Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 51 din 16 iunie 2010  privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 51 din 16 iunie 2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 21 iunie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 51 din 16 iunie 2010
privind reglementarea unor mãsuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum şi alte mãsuri financiare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 21 iunie 2010


Având în vedere:
- volumul mare al plãţilor restante înregistrate de unitãţile administrativ-teritoriale faţã de operatorii economici care presteazã servicii şi lucrãri de interes public local, precum şi datoriile pe care aceştia le înregistreazã faţã de bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale;
- prevederile Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, referitoare la eliminarea plãţilor restante,
întrucât toate aceste aspecte vizeazã interesul public şi constituie situaţii urgente şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
(1) Prin excepţie de la prevederile <>art. 61 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în anul 2010 Ministerul Finanţelor Publice acordã unitãţilor administrativ-teritoriale împrumuturi din veniturile obţinute din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, cu o dobândã de 6,25%, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, cu o perioadã de graţie de un an, în limita sumei de 1.500.000 mii lei, pentru achitarea obligaţiilor de platã restante înregistrate de acestea la data de 31 decembrie 2009 faţã de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrãri, inclusiv faţã de operatorii economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, neachitate la data solicitãrii împrumutului. Perioada de acordare a împrumutului se stabileşte în convenţiile de împrumut încheiate cu unitãţile administrativ-teritoriale.
(2) Sumele acordate unitãţilor administrativ-teritoriale cu titlu de împrumut din veniturile obţinute din privatizare vor fi utilizate exclusiv pentru:
a) stingerea obligaţiilor fiscale restante ale operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrãri ai unitãţilor administrativ-teritoriale, inclusiv ale operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
b) stingerea obligaţiilor fiscale restante ale operatorilor economici care au de încasat sume restante de la operatorii economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin obligaţii fiscale restante se înţelege totalitatea obligaţiilor datorate de cãtre operatorii economici la data de 31 martie 2010 şi neachitate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau bugetelor fondurilor speciale.
(4) Rambursarea împrumutului se efectueazã în tranşe lunare, începând cu prima lunã dupã încheierea perioadei de graţie. Dobânda aferentã reprezintã venit al bugetului Trezoreriei Statului, se plãteşte lunar, începând cu luna acordãrii împrumutului, şi se calculeazã prin aplicarea ratei dobânzii prevãzute la alin. (1) la soldul împrumutului.
(5) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor de plãtit la împrumutul acordat se calculeazã o dobândã de întârziere de 0,05% pe zi de întârziere pânã la data stingerii obligaţiei. Dobânda de întârziere reprezintã venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(6) Unitãţile administrativ-teritoriale vireazã sumele datorate în conturi distincte deschise la Trezoreria operativã centralã, codificate cu codurile de identificare fiscalã ale acestora. În termen de 3 zile lucrãtoare de la alimentarea acestor conturi se sting obligaţiile de platã în urmãtoarea ordine: dobânzile de întârziere, dobânzile şi ratele de capital.
(7) În cazul în care unitãţile administrativ-teritoriale nu respectã termenele de rambursare prevãzute la alin. (4), Ministerul Finanţelor Publice sisteazã alimentarea bugetelor locale respective cu cote defalcate din impozitul pe venit şi cu sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru echilibrarea bugetelor locale.
(8) Pânã la lichidarea obligaţiilor de platã ale unitãţilor administrativ-teritoriale cãtre Ministerul Finanţelor Publice, cotele defalcate din impozitul pe venit şi sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate potrivit prevederilor alin. (7), vor fi alocate bugetelor locale numai pentru achitarea acestor obligaţii.
(9) Ordonatorii principali de credite şi autoritãţile deliberative au obligaţia ca la elaborarea şi aprobarea bugetelor locale sã prevadã restituirea sumelor acordate de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 2
(1) Unitãţile administrativ-teritoriale pot contracta împrumuturile prevãzute la art. 1 numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevãzutã la <>art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) La documentaţia pentru obţinerea avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevãzutã de <>Hotãrârea Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se anexeazã certificatele de atestare fiscalã pentru obligaţii fiscale restante ale operatorilor economici, inclusiv ale operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, faţã de bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, eliberate potrivit prevederilor art. 3. În cazul în care împrumutul solicitat cuprinde şi sume aferente obligaţiilor fiscale prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. b), vor fi anexate şi certificatele de atestare fiscalã pentru obligaţii fiscale restante ale operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrãri ai operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(3) În termen de maximum 15 zile calendaristice de la obţinerea avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, unitãţile administrativ-teritoriale solicitã Ministerului Finanţelor Publice încheierea de convenţii de împrumut.
(4) Împrumuturile contractate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu intrã sub incidenţa limitelor stabilite pe anul 2010 pentru finanţãrile rambursabile care pot fi contractate şi pentru tragerile din finanţãrile rambursabile contractate sau care urmeazã a fi contractate de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale.
ART. 3
Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene/a municipiului Bucureşti/Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, elibereazã certificatele de atestare fiscalã solicitate de unitãţile administrativ-teritoriale pentru operatorii economici, în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii. Certificatele de atestare fiscalã se elibereazã pe baza datelor cuprinse în evidenţa pe plãtitor a organului fiscal competent, cuprind creanţele fiscale exigibile, existente în sold la data de 31 martie 2010 şi neachitate pânã la data eliberãrii acestora, şi au o valabilitate de 60 de zile de la data eliberãrii.
ART. 4
(1) În termen de 5 zile lucrãtoare de la semnarea convenţiilor, Ministerul Finanţelor Publice va vira suma aprobatã într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele unitãţii administrativ-teritoriale, la unitatea Trezoreriei Statului unde aceasta este arondatã.
(2) În termen de 5 zile lucrãtoare de la încasarea sumelor în contul de disponibil prevãzut la alin. (1), unitãţile administrativ-teritoriale vor vira într-un cont distinct de disponibil al operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, deschis la Trezoreria Statului, sumele din care vor fi stinse obligaţiile fiscale restante ale furnizorilor acestor operatori economici prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. b). Sumele astfel virate nu pot fi mai mari decât cele prevãzute în certificatele de atestare fiscalã ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrãri ai operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, prezentate ca anexã la documentaţia pentru obţinerea avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
(3) În termenul prevãzut la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice va comunica Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã sumele aprobate unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi lista operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrãri ale cãror obligaţii fiscale restante se sting în limita acestor sume, conform destinaţiilor prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b).
ART. 5
(1) În termen de 25 de zile de la transmiterea comunicãrilor prevãzute la art. 4 alin. (3), organele fiscale vor înainta unitãţilor Trezoreriei Statului la care sunt arondate unitãţile administrativ teritoriale nota de transfer al sumelor din conturile de disponibilitãţi ale acestora deschise potrivit art. 4 alin. (1) în contul obligaţiilor fiscale restante ale operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrãri şi, respectiv, ale operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(2) În acelaşi termen prevãzut la alin. (1), organele fiscale vor înainta unitãţilor Trezoreriei Statului la care sunt arondaţi operatorii economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat nota de transfer al sumelor din conturile de disponibilitãţi ale acestora deschise potrivit art. 4 alin. (2) în contul obligaţiilor fiscale restante ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrãri ai operatorilor economici respectivi.
(3) Sumele înscrise în nota de transfer nu pot depãşi cuantumul sumelor aprobate prin convenţiile de împrumut pentru fiecare operator economic.
(4) Unitãţile Trezoreriei Statului vor vira în conturile corespunzãtoare de venituri bugetare sumele prevãzute în nota de transfer, în termen de 5 zile de la primirea acesteia.
(5) Sumele rãmase neutilizate în conturile de disponibil deschise pe numele unitãţilor administrativ-teritoriale se restituie de unitãţile Trezoreriei Statului în contul Ministerului Finanţelor Publice, în cea de-a 30-a zi de la încasarea acestora.
(6) Sumele rãmase neutilizate în conturile de disponibil deschise pe numele operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat se restituie în conturile unitãţilor administrativ-teritoriale din care au fost primite, în cea de-a 30-a zi de la încasarea acestora. Sumele astfel încasate se restituie în contul Ministerului Finanţelor Publice de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale, cel târziu în a doua zi lucrãtoare de la încasarea acestora.
ART. 6
Sumele acordate unitãţilor administrativ-teritoriale potrivit art. 1 au destinaţie specialã în condiţiile prevederilor art. 452 alin. (2) lit. a) din Codul de procedurã civilã şi se utilizeazã numai potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 7
În aplicarea prevederilor art. 1-6, în termen de 15 zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare, aprobate prin ordin al ministrului.
ART. 8
(1) În situaţia în care unitatea administrativ-teritorialã, respectiv subdiviziunea acesteia, dupã caz, are calitatea atât de debitor pentru obligaţiile de platã restante înregistrate de aceasta faţã de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrãri, precum şi faţã de operatorii economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, la data de 31 decembrie 2009 şi neachitate la data solicitãrii, cât şi de creditor pentru creanţele fiscale restante cãtre bugetul local al acesteia la data de 31 decembrie 2009 şi neachitate la data solicitãrii, poate opera stingerea obligaţiilor respective potrivit procedurii aprobate prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi internelor.
(2) În cazul în care disponibilitãţile bugetelor locale sunt insuficiente pentru operarea stingerii obligaţiilor prevãzute la alin. (1), unitãţile Trezoreriei Statului vor asigura echilibrarea temporarã a golului temporar de casã al bugetului local determinat de operaţiunea de stingere a obligaţiilor, din disponibilitãţile contului curent general al Trezoreriei Statului.
(3) Suma acordatã pentru echilibrarea bugetelor locale în condiţiile alin. (2) nu poate depãşi nivelul sumei care face obiectul stingerii obligaţiilor şi se recupereazã integral în aceeaşi zi lucrãtoare în care a fost acordatã, dupã finalizarea operaţiunii de stingere a obligaţiilor. Recuperarea sumei acordate pentru echilibrarea bugetelor locale se va efectua prin debitarea de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului a contului de venituri al bugetului local în care aceasta a fost viratã.
ART. 9
(1) Restituirea sumelor virate eronat în conturi de cheltuieli bugetare deschise la Trezoreria Statului se efectueazã de cãtre ordonatorii de credite din conturile de cheltuieli bugetare în care acestea au fost încasate.
(2) Sumele virate eronat în conturi de cheltuieli bugetare în anii anteriori se restituie de la subdiviziunea de cheltuieli bugetare la care sumele respective au fost încasate, în limita creditelor bugetare aprobate pentru anul în care se face restituirea. În cazul în care creditele bugetare aprobate sunt insuficiente pentru efectuarea restituirilor, ordonatorii de credite sunt autorizaţi sã efectueze pe parcursul întregului an virãri de credite bugetare, în condiţiile legii.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), sumele virate eronat la titlul 85 "Plãţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent" în anii anteriori celui în care se solicitã restituirea pot fi restituite fãrã deschiderea de credite bugetare şi fãrã a fi aprobate credite bugetare la aceastã subdiviziune de cheltuieli în bugetul ordonatorului de credite.
(4) Operaţiunile prevãzute la alin. (1)-(3) se efectueazã pe rãspunderea ordonatorilor de credite şi sunt supuse vizei de control preventiv propriu şi delegat, dupã caz.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga


Bucureşti, 16 iunie 2010.
Nr. 51.

___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016