Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 56 din 20 iunie 2007  privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 56 din 20 iunie 2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 424 din 26 iunie 2007

Având în vedere cã prin înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrãri, pe lângã atribuţiile pe care aceastã instituţie le are în domeniul migraţiei, azilului şi integrãrii sociale a strãinilor, aceasta a preluat de la Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse competenţele în ceea ce priveşte eliberarea documentelor care atestã dreptul la muncã al strãinilor pe teritoriul României,
ţinând cont de transferul de competenţe dintre cele douã instituţii, pentru a nu se crea sincope în gestionarea problematicii în domeniu, respectiv reglementarea dreptului de şedere şi a dreptului de muncã ale strãinilor pe teritoriul României,
întrucât toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi noţiunile folosite au urmãtoarele semnificaţii:
a) strãin - persoana care nu are cetãţenia românã sau cetãţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European;
b) autorizaţie de muncã - documentul oficial, eliberat în condiţiile legii, care dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã sau detaşat în România la un singur angajator;
c) lucrãtor permanent - strãinul încadrat în muncã pe teritoriul României pe baza unui contract individual de muncã la o singurã persoanã fizicã sau juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate;
d) lucrãtor stagiar - strãinul încadrat în muncã, a cãrui prezenţã pe teritoriul României este strict determinatã în timp şi are drept scop îmbunãtãţirea pregãtirii profesionale şi a cunoştinţelor lingvistice şi culturale;
e) lucrãtor sezonier - strãinul încadrat în muncã pe teritoriul României, pe un loc de muncã bine definit, într-un sector de activitate care se desfãşoarã în funcţie de succesiunea anotimpurilor, în baza unui contract individual de muncã încheiat pe perioadã determinatã, care nu poate depãşi 6 luni într-un interval de 12 luni;
f) lucrãtor transfrontalier - strãinul încadrat în muncã în localitãţile de frontierã de pe teritoriul României şi care se întoarce în fiecare zi sau cel puţin o datã pe sãptãmânã în zona de frontierã a unui stat care are frontierã comunã cu România, în care îşi are domiciliul şi al cãrui cetãţean este;
g) lucrãtor detaşat - strãinul, angajat al unei persoane juridice strãine, care poate sã desfãşoare activitate pe teritoriul României în urmãtoarele situaţii: este detaşat pe teritoriul României, în numele întreprinderii şi sub coordonarea acesteia, în cadrul unui contract încheiat între întreprinderea care face detaşarea şi beneficiarul prestãrii de servicii care îşi desfãşoarã activitatea în România; este detaşat la o unitate situatã pe teritoriul României sau la o întreprindere care aparţine unui grup de întreprinderi, situatã pe teritoriul României;
h) personal înalt calificat - profesorii universitari, cercetãtorii şi personalul ştiinţific care desfãşoarã în România o activitate academicã sau o activitate de cercetare în cadrul universitãţilor, instituţiilor de educaţie şi cercetare, autoritãţilor şi instituţiilor din sistemul administraţiei publice centrale.
ART. 3
(1) Strãinii pot fi încadraţi în muncã pe teritoriul României la angajatori care funcţioneazã în mod legal, cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii:
a) locurile de muncã vacante nu pot fi ocupate de cetãţeni români, ai altor state membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European, precum şi de rezidenţi permanenţi pe teritoriul României;
b) îndeplinesc condiţiile speciale de pregãtire profesionalã, experienţã în activitate şi autorizare, solicitate de angajator potrivit legislaţiei în vigoare;
c) fac dovada faptului cã sunt apţi din punct de vedere medical sã desfãşoare activitatea respectivã şi nu au antecedente penale care sã fie incompatibile cu activitatea pe care o desfãşoarã sau urmeazã sã o desfãşoare pe teritoriul României;
d) se încadreazã în contingentul anual aprobat prin hotãrâre a Guvernului;
e) angajatorii au achitate la zi obligaţiile cãtre bugetul de stat.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplicã strãinilor care îndeplinesc funcţia de administrator într-o societate comercialã cu participare strãinã, în situaţia în care este o singurã persoanã numitã în aceastã funcţie, dacã strãinul desfãşoarã activitatea în calitate de sportiv profesionist, în condiţiile existenţei unei dovezi cã a desfãşurat activitate similarã în altã ţarã, solicitanţilor autorizaţiei pentru muncã nominalã, pentru lucrãtorii transfrontalieri, precum şi strãinilor posesori ai unui permis de şedere în scop de studii.
ART. 4
(1) Autorizaţia de muncã poate fi eliberatã, la cererea angajatorului, de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri, pentru strãinii care îndeplinesc condiţiile prevãzute de legislaţia românã cu privire la regimul strãinilor, încadrarea în muncã şi detaşarea acestora pe teritoriul României.
(2) Autorizaţia de muncã este necesarã pentru obţinerea vizei de lungã şedere pentru angajare în muncã sau, dupã caz, a permisului de şedere în scop de muncã.
(3) Autorizaţia de muncã se va elibera şi strãinilor care:
a) provin din state cu care România are încheiate acorduri, convenţii sau înţelegeri de desfiinţare a vizelor pentru trecerea frontierei în acest scop sau pentru care România a renunţat unilateral la obligativitatea vizelor;
b) beneficiazã de drept de şedere temporarã pentru reîntregirea familiei, acordat în condiţiile stabilite de legislaţia privind regimul strãinilor în România;
c) beneficiazã de drept de şedere temporarã în scop de studii şi solicitã încadrarea în muncã în baza unui contract individual de muncã cu timp parţial, cu program de maximum 4 ore pe zi;
d) sunt detaşaţi pe teritoriul României.
ART. 5
Pot fi încadraţi în muncã sau, dupã caz, pot presta muncã la persoane fizice sau juridice din România, fãrã autorizaţie de muncã, urmãtoarele categorii:
a) strãinii titulari ai dreptului de şedere permanentã pe teritoriul României;
b) strãinii al cãror acces pe piaţa muncii din România este reglementat prin acorduri, convenţii sau înţelegeri bilaterale încheiate de România cu alte state, dacã aceastã posibilitate este stabilitã prin textul acordului, convenţiei sau înţelegerii;
c) strãinii care au dobândit o formã de protecţie în România;
d) strãinii care desfãşoarã activitãţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activitãţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate din România, în baza unor acorduri bilaterale, sau ca titular al unui drept de şedere pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã şi personalul înalt calificat, în baza ordinului ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului, precum şi strãinii care desfãşoarã activitãţi artistice în instituţii de culturã din România, în baza ordinului ministrului culturii şi cultelor;
e) strãinii care urmeazã sã desfãşoare pe teritoriul României activitãţi temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autoritãţi administrative autonome;
f) strãinii care sunt numiţi şefi de filialã, reprezentanţã sau de sucursalã pe teritoriul României a unei companii care are sediul în strãinãtate, în conformitate cu actele prevãzute de legislaţia românã în acest sens;
g) strãinii membri de familie ai cetãţenilor români;
h) strãinii angajaţi ai persoanelor juridice cu sediul în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau în unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European, detaşaţi în România, cu condiţia prezentãrii permisului de şedere din acel stat.
ART. 6
(1) Tipurile de autorizaţii de muncã ce pot fi acordate strãinilor sunt urmãtoarele:
a) autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii permanenţi dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe baza contractului individual de muncã încheiat pe duratã nedeterminatã sau determinatã, la o singurã persoanã fizicã sau juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate;
b) autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii detaşaţi - dã dreptul titularului sã presteze muncã, pentru o perioadã de maximum un an la un interval de minimum 5 ani, în baza deciziei de detaşare de la un angajator persoanã juridicã strãinã la un angajator persoanã juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate. În temeiul prevederilor acordurilor, convenţiilor sau înţelegerilor internaţionale la care România este parte, perioada pentru care lucrãtorul detaşat desfãşoarã activitatea pe teritoriul României poate fi prelungitã în condiţiile şi situaţiile prevãzute în mod expres de acestea;
c) autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii sezonieri - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe teritoriul României pentru o perioadã de cel mult 6 luni într-un interval de 12 luni, neputând fi prelungit în vederea ocupãrii unui loc de muncã de altã naturã;
d) autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii stagiari - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe teritoriul României pentru efectuarea unui stagiu în vederea obţinerii unei calificãri profesionale;
e) autorizaţia de muncã pentru sportivi - dã dreptul sportivilor profesionişti sã fie încadraţi în muncã la un singur angajator român, al cãrui obiect principal de activitate îl constituie desfãşurarea de activitãţi sportive, pe o perioadã de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pânã la 12 luni;
f) autorizaţia de muncã nominalã - dã dreptul titularului sã presteze activitãţi sezoniere, dacã acesta a desfãşurat anterior activitãţi în baza unei autorizaţii de muncã pentru lucrãtorii sezonieri, la acelaşi angajator de pe teritoriul României, şi care a respectat obligaţia de a pãrãsi teritoriul României la expirarea duratei contractului individual de muncã anterior, potrivit condiţiilor impuse prin lege;
g) autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii transfrontalieri - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe baza contractului individual de muncã pe o perioadã de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pânã la 12 luni, la o singurã persoanã fizicã sau juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, în condiţiile prevãzute la art. 2 lit. f).
(2) În temeiul prevederilor acordurilor, convenţiilor sau înţelegerilor internaţionale la care România este parte, autorizaţiile de muncã pot fi eliberate sau prelungite în condiţiile şi situaţiile prevãzute în mod expres de cãtre acestea.
ART. 7
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii permanenţi, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv al societãţii comerciale sau, dupã caz, actul de înfiinţare a persoanei juridice, precum şi certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în copie şi în original;
b) certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului, din care sã rezulte cã nu s-au operat cereri de înscriere de menţiuni referitoare la existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive pentru sãvârşirea de infracţiuni de cãtre asociatul unic sau, dupã caz, de asociaţi, în legãturã cu activitatea pe care o desfãşoarã sau la declararea stãrii de faliment;
c) scrisoarea prin care se atestã bonitatea angajatorului, eliberatã de banca la care acesta are deschis contul;
d) certificatul de atestare fiscalã emis de administraţia finanţelor publice în a cãrei razã teritorialã angajatorul îşi are sediul social, privind achitarea la zi a obligaţiilor cãtre bugetul de stat;
e) adeverinţa eliberatã de agenţia pentru ocuparea forţei de muncã în a cãrei razã teritorialã îşi are sediul angajatorul, cu privire la forţa de muncã disponibilã pentru locul de muncã vacant comunicat de angajator potrivit dispoziţiilor legale;
f) fişa postului, organigrama cu precizarea funcţiilor ocupate şi vacante;
g) dovada publicãrii anunţului pentru ocuparea postului vacant într-un cotidian de largã circulaţie;
h) copia procesului-verbal întocmit în urma selecţiei realizate pentru ocuparea posturilor vacante;
i) curriculum vitae al strãinului, care sã conţinã şi declaraţia pe propria rãspundere a acestuia cã nu are antecedente penale, cã este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncã şi cã are cunoştinţe minime de limba românã;
j) copia actului de studii necesar pentru încadrarea în funcţia sau în meseria pentru care se solicitã eliberarea autorizaţiei de muncã, tradus şi supralegalizat în condiţiile legii; diplomele, certificatele şi titlurile ştiinţifice eliberate în strãinãtate, în sistemul de învãţãmânt, vor fi însoţite de atestatul de recunoaştere eliberat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniu;
k) copiile documentelor care atestã pregãtirea profesionalã obţinutã în afara sistemului de învãţãmânt sau, dupã caz, care atestã experienţa profesionalã, traduse şi supralegalizate în condiţiile legii;
l) copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al strãinului şi, dupã caz, copia permisului de şedere în România;
m) douã fotografii tip 3/4 ale strãinului.
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii permanenţi, angajatorul persoanã fizicã va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã, însoţitã de documentele prevãzute la alin. (1) lit. d)-m), precum şi de urmãtoarele documente:
a) copia actului de identitate şi, dupã caz, a autorizaţiei sau a altui document legal care atestã exercitarea unei activitãţi ori profesii independente;
b) dovada cã dispune de venituri suficiente pentru plata salariului angajatului strãin;
c) cazierul judiciar al persoanei fizice angajatoare.
ART. 8
Pot fi încadraţi în baza autorizaţiei de muncã pentru lucrãtori permanenţi strãinii a cãror perioadã de detaşare înceteazã, în baza dreptului de şedere pentru alte scopuri, la angajatorul la care a fost detaşat. Pentru eliberarea autorizaţiei de muncã este necesarã prezentarea documentelor prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a)-d), f) şi i)-m).
ART. 9
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii sezonieri, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a)-e), i), l) şi m), precum şi de:
a) copia actului de studii necesar pentru încadrarea în funcţia sau în meseria pentru care se solicitã eliberarea autorizaţiei de muncã, tradus şi supralegalizat în condiţiile legii;
b) copiile documentelor care atestã pregãtirea profesionalã obţinutã în afara sistemului de învãţãmânt sau, dupã caz, care atestã experienţa profesionalã, traduse şi supralegalizate în condiţiile legii.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii sezonieri, angajatorul persoanã fizicã va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. d), e, i), l) şi m), precum şi de:
a) copia actului de studii necesar pentru încadrarea în funcţia sau în meseria pentru care se solicitã eliberarea autorizaţiei de muncã, tradus şi supralegalizat în condiţiile legii;
b) copiile documentelor care atestã pregãtirea profesionalã obţinutã în afara sistemului de învãţãmânt sau, dupã caz, care atestã experienţa profesionalã, traduse şi supralegalizate în condiţiile legii;
c) copia actului de identitate şi, dupã caz, a autorizaţiei sau a altui document legal care atestã exercitarea unei activitãţi ori profesii independente;
d) dovezi cã dispune de venituri suficiente pentru plata salariului angajatului strãin;
e) cazierul judiciar al persoanei fizice angajatoare.
ART. 10
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã nominalã, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. b)-d), i), l) şi m).
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de muncã nominale, angajatorul persoanã fizicã va depune Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. d), i), l) şi m), precum şi de:
a) copia actului de identitate şi, dupã caz, a autorizaţiei sau a altui document legal care atestã exercitarea unei activitãţi ori profesii independente;
b) dovezi cã dispune de venituri suficiente pentru plata salariului angajatului strãin;
c) cazierul judiciar al persoanei fizice angajatoare.
ART. 11
În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii stagiari, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a)-e) şi j)-m).
ART. 12
În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru sportivi, angajatorul persoanã juridicã din România va depune a Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a)-d), i), l) şi m).
ART. 13
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtori transfrontalieri, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã privind necesitatea încadrãrii în muncã a strãinului, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a)-d) şi h)-m).
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei de muncã pentru lucrãtori transfrontalieri, angajatorul persoanã fizicã va depune la Oficiul Român pentru Imigrãri o cerere motivatã, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. d) şi h)-m), precum şi de:
a) copia actului de identitate şi, dupã caz, a autorizaţiei sau a altui document legal care atestã exercitarea unei activitãţi ori profesii independente.
b) dovezi cã dispune de venituri suficiente pentru plata salariului angajatului strãin;
c) cazierul judiciar al persoanei fizice angajatoare.
ART. 14
(1) Pentru obţinerea autorizaţiei de muncã pentru lucrãtorii detaşaţi, angajatorul, persoanã juridicã din România ori o reprezentanţã, sucursalã sau filialã a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, va depune o cerere motivatã, însoţitã de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a), b) şi i), precum şi de:
a) documentul de trecere a frontierei, valabil, al strãinului, pe care este aplicatã, dupã caz, viza de lungã şedere pentru alte scopuri, în original şi în copie;
b) copia contractului individual de muncã, tradus şi legalizat;
c) copia actului de detaşare, tradus şi legalizat;
d) dupã caz, copia contractului comercial de prestãri de servicii, tradus şi legalizat;
e) copia actului de studii necesar pentru detaşarea în funcţia sau în meseria pentru care se solicitã eliberarea autorizaţiei de muncã, tradus şi legalizat;
f) copiile documentelor care atestã pregãtirea profesionalã obţinutã în afara sistemului de învãţãmânt sau, dupã caz, care atestã experienţa profesionalã, traduse şi legalizate;
g) douã fotografii 3/4 ale strãinului.
(2) Autorizaţia de muncã pentru lucrãtorii detaşaţi este necesarã pentru desfãşurarea de activitãţi lucrative pe teritoriul României pe o perioadã mai mare de 60 de zile.
ART. 15
(1) Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de muncã se soluţioneazã de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia. În cazurile în care, pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de obţinere a autorizaţiei de muncã, sunt necesare verificãri suplimentare, termenul de soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
(2) Autorizaţia de muncã se elibereazã pentru o perioadã de cel mult un an, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. c) şi f).
(3) Autorizaţia de muncã se prelungeşte automat pentru noi perioade de pânã la un an în situaţia continuãrii raporturilor de muncã cu acelaşi angajator în baza contractului individual de muncã încheiat pe perioadã nedeterminatã, prin prelungirea dreptului de şedere în scop de muncã, şi se atestã prin permisul de şedere care se elibereazã în acest scop.
(4) În cazul contractelor individuale de muncã încheiate pe perioade determinate, autorizaţia de muncã se prelungeşte pentru perioada solicitatã care nu poate fi mai mare de un an şi decât termenul de valabilitate al contractului. Pentru prelungirea valabilitãţii autorizaţiei peste perioada de valabilitate iniţialã a contractului este necesarã prezentarea acordului scris al pãrţilor cu privire la prelungirea valabilitãţii contractului, încheiat potrivit prevederilor <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (4), autorizaţia de muncã se prelungeşte prin prelungirea dreptului de şedere în scop de muncã şi se atestã prin permisul de şedere care se elibereazã în acest scop.
(6) Prevederile alin. (4) şi (5) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul lucrãtorilor stagiari. În acest caz autorizaţia de muncã se poate prelungi succesiv numai pânã la obţinerea calificãrii profesionale pentru care s-a organizat stagiul.
(7) Pentru strãinii prevãzuţi la art. 4 alin. (3) lit. b) şi c), în cazul menţinerii raporturilor de muncã cu acelaşi angajator, prelungirea autorizaţiei de muncã se va realiza cu prezentarea urmãtoarelor documente:
a) contractul individual de muncã din care sã reiasã continuarea raporturilor de muncã cu angajatorul pentru care li s-a emis autorizaţia de muncã, vizat de inspectoratul teritorial de muncã în a cãrui razã îşi are sediul angajatorul, sau acordul scris al pãrţilor cu privire la prelungirea valabilitãţii contractului individual de muncã încheiat pe perioadã determinatã, în condiţiile <>Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) certificatul de atestare fiscalã emis de administraţia finanţelor publice în a cãrei razã teritorialã îşi are sediul angajatorul, privind achitarea la zi a obligaţiilor cãtre bugetul de stat, sau dovada cã angajatorul persoanã fizicã dispune de venituri suficiente pentru plata salariului angajatului strãin.
(8) Prelungirea contractului individual de muncã în baza acordului scris al pãrţilor încheiat în condiţiile <>Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îşi produce efectele numai sub rezerva prelungirii autorizaţiei de muncã.
(9) Dacã raportul de muncã al strãinului înceteazã înainte de expirarea perioadei pentru care a fost eliberatã autorizaţia de muncã, încadrarea în muncã la alt angajator se poate face numai dacã se obţine o nouã autorizaţie de muncã, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 6 lit. b), c) şi f).
(10) În cazul neacordãrii autorizaţiei de muncã, Oficiul Român pentru Imigrãri are obligaţia de a comunica în scris angajatorului, motivele care au stat la baza acestei decizii.
(11) Pentru eliberarea unei noi autorizaţii de muncã se vor depune la Oficiul Român pentru Imigrãri cererea şi documentele prevãzute la art. 7 şi 11-13.
ART. 16
Pentru depunerea documentaţiei în vederea obţinerii autorizaţiei de muncã, angajatorul poate fi reprezentat printr-un salariat încadrat cu contract individual de muncã pe duratã nedeterminatã cu normã întreagã, cu atribuţii de reprezentare a angajatorului în raporturile cu terţii, printr-o societate de consultanţã juridicã sau prin avocat, potrivit legii.
ART. 17
(1) Angajatorul are obligaţia sã înregistreze contractul individual de muncã încheiat în baza autorizaţiei de muncã la inspectoratul teritorial de muncã, în termenul prevãzut de lege.
(2) Angajatorul are obligaţia sã înregistreze acordul scris al pãrţilor cu privire la prelungirea valabilitãţii contractului individual de muncã pe duratã determinatã, încheiat cu un strãin, la inspectoratul teritorial de muncã competent, cu prezentarea permisului de şedere în scop de muncã valabil sau a autorizaţiei de muncã valabile, în termen de 20 de zile de la eliberarea documentelor care atestã prelungirea autorizaţiei de muncã.
ART. 18
(1) Angajatorul la care s-a dispus detaşarea transmite inspectoratului teritorial de muncã în a cãrui razã teritorialã îşi are sediul o comunicare privind detaşarea salariaţilor strãini pentru al cãror acces pe piaţa muncii din România este necesarã autorizaţia de muncã, cu cel puţin 5 zile anterioare începerii activitãţii acestora pe teritoriul României, dar nu mai târziu de prima zi de activitate. Orice modificare a elementelor prevãzute în comunicare se transmite inspectoratului teritorial de muncã în termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
(2) Comunicarea prevãzutã la alin. (1) trebuie sã cuprindã:
a) datele de identificare ale angajatorului la care s-a fãcut detaşarea: denumirea, adresa completã, codul unic de înregistrare sau un alt numãr de identificare a angajatorului;
b) datele de identificare ale angajatorului strãin care face detaşarea: denumirea, adresa completã, codul unic de înregistrare sau un alt numãr de identificare a angajatorului, numele/denumirea, precum şi adresa completã ale reprezentantului legal în România;
c) informaţii privind detaşarea: data la care începe detaşarea, scopul detaşãrii şi durata acesteia;
d) lista persoanelor detaşate: numele şi prenumele acestora, funcţia/meseria, data naşterii, seria şi numãrul documentului de cãlãtorie, cetãţenia.
ART. 19
(1) La propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, în concordanţã cu politica privind migraţia forţei de muncã şi luând în considerare situaţia pieţei muncii din România, anual, prin hotãrâre a Guvernului se stabileşte numãrul de autorizaţii de muncã ce pot fi eliberate strãinilor.
(2) În vederea elaborãrii hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1):
a) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse elaboreazã lista ocupaţiilor deficitare pe piaţa forţei de muncã autohtonã;
b) Oficiul Român pentru Imigrãri transmite trimestrial Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse situaţia statisticã a autorizaţiilor de muncã şi a permiselor de şedere în scop de muncã, precum şi situaţia cetãţenilor Uniunii Europene care desfãşoarã pe teritoriul României activitãţi dependente.
ART. 20
(1) La eliberarea autorizaţiei de muncã, angajatorul va plãti echivalentul în lei a 200 euro, raportat la cursul oficial al Bãncii Naţionale a României la data efectuãrii plãţii.
(2) Pe documentele prin care au fost achitate tarifele pentru eliberarea autorizaţiei de muncã, unitãţile Trezoreriei Statului vor confirma, prin semnãturã şi ştampilã, încasarea sumelor respective în conturile corespunzãtoare de venituri ale bugetului de stat.
ART. 21
(1) Autorizaţia de muncã se anuleazã de Oficiul Român pentru Imigrãri în urmãtoarele cazuri, în termen de 5 zile lucrãtoare de la:
a) solicitarea angajatorului ca urmare a încetãrii din iniţiativa sa a raportului de muncã cu strãinul sau în cazul încetãrii contractului individual de muncã ca urmare a acordului pãrţilor;
b) solicitarea angajatorului sau a strãinului ca urmare a încetãrii perioadei pentru a fost detaşat în România;
c) solicitarea strãinului ca urmare a încetãrii raportului de muncã din iniţiativa acestuia;
d) sesizarea organelor competente, potrivit legislaţiei în vigoare, în cazul în care strãinul a fost declarat indezirabil, i s-a anulat sau revocat dreptul de şedere în România ori în cazul în care acesta nu mai îndeplineşte condiţiile privind încadrarea în muncã;
e) nereprezentarea angajatorului în vederea ridicãrii autorizaţiei de muncã de la Oficiul Român pentru Imigrãri, în termen de 30 de zile de la data soluţionãrii cererii.
(2) Autorizaţia de muncã anulatã se reţine la Oficiul Român pentru Imigrãri, însoţitã de cererea de anulare şi de documentele care atestã încetarea raporturilor de muncã.
ART. 22
(1) Pierderea autorizaţiei de muncã se comunicã Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 3 zile de la data constatãrii pierderii. În acelaşi termen se comunicã Oficiului Român pentru Imigrãri deteriorarea sau distrugerea permisului de şedere în scop de muncã.
(2) La cererea titularului, Oficiul Român pentru Imigrãri va elibera un duplicat al autorizaţiei de muncã pierdute, deteriorate sau distruse.
ART. 23
Autorizaţia de muncã se pãstreazã de cãtre angajat. Pentru a face dovada legalitãţii încadrãrii în muncã a strãinului, angajatorul trebuie sã deţinã o copie legalizatã a autorizaţiei de muncã sau a permisului de şedere în scop de muncã, dupã caz.
ART. 24
(1) Angajatorul care are încadrat în muncã un strãin cãruia nu îi este necesarã autorizaţia de muncã are obligaţia de a comunica Oficiului Român pentru Imigrãri copia contractului individual de muncã, copia actului de detaşare, precum şi a înscrisurilor care atestã apartenenţa la una dintre categoriile prevãzute la art. 5 lit. g) şi h), dupã caz.
(2) Angajatorul prevãzut la alin. (1) are obligaţia de a comunica Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 10 zile, modificarea sau încetarea contractului individual de muncã încheiat cu strãinul cãruia nu îi este necesarã autorizaţia de muncã ori, dupã caz, încetarea detaşãrii acestuia.
ART. 25
(1) La cererea autoritãţilor administraţiei publice centrale de specialitate, Oficiul Român pentru Imigrãri, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, elibereazã autorizaţia de muncã fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d) şi e) strãinilor care au o implicare directã şi necesarã în cadrul unor proiecte desfãşurate în România, care contribuie la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii economice a ţãrii şi determinã un efect pozitiv de antrenare în economie.
(2) Strãinilor prevãzuţi la alin. (1) nu le sunt aplicabile dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã referitoare la limitarea în timp a valabilitãţii autorizaţiei de muncã.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã şi strãinilor care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, au o implicare directã şi necesarã în cadrul unor proiecte desfãşurate în România, care contribuie la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii economice a ţãrii şi determinã un efect pozitiv de antrenare în economie.
ART. 26
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) primirea la muncã a unui strãin fãrã autorizaţie de muncã sau permis de şedere în scop de muncã, cu amendã de la 1.500 la 2.000 lei pentru fiecare strãin, fãrã ca amenda sã poatã depãşi 100.000 lei;
b) menţinerea unui strãin în muncã dupã expirarea autorizaţiei de muncã sau a permisului de şedere în scop de muncã, cu amendã de la 1.500 la 2.000 lei pentru fiecare strãin, fãrã ca amenda sã poatã depãşi 100.000 lei;
c) netransmiterea cãtre inspectoratul teritorial de muncã a comunicãrii prevãzute la art. 18 alin. (1) sau a modificãrilor elementelor prevãzute în aceastã comunicare, cu amendã de la 3.000 la 6.000 lei;
d) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1) ori art. 24 alin. (1) sau (2), cu amendã de la 1.500 la 3.000 lei.
ART. 27
(1) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute la art. 26 se fac de cãtre inspectorii de muncã din cadrul Inspecţiei Muncii, precum şi de cãtre lucrãtorii Oficiului Român pentru Imigrãri.
(2) Prevederile alin. (1) şi ale art. 26 referitoare la contravenţii se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Prevederile art. 26 intrã în vigoare la 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 28
Sumele provenite din tarifele plãtite conform prevederilor art. 20, precum şi cele provenite din amenzile prevãzute la art. 26 se fac venit la bugetul de stat.
ART. 29
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã:
a) <>Legea nr. 203/1999 privind permisele de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 17 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.873/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 203/1999 privind permisele de muncã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 1 februarie 2006.
ART. 30
În cuprinsul actelor normative în vigoare, referirile la sintagma "permis de muncã" se considerã a fi fãcute la sintagma "autorizaţie de muncã", în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã.


PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 20 iunie 2007.
Nr. 56.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016