Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 67 din 24 octombrie 1997  privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului National al Cinematografiei si constituirea Fondului cinematografic national    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 67 din 24 octombrie 1997 privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului National al Cinematografiei si constituirea Fondului cinematografic national

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 295 din 30 octombrie 1997
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta constituie cadrul general pentru reglementarea organizãrii, finanţãrii şi desfãşurãrii activitãţii cinematografice.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã Oficiul Naţional al Cinematografiei, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, prin reorganizarea Centrului Naţional al Cinematografiei, care se desfiinţeazã.
ART. 3
(1) Oficiul Naţional al Cinematografiei este instituţie publica cu personalitate juridicã şi este condus de un preşedinte asimilat cu funcţia de secretar de stat, precum şi de un vicepreşedinte, asimilat cu funcţia de subsecretar de stat, numiţi în funcţie de primul-ministru.
(2) În structura Oficiului Naţional al Cinematografiei va fi prevãzut şi postul de secretar general, numit în funcţie pe baza de concurs.
(3) Funcţia de secretar general este asimilatã aceleia de director general dintr-un minister.
ART. 4
Organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Cinematografiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 5
Oficiul Naţional al Cinematografiei coordoneazã activitatea cinematografica din România, administrand resursele financiare alocate în acest scop.
ART. 6
Pentru realizarea responsabilitãţilor ce-i revin potrivit prevederilor art. 5, Oficiul Naţional al Cinematografiei îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã proiecte de hotãrâri, ordonanţe şi legi privind mãsurile organizatorice, tehnice, financiare şi juridice necesare pentru buna funcţionare a sistemului cinematografic naţional;
b) face propuneri pentru asigurarea sincronizarii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã în domeniu;
c) emite, în îndeplinirea competentelor şi atribuţiilor ce-i revin prin prezenta ordonanta de urgenta, norme şi instrucţiuni pentru instituţiile din subordine;
d) asigura participarea cinematografiei româneşti la toate formele europene sau internaţionale de sprijinire a producţiei, distribuţiei şi exploatãrii filmului, precum şi reprezentarea României în toate instituţiile şi organismele internaţionale de profil;
e) înfiinţeazã Registrul cinematografiei în scopul stabilirii unitare a modului de înregistrare, evidenta şi autorizare a tuturor activitãţilor din domeniu, precum şi de clasificare a operelor cinematografice;
f) elaboreazã şi aproba normele de organizare şi funcţionare a Registrului cinematografiei, precum şi pe cele de clasificare a operelor cinematografice;
g) sprijinã organizarea unor festivaluri cinematografice în România, precum şi participarea unor producţii româneşti la festivaluri internaţionale;
h) organizeazã activitãţi de formare şi de perfecţionare a cadrelor tehnice de specialitate;
i) solicita datele necesare de la instituţiile, agenţii economici, persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul cinematografiei, elaboreazã şi transmite Comisiei Naţionale pentru Statistica "statistica cinematografica";
j) asigura controlul respectãrii reglementãrilor în domeniul cinematografiei;
k) participa la iniţierea şi la negocierea convenţiilor, a acordurilor şi a altor înţelegeri internaţionale sau bilaterale în domeniul cinematografiei, precum şi a aderãrii la cele existente, conform prevederilor legale;
l) participa la iniţierea, coordonarea şi urmãrirea aplicãrii convenţiilor internaţionale în domeniul cinematografiei;
m) editeazã publicaţii de specialitate şi de informare în domeniu;
n) instituie Premiul Naţional al Cinematografiei, distincţie prin care se recompenseazã creatiile cinematografice de valoare deosebita, pentru fiecare dintre domeniile specifice.
ART. 7
(1) Pe lângã Oficiul Naţional al Cinematografiei se înfiinţeazã Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei, organism de coordonare a activitãţii acestuia. Secretariatul lucrãrilor Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei este asigurat de personalul Oficiului Naţional al Cinematografiei.
(2) Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei este alcãtuit din preşedintele şi vicepreşedintele Oficiului Naţional al Cinematografiei şi din 11 membri.
(3) În cadrul Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei un numãr de 9 membri sunt numiţi de cãtre preşedintele Oficiului Naţional al Cinematografiei dintr-un numãr de câte trei propuneri formulate de fiecare dintre persoanele juridice nominalizate mai jos, dupã cum urmeazã:
- asociaţii şi uniuni de creatori din domeniul cinematografic: 3 membri;
- societãţi comerciale cu activitate în domeniul producţiei de film: 2 membri;
- societãţi comerciale cu activitate în domeniul distribuţiei de film: un membru;
- Societatea Romana de Televiziune: un membru;
- posturi de televiziune particulare: un membru;
- publicaţii cu specific cinematografic: un membru.
(4) Ceilalţi 2 membri din componenta Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei vor fi desemnaţi de ministrul culturii şi, respectiv, ministrul finanţelor.
ART. 8
(1) Mandatul membrilor Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei este de 2 ani; membrii consiliului pot fi realeşi pentru un nou mandat, fãrã a putea însã sa exercite, succesiv, mai mult de doua mandate.
(2) Membrii Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei vor fi salarizaţi conform anexei nr. 11 la <>Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Preşedintelui şi Guvernului României, precum şi a personalului Presedentiei, Guvernului şi al celorlalte organe ale puterii executive, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 9
Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei are urmãtoarele atribuţii:
a) stimularea şi orientarea dezvoltãrii cinematografice, a industriei cinematografice şi a producţiei de film din România;
b) sprijinirea producţiei şi exploatãrii, interne şi internaţionale, a filmului romanesc;
c) promovarea şi reprezentarea, pe plan internaţional, a intereselor cinematografiei naţionale;
d) conceperea, iniţierea şi urmãrirea desfãşurãrii programului naţional de cultura cinematografica prin sprijinirea filmului de scurt metraj, documentar, experimental şi a miscarii cinematografice de amatori;
e) susţinerea activitãţii de formare profesionalã în ţara şi peste hotare;
f) susţinerea şi coordonarea activitãţilor specifice Oficiului Naţional al Cinematografiei, stabilite potrivit prezentei ordonanţe de urgenta;
g) acordarea Premiului Naţional al Cinematografiei, anual, pentru fiecare dintre domeniile specifice, în condiţiile stabilite de Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei;
h) stabilirea cotelor alocate din Fondul cinematografic naţional pentru prima de proiect, prima de dezvoltare şi prima de difuzare, conform prevederilor art. 17.
ART. 10
În realizarea atribuţiilor prevãzute la art. 9, Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei ia hotãrâri cu majoritate simpla, în prezenta unui numãr minim de 9 membri.
ART. 11
(1) Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei ia hotãrâri privind stabilirea strategiei de organizare şi de finanţare a activitãţii cinematografice, repartizarea sumelor ce vor fi alocate fiecãrui domeniu de activitate al Oficiului Naţional al Cinematografiei, potrivit art. 6, precum şi pentru desemnarea juriului de acordare a sprijinului financiar pentru producţia şi distribuirea filmului romanesc.
(2) Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei se reuneste trimestrial în şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui Oficiului Naţional al Cinematografiei sau, în absenta acestuia, a vicepreşedintelui.
(3) Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei poate fi reunit şi în şedinţe extraordinare, la convocarea preşedintelui ori, în absenta acestuia, a vicepreşedintelui, precum şi la cererea a cel puţin 6 membri ai acestuia.
ART. 12
Pentru realizarea scopurilor şi atribuţiilor sale, stabilite potrivit art. 5 şi 6, la dispoziţia Oficiului Naţional al Cinematografiei se constituie Fondul cinematografic naţional, prin care se gestioneazã atât sumele alocate de la bugetul de stat, cu aceasta destinaţie cat şi sumele provenite din surse extrabugetare.
ART. 13
(1) Sursele extrabugetare ale Fondului cinematografic naţional se constituie din:
a) organizarea unor manifestãri culturale, studii, proiecte, precum şi exploatarea unor bunuri aflate în dotare şi alte activitãţi realizate direct de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei;
b) taxele percepute pentru efectuarea operaţiunilor de clasificare, înregistrare şi autorizare, în cadrul Registrului cinematografiei;
c) o contribuţie de 5% din vânzarea sau din închirierea casetelor video înregistrate;
d) o contribuţie de 3% din preţul minutelor de publicitate vândute de cãtre Societatea Romana de Televiziune şi care se adauga acestui preţ;
e) o contribuţie de 3% din preţul minutelor de publicitate vândute de cãtre posturile de televiziune private cu difuzare pe cale radioelectrica, terestra sau prin satelit şi care se adauga acestui preţ;
f) o contribuţie din încasãrile provenite din difuzarea filmelor pe pelicula sau pe suport magnetic, în cinematografe sau în alte spaţii publice destinate vizionarii cu public, în valoare de 10% pentru filmele de provenienta strãinã şi de 20% pentru filmele care au interdicţie de vizionare pentru persoanele sub varsta de 18 ani; filmele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 28 alin. (1) sunt scutite de aceasta taxa;
g) o contribuţie din veniturile obţinute de agenţii economici care desfãşoarã activitãţi comerciale de alt profil în spaţiile destinate exploatãrii filmelor şi în anexele acestora; definirea acestor spaţii şi a cuantumului acestei contribuţii se va face de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei în termen de 60 de zile de la înfiinţare;
h) sumele provenite din comercializarea drepturilor de exploatare a filmelor româneşti realizate cu finanţare integrala de stat, produse înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, cu respectarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile ulterioare.
(2) Sumele provenite din contribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. c), d), e), f) şi g) reprezintã cheltuiala deductibilã la calculul profitului impozabil al agenţilor economici respectivi.
ART. 14
(1) Contribuţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. d) şi e) se pot reduce cu 50%, la cererea agentului economic respectiv, cu obligaţia utilizãrii integrale a acestei reduceri de cãtre acesta pentru achiziţionarea de noi filme destinate proiectãrii în cinematografe sau în alte spaţii definite ca atare de Oficiul Naţional al Cinematografiei, realizate cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 28 alin. (1), sau pentru participarea directa prin coproductii sau asocieri la realizarea acestora.
(2) Cererile formulate în acest scop se vor depune la Oficiul Naţional al Cinematografiei pana la 31 decembrie pentru anul ce urmeazã depunerii cererii. Suma rãmasã neutilizata pana la 31 decembrie a anului în curs se va vira cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei, dar nu mai târziu de 25 ianuarie a anului urmãtor celui pentru care s-a solicitat reducerea.
ART. 15
(1) Agenţii economici sunt obligaţi sa calculeze, sa retina şi sa vireze la Oficiul Naţional al Cinematografiei sumele prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. c), d), e), f) şi g) pana la data de 25 a lunii în curs pentru luna anterioarã, cu excepţiile prevãzute la art. 14.
(2) Veniturile extrabugetare rãmase în Fondul cinematografic naţional la sfârşitul anului, dupã acoperirea cheltuielilor, se reporteazã în anul urmãtor, pastrandu-şi aceeaşi destinaţie.
ART. 16
Pentru virarea cu întârziere a sumelor datorate de cãtre agenţii economici, potrivit prevederilor art. 13, se percep penalitãţi în conformitate cu reglementãrile privind impozitele şi taxele datorate bugetului de stat.
ART. 17
(1) Sumele gestionate de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei prin Fondul cinematografic naţional, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, vor fi alocate, în principal, pentru acordarea de sprijin financiar, selectiv sau de drept, producãtorilor şi distribuitorilor de film de toate categoriile: scurt şi lung metraj de ficţiune, documentar, film experimental sau de animatie, pe suport clasic sau magnetic, cu condiţia ca filmul sa fie realizat cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (1).
(2) Sprijinul financiar selectiv se acorda exclusiv pe baza de concurs fie sub forma unei prime de proiect, fie sub forma unei prime de dezvoltare. Prima de proiect este destinatã sprijinirii financiare a agenţilor economici, persoane fizice sau juridice romane, pentru producerea şi distribuirea de filme, iar prima de dezvoltare este destinatã sprijinirii financiare a agenţilor economici producãtori de film sau a autorilor de scenarii, persoane fizice, pentru pregãtirea şi realizarea de scenarii cinematografice.
(3) Sprijinul financiar de drept se acorda exclusiv agenţilor economici producãtori de film, sub forma unei prime de difuzare.
(4) Prima de proiect, prima de dezvoltare şi prima de difuzare se acorda pe baza criteriilor şi în condiţiile stabilite de Oficiul Naţional al Cinematografiei.
(5) Prima de dezvoltare se acorda pe baza de concurs agenţilor economici producãtori de film sau autorilor de scenarii cinematografice, persoane fizice, la cerere, pe baza unui synopsis. Acordarea acestei prime de dezvoltare este condiţionatã de o scrisoare de intenţie a unui agent economic producãtor de film, în care sa se precizeze interesul acestuia pentru achiziţionarea dreptului de adaptare audiovizuala a scenariului scris cu sprijinul primei de dezvoltare solicitate, dupã terminarea acestuia, la un preţ cel puţin egal cu valoarea primei de dezvoltare solicitate.
(6) Acordarea primei de proiect se face numai pe baza de concurs, organizat de doua ori pe an. Pentru organizarea concursului, Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei desemneazã un juriu, diferit pentru fiecare sesiune, alcãtuit din 5 persoane, specialişti cu reputaţie în domeniu.
(7) Juriul îşi desfãşoarã activitatea şi delibereazã potrivit regulamentului şi criteriilor elaborate şi aprobate de Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei.
(8) Desemnarea juriului se face de cãtre Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei în maximum 3 zile dupã expirarea termenului de prezentare a proiectelor pentru concurs. Hotãrârile juriului se iau prin vot deschis, cu majoritatea simpla din numãrul total al membrilor. În argumentarea hotãrârii sale, juriul redacteazã o motivare scrisã.
(9) Hotãrârile juriului pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare la Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei.
(10) Hotãrârile Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei, luate în condiţiile prevãzute la art. 11, pot fi contestate la instanta judecãtoreascã competenta.
ART. 18
(1) Prima de proiect, acordatã de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei producãtorului şi distribuitorului de film, nu poate depãşi cota de 49% din valoarea totalã a bugetului de cheltuieli al proiectului prezentat de agentul economic care solicita sprijin financiar. Valoarea acestei prime nu poate depãşi pentru un film, de regula, 20% din valoarea totalã a bugetului aprobat de cãtre Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei pentru primele de proiect, conform art. 9 lit. h).
(2) Prima de proiect se acorda agentului economic care o solicita exclusiv pentru proiectul prezentat la concurs şi nu este transmisibila.
ART. 19
(1) Persoanele fizice şi juridice romane care solicita prime de proiect sau prime de difuzare din partea Oficiului Naţional al Cinematografiei, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta, trebuie sa facã dovada unui aport direct la finanţarea proiectului, în numerar sau în natura, la preţul pieţei, în procent de minimum 5% din bugetul total al producţiei sau al distribuirii filmului.
(2) Acest aport poate fi şi indirect, sub forma de credite, de scrisoare de garanţie bancarã sau de garanţii echivalente.
(3) Procentul minim poate fi reactualizat anual prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Persoanele fizice sau juridice romane care solicita sprijin financiar selectiv sau de drept, conform prevederilor art. 17 alin. (1) - (5) şi ale art. 21 alin. (1), trebuie sa facã dovada ca au obţinut prin cesionare atât dreptul de adaptare audiovizuala a operei literare, care sta la baza scenariului, obiect al solicitãrii, cat şi, în cazul agenţilor economici producãtori sau distribuitori de film, drepturile de exploatare exclusiva a filmului pentru care s-a solicitat acest sprijin, de la toţi autorii implicaţi în realizarea acestuia, cu respectarea Legii nr. 8/1996, cu modificãrile ulterioare.
(5) Dovada obţinerii acestor drepturi se face prin contracte individuale, încheiate între solicitant şi autorii respectivi, anterior depunerii cererii de sprijin.
ART. 20
(1) Atât prima de proiect, cat şi prima de difuzare se acorda pe baza unui contract de credit încheiat între Oficiul Naţional al Cinematografiei şi agentul economic producãtor sau distribuitor al filmului. Contractul se încheie numai dupã verificarea dosarului financiar al proiectului de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei. Dosarul trebuie sa ateste faptul ca finanţarea integrala a proiectului, atât ca surse, cat şi ca termene, este pe deplin asigurata.
(2) Prima de dezvoltare se atribuie pe baza de contract încheiat între Oficiul Naţional al Cinematografiei şi agentul economic producãtor de film sau autorul de scenarii cinematografice, persoana fizica.
(3) Modul de derulare a contractului şi modalitãţile de plata a sprijinului financiar acordat conform prevederilor art. 17 alin. (1) - (5) şi ale art. 21 alin. (1) se vor stabili de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei, în termen de 30 de zile de la înfiinţare.
(4) Producţia unui film, realizat cu ajutorul primei de proiect sau al primei de difuzare, trebuie sa înceapã în termen de cel mult un an de la acordarea acestor prime, iar realizarea copiei standard nu trebuie sa depãşeascã, de regula, 2 ani de la data acordãrii acestora.
(5) Termenul de predare a scenariului realizat cu ajutorul primei de dezvoltare este de un an de la data acordãrii acesteia.
(6) În cazuri bine justificate, Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei poate prelungi termenele prevãzute la alin. (4).
(7) Prima de proiect şi prima de difuzare se pot cumula în condiţiile respectãrii prevederilor art. 18 alin. (1).
ART. 21
(1) Prima de difuzare se acorda agentului economic producãtor al filmului, luând în considerare numãrul de spectatori care vizioneaza filmul respectiv în sãlile de cinematograf sau în alte sali destinate unei vizionari cu public, definite şi autorizate ca atare de Oficiul Naţional al Cinematografiei.
(2) Prima de difuzare se constituie prin alocarea unei sume fixe pentru fiecare spectator care a vizionat filmul respectiv. Cuantumul acestei sume se stabileşte anual de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei.
(3) Prima de difuzare trebuie sa fie utilizata în exclusivitate pentru producerea unui nou film, cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 28 alin. (1).
(4) În cazul în care cota din Fondul cinematografic naţional, repartizata pentru anul respectiv, nu este suficienta pentru acoperirea cuantumului primei de difuzare cuvenite unui film cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 18 alin. (1), sumele neacoperite vor fi încasate de agentul economic din fondurile Oficiului Naţional al Cinematografiei pentru anul urmãtor.
ART. 22
Oficiul Naţional al Cinematografiei poate lua în considerare, cu avizul Consiliului Oficiului Naţional al Cinematografiei, şi alte forme de sprijin financiar, din sursele extrabugetare, pentru realizarea scopurilor sale conform art. 5.
ART. 23
(1) Sumele primite de cãtre agenţii economici sau de cãtre autorii de scenarii cinematografice, persoane fizice, conform prevederilor art. 17 alin. (1) - (5) şi ale art. 21 alin. (1), constituie credite fãrã dobanda acordate acestora şi se ramburseazã cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei, pe mãsura obţinerii de venituri din comercializarea drepturilor de exploatare a scenariului sau a filmului, dupã caz, realizat cu aceste sume.
(2) Creditul acordat sub forma primei de proiect se garanteazã de cãtre agentul economic prin cesionarea cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei a cotei corespunzãtoare participãrii acestuia la bugetul de cheltuieli aprobat, aplicatã asupra veniturilor provenite din exploatarea filmului realizat cu ajutorul acestei prime, conform prevederilor art. 27 alin. (1) şi (2).
(3) Creditul acordat sub forma primei de dezvoltare se garanteazã prin cesionarea unei sume egale ca valoare cu prima de dezvoltare acordatã din veniturile obţinute prin vânzarea drepturilor asupra scenariului realizat cu ajutorul acestei prime.
(4) Obligaţia de rambursare se stinge dupã trecerea a 10 ani de la începerea comercializãrii scenariului sau a filmului. Suma rãmasã nerambursata dupã aceasta data se ia în calcul la determinarea profitului impozabil al agentului economic care beneficiazã de acest credit.
ART. 24
(1) Rambursarea cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei a sumelor primite conform prevederilor art. 17 alin. (1) şi ale art. 21 alin. (1) se face prin aplicarea, asupra venitului realizat, a cotei de participare a Oficiului Naţional al Cinematografiei la bugetul de cheltuieli al filmului.
(2) Rambursarea cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei a sumelor primite conform prevederilor art. 17 alin. (5) se face integral din veniturile obţinute şi cesionate de cãtre autorul de scenarii cinematografice, persoana fizica, sau de cãtre agentul economic beneficiar al primei de dezvoltare.
(3) Rambursarea se face pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a realizat venitul.
ART. 25
(1) Proprietatea negativului, precum şi toate drepturile de exploatare a filmului revin agentului economic producãtor, inclusiv în situaţia în care acesta a beneficiat de sprijin financiar în condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (1) şi la art. 21 alin. (1).
(2) În termen de 30 de zile de la terminarea copiei standard, negativul filmului realizat cu sprijinul financiar al Oficiului Naţional al Cinematografiei se va depune în custodie la acesta şi va fi restituit numai dupã rambursarea integrala a sumelor acordate.
(3) Agentul economic producãtor al filmului este definit conform prevederilor Legii nr. 8/1996, cu modificãrile ulterioare, ca fiind persoana fizica sau juridicã care îşi asuma responsabilitatea producerii filmului şi, în aceasta calitate, organizeazã realizarea filmului şi furnizeazã mijloacele tehnice şi financiare pentru realizarea acestuia.
(4) Oficiul Naţional al Cinematografiei colaboreazã cu organismele de gestiune colectivã a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe, sustinand, conform legii, interesele acestora pe teritoriul României şi în strãinãtate.
ART. 26
Nu pot beneficia de primele de proiect, de primele de dezvoltare sau de primele de difuzare, prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta, membrii juriilor pentru sesiunea de concurs la care au fost desemnaţi, precum şi functionarii publici care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Oficiului Naţional al Cinematografiei.
ART. 27
(1) Prin venituri, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, se înţelege totalitatea sumelor încasate de agentul economic producãtor al filmului din comercializarea de exploatare obţinute în condiţiile art. 19 alin. (4), pe plan intern şi internaţional, pentru exploatarea în cinematografe sau în alte sali destinate vizionarii cu public, prin vânzãri la televiziunea terestra sau prin satelit, televiziunea prin cablu, televiziunea cu plata, cu transmisie codata, precum şi din drepturile de exploatare anexe, în mãsura în care o parte dintre sumele enumerate mai sus nu au fost folosite la finanţarea producţiei filmului.
(2) Drepturile de exploatare anexe sunt drepturile de exploatare pentru muzica, coloana sonora, melodii distincte, carte, tiparituri, imagini, obiecte, jocuri, CD, casete audio şi altele asemenea, care folosesc ca sursa filmul respectiv şi ale cãror drepturi de exploatare au fost obţinute de agentul economic producãtor, cu respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996, cu modificãrile ulterioare.
(3) Agentul economic care produce sau care distribuie un film cu sprijinul financiar al Oficiului Naţional al Cinematografiei este obligat sa evidentieze separat în contabilitatea sa veniturile şi cheltuielile pentru acest film şi sa raporteze periodic veniturile realizate din comercializarea acestuia.
(4) Raportarea se va face, în primul an de exploatare, lunar, pana la 25 a lunii curente pentru luna anterioarã, apoi trimestrial, pana la trecerea termenului de 3 ani, şi apoi anual, pana la trecerea termenului de 10 ani, conform prevederilor art. 23 alin. (4).
(5) Nerespectarea de cãtre agentul economic producãtor a prevederilor art. 23 şi 24, privind rambursarea sprijinului acordat conform prezentei ordonanţe de urgenta, atrage dupã sine rezilierea contractului de creditare şi obligarea la restituirea, în termen de maximum 30 de zile, a sumelor acordate ca sprijin financiar, rãmase nerambursate la data rezilierii.
ART. 28
(1) Pot beneficia de sprijin financiar, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, agenţii economici, persoane fizice sau juridice romane, care prezintã proiecte de film ce îndeplinesc cel puţin doua dintre urmãtoarele condiţii:
a) cel puţin doi dintre principalii realizatori: regizorul, scenaristul sau unul dintre interpreţii principali sa fie cetãţeni romani sau de naţionalitate romana;
b) filmarile sa aibã loc în proporţie de doua treimi în România, în afarã cazului în care subiectul filmului impune altfel. În acest caz, compensarea se face prin alte servicii de specialitate efectuate în România, cum sunt: montaj, sonorizare, laborator etc. În cazul în care proiectul necesita filmari în studio, acestea trebuie efectuate integral în România;
c) în cazul coproductiilor, partea romana trebuie sa aibã o cota de minimum 51% din bugetul filmului, fãrã a include în acesta costurile pentru scenariu, muzica, regie, producãtor şi pentru interpreţii principali. Excepţie fac productiile realizate în programele Comunitãţii Europene.
(2) Detalierea condiţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de cãtre Consiliul Oficiului Naţional al Cinematografiei.
(3) Sunt excluse de la sprijinul financiar acordat de Oficiul Naţional al Cinematografiei urmãtoarele filme:
a) care glorifica sau minimalizeaza violenta;
b) care incita la ura de rasa sau propaganda forme de discriminare pe criterii etnice, religioase sau de sex;
c) care lezeaza demnitatea individului;
d) care au interdicţie de vizionare pentru persoane sub varsta de 18 ani.
ART. 29
Agenţii economici care beneficiazã de sprijin financiar din partea Oficiului Naţional al Cinematografiei pentru realizarea unui film au obligaţia de a preda o copie de pe acesta, în limba romana, pe suportul pe care a fost realizatã versiunea originala, Arhivei Naţionale de Filme, în termen de 60 de zile de la data executãrii copiei standard.
ART. 30
Nepredarea copiei de pe film la Arhiva Nationala de Filme în termenul prevãzut la art. 29 se sancţioneazã cu plata unei penalitãţi, reprezentând 0,5% din valoarea bugetului aprobat filmului.
ART. 31
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin personalul cinematografic se înţelege persoanele care participa, sub o forma artisticã sau tehnica, la organizarea producţiei cinematografice, precum şi personalul laboratoarelor cinematografice.
ART. 32
Agenţii economici romani sau strãini care produc, comercializeazã în sali de cinematograf sau în alte sali destinate vizionarii cu public, definite ca atare şi autorizate de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei, filme pe suport clasic sau magnetic sau care desfãşoarã orice alte activitãţi în domeniul cinematografiei au obligaţia sa se înregistreze la Registrul cinematografiei şi sa obţinã autorizaţie de funcţionare.
ART. 33
(1) Desfãşurarea unor activitãţi de natura celor prevãzute la art. 32 fãrã autorizaţie de funcţionare eliberata de Registrul cinematografiei se sancţioneazã cu suspendarea activitãţii şi cu plata unei penalitãţi cuprinse între 5 milioane lei şi 25 milioane lei.
(2) Impotriva sancţiunilor prevãzute la alin. (1) agentul economic nemulţumit se poate adresa cu plângere la judecãtoria în a carei raza teritorialã îşi are sediul.
ART. 34
(1) Agenţii economici care au ca obiect de activitate exploatarea filmelor pe suport clasic sau magnetic, în sali de cinematograf sau în alte sali destinate vizionarii cu public, au obligaţia sa difuzeze filme produse cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 28 alin. (1), în proporţie de minimum 5% din totalul anual al orelor de proiectie.
(2) La propunerea Oficiului Naţional al Cinematografiei, Guvernul poate modifica procentul prevãzut la alin. (1).
(3) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (1) se sancţioneazã cu plata unei penalitãţi de 5 milioane lei pentru fiecare ora de proiectie nedifuzata.
(4) Constatarea nerespectãrii obligaţiilor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre împuterniciţi ai Oficiului Naţional al Cinematografiei, care aplica şi penalitãţile.
(5) Cu privire la constatãrile şi penalitãţile aplicate, agenţii economici prevãzuţi la alin. (1) se pot adresa cu plângere la judecãtoria în a carei raza teritorialã îşi are sediul agentul economic respectiv.
ART. 35
(1) Sumele provenite din aplicarea penalitatilor se fac venit la bugetul Oficiului Naţional al Cinematografiei şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Cuantumul şi procentele de aplicare a penalitatilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta pot fi actualizate, la propunerea Oficiului Naţional al Cinematografiei, prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 36
În scopul dezvoltãrii cinematografiei româneşti, consiliile locale şi alte autoritãţi publice sprijinã, în limitele competentei lor, construirea de noi cinematografe, cu unul sau mai multe ecrane, prin alocarea de fonduri, acordarea de facilitãţi fiscale sau prin închirierea ori concesionarea de terenuri adecvate pentru persoanele juridice sau fizice romane sau strãine care doresc sa investeasca în acest domeniu.
ART. 37
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Centrul Naţional al Cinematografiei, care se desfiinţeazã, va asigura predarea-preluarea patrimoniului şi a întregii activitãţi de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei.
(2) Personalul de specialitate existent la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta în cadrul Centrului Naţional al Cinematografiei va fi preluat, prin transfer, de cãtre Oficiul Naţional al Cinematografiei.
ART. 38
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Arhiva Nationala de Filme trece în subordinea Ministerului Culturii.
(2) Reorganizarea şi funcţionarea Arhivei Naţionale de Filme se vor face prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului culturii.
ART. 39
(1) Agenţii economici care realizeazã filme conform prevederilor art. 28 alin. (1), cu sprijin financiar selectiv sau de drept, sunt obligaţi, în conformitate cu prevederile art. 29, sa depunã la Arhiva Nationala de Filme o copie de pe filmul realizat.
(2) Pentru agenţii economici care realizeazã filme finanţate cu capital integral privat, depunerea unei copii la Arhiva Nationala de Filme este voluntara.
ART. 40
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Oficiul Naţional al Cinematografiei va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului normele şi instrucţiunile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor acesteia.
ART. 41
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Oficiul Naţional al Cinematografiei va prezenta Guvernului propuneri pentru reorganizarea activitãţii regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital de stat din domeniul producţiei, distribuţiei, difuzãrii filmului şi al prelucrãrii peliculei.
ART. 42
(1) În scopul integrãrii europene, Oficiul Naţional al Cinematografiei va face, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, demersurile necesare includerii României în programele specializate ale Uniunii Europene.
(2) Taxele de înscriere şi plata cotizaţiilor aferente se vor asigura din bugetul de stat, prin Oficiul Naţional al Cinematografiei.
ART. 43
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, <>Decretul-lege nr. 80/1990 privind organizarea activitãţii cinematografice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 10 februarie 1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul culturii,
Ion Caramitru

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

p. ministrul justiţiei,
Dinu Ianculescu,
secretar de stat

Ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016