Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 26 mai 2000  privind Statutul personalului silvic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 59 din 26 mai 2000 privind Statutul personalului silvic

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 30 mai 2000

    In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României, precum şi ale art. 11 alin. (4) şi ale art. 113 alin. (2) din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,

    Guvernul României emite prezenta ordonanţa de urgenta.

    CAP. 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Personalul silvic, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, este format din persoanele care au pregătire de specialitate silvică atestata prin actul de absolvire a unei forme de învăţământ recunoscute în România şi care îşi exercita efectiv în domeniul silviculturii profesiunea de silvicultor.
    (2) Domeniul silviculturii cuprinde activităţile care au ca obiective gospodărirea fondului forestier naţional, gestionarea durabilă a pădurilor şi a fondului cinegetic şi salmonicol, precum şi cele de cercetare ştiinţifică şi proiectare silvică, la nivel central şi teritorial.
    (3) Personalul silvic prevăzut la alin. (1) constituie Corpul silvic.
    ART. 2
    In funcţie de locul în care îşi desfăşoară activitatea, personalul silvic poate fi angajat:
    a) în aparatul autorităţii centrale care răspunde de silvicultura, în inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicării regimului silvic în fondul forestier naţional, precum şi în oficiile cinegetice teritoriale;
    b) în unităţile silvice care administrează fondul forestier proprietate publica a statului, precum şi în cele de cercetare ştiinţifică şi proiectare silvică;
    c) în unităţile care administrează fondul forestier proprietate publica aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale: comune, oraşe, municipii şi în cele care administrează fond forestier proprietate privată indiviză aparţinând foştilor composesori, moşneni şi răzeşi sau moştenitorilor acestora, constituiţi în asociaţii, în condiţiile legii;
    d) în structurile care administrează fondul forestier proprietate privată aparţinând unităţilor de cult, instituţiilor de învăţământ sau altor persoane juridice;
    e) de către persoane fizice care au în proprietate fond forestier, constituite în asociaţii, în condiţiile legii.
    ART. 3
    In exercitarea atribuţiilor pe care le are personalul silvic de toate gradele este investit cu exerciţiul autorităţii publice, potrivit legii.

    CAP. 2
    Categorii statutare de personal silvic
    ART. 4
    Categoriile de personal silvic se diferenţiază, în funcţie de nivelul pregătirii profesionale, in:
    a) personal silvic cu pregătire superioară, format din ingineri - absolvenţi ai facultăţii de silvicultura;
    b) personal silvic cu pregătire superioară de scurta durata, format din subingineri - absolvenţi ai colegiului forestier;
    c) personal silvic cu pregătire medie, format din tehnicieni - absolvenţi ai şcolii tehnice silvice postliceale, precum şi din brigadieri silvici şi padurari, absolvenţi ai liceului silvic;
    d) personal silvic cu pregătire de baza, respectiv brigadieri silvici şi padurari, absolvenţi ai şcolii profesionale silvice.
    ART. 5
    (1) Aparţine uneia dintre categoriile de personal silvic şi poate fi membru al Corpului silvic persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) are numai cetăţenie romana şi domiciliul în România;
    b) are vârsta de 20 de ani împliniţi;
    c) are pregătirea profesională prevăzută la art. 4;
    d) nu a fost condamnata penal pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni;
    e) are capacitate deplina de exerciţiu;
    f) are o stare de sănătate care o face apta pentru exercitarea profesiei de silvicultor, atestata pe baza de examen medical;
    g) a depus jurământul de credinţa.
    (2) Criteriile şi modalitatea de admitere în Corpul silvic, precum şi evidenta membrilor acestui corp se stabilesc prin instrucţiunile aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    (3) Calitatea de personal silvic, angajat al unei unităţi silvice care administrează fond forestier proprietate publica a statului, este incompatibilă cu cea de proprietar, membru asociat sau de salariat al unei societăţi comerciale care desfăşoară activitate concurentiala sau cu care sunt stabilite relaţii contractuale. Incompatibilitatea are loc şi atunci când membrii de familie ai personalului silvic se afla în una dintre situaţiile de proprietar sau membru asociat al unei asemenea societăţi comerciale. In sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin familie se înţelege: soţul, sotia, copiii şi părinţii soţilor, care locuiesc şi gospodăresc împreună.
    ART. 6
    (1) Membrii Corpului silvic sunt obligaţi sa depună următorul jurământ de credinţa:
    "Jur sa respect Constituţia României şi legislaţia specifica domeniului silviculturii şi sa imi îndeplinesc cu buna-credinţa obligaţiile de serviciu ce imi revin.
    Jur sa imi exercit profesiunea cu constiinta şi demnitate, fără ca opţiunile mele politice sa aducă daune pădurii şi intereselor Corpului silvic, din care am onoarea sa fac parte. Asa sa-mi ajute Dumnezeu."
    (2) Jurământul se poate depune şi fără formula religioasă de încheiere.
    (3) Jurământul se depune la data angajării în silvicultura şi se semnează într-un cadru solemn. Modul de depunere, semnare şi păstrare a jurământului se stabileşte prin instrucţiuni aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    (4) Refuzul de a depune jurământul anulează angajarea celui în cauza, urmând sa se procedeze la desfacerea contractului individual de munca după 15 zile calendaristice de la data înregistrării refuzului.
    ART. 7
    (1) Gradele profesionale ale personalului silvic sunt următoarele:
    a) pentru ingineri: inginer silvic debutant, inginer silvic, inginer-şef silvic, inginer inspector silvic, inginer inspector general silvic şi inginer consilier silvic;
    b) pentru subingineri: subinginer silvic debutant, subinginer silvic, subinginer silvic principal;
    c) pentru tehnicieni: tehnician silvic debutant, tehnician silvic, tehnician silvic principal;
    d) pentru absolvenţii liceelor sau şcolilor profesionale silvice: padurar debutant şi padurar, respectiv brigadier silvic debutant şi brigadier silvic.
    (2) Durata corespunzătoare stagiului de debutant la toate categoriile de personal silvic este de minimum un an. Trecerea la următorul grad profesional se poate face din momentul în care este obţinut cel puţin calificativul anual "bun".
    ART. 8
    (1) Pentru fiecare dintre gradele profesionale prevăzute la art. 7 se stabilesc câte 3 gradatii, gradatia I fiind superioară gradatiilor II şi III.
    (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) gradele: inginer silvic debutant, subinginer silvic debutant, tehnician silvic debutant, padurar debutant, brigadier silvic debutant, precum şi cel de inginer consilier silvic, care nu au gradatii.

    CAP. 3
    Încadrarea personalului silvic pe grade profesionale
    ART. 9
    (1) Personalul silvic care se angajează în unităţile silvice centrale sau teritoriale va fi încadrat în gradele profesionale prevăzute la art. 7. Angajarea se face prin concurs organizat de unitatea interesată, iar promovarea în grade profesionale superioare se face cu respectarea vechimii în activitatea de silvicultura, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţa de urgenta.
    (2) Gradele profesionale constituie un criteriu obiectiv pentru ocuparea unor funcţii în structurile create pentru gestionarea fondului forestier naţional.
    ART. 10
    (1) Salarizarea este corelată cu gradul profesional la care se afla încadrat fiecare angajat.
    (2) Personalul silvic aflat în activitate la data intrării în vigoare prezentei ordonanţe de urgenta va fi încadrat pe noile grade profesionale şi gradatii, prin corelarea încadrării şi a funcţiilor actuale cu noile grade şi gradatii. Modul de corelare a gradelor profesionale şi de acordare a gradatiilor se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    ART. 11
    (1) Pentru încadrarea personalului silvic pe grade profesionale, pentru promovarea în grade superioare şi pentru acordarea de gradatii, potrivit prevederilor art. 7 şi 8, se înfiinţează comisiile de încadrare şi promovare. Aceste comisii vor funcţiona după cum urmează:
    a) în cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, pentru personalul silvic din structura acesteia, precum şi pentru conducerea Regiei Naţionale a Pădurilor. Comisia de încadrare şi promovare va fi formată din 3 membri şi va fi numita prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura;
    b) în cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor, pentru personalul silvic din aparatul central al acesteia, precum şi pentru personalul silvic cu pregătire superioară de la unităţile silvice din teritoriu. Comisia de încadrare şi promovare va fi formată din 5 membri şi va fi numita prin decizie a conducătorului regiei;
    c) în cadrul direcţiilor silvice, pentru personalul silvic cu pregătire medie şi de baza. Fiecare comisie de încadrare şi promovare va fi formată din 3 membri şi va fi numita prin decizie a directorului direcţiei silvice.
    (2) Constituirea, funcţionarea şi atribuţiile ce revin acestor comisii de încadrare şi promovare se stabilesc prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    ART. 12
    (1) Promovarea în gradul de inginer inspector silvic, de subinginer silvic principal şi de tehnician silvic principal se va face în funcţie de condiţiile de vechime prevăzute în anexa, precum şi de rezultatele obţinute la susţinerea unui examen şi la prezentarea unei lucrări de specialitate.
    (2) Examenele şi susţinerea lucrărilor de specialitate pentru promovarea în gradele profesionale prevăzute la alin. (1) se organizează anual şi se desfăşoară sub coordonarea comisiilor de încadrare şi promovare prevăzute la art. 11.
    ART. 13
    (1) Promovarea în gradele de inginer inspector general silvic şi inginer consilier silvic se face prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, la propunerea comisiilor de încadrare şi promovare competente.
    (2) Propunerile de promovare vor fi avizate, în prealabil, de conducerea direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura sau de conducerea Regiei Naţionale a Pădurilor, fiecare pentru personalul silvic aflat în subordine.
    ART. 14
    (1) Acordarea unei gradatii superioare se face, de regula, după un stagiu de 3 ani.
    (2) Pentru activitate profesională deosebita şi numai pentru cei care au calificativul anual "excepţional" stagiul se poate reduce cu un an.
    (3) Dacă într-un an unui salariat nu i se acorda cel puţin calificativul "satisfăcător", acel an nu se va lua în considerare la numărul anilor de stagiu prevăzuţi la alin. (1) pentru acordarea gradatiei.
    ART. 15
    Pentru persoanele care poseda actul legal de absolvire a unei forme de învăţământ prevăzute la art. 4, dar care si-au desfăşurat activitatea în alte domenii decât silvicultura sau în alte activităţi din domeniul silviculturii şi care solicita încadrarea pe grade profesionale, în vederea participării la concurs pentru ocuparea unui post vacant dintr-o unitate silvică, se va proceda astfel:
    a) cei care provin din activităţi depuse în afară domeniului silviculturii vor fi încadraţi la nivelul de baza al categoriei profesionale ce corespunde pregătirii pe care aceştia o au;
    b) cei care au desfăşurat activităţi silvice şi forestiere în învăţământ, în cercetarea ştiinţifică de specialitate şi în proiectarea silvică, în unităţi de exploatări forestiere, precum şi în structurile administrative din domeniul privat al silviculturii vor fi încadraţi pe grade profesionale în baza propunerilor făcute de comisia de încadrare şi promovare prevăzută la art. 11 şi aprobate de organul de conducere în subordinea căruia se afla aceasta comisie. Propunerile comisiei vor avea la baza datele prezentate în curriculum vitae şi în interviul susţinut de candidat.
    ART. 16
    (1) Personalul silvic din cadrul unităţilor silvice de stat, care se angajează la unităţi de administrare din domeniul privat al silviculturii, îşi păstrează gradul profesional pe care îl are la data angajării.
    (2) Promovarea personalului silvic angajat în domeniul privat, în grade profesionale superioare, se va face, de asemenea, în funcţie de pregătirea profesională şi de vechimea în silvicultura, prevăzută în anexa.
    (3) Modul de desfăşurare a examenelor de promovare prevăzute la art. 12, precum şi valorificarea rezultatelor obţinute la aceste examene, pentru personalul silvic din sectorul privat, se vor stabili prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    ART. 17
    Funcţiile de conducere din unităţile silvice care administrează fondul forestier proprietate publica aparţinând statului se ocupa prin concurs de către personalul cu pregătire de specialitate silvică având cel puţin următoarele grade profesionale şi gradatii:
    a) în direcţia de specialitate în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura:
    - pentru funcţia de director general, director general adjunct, director sau inspector de stat-şef: gradul de inginer inspector general silvic, gradatia I;
    - pentru funcţia de director adjunct sau de inspector de stat-şef adjunct: gradul de inginer inspector general silvic, gradatia a II-a;
    - pentru funcţia de şef serviciu sau inspector-şef: gradul de inginer inspector silvic, gradatia a II-a;
    - pentru funcţia de şef birou: gradul de inginer inspector silvic, gradatia a III-a;
    b) în Regia Naţionala a Pădurilor:
    - pentru funcţia de director general: gradul de inginer inspector general silvic, gradatia a II-a;
    - pentru funcţia de director general adjunct: gradul de inginer inspector general silvic, gradatia a III-a;
    - pentru funcţia de director tehnic: gradul de inginer inspector silvic, gradatia I;
    c) în direcţia silvică:
    - pentru funcţia de director: gradul de inginer inspector silvic, gradatia a III-a;
    - pentru funcţia de director tehnic: gradul de inginersef silvic, gradatia a II-a;
    d) în ocolul silvic:
    - pentru funcţia de şef ocol: gradul de inginer-şef silvic, gradatia a III-a;
    - pentru funcţia de inginer-şef ocol silvic: gradul de inginer silvic, gradatia I;
    - pentru funcţia de şef district: gradul de tehnician silvic, gradatia I;
    - pentru funcţia de ajutor şef district: gradul de tehnician silvic, gradatia a II-a.
    ART. 18
    Funcţiile de conducere în structurile silvice teritoriale, cu atribuţii privind controlul aplicării regimului silvic în fondul forestier, precum şi al activităţii cinegetice, se ocupa de personal silvic având cel puţin următoarele grade profesionale şi gradatii:
    a) la inspectoratul silvic teritorial:
    - pentru funcţia de inspector-şef: gradul de inginer inspector silvic, gradatia I;
    - pentru funcţia de inspector-şef adjunct: gradul de inginer inspector silvic, gradatia a II-a;
    b) la oficiul cinegetic teritorial:
    - pentru funcţia de şef oficiu: gradul de inginer inspector silvic, gradatia a II-a.
    ART. 19
    Activitatea de silvicultura ce se desfăşoară la unităţile care administrează fondul forestier proprietate privată este coordonata de personal cu pregătire de specialitate din categoria inginerilor silvici.

    CAP. 4
    Drepturi şi îndatoriri
    SECŢIUNEA 1
    Aspecte generale
    ART. 20
    Personalul silvic de toate gradele, angajat pentru administrarea fondului forestier, indiferent de natura proprietăţii acestuia, are drepturi şi obligaţii care decurg din legislaţia în vigoare, din prevederile prezentului statut, precum şi din prevederile contractului colectiv de munca, în unităţile în care acesta se încheie.
    ART. 21
    (1) Pentru personalul silvic angajat în unităţile silvice se întocmeşte în prima luna a fiecărui an, de către şeful ierarhic superior, caracterizarea activităţii pe care a desfăşurat-o în anul precedent. Calificativul ce urmează sa fie acordat pe baza aprecierii activităţii şi a comportării în serviciu poate fi: nesatisfăcător, satisfăcător, bun, foarte bun şi excepţional.
    (2) Caracterizarea şi calificativul propus se analizează şi se definitivează de conducerea unităţii sau subunitatii silvice din care face parte personalul silvic pentru care s-a întocmit caracterizarea şi se aproba prin rezoluţie a conducătorului împuternicit sa emita decizii de angajare. Notările au caracter confidenţial, se aduc la cunoştinţa persoanei respective sub semnătura şi se păstrează la dosarul profesional al celui în cauza.
    (3) Personalul silvic nemulţumit de caracterizarea si/sau calificativul ce i s-a acordat poate face contestaţie în termen de 10 zile de la data luării la cunoştinţa, sub semnătura. Contestaţia va fi soluţionată în termen de 30 de zile de la înregistrare de către organul ierarhic superior celui care a aprobat caracterizarea si/sau calificativul. Notarea definitiva va fi cea care va rezulta în urma soluţionării contestaţiei.
    (4) In situaţia în care se constata ca notările privind caracterizarea activităţii s-au făcut superficial sau cu reacredinta, aceasta atrage răspunderea celor ce le-au propus, fapta fiind considerată abatere disciplinară.
    ART. 22
    La stabilirea drepturilor salariale se vor avea în vedere următoarele: nivelul studiilor; funcţia; gradul profesional; titlul ştiinţific; absolvirea cursurilor de perfecţionare profesională; vechimea în domeniul silviculturii; calificativul anual obţinut; locul şi condiţiile specifice de desfăşurare a activităţii profesionale.
    ART. 23
    (1) Personalul silvic cu atribuţii de paza a pădurilor, stabilit de autoritatea publica centrala care răspunde de silvicultura, este dotat cu armament de serviciu. Dotarea se face cu respectarea dispoziţiilor legale privind regimul armelor de foc şi al muniţiilor.
    (2) Personalul silvic poate face uz de arma pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu, în condiţiile legii.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Drepturile personalului silvic
    ART. 24
    (1) Personalul silvic cu rezultate excepţionale în activitatea profesională poate primi distincţii, acte de multumire şi premii;
    (2) Conducătorul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura va acorda, pentru merite deosebite, următoarele distincţii sau acte de multumire:
    a) Diploma "Marin Dracea", cu 3 clase, respectiv:
    - clasa I pentru personalul silvic cu pregătire superioară;
    - clasa a II-a pentru personalul silvic cu pregătire medie;
    - clasa a III-a pentru personalul silvic cu pregătire de baza;
    b) scrisoare de multumire publica.
    (3) Acordarea de distincţii sau de acte de multumire şi premii se face la propunerea direcţiei de specialitate din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura sau a conducerii Regiei Naţionale a Pădurilor, fiecare pentru personalul pe care îl are în subordine.
    (4) Premiul, care poate reprezenta pana la 20% din suma salariilor primite în ultimele 12 luni de angajatul premiat, va fi suportat de unitatea la care este încadrat din fondul constituit în acest sens.
    (5) Distincţiile şi premiile prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) se acorda anual, în cadrul manifestărilor dedicate Zilei silvicultorului.
    ART. 25
    Padurarii, brigadierii silvici, şefii de district sau ajutorii sefilor de district, care locuiesc în locuinţe de intervenţie, nu plătesc chirie atâta timp cat sunt angajaţi ai unităţii silvice care deţine aceste locuinţe.
    ART. 26
    In cazul în care reşedinţa sau domiciliul personalului silvic de teren - padurari, brigadieri silvici, ajutori şef district, şefi district - se afla în afară perimetrului unei localităţi, acesta beneficiază de un spor de izolare, care variaza, în funcţie de distanta, între 10% şi 30% din salariul negociat, în condiţii negociate cu angajatorul.
    ART. 27
    Personalul silvic transferat în interesul serviciului la o alta unitate silvică situata în alta localitate are dreptul la plata cheltuielilor de transport pentru el şi membrii familiei, precum şi pentru bunurile personale. De asemenea, are dreptul la plata unei indemnizaţii impozabile, egala cu salariul brut pe 3 luni. Plata acestor drepturi se face de unitatea la care se transfera.
    ART. 28
    (1) Personalul silvic de execuţie poate fi detaşat la un alt loc de munca din aceeaşi sau din alta unitate silvică teritorială pentru executarea unor lucrări care necesita urgenta, specifice funcţiei şi pregătirii sale profesionale, pentru o perioada de cel mult 6 luni.
    (2) Pe perioada detaşării personalul silvic îşi păstrează funcţia şi drepturile salariale. Dacă salariul corespunzător funcţiei pe care este detaşat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe perioada detaşării în alta localitate unitatea silvică beneficiara este obligată sa ii suporte costul legal al transportului, dus şi întors, cel puţin o data pe luna, al cazării şi al indemnizaţiei de detaşare.
    (3) Detaşarea poate fi refuzată de cel în cauza, dacă unitatea nu respecta prevederile alin. (1) şi (2).
    ART. 29
    Personalul silvic cu studii superioare poate presta prin cumul o activitate în învăţământ, cu condiţia de a nu perturba activitatea pe care trebuie sa o desfăşoare în unitatea silvică la care este angajat.
    ART. 30
    Personalul silvic care frecventează o forma de învăţământ postuniversitară în domeniul silviculturii, la cursurile de zi, are dreptul la rezervarea postului pe care îl ocupa, pe toată perioada în care frecventează acele cursuri. Durata acestor cursuri este stabilită prin programul de învăţământ.
    ART. 31
    Inginerilor silvici care îşi exercita profesiunea în structurile prevăzute la art. 2 li se recunoaşte dreptul de a executa măsurători topografice, expertize şi lucrări tehnice din domeniul silviculturii, precum şi hotarnicii, potrivit reglementărilor legale.
    ART. 32
    (1) Personalul silvic de teren - şefi district, ajutori şef district, brigadieri şi padurari - are dreptul, pe durata angajării la o unitate silvică, sa folosească gratuit un teren apt pentru culturi agricole - arabil sau fâneaţa cu suprafaţa de maximum 5.000 mp, în limita terenurilor existente în fondul forestier, destinat unor asemenea culturi.
    (2) Este interzisă defrişarea de pădure pentru crearea de terenuri agricole, care sa fie date în folosinţa personalului silvic.
    (3) Terenurile atribuite personalului menţionat la alin. (1) vor fi în mod obligatoriu cultivate, folosindu-se tehnologii de lucru care sa asigure protecţia solului.
    (4) Terenurile prevăzute la alin. (1) nu pot fi arendate sau închiriate.
    (5) In situaţia în care nu se acoperă necesarul de terenuri pentru personalul prevăzut la alin. (1), se poate acorda în schimb o cantitate de material lemnos pentru construcţii sau pentru foc, care sa echivaleze valoric producţia medie a principalelor culturi agricole din zona.
    ART. 33
    Personalul silvic de toate gradele profesionale are dreptul sa primească anual, gratuit, lemn pentru încălzirea locuinţei, într-o cantitate care va fi stabilită cu angajatorul. De acest drept beneficiază şi personalul silvic care si-a încetat activitatea prin pensionare, cu condiţia sa îşi fi desfăşurat activitatea profesională într-o unitate silvică cel puţin 15 ani.
    ART. 34
    Personalul silvic de toate gradele profesionale, cu o vechime minima de 10 ani în domeniul silviculturii, care îşi desfăşoară sau si-a desfăşurat activitatea profesională în unităţile silvice care administrează fond forestier aflat în proprietatea publica a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, are dreptul sa primească gratuit, o singura data în timpul activităţii, un volum de 10 mc lemn de lucru pentru construcţii. De acest drept poate beneficia şi personalul silvic ieşit la pensie, cu condiţia sa fi activat cel puţin 15 ani într-o unitate silvică şi sa nu fi primit gratuit asemenea material lemnos în perioada în care a fost angajatul unităţii silvice respective.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Îndatoririle personalului silvic
    ART. 35
    Personalul silvic este obligat sa respecte jurământul depus, sa cunoască şi sa aplice întocmai prevederile Codului silvic, precum şi pe cele cuprinse în actele normative în vigoare, specifice domeniului silviculturii.
    ART. 36
    (1) In executarea sarcinilor de serviciu personalul silvic din cadrul unităţilor silvice care administrează şi gestionează fondul forestier naţional, proprietate publica a statului, are obligaţia sa cunoască şi sa respecte dispoziţiile prevăzute la art. 35, precum şi prevederile actelor cu caracter normativ emise de autoritatea publica centrala care răspunde de silvicultura. Personalul silvic angajat al Regiei Naţionale a Pădurilor este obligat sa cunoască şi sa aplice întocmai deciziile conducerii acesteia.
    (2) Personalul silvic angajat în unităţile menţionate la alin. (1) este obligat sa păstreze secretul de serviciu.
    ART. 37
    Comportamentul personalului silvic trebuie sa se caracterizeze prin disciplina şi prin respectarea întocmai a dispoziţiilor legale, scrise sau verbale, date de organele ierarhice superioare, referitoare la executarea sarcinilor de serviciu. In relaţiile cu cetăţenii personalul silvic trebuie sa dea dovada de solicitudine şi sa aibă o atitudine corecta şi demna. Totodată în exercitarea atribuţiilor personalului silvic ii este interzis sa îşi exprime opţiunile politice.
    ART. 38
    (1) Personalul silvic de toate gradele are îndatorirea de a participa la formele şi la programele de perfecţionare a pregătirii profesionale, care se desfăşoară periodic, în funcţie de evoluţia activităţilor din silvicultura, precum şi de necesităţile şi interesele proprii de perfecţionare.
    (2) Activitatea de perfecţionare a personalului silvic este coordonata de autoritatea publica centrala care răspunde de silvicultura şi se realizează prin:
    a) facultăţi de silvicultura acreditate în condiţiile legii, pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate a inginerilor silvici;
    b) colegii forestiere acreditate în condiţiile legii, pentru perfecţionarea pregătirii subinginerilor silvici;
    c) case ale silvicultorului, pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate a personalului silvic de toate gradele.
    (3) Regia Naţionala a Pădurilor şi direcţiile silvice, împreună cu unităţile prevăzute la alin. (2) asigura organizarea şi realizarea activităţilor de perfecţionare a personalului silvic propriu.
    (4) Pentru personalul silvic cu funcţii de conducere, de îndrumare şi de control de la nivelul unităţilor silvice teritoriale şi al aparatului propriu al Regiei Naţionale a Pădurilor şi pentru personalul din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura se organizează centralizat stagii de pregătire şi de perfecţionare atât pentru activităţile din domeniul silviculturii, cat şi din domeniul managementului forestier.
    ART. 39
    Personalul silvic de toate gradele din unităţile silvice este obligat ca în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu sa poarte uniforma şi însemnele distinctive de ierarhizare, stabilite prin regulament aprobat de conducătorul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura. Uniforma de serviciu se atribuie gratuit personalului silvic; valoarea uniformei nu se impozitează.
    ART. 40
    (1) Personalului silvic aflat în exerciţiul atribuţiilor de serviciu ii este interzis sa execute lucrări sau sa desfăşoare activităţi care contravin regimului silvic.
    (2) Personalul silvic care deţine o funcţie de conducere răspunde pentru legalitatea dispoziţiilor pe care le da celor aflaţi în subordinea sa.

    CAP. 5
    Protecţia personalului silvic
    ART. 41
    (1) Infracţiunile prevăzute în Codul penal la art. 180 - lovirea sau alte violenţe, art. 181 - vătămarea corporală, art. 182 - vătămarea corporală grava, art. 183 lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, art. 184 vătămarea corporală din culpa şi la art. 189 - lipsirea de libertate în mod ilegal, săvârşite asupra personalului silvic aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătura cu acestea, se sancţionează cu pedepsele prevăzute de lege, ale căror limite se majorează cu jumătate din cuantumul acestora.
    (2) Infracţiunile prevăzute la alin. (1), precum şi infracţiunea de ameninţare, prevăzută la art. 193 din Codul penal, săvârşite impotriva soţului/sotiei, copiilor sau părinţilor personalului silvic, în scop de intimidare sau de răzbunare pentru acte sau fapte îndeplinite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedepsele prevăzute de legea penală, ale căror limite se majorează cu jumătate din cuantumul acestora.
    (3) Prin majorarea pedepsei, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), nu se va depăşi limita maxima prevăzută la art. 53 pct. 1 lit. b) din Codul penal.
    ART. 42
    (1) Omorul săvârşit asupra personalului silvic, în condiţiile stabilite în Codul penal la art. 175 alin. (1) lit. f), se pedepseşte cu detenţie pe viaţa sau cu închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
    (2) Tentativa se pedepseşte.
    ART. 43
    Unităţile sau subunităţile silvice, al căror personal aflat în exerciţiul funcţiunii a fost victima infracţiunilor prevăzute la art. 41 alin. (1) şi (2) şi la art. 42 alin. (1), au obligaţia sa anunţe imediat organele de urmărire penală competente şi sa solicite cercetarea cu prioritate a cazului semnalat.
    ART. 44
    In situaţia în care personalul silvic aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii este supus, el si/sau familia sa, infracţiunii de ameninţare, unitatea la care este angajat sau un membru al familiei va sesiza în scris organele de poliţie, care sunt obligate sa ia măsuri cu celeritate pentru depistarea vinovatului şi începerea cercetării penale.
    ART. 45
    Daunele materiale suferite de personalul silvic sau de membrii familiei acestuia, ca urmare a faptelor săvârşite în condiţiile prevăzute la art. 41 alin. (1) şi (2) şi la art. 42 alin. (1), se vor acoperi de unităţile la care acesta este angajat. Recuperarea valorii acestor daune se face de către unităţile plătitoare de la cei vinovaţi, potrivit legii.
    ART. 46
    (1) Personalul silvic asigurat în condiţiile legii, care în timpul sau în legătura cu serviciul si-a pierdut total sau parţial capacitatea de munca datorită săvârşirii impotriva sa a infracţiunii prevăzute la art. 182 din Codul penal, va primi pensie de invaliditate, indiferent de stagiul de cotizare, şi va beneficia şi de drepturile prevăzute la art. 33 şi 34.
    (2) Pierderea capacităţii de munca prin fapta prevăzută la art. 182 din Codul penal săvârşită asupra personalului silvic asigurat, în timpul sau în legătura cu serviciul, se asimilează cu accidentul de munca.
    (3) Personalul silvic pensionat în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) va beneficia pe lângă pensia de invaliditate şi de o gratificatie egala cu de 5 ori salariul pe ultima luna de activitate, care se va suporta din fondurile unităţii angajatoare.
    ART. 47
    (1) Urmaşilor personalului silvic decedat în condiţiile prevăzute la art. 175 alin. (1) lit. f) şi la art. 183 din Codul penal li se acorda o pensie de urmaş egala cu salariul lunar pe care salariatul l-a avut la data comiterii infracţiunii, aceştia beneficiind şi de facilităţile prevăzute la art. 33 şi 34.
    (2) In cazul în care nu exista urmaşi şi nici soţ, respectiv sotie, vor beneficia, în condiţiile legii, de jumătate din pensia de urmaş, stabilită potrivit prevederilor alin. (1), părinţii celui decedat, dacă acesta era unicul lor sprijinitor.

    CAP. 6
    Măsuri disciplinare. Sancţiuni
    ART. 48
    (1) Personalul care încalca jurământul depus, legile şi regulamentele specifice domeniului silviculturii, îndatoririle ce ii revin potrivit contractului individual de munca, precum şi normele de comportare, aducând astfel daune intereselor silviculturii şi prestigiului instituţiei pe care o reprezintă, răspunde disciplinar, contravenţional, civil sau penal, în funcţie de gravitatea abaterii săvârşite.
    (2) Pentru abaterile disciplinare se aplica una dintre următoarele sancţiuni:
    a) mustrare;
    b) avertisment scris;
    c) diminuarea salariului si, după caz, a indemnizaţiei de conducere cu 5%-30% pe o durata de 1-3 luni;
    d) retrogradarea în funcţie pe o durata de 1-6 luni;
    e) suspendarea din funcţie pe o durata de 1-12 luni; perioada de suspendare nu se ia în considerare ca vechime pentru acordarea gradatiei;
    f) prelungirea cu 1-3 ani a duratei de acordare a unei gradatii sau de promovare în grad;
    g) desfacerea disciplinară a contractului individual de munca.
    (3) Constatarea abaterilor disciplinare se face de şeful ierarhic sau de personalul cu atribuţii de control al activităţii pe care o desfăşoară personalul silvic, pe linie de serviciu; prezentarea fiecărui caz constatat va conţine toate datele necesare în vederea luării unei decizii obiective. Stabilirea sancţiunii se va face numai în urma anchetarii şi analizării împrejurărilor în care s-a comis abaterea disciplinară şi a audierii persoanei în cauza.
    (4) Sancţiunile prevăzute la alin. (2) nu exclud aplicarea celorlalte forme de răspundere prevăzute de lege şi nu înlătura obligaţia recuperării despăgubirilor pentru pagube produse fondului forestier sau economiei vânatului.
    (5) Persoana sancţionată cu desfacerea disciplinară a contractului individual de munca pierde calitatea de membru al Corpului silvic şi dreptul de a-si exercita profesiunea de silvicultor în cadrul structurilor prevăzute la art. 2, cu aplicarea prevederilor art. 115 din Codul penal.
    ART. 49
    (1) Analizarea cazului şi aplicarea sancţiunii, în cazul abaterilor pentru care organele constatatoare propun sancţiunile prevăzute la art. 48 alin. (2) lit. a), b) şi c), se fac de conducătorul unităţii silvice la care este angajata persoana sancţionată. Impotriva sancţiunii respective persoana în cauza poate face contestaţie la forul ierarhic superior, în termen de 15 zile de la data comunicării sancţiunii. După analizarea contestaţiei soluţia adoptată se transmite persoanei în cauza sub forma de hotărâre definitiva; totodată soluţia se aduce la cunoştinţa şi unităţii silvice la care este angajata persoana sancţionată.
    (2) In cazul abaterilor disciplinare pentru care se propun sancţiunile menţionate la art. 48 alin. (2) lit. d), e), f) şi g), consiliul de disciplina analizează fapta/faptele săvârşită/săvârşite, în vederea adoptării hotărârii de aplicare a uneia dintre sancţiunile respective.
    ART. 50
    (1) In cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, al Regiei Naţionale a Pădurilor şi al direcţiilor silvice se constituie şi funcţionează câte un consiliu de disciplina.
    (2) Consiliile de disciplina îşi desfăşoară activitatea conform procedurii prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aproba prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
    (3) In baza hotărârilor adoptate de consiliile de disciplina se transmit administraţiei silvice propunerile privind sancţiunile disciplinare ce trebuie aplicate personalului silvic găsit vinovat de abaterile săvârşite.
    (4) In cazul săvârşirii unor infracţiuni, consiliul de disciplina încunoştinţează conducerea instituţiei/unităţii silvice din care face parte personalul silvic care a săvârşit infracţiunea, în vederea luării măsurilor prevăzute de lege.
    ART. 51
    (1) Consiliul de disciplina al direcţiei de specialitate în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, precum şi cel al Regiei Naţionale a Pădurilor sunt formate din câte 3 membri şi 2 membri supleanţi. Din aceste consilii vor face parte consilieri şi inspectori generali silvici, precum şi un consilier juridic, iar în atribuţiile lor intra analizarea atât a cazurilor de abateri disciplinare, cat şi a celor care privesc retragerea calităţii de membru al Corpului silvic.
    (2) Consiliile de disciplina din cadrul direcţiilor silvice teritoriale sunt formate din câte 3 membri, respectiv 2 ingineri silvici de diverse grade profesionale şi consilierul juridic al direcţiei silvice în cauza. Aceste consilii de disciplina analizează cazurile prezentate de comitetele directoare ale direcţiilor silvice, cu excepţia celor care fac obiectul sancţiunii privind retragerea calităţii de membru al Corpului silvic.
    (3) Membrii consiliilor de disciplina se numesc prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, pentru o durata de 3 ani. Nominalizarea membrilor acestor consilii se va face în baza propunerilor conducerii direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, respectiv ale conducerii Regiei Naţionale a Pădurilor.
    ART. 52
    (1) Faptele supuse analizei consiliilor de disciplina se vor dezbate şi se vor finaliza numai în baza unei cercetări prealabile din care trebuie sa rezulte fără echivoc dacă cel anchetat este vinovat sau nu. Fiecare consiliu de disciplina este obligat sa asigure celui anchetat posibilitatea de a lua cunoştinţa de acuzatiile ce i se aduc, astfel încât acesta sa îşi poată susţine în cunoştinţa de cauza punctul de vedere în şedinţa de dezbatere a cazului sau.
    (2) Hotărârile consiliilor de disciplina se iau cu majoritate de voturi. Impotriva acestor hotărâri se poate introduce contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicarea sancţiunii. Contestaţia se va adresa, în funcţie de locul de munca al persoanei sancţionate, fie demnitarului care coordonează activitatea în domeniul gospodăririi pădurilor, fie conducerii Regiei Naţionale a Pădurilor. Analizarea contestaţiei soluţionarea şi comunicarea hotărârii ce se va lua se vor face în termen de 30 de zile de la data înregistrării contestaţiei. Dreptul persoanei sancţionate de a se adresa instanţelor de contencios administrativ este garantat.
    (3) Partea nemultumita de hotărârea consiliului de disciplina poate face plângere la instanţele de contencios administrativ, în condiţiile legii, în termen de 15 zile de la luarea la cunoştinţa.
    (4) Hotărârea rămasă definitiva după analizarea contestaţiei/judecarea plângerii se transmite conducerii instituţiei/unităţii silvice la care îşi desfăşoară activitatea cel care a săvârşit fapta incriminata, pentru a se aplica sancţiunea propusă. Pentru retragerea calităţii de membru al Corpului silvic se aplica prevederile art. 51.
    ART. 53
    Aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 48 alin. (2) se va face de:
    a) conducerea direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura, a Regiei Naţionale a Pădurilor şi a inspectoratelor silvice teritoriale, care aplica personalului silvic aflat în subordinea directa sancţiunile prevăzute la lit. d)-g) inclusiv;
    b) directorii direcţiilor silvice, care aplica personalului silvic din cadrul acestor direcţii, precum şi personalului silvic cu pregătire superioară din cadrul ocoalelor silvice din subordine sancţiunile prevăzute la lit. d)-g) inclusiv; pentru personalul silvic cu pregătire medie şi de baza vor aplica sancţiunea prevăzută la lit. g);
    c) şefii ocoalelor silvice, care vor aplica personalului silvic cu pregătire medie şi de baza din subordine sancţiunile prevăzute la lit. d)-f) inclusiv.
    ART. 54
    (1) Retragerea calităţii de membru al Corpului silvic se face numai în baza hotărârii prealabile a consiliului de disciplina prevăzut la art. 51 alin. (1). Consiliul de disciplina comunica autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura hotărârea rămasă definitiva, pentru a fi pusă în aplicare.
    (2) Pe baza acestei hotărâri conducerea direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura sau a Regiei Naţionale a Pădurilor, fiecare pentru salariaţii pe care ii are în subordine, propune retragerea dreptului de a mai fi angajaţi în unităţile silvice prevăzute la art. 2, potrivit prevederilor art. 48 alin. (5).
    (3) Retragerea calităţii de membru al Corpului silvic se face prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura.

    CAP. 7
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 55
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica personalului silvic şi membrilor Corpului silvic, respectiv celor cu pregătire de specialitate de nivel superior, mediu şi de baza din întregul sistem de administrare şi gestionare a fondului forestier naţional, precum şi celui care face parte din direcţia de specialitate cu atribuţii în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultura.
    ART. 56
    Ziua silvicultorului, zi aniversara a întregului personal silvic din ţara, se organizează anual, în a doua saptamana din luna iunie, la nivel central şi teritorial.
    ART. 57
    (1) Personalul angajat care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta ocupa posturi de tehnicieni silvici, brigadieri silvici sau de padurari, dar nu are pregătire profesională de specialitate stabilită pentru posturile respective, poate fi menţinut în postul pe care îl ocupa numai dacă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta face dovada ca este înscris într-o forma de învăţământ sau de perfecţionare, legală, în vederea completării studiilor.
    (2) Pana la completarea studiilor personalul respectiv va fi menţinut la gradul profesional şi gradatia pe care o are la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, bucurandu-se de drepturi, dar având şi obligaţia de a îndeplini îndatoririle prevăzute la cap. IV.
    ART. 58
    (1) Personalului silvic i se aplica dispoziţiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în măsura în care prezenta ordonanţa de urgenta nu dispune altfel.
    (2) Pentru categoriile de personal silvic care are şi calitatea de funcţionar public corelarea gradelor profesionale prevăzute în prezenta ordonanţa de urgenta cu categoriile, gradele, clasele şi treptele aferente carierei funcţionarilor publici, prevăzute în Legea nr. 188/1999, se face prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.

                               p. PRIM-MINISTRU,
                                 VALERIU STOICA

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                              p. Ministrul apelor,
                       pădurilor şi protecţiei mediului,
                                  Anton Vlad,
                                secretar de stat

                              Ministrul muncii si
                              protecţiei sociale,
                               Smaranda Dobrescu

                         p. Ministrul funcţiei publice,
                                 Marian Parjol,
                                secretar de stat

                             Ministrul finanţelor,
                              Decebal Traian Remes

                              Ministru de interne,
                            Constantin Dudu Ionescu


    ANEXA 1


                           ÎNCADRAREA
                pe grade profesionale a personalului silvic

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Vechimea minima
 crt. Gradul necesară*1)
                                                                   (ani)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                 A. Personal silvic cu pregătire superioară
  1. Inginer silvic debutant -
  2. Inginer silvic 1
  3. Inginer-şef silvic 7
  4. Inginer inspector silvic 13*2)
  5. Inginer inspector general silvic 19
  6. Inginer consilier silvic 25
  7. Subinginer silvic debutant -
  8. Subinginer silvic 1
  9. Subinginer silvic principal 7*2)

                   B. Personal silvic cu pregătire medie

 10. Tehnician silvic debutant -*3)
 11. Tehnician silvic 1
 12. Tehnician silvic principal 9*2)

                   C. Personal silvic cu pregătire de baza

 13. Brigadier silvic debutant -*3)
 14. Brigadier silvic 1
 15. Padurar debutant -*3)
 16. Padurar 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

------------------
    *1) Se referă la vechimea în activitatea desfăşurata în unităţile silvice.
    *2) Acordarea gradelor profesionale de inginer inspector silvic, subinginer silvic principal şi tehnician silvic principal se face pe baza unui examen şi a unei lucrări de specialitate, potrivit art. 11 şi 12 din prezenta ordonanţa de urgenta.
    *3) Acordarea gradului şi încadrarea ca padurar debutant sau brigadier silvic debutant se fac prin concurs, în limita posturilor vacante, cu respectarea condiţiilor de studii şi de vechime.
                            -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016