Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 57 din 16 mai 2002  pentru recuperarea arieratelor catre principalii furnizori de resurse energetice si apa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 57 din 16 mai 2002 pentru recuperarea arieratelor catre principalii furnizori de resurse energetice si apa

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 27 mai 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
(1) La cererea debitorilor - agenţi economici, indiferent de forma de proprietate şi de modul de organizare - creditorii vor acorda, dupã caz, pentru obligaţiile de plata scadente şi neachitate pana la data de 31 decembrie 2001, reprezentând contravaloarea facturilor pentru energie electrica, energie termica, gaze naturale, combustibili petrolieri, cãrbune şi apa, precum şi pentru majorãrile de întârziere şi/sau penalitãţile de întârziere aferente datorate la data încheierii convenţiilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta:
a) eşalonarea la plata a sumei reprezentând contravaloarea facturilor pe o perioada de pana la 2 ani, în rate lunare;
b) amânarea şi/sau reducerea la plata a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente, dupã caz;
c) amânarea şi/sau scutirea la plata a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente, dupã caz;
d) reducerea şi/sau scutirea la plata a sumei reprezentând contravaloarea facturilor, în condiţiile prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Cererile vor fi depuse în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 2
(1) În vederea soluţionãrii operative a cererilor debitorilor se înfiinţeazã o comisie tehnica interministeriala pentru supravegherea aplicãrii prevederilor art. 1.
(2) Comisia tehnica interministeriala prevãzutã la alin. (1) este formatã din reprezentanţi ai Ministerului Industriei şi Resurselor, Ministerului Administraţiei Publice şi ai Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, care vor fi nominalizaţi prin ordin comun al ministrilor de resort.
ART. 3
La agenţii economici creditori, în baza mandatului primit, adunarea generalã a actionarilor va imputernici consiliul de administraţie sa decidã asupra acordãrii înlesnirilor prevãzute la art. 1, pe baza cererilor depuse de debitori.
ART. 4
Înlesnirile la plata prevãzute la art. 1 se acorda de fiecare creditor, iar graficul de eşalonãri şi condiţiile în care se acorda înlesnirile se stabilesc printr-o convenţie încheiatã între creditor şi debitor.
ART. 5
Începând cu data comunicãrii aprobãrii, pentru creanţele prevãzute la art. 1 pentru care s-au obţinut înlesniri la plata conform prezentei ordonanţe de urgenta, în condiţiile respectãrii graficelor de eşalonãri, executarea silitã sau orice mãsuri pentru recuperarea acestor debite se suspenda.
ART. 6
Orice suma reprezentând obligaţiile de plata ale creditorilor cãtre debitori se compenseazã în contul datoriilor, iar diferenţa se esaloneaza în condiţiile art. 1 alin. (1).
ART. 7
De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pentru neplata în termen a datoriilor contractuale, agenţii economici aplica majorãri de întârziere şi/sau penalitãţi de întârziere aferente, în cuantumul prevãzut de reglementãrile în vigoare pentru creanţele bugetare, referitoare la majorãrile de întârziere şi, respectiv, la penalitãţile de întârziere.
ART. 8
Analiza acordãrii înlesnirilor la plata obligaţiilor restante se face pe baza criteriilor de performanta economico-financiarã şi de disciplina financiarã în rambursarea datoriilor.
ART. 9
Criteriile de performanta economico-financiarã şi de disciplina financiarã a debitorilor, pe baza cãrora se analizeazã cererile de înlesniri la plata obligaţiilor restante, sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 10
(1) Punctajul obţinut de debitor se corecteaza cu:
a) minus 10 puncte pentru cei care la data scadentei obligaţiilor aveau disponibilitati bãneşti la nivelul obligaţiilor;
b) minus 10 puncte pentru cei care în perioada în care au acumulat obligaţii restante au plãtit dividende actionarilor/asociaţilor.
(2) Nu beneficiazã de înlesniri la plata debitorii care în urma evaluãrii obţin un punctaj mai mic de 30 de puncte, precum şi cei care au ca obiect de activitate organizarea de jocuri de noroc.
ART. 11
(1) Debitorii beneficiazã de urmãtoarele înlesniri la plata:
a) debitorii care obţin între 30-50 de puncte beneficiazã de reducerea cu 30% a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente;
b) debitorii care obţin între 50-80 de puncte beneficiazã de reducerea cu 50% a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente;
c) debitorii care obţin peste 80 de puncte beneficiazã de scutirea majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente;
d) în situaţia în care dupã data depunerii cererii debitorii achitã pana la data aprobãrii acesteia 30% din obligaţiile datorate conform art. 1, exclusiv majorãrile de întârziere şi/sau penalitãţile de întârziere, ei beneficiazã de eşalonarea la plata diferenţei de 70% a sumelor reprezentând contravaloarea facturilor şi reducerea cu 75% a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente.
(2) Dacã timp de 7 ani de la data intrãrii în vigoare a convenţiilor de eşalonare prevãzute la art. 1 s-au achitat facturile curente şi s-au respectat integral graficul de eşalonare, precum şi termenele de plata şi condiţiile prin care s-au aprobat înlesnirile la plata datoriilor, agenţii economici beneficiazã de scutirea integrala de la plata majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere aferente.
ART. 12
Datoriile debitorilor reprezentând contravaloarea facturilor pentru energie electrica, energie termica, gaze naturale, combustibili petrolieri, cãrbune şi apa, precum şi majorãrile de întârziere şi/sau penalitãţile de întârziere aferente, provenite din neplata de cãtre consiliile locale a subvenţiilor pentru energie termica, înregistrate la data de 31 decembrie 2001, vor fi reduse în condiţiile prevãzute la art. 11 alin. (2).
ART. 13
Majorãrile de întârziere şi penalitãţile de întârziere, precum şi datoriile prevãzute la art. 12 rãmân evidentiate în contabilitatea debitorilor şi creditorilor, în conturi bilantiere, pana la punerea în aplicare a prevederilor art. 11 alin. (2).
ART. 14
Numãrul de luni de eşalonare la plata obligaţiilor restante se determina în funcţie de raportul procentual dintre totalul obligaţiilor şi cifra de afaceri, astfel:
a) pana la 15%...................................... 12 luni;
b) între 15% şi 50%................................. 18 luni;
c) peste 50%........................................ 24 de luni.
ART. 15
Înlesnirile la plata îşi pierd valabilitatea în situaţia în care debitorii nu îşi achitã obligaţiile de plata curente (factura curenta) fata de creditori începând cu data de întâi a lunii urmãtoare intrãrii în vigoare a convenţiei încheiate în baza prezentei ordonanţe de urgenta. În cazul în care debitorii nu achitã la scadenta obligaţiile curente (factura curenta), pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreunã cu majorãrile de întârziere şi penalitãţile de întârziere aferente, datorate la data plãţii.
ART. 16
Debitorii care beneficiazã de înlesniri la plata obligaţiilor conform prezentei ordonanţe de urgenta nu vor participa la nici o procedura de privatizare organizatã de instituţiile publice implicate sau de agenţii de privatizare, în vederea cumpãrãrii de acţiuni la alte societãţi comerciale sau achiziţionãrii de alte valori mobiliare pe perioada în care beneficiazã de înlesnirile la plata.
ART. 17
Înlesnirile la plata obligaţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se acorda pe baza datoriilor din evidenta analitica a contractelor, precum şi pe baza facturilor sau a notificãrilor pentru majorãrile de întârziere şi penalitãţile aferente.
ART. 18
Nerespectarea termenelor de plata şi a condiţiilor în care s-au aprobat înlesnirile la plata atrage anularea acestora, începerea sau reluarea, dupã caz, a procedurilor de executare silitã pentru intreaga suma neplatita şi obligaţia de plata a majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere calculate de la data la care termenele şi/sau condiţiile nu au fost respectate.
ART. 19
O noua cerere de înlesniri la plata nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectãrii înlesnirilor anterior acordate.
ART. 20
La cererea debitorilor, dupã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 11 alin. (2) şi la art. 12, prin hotãrâre a Guvernului, se acorda scutirea la plata obligaţiilor.
ART. 21
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, prin ordin comun al ministrului industriei şi resurselor şi al ministrului administraţiei publice se vor emite norme de aplicare care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

CRITERII
de performanta economico-financiarã şi de disciplina financiarã

1. Vechimea debitorului (data de la începerea activitãţii; la societãţile rezultate din divizare, vechimea o da societatea nou-divizata):
- peste 10 ani ..................................... 10 puncte;
- între 5-10 ani ................................... 5 puncte;
- între 2-5 ani .................................... 2 puncte;
- sub 2 ani ........................................ 0 puncte.

2. Raportul dintre vechimea arieratelor şi vechimea debitorului:
- pana la 40%....................................... 10 puncte;
- între 40-50%...................................... 8 puncte;
- între 50-70%...................................... 4 puncte;
- între 70-80%...................................... 2 puncte;
- între 80-100%..................................... 0 puncte.

3. Mobilitatea debitorului din punct de vedere al sediului:
- sediu stabil în ultimii 5 ani .................... 10 puncte;
- o schimbare în ultimii 5 ani ..................... 5 puncte;
- doua sau mai multe schimbãri în ultimii 5 ani .... 0 puncte.

4. Indatorarea financiarã calculatã ca raport:


Total datorii (datorii bugetare + datorii
pe termen scurt şi mediu)


Cifra de afaceri

- mai mic de 30% ................................... 10 puncte;
- între 30% şi 90% ................................. 5 puncte;
- peste 90% ........................................ 0 puncte.

5. Lichiditatea globalã calculatã ca raport:
Active circulante
-----------------------
Datorii totale sub un an
- mai mare decât 1 ................................. 10 puncte;
- mai mic decât 1.................................... 5 puncte.

6. Solvabilitatea calculatã ca raport:
Total active
------------
Total datorii
- peste 2 .......................................... 10 puncte;
- între 1 şi 2 ..................................... 5 puncte;
- între 0 şi 1 ..................................... 0 puncte.

7. Dacã a beneficiat anterior de înlesniri:
- nu ............................................... 10 puncte;
- da, respectate ................................... 5 puncte;
- da, nerespectate ................................. 0 puncte.

8. Rentabilitatea economicã calculatã ca raport:
Profitul brut din exploatare
------------------------------
Cifra de afaceri (fãrã T.V.A.)
- peste 10% ........................................ 50 de puncte;
- peste 0 .......................................... 30 de puncte;
- sub 0 ............................................ 0 puncte.

9. Obligaţii neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursa:
- nu ............................................... 20 de puncte;
- da ............................................... 0 puncte.

10. Situaţia privind achitarea debitelor anului curent cãtre agenţii economici creditori:
- achitat peste 90% ................................ 20 de puncte;
- achitat 60%-90% .................................. 10 puncte;
- achitat 30%-60% .................................. 5 puncte;
- neachitate sau achitate pana la 30% .............. 0 puncte.

11. Suma totalã solicitatã pentru înlesniri la plata:
Datorii + majorãri
------------------
Cifra de afaceri
- mai mic de 25% ................................... 8 puncte;
- între 25%-50% .................................... 4 puncte;
- între 50%-100% ................................... 2 puncte;
- peste 100% ....................................... 0 puncte.

13. Punctajul maxim este 168 de puncte, iar punctajul minim este 30 de puncte.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016