Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 27 mai 2009  pentru modificarea   Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea si completarea   Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 27 mai 2009 pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea si completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 26 iunie 2009
Luând în considerare necesitatea asigurãrii independenţei inspectorilor judiciari şi a eficientizãrii activitãţii acestora, aspect semnalat în mod constant de Comisia Europeanã cu ocazia evaluãrii progreselor realizate de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare,
având în vedere faptul cã recent Consiliul Superior al Magistraturii a întreprins un important proces de recrutare de inspectori pentru Inspecţia judiciarã, mãsurã care, însã, ar trebui dublatã, în mod necesar, şi de o îmbunãtãţire urgentã a cadrului legislativ în care Inspecţia judiciarã îşi va desfãşura activitatea, având ca bazã propunerile rezultate din experienţa aplicãrii în practicã a reglementãrilor în materie pânã în prezent,
ţinând cont de imperativul menţinerii, pe cât posibil, a unui grad înalt de ocupare a posturilor vacante de conducere, pe calea extraordinarã a delegãrii, pânã la ocuparea lor pe calea ordinarã a concursului pentru promovarea în funcţii de execuţie şi, respectiv, de conducere,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

- La articolul 57, alineatele (6), (7) şi (8) vor avea urmãtorul cuprins:
"(6) Delegarea judecãtorilor se poate face pe o perioadã de cel mult 6 luni şi poate fi prelungitã, cu acordul scris al acestora, cel mult încã 6 luni.
(7) În interesul serviciului, procurorii pot fi delegaţi, cu acordul scris al acestora, inclusiv în funcţii de conducere, de cãtre procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la parchetele din cadrul Ministerului Public pe o perioadã de cel mult 6 luni.
(8) Delegarea procurorilor poate fi prelungitã, cu acordul scris al acestora, cel mult încã 6 luni."

ART. II
<>Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 45 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Acţiunea disciplinarã se exercitã de comisiile de disciplinã ale Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Comisiile de disciplinã pot fi sesizate de Inspecţia judiciarã sau se pot sesiza din oficiu în legãturã cu abaterile disciplinare ale judecãtorilor şi procurorilor.
(3) Comisiile de disciplinã sunt formate din 3 inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciarã pentru judecãtori şi, respectiv, 3 inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciarã pentru procurori.
(4) Membrii comisiilor de disciplinã nu pot desfãşura pe perioada mandatului decât activitate specificã acestei calitãţi şi sunt înlocuiţi de membri supleanţi în situaţiile în care, din motive întemeiate, nu pot participa la soluţionarea lucrãrilor.
(5) Membrii comisiilor de disciplinã şi membrii supleanţi sunt numiţi de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru un mandat de un an, cu posibilitatea reînvestirii o singurã datã."

2. Dupã articolul 45 se introduce un nou articol, articolul 45^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 45^1. - (1) Orice persoanã interesatã, inclusiv conducãtorii instanţelor sau ai parchetelor, poate semnala Inspecţiei judiciare aspecte în legãturã cu activitatea ori conduita necorespunzãtoare a judecãtorilor sau procurorilor, cu încãlcarea obligaţiilor profesionale în raporturile cu justiţiabilii ori cu sãvârşirea de cãtre aceştia a unor abateri disciplinare.
(2) Orice semnalare privind activitatea necorespunzãtoare a judecãtorilor şi procurorilor, greşit îndreptatã la instanţe sau parchete, va fi înaintatã Inspecţiei judiciare în termen de 5 zile de la înregistrare.
(3) Aspectele semnalate sunt supuse unor verificãri prealabile efectuate de inspectorii din cadrul Serviciului de inspecţie judiciarã pentru judecãtori, respectiv ai Serviciului de inspecţie judiciarã pentru procurori, în cadrul cãrora se stabileşte dacã existã indiciile sãvârşirii unei abateri disciplinare.
(4) Dacã în urma efectuãrii verificãrilor prealabile se constatã cã nu existã indiciile sãvârşirii unei abateri disciplinare, rezultatul se comunicã direct persoanei care a formulat sesizarea şi persoanei vizate de sesizare.
(5) În cazul în care se constatã cã existã indiciile sãvârşirii unei abateri disciplinare, Serviciul de inspecţie judiciarã pentru judecãtori, respectiv Serviciul de inspecţie judiciarã pentru procurori sesizeazã comisia de disciplinã corespunzãtoare."

3. Articolul 46 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) În vederea exercitãrii acţiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetãrii disciplinare, care se dispune potrivit art. 45 alin. (2), în termen de maximum 10 zile de la data sesizãrii.
(2) Cercetarea disciplinarã se efectueazã de inspectorii din cadrul Serviciului de inspecţie judiciarã pentru judecãtori, respectiv din cadrul Serviciului de inspecţie judiciarã pentru procurori.
(3) În cadrul cercetãrii disciplinare se stabilesc faptele şi urmãrile acestora, împrejurãrile în care au fost sãvârşite, precum şi orice alte date concludente din care sã se poatã aprecia asupra existenţei sau inexistenţei vinovãţiei. Ascultarea celui în cauzã şi verificarea apãrãrilor judecãtorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecãtorului sau procurorului cercetat de a face declaraţii sau de a se prezenta la cercetãri se constatã prin proces-verbal şi nu împiedicã încheierea cercetãrii. Judecãtorul sau procurorul cercetat are dreptul sã cunoascã toate actele cercetãrii şi sã solicite probe în apãrare.
(4) Cercetarea disciplinarã se desfãşoarã cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la informaţiile clasificate şi la protecţia datelor cu caracter personal.
(5) Cercetarea disciplinarã se suspendã atunci când împotriva judecãtorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale pentru aceeaşi faptã.
(6) Organul de urmãrire penalã este obligat sã comunice Consiliului Superior al Magistraturii într-un termen rezonabil actul prin care s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale.
(7) Suspendarea se dispune de comisia de disciplinã, prin rezoluţie.
(8) Suspendarea opereazã pânã când soluţia pronunţatã în cauza care a motivat suspendarea a devenit definitivã. Dispoziţiile alin. (6) se aplicã în mod corespunzãtor.
(9) Cercetarea prealabilã se efectueazã în termen de 30 de zile de la data dispunerii acesteia, cu excepţia situaţiei în care intervine suspendarea. Comisia de disciplinã poate dispune prelungirea termenului, cu cel mult 30 de zile, dacã existã motive întemeiate care justificã aceastã mãsurã.
(10) În cazul în care, înainte de sesizarea secţiei, comisia de disciplinã constatã cã sunt necesare verificãri suplimentare, solicitã completarea cercetãrii disciplinare. Rezultatul verificãrilor suplimentare este înaintat comisiei de disciplinã în cel mult 30 de zile de la data la care s-a dispus completarea verificãrilor.
(11) În termen de 20 de zile de la primirea rezultatului cercetãrii disciplinare sau, dupã caz, a rezultatului verificãrilor suplimentare, comisia de disciplinã, în cazul în care considerã cã se justificã, sesizeazã secţia corespunzãtoare în vederea soluţionãrii acţiunii disciplinare.
(12) În cazul în care comisia de disciplinã considerã cã exercitarea acţiunii disciplinare nu se justificã, dispune clasarea. Rezoluţia se comunicã persoanelor indicate la art. 45^1 alin. (4) şi inspectorului judiciar care a efectuat cercetarea.
(13) Împotriva soluţiei de clasare poate fi formulatã contestaţie de persoana indicatã la art. 45^1 alin. (1), de persoana vizatã sau de inspectorul judiciar care a efectuat cercetarea la secţia corespunzãtoare a Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 30 de zile de la comunicarea rezoluţiei.
(14) Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã în termenul de prescripţie de cel mult un an de la data la care fapta a fost cunoscutã."

4. La articolul 47, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Dispoziţiile art. 46 alin. (5) şi (6) se aplicã în mod corespunzãtor. Suspendarea se dispune, prin încheiere, de secţia corespunzãtoare a Consiliului Superior al Magistraturii."

5. La articolul 47, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Dispoziţiile din prezenta lege ce reglementeazã procedura de soluţionare a acţiunii disciplinare se completeazã cu dispoziţiile Codului de procedurã civilã."

6. Articolul 53 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care au calitatea de judecãtor sau procuror rãspund civil, disciplinar şi penal, în condiţiile legii.
(2) Prevederile art. 45-47 se aplicã în mod corespunzãtor."

7. Articolul 54 se abrogã.

8. La articolul 61, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Inspectorii din cadrul Inspecţiei judiciare sunt numiţi de plen, prin concurs sau examen, pentru un mandat de 6 ani, dintre persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 60 alin. (2) şi au avut calificativul foarte bine la ultima evaluare."

9. La articolul 61, dupã alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (3^1)-(3^5), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Pe durata exercitãrii mandatului de inspector, judecãtorii şi procurorii sunt suspendaţi de drept din funcţiile pe care le ocupã la instanţe şi parchete. Judecãtorii şi procurorii cu funcţii de conducere sunt obligaţi sã opteze între funcţia de conducere şi cea de inspector judiciar, în termen de 30 de zile de la data dobândirii dreptului de a ocupa în continuare funcţia de inspector judiciar. Dupã cele 30 de zile, postul de conducere sau de inspector judiciar pentru care nu s-a fãcut opţiunea devine vacant de drept.
(3^2) Inspectorii din cadrul Inspecţiei judiciare pot fi revocaţi din funcţie de plen, din oficiu sau la propunerea inspectorului şef, pentru neîndeplinirea ori îndeplinirea necorespunzãtoare a atribuţiilor de serviciu sau în cazul aplicãrii unei sancţiuni disciplinare.
(3^3) Dispoziţiile art. 45-47 se aplicã în mod corespunzãtor inspectorilor judiciari. Acţiunea disciplinarã se exercitã de comisia de disciplinã corespunzãtoare serviciului de inspecţie judiciarã din care face parte şi va fi soluţionatã de Secţia pentru judecãtori sau de Secţia pentru procurori, dupã caz.
(3^4) La încetarea funcţiei de inspector în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, judecãtorii şi procurorii revin la instanţele sau parchetele unde au funcţionat anterior ori, cu consimţãmântul lor, la alte instanţe sau parchete unde au dreptul sã funcţioneze potrivit legii. Art. 134^1 alin. (2)-(5) din Legea nr. 304/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor.
(3^5) Perioada în care judecãtorul sau procurorul este inspector judiciar în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii constituie vechime în funcţia de judecãtor sau procuror."

ART. III
(1) Inspectorii judiciari care la data prezentei ordonanţe de urgenţã ocupã aceste funcţii prin detaşare îşi încheie mandatul de inspector judiciar la data expirãrii detaşãrii, urmând ca pentru un nou mandat sã urmeze procedura prevãzutã de lege pentru ocuparea funcţiei de inspector judiciar.
(2) Pe perioada mandatului, inspectorii judiciari care, înainte de numirea în funcţie, au funcţionat la alte instanţe sau parchete decât cele din municipiul Bucureşti beneficiazã, pe lângã drepturile salariale, de decontarea chiriei.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul justiţiei
şi libertãţilor cetãţeneşti,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat

p. Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 27 mai 2009.
Nr. 59.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016