Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 18 mai 1999  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 18 mai 1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 225 din 20 mai 1999
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele mãsuri premergãtoare privatizãrii bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Activele bancare supuse valorificãrii, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, cuprind:
a) creanţe neperformante;
b) bunuri mobile şi imobile, intrate în patrimoniul bãncilor ca urmare a procedurilor de executare silitã, şi cele asupra cãrora au fost constituite, în favoarea bãncilor, garanţii reale care nu au fost executate pana la data preluãrii în vederea valorificãrii;
c) alte active stabilite prin hotãrâre a Comitetului de coordonare a restructurãrii, înfiinţat conform prezentei ordonanţe de urgenta;
d) active în curs de realizare.
(2) Primele active bancare neperformante care se preiau conform prezentei ordonanţe de urgenta sunt cele existente în sold la 31 martie 1999 sau la data prevãzutã în actul normativ de restructurare a bãncii ale carei active sunt supuse valorificãrii.
(3) Activele bancare supuse valorificãrii vor fi identificate şi selectate de bãncile la care statul este acţionar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurãrii."

2. Literele b) şi c) ale articolului 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"b) creanţe neperformante - credite şi dobânzi aferente, creanţe ataşate acestora sau derivate din acestea, evidentiate în conturile de bilanţ, asupra unor debitori, persoane fizice sau persoane juridice şi care, conform normelor Bãncii Naţionale a României şi practicilor/uzantelor bancare internaţionale, sunt clasificate în categoria <<indoielnic>> sau <<pierdere>>, precum şi elemente de activ evidentiate în conturi extrabilantiere, conform normelor în vigoare;
c) valoare nominalã - valoarea activelor supuse valorificãrii, asa cum a fost înregistratã în evidentele contabile ale bãncii, conform legislaţiei în vigoare."

3. Dupã litera d) a articolului 3 se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) valoare neta realizabila - valoarea activelor estimatã pe baza valorii nete actuale, ţinând seama de valoarea de piata a acestora şi de costurile de administrare pana la data înstrãinãrii acestora."

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) În scopul aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, denumita în continuare agenţie, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi în coordonarea directa a primului-ministru, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Organizarea şi funcţionarea agenţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Agenţia îşi va inceta activitatea dupã 5 ani de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea acesteia.
(4) Durata agenţiei va putea fi prelungitã o singura data, prin hotãrâre a Guvernului, pentru motive temeinice, pentru o perioada de cel mult 2 ani."

5. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Agenţia este condusã de un secretar de stat.
(2) Secretarul de stat al agenţiei este numit prin decizie a primului-ministru."

6. Dupã articolul 5 se introduc articolele 5^1 şi 5^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - Secretarul de stat al agenţiei are urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã agenţia în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii, cu persoanele juridice şi fizice, romane şi strãine, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti şi arbitrale;
b) dispune mãsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, precum şi a altor reglementãri privind agenţia;
c) numeşte şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, personalul agenţiei;
d) prezintã primului-ministru, pana la data de 30 iunie a anului urmãtor, raportul anual de activitate a agenţiei;
e) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
Art. 5^2. - (1) Finanţarea agenţiei este asigurata prin alocaţii de la bugetul de stat.
(2) Finanţarea cheltuielilor de funcţionare şi operare se asigura, în completare, şi din urmãtoarele surse:
a) credite pe termen scurt, mediu sau lung, cu garanţia statului, contractate de agenţie pe piata interna sau externa;
b) comisioane aferente serviciilor de consultanţa prestate de agenţie pe baza de contract;
c) alte surse prevãzute de lege.
(3) Sumele rezultate din valorificarea activelor bancare preluate de agenţie au ca destinaţie restituirea creditelor contractate conform alin. (2) lit. a) şi plata dobânzilor, a comisioanelor aferente acestora, precum şi acoperirea cheltuielilor de administrare şi valorificare a activelor bancare preluate, iar diferenţa se vireazã la bugetul de stat."

7. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Salarizarea personalului agenţiei se face prin lege specialã."

8. Articolul 7 se abroga.

9. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) În vederea îndeplinirii rolului sau, agenţia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) preia, cu plata, de la bãncile la care statul este acţionar majoritar active bancare din categoriile prevãzute la art. 2, în scopul valorificãrii lor. Preluarea se face la valoarea neta stabilitã prin contract;
b) valorifica activele bancare prin:
- iniţierea şi/sau finalizarea, dupã caz, a procedurilor de executare silitã;
- licitaţii publice sau alte proceduri prevãzute de lege;
- mecanisme şi operaţiuni legal reglementate, specifice pieţei de capital.
(2) Agenţia îndeplineşte orice alte atribuţii care îi revin prin acte normative."

10. Dupã articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - În vederea asigurãrii condiţiilor pentru valorificarea activelor bancare preluate de agenţie, aceasta poate proceda la:
a) negocierea creanţelor şi reesalonarea scadentelor;
b) reesalonarea scadentelor, cu actualizarea garanţiilor;
c) conversia creanţelor în acţiuni;
d) orice alte mãsuri de natura sa faciliteze valorificarea optima a creanţelor."

11. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Cesiunea creanţelor bancare neperformante este supusã dispoziţiilor art. 1.391 şi urmãtoarele din Codul civil referitoare la cesiunea de creanta şi are ca efect principal subrogarea agenţiei în toate drepturile principale şi accesorii ale bãncilor cedente.
(2) În cazul proceselor şi al cererilor aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti sau arbitrale, indiferent dacã este vorba de faza de judecata sau de executare silitã, agenţia se subroga în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale cedentului şi dobândeşte calitatea procesuala pe care acesta o avea în momentul preluãrii.
(3) Activele bancare supuse valorificãrii, preluate de agenţie, se înregistreazã în evidenta contabila a acesteia la valoarea nominalã.
(4) Notificarea debitorilor cedati se efectueazã de cãtre agenţie, în forma scrisã, în termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(5) Agenţia are dreptul neingradit de a stabili modul şi procedurile de recuperare şi de valorificare a activelor bancare preluate şi de a pune în aplicare aceste proceduri fãrã consultarea debitorului.
(6) Pe data preluãrii de cãtre agenţie a activelor bancare contractele de credit ajunse la scadenta, încheiate între bãnci şi persoanele fizice sau persoanele juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu, fãrã a fi necesarã investirea cu formula executorie.
(7) Pe data ajungerii la scadenta dispoziţiile alin. (6) se aplica şi contractelor de credit care la data preluãrii de cãtre agenţie nu erau ajunse la scadenta.
(8) Termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã a creanţelor, constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupã caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani. Acest termen nu se aplica creanţelor pentru care dreptul de a cere executarea silitã s-a prescris deja.
(9) Debitorii pot contesta în justiţie mãsurile dispuse de agenţie în conformitate cu prevederile alin. (5) şi pot face contestaţie la executare numai cu depunerea unei cauţiuni egale cu jumãtate din valoarea activului bancar supus valorificãrii."

12. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - În vederea eficientizarii activitãţii desfãşurate, agenţia poate încheia contracte cu persoane fizice sau persoane juridice specializate, romane ori strãine, având ca obiect urmãtoarele activitãţi:
a) prestarea de servicii financiare de tip factoring;
b) darea în administrare a bunurilor imobile şi/sau mobile, preluate de la bãnci în vederea valorificãrii şi/sau vânzãrii acestor bunuri cãtre terţi;
c) intermedierea vânzãrii sau vânzarea cãtre terţi, pe baza de mandat, a activelor bancare supuse valorificãrii;
d) asistenta şi/sau reprezentarea juridicã pentru începerea sau continuarea procedurilor de executare silitã, dupã caz;
e) servicii de consultanţa de specialitate;
f) orice alte servicii necesare realizãrii obiectului de activitate al agenţiei."

13. Articolul 11 se abroga.

14. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În cazul bãncilor care înregistreazã pierderi în evidenta contabila întocmitã potrivit normelor Bãncii Naţionale a României, preluarea activelor supuse valorificãrii conform art. 8^1 va fi precedatã de avizarea de cãtre Ministerul Finanţelor şi Fondul Proprietãţii de Stat a programului de restructurare întocmit de banca şi de aprobarea acestuia de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi de Comitetul de coordonare a restructurãrii.
(2) Aprobarea programului de restructurare sau respingerea acestuia va avea loc într-o perioada ce nu va putea excede perioadei de 30 de zile de la data depunerii acestuia la Banca Nationala a României.
(3) Bãncile supuse prezentei ordonanţe de urgenta vor suporta costurile aferente restructurãrii, potrivit deciziei Comitetului de coordonare a restructurãrii."

15. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Urmãrirea activelor bancare supuse valorificãrii se efectueazã de cãtre agenţie în nume propriu, direct sau prin intermediul unor firme de specialitate, din ţara ori din strãinãtate, care vor putea prelua de la agenţie active neperformante potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia.
(2) Firmele de specialitate vor fi selectate pe baza unor proceduri publice, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a agenţiei.
(3) Firmele de specialitate pot prelua activele bancare selectate, prin încheierea de contracte de cesiune cu agenţia, plata preţului fãcându-se integral la data încheierii contractului sau eşalonat, pe parcursul recuperãrii creanţelor, la o valoare negociabila, care va avea la baza valoarea neta realizabila, estimatã de agenţie pentru fiecare dintre activele bancare preluate."

16. Articolul 14 se abroga.

17. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Persoanele juridice şi persoanele fizice rezidente sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisã a agenţiei, toate informaţiile care pot facilita recuperarea activelor bancare neperformante de la debitorii cedati acesteia.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 37 alin. 1 din Legea bancarã nr. 58/1998 , bãncile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisã a agenţiei, toate informaţiile referitoare la cuantumul disponibilitãţilor bãneşti, precum şi al oricãror alte active deţinute la aceste bãnci de debitorii cedati agenţiei.
(3) Informaţiile obţinute în temeiul alin. (1) şi (2) constituie secret profesional pentru salariaţii agenţiei."

18. Articolul 16 se abroga.

19. Articolul 17 se abroga.

20. Articolul 18 se abroga.

21. Literele a) şi b) ale alineatului (2) al articolului 19 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) coordoneazã punerea în aplicare a programelor de restructurare elaborate de bãnci, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Fondului Proprietãţii de Stat;
b) avizeazã selectarea şi preluarea activelor bancare supuse valorificãrii, din punct de vedere al încadrãrii în programul de restructurare a bãncilor."

22. Dupã capitolul IV se introduc capitolele IV^1 şi IV^2, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV^1
Incompatibilitãţi, conflicte de interese şi secretul profesional
Art. 19^1. - (1) Secretarul de stat şi salariaţii agenţiei nu pot fi membri ai unui partid politic şi nu pot desfasura activitãţi politice în perioada în care sunt angajaţi ai agenţiei.
(2) Salariaţilor agenţiei li se interzice sa reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor fata de agenţie.
(3) Salariaţii agenţiei şi membrii Comitetului de coordonare a restructurãrii au obligaţia de a pãstra secretul profesional, fiind interzisã folosirea sau dezvaluirea, în timpul activitãţii şi dupã o perioada de 5 ani de la încetarea acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dãuna intereselor agenţiei sau ale bãncilor cãrora li se aplica dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
Art. 19^2. - (1) Agenţia nu poate încheia contracte de natura celor prevãzute la art. 10 şi nu poate instraina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri supuse valorificãrii prin contracte cu:
a) debitorii cedati ori fidejusorii acestora;
b) foştii proprietari ai bunurilor intrate în patrimoniul agenţiei ca urmare a parcurgerii de cãtre aceasta ori de cãtre banca a unor proceduri de executare silitã sau de realizare a garanţiilor reale;
c) soţul/sotia, rudele şi afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ale persoanelor prevãzute la lit. a) şi b) sau, dupã caz, actionarii, administratorii şi directorii persoanelor juridice aflate în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a) şi b);
d) succesorii în drepturi ai persoanelor prevãzute la lit. a) şi b);
e) membrii Comitetului de coordonare a restructurãrii şi salariaţii agenţiei.
(2) Contractele încheiate cu încãlcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept.
Art. 19^3. - Persoanele prevãzute la art. 19^2 lit. a)-d) sunt incompatibile cu calitatea de salariat al agenţiei.

CAPITOLUL IV^2
Sancţiuni

Art. 19^4. - (1) Constituie contravenţie la prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune, urmãtoarele fapte:
a) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane, cunoscând ca aceasta face parte din una dintre categoriile prevãzute la art. 19^2 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane, în dãuna alteia care a formulat o oferta mai avantajoasã, potrivit criteriilor stabilite în oferta de vânzare;
c) nerespectarea termenelor stabilite de agenţie în cererile adresate, în scris, persoanelor prevãzute la art. 15 alin. (1) şi (2), pentru obţinerea de informaţii.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţioneazã cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 19^5. - Contravenţiile prevãzute la art. 19^4 se constata de cãtre Departamentul de Control al Guvernului, iar sancţiunile se aplica de cãtre Ministerul Finanţelor.
Art. 19^6. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 19^4 li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25 şi 26."

23. Articolul 20 se abroga.

24. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica şi în cazul creanţelor bancare neperformante, care sunt în curs de a fi preschimbate în acţiuni la societãţile comerciale debitoare, şi nu exclud utilizarea în continuare a acestei metode de stingere a creanţelor, chiar dacã ea nu a fost încã initiata."

ART. 2
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele mãsuri premergãtoare privatizãrii bãncilor, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

p. Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mihai Bogza,
viceguvernator

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016