Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 6 din 2 februarie 2011  pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 6 din 2 februarie 2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 103 din 9 februarie 2011

    În scopul creãrii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitãţilor actuale de dezvoltare economicã a României şi al stimulãrii mediului de afaceri, prin înfiinţarea şi dezvoltarea de întreprinderi mici şi mijlocii,
    având în vedere efectele negative ale crizei economice în ceea ce priveşte reducerea numãrului de operatori activi pe piaţã, înãsprirea condiţiilor de creditare în general, creşterea dificultãţilor şi riscurilor pentru începerea unei afaceri, în special pentru tinerii întreprinzãtori,
    pentru stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor, pentru dezvoltarea de noi politici publice necesare relansãrii economice, reducerii şomajului şi asigurãrii unor condiţii mai bune pentru participarea tinerilor la viaţa economicã şi socialã,
    considerând cã situaţia economicã este una excepţionalã şi se impune luarea unor mãsuri urgente care sã vizeze întreprinzãtorii tineri, în cadrul unui program social de interes public,
    în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) şi (5) referitoare la protecţia tinerilor şi ale art. 135 alin. (2) din Constituţia României, republicatã, referitoare la rolul statului în stimularea economiei,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    ART. 1
    (1) În cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (A.I.P.P.I.M.M), se lanseazã Programul pentru stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii microîntreprinderilor de cãtre întreprinzãtorii tineri, denumit în continuare programul.
    (2) Prin program se acordã facilitãţi pentru microîntreprinderile nou-înfiinţate, conduse de întreprinzãtori tineri, care desfãşoarã pentru prima datã activitate economicã, prin intermediul unei societãţi cu rãspundere limitatã.
    ART. 2
    (1) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, întreprinzãtorul tânãr, beneficiar al programului, denumit în continuare întreprinzãtor debutant, este persoana fizicã majorã care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) are capacitate juridicã deplinã de exerciţiu, are vârsta de pânã la 35 de ani, împliniţi cel mai târziu în ziua înregistrãrii cererii de înmatriculare a societãţii cu rãspundere limitatã în registrul comerţului;
    b) anterior datei înmatriculãrii societãţii în registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar, asociat sau membru al organelor de conducere ale unei întreprinderi constituite în Spaţiul Economic European;
    c) înfiinţeazã pentru prima datã o societate cu rãspundere limitatã în condiţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţã;
    d) completeazã o declaraţie pe propria rãspundere, sub sancţiunea legii penale, cã îndeplineşte condiţiile prevãzute la lit. b), pe care o depune la registrul comerţului odatã cu cererea de înmatriculare a societãţii.
    (2) Dacã la data înregistrãrii cererii de înmatriculare a societãţii cu rãspundere limitatã în registrul comerţului condiţia referitoare la vârstã este îndeplinitã, aceasta se considerã îndeplinitã pe întreaga perioadã de acordare a facilitãţilor.
    ART. 3
    (1) Pentru încadrarea în program, microîntreprinderea înfiinţatã de întreprinzãtorul debutant trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) este societate cu rãspundere limitatã care funcţioneazã pe duratã nedeterminatã, în condiţiile <>Legii nr. 31/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţã;
    b) se încadreazã în categoria microîntreprinderilor în condiţiile <>Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţã;
    c) este înfiinţatã de un întreprinzãtor debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzãtori debutanţi asociaţi. Condiţiile pentru întreprinzãtorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociaţi, astfel cum se prevede la art. 2;
    d) este administratã de asociatul unic, de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;
    e) are în obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevãzute de clasificarea activitãţilor din economia naţionalã în vigoare (CAEN Rev. 2). În cele 5 grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiecte de activitate ale societãţii urmãtoarele: intermedieri financiare şi asigurãri, tranzacţii imobiliare, activitãţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, precum şi activitãţile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat.
    (2) Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant se obţine la data înmatriculãrii în registrul comerţului în a cãrui razã teritorialã se aflã sediul sãu social.
    (3) Prin derogare de la <>art. 36 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumirea unei microîntreprinderi aparţinând întreprinzãtorului debutant se compune dintr-o denumire proprie însoţitã de sintagma scrisã în întregime "societate cu rãspundere limitatã - debutant" sau abrevierea "S.R.L. - D.".
    ART. 4
    În afara obligaţiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricãrui operator economic, microîntreprinderea aparţinând întreprinzãtorului debutant are şi urmãtoarele obligaţii specifice:
    a) sã notifice în scris cu privire la înfiinţare oficiul teritorial pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie (O.T.I.M.M.C.) al A.I.P.P.I.M.M. în a cãrui razã de competenţã îşi are sediul social, în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la înregistrare, în vederea luãrii în evidenţã;
    b) sã angajeze cu contract de muncã pe duratã nedeterminatã şi sã menţinã în activitate cel puţin 2 salariaţi de la momentul obţinerii facilitãţilor prevãzute la art. 5 lit. a) şi/sau b) şi/sau c) pânã la pierderea calitãţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant;
    c) sã reinvesteascã anual cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent;
    d) sã depunã la A.I.P.P.I.M.M. situaţiile financiare semestriale şi anuale, cu dovada înregistrãrii acestora la autoritãţile competente, precum şi un raport semestrial de progres.
    ART. 5
    Microîntreprinderea aparţinând întreprinzãtorului debutant beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
    a) acordarea de cãtre A.I.P.P.I.M.M. a unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul în lei, din valoarea proiectului aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare. Alocaţiile financiare nerambursabile se acordã în limita sumelor aprobate cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
    b) garanţii acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. - I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizãrii planurilor de afaceri acceptate de A.I.P.P.I.M.M., cu respectarea condiţiilor prevãzute în normele şi procedurile interne ale instituţiilor de credit şi ale F.N.G.C.I.M.M., pânã la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro sau echivalentul în lei;
    c) scutirea de la plata contribuţiilor de asigurãri sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariaţi, angajaţi pe perioadã nedeterminatã. Aceasta perioadã constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea şi calculul drepturilor prevãzute de <>Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se utilizeazã câştigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plãteşte contribuţia individualã de asigurãri sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordã pentru veniturile salariale lunare care depãşesc cuantumul câştigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;
    d) scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la oficiile registrului comerţului pentru înregistrarea microîntreprinderii;
    e) consiliere, instruire şi sprijin din partea O.T.I.M.M.C. al A.I.P.P.I.M.M. în a cãrui razã de competenţã îşi are sediul social.
    ART. 6
    (1) Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant se pierde, prin efectul legii:
    a) la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la data înregistrãrii;
    b) la data la care oricare dintre autoritãţile competente constatã cã societatea nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1);
    c) la data la care activitatea microîntreprinderii aparţinând întreprinzãtorului debutant a încetat voluntar sau când a fost declanşatã procedura de insolvenţã;
    d) la împlinirea a 45 de zile lucrãtoare de la data scadenţei unei obligaţii fiscale neîndeplinite;
    e) la data depunerii situaţiei financiare semestriale sau anuale, dacã cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro. La atingerea acestui prag, microîntreprinderea are obligaţia de a notifica în scris, cel mai târziu pânã la sfârşitul lunii urmãtoare, oficiul registrului comerţului în a cãrui razã teritorialã se aflã sediul sãu social.
    (2) În termen de cel mult 45 de zile lucrãtoare de la pierderea calitãţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant, societatea comercialã respectivã are obligaţia sã procedeze la schimbarea denumirii potrivit prevederilor <>art. 36 din Legea nr. 26/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 7
    (1) În situaţia cesionãrii pãrţilor sociale de cãtre întreprinzãtorul debutant, acordarea facilitãţilor continuã dacã cesionarul îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 2 şi depune declaraţia pe propria rãspundere la A.I.P.P.I.M.M. în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cesionãrii. În caz contrar, facilitãţile se considerã necuvenite şi se recupereazã conform procedurilor stabilite.
    (2) În situaţia în care microîntreprinderea aparţinând întreprinzãtorului debutant este supusã reorganizãrii prin fuziune sau divizare, acordarea facilitãţilor continuã în aceleaşi condiţii, dacã asociatul unic sau fiecare asociat al noii microîntreprinderi îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 2 şi persoana juridicã rezultatã îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 3, iar declaraţiile necesare se depun la A.I.P.P.I.M.M., în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la data înmatriculãrii în registrul comerţului a noii persoane juridice. În caz contrar, facilitãţile se considerã necuvenite şi se recupereazã.
    (3) Facilitãţile se recupereazã şi în cazul în care cifra de afaceri însumatã a persoanelor juridice rezultate în urma reorganizãrii depãşeşte echivalentul în lei a 500.000 euro la data înregistrãrii fuziunii sau divizãrii.
    ART. 8
    (1) Prin legea bugetului de stat se vor aloca în fiecare an la dispoziţia Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, pentru A.I.P.P.I.M.M., fondurile pentru alocaţia financiarã nerambursabilã prevãzutã la art. 5 lit. a).
    (2) Mãsurile de natura ajutorului de stat prevãzute prin prezenta ordonanţã de urgenţã fac parte dintr-o schemã transparentã de minimis, care se va derula cu respectarea criteriilor stabilite de normele comunitare şi de legislaţia naţionalã în domeniu.
    ART. 9
    (1) Facilitãţile acordate prin program se considerã acordate necuvenit şi se recupereazã potrivit legii în urmãtoarele situaţii:
    a) când calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant a fost pierdutã în condiţiile art. 6 lit. b) şi c);
    b) când microîntreprinderea aparţinând întreprinzãtorului debutant nu a îndeplinit una dintre obligaţiile prevãzute la art. 4 lit. b) şi c);
    c) când întreprinzãtorul debutant sau oricare dintre asociaţii acestuia a sãvârşit, în scopul de a beneficia de facilitãţile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, fapte penale pentru care a fost condamnat prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã;
    d) când a fost executatã garanţia acordatã potrivit art. 5 lit. b).
    (2) Sumele care rezultã din recuperarea facilitãţilor acordate prin program, cu excepţia sumelor rezultate din executarea garanţiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M., au regimul juridic de creanţe fiscale. Pentru recuperarea acestora se aplicã, în mod corespunzãtor, dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Calculul sumelor datorate, cu excepţia cazului prevãzut la alin. (1) lit. d), se efectueazã de cãtre A.I.P.P.I.M.M. în termen de 30 de zile de la data pierderii calitãţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzãtorului debutant.
    ART. 10
    (1) Înscrisurile întocmite de A.I.P.P.I.M.M. prin care se individualizeazã sumele de recuperat exprimate în moneda naţionalã constituie titluri de creanţã şi cuprind elementele actului administrativ fiscal prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Creanţele individualizate în aceste titluri au regimul creanţelor fiscale.
    (2) În termen de 15 zile de la data întocmirii, titlul de creanţã se comunicã debitorului, care are obligaţia de a efectua plata sumelor datorate în termen de 30 de zile de la data comunicãrii titlului de creanţã, în contul indicat în cuprinsul acestuia.
    (3) Titlurile de creanţã împreunã cu dovada comunicãrii acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în vederea înscrierii debitului în evidenţe dupã expirarea termenului de contestare pentru titlurile de creanţã necontestate sau dupã rãmânerea definitivã a acestora în sistemul cãilor administrative de atac ori dupã pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
    (4) Titlurile de creanţã se pot contesta la organul emitent, în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (5) Titlul de creanţã constituie titlu executoriu la împlinirea termenului de 30 de zile de la data scadenţei.
    ART. 11
    Pentru neplata la scadenţã a sumei înscrise în titlul executoriu, beneficiarii prevãzuţi la art. 5 datoreazã obligaţii fiscale accesorii conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, începând cu ziua urmãtoare datei şi pânã la data stingerii sumei datorate inclusiv.
    ART. 12
    Cuantumul obligaţiilor fiscale accesorii se calculeazã de cãtre A.I.P.P.I.M.M. de la data scadenţei şi pânã la data comunicãrii cãtre organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, potrivit art. 10 alin. (3), iar organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã vor calcula obligaţii fiscale accesorii de la data primirii titlurilor executorii şi pânã la data stingerii sumelor prevãzute de acestea.
    ART. 13
    Stingerea creanţelor principale şi accesorii individualizate în titlurile de creanţã prevãzute la art. 10 alin. (2) şi <>art. 11 se efectueazã potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre organele fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
    ART. 14
    (1) În cazul debitorilor pentru care se deschide procedura insolvenţei, înscrierea la masa credalã pentru creanţele prevãzute la art. 10 alin. (2) şi art. 11 netransmise Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã în condiţiile art. 10 alin. (3) se efectueazã de A.I.P.P.I.M.M.
    (2) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în cazul debitorilor pentru care se deschide procedura insolvenţei, înscrierea la masa credalã pentru creanţele prevãzute la art. 10 alin. (2) şi art. 11 transmise Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã în condiţiile art. 10 alin. (3) se efectueazã de cãtre Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, prin organele sale subordonate.
    ART. 15
    Sumele încasate potrivit art. 14 constituie venituri ale bugetului de stat şi se încaseazã într-un cont de venituri bugetare distinct.
    ART. 16
    (1) În mãsura în care prevederile prezenţei ordonanţe de urgenţã nu dispun altfel, se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile <>Legii nr. 26/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 31/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor mãsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2010, cu modificãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 346/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) A.I.P.P.I.M.M. are obligaţia de a monitoriza şi a controla aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi de a prezenta Guvernului un raport anual cu privire la desfãşurarea şi efectele programului, pânã cel mai târziu la data de 31 martie.
    ART. 17
    În termen de maximum 15 zile de la data intrãrii în vigoare, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri va elabora şi supune aprobãrii Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.


          PRIM-MINISTRU
             EMIL BOC

                  Contrasemneazã:


                  ───────────────
                Ministrul economiei,
         comerţului şi mediului de afaceri,
                    Ion Ariton

                 Ministrul muncii,
            familiei şi protecţiei sociale,
                  Ioan Nelu Botiş

            Ministrul finanţelor publice,
              Gheorghe Ialomiţianu


    Bucureşti, 2 februarie 2011.
    Nr. 6.
                  __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016