Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 65 din 29 iunie 2005  privind modificarea si completarea   Legii nr. 53/2003 - Codul muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 65 din 29 iunie 2005 privind modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 5 iulie 2005
Urgenţa adoptãrii prezentului act normativ rezultã din necesitatea îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor privind Capitolul 13 "Ocupare şi politici sociale", de armonizare a legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar.
Modificarea şi completarea <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii se numãrã printre mãsurile cuprinse în Programul legislativ prioritar pentru integrarea în Uniunea Europeanã, program care stabileşte adoptarea actului normativ pentru modificarea Codului muncii pânã la data de 30 iunie 2005.
Necesitatea urgentãrii modificãrii Codului muncii decurge şi din angajamentul stabilit de Guvernul României cu Banca Mondialã, prin Programul de ajustare (PAL2), încã din anul 2003. De asemenea, România s-a angajat sã revizuiascã prevederile Codului muncii pânã la data de 1 iulie 2005, drept criteriu de performanţã structuralã, şi prin Aranjamentul stand-by de tip preventiv dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, ratificat prin <>Legea nr. 468/2004 .
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2005, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) cetãţenilor români încadraţi cu contract individual de muncã şi care presteazã activitatea în strãinãtate, în baza unor contracte încheiate cu un angajator român, cu excepţia cazului în care legislaţia statului pe al cãrui teritoriu se executã contractul individual de muncã este mai favorabilã;".
2. Alineatul (3) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Persoana fizicã dobândeşte capacitatea de a încheia contracte individuale de muncã în calitate de angajator, din momentul dobândirii capacitãţii depline de exerciţiu."
3. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Contractul individual de muncã se încheie în baza consimţãmântului pãrţilor, în formã scrisã, în limba românã. Obligaţia de încheiere a contractului individual de muncã în formã scrisã revine angajatorului. Angajatorul persoanã juridicã, persoana fizicã autorizatã sã desfãşoare o activitate independentã, precum şi asociaţia familialã au obligaţia de a încheia, în formã scrisã, contractul individual de muncã anterior începerii raporturilor de muncã."
4. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Anterior încheierii sau modificãrii contractului individual de muncã, angajatorul are obligaţia de a informa persoana selectatã în vederea angajãrii ori, dupã caz, salariatul cu privire la clauzele generale pe care intenţioneazã sã le înscrie în contract sau sã le modifice."
5. Dupã alineatul (1) al articolului 17 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Obligaţia de informare a persoanei selectate în vederea angajãrii sau a salariatului se considerã îndeplinitã de cãtre angajator la momentul comunicãrii ofertei sale privind conţinutul contractului individual de muncã sau al actului adiţional, dupã caz."
6. La articolul 17 alineatul (2), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoana selectatã în vederea angajãrii ori, dupã caz, salariatul va fi informat cu privire la cel puţin urmãtoarele elemente:".
7. La articolul 17 alineatul (2), literele d) şi m) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificãrii ocupaţiilor din România sau altor acte normative şi atribuţiile postului;
..................................................................
m) durata perioadei de probã, dupã caz;".
8. Dupã alineatul (4) al articolului 17 se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) La negocierea, încheierea sau modificarea contractului individual de muncã, oricare dintre pãrţi poate fi asistatã de cãtre terţi, conform propriei opţiuni, cu respectarea confidenţialitãţii prevãzute la alin. (5)."
9. La articolul 18 alineatul (1), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În cazul în care salariatul urmeazã sã îşi desfãşoare activitatea în strãinãtate, angajatorul are obligaţia de a-i comunica în timp util informaţiile prevãzute la art. 17 alin. (2), precum şi informaţii referitoarte la:".
10. Dupã alineatul (1) al articolului 18 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Informaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi c) trebuie sã fie înscrise şi în conţinutul contractului individual de muncã."
11. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - În situaţia în care angajatorul nu îşi executã obligaţia de informare prevãzutã la art. 17 şi 18, salariatul este în drept sã sesizeze, în termen de 30 de zile de la data neîndeplinirii acestei obligaţii, instanţa judecãtoreascã competentã şi sã solicite despãgubiri corespunzãtoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutãrii de cãtre angajator a obligaţiei de informare."
12. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) La încheierea contractului individual de muncã sau pe parcursul executãrii acestuia, pãrţile pot negocia şi cuprinde în contract o clauzã de neconcurenţã prin care salariatul sã fie obligat ca dupã încetarea contractului sã nu presteze, în interesul sãu propriu sau al unui terţ, o activitate care se aflã în concurenţã cu cea prestatã la angajatorul sãu, în schimbul unei indemnizaţii de neconcurenţã lunare pe care angajatorul se obligã sã o plãteascã pe toatã perioada de neconcurenţã.
(2) Clauza de neconcurenţã îşi produce efectele numai dacã în cuprinsul contractului individual de muncã sunt prevãzute în mod concret activitãţile ce sunt interzise salariatului la data încetãrii contractului, cuantumul indemnizaţiei de neconcurenţã lunare, perioada pentru care îşi produce efectele clauza de neconcurenţã, terţii în favoarea cãrora se interzice prestarea activitãţii, precum şi aria geograficã unde salariatul poate fi în realã competiţie cu angajatorul.
(3) Indemnizaţia de neconcurenţã lunarã datoratã salariatului nu este de naturã salarialã, se negociazã şi este de cel puţin 50% din media veniturilor salariale brute ale salariatului din ultimele 6 luni anterioare datei încetãrii contractului individual de muncã sau, în cazul în care durata contractului individual de muncã a fost mai micã de 6 luni, din media veniturilor salariale lunare brute cuvenite acestuia pe durata contractului.
(4) Indemnizaţia de neconcurenţã reprezintã o cheltuialã efectuatã de angajator, este deductibilã la calculul profitului impozabil şi se impoziteazã la persoana fizicã beneficiarã, potrivit legii."
13. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Clauza de neconcurenţã îşi poate produce efectele pentru o perioadã de maximum 2 ani de la data încetãrii contractului individual de muncã.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile în cazurile în care încetarea contractului individual de muncã s-a produs de drept, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 56 lit. d), f), g), h) şi j), ori a intervenit din iniţiativa angajatorului pentru motive care nu ţin de persoana salariatului."
14. La articolul 28, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) în cazul detaşãrii sau trecerii în alt loc de muncã ori în altã activitate, dacã se schimbã condiţiile de muncã;".
15. Alineatul (4) al articolului 31 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt se încadreazã, la debutul lor în profesie, pe baza unei perioade de probã de cel mult 6 luni."
16. Dupã alineatul (4) al articolului 31 se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Pe durata sau la sfârşitul perioadei de probã, contractul individual de muncã poate înceta, printr-o notificare scrisã, la iniţiativa oricãreia dintre pãrţi."
17. Alineatul (3) al articolului 34 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Registrul general de evidenţã a salariaţilor se completeazã în ordinea angajãrii şi cuprinde elementele de identificare ale tuturor salariaţilor, data angajãrii, funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificãrii ocupaţiilor din România sau altor acte normative, tipul contractului individual de muncã şi data încetãrii contractului individual de muncã."
18. La articolul 40 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) sã stabileascã atribuţiile corespunzãtoare pentru fiecare salariat, în condiţiile legii şi/sau în condiţiile contractului colectiv de muncã încheiat la nivel naţional sau la nivel de ramurã de activitate aplicabil;".
19. La articolul 40 alineatul (2), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) sã comunice periodic salariaţilor situaţia economicã şi financiarã a unitãţii. Periodicitatea comunicãrilor se stabileşte prin negociere în contractul colectiv de muncã aplicabil;".
20. La articolul 49, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pe durata suspendãrii pot continua sã existe alte drepturi şi obligaţii ale pãrţilor decât cele prevãzute la alin. (2), dacã acestea sunt prevãzute prin legi speciale, prin contractul colectiv de muncã aplicabil, prin contracte individuale de muncã sau prin regulamente interne."
21. La articolul 51, litera g) se abrogã.
22. La articolul 51 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Contractul individual de muncã poate fi suspendat în situaţia absenţelor nemotivate ale salariatului, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncã aplicabil, contractul individual de muncã, precum şi prin regulamentul intern."
23. Alineatul (2) al articolului 52 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi c), dacã se constatã nevinovãţia celui în cauzã, salariatul îşi reia activitatea avutã anterior şi i se va plãti, în temeiul normelor şi principiilor rãspunderii civile contractuale, o despãgubire egalã cu salariul şi celelalte drepturi de care a fost lipsit pe perioada suspendãrii contractului."
24. La articolul 56, literele d) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) la data comunicãrii deciziei de pensionare pentru limitã de vârstã, pensionare anticipatã, pensionare anticipatã parţialã sau pensionare pentru invaliditate a salariatului, potrivit legii;
..................................................................
g) ca urmare a condamnãrii penale la executarea unei pedepse privative de libertate, de la data rãmânerii definitive a hotãrârii judecãtoreşti;".
25. La articolul 61, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) în cazul în care salariatul este arestat preventiv pentru o perioadã mai mare de 30 de zile, în condiţiile Codului de procedurã penalã;".
26. Dupã litera d) a articolului 61 se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) în cazul în care salariatul îndeplineşte condiţiile de vârstã standard şi stagiul de cotizare şi nu a solicitat pensionarea în condiţiile legii."
27. Dupã alineatul (1) al articolului 62 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care concedierea intervine pentru motivul prevãzut la art. 61 lit. a), angajatorul poate emite decizia de concediere numai cu respectarea dispoziţiilor art. 263-268."
28. Alineatul (2) al articolului 63 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Concedierea salariatului pentru motivul prevãzut la art. 61 lit. d) poate fi dispusã numai dupã evaluarea prealabilã a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de muncã încheiat la nivel naţional sau la nivel de ramurã de activitate aplicabil, precum şi prin regulamentul intern."
29. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 64 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În situaţia în care angajatorul nu dispune de locuri de muncã vacante potrivit alin. (1), acesta are obligaţia de a solicita sprijinul agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã în vederea redistribuirii salariatului, corespunzãtor pregãtirii profesionale sau, dupã caz, capacitãţii de muncã stabilite de medicul de medicinã a muncii.
(3) Salariatul are la dispoziţie un termen de 3 zile lucrãtoare de la comunicarea angajatorului conform prevederilor alin. (1) pentru a-şi manifesta expres consimţãmântul cu privire la noul loc de muncã oferit.
(4) În cazul în care salariatul nu îşi manifestã expres consimţãmântul în termenul prevãzut la alin. (3), precum şi dupã notificarea cazului cãtre agenţia teritorialã de ocupare a forţei de muncã conform alin. (2), angajatorul poate dispune concedierea salariatului."
30. La articolul 68, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) cel puţin 10 salariaţi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraţi mai mult de 20 de salariaţi şi mai puţin de 100 de salariaţi;".
31. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - În cazul concedierilor colective, angajatorului îi revin urmãtoarele obligaţii:
a) sã iniţieze, în scopul punerii de acord, consultãri cu sindicatul sau, dupã caz, cu reprezentanţii salariaţilor, referitoare la metodele şi mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numãrului de salariaţi afectaţi şi de atenuare a consecinţelor prin recurgerea la mãsuri sociale ce vizeazã în special sprijinul pentru recalificare sau reconversie profesionalã a salariaţilor concediaţi;
b) sã punã la dispoziţie sindicatului care are membri în unitate sau, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor toate informaţiile relevante în legãturã cu concedierea colectivã, în vederea formulãrii propunerilor din partea acestora."
32. Alineatul (1) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Angajatorul are obligaţia sã notifice în scris sindicatului sau, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor intenţia de concediere colectivã, cu cel puţin 30 de zile calendaristice anterioare emiterii deciziilor de concediere."
33. La articolul 70 alineatul (2), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Notificarea intenţiei de concediere colectivã trebuie sã cuprindã:".
34. La articolul 70 alineatul (2), litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) mãsurile pentru atenuarea consecinţelor concedierii şi compensaţiile ce urmeazã sã fie acordate salariaţilor supuşi concedierii, conform dispoziţiilor legale şi/sau contractului colectiv de muncã aplicabil;".
35. Alineatul (3) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Angajatorul are obligaţia sã comunice notificarea prevãzutã la alin. (2) inspectoratului teritorial de muncã şi agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã la aceeaşi datã la care a comunicat-o sindicatului sau, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor."
36. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - (1) Sindicatul sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor pot propune angajatorului mãsuri în vederea evitãrii concedierilor ori diminuãrii numãrului salariaţilor concediaţi, într-un termen de 15 zile calendaristice de la data primirii notificãrii.
(2) Angajatorul are obligaţia de a rãspunde în scris şi motivat la propunerile formulate potrivit prevederilor alin. (1), în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acestora.
(3) La solicitarea oricãreia dintre pãrţi, inspectoratul teritorial de muncã poate dispune amânarea momentului emiterii deciziei de concediere cu maximum 10 zile calendaristice, în cazul în care aspectele legate de concedierea colectivã avutã în vedere nu pot fi soluţionate în termenul stabilit la art. 70 alin. (1)."
37. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - (1) Angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face noi angajãri pe locurile de muncã ale salariaţilor concediaţi pe o perioadã de 9 luni de la data concedierii acestora.
(2) În cazul în care în aceastã perioadã angajatorul reia activitãţile a cãror încetare a condus la concedieri colective, acesta are obligaţia de a transmite salariaţilor care au fost concediaţi o comunicare scrisã în acest sens şi de a-i reangaja pe aceleaşi locuri de muncã pe care le-au ocupat anterior, fãrã examen sau concurs ori perioadã de probã.
(3) Salariaţii au la dispoziţie un termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii angajatorului, prevãzutã la alin. (2), pentru a-şi manifesta expres consimţãmântul cu privire la locul de muncã oferit.
(4) În situaţia în care salariaţii care au dreptul de a fi reangajaţi potrivit alin. (2) nu îşi manifestã expres consimţãmântul în termenul prevãzut la alin. (3) sau refuzã locul de muncã oferit, angajatorul poate face noi angajãri pe locurile de muncã rãmase vacante."
38. Dupã alineatul (2) al articolului 73 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În situaţia în care în perioada de preaviz contractul individual de muncã este suspendat, termenul de preaviz va fi suspendat corespunzãtor, cu excepţia cazului prevãzut la art. 51 alin. (2)."
39. La articolul 74 alineatul (1), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) criteriile de stabilire a ordinii de prioritãţi, conform art. 70 alin. (2) lit. d), numai în cazul concedierilor colective;".
40. Alineatul (2) al articolului 74 se abrogã.
41. Dupã alineatul (3) al articolului 80 se introduc douã alineate noi, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Între aceleaşi pãrţi se pot încheia cel mult 3 contracte individuale de muncã pe duratã determinatã succesive, dar numai înãuntrul termenului prevãzut la art. 82.
(5) Contractele individuale de muncã pe duratã determinatã încheiate în termen de 3 luni de la încetarea unui contract de muncã pe duratã determinatã, anterior, sunt considerate contracte succesive."
42. La articolul 81, dupã litera d) se introduc trei noi litere, literele d^1)-d^3), cu urmãtorul cuprins:
"d^1) angajarea unei persoane aflate în cãutarea unui loc de muncã, care în termen de 5 ani de la data angajãrii îndeplineşte condiţiile de pensionare pentru limitã de vârstã;
d^2) ocuparea unei funcţii eligibile în cadrul organizaţiilor sindicale, patronale sau al organizaţiilor neguvernamentale, pe perioada mandatului;
d^3) angajarea pensionarilor care, în condiţiile legii, pot cumula pensia cu salariul;".
43. La articolul 81, litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) în alte cazuri prevãzute expres de legi speciale ori pentru desfãşurarea unor lucrãri, proiecte, programe, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncã încheiat la nivel naţional şi/sau la nivel de ramurã."
44. Alineatul (1) al articolului 82 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 82. - (1) Contractul individual de muncã pe duratã determinatã nu poate fi încheiat pe o perioadã mai mare de 24 de luni."
45. Alineatul (1) al articolului 84 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - (1) La încetarea celui de-al treilea contract individual de muncã pe duratã determinatã succesiv, prevãzut la art. 80 alin. (4), sau la expirarea termenului prevãzut la art. 82 alin. (1), pe postul respectiv va fi angajat un salariat cu contract individual de muncã pe duratã nedeterminatã."
46. Alineatul (3) al articolului 103 se abrogã.
47. Alineatul (2) al articolului 111 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin excepţie, durata timpului de muncã poate fi prelungitã peste 48 de ore pe sãptãmânã, care includ şi orele suplimentare, cu condiţia ca media orelor de muncã, calculatã pe o perioadã de referinţã de o lunã calendaristicã, sã nu depãşeascã 48 de ore pe sãptãmânã."
48. Dupã alineatul (2) al articolului 111 se introduc douã alineate noi, alineatele (2^1) şi (2^2), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Pentru anumite sectoare de activitate, unitãţi sau profesii stabilite prin contractul colectiv de muncã unic la nivel naţional, se pot negocia, prin contractul colectiv de muncã la nivel de ramurã de activitate aplicabil, perioade de referinţã mai mari de o lunã, dar care sã nu depãşeascã 12 luni.
(2^2) La stabilirea perioadelor de referinţã prevãzute la alin. (2) şi (2^1) nu se iau în calcul durata concediului de odihnã anual şi situaţiile de suspendare a contractului individual de muncã."
49. Alineatul (3) al articolului 111 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (1), (2) şi (2^1) nu se aplicã tinerilor care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
50. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) La solicitarea angajatorului salariaţii pot efectua muncã suplimentarã, cu respectarea prevederilor art. 111 sau 112, dupã caz.
(2) Efectuarea muncii suplimentare peste limita stabilitã potrivit prevederilor art. 111 sau 112, dupã caz, este interzisã, cu excepţia cazului de forţã majorã sau pentru alte lucrãri urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori înlãturãrii consecinţelor unui accident."
51. Alineatul (1) al articolului 129 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 129. - (1) Normele de muncã se elaboreazã de cãtre angajator, conform normativelor în vigoare, sau, în cazul în care nu existã normative, normele de muncã se elaboreazã de cãtre angajator cu acordul sindicatului ori, dupã caz, al reprezentanţilor salariaţilor."
52. Dupã alineatul (1) al articolului 129 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul unui dezacord cu privire la normele de muncã, pãrţile vor apela la arbitrajul unui terţ ales de comun acord."
53. Alineatul (4) al articolului 140 se abrogã.
54. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 145 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 145. - (1) Pentru perioada concediului de odihnã salariatul beneficiazã de o indemnizaţie de concediu, care nu poate fi mai micã decât salariul de bazã, indemnizaţiile şi sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectivã, prevãzute în contractul individual de muncã.
(2) Indemnizaţia de concediu de odihnã reprezintã media zilnicã a drepturilor salariale prevãzute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei în care este efectuat concediul, multiplicatã cu numãrul de zile de concediu."
55. Alineatul (1) al articolului 152 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 152. - (1) În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesionalã în condiţiile prevãzute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesionalã, plãtit de angajator, de pânã la 10 zile lucrãtoare sau de pânã la 80 de ore."
56. La titlul IV - Salarizarea -, denumirea capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"Salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã"
57. Articolul 167 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 167. - Constituirea şi utilizarea fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale se vor reglementa prin lege specialã."
58. Articolul 168 se abrogã.
59. Alineatul (1) al articolului 171 se abrogã.
60. Articolul 190 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 190. - (1) Angajatorii au obligaţia de a asigura participarea la programe de formare profesionalã pentru toţi salariaţii, dupã cum urmeazã:
a) cel puţin o datã la 2 ani, dacã au cel puţin 21 de salariaţi;
b) cel puţin o datã la 3 ani, dacã au sub 21 de salariaţi.
(2) Cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionalã, asiguratã în condiţiile alin. (1), se suportã de cãtre angajatori."
61. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 191 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 191. - (1) Angajatorul persoanã juridicã care are mai mult de 20 de salariaţi elaboreazã anual şi aplicã planuri de formare profesionalã, cu consultarea sindicatului sau, dupã caz, a reprezentanţilor salariaţilor.
(2) Planul de formare profesionalã elaborat conform prevederilor alin. (1) devine anexã la contractul colectiv de muncã încheiat la nivel de unitate."
62. Articolul 192 se abrogã.
63. Articolul 193 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 193. - (1) Participarea la formare profesionalã poate avea loc la iniţiativa angajatorului sau la iniţiativa salariatului.
(2) Modalitatea concretã de formare profesionalã, drepturile şi obligaţiile pãrţilor, durata formãrii profesionale, precum şi orice alte aspecte legate de formarea profesionalã, inclusiv obligaţiile contractuale ale salariatului în raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionalã, se stabilesc prin acordul pãrţilor şi fac obiectul unor acte adiţionale la contractele individuale de muncã."
64. Articolul 205 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 205. - (1) Ucenicia la locul de muncã se organizeazã în baza contractului de ucenicie.
(2) Contractul de ucenicie la locul de muncã este contractul individual de muncã de tip particular, în temeiul cãruia:
a) angajatorul persoanã juridicã sau persoanã fizicã se obligã ca, în afara plãţii unui salariu, sã asigure formarea profesionalã a ucenicului într-o meserie potrivit domeniului sãu de activitate;
b) ucenicul se obligã sã se formeze profesional şi sã munceascã în subordinea angajatorului respectiv.
(3) Contractul de ucenicie la locul de muncã se încheie pe duratã determinatã."
65. Articolul 206 se abrogã.
66. Articolul 207 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 207. - (1) Persoana încadratã în muncã în baza unui contract de ucenicie are statut de ucenic.
(2) Ucenicul beneficiazã de dispoziţiile aplicabile celorlalţi salariaţi, în mãsura în care ele nu sunt contrare celor specifice statutului sãu."
67. Articolul 208 se abrogã.
68. Articolul 209 se abrogã.
69. Articolul 210 se abrogã.
70. Articolul 211 se abrogã.
71. Articolul 212 se abrogã.
72. Articolul 213 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 213. - Organizarea, desfãşurarea şi controlul activitãţii de ucenicie se reglementeazã prin lege specialã."
73. La articolul 276 alineatul (1), literele d) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) stipularea în contractul individual de muncã a unor clauze contrare dispoziţiilor legale, cu amendã de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei;
e) primirea la muncã a persoanelor fãrã încheierea unui contract individual de muncã potrivit art. 16 alin. (1), cu amendã de la 15.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru fiecare persoanã identificatã, fãrã a depãşi valoarea cumulatã de 1 miliard lei."
74. La articolul 276 alineatul (1), dupã litera g) se introduc patru noi litere, literele h)-k), cu urmãtorul cuprins:
"h) nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentarã, cu amendã de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei;
i) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului sãptãmânal, cu amendã de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei;
j) neacordarea indemnizaţiei prevãzute la art. 53 alin. (1), în cazul în care angajatorul îşi întrerupe temporar activitatea cu menţinerea raporturilor de muncã, cu amendã de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei;
k) încãlcarea prevederilor legale referitoare la munca de noapte, cu amendã de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei."
75. Dupã articolul 280 se introduce un nou articol, articolul 280^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 280^1. - Încadrarea în muncã a minorilor cu nerespectarea condiţiilor legale de vârstã sau folosirea acestora pentru prestarea unor activitãţi cu încãlcarea prevederilor legale referitoare la regimul de muncã al minorilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani."
ART. II
(1) Pânã la data stabilirii în contractul colectiv de muncã, încheiat la nivel naţional sau la nivel de ramurã de activitate aplicabil, a procedurii de evaluare prevãzute la <>art. 63 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii se aplicã în continuare dispoziţiile acestui articol în forma sa nemodificatã.
(2) Dacã în termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã nu se stabileşte procedura de evaluare în condiţiile alin. (1), angajatorul va stabili aceastã procedurã prin regulamentul intern, în condiţiile legii.
(3) Prevederile regulamentului intern referitoare la procedura de evaluare se aplicã pânã la data stabilirii acesteia în contractul colectiv de muncã încheiat la nivel naţional sau la nivel de ramurã de activitate aplicabil.
ART. III
<>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 29 iunie 2005.
Nr. 65.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016