Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 67 din 27 iunie 2007  privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 67 din 27 iunie 2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 29 iunie 2007
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 67 din 27 iunie 2007
privind aplicarea principiului egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei în cadrul schemelor profesionale de securitate socialã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 29 iunie 2007


Având în vedere cã România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, are conform legislaţiei comunitare obligaţia de a transpune în totalitate acquis-ul comunitar începând cu data de 1 ianuarie 2007,
ţinând cont de cerinţele Uniunii Europene privind necesitatea implementãrii principiului egalitãţii de şanse între femei şi bãrbaţi pentru a asigura dezvoltarea unei societãţi democratice şi tolerante, precum şi în urma consultãrilor cu experţii Comisiei Europene, se impune adoptarea unor mãsuri imediate prin care sã se poatã realiza aplicarea principiului egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei în cadrul schemelor profesionale de securitate socialã.
Luând în considerare cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã mãsurile pentru aplicarea principiului egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei, denumit în continuare principiul egalitãţii de tratament, în schemele profesionale de securitate socialã.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) scheme profesionale de securitate socialã - schemele al cãror scop este de a furniza salariaţilor sau persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente dintr-o întreprindere ori grup de întreprinderi, un domeniu de activitate economicã, sector profesional sau grup de sectoare prestaţii menite sã suplimenteze ori sã înlocuiascã prestaţiile prevãzute de sistemul general public de securitate socialã, indiferent dacã apartenenţa la aceste scheme este obligatorie sau facultativã;
b) principiul egalitãţii de tratament - lipsa oricãrui tratament discriminatoriu, direct sau indirect, pe criteriul de sex, în special prin referirea la starea civilã sau familialã;
c) tratament discriminatoriu - orice excludere, restricţie ori diferenţã de tratament, direct sau indirect, între femei şi bãrbaţi.
ART. 3
Criteriile de încadrare a unei scheme de securitate socialã ca schemã profesionalã sunt:
a) se referã la o categorie particularã de lucrãtori;
b) este direct legat de perioada de serviciu;
c) pensia este calculatã prin raportare la ultimul salariu/media ultimelor salarii ale lucrãtorului.
ART. 4
Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã populaţiei active, inclusiv persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente, persoanelor a cãror activitate este întreruptã de boalã, maternitate, accident sau şomaj involuntar, persoanelor care cautã un loc de muncã, pensionarilor, persoanelor cu handicap, persoanelor care au dobândit o invaliditate, precum şi celor care revendicã drepturile în numele lor, în condiţiile legii.
ART. 5
Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã:
a) schemelor profesionale de securitate socialã care asigurã protecţia în caz de boalã, invaliditate, bãtrâneţe, inclusiv pensionare anticipatã, accident de muncã, boalã profesionalã, şomaj;
b) schemelor profesionale de securitate socialã care prevãd alte prestaţii sociale, în bani sau în naturã, în special prestaţii de urmaş şi alocaţii familiale, dacã aceste prestaţii sunt destinate salariaţilor şi constituie în acest fel avantaje plãtite de angajator salariatului ca urmare a activitãţii profesionale a acestuia.
ART. 6
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã nu se aplicã:
a) contractelor individuale de asigurãri sociale ale persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente;
b) schemelor de securitate socialã ale persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente, care au un singur membru;
c) contractelor de asigurare la care angajatorul nu este parte, în cazul salariaţilor;
d) dispoziţiilor opţionale ale schemelor profesionale de securitate socialã oferite participanţilor în mod individual pentru a le garanta fie prestaţii suplimentare, fie alegerea datei de începere a furnizãrii prestaţiilor normale pentru persoanele care desfãşoarã activitãţi independente sau o alegere între mai multe prestaţii;
e) schemelor profesionale de securitate socialã, în mãsura în care prestaţiile sunt finanţate de salariaţi sau de persoanele care desfãşoarã activitãţi independente prin contribuţii plãtite pe baze voluntare.
(2) Prezenta ordonanţã de urgenţã nu împiedicã un angajator sã acorde persoanelor care au atins deja vârsta de pensionare pentru a obţine o pensie în temeiul unei scheme profesionale, dar care nu au atins vârsta de pensionare pentru a obţine pensia pentru limitã de vârstã, stabilitã conform legii care reglementeazã sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, un supliment de pensie, al cãrui scop este de a egaliza sau de a face aproape egalã suma totalã a prestaţiei plãtite acestor persoane în raport cu suma plãtitã persoanelor de alt sex aflate în aceeaşi situaţie, care au ajuns deja la vârsta de pensionare legalã, pânã când persoanele care beneficiazã de supliment ajung la vârsta de pensionare legalã.
ART. 7
(1) Principiul egalitãţii de tratament implicã absenţa oricãrei discriminãri directe sau indirecte pe criteriul de sex, cu referire în special la starea civilã sau familialã, mai ales în privinţa:
a) domeniului de aplicare a schemelor profesionale de securitate socialã şi a condiţiilor de acces la acestea;
b) obligaţiei de a contribui şi a calculului contribuţiilor;
c) calculului prestaţiilor, inclusiv al prestaţiilor suplimentare datorate soţului/soţiei sau persoanelor aflate în întreţinere, precum şi a condiţiilor ce privesc durata şi menţinerea dreptului la prestaţii.
(2) Principiul egalitãţii de tratament nu aduce atingere dispoziţiilor referitoare la protecţia femeii în caz de maternitate, prevãzute de lege şi de contractele colective de muncã aplicabile.
ART. 8
(1) Dispoziţii contrare principiului egalitãţii de tratament sunt cele bazate pe criteriul de sex, direct sau indirect, în special prin referire la starea civilã ori familialã, care stabilesc:
a) persoanele care pot participa la o schemã profesionalã de securitate socialã;
b) natura obligatorie sau facultativã a participãrii la o schemã profesionalã de securitate socialã;
c) reguli diferite cu privire la vârsta de intrare în schema profesionalã de securitate socialã, perioada minimã de încadrare în muncã sau calitatea de membru al schemei profesionale;
d) reguli diferite, cu excepţia celor prevãzute la lit. h) şi i), pentru rambursarea contribuţiilor atunci când un salariat sau o persoanã care desfãşoarã activitãţi independente pãrãseşte o schemã profesionalã de securitate socialã fãrã sã fi îndeplinit condiţiile care îi garanteazã un drept ulterior la prestaţii pe termen lung;
e) condiţii diferite pentru acordarea prestaţiilor sau limitarea acestor prestaţii la salariaţii de un anumit sex sau persoanele de un anumit sex care desfãşoarã activitãţi independente;
f) vârste de pensionare diferite;
g) suspendarea menţinerii sau dobândirii de drepturi pe perioadele de concediu de maternitate ori de concediu pentru motive familiale, care sunt acordate prin lege sau acord şi sunt plãtite de cãtre angajator;
h) niveluri diferite de prestaţii, cu excepţia cazului în care este necesar sã se ia în considerare factorii de calcul actuarial care diferã în funcţie de sex, în cazul schemelor profesionale de securitate socialã cu contribuţii definite;
i) niveluri diferite pentru contribuţiile salariaţilor sau ale persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente;
j) niveluri diferite pentru contribuţiile angajatorilor, cu excepţia cazului schemelor profesionale de securitate socialã cu contribuţii definite, dacã obiectivul este de a egaliza suma prestaţiilor finale ori de a le face cât mai apropiate pentru ambele sexe, sau a cazului schemelor profesionale de securitate socialã cu prestaţii definite, finanţate prin capitalizare, în care contribuţiile angajatorului sunt menite sã asigure caracterul adecvat al fondurilor necesare pentru a acoperi costurile prestaţiilor;
k) standarde diferite sau aplicabile numai salariaţilor de un anumit sex ori persoanelor de un anumit sex care desfãşoarã activitãţi independente, cu excepţia celor prevãzute la lit. h) şi i), în ceea ce priveşte garantarea sau reţinerea dreptului la prestaţii ulterioare atunci când salariatul ori persoana care desfãşoarã activitãţi independente pãrãseşte schema profesionalã de securitate socialã.
(2) Administratorii schemelor profesionale de securitate socialã trebuie sã respecte principiul egalitãţii de tratament în procesul de furnizare a prestaţiilor.
ART. 9
Dispoziţiile contrare principiului egalitãţii de tratament din urmãtoarele acte normative: <>Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic şi consular, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 376 din 2 iunie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 595/2003 , <>Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurãri sociale ale poliţiştilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, cu modificãrile ulterioare, <>Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi senatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006, cu completãrile ulterioare, şi <>Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificãrile ulterioare, precum şi din alte acte normative, din contractele colective, din regulamentele întreprinderilor sau din orice alte aranjamente referitoare la schemele profesionale de securitate socialã, vor fi modificate pânã în data de 30 septembrie 2007 astfel încât sã se asigure aplicarea efectivã a principiului egalitãţii de tratament în aceste scheme cel mai târziu la data de 31 decembrie 2008, în caz contrar prevederile respective devenind inaplicabile.
ART. 10
Autoritãţile competente nu vor acorda autorizaţie, respectiv nu vor permite funcţionarea schemelor profesionale de securitate socialã care cuprind dispoziţii contrare principiului egalitãţii de tratament.
ART. 11
Drepturile şi obligaţiile persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente derivate din calitatea de membru la o schemã profesionalã de securitate socialã rãmân nemodificate în perioada în care schema respectivã de securitate socialã va fi revizuitã în vederea compatibilizãrii sale cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 12
Sunt exceptate de la aplicarea principiului egalitãţii de tratamente schemele profesionale de securitate socialã pentru persoanele care desfãşoarã activitãţi independente, în ceea ce priveşte stabilirea vârstei pentru acordarea pensiei pentru limitã de vârstã şi în ceea ce priveşte pensia de urmaş.
ART. 13
Dacã femeile şi bãrbaţii solicitã sã li se aplice în aceleaşi condiţii un sistem flexibil în ceea ce priveşte vârsta de pensionare, aceasta nu încalcã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 14
(1) Orice persoanã care se considerã vãtãmatã ca urmare a neaplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã are dreptul de a se adresa instanţelor judecãtoreşti competente, direct sau dupã sesizarea autoritãţilor abilitate cu aplicarea şi controlul aplicãrii legislaţiei privind egalitatea de şanse şi tratament între femei şi bãrbaţi.
(2) Autoritatea abilitatã responsabilã, atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial, în numele şi în contul statului, de aplicarea legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri ale bugetului de stat este, potrivit legii, Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã.
ART. 15
Înaintarea unei sesizãri sau a unei reclamaţii la nivelul unitãţii ori depunerea unei plângeri la instanţele judecãtoreşti competente de cãtre un salariat, în vederea aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, nu poate constitui motiv pentru concedierea salariatului respectiv.

*

Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva Consiliului nr. 86/378/CEE din 24 iulie 1986 privind aplicarea principiului egalitãţii de tratament între bãrbaţi şi femei în regimurile profesionale de securitate socialã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 225 din 12 august 1986, cu modificãrile şi completãrile aduse prin Directiva Consiliului 96/97/CE din 20 decembrie 1996, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 46 din 17 februarie 1997.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

p. Ministrul apãrãrii,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Gheorghiu,
secretar de stat

Departamentul pentru Afaceri Europene
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 27 iunie 2007.
Nr. 67.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016