Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 54 din 28 iunie 2006  privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 54 din 28 iunie 2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 30 iunie 2006
Având în vedere necesitatea şi urgenţa compatibilizãrii depline a legislaţiei naţionale în domeniul concesiunilor cu reglementãrile şi practica comunitarã, recomandarea Comisiei Europene de abrogare totalã şi expresã a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, odatã cu intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, precum şi prevederile art. 136 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, se impune adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţã care reglementeazã regimul concesiunilor de bunuri proprietate publicã şi care trebuie sã intre în vigoare începând cu data de 30 iunie 2006,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã regimul juridic al contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã.
(2) Contractul de concesiune de bunuri proprietate publicã, denumit în continuare contract de concesiune, este acel contract încheiat în formã scrisã prin care o autoritate publicã, denumitã concedent, transmite, pe o perioadã determinatã, unei persoane, denumite concesionar, care acţioneazã pe riscul şi rãspunderea sa, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui bun proprietate publicã în schimbul unei redevenţe.
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu se aplicã contractelor reglementate de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
(2) În cazul unui contract a cãrui atribuire intrã sub incidenţa prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 pentru a cãrui executare este necesarã exploatarea unui bun proprietate publicã, dreptul de exploatare a respectivului bun se transmite în cadrul şi potrivit procedurii aplicate pentru atribuirea contractului în cauzã.
(3) În cazul prevãzut la alin. (2) autoritatea contractantã încheie un singur contract guvernat de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 .
ART. 3
Fac obiectul contractului de concesiune bunurile care sunt proprietate publicã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, potrivit Constituţiei şi reglementãrilor legale privind proprietatea publicã.
ART. 4
(1) Redevenţa obţinutã prin concesionare se face venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz.
(2) Modul de calcul şi de platã a redevenţei se stabileşte de cãtre ministerele de resort sau de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale ori de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 5
Au calitatea de concedent, în numele statului, judeţului, oraşului sau comunei:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, pentru bunurile proprietate publicã a statului;
b) consiliile judeţene, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau instituţiile publice de interes local, pentru bunurile proprietate publicã a judeţului, oraşului sau comunei.
ART. 6
Calitatea de concesionar o poate avea orice persoanã fizicã sau persoanã juridicã, românã ori strãinã.
ART. 7
(1) Contractul de concesiune se încheie în conformitate cu legea românã, indiferent de naţionalitatea sau de cetãţenia concesionarului, pentru o duratã care nu va putea depãşi 49 de ani, începând de la data semnãrii lui.
(2) Durata concesiunii se stabileşte de cãtre concedent pe baza studiului de oportunitate.
(3) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioadã egalã cu cel mult jumãtate din durata sa iniţialã, prin simplul acord de voinţã al pãrţilor.
ART. 8
Subconcesionarea este interzisã, cu excepţia situaţiilor expres prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. II
Procedura administrativã de iniţiere a concesionãrii

ART. 9
(1) Concesionarea are loc la iniţiativa concedentului sau ca urmare a unei propuneri însuşite de acesta.
(2) Propunerea de concesionare prevãzutã la alin. (1) trebuie sã fie fundamentatã din punct de vedere economic, financiar, social şi de mediu.
ART. 10
(1) Iniţiativa concesionãrii trebuie sã aibã la bazã efectuarea unui studiu de oportunitate, care sã cuprindã, în principal, urmãtoarele elemente:
a) descrierea şi identificarea bunului care urmeazã sã fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu, care justificã realizarea concesiunii;
c) nivelul minim al redevenţei;
d) procedura utilizatã pentru atribuirea contractului de concesiune şi justificarea alegerii procedurii;
e) durata estimatã a concesiunii;
f) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
g) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apãrare, dupã caz;
h) avizul obligatoriu al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care obiectul concesiunii îl constituie bunuri situate în interiorul unei arii naturale protejate, respectiv al autoritãţii teritoriale pentru protecţia mediului competente, în cazul în care aria naturalã protejatã nu are structurã de administrare/custode.
(2) Concedentul este obligat ca, într-un termen de 30 de zile de la însuşirea propunerii de concesionare formulate de orice persoanã interesatã, sã procedeze la întocmirea studiului de oportunitate.
(3) În cazurile în care autoritatea publicã nu deţine capacitatea organizatoricã şi tehnicã pentru elaborarea studiului de oportunitate prevãzut la alin. (1), aceasta poate apela la serviciile unor consultanţi de specialitate.
(4) Contractarea serviciilor prevãzute la alin. (3) se face cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , ale <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , republicatã, şi ale <>Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 11
În mãsura în care, dupã întocmirea studiului de oportunitate, se constatã cã exploatarea bunului ce va face obiectul concesionãrii implicã în mod necesar şi executarea unor lucrãri şi/sau prestarea unor servicii, concedentul are obligaţia ca, în funcţie de scopul urmãrit şi de activitãţile desfãşurate, sã califice natura contractului potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 . În acest scop, concedentul poate solicita punctul de vedere al Autoritãţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
ART. 12
(1) Studiul de oportunitate se aprobã de cãtre concedent.
(2) Concesionarea se aprobã, pe baza studiului de oportunitate prevãzut la alin. (1), prin hotãrâre a Guvernului, a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(3) În baza studiului de oportunitate prevãzut la alin. (1) concedentul elaboreazã caietul de sarcini al concesiunii.
(4) Principalele elemente ale caietului de sarcini se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.

CAP. III
Atribuirea contractului de concesiune

SECŢIUNEA 1
Principii şi reguli generale pentru atribuirea contractului de concesiune

ART. 13
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal - aplicarea, într-o manierã nediscriminatorie, de cãtre autoritatea publicã, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;
c) proporţionalitatea - presupune cã orice mãsurã stabilitã de autoritatea publicã trebuie sã fie necesarã şi corespunzãtoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de cãtre autoritatea publicã a aceloraşi reguli, indiferent de naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, cu respectarea condiţiilor prevãzute în acordurile şi convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţã - asigurarea de cãtre autoritatea publicã a condiţiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire sã aibã dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 14
Procedurile de atribuire a contractului de concesiune sunt urmãtoarele:
a) licitaţia - procedura la care orice persoanã fizicã sau juridicã interesatã are dreptul de a depune ofertã;
b) negocierea directã - procedura prin care concedentul negociazã clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, cu unul sau mai mulţi participanţi la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
ART. 15
Concedentul are obligaţia de a atribui contractul de concesiune, de regulã, prin aplicarea procedurii licitaţiei.
ART. 16
Fãrã a aduce atingere celorlalte prevederi ale prezentei ordonanţe de urgenţã, concedentul are obligaţia de a asigura protejarea acelor informaţii care îi sunt comunicate de persoanele fizice sau juridice cu titlu confidenţial, în mãsura în care, în mod obiectiv, dezvãluirea informaţiilor în cauzã ar prejudicia interesele legitime ale respectivelor persoane, în special în ceea ce priveşte secretul comercial şi proprietatea intelectualã.
ART. 17
(1) Concedentul are obligaţia de a preciza în cadrul documentaţiei de atribuire orice cerinţã, criteriu, regulã şi alte informaţii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completã, corectã şi explicitã cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire.
(2) Informaţiile pe care trebuie sã le conţinã documentaţia de atribuire sunt prevãzute în normele metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 18
Concedentul are dreptul de a impune în cadrul documentaţiei de atribuire, în mãsura în care acestea sunt compatibile cu obiectul contractului, condiţii speciale de îndeplinire a contractului prin care se urmãreşte obţinerea unor efecte de ordin social sau în legãturã cu protecţia mediului şi promovarea dezvoltãrii durabile.
ART. 19
Orice persoanã interesatã are dreptul de a transmite o solicitare de participare la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
ART. 20
(1) Concedentul are obligaţia sã asigure obţinerea documentaţiei de atribuire de cãtre orice persoanã interesatã, care înainteazã o solicitare în acest sens.
(2) Concedentul are dreptul de a opta pentru una dintre urmãtoarele modalitãţi de obţinere a documentaţiei de atribuire de cãtre persoanele interesate:
a) asigurarea accesului direct, nerestricţionat şi deplin, prin mijloace electronice, la conţinutul documentaţiei de atribuire;
b) punerea la dispoziţie oricãrei persoane interesate care a înaintat o solicitare în acest sens a unui exemplar din documentaţia de atribuire, pe suport hârtie şi/sau pe suport magnetic.
(3) În cazul prevãzut la alin. (2) lit. b) concedentul are dreptul de a stabili un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire, cu condiţia ca acest preţ sã nu depãşeascã costul multiplicãrii documentaţiei, la care se poate adãuga, dacã este cazul, costul transmiterii acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Licitaţia

ART. 21
(1) În cazul procedurii de licitaţie concedentul are obligaţia sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã anunţul de licitaţie.
(2) Informaţiile pe care trebuie sã le conţinã anunţul de licitaţie sunt prevãzute în normele metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Anunţul de licitaţie se trimite spre publicare cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
ART. 22
(1) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(2) În cazul prevãzut la art. 20 alin. (2) lit. b) concedentul are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la dispoziţia persoanei interesate cât mai repede posibil, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã 4 zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri din partea acesteia.
(3) Persoana interesatã are obligaţia de a depune diligenţele necesare, astfel încât respectarea de cãtre concedent a perioadei prevãzute la alin. (2) sã nu conducã la situaţia în care documentaţia de atribuire sã fie pusã la dispoziţia sa cu mai puţin de 4 zile lucrãtoare înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
ART. 23
(1) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita clarificãri privind documentaţia de atribuire.
(2) Concedentul are obligaţia de a rãspunde, în mod clar, complet şi fãrã ambiguitãţi, la orice clarificare solicitatã, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã 4 zile lucrãtoare de la primirea unei astfel de solicitãri.
(3) Concedentul are obligaţia de a transmite rãspunsurile însoţite de întrebãrile aferente cãtre toate persoanele interesate care au obţinut, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, documentaţia de atribuire, luând mãsuri pentru a nu dezvãlui identitatea celui care a solicitat clarificãrile respective.
ART. 24
(1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 23 alin. (2), concedentul are obligaţia de a transmite rãspunsul la orice clarificare cu cel puţin 4 zile lucrãtoare înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
(2) În cazul în care solicitarea de clarificare nu a fost transmisã în timp util, punând astfel concedentul în imposibilitatea de a respecta termenul prevãzut la alin. (1), acesta din urmã are totuşi obligaţia de a rãspunde la solicitarea de clarificare în mãsura în care perioada necesarã pentru elaborarea şi transmiterea rãspunsului face posibilã primirea acestuia de cãtre persoanele interesate înainte de data limitã de depunere a ofertelor.
ART. 25
(1) Procedura de licitaţie se poate desfãşura numai dacã în urma publicãrii anunţului de licitaţie au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile.
(2) În cazul în care în urma publicãrii anunţului de licitaţie nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile, concedentul este obligat sã anuleze procedura şi sã organizeze o nouã licitaţie.

SECŢIUNEA a 3-a
Negocierea directã

ART. 26
Concedentul are dreptul de a aplica procedura de negociere directã numai în situaţia în care, dupã repetarea procedurii de licitaţie conform prevederilor art. 25 alin. (2), nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile.
ART. 27
(1) În cazul procedurii negocierii directe se aplicã corespunzãtor prevederile art. 21 alin. (1).
(2) Informaţiile pe care trebuie sã le conţinã anunţul negocierii directe sunt prevãzute în normele metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Anunţul negocierii directe se trimite spre publicare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
ART. 28
(1) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(2) În cazul prevãzut la art. 20 alin. (2) lit. b) concedentul are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la dispoziţia persoanei interesate, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã douã zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri din partea acesteia.
(3) Persoana interesatã are obligaţia de a depune diligenţele necesare astfel încât respectarea de cãtre concedent a perioadei prevãzute la alin. (2) sã nu conducã la situaţia în care documentaţia de atribuire sã fie pusã la dispoziţia sa cu mai puţin de douã zile lucrãtoare înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
ART. 29
(1) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita clarificãri privind documentaţia de atribuire.
(2) Concedentul are obligaţia de a rãspunde, în mod clar, complet şi fãrã ambiguitãţi, la orice clarificare solicitatã, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã douã zile lucrãtoare de la primirea unei astfel de solicitãri.
(3) Concedentul are obligaţia de a transmite rãspunsurile însoţite de întrebãrile aferente cãtre toate persoanele interesate care au obţinut, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, documentaţia de atribuire, luând mãsuri pentru a nu dezvãlui identitatea celui care a solicitat clarificãrile respective.
ART. 30
(1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 29 alin. (2), concedentul are obligaţia de a transmite rãspunsul la orice solicitare de clarificare cu cel puţin douã zile lucrãtoare înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
(2) În cazul în care solicitarea de clarificare nu a fost transmisã în timp util, punând astfel concedentul în imposibilitatea de a respecta termenul prevãzut la alin. (1), acesta din urmã are totuşi obligaţia de a rãspunde la solicitarea de clarificare în mãsura în care perioada necesarã pentru elaborarea şi transmiterea rãspunsului face posibilã primirea acestuia de cãtre persoanele interesate înainte de data limitã de depunere a ofertelor.
ART. 31
Concedentul deruleazã negocieri cu fiecare ofertant care a depus o ofertã valabilã.

SECŢIUNEA a 4-a
Reguli privind oferta

ART. 32
(1) Ofertantul are obligaţia de a elabora oferta în conformitate cu prevederile documentaţiei de atribuire.
(2) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta în conformitate cu prevederile normelor metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 33
Oferta are caracter obligatoriu, din punct de vedere al conţinutului, pe toatã perioada de valabilitate stabilitã de concedent.
ART. 34
(1) Persoana interesatã are obligaţia de a depune oferta la adresa şi pânã la data limitã pentru depunere, stabilite în anunţul procedurii.
(2) Riscurile legate de transmiterea ofertei, inclusiv forţa majorã, cad în sarcina persoanei interesate.
(3) Oferta depusã la o altã adresã a concedentului decât cea stabilitã sau dupã expirarea datei limitã pentru depunere se returneazã nedeschisã.
(4) Conţinutul ofertelor trebuie sã rãmânã confidenţial pânã la data stabilitã pentru deschiderea acestora, concedentul urmând a lua cunoştinţã de conţinutul respectivelor oferte numai dupã aceastã datã.

SECŢIUNEA a 5-a
Determinarea ofertei câştigãtoare

ART. 35
Evaluarea ofertelor depuse se realizeazã potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 36
(1) Criteriul de atribuire a contractului de concesiune este cel mai mare nivel al redevenţei.
(2) Concedentul poate ţine seama şi de alte criterii precum:
a) capacitatea economico-financiarã a ofertanţilor;
b) protecţia mediului înconjurãtor;
c) condiţii specifice impuse de natura bunului concesionat.
ART. 37
Concedentul are obligaţia de a stabili oferta câştigãtoare pe baza criteriului/criteriilor de atribuire precizate în documentaţia de atribuire.
ART. 38
(1) Pe parcursul aplicãrii procedurii de atribuire, concedentul are dreptul de a solicita clarificãri şi, dupã caz, completãri ale documentelor prezentate de ofertanţi pentru demonstrarea conformitãţii ofertei cu cerinţele solicitate.
(2) Concedentul nu are dreptul ca prin clarificãrile ori completãrile solicitate sã determine apariţia unui avantaj evident în favoarea unui ofertant.
ART. 39
Concedentul are obligaţia de încheia contractul de concesiune cu ofertantul a cãrui ofertã a fost stabilitã ca fiind câştigãtoare.
ART. 40
Concedentul are obligaţia de a transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, un anunţ de atribuire a contractului de concesiune, în cel mult 20 de zile calendaristice de la finalizarea oricãreia dintre procedurile de atribuire a contractului de concesiune prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 41
(1) Concendentul are obligaţia de a informa ofertanţii despre deciziile referitoare la atribuirea contractului de concesiune, în scris, cu confirmare de primire, nu mai târziu de 3 zile lucrãtoare de la emiterea acestora.
(2) În cadrul comunicãrii prevãzute la alin. (1) concedentul are obligaţia de a informa ofertantul/ofertanţii câştigãtor/câştigãtori cu privire la acceptarea ofertei/ofertelor prezentate.
(3) În cadrul comunicãrii prevãzute la alin. (1) concedentul are obligaţia de a informa ofertanţii care au fost respinşi sau a cãror ofertã nu a fost declaratã câştigãtoare asupra motivelor ce au stat la baza deciziei respective.
ART. 42
Concedentul poate sã încheie contractul de concesiune numai dupã împlinirea unui termen de 20 de zile calendaristice de la data realizãrii comunicãrii prevãzute la art. 41 alin. (1).

SECŢIUNEA a 6-a
Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune

ART. 43
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 39, concedentul are dreptul de a anula procedura pentru atribuirea contractului de concesiune, dacã ia aceastã decizie, de regulã, înainte de data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii de atribuire şi, oricum, înainte de data încheierii contractului, numai în urmãtoarele cazuri:
a) se întrunesc condiţiile prevãzute la art. 25 alin. (2);
b) se constatã abateri grave de la prevederile legale care afecteazã procedura de atribuire sau fac imposibilã încheierea contractului.
(2) În sensul prevederilor alin. (1) lit. b), procedura de atribuire se considerã afectatã în cazul în care sunt îndeplinite în mod cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) în cadrul documentaţiei de atribuire şi/sau în modul de aplicare a procedurii de atribuire se constatã erori sau omisiuni care au ca efect încãlcarea principiilor prevãzute la art. 13;
b) concedentul se aflã în imposibilitate de a adopta mãsuri corective, fãrã ca acestea sã conducã, la rândul lor, la încãlcarea principiilor prevãzute la art. 13.
ART. 44
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã privind atribuirea contractului de concesiune poate atrage anularea procedurii, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 45
Concedentul are obligaţia de a comunica, în scris, tuturor participanţilor la procedura de atribuire, în cel mult 3 zile lucrãtoare de la data anulãrii, atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea ofertelor, cât şi motivul concret care a determinat decizia de anulare.

SECŢIUNEA a 7-a
Reguli privind conflictul de interese

ART. 46
(1) Pe parcursul aplicãrii procedurii de atribuire concedentul are obligaţia de a lua toate mãsurile necesare pentru a evita situaţiile de naturã sã determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 47
Persoana care a participat la întocmirea documentaţiei de atribuire are dreptul de a fi ofertant, dar numai în cazul în care implicarea sa în elaborarea documentaţiei de atribuire nu este de naturã sã distorsioneze concurenţa.
ART. 48
Persoanele care sunt implicate direct în procesul de verificare/evaluare a ofertelor nu au dreptul de a fi ofertant sub sancţiunea excluderii din procedura de atribuire.
ART. 49
Nu au dreptul sã fie implicate în procesul de verificare/evaluare a ofertelor urmãtoarele persoane:
a) soţ/soţie, rudã sau afin pânã la gradul al patrulea inclusiv cu ofertantul, persoanã fizicã;
b) soţ/soţie, rudã sau afin pânã la gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de administraţie, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanţi, persoane juridice;
c) persoane care deţin pãrţi sociale, pãrţi de interes, acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanţi sau persoane care fac parte din consiliul de administraţie, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanţi;
d) persoane care pot avea un interes de naturã sã le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a ofertelor.

CAP. IV
Contractul de concesiune

ART. 50
(1) Neîncheierea contractului de concesiune într-un termen de 20 de zile calendaristice de la data împlinirii termenului prevãzut la art. 42 poate atrage plata daunelor-interese de cãtre partea în culpã.
(2) Refuzul ofertantului declarat câştigãtor de a încheia contractul de concesiune poate atrage dupã sine plata daunelor-interese.
ART. 51
(1) Contractul de concesiune cuprinde clauzele prevãzute în caietul de sarcini şi clauzele convenite de pãrţile contractante, în completarea celor din caietul de sarcini, fãrã a contraveni obiectivelor concesiunii prevãzute în caietul de sarcini.
(2) Conţinutul contractului de concesiune este prezentat, cu titlu orientativ, în cadrul normelor metodologice la prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Contractul de concesiune trebuie sã conţinã interdicţia pentru concesionar de a subconcesiona, în tot sau în parte, unei alte persoane obiectul concesiunii, cu excepţia cazurilor în care subconcesionarea este permisã, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã.
(4) Contractul de concesiune va cuprinde şi clauze contractuale referitoare la împãrţirea responsabilitãţilor de mediu între concedent şi concesionar.
ART. 52
În contractul de concesiune trebuie precizate în mod distinct categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de concesionar în derularea concesiunii, respectiv:
a) bunurile de retur ce revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini concedentului la încetarea contractului de concesiune. Sunt bunuri de retur bunurile care au fãcut obiectul concesiunii;
b) bunurile proprii care la încetarea contractului de concesiune rãmân în proprietatea concesionarului. Sunt bunuri proprii bunurile care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de cãtre acesta pe durata concesiunii.
ART. 53
(1) Concedentul poate modifica unilateral partea reglementarã a contractului de concesiune, cu notificarea prealabilã a concesionarului, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, dupã caz.
(2) În cazul în care modificarea unilateralã a contractului îi aduce un prejudiciu, concesionarul are dreptul sã primeascã fãrã întârziere o justã despãgubire.
(3) În caz de dezacord între concedent şi concesionar cu privire la suma despãgubirii, aceasta va fi stabilitã de cãtre instanţa judecãtoreascã competentã. Acest dezacord nu poate în niciun caz sã permitã concesionarului sã nu îşi execute obligaţiile contractuale.
ART. 54
(1) Raporturile contractuale dintre concedent şi concesionar se bazeazã pe principiul echilibrului financiar al concesiunii între drepturile care îi sunt acordate concesionarului şi obligaţiile care îi sunt impuse.
(2) Concesionarul nu va fi obligat sã suporte creşterea sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, în cazul în care aceastã creştere rezultã în urma:
a) unei mãsuri dispuse de o autoritate publicã;
b) unui caz de forţã majorã sau unui caz fortuit.
ART. 55
(1) Concesionarul îşi executã obligaţiile potrivit termenilor şi condiţiilor prevãzute în contractul de concesiune şi în acord cu prevederile legale specifice bunului concesionat.
(2) Concedentul are dreptul sã verifice în perioada derulãrii contractului de concesiune modul în care sunt respectate clauzele acestuia de cãtre concesionar.
ART. 56
(1) Concesionarul are obligaţia ca în termen de cel mult 90 de zile de la data semnãrii contractului de concesiune sã depunã, cu titlu de garanţie, o sumã fixã reprezentând o cotã-parte din suma obligaţiei de platã cãtre concedent, stabilitã de acesta şi datoratã pentru primul an de exploatare.
(2) Din aceastã sumã sunt reţinute, dacã este cazul, penalitãţile şi alte sume datorate concedentului de cãtre concesionar, în baza contractului de concesiune.
(3) Concesionarul poate constitui drept garanţie şi titluri de credit, asupra cãrora se va institui garanţie realã mobiliarã, cu acordul concedentului.
ART. 57
(1) Încetarea contractului de concesiune poate avea loc în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contractul de concesiune;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilateralã de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind competentã instanţa de judecatã;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre concesionar, prin reziliere de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre concedent, prin reziliere de cãtre concesionar, cu plata unei despãgubiri în sarcina concedentului;
e) la dispariţia, dintr-o cauzã de forţã majorã, a bunului concesionat sau în cazul imposibilitãţii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renunţare, fãrã plata unei despãgubiri.
(2) La încetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sã restituie, în deplinã proprietate, liber de orice sarcinã, bunul concesionat.
ART. 58
(1) Contractul de concesiune va fi încheiat în limba românã, în douã exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
(2) În cazul în care concesionarul este de o altã naţionalitate sau cetãţenie decât cea românã şi dacã pãrţile considerã necesar, contractul de concesiune se va putea încheia în patru exemplare, douã în limba românã şi douã într-o altã limbã aleasã de ele.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2) fiecare parte va avea câte un exemplar în limba românã şi un exemplar în limba strãinã în care a fost redactat contractul.
(4) În caz de litigiu, exemplarele în limba românã ale contractului prevaleazã.
ART. 59
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 14, bunurile proprietate publicã pot fi concesionate prin atribuire directã companiilor naţionale, societãţilor naţionale sau societãţilor comerciale aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entitãţilor prevãzute la art. 5, care au fost înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome şi care au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreţinerea, repararea şi dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai pânã la finalizarea privatizãrii acestora.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) nu este necesarã întocmirea studiului de oportunitate.
(3) Concesionarea prevãzutã la alin. (1) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(4) În mãsura în care se constatã cã exploatarea bunului ce face obiectul concesiunii prevãzute la alin. (1) implicã în mod necesar şi executarea unor lucrãri şi/sau prestarea unor servicii, concesionarul bunului are obligaţia de a încheia contracte pe care, în funcţie de scopul urmãrit şi de activitãţile desfãşurate, sã le califice conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 .
(5) Prin excepţie de la prevederile art. 5 şi 8, companiile naţionale, societãţile naţionale sau societãţile comerciale prevãzute la alin. (1) pot subconcesiona bunurile proprietate publicã care le-au fost concesionate potrivit alin. (1).
(6) Studiul de oportunitate al subconcesionãrii se aprobã de cãtre persoanele care, potrivit art. 5, au calitatea de concedent în contractul de concesiune.
(7) Subconcesionarea prevãzutã la alin. (5) se aprobã, pe baza studiului de oportunitate, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(8) Prin hotãrârea de aprobare a concesionãrii prevãzutã la alin. (3) poate fi aprobatã şi subconcesionarea prevãzutã la alin. (5).
(9) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (6)-(8), regimul juridic al subconcesionãrii prevãzute la alin. (5) este cel instituit de prezenta ordonanţã de urgenţã pentru concesionare.
(10) Redevenţa obţinutã prin subconcesionare se face venit la bugetul companiilor naţionale, societãţilor naţionale sau societãţilor comerciale care au subconcesionat bunurile aparţinând proprietãţii publice.
(11) Sumele reprezentând redevenţa prevãzutã la alin. (10) sunt utilizate numai pentru întreţinerea, repararea, reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea bunurilor proprietate publicã care au fãcut obiectul concesionãrii şi nu pot fi recuperate prin amortizare conform prevederilor legale în vigoare.

CAP. V
Dosarul concesiunii

ART. 60
Concedentul are obligaţia de a întocmi dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit.
ART. 61
Dosarul concesiunii se pãstreazã de cãtre concedent atât timp cât contractul de concesiune produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la data încheierii contractului respectiv.
ART. 62
Dosarul concesiunii trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) studiul de oportunitate al concesiunii;
b) hotãrârea de aprobare a concesiunii şi, dupã caz, hotãrârea de aprobare a subconcesiunii;
c) anunţurile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã referitoare la procedura de atribuire a contractului de concesiune şi dovada transmiterii acestora spre publicare;
d) documentaţia de atribuire;
e) nota justificativã privind alegerea procedurii de atribuire, în cazul în care procedura aplicatã a fost alta decât licitaţia deschisã;
f) denumirea/numele ofertantului/ofertanţilor a cãrui/a cãror ofertã/oferte a/au fost declaratã/declarate câştigãtoare şi motivele care au stat la baza acestei decizii;
g) justificarea hotãrârii de anulare a procedurii de atribuire, dacã este cazul;
h) contractul de concesiune semnat.
ART. 63
(1) Dosarul concesiunii are caracter de document public.
(2) Accesul persoanelor la aceste informaţii se realizeazã cu respectarea termenelor şi procedurilor prevãzute de reglementãrile legale privind liberul acces la informaţiile de interes public şi nu poate fi restricţionat decât în mãsura în care aceste informaţii sunt clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectualã, potrivit legii.

CAP. VI
Dispoziţii privind exercitarea controlului şi soluţionarea litigiilor privind concesionarea

ART. 64
Orice persoanã care considerã cã un contract a fost calificat drept contract de concesiune de bunuri proprietate publicã, cu nerespectarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , poate solicita punctul de vedere al Autoritãţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
ART. 65
Ministerele de resort şi Ministerul Finanţelor Publice, prin structurile cu atribuţii specifice de control, realizeazã verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publicã de interes naţional, iar Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti realizeazã verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publicã de interes local, urmãrind în special respectarea dispoziţiilor referitoare la:
a) aplicarea hotãrârii de concesionare;
b) publicitatea;
c) documentaţia de atribuire;
d) aplicarea procedurii de atribuire a contractului de concesiune;
e) dosarul concesiunii;
f) îndeplinirea obligaţiilor contractuale de cãtre concedent şi concesionar.
ART. 66
(1) Soluţionarea litigiilor apãrute în legãturã cu atribuirea, încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractului de concesiune, precum şi a celor privind acordarea de despãgubiri se realizeazã potrivit prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cãrui jurisdicţie se aflã sediul concedentului.
(3) Împotriva hotãrârii tribunalului se poate declara recurs la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, conform prevederilor legale.

CAP. VII
Sancţiuni

ART. 67
Constituie contravenţii la dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã:
a) nerespectarea termenului prevãzut la art. 10 alin. (2);
b) atribuirea contractului de concesiune prin aplicarea altor proceduri decât cele prevãzute la art. 14;
c) încãlcarea prevederilor art. 16;
d) încãlcarea prevederilor art. 20 alin. (1);
e) nerespectarea termenelor prevãzute la art. 21 alin. (3), art. 27 alin. (3), art. 40 şi 42;
f) aplicarea procedurii de negociere directã în alte cazuri decât cele prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã;
g) încãlcarea prevederilor art. 36 alin. (1);
h) încãlcarea prevederilor art. 39;
i) încãlcarea prevederilor art. 41;
j) încãlcarea prevederilor art. 45;
k) încãlcarea prevederilor art. 56;
l) încãlcarea prevederilor art. 59 alin. (11);
m) încãlcarea prevederilor art. 60 şi 61.
ART. 68
(1) Pentru sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la art. 67 se aplicã o amendã de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Amenzile prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite de structurile cu atribuţii de control.
ART. 69
Prevederile art. 67 şi 68 referitoare la contravenţii se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 70
Contractele de concesiune încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã rãmân supuse reglementãrilor în vigoare la data încheierii lor.
ART. 71
Contractele de concesiune a terenurilor de orice naturã vor fi înregistrate de cãtre concesionar în registrele de publicitate imobiliarã sau în Cartea funciarã.
ART. 72
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Justiţiei vor elabora şi vor propune spre adoptare Guvernului norme metodologice.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 28 iunie 2006.
Nr. 54.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016