzi de apã etc. şi în care se instituie servituţi de utilitate publicã şi de construire pentru pãstrarea şi valorificarea acestor resurse şi bunuri de patrimoniu şi a cadrului natural aferent. Zonele de protecţie sunt stabilite prin acte normative specifice, precum şi prin documentaţii de amenajare a teritoriului sau urbanism, în baza unor studii de specialitate."
    43. La anexa nr. 2, expresia "Zonã protejatã", aflatã dupã expresia "Zonã funcţionalã de interes", se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Zonã protejatã - zonã coerentã naturalã sau construitã, delimitatã geografic şi/sau topografic, determinatã de existenţa unor valori de patrimoniu natural şi/sau cultural a cãror protejare prezintã un interes public şi declaratã ca atare pentru atingerea obiectivelor specifice de conservare şi reabilitare a valorilor de patrimoniu. Statutul de zonã protejatã creeazã asupra imobilelor din interiorul zonei servituţi de intervenţie legate de desfiinţare, modificare, funcţionalitate, distanţe, înãlţime, volumetrie, expresie arhitecturalã, materiale, finisaje, împrejmuiri, mobilier urban, amenajãri şi plantaţii şi este stabilit prin documentaţii de urbanism specifice aprobate."
    44. La anexa nr. 2, expresia "Unitate teritorialã de referinţã (UTR)" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Unitate teritorialã de referinţã (UTR) - subdiviziune urbanisticã a teritoriului unitãţii administrativ-teritoriale, delimitatã pe limite cadastrale, caracterizatã prin omogenitate funcţionalã şi morfologicã din punct de vedere urbanistic şi arhitectural, având ca scop reglementarea urbanisticã omogenã. UTR se delimiteazã, dupã caz, în funcţie de relief şi peisaj cu caracteristici similare, evoluţie istoricã unitarã într-o anumitã perioadã, sistem parcelar şi mod de construire omogen, folosinţe de aceeaşi naturã a terenurilor şi construcţiilor, regim juridic al imobilelor similar."
    ART. II
    Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de urbanism elaborate în baza unui certificat de urbanism sau a unui aviz de oportunitate emis înainte de 1 februarie 2011 se vor face în condiţiile prevederilor legale aplicabile înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, dar nu mai târziu de 1 februarie 2012.
    ART. III
    Planurile de urbanism generale al cãror termen de valabilitate a fost depãşit la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi pentru care a fost iniţiatã procedura de achiziţie a elaborãrii/actualizãrii pot fi prelungite prin hotãrâre a consiliului local pânã la data aprobãrii noii documentaţii, dar nu mai mult de 2 ani de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã.
    ART. IV
    Planurile de urbanism generale al cãror termen de valabilitate a fost depãşit şi pentru care nu a fost iniţiatã procedura de achiziţie a actualizãrii, precum şi cele al cãror termen de valabilitate urmeazã sã fie depãşit în mai puţin de 18 luni intrã sub incidenţa <>art. 46 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, cu reducerea termenului de notificare în mod corespunzãtor.
    ART. V
    Menţinerea în funcţie a arhitecţilor-şefi care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 36^1 din Legea nr. 350/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este condiţionatã de absolvirea de cãtre aceştia a masteratelor sau studiilor postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajãrii teritoriului, pentru categoriile prevãzute la <>art. 36^1 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 350/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a cursurilor de formare profesionalã continuã de specialitate organizate de instituţiile publice cu atribuţii în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului, pentru categoriile prevãzute la <>art. 36^1 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 350/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
    ART. VI
    În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritãţile administraţiei publice locale, cu sprijinul Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism prevãzute la <>art. 37 din Legea nr. 350/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã de urgenţã, vor identifica zonele pentru care vor fi elaborate planuri urbanistice zonale potrivit legii, în raport cu strategia de dezvoltare şi planurile de investiţii.
    ART. VII
    Pentru municipiile de rang 0 şi 1, elaborarea strategiilor de dezvoltare teritorialã zonalã periurbanã/metropolitanã este obligatorie în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, iar pentru cele de rang 2 şi 3 este opţionalã.
    ART. VIII
    Dispoziţiile art. I pct. 35, referitoare la <>art. 56^1 din Legea nr. 350/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2012.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ----------------
                 Ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului,
                              Elena Gabriela Udrea

                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                             Constantin-Traian Igaş

                 Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
                                 Kelemen Hunor

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 2 februarie 2011.
    Nr. 7.

                                      --------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016