Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 62 din 3 iunie 2009  pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 62 din 3 iunie 2009 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul feroviar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 12 iunie 2009

Având în vedere necesitatea accelerãrii absorbţiei fondurilor comunitare pentru dezvoltarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã publicã din portul Constanţa, este necesar ca administrarea acelor pãrţi ale infrastructurii feroviare publice implicate în proiect sã se poatã face de cãtre alte companii naţionale care beneficiazã de acea finanţare, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în baza unui contract de concesiune încheiat, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi necesitatea preluãrii în totalitate a dispoziţiilor aplicabile ale Directivei 2007/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 de modificare a Directivei 91/440/CEE a Consiliului privind dezvoltarea cãilor ferate comunitare şi a Directivei 2001/14/CE privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, situaţie apreciatã ca fiind un caz excepţional,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1 alineatul (10), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) serviciu de transport feroviar internaţional de cãlãtori - serviciul de transport feroviar de cãlãtori în cadrul cãruia trenul traverseazã cel puţin o frontierã a unui stat membru şi al cãrui scop principal este acela de a transporta cãlãtori între staţii aflate în state membre diferite, în cadrul cãruia se pot realiza introducerea şi/sau scoaterea de vagoane din compunerea trenului, iar diferitele segmente ale acestuia pot avea origini şi destinaţii diferite, cu condiţia ca toate vagoanele sã traverseze cel puţin o frontierã de stat;".
2. La articolul 1 alineatul (10), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) tranzit - traversarea teritoriului comunitar, realizatã fãrã încãrcare sau descãrcare de bunuri şi/sau fãrã îmbarcarea ori debarcarea cãlãtorilor pe teritoriul comunitar."
3. La articolul 7 alineatul (2), litera n) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"n) avizeazã metodologia de tarifare a utilizãrii infrastructurii feroviare publice prevãzutã în contractul de activitate al companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã, încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii potrivit prevederilor art. 37-39;".
4. La articolul 9, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pãrţi ale infrastructurii feroviare publice a statului pot fi concesionate, în condiţiile legii, şi altor companii naţionale aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea reglementãrilor naţionale şi comunitare."
5. La articolul 18, alineatele (2) şi (2^1) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Operatorii de transport feroviar strãini care efectueazã transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura feroviarã în condiţiile legii, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2^1) Operatorilor de transport feroviar strãini, care deţin o licenţã într-un stat membru al Uniunii Europene conform legislaţiei aplicabile în Comunitate, li se acordã dreptul de acces, în condiţii echitabile, pe infrastructura feroviarã din România, în scopul exploatãrii oricãrui tip de serviciu de transport feroviar de marfã."
6. Dupã articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 18^1. - (1) Începând cu 1 ianuarie 2010, operatorii de transport feroviar din statele membre ale Uniunii Europene au drept de acces la infrastructura feroviarã din România în scopul furnizãrii serviciului de transport feroviar internaţional de cãlãtori, astfel:
a) pe parcursul derulãrii serviciului de transport feroviar internaţional de cãlãtori, aceştia au dreptul sã îmbarce cãlãtori din orice staţie situatã pe ruta internaţionalã respectivã şi sã îi debarce în altã staţie, inclusiv în staţii situate pe teritoriul aceluiaşi stat;
b) în cazul în care în România ponderea transportului feroviar internaţional de cãlãtori constituie mai mult de jumãtate din cifra aferentã fluctuaţiei cãlãtorilor clienţi ai operatorilor de transport feroviar, dreptul de acces al operatorilor strãini se acordã începând cu data de 1 ianuarie 2012;
c) în urma unei solicitãri înaintate de autoritãţile competente şi/sau de operatorii de transport feroviar, Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar, înfiinţat în conformitate cu prevederile <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare, trebuie sã stabileascã dacã scopul principal al serviciului prestat este acela de a transporta cãlãtori între staţii situate în state membre diferite.
(2) Dacã între un punct de plecare şi o destinaţie existã unul sau mai multe contracte de servicii publice, dreptul de acces la serviciile prevãzute la alin. (1) poate fi limitat prin hotãrâre a Guvernului, astfel:
a) o astfel de limitare nu trebuie sã aibã ca efect restrângerea dreptului de îmbarcare a cãlãtorilor în orice staţie situatã pe ruta unui serviciu internaţional şi de debarcare a acestora în altã staţie, inclusiv în staţiile situate în acelaşi stat membru, cu excepţia cazului în care exercitarea acestui drept ar periclita echilibrul economic al unui contract de servicii publice;
b) în urma unei solicitãri din partea autoritãţii sau autoritãţilor competente care a/au încheiat contractul de servicii publice, precum şi a oricãrei alte autoritãţi competente interesate, care are dreptul de a limita accesul, în înţelesul prezentului articol, al administratorului infrastructurii sau al operatorului de transport feroviar care executã contractul de servicii publice, Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar trebuie sã stabileascã, pe baza unei analize economice obiective şi a unor criterii predeterminate, dacã echilibrul economic respectiv ar fi periclitat;
c) autoritãţile competente şi operatorii de transport feroviar care presteazã aceste servicii publice trebuie sã punã la dispoziţia Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar informaţiile necesare, în limite rezonabile, pentru a putea lua o decizie;
d) Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar analizeazã informaţiile puse la dispoziţie, cu consultarea tuturor pãrţilor implicate, şi informeazã pãrţile cu privire la decizia sa motivatã în termen de 30 de zile şi, în orice caz, în maximum douã luni de la primirea tuturor informaţiilor relevante;
e) Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar prezintã motivele deciziei sale şi specificã termenul şi condiţiile în care autoritatea sau autoritãţile competentã/competente în materie, administratorul infrastructurii, operatorul de transport feroviar care executã contractul de servicii publice ori operatorul de transport feroviar care solicitã accesul pot contesta decizia, în conformitate cu <>Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Dreptul de îmbarcare şi de debarcare a cãlãtorilor în staţiile situate pe teritoriul României pe ruta unui serviciu de transport internaţional de cãlãtori poate fi limitat în cazul în care a fost acordat dreptul exclusiv de a transporta cãlãtori între staţiile respective conform unui contract de concesiune atribuit înainte de 4 decembrie 2007, pe baza unei proceduri competitive de atribuire, desfãşuratã în condiţii de competitivitate şi echitate şi în conformitate cu principiile aplicabile de drept comunitar. Aceastã limitare poate continua pe durata iniţialã a contractului, dar nu mai mult de 15 ani.
(4) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu impun acordarea, înainte de 1 ianuarie 2010, a dreptului de acces prevãzut la alin. (1) operatorilor de transport feroviar şi filialelor lor controlate direct sau indirect, care deţin licenţã de transport feroviar într-un stat membru în care nu sunt acordate drepturi de acces similare.
(5) Deciziile prevãzute la alin. (2), (3) şi (4) sunt supuse controlului judecãtoresc, în conformitate cu <>Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (2), autoritatea responsabilã pentru transportul feroviar de cãlãtori aplicã un tarif operatorilor de transport feroviar care oferã servicii pentru cãlãtori pentru exploatarea rutelor care intrã în competenţa autoritãţii respective, între douã staţii pe teritoriul naţional, în urmãtoarele condiţii:
a) operatorilor de transport feroviar care oferã servicii de transport feroviar intern sau internaţional de cãlãtori le este aplicat acelaşi tarif pentru exploatarea rutelor care intrã în competenţa autoritãţii respective;
b) tariful se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, atunci când condiţiile de dezvoltare a pieţei de transport feroviar internaţional de cãlãtori o impun;
c) tariful are scopul de a compensa autoritatea pentru obligaţiile de serviciu public stabilite în contracte de servicii publice atribuite potrivit prevederilor în vigoare;
d) venitul obţinut din aceste tarife şi plãtit cu titlu de compensaţie nu poate depãşi ceea ce este necesar pentru a acoperi în tot sau în parte costurile ocazionate de executarea obligaţiilor de serviciu public relevante, ţinându-se cont de încasãrile pertinente şi de un nivel rezonabil de profit pentru executarea obligaţiilor respective;
e) tariful se stabileşte potrivit legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare, cu respectarea principiilor echitãţii, transparenţei, nediscriminãrii şi proporţionalitãţii între preţul mediu al serviciului pentru cãlãtor şi nivelul tarifului perceput. Tarifele totale percepute în temeiul prezentului alineat nu trebuie sã pericliteze viabilitatea economicã a serviciului de transport feroviar internaţional de cãlãtori cãruia îi sunt aplicate;
f) informaţiile necesare în vederea identificãrii originii şi utilizãrii tarifelor trebuie sã fie pãstrate de cãtre autoritãţile competente şi vor fi puse la dispoziţia Comisiei Europene.
(7) Prevederile prezentului articol nu se aplicã serviciului de transport feroviar de cãlãtori prestat în tranzit, care începe şi se încheie în afara teritoriului comunitar."
7. La articolul 23, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Operatorii de transport feroviar, licenţiaţi sã efectueze transporturi publice ori în interes propriu, de marfã şi/sau de cãlãtori, folosind capacitãţile infrastructurii feroviare, plãtesc un tarif de utilizare a acesteia, calculat conform metodologiei de tarifare a utilizãrii infrastructurii feroviare, prevãzutã în contractul de activitate al companiei naţionale care administreazã infrastructura, încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii potrivit prevederilor art. 37-39."
8. La articolul 37 alineatul (2), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) metodologia de tarifare a utilizãrii infrastructurii feroviare publice."
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 31 august 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1 alineatul (3), dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins:
"f) operaţiuni de transport sub forma serviciilor feroviare care sunt prestate în tranzit pe teritoriul comunitar."
2. La articolul 2, dupã litera p) se introduce o nouã literã, litera r), cu urmãtorul cuprins:
"r) tranzit - traversarea teritoriului comunitar, realizatã fãrã încãrcare ori descãrcare de bunuri şi/sau fãrã îmbarcarea ori debarcarea cãlãtorilor pe teritoriul naţional."
3. La articolul 13, dupã alineatul (6) se introduc douã noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu urmãtorul cuprins:
"(7) În cazul în care un operator de transport feroviar intenţioneazã sã solicite o capacitate de infrastructurã în vederea prestãrii unui serviciu de transport internaţional de cãlãtori, acesta trebuie sã informeze administratorul de infrastructurã şi Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar.
(8) Pentru a înlesni evaluarea scopului serviciului internaţional de a transporta cãlãtori între staţii situate în state membre diferite, precum şi a potenţialului impact economic asupra contractelor de servicii publice existente, Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar trebuie sã se asigure cã sunt informate toate autoritãţile competente care au atribuit un serviciu de transport feroviar de cãlãtori definit într-un contract de servicii publice, toate celelalte autoritãţi competente interesate, care au dreptul de a limita accesul, precum şi operatorii de transport feroviar care executã contractul de servicii publice pe trasa alocatã serviciului public de transport feroviar internaţional de cãlãtori."
4. La articolul 17, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Acordul-cadru se încheie, în principiu, pe o duratã de 5 ani şi poate fi prelungit pentru perioade egale cu durata iniţialã. În anumite situaţii, administratorul infrastructurii poate conveni asupra unei perioade mai scurte sau mai lungi, orice perioadã mai lungã de 5 ani trebuie justificatã prin existenţa unor contracte comerciale ori investiţii specializate sau riscuri, astfel:
a) pentru serviciile care utilizeazã o infrastructurã specializatã prevãzute la art. 24 şi care necesitã investiţii substanţiale şi pe termen lung, justificate în mod corespunzãtor de cãtre solicitant, acordul-cadru poate avea o duratã de 15 ani;
b) orice termen mai lung de 15 ani poate fi permis doar în situaţii excepţionale, în special în cazul unor investiţii de mare anvergurã şi pe termen lung şi mai ales în situaţia în care aceste investiţii fac obiectul unor angajamente contractuale, inclusiv al unui plan multianual de amortizare, situaţie în care cerinţele solicitantului pot viza descrierea amãnunţitã a caracteristicilor capacitãţii respective, inclusiv frecvenţa, volumul şi calitatea traseelor, care urmeazã sã fie puse la dispoziţia solicitantului pe durata acordului-cadru;
c) administratorul infrastructurii poate reduce capacitãţile de infrastructurã care, pe o perioadã de cel puţin o lunã, au fost utilizate sub pragul stabilit potrivit prevederilor art. 27;
d) începând cu 1 ianuarie 2010, acordul-cadru se elaboreazã pe o perioadã de 5 ani şi poate fi prelungit o singurã datã, pe baza caracteristicilor capacitãţii utilizate de cãtre solicitanţii care exploateazã serviciile înaintea datei de 1 ianuarie 2010, cu scopul de a ţine cont de investiţiile specializate sau de existenţa contractelor comerciale. Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar este responsabil cu autorizarea intrãrii în vigoare a unui astfel de acord."
5. La articolul 30, dupã alineatul (1) se introduc şase noi alineate, alineatele (1^1)-(1^6), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Consiliul de supraveghere este independent din punct de vedere funcţional de orice autoritate competentã implicatã în atribuirea unui contract de servicii publice.
(1^2) Preşedintele şi membrii Consiliului de supraveghere nu se subordoneazã ierarhic din punct de vedere administrativ în ceea ce priveşte exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de membru în Consiliul de supraveghere.
(1^3) Mandatul preşedintelui şi al membrilor Consiliului de supraveghere este de 5 ani şi poate fi reînnoit.
(1^4) Mandatul preşedintelui şi al membrilor Consiliului de supraveghere înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) în situaţia imposibilitãţii de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice consecutive dintr-un interval de 140 de zile;
b) în caz de condamnare penalã prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
c) prin demisie;
d) prin deces;
e) la expirarea sa.
(1^5) Hotãrârea de revocare din funcţie a membrilor Consiliului de supraveghere poate fi atacatã la instanţele de contencios administrativ sau instanţele competente, potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data aducerii ei la cunoştinţa persoanei revocate.
(1^6) Membrii ale cãror mandate au expirat rãmân în funcţie pânã la numirea succesorilor lor."
ART. III
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se va adopta o hotãrâre a Guvernului de modificare şi completare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 812/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi finanţarea Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar, care va reglementa conflictul de interese şi regimul incompatibilitãţilor în exercitarea atribuţiilor membrilor Consiliului de supraveghere în domeniul feroviar.

*
* *

Prezenta ordonanţã de urgenţã preia în totalitate dispoziţiile Directivei 2007/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 de modificare a Directivei 91/440/CEE a Consiliului privind dezvoltarea cãilor ferate comunitare şi a Directivei 2001/14/CE privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 315 din 3 decembrie 2007.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC


Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul transporturilor
şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea


Bucureşti, 3 iunie 2009.
Nr. 62.
____________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016