Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 51 din 15 decembrie 1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte cadrul juridic pentru valorificarea unor active ale bãncilor la care statul este acţionar majoritar, în vederea pregãtirii acestora pentru începerea procedurilor de privatizare, în scopul creşterii gradului de solvabilitate, credibilitatii interne şi externe, precum şi al accelerarii procedurilor de recuperare a debitelor restante. ART. 2 (1) Activele bancare supuse valorificãrii în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta cuprind: a) creanţe neperformante; b) bunuri imobile şi mobile, intrate în patrimoniul bãncilor ca urmare a unei proceduri de executare silitã. (2) Activele bancare supuse valorificãrii vor fi identificate şi selectate de bãncile la care statul este acţionar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurãrii, înfiinţat conform art. 19, precum şi cu rezerva generalã de risc de credit corespunzãtoare valorii creditelor transferate. (3) Vor fi preluate numai active bancare neperformante, existente în sold la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta. ART. 3 În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: a) banca la care statul este acţionar majoritar - banca la care statul deţine cel puţin 50% + 1 din acţiuni; b) creanţe neperformante - credite şi dobânzi aferente, precum şi creanţele ataşate acestora sau derivate din acestea, evidentiate din conturile din bilanţ, pe care bãncile la care statul este acţionar majoritar le au asupra unor debitori, persoane fizice sau juridice, şi care, conform normelor Bãncii Naţionale a României, sunt clasificate în categoriile "indoielnic" sau "pierdere", precum şi elemente de activ evidentiate în conturi extrabilantiere, conform normelor în vigoare; c) valoarea nominalã - valoarea înregistratã în evidentele contabile ale bãncii, conform legislaţiei în vigoare; d) valoarea neta - valoarea nominalã a activelor supuse valorificãrii, diminuata cu valoarea provizioanelor specifice de risc aferente acestor active, constituite potrivit legislaţiei în vigoare, precum şi cu rezerva generalã de risc de credit corespunzãtoare valorii creditelor transferate.
CAP. 2 Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare
ART. 4 În scopul aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, denumita în continuare agenţia, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, cu personalitate juridicã şi cu sediul în Bucureşti. ART. 5 (1) Agenţia este condusã de un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru. (2) Organizarea, funcţionarea şi numãrul maxim de personal ale agenţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. ART. 6 (1) Salarizarea personalului agenţiei se face în conformitate cu prevederile pct. I din anexa nr. V la <>Legea nr. 154/1998 . (2) În aparatul de lucru al agenţiei pot fi utilizate şi funcţiile de execuţie de specialitate specifice, salarizate în conformitate cu prevederile pct. II lit. B din anexa nr. V la <>Legea nr. 154/1998 . (3) Personalul cu funcţii de conducere al agenţiei beneficiazã de indemnizaţii de conducere, ale cãror limite maxime sunt prevãzute în anexa nr. IX/1 la <>Legea nr. 154/1998 . (4) Personalul agenţiei poate beneficia de stimulente dintr-un fond constituit în limita unei cote procentuale de pana la 0,5% din valoarea creanţelor recuperate. ART. 7 (1) Finanţarea agenţiei este asigurata prin alocaţii de la bugetul de stat. (2) Finanţarea cheltuielilor de funcţionare şi de operare se poate asigura şi din urmãtoarele surse: a) credite contractate pe piata interna sau externa, pe termen scurt, mediu sau lung, cu garanţia statului; b) comisioane, în temeiul contractelor încheiate, pentru serviciile de consultanţa efectuate; c) alte surse prevãzute de lege. ART. 8 Agenţia are urmãtoarele atribuţii principale: a) preia, cu plata, de la bãncile la care statul este acţionar majoritar active bancare din categoriile prevãzute la art. 2, în scopul valorificãrii lor, preluarea efectuandu-se la valoarea neta, prin contract, în limita plafonului global aprobat de Ministerul Finanţelor cu aceasta destinaţie; b) începe sau finalizeazã, dupã caz, procedura de executare silitã potrivit prevederilor cap. III; c) efectueazã servicii de analiza şi de consultanţa. ART. 9 (1) Cesiunea creanţelor bancare neperformante este supusã dispoziţiilor art. 1.391 şi urmãtoarele din Codul civil relative la cesiunea de creanta şi are ca efect principal subrogarea agenţiei în toate drepturile principale şi accesorii ale bãncilor cedente. (2) Activele bancare supuse valorificãrii, preluate de agenţie, vor fi înregistrate în evidenta contabila a acesteia la valoarea nominalã, care va fi avutã în vedere la valorificare. (3) Notificarea debitorilor cedati se va efectua de cãtre agenţie, în forma scrisã, în termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii. ART. 10 În scopul unei bune derulari a activitãţii sale şi în special al eficientizarii activitãţii de executare silitã, conform prevederilor cap. III, agenţia poate încheia contracte cu societãţi specializate. ART. 11 În exercitarea atribuţiilor sale, agenţia colaboreazã cu ministerele, cu Banca Nationala a României, cu celelalte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu alte persoane juridice de drept public şi privat din România şi din strãinãtate.
CAP. 3 Preluarea şi urmãrirea creanţelor bancare
ART. 12 În cazul bãncilor care înregistreazã pierderi în evidenta contabila, întocmitã potrivit normelor Bãncii Naţionale a României, preluarea activelor supuse valorificãrii în baza art. 8 va fi precedatã de aprobarea de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi de cãtre Comitetul de coordonare a restructurãrii a planului de restructurare întocmit de banca, cu avizul Fondului Proprietãţii de Stat. ART. 13 (1) Urmãrirea creanţelor bancare supuse valorificãrii se va efectua de cãtre agenţie, în nume propriu, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta. (2) În cazul proceselor şi al cererilor aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti sau arbitrale, indiferent dacã este vorba de faza de judecata sau de executare silitã, agenţia se va subroga în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale cedentului şi va dobândi calitatea procesuala pe care acesta o avea în momentul cesiunii. ART. 14 (1) Actele juridice care constituie izvorul drepturilor principale şi accesorii cesionate agenţiei sunt titluri executorii. (2) Agenţia poate sa îşi organizeze un corp propriu de executori, a cãrui activitate va fi strict legatã de punerea în executare a titlurilor executorii prevãzute la alin. (1) şi care îşi va desfasura activitatea potrivit normelor aplicabile executorilor judecãtoreşti. ART. 15 (1) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 37 alin. 1 din Legea bancarã nr. 58/1998 , bãncile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisã a agenţiei, informaţii relative la cuantumul disponibilitãţilor bãneşti, precum şi al oricãror alte active deţinute la aceste bãnci de debitorii cedati agenţiei. (2) Informaţiile obţinute în temeiul alin. (1) constituie secret profesional şi nu pot fi dezvãluite decât instanţelor judecãtoreşti şi numai în cadrul procedurilor de poprire asiguratorie sau executorie, potrivit legii. ART. 16 În mãsura în care din dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta nu rezulta altfel, prevederile cuprinse în titlul II "Mãsuri asiguratorii" şi în titlul III "Executarea silitã" din <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, se vor aplica şi în cazul executãrii silite a creanţelor bancare supuse valorificãrii, cedate agenţiei. ART. 17 Cererile şi orice alte acte procedurale efectuate în vederea executãrii creanţelor bancare supuse valorificãrii, cedate agenţiei, sunt scutite de taxe de timbru. ART. 18 Executãrile silite în curs la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, iniţiate de bãncile cedente, vor continua în temeiul dispoziţiilor Codului de procedura civilã, actele de executare îndeplinite anterior rãmânând valabile.
CAP. 4 Comitetul de coordonare a restructurãrii
ART. 19 (1) În vederea restructurãrii bãncilor definite la art. 3 lit. a) şi pregãtirii acestora pentru privatizare, se constituie Comitetul de coordonare a restructurãrii, alcãtuit din 3 persoane desemnate prin ordin comun al Ministerului Finanţelor, Fondului Proprietãţii de Stat şi Bãncii Naţionale a României. (2) Comitetul de coordonare a restructurãrii are urmãtoarele atribuţii principale: a) coordoneazã punerea în aplicare a planurilor de restructurare elaborate de bãnci, cu avizul Fondului Proprietãţii de Stat; b) avizeazã selectarea şi preluarea activelor bancare care vor fi supuse valorificãrii; c) colaboreazã cu experţi independenţi şi cu societãţi de consultanţa specializate.
CAP. 5 Dispoziţii finale
ART. 20 Prezenta ordonanta de urgenta nu afecteazã procedurile, în curs de derulare, de constituire a fondurilor de restructurare prin participarea bãncilor, conform <>art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1998 . ART. 21 Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica în cazul creanţelor bancare neperformante, care sunt în curs de a fi preschimbate în acţiuni la societãţile comerciale debitoare, şi nici nu exclud utilizarea în continuare a acestei metode de stingere a creanţelor, chiar dacã ea nu a fost încã initiata.