Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 50 din 14 decembrie 1998  pentru modificarea si completarea prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 50 din 14 decembrie 1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 489 din 18 decembrie 1998
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , cu modificãrile ulterioare*), se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
-----------
*) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 35/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 185/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 15 octombrie 1998), prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 3 martie 1998 (aprobatã prin <>Legea nr. 184/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 14 octombrie 1998), prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 30 septembrie 1998, fiind aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998.

1. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Plãtitori de accize pentru produsele prevãzute la art. 3 sunt agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care produc sau importa astfel de produse.
Pentru alcoolul etilic alimentar provenit din ţara sau din import, utilizat ca materie prima în obţinerea bãuturilor alcoolice spirtoase, acciza se plãteşte o singura data de cãtre agentul economic producãtor sau importator de alcool etilic alimentar.
Pentru bãuturile alcoolice spirtoase, produse în ţara exclusiv din alcool etilic alimentar provenit din ţara sau din import, nu se mai datoreazã accize.
De asemenea, plãtitori de accize sunt:
a) agenţii economici prevãzuţi la alin. 1, care cumpara de la producãtorii individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse accizelor prin prezenta ordonanta de urgenta, pentru prelucrare şi/sau comercializare;
b) agenţii economici, pentru cantitãţile de produse supuse accizelor, obţinute din producţia proprie sau din import, care sunt: acordate ca dividende sau ca plata în natura actionarilor, asociaţilor şi, dupã caz, persoanelor fizice; consumate pentru reclama şi publicitate."

2. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Pentru alcoolul etilic alimentar, bãuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, accizele se datoreazã şi se calculeazã o singura data de cãtre agentul economic producãtor sau importator şi sunt stabilite în sume fixe exprimate în lei pe unitatea de mãsura, astfel:
- lei pe hectolitru alcool pur - pentru produsele cuprinse la nr. crt. 1 şi 2 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta;
- lei pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele cuprinse la nr. crt. 3 şi 4 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Baza de impozitare pentru calculul accizelor o reprezintã:
- cantitatea de alcool pur continuta - pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1 şi 2 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta;
- cantitatea de bãuturi, exprimatã în hectolitri, multiplicata cu numãrul de grade alcoolice conţinut - pentru produsele prevãzute la nr. crt. 3 şi 4 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Sumele fixe care reprezintã accizele datorate pe produse şi pe grupe de produse sunt cele stabilite în anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta. Aceste sume vor fi actualizate trimestrial de cãtre Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei."

3. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În cazul produselor prevãzute la art. 3, provenite din import sau din ţara, utilizate ca materie prima pentru obţinerea altor produse supuse accizelor - altele decât bãuturile alcoolice spirtoase produse exclusiv din alcool etilic alimentar -, agenţii economici prelucratori vor deduce din accizele datorate pentru produsele finale facturate, pe baza de documente justificative, accizele plãtite în vama sau la achiziţionarea de pe piata interna a materiei prime.
Deducerea se face pe rãspunderea agenţilor economici în raport cu cantitatea de materie prima utilizata efectiv - în limita normelor de consum - pentru obţinerea produselor finite supuse accizelor, livrate în fiecare luna calendaristicã.
Exercitarea dreptului de deducere este condiţionatã de existenta documentelor justificative care atesta provenienta legalã a cantitãţilor de materii prime utilizate."

4. Dupã articolul 6 se introduce articolul 6^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1 . - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta toate livrãrile de alcool efectuate de cãtre agenţii economici producãtori interni şi importatori, precum şi livrãrile de bãuturi alcoolice efectuate de cãtre agenţii economici producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale şi avize de însoţire a mãrfii, dupã caz, special tipãrite de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala". Aceste documente vor fi utilizate şi de cãtre agenţii economici deţinãtori de licenta de atestare a dreptului de marcare pentru livrãrile de alcool.
Facturile fiscale şi avizele de însoţire a mãrfii vor avea regim special, fiind realizate în conformitate cu prevederile legale, şi vor fi tipãrite utilizându-se hârtii, cerneluri speciale şi alte elemente de siguranta. În cazul agenţilor economici producãtori interni de alcool, facturile fiscale şi avizele de însoţire a mãrfii vor fi imprimate în 4 exemplare.
Exemplarul 4 va rãmâne la supraveghetorul fiscal.
Pe lungimea în diagonala a fiecãrui document prevãzut mai sus, se vor inscriptiona, dupã caz, cuvintele "Alcool" sau "Bãuturi alcoolice".
Pe fiecare factura fiscalã şi aviz de însoţire a mãrfii se va înscrie calitatea agenţilor economici, atât a furnizorului cat şi a cumpãrãtorului de alcool şi bãuturi alcoolice, dupã caz, respectiv de producãtor, importator, comerciant angro sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonomã "Imprimeria Nationala" va aloca fiecãrui agent economic în parte o plaja specialã de serii şi de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor cãtre utilizatori se va face direct de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de comenzi scrise, aprobate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea va fi acordatã numai dacã solicitantul justifica necesitatea achiziţionãrii de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mãrfii în calitate de agent economic autorizat, conform prezentei ordonanţe de urgenta, sa comercializeze alcool şi bãuturi alcoolice.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiţionatã de justificarea utilizãrii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziţionãrii şi utilizãrii documentelor fiscale speciale, întocmitã conform modelului prezentat în anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de alcool şi de bãuturi alcoolice va fi însoţit efectiv, în mod obligatoriu, de documentele menţionate mai sus. Lipsa acestor documente presupune ca marfa are provenienta ilicitã. Prin însoţire efectivã se înţelege, în acceptia prezentei ordonanţe de urgenta, existenta documentelor de livrare a alcoolului şi a bãuturilor alcoolice asupra delegatului aflat în mijlocul de transport al acestor produse.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a mãrfii."

5. La articolul 8, dupã alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu urmãtorul cuprins:
"Se datoreazã accize pentru toate cantitãţile de produse importate sau obţinute din producţia proprie, livrate, inclusiv pentru cantitãţile care sunt acordate ca dividende sau ca plata în natura actionarilor, asociaţilor şi, dupã caz, persoanelor fizice sau care sunt consumate pentru reclama şi publicitate."

6. La articolul 8 alineatul 2 se elimina.

7. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Pentru tigarete, indiferent de provenienta şi de calitatea acestora, se datoreazã bugetului de stat o acciza specifica stabilitã în lei/1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentualã de 20%, aplicatã asupra bazei de impozitare, stabilitã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.
Cuantumul accizei specifice este prevãzut în anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Acciza totalã datoratã bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 25%, în situaţia în care agenţii economici producãtori utilizeazã în retetele de fabricaţie cel puţin 50% tutun din producţia interna."

8. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele, se datoreazã bugetului de stat accize specifice stabilite în lei/unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Sumele fixe reprezentând accizele datorate bugetului de stat pentru produsele din tutun vor fi actualizate trimestrial de cãtre Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei.
Pentru tutunul provenit din producţia interna sau din import, utilizat în exclusivitate ca materie prima pentru obţinerea pe cale industriala de produse din tutun, accizele se datoreazã şi se calculeazã o singura data, respectiv la data efectuãrii livrãrii produselor finite rezultate din prelucrare.
Utilizarea tutunului ca materie prima pentru obţinerea pe cale industriala a produselor din tutun va fi justificatã prin:
- licenta de fabricaţie şi licenta de atestare a dreptului de marcare, în cazul agenţilor economici producãtori interni de produse din tutun;
- contracte încheiate direct între agenţii economici producãtori interni sau importatori de tutun cu agenţii economici producãtori interni de produse din tutun."

9. Dupã articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1 . - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta toate livrãrile de produse din tutun, efectuate de cãtre agenţii economici producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro de astfel de produse, vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale şi avize de, însoţire a mãrfii, special tipãrite de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala".
Facturile fiscale şi avizele de însoţire a mãrfii vor avea regim special, fiind realizate în conformitate cu prevederile legale, şi vor fi tipãrite utilizându-se hârtii, cerneluri speciale şi alte elemente de siguranta.
Pe lungimea în diagonala a fiecãrui document prevãzut mai sus, se vor inscriptiona cuvintele "Produse din tutun".
Pe fiecare factura fiscalã şi aviz de însoţire a mãrfii se va înscrie calitatea agenţilor economici, atât a furnizorului cat şi a cumpãrãtorului de produse din tutun, respectiv de producãtor intern, importator, comerciant angro sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonomã "Imprimeria Nationala" va aloca fiecãrui agent economic în parte o plaja specialã de serii şi de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de cãtre fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor cãtre utilizatori se va face direct de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de comenzi scrise, aprobate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea va fi acordatã numai dacã solicitantul justifica necesitatea achiziţionãrii de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mãrfii în calitate de agent economic autorizat, conform prezentei ordonanţe de urgenta, sa comercializeze produse din tutun.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiţionatã de justificarea utilizãrii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziţionãrii şi utilizãrii documentelor fiscale speciale, întocmitã conform modelului prezentat în anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de produse din tutun va fi însoţit efectiv, în mod obligatoriu, de documentele menţionate mai sus.
Lipsa acestor documente presupune ca marfa are provenienta ilicitã. Prin însoţire efectivã se înţelege, în acceptia prezentei ordonanţe de urgenta, existenta documentelor de livrare a acestor produse asupra delegatului aflat în mijlocul de transport.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a mãrfii."

10. La articolul 16, dupã alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu urmãtorul cuprins:
"Se datoreazã accize pentru toate cantitãţile de produse importate, comercializate sau obţinute din producţia proprie, care sunt: acordate ca dividende sau ca plata în natura actionarilor, asociaţilor şi, dupã caz, persoanelor fizice; consumate pentru reclama şi publicitate."

11. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Pentru cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, accizele se datoreazã o singura data şi se calculeazã prin aplicarea sumelor fixe stabilite în lei pe unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 2 la prezenta ordonanta de urgenta, asupra cantitãţilor produse sau importate.
Sumele fixe reprezentând accizele datorate la bugetul de stat pentru cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, vor fi actualizate trimestrial de cãtre Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei."
12. Dupã articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1 . - Toate livrãrile de cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de cãtre agenţii economici producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro de astfel de produse, vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale şi avize de însoţire a mãrfii, dupã caz, special tipãrite de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala".
Facturile fiscale şi avizele de însoţire a mãrfii vor avea regim special, fiind realizate în conformitate cu prevederile legale, şi vor fi tipãrite utilizându-se hârtii, cerneluri speciale şi alte elemente de siguranta.
Pe lungimea în diagonala a fiecãrui document prevãzut mai sus se va inscriptiona cuvântul "Cafea".
Pe fiecare factura fiscalã şi aviz de însoţire a mãrfii se va înscrie calitatea agenţilor economici, atât a furnizorului cat şi a cumpãrãtorului de sortimente de cafea supuse autorizãrii, respectiv de producãtor, importator, comerciant angro sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonomã "Imprimeria Nationala" va aloca fiecãrui agent economic în parte o plaja specialã de serii şi de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de cãtre fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor cãtre utilizatori se va face direct de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de comenzi scrise, aprobate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea va fi acordatã numai dacã solicitantul justifica necesitatea achiziţionãrii de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mãrfii în calitate de agent economic autorizat sa comercializeze cafea, conform prezentei ordonanţe de urgenta.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi condiţionatã de justificarea utilizãrii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea evidentei achiziţionãrii şi utilizãrii documentelor fiscale speciale, întocmitã conform modelului prezentat în anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, va fi însoţit efectiv, în mod obligatoriu, de documentele menţionate mai sus. Lipsa acestor documente presupune ca marfa are provenienta ilicitã. Prin însoţire efectivã se înţelege, în acceptia prezentei ordonanţe de urgenta, existenta documentelor de livrare a acestor produse asupra delegatului aflat în mijlocul de transport.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a mãrfii."

13. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct sau prin agenţi economici care îşi desfãşoarã activitatea pe baza de comision.
În cazul în care agenţii economici care efectueazã operaţiuni de export cumpara de la producãtorii interni, în vederea vânzãrii la export, produse supuse accizelor, aceştia pot solicita, în termen de cel mult 60 de zile de la data efectuãrii exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor justificative, restituirea accizelor aferente produselor finite exportate, iar acestea sunt obligate sa le restituie sumele în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor. În caz contrar, Ministerul Finanţelor va plati penalitãţi în aceleaşi condiţii şi în acelaşi cuantum ca în cazul celor datorate de agenţii economici pentru neplata în termen a accizelor;
b) produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze mãrfuri în regim "duty free";
c) produsele importate în regim de tranzit sau de import temporar, atâta timp cat se afla în aceasta situaţie;
d) bunurile din import provenite din donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţificã şi tehnica, acordate de guverne strãine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate instituţiilor de învãţãmânt şi de cultura, ministerelor şi altor organe ale administraţiei publice;
e) produsele livrate la rezerva de stat şi la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim;
f) alcoolul etilic alimentar utilizat în producţia de alcool sanitar, numai pentru cantitãţile de alcool sanitar livrate direct unitãţilor sanitare şi farmaciilor;
g) alcoolul etilic alimentar, utilizat în producţia de medicamente şi de oţet alimentar;
h) alcoolul etilic alimentar, utilizat în scop medical în spitale şi în farmacii."

14. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Pentru produsele prevãzute la art. 21 lit. a) alin. 2, lit. b), lit. f) şi lit. g), scutirea se acorda prin restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea acestora, pe baza documentelor justificative şi numai pentru cantitãţile folosite cu destinatiile expres menţionate în prezenta ordonanta de urgenta."

15. La articolul 23, litera b) se elimina.

16. La articolul 23, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) data efectuãrii livrãrii bãuturilor alcoolice, pentru alcoolul etilic alimentar utilizat ca materie prima la obţinerea acestora - în cazul unitãţilor care deţin atât secţii de producere a alcoolului etilic alimentar, cat şi secţii de producere a bãuturilor alcoolice."

17. La capitolul I "Accize", dupã secţiunea a VII-a se introduce secţiunea a VIII-a, care va avea urmãtorul cuprins:

"Secţiunea a VIII-a
Regimul de supraveghere
Sistemul de supraveghere fiscalã a producţiei de alcool

Art. 23^1 . - (1) Pentru înregistrarea anuala a tuturor producãtorilor de alcool şi de bãuturi alcoolice naturale, precum şi a capacitãţilor de producţie ale acestora se instituie urmãtoarele mãsuri:
a) direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor identifica - în raza lor de activitate - toţi agenţii economici producãtori de alcool, indiferent de natura acestuia, iar situaţiile centralizatoare vor fi întocmite potrivit modelului prezentat în anexa nr. 6 la prezenta ordonanta de urgenta şi vor fi transmise Ministerului Finanţelor - Direcţia generalã legislaţie impozite indirecte şi Garda Financiarã - pana la data de 1 martie a fiecãrui an;
b) agenţii economici producãtori de alcool, indiferent de natura acestuia, vor proceda la inventarierea instalaţiilor utilizate pentru producerea alcoolului, iar listele de inventariere vor fi întocmite conform modelului prezentat în anexa nr. 7 la prezenta ordonanta de urgenta şi vor fi depuse la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti pana la data de 1 martie a fiecãrui an;
c) agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale sau persoane fizice autorizate -, deţinãtori de cazane sau de alte instalaţii de producere a bãuturilor alcoolice naturale distilate din prune şi din alte fructe, din tescovina, din drojdie de vin sau din alte materii prime, vor proceda la inventarierea acestora, iar listele de inventariere, întocmite conform modelului prezentat în anexa nr. 8 la prezenta ordonanta de urgenta, vor fi depuse pana la data de 1 martie a fiecãrui an la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(2) Listele întocmite conform prevederilor lit. b) şi c) se vor centraliza de cãtre fiecare direcţie generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, conform modelelor prezentate în anexele nr. 9 şi 10 la prezenta ordonanta de urgenta, şi vor fi transmise Ministerului Finanţelor - Direcţia generalã legislaţie impozite indirecte şi Garda Financiarã - pana la data de 15 mai a fiecãrui an. Realitatea datelor înscrise în listele de inventariere menţionate mai sus va fi verificata semestrial de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Modificarea capacitãţilor de producţie iniţial declarate se face numai cu avizul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(4) La realizarea unor noi capacitãţi de producţie de alcool, indiferent de natura acestuia, precum şi de bãuturi alcoolice naturale agenţii economici vor solicita, în prealabil, avizul organelor fiscale teritoriale, care, cu aceasta ocazie, îi vor lua în evidenta centralizata a producãtorilor de alcool şi de bãuturi alcoolice naturale.
(5) Trimestrial, pana la finele primei luni a trimestrului urmãtor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti vor proceda la actualizarea situaţiilor centralizatoare comunicate Ministerului Finanţelor în raport cu modificãrile intervenite în cursul trimestrului.
(6) Regimul de supraveghere fiscalã se aplica tuturor agenţilor economici producãtori de alcool, respectiv de alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic, alcool denaturat, alcool sanitar şi de alcool de sinteza.
(7) Pentru fiecare agent economic producãtor de alcool vor fi desemnaţi reprezentanţi permanenţi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, denumiţi în continuare supraveghetori fiscali. Aceştia vor supraveghea zilnic intrãrile de materii prime, normele de consum, cantitãţile de alcool realizate, destinatiile acestora, calculul, înregistrarea în contabilitate şi virarea la bugetul de stat a accizelor datorate. Recepţia cantitativã a materiei prime se va face cu mijloace de mãsurare legale. Prezenta supraveghetorului fiscal va fi asigurata pe tot parcursul procesului de producţie.
(8) În cazul în care pentru producerea alcoolului se achiziţioneazã materii prime de la persoane fizice, borderourile de achiziţie şi documentele de recepţie vor fi întocmite în 3 exemplare, pe formulare care vor purta, în mod obligatoriu, viza supraveghetorului fiscal. Un exemplar al acestor documente rãmâne la agentul economic care a achiziţionat materia prima, exemplarul 2, la persoana fizica furnizoare, iar exemplarul 3, la supraveghetorul fiscal. De asemenea, se va pãstra de cãtre supraveghetorul fiscal şi un exemplar al documentelor de recepţie a materiei prime achiziţionate de la agenţii economici - persoane juridice sau persoane fizice autorizate.
(9) În vederea înregistrãrii corecte a întregii producţii de alcool obţinute, fiecare agent economic producãtor de alcool este obligat sa se doteze cu mijloace de mãsurare, denumite în continuare contoare, avizate de Biroul Roman de Metrologie Legalã, necesare determinãrii cantitãţii de alcool, precum şi cu mijloace de mãsurare legale pentru determinarea concentratiei alcoolice pe fiecare sortiment de alcool în parte. Mijloacele de mãsurare şi mãsurãtorile efectuate cu acestea se supun, în mod obligatoriu, controlului metrologic al statului, conform legii.
(10) Obligaţia dotãrii cu astfel de contoare revine tuturor producãtorilor de alcool, indiferent de tipul acestuia, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic şi alcool de sinteza. Producãtorii sunt obligaţi sa efectueze, pe cheltuiala lor, atât instalarea, cat şi utilizarea normalã a acestor contoare.
(11) Contoarele vor fi amplasate la ieşirea din coloanele de distilare pentru alcoolul brut, la ieşirea din coloanele de rafinare pentru alcoolul etilic alimentar şi la ieşirea din coloanele aferente alcoolului tehnic.
(12) Agenţii economici producãtori de alcool sunt obligaţi sa prezinte supraveghetorilor fiscali certificate de calibrare eliberate de un laborator de metrologie din structura Biroului Roman de Metrologie Legalã, pentru toate rezervoarele şi recipientele în care se depoziteaza alcoolul, indiferent de natura acestuia.
(13) Pe întregul flux tehnologic de la ieşirea alcoolului brut, rafinat, tehnic sau de sinteza din coloanele de distilare, respectiv de rafinare, şi pana la contoare, inclusiv la acestea, se vor aplica sigilii.
(14) Aparatele şi piesele de pe tot circuitul coloanelor de distilare şi de rafinare trebuie imbinate în asa fel încât sa poatã fi sigilate cu plumb. Sigiliile aparţin direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti şi vor purta în mod obligatoriu însemnele acestor direcţii, iar sigilarea şi desigilarea se vor face de cãtre supraveghetorul fiscal desemnat, astfel încât sa nu se deterioreze aparatele şi piesele componente. Amprentele sigiliilor aplicate trebuie sa fie menţinute intacte.
(15) Sigiliile menţionate mai sus sunt complementare sigiliilor metrologice aplicate contoarelor conform reglementãrilor specifice stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legalã.
(16) Supraveghetorii fiscali au obligaţia sa verifice:
a) existenta certificatelor de calibrare pentru rezervoarele şi recipientele de depozitare a alcoolului;
b) corecta înregistrare a intrãrilor de materii prime;
c) înscrierea corecta a alcoolului obţinut în rapoartele zilnice de producţie şi în documentele de transfer-predare cãtre secţiile de prelucrare sau cãtre depozitele de produse finite, în concordanta cu înregistrãrile mijloacelor de mãsurare;
d) concordanta dintre consumul energetic lunar şi producţia de alcool obţinutã;
e) realitatea stocurilor zilnice de alcool brut, rafinat, alcool sanitar şi tehnic, înscrise în evidentele operative ale depozitelor de astfel de produse;
f) centralizatorul lunar al documentelor de transfer cãtre secţiile de prelucrare a alcoolului, centralizator care sta la baza întocmirii decontului de accize;
g) realitatea livrãrilor de alcool, indiferent de natura acestuia, cãtre beneficiari, prin confruntarea cantitãţilor eliberate din magazie cu cele înscrise în documentele fiscale speciale;
h) modul de calcul, de evidentiere şi de virare a accizelor datorate pentru alcoolul etilic alimentar;
i) realitatea şi corectitudinea datelor înscrise în decontul lunar de accize;
j) depunerea la termen la organele fiscale teritoriale a decontului de accize;
k) orice alte documente şi operaţiuni care sa conducã la determinarea exactã a obligaţiilor cãtre bugetul de stat.
(17) În vederea certificãrii realitãţii tuturor operaţiunilor reflectate în documentele aferente producţiei de alcool, indiferent de natura acestuia, începând de la intrarea materiei prime pana la livrarea alcoolului cãtre secţiile de prelucrare sau cãtre terţi, toate documentele întocmite, inclusiv documentele fiscale speciale, vor purta viza supraveghetorului fiscal desemnat.
(18) Supraveghetorii fiscali au, de asemenea, obligaţia de a aplica sigiliile şi de a inregistra într-un registru special toate cererile de desigilare ale agenţilor economici.
(19) Supraveghetorul fiscal sesizeazã direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti în legatura cu nedotarea producãtorilor de alcool cu contoare, în vederea aplicãrii mãsurilor legale ce se impun.
(20) Desigilarea aparatelor şi a pieselor de pe tot fluxul tehnologic se face numai în baza unei solicitãri scrise din partea producãtorului de alcool sau în situaţii de avarie.
(21) Cererea de desigilare se transmite supraveghetorului fiscal, cu cel puţin 3 zile înainte de termenul stabilit pentru efectuarea operaţiunii propriu-zise, care va proceda la desigilare. La desigilare supraveghetorul fiscal întocmeşte un proces-verbal de desigilare. În procesul-verbal se vor consemna data desigilarii şi cantitatea de alcool - în litri şi în grade -, înregistratã de contoare la momentul desigilarii, precum şi stocul de alcool, pe sortimente, din rezervoare şi din recipiente.
(22) Se interzice producãtorilor deteriorarea sigiliilor aplicate de cãtre supraveghetorul fiscal. În cazul în care sigiliul este deteriorat accidental sau în caz de avarie, producãtorul trebuie sa solicite prezenta supraveghetorului fiscal, care va consemna cauzele deteriorarii accidentale sau ale avariei şi consecinţele acesteia.
(23) Supraveghetorul fiscal este obligat ca, la solicitarea producãtorului, sa se prezinte imediat pentru a constata cauzele deteriorarii accidentale a sigiliului sau ale avariei.
(24) Dacã producãtorul constata un incident sau o anomalie în funcţionarea unui contor, acesta trebuie sa facã imediat o declaraţie supraveghetorului fiscal, declaraţie care va fi consemnatã într-un registru special destinat acestui scop, şi se va proceda imediat la remedierea defectiunii.
Totodatã producãtorul va solicita prezenta agentului economic autorizat de Biroul Roman de Metrologie Legalã pentru activitãţi de reparaţii ale mijloacelor de mãsurare din categoria respectiva, în vederea desigilarii mijloacelor de mãsurare şi repunerii lor în stare de funcţionare şi resigilare.
(25) Dacã exista posibilitatea, contoarele defecte pot fi înlocuite cu alte contoare identice de rezerva, legale din punct de vedere metrologic, cu specificarea indicilor de la care se reia activitatea într-un proces-verbal de înlocuire.
(26) Dacã timpul de remediere a contoarelor depãşeşte 24 de ore, se suspenda activitatea de producţie a alcoolului. Instalaţiile respective vor fi sigilate.
(27) Suspendarea se face în baza unui proces-verbal de suspendare, încheiat de cãtre supraveghetorul fiscal în prezenta agentului economic în cauza.
(28) În procesul-verbal încheiat se vor mentiona cauzele accidentului sau ale avariei care a generat întreruperea activitãţii şi data întreruperii acesteia, stocul de alcool existent la acea data şi indicii înregistraţi de contoare în momentul suspendãrii activitãţii.
(29) Procesul-verbal de desigilare sau de suspendare, dupã caz, se depune la direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti în termen de 24 de ore de la încheierea acestuia.
(30) Reluarea activitãţii cu desigilarea instalaţiilor respective, dupã caz, se va face în baza unei declaraţii de remediere a defectiunii, întocmitã de agentul economic şi vizata de supraveghetorul fiscal, însoţitã de un aviz eliberat de specialistul care a efectuat remedierea.

Sistemul de supraveghere a importurilor de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac

Art. 23^2. - (1) Pentru supravegherea şi înregistrarea cantitãţilor importate de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti vor elibera licenţe de import, în conformitate cu prevederile normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, republicatã.
(2) În cazul alcoolului în vrac, indiferent de natura acestuia, precum şi al bãuturilor alcoolice în vrac, la intrarea în ţara, organele vamale de frontiera, dupã efectuarea formalitãţilor de vamuire, vor aplica pe fiecare cisterna şi recipient un sigiliu special din plumb, cu însemnele autoritãţii vamale, desigilarea fiind interzisã pana la destinaţia finala a acestora.
(3) În momentul efectuãrii operaţiunii de vamuire se va preleva în mod obligatoriu o proba din fiecare cisterna sau recipient, în scopul verificãrii autenticitatii datelor înscrise în documentele insotitoare, respectiv factura, certificate de analize fizico-chimice.
(4) Prelevarea probei se face de cãtre delegatul laboratorului agreat de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor sa efectueze expertize în vederea identificarii mãrfurilor.
(5) Prelevarea probei se face în prezenta autoritãţii vamale, a delegatului permanent în vama din partea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor şi a importatorului.
Dacã importatorul depune o declaraţie ca nu este interesat sa participe la prelevare, operaţiunea respectiva se poate face în lipsa acestuia.
(6) Operaţiunea de prelevare a probelor se efectueazã în conformitate cu normele româneşti în vigoare privind esantionarea, analiza, inspecţia unui lot de produse de cãtre delegatul laboratorului agreat.
(7) Din proba prelevata se vor constitui 3 esantioane identice, dintre care unul este destinat laboratorului, altul, autoritãţii vamale iar al treilea, importatorului.
(8) Esantioanele vor fi etichetate şi vor fi sigilate de cãtre autoritatea vamalã.
(9) Transmiterea esantioanelor prelevate cãtre laboratoare se efectueazã prin grija şi sub responsabilitatea delegatului laboratorului agreat.
(10) Operaţiunea de prelevare se încheie prin întocmirea unui proces-verbal de prelevare, conform modelului prezentat în anexa nr. 11 la prezenta ordonanta de urgenta.
(11) Rezultatele expertizei vor fi consemnate de cãtre laboratorul agreat în certificate de expertiza.
(12) Analiza produselor se face pe cheltuiala agenţilor economici importatori şi are ca scop determinarea concentratiei alcoolice şi a cantitãţilor reale comparativ cu cele înscrise în documentele insotitoare pentru corecta evaluare a accizelor datorate şi a calitãţii produsului.
(13) Termenul de efectuare a analizelor va fi, dupã caz, "pe loc" - în cazul produselor fãrã conţinut de zahãr sau "în maximum 3 zile de la prelevarea probei" - în cazul produselor cu conţinut de zahãr.
(14) Termenul obligatoriu de pãstrare a esantioanelor este de un an.
(15) Prevederile alin. (3) se aplica şi cantitãţilor de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac, aduse în regim de import temporar.
(16) Cantitãţile de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac provenite din import vor fi sigilate de cãtre organul vamal de frontiera şi în situaţia în care marfa este tranzitata cãtre o vama de interior în vederea efectuãrii operaţiunii vamale de import. Marfa astfel sigilatã, împreunã cu documentul de însoţire a mãrfii, eliberat de autoritatea vamalã de frontiera, conform modelului prezentat în anexa nr. 12 la prezenta ordonanta de urgenta, prin care se menţioneazã cantitatea de alcool sigilatã, are liber de circulaţie pana la punctul vamal unde au loc operaţiunea vamalã de import şi prelevarea de probe conform prevederilor alin. (3).
(17) În toate cazurile, la determinarile efectuate pe baza analizelor de laborator, abaterea admisã este de ±0,3 grade vol.
(18) Desigilarea cantitãţilor de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac provenite din import, ajunse la destinaţia finala, se va face în prezenta unui reprezentant al autoritãţii fiscale desemnat la solicitarea scrisã a importatorilor.
(19) Importatorul are obligaţia sa evidentieze într-un registru special, conform modelului prezentat în anexa nr. 13 la prezenta ordonanta de urgenta, vizat de reprezentantul autoritãţii fiscale în a carei raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, toate cantitãţile de alcool în vrac - în litri şi în grade, pe tip de alcool şi pe destinaţii ale acestuia.
(20) Toţi importatorii de alcool în vrac, indiferent de natura acestuia, precum şi cei de bãuturi alcoolice în vrac vor fi obligaţi sa menţioneze în facturile de livrare a acestor produse numãrul şi data licenţei de import, numãrul avizului sanitar pe care îl poseda, precum şi datele de identitate a persoanelor fizice care asigura predarea, respectiv ridicarea mãrfii.
(21) Lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, Direcţia Generalã a Vamilor va comunica Ministerului Finanţelor - Garda Financiarã situaţia importurilor de alcool în vrac, indiferent de natura acestuia, şi a bãuturilor alcoolice în vrac, situaţie din care sa rezulte denumirea agenţilor economici importatori, datele de identificare a acestora, cantitãţile importate.
(22) Lunar, producãtorii interni şi importatorii de alcool etilic alimentar, alcool de sinteza, alcool tehnic, alcool sanitar şi de alcool denaturat vor depune la organele fiscale teritoriale o situaţie conţinând informaţii privind modul de valorificare a alcoolului respectiv, şi anume: denumirea şi adresa beneficiarului, numãrul şi data facturii, cantitãţile, preţul unitar, valoarea, conform modelului prezentat în anexa nr. 14 la prezenta ordonanta de urgenta.
(23) Organele fiscale vor efectua periodic verificarea realitãţii datelor înscrise în situaţiile prezentate atât la agenţii economici importatori şi producãtori interni de astfel de produse, cat şi la beneficiarii acestora. Se vor urmãri cu precãdere destinaţia data acestor tipuri de alcool de cãtre agenţii economici cumpãrãtori şi identificarea eventualelor cazuri de deturnare a destinaţiei iniţiale a alcoolului.
(24) Producãtorii şi importatorii vor putea livra alcool etilic alimentar în vrac, în vederea prelucrãrii lui în bãuturi alcoolice sau pentru imbuteliere, numai agenţilor economici posesori de licenta pentru atestarea dreptului de marcare.
Aceeaşi obligaţie revine producãtorilor şi importatorilor de bãuturi alcoolice în vrac atât în cazul vânzãrii bãuturilor alcoolice în vrac din producţia proprie, cat şi în cazul vânzãrii alcoolului etilic alimentar în vrac, achiziţionat pentru prelucrare în bãuturi alcoolice şi rãmas disponibil. În acest scop, fiecare copie de pe facturile de vânzare va fi însoţitã de o copie de pe licenta de atestare a dreptului de marcare a agenţilor economici beneficiari. Agenţii economici producãtori şi importatori pot livra, de asemenea, alcool spitalelor, farmaciilor şi altor agenţi economici utilizatori de alcool în scop tehnologic, altul decât producţia de bãuturi alcoolice.

Sistemul de supraveghere a producţiei de bere

Art. 23^3 . - (1) În vederea înregistrãrii producţiei de bere obţinute, fiecare agent economic producãtor este obligat sa se doteze cu mijloacele de mãsurare necesare stabilirii cantitãţilor de bere, precum şi cu mijloace de mãsurare legalã pentru stabilirea concentratiei alcoolice a berii.
(2) Aceste mijloace de mãsurare se vor monta în asa fel încât toatã cantitatea produsã sa poatã fi înregistratã.
(3) Calculul accizelor pentru bere se efectueazã de cãtre fiecare agent economic producãtor sau importator, în funcţie de concentratia alcoolicã exprimatã în unitãţi volumetrice, specificatã fie în standardele în vigoare, pentru fiecare categorie şi sortiment de bere provenite din producţia interna, fie în specificaţia trimisa de furnizorul extern, pentru cantitãţile provenite din import.
(4) Toate livrãrile de bere din producţia interna vor fi însoţite de certificate de calitate, care sa conţinã şi datele de identificare a standardului dupã care a fost fabricat sortimentul livrat.
(5) La verificarea realitãţii concentratiei alcoolice înscrise pe etichetele sortimentelor de bere aflate în reţeaua comercialã, abaterea admisã este de ±0,5 grade alcoolice fata de concentratia prevãzutã în standarde pentru fiecare sortiment de bere.

Sistemul de supraveghere a bãuturilor alcoolice naturale

Art. 23^4 . - (1) Pentru controlul cantitãţilor de bãuturi alcoolice naturale, cazanele sau celelalte instalaţii de fabricaţie, deţinute de persoane juridice şi persoane fizice autorizate, vor fi sigilate de cãtre organele fiscale teritoriale.
(2) În momentul primirii materiei prime în vederea distilarii, deţinãtorii de astfel de instalaţii vor solicita în scris organului fiscal teritorial desigilarea acestora. Data şi ora desigilarii, precum şi capacitatile reale de distilare se vor consemna într-un registru destinat acestui scop, registru numerotat, vizat de organul fiscal şi pãstrat la producãtor.
(3) Desigilarea va fi solicitatã în condiţiile în care agentul economic deţinãtor de astfel de instalaţii are în stoc materie prima pentru utilizarea capacitãţilor de producţie pentru minimum 10 zile.
(4) În vederea opririi instalaţiilor, producãtorul va anunta organul fiscal teritorial pentru resigilarea acestora.
(5) Dacã nu se procedeazã la resigilarea cazanelor sau a celorlalte instalaţii în momentul opririi acestora, se considera ca producţia a continuat pe toatã perioada scursa de la desigilare.
(6) Momentul sigilarii va fi trecut, de asemenea, în registrul menţionat la alin. (2)."

18. La capitolul I "Accize", dupã secţiunea a VIII-a se introduce secţiunea a IX-a care va avea urmãtorul cuprins:

"Secţiunea a IX-a
Regimul de autorizare a agenţilor economici care realizeazã venituri din vânzãrile de alcool, bãuturi alcoolice, produse din tutun şi de cafea

Art. 23^5 . - (1) Agenţii economici, producãtori interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en d'a2tail, care realizeazã venituri din vânzãrile de alcool, bãuturi alcoolice, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, îşi pot desfasura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare emise de:
- Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului;
- direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cazul bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producãtori de bãuturi alcoolice.
(2) Autorizaţia se emite cu percepere de taxe, în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 15 la prezenta ordonanta de urgenta, şi a urmãtoarelor documente:
a) certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;
b) certificatul de înregistrare fiscalã;
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte ca solicitantii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale fata de bugetul de stat;
d) declaraţia solicitantului pe propria rãspundere privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spaţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfãşoarã activitatea, precum şi adresele acestora;
e) licenta de fabricaţie emisã de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul agenţilor economici producãtori interni care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizãrii, provenite din producţia proprie, însoţitã, în cazul agenţilor economici producãtori de alcool, de o declaraţie privind dotarea cu mijloace de mãsurare a producţiei, vizata de supraveghetorul fiscal;
f) contractele de import încheiate cu partenerii externi sau comenzile de import, dupã caz, în situaţia agenţilor economici importatori care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizãrii, provenite din operaţiuni proprii de import;
g) autorizaţia sanitarã pentru fiecare sortiment de bãutura alcoolicã, în cazul agenţilor economici producãtori de bãuturi alcoolice;
h) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte deţinerea în patrimoniu a capacitãţilor de producţie proprii sau existenta contractelor de leasing pentru astfel de capacitãţi, în cazul producãtorilor interni de alcool şi de bãuturi alcoolice, altele decât vinurile, tuica şi rachiurile naturale.
(3) Autorizaţia se elibereazã în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete. Cererile şi documentaţia necesare eliberãrii autorizaţiei se vor putea depune începând cu data de 10 decembrie a fiecãrui an, dar nu mai târziu de 10 ianuarie a anului urmãtor. Pentru agenţii economici nou-infiintati termenul de depunere a documentaţiei în acest caz este de 10 zile de la data eliberãrii certificatului de înregistrare fiscalã.
(4) Toate relaţiile comerciale dintre producãtorii, importatorii şi comercianţii în sistem angro de produse supuse autorizãrii, conform prezentei ordonanţe de urgenta, vor avea la baza contracte vizate şi înregistrate într-un registru de cãtre organele fiscale teritoriale în a cãror raza îşi au sediul pãrţile semnatare.
(5) În anexa nr. 16 la prezenta ordonanta de urgenta sunt redate tipurile de relaţii comerciale care se pot desfasura între agenţii economici furnizori şi cumpãrãtori de produse supuse autorizãrii.
(6) Un singur agent economic producãtor intern sau importator de alcool poate avea relaţii contractuale cu maximum 15 agenţi economici producãtori de bãuturi alcoolice. Un singur agent economic producãtor intern sau importator de bãuturi alcoolice şi de produse din tutun poate avea relaţii contractuale cu maximum 15 agenţi economici care desfãşoarã activitate comercialã în sistem angro.
(7) Nu vor fi autorizaţi de cãtre Ministerul Finanţelor agenţii economici producãtori interni de alcool şi de bãuturi alcoolice, altele decât vinurile, tuica şi rachiurile naturale, care obţin venituri din comercializarea acestor produse şi care:
- înregistreazã obligaţii fiscale fata de bugetul de stat;
- nu deţin în patrimoniu capacitãţi de producţie proprii sau nu au încheiate contracte de leasing pentru astfel de capacitãţi;
- nu au în dotare mijloace de mãsurare a producţiei realizate, în cazurile în care legea prevede aceasta.
(8) Taxele de autorizare sunt menţionate în anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta.
(9) Autorizarea este valabilã 12 luni de la data emiterii.
(10) Taxele se plãtesc în doua transe egale, astfel:
- prima transa, în cuantum de 50% din valoarea totalã prevãzutã în anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta, înainte de emiterea autorizaţiei;
- a doua transa, în termen de 3 luni de la data emiterii autorizaţiei.
(11) Taxele de autorizare se fac venituri la bugetul de stat şi se vãrsa în acelaşi cont în care se colecteazã accizele.
(12) Modelul autorizaţiei emise de Ministerul Finanţelor sau de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti este prezentat în anexa nr. 18 la prezenta ordonanta de urgenta.
(13) Evidenta acestor autorizaţii se va tine de cãtre organele emitente într-un registru destinat acestui scop."

19. Articolul 29 se elimina.

20. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Nedotarea cu mijloace de mãsurare atrage dupã sine suspendarea activitãţii de producţie pana la remedierea cauzelor care au generat-o.
(2) Fapta agenţilor economici de a produce alcool, indiferent de natura acestuia, bãuturi spirtoase, tuica şi rachiuri naturale, fãrã ca aceasta sa fie înregistratã, este consideratã activitate ilicitã şi se sancţioneazã potrivit legii.
(3) Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 23^1 alin. (1) lit. b) şi lit. c), alin. (3), alin. (4) şi alin. (12) şi la art. 23^3 alin. (1) se sancţioneazã cu suspendarea activitãţii pana la remedierea cauzelor care au generat-o.
(4) Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 23^1 alin. (20), alin. (22), alin. (24) şi alin. (30) şi la art. 23^2 alin. (20), alin. (22) şi alin. (24) se sancţioneazã cu suspendarea pe o perioada de 3 luni a licenţei de fabricaţie, respectiv de import.
(5) Nerespectarea prevederilor art. 23^2 alin. (19) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de 1.000.000 lei şi confiscarea cantitãţilor de alcool importate şi neinregistrate. În cazul în care cantitãţile de alcool importate şi neinregistrate au fost deja vândute, se vor confisca sumele rezultate din aceasta vânzare.
(6) Nerespectarea prevederilor art. 23^3 alin. (4) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de 1.000.000 lei şi confiscarea cantitãţilor livrate fãrã a fi însoţite de documentele prevãzute de lege. În cazul în care cantitãţile de bere au fost deja vândute, se vor confisca sumele rezultate din aceasta vânzare.
(7) Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 23^4 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de 1.000.000 lei şi confiscarea instalaţiilor şi a producţiei obţinute.
(8) Contravenţiilor prevãzute în aceasta secţiune li se aplica prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.
(9) Procedura suspendãrii activitãţii are la baza un proces-verbal încheiat de o echipa de control formatã din:
a) un inspector din cadrul Direcţiei de impozite şi taxe;
b) 2 comisari ai Garzii Financiare;
c) un inspector din cadrul Direcţiei de control financiar de stat.
(10) Echipa de control va fi numita de cãtre directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, la sesizarea supraveghetorului fiscal sau a altui organ de control abilitat de lege.
(11) În procesul-verbal vor fi consemnate inexistenta mijloacelor de mãsurare sau încãlcarea celorlalte prevederi din prezenta ordonanta de urgenta, precum şi motivatia agentului economic în cauza.
(12) Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii echipei de control şi de cãtre reprezentanţii legali ai agentului economic, respectiv directorul şi directorul economic sau împuternicitul acestora, şi se depune în termen de 24 de ore la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(13) În termen de 3 zile de la depunere procesul-verbal astfel întocmit va fi analizat de cãtre o comisie formatã din directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, directorul Direcţiei de impozite şi taxe, comisarul-şef al Garzii Financiare şi directorul Direcţiei de control financiar de stat.
(14) Aceasta comisie, pe baza analizei constatãrilor din procesul-verbal de control, în cazul nerespectãrii prevederilor legale, hotãrãşte în termen de 24 de ore, prin decizie, suspendarea activitãţii agentului economic în cauza pana la îndeplinirea condiţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
(15) Decizia comisiei, prin care se precizeazã data de începere a suspendãrii activitãţii - data ce nu poate depãşi termenul de 3 zile de la data emiterii deciziei -, se întocmeşte în doua exemplare, din care un exemplar se transmite spre înştiinţare agentului economic în cauza.
(16) Pe toatã durata de suspendare a activitãţii de producţie, coloanele de alcool brut, de distilare şi de rafinare a alcoolului sau secţia de fabricaţie a berii vor fi sigilate.
Sigilarea se face de cãtre echipa de control constituitã conform prevederilor alin. (9), în baza deciziei de suspendare a activitãţii agenţilor economici respectivi.
(17) Pe intreaga perioada de suspendare a activitãţii de fabricaţie, supraveghetorii fiscali desemnaţi de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti vor urmãri respectarea acestei sancţiuni.
(18) Dupã dotarea cu mijloace de mãsurare sau dupã remedierea celorlalte deficiente, agentul economic în cauza informeazã în scris direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti despre aceasta situaţie.
(19) În termen de 3 zile de la primirea comunicãrii aceeaşi echipa de control prevãzutã la alin. (9) va verifica realitatea datelor comunicate.
(20) În situaţia în care echipa de control constata dotarea cu mijloace de mãsurare şi îndeplinirea condiţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, aceasta va întocmi un proces-verbal în care se descrie în detaliu situaţia realã. În baza constatãrilor consemnate în procesul-verbal se întocmeşte un referat prin care echipa de control propune ridicarea sancţiunii de suspendare a activitãţii de fabricaţie.
(21) Câte un exemplar al procesului-verbal şi al referatului, întocmite de echipa de control, vor fi trimise direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti în termen de 3 zile de la întocmire.
(22) Procesul-verbal şi referatul, întocmite de echipa de control, se analizeazã de cãtre comisia prevãzutã la alin. (13), care va hotãrî, în termen de 3 zile de la primirea acestor acte, dacã este cazul, pe baza unei decizii, data ridicãrii suspendãrii activitãţii agentului economic în cauza.
(23) Decizia de ridicare a suspendãrii activitãţii agentului economic se întocmeşte în doua exemplare semnate de membrii comisiei, din care un exemplar se transmite agentului economic în termen de maximum 3 zile de la data emiterii deciziei.
(24) Desigilarea se face de cãtre echipa de control prevãzutã la alin. (9), în baza deciziei de ridicare a suspendãrii activitãţii agenţilor economici respectivi.
(25) În cazul în care supraveghetorii fiscali constata ca agentul economic cãruia i-a fost suspendatã activitatea continua sa desfãşoare activitãţi de natura celei suspendate, aceştia vor aduce la cunostinta, în scris, conducerii direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti cele constatate. În acest caz, comisia prevãzutã la alin. (13) va suspenda dreptul agentului economic de a produce alcool şi bãuturi alcoolice pe o perioada de 3 luni.
(26) Nerespectarea prevederilor art. 23^5 alin. (6) atrage dupã sine anularea autorizaţiei. Dupã anularea autorizaţiei este interzisã efectuarea operaţiunilor supuse autorizãrii.
(27) Neachitarea la termenul legal a taxelor de autorizare prevãzute în anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta atrage dupã sine anularea autorizaţiei. Dupã anularea autorizaţiei este interzisã efectuarea operaţiunilor supuse autorizãrii.
(28) Neplata sau plata cu întârziere mai mare de 31 de zile lucrãtoare a oricãror obligaţii fiscale datorate la bugetul de stat de cãtre agenţii economici care obţin venituri din comercializarea alcoolului, a bãuturilor alcoolice, a produselor din tutun şi a sortimentelor de cafea supuse autorizãrii atrage anularea autorizaţiei. Eliberarea unei noi autorizaţii se face numai în condiţiile achitãrii tuturor sumelor restante la bugetul de stat, care au generat anularea.
(29) Neutilizarea de cãtre agenţii economici a documentelor fiscale speciale, în conformitate cu prevederile art. 6^1, 11^1 şi 19^1, se sancţioneazã cu anularea autorizaţiei.
(30) Desfãşurarea de activitãţi de comercializare a produselor supuse autorizãrii pe perioada în care autorizaţia este anulatã constituie fapta ilicitã şi se sancţioneazã potrivit legii.
(31) Neinsotirea efectivã a transporturilor de produse supuse autorizãrii cu documentele fiscale speciale, în conformitate cu prevederile art. 6^1, 11^1 şi 19^1, se sancţioneazã cu amenda de 1.000.000 lei şi confiscarea cantitãţilor de produse transportate.
(32) Impotriva mãsurilor de suspendare a activitãţii sau a licenţei de fabricaţie şi a licenţei de import, prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, se pot utiliza cãile de atac prevãzute în Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile ulterioare.
(33) Constatarea, controlul, sancţionarea, urmãrirea, încasarea şi executarea silitã a accizelor şi a celorlalte impozite indirecte prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, precum şi a majorãrilor de întârziere aferente se efectueazã conform reglementãrilor legale în materie."

21. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Anexele nr. 1-18 fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta."

ART. 2
Anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 196/1998 , cu modificãrile ulterioare, se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 3
Agenţii economici, producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro de produse supuse autorizãrii conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, care la data de 31 decembrie 1998 deţin în stoc astfel de produse vor proceda la inventarierea acestora şi vor depune aceste inventare la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti pana la data de 5 ianuarie 1999.
Inventarele se vor întocmi pe sortimente de produse.
În termen de 3 zile de la depunerea acestor inventare, dar nu mai târziu de data de 8 ianuarie 1999, organele fiscale teritoriale vor verifica realitatea faptica a acestor stocuri şi vor viza fiecare lista de inventar.
De asemenea, vor fi inventariate şi declarate la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti toate stocurile de alcool existente la data de 31 decembrie 1998, obţinute în sistem de prestãri de servicii. Aceste inventare vor fi efectuate pana la data de 5 ianuarie 1999 şi vor purta atât viza beneficiarului prestaţiei, cat şi viza prestatorului de servicii. În termen de 3 zile de la depunerea acestor inventare, dar nu mai târziu de data de 8 ianuarie 1999, organele fiscale teritoriale vor verifica realitatea faptica a acestor stocuri şi vor viza fiecare lista de inventar. Dacã realitatea stocurilor va fi doveditã faptic, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti vor elibera agentului economic beneficiar al prestaţiei autorizaţii pentru comercializarea alcoolului aflat în stoc. Taxele de autorizare sunt prevãzute în anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta pentru producãtorii interni de alcool.
Pentru cantitãţile de alcool etilic alimentar aflate în stoc la data de 31 decembrie 1998 - obţinute în sistem de prestãri de servicii -, plãtitori de accize sunt agenţii economici prestatori, pana la epuizarea stocurilor, iar momentul datorarii accizelor cãtre bugetul de stat este momentul efectuãrii formalitãţilor de recepţie a alcoolului de cãtre beneficiarul prestaţiei. Data limita de efectuare a formalitãţilor de recepţie a acestui tip de alcool de cãtre beneficiarul prestaţiei este data de 28 februarie 1999.
ART. 4
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 1999. Prin ordin al ministrului finanţelor se vor aproba soluţii referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din prezenta ordonanta de urgenta.
Cu aceeaşi data se abroga prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 588/1998 privind instituirea regimului de supraveghere fiscalã a producţiei interne, importului, circulaţiei şi comercializãrii alcoolului şi a bãuturilor alcoolice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 24 septembrie 1998.
ART. 5
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

ANEXA 1




LISTA
cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize)


Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza
crt. sau a grupei de produse
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
A. Alcool etilic alimentar, bãuturi alcoolice şi orice
alte produse destinate industriei alimentare, care
conţin alcool etilic alimentar (lei/U.M.)
-------------------------------------------------------------------------------
1. Alcool etilic alimentar; bãuturi alcoolice şi orice
alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care conţin alcool etilic alimentar cu
o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri,
produse pe baza de vin şi produse pe baza de distilat
din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în hl alcool
volum; coniac, armaniac şi vinars pur*)
2.640.000
-------------------------------------------------------------------------------
2. Bãuturi alcoolice naturale hl alcool pur
1.800.000
-------------------------------------------------------------------------------
3. Vinuri şi produse pe baza de vin

3.1 Vinuri nespumoase hl/1 grad
alcoolic**) 7.200
3.2 Vinuri spumoase hl/1 grad
alcoolic 12.000
3.3 Vin spumant hl/1 grad
alcoolic 36.000
3.4 Vermuturi şi alte produse pe baza de vin***), cu o hl/1 grad
concentraţie în alcool de pana la 22%, inclusiv în alcoolic 30.000
volum
-------------------------------------------------------------------------------
4. Bere hl/1 grad
alcoolic 19.200
-------------------------------------------------------------------------------
B. Produse din tutun (lei/U.M.)
-------------------------------------------------------------------------------
5. Tigarete 1.000 tigarete 96.000+
20%****)
-------------------------------------------------------------------------------
6. Tigari şi tigari de foi 1.000 buc. 84.000
-------------------------------------------------------------------------------
7. Tutun destinat fumatului kg 180.000
-------------------------------------------------------------------------------
8. Tutun de prizat şi tutun de mestecat kg 180.000
-------------------------------------------------------------------------------
C. Produse petroliere (ECU/U.M.)
-------------------------------------------------------------------------------
9. Benzina premium, regular şi normalã tona 235
-------------------------------------------------------------------------------
10. Benzina fãrã plumb tona 230
-------------------------------------------------------------------------------
11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel) tona 103
-------------------------------------------------------------------------------

*) hl alcool pur reprezintã 100 litri alcool etilic alimentar cu concentratia de 100% alcool în volum, la temperatura de 20 gr. C, conţinut într-o cantitate data de produs alcoolic.
**) hl/1 grad alcoolic reprezintã concentratia alcoolicã exprimatã în % de volum, respectiv 1% .
***) Cu excepţia oţetului alimentar.
****) Cota procentualã se aplica asupra bazei de impozitare prevãzutã la art. 10 din prezenta ordonanta de urgenta.




ANEXA 2




LISTA
cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize) pentru alte produse şi grupe de produse din import şi din ţara


Nr. Denumirea produsului Acciza Acciza
crt. sau a grupei de produse (%) (lei/U.M.)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
1. Cafea verde - 10.800.000/tona
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 14.400.000/tona
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila - 60.000/kg
4. Ape, ape minerale şi ape gazoase, cu conţinut de zahãr
sau cu alte produse de indulcit şi cu substanţe
aromatizante - 24.000/hl
5. Confecţii din blanuri naturale (cu excepţia celor de
iepure, oaie, capra) 50 -
6. Articole din cristal*) 50 -
7. Bijuterii din aur şi/sau din platina, cu excepţia
verighetelor 20 -
8. Autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din
import, rulate)**):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare***) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.601 şi 1.800 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.801 şi 2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.001 şi 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.601 şi 2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.001 şi 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.501 şi 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
9. Parfumuri, ape de colonie şi ape de toaleta 20 -
10. Aparate video de înregistrat sau de reprodus, chiar
incorporand un receptor de semnale videofonice; combine
audio****) 15 -
11. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda magnetica
sau compact disc 15 -
12. Camera video 15 -
13. Cuptoare cu microunde 15 -
14. Aparate pentru condiţionat aer, de perete sau de
ferestre, formând un singur corp 15 -
15. Arme de vanatoare şi arme de uz individual, altele
decât cele de uz militar sau de sport 50 -
-------------------------------------------------------------------------------
*) Prin cristal se înţelege sticla având un conţinut minim de monoxid de plumb de 24% din greutate.
**) Accizele la autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate) se reduc cu 75% în situaţia în care producãtorul utilizeazã peste 50% materii prime, componente, subansambluri şi ansambluri din producţia interna.
***) Gradul de poluare se determina de cãtre Regia Autonomã "Registrul Auto Roman", conform reglementãrii naţionale "Condiţii tehnice pentru vehicule rutiere, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România", elaborata în corelatie cu legislatiile similare în vigoare în Uniunea Europeanã.
****) Combinele audio sunt produse ce reunesc (în aceeaşi carcasa sau în module) cel puţin patru aparate sau funcţiuni diferite, dintre care cel puţin trei sunt funcţiuni audio (recepţie, înregistrare, reproducere).


ANEXA 4




NOTA DE COMANDA Nr. ...../.......
pentru documente fiscale speciale

Denumirea agentului economic ............................................
Codul de înregistrare fiscalã ...........................................
Sediul:
localitatea ............., str. ............ nr. ........., sectorul ......., judeţul ............., telefon ................


Felul Cantitatea U.M. Preţul Valoarea T.V.A. Valoarea totalã
documentu- solicitatã unitar inclusiv T.V.A.
lui
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------

........................ D.G.F.P.C.F.S. a judeţului .............
(semnatura şi ştampila Data aprobãrii comenzii ................
solicitantului) Numãrul documentelor aprobate ..........
Seria ..................................
Modalitatea de plata ...................


...........................
(semnatura şi ştampila)


ANEXA 5




EVIDENTA
achiziţionãrii şi utilizãrii documentelor fiscale speciale
în luna ............ anul .......

Denumirea agentului economic ............................................
Data ....................................................................
Sediul:
localitatea ............., str. ............ nr. ........., sectorul ......., judeţul ............., cod fiscal ................


Nr. Numãrul de Numãrul de avize
crt. Explicaţii facturi fiscale de însoţire a mãrfii
--------------------------------------------------------------------------------
1. Stocul la începutul lunii
2. Achiziţii în cursul lunii
3. TOTAL I (rândul 1 + rândul 2)
4. Cantitatea utilizata în cursul lunii
5. Cantitatea anulatã în cursul lunii
6. TOTAL II (rândul 4 + rândul 5)
7. Stocul la sfârşitul lunii (rândul 3 - rândul 6)
--------------------------------------------------------------------------------
Certificatã de conducerea agentului economic
Data .....................
Semnatura .......................

Verificat de organul fiscal
Semnatura .................
Data ......................




ANEXA 6




D.G.F.P.C.F.S. a judeţului .................

SITUAŢIA CENTRALIZATOARE
a producãtorilor de alcool existenţi la data de ......


Nr. Denumirea Adresa Codul Numãrul Felul
crt. producãtorului (localitatea, fiscal şi data li- materiei
strada şi Telefon/ centei de prime
numãrul) fax fabricaţie folosite
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
Director general,


ANEXA 7




Denumirea agentului economic ...............
codul fiscal ...............................
Sediul .....................................

LISTA
de inventariere a instalaţiilor utilizate pentru producerea alcoolului


Codul Denumirea Numãrul co- Capacitatea de Capacitatea Consum
fiscal produselor loanelor de producţie a în- de producţie energetic
al pro- fabricate*) distilare şi stalatiei de dis- lunarã (litri lunar
ducato- rafinare**) tilare şi rafi- alcool pur) (kWh/luna)
rului nare în 24 de
ore (litri
alcool pur)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic,

*) Se vor înscrie toate tipurile de alcool obţinute în urma distilarii şi rafinarii, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau, dupã caz, a producţiei de alcool de sinteza.
**) Se vor evidenţia pe categorii de produse fabricate.


ANEXA 8




Denumirea agentului economic ...............
codul fiscal ...............................
Sediul .....................................

LISTA
de inventariere a instalaţiilor utilizate pentru producerea bãuturilor alcoolice naturale distilate


codul fiscal Numãrul Capacitatea Capacitatea de
al plãtitorilor cazanelor sau al zilnica unitarã producţie lunarã
de accize altor instalaţii (litri alcool pur) (litri alcool pur)
--------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic,



ANEXA 9




Direcţia generalã a finanţelor publice
şi controlului financiar de stat
a judeţului............/municipiului Bucureşti


SITUAŢIA CENTRALIZATOARE
a producãtorilor de bãuturi alcoolice naturale distilate şi a cazanelor sau a altor instalaţii, existente la data de ..........


Adresa Codul Numãrul Capacitatea Capacitatea
(localitatea, fiscal cazanelor zilnica de producţie
strada şi al pla- sau al unitarã lunarã
Denumirea numãrul) titori- altor (litri (litri
Nr. producã- lor de insta- alcool alcool pur)
crt. torilor accize latii pur)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL GENERAL:
--------------------------------------------------------------------------------
Director general,




ANEXA 10




Direcţia generalã a finanţelor publice
şi controlului financiar de stat
a judeţului............/municipiului Bucureşti


SITUAŢIA CENTRALIZATOARE
a producãtorilor de alcool şi a capacitãţilor de producţie existente
la data de ...........


Codul Numãrul Capacitatea Capacitatea
fiscal coloanelor de produc- de produc-
al de tie a în- tie lunarã
plati- distilare stalatiei de
torilor şi distilare (litri
de Denumirea rafinare**) şi rafinare alcool
Denumirea accize produselor în 24 de pur)
Nr. producã- fabricate*) ore (litri
crt. torilor alcool pur)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL GENERAL:
--------------------------------------------------------------------------------
Director general,

*) Se vor înscrie toate sortimentele de alcool obţinute în urma distilarii, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau, dupã caz, alcool de sinteza.
**) Se vor evidenţia pe categorii de produse fabricate.




ANEXA 11




PROCES-VERBAL DE PRELEVARE
Nr. ..../....

Încheiat astãzi, ..................., la sediul ..............., data la care s-a procedat, în baza comenzii .......... (nr. şi emitent) ......., la prelevarea a trei esantioane de ......., în greutate neta totalã de (sau volum net total) ...... kg (l) din lotul ............ cu factura nr. ......... .
Cele trei esantioane au urmãtoarea destinaţie:
a) un esantion este destinat laboratorului, în scopul eliberãrii certificatului de expertiza;
b) un esantion este destinat agentului economic şi va fi transmis cu proces-verbal;
c) un esantion este destinat biroului vamal la care se efectueazã vamuirea.
Esantioanele au fost prelevate conform normativelor în vigoare în România, şi anume:
Esantioanele au fost ambalate, etichetate şi sigilate cu sigiliul (sigiliile) nr. ...... .
Prezentul proces-verbal a fost încheiat în 4 exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatara.


Numele Delegaţie sau
Partea semnatara şi prenumele împuternicire Semnatura
--------------------------------------------------------------------------------
Reprezentantul
agentului economic
--------------------------------------------------------------------------------
Împuternicitul
laboratorului
agreat
--------------------------------------------------------------------------------
Autoritatea vamalã
--------------------------------------------------------------------------------
Delegatul Oficiului
pentru Protecţia
Consumatorilor
--------------------------------------------------------------------------------


ANEXA 12




Direcţia Generalã a Vamilor
Punctul vamal ..............

DOCUMENT
de libera circulaţie a alcoolului şi a bãuturilor alcoolice în vrac, provenite din import

Denumirea agentului economic ...............................................
codul fiscal ...............................................................
Adresa .....................................................................
Data intrãrii în vama ......................................................
Furnizorul extern şi ţara de provenienta ...................................
Numãrul şi data facturii externe ...........................................
Denumirea produselor şi concentratia alcoolicã exprimatã în procente de volum ..............
Cantitatea importata .......................................................
Destinaţia .................................................................

Conducerea punctului vamal,



ANEXA 13




Denumirea agentului economic ...........
codul fiscal ...........................
Sediul .................................

REGISTRU
privind situaţia importurilor de alcool şi de bãuturi alcoolice în vrac, precum şi destinaţia acestora


Importuri realizate | Modul de valorificare
-----------------------------------|--------------------------------------------
D.V.I. Canti- Docu-| Canti- Canti- Numa-
(numãrul tatea men- | tatile tatile rul
şi (litri tul | livra- utili- Nu- şi
N data) alcool de | te zate marul data
r. pur) plata| (litri în şi docu-
Felul Valoa- a |Numele alcool pro- data men-
c pro- rea acci-|bene- pur) duc- fac- tului
r dusu- acci- zelor|ficia- Codul tia turii de
t. lui zelor |rului Adre- fis- pro- pla-
| sa cal prie ta
--------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------
Director,


ANEXA 14




Denumirea agentului economic ........
codul fiscal ........................
Sediul ..............................


SITUAŢIA
privind modul de valorificare a alcoolului în luna ...... anul .........


Numãrul şi Denumirea Cantitãţile Preţul Valoarea Acciza
data facturii beneficiarului livrate unitar
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------



-------------------------------------------------------------------------------

Conducerea agentului economic,




ANEXA 15




Nr. ....... din .......


CERERE
pentru acordarea autorizaţiei de comercializare

Agentul economic ..........., cu sediul în ............, str. ........... nr. ......, înregistrat în registrul comerţului la nr. ......., codul fiscal ........, telefon ......., fax ......, telex ......., reprezentat prin ........, domiciliat în ........., str. ...... nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., sectorul ......, judeţul ........, posesorul buletinului/cãrţii de identitate seria ..... nr. ......., eliberat/a de ............., având funcţia de ..........., pe baza pieselor anexate la dosar, solicit eliberarea autorizaţiei de comercializare pentru:
1. .....................
2. .....................
3. .....................


Data ............. ..................
(semnatura)


Domnului/Doamnei director general al Direcţiei generale ..............




ANEXA 16




RELAŢIILE COMERCIALE
dintre furnizorii şi cumpãrãtorii de produse supuse autorizãrii

I. Pentru comercializarea alcoolului


Furnizorul Cumpãrãtorul
-------------------------------------------------------------------------------
1. Producãtor de alcool Producãtor de bãuturi alcoolice
2. Producãtor de alcool Spitale, farmacii
3. Producãtor de alcool Utilizatori în scop tehnologic, alţii
decât producãtorii de bãuturi alcoolice
4. Importator de alcool Producãtor de bãuturi alcoolice
5. Importator de alcool Spitale, farmacii
6. Importator de alcool Utilizatori în scop tehnologic, alţii
decât producãtorii de bãuturi alcoolice
-------------------------------------------------------------------------------

II. Pentru comercializarea bãuturilor alcoolice

-------------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumpãrãtorul
-------------------------------------------------------------------------------
1. Producãtor de bãuturi alcoolice Comerciant în sistem angro
2. Producãtor de bãuturi alcoolice Comerciant în sistem en detail
3*). Producãtor de bãuturi alcoolice Producãtor de bãuturi alcoolice
4. Importator de bãuturi alcoolice Comerciant în sistem angro
5. Importator de bãuturi alcoolice Comerciant în sistem en detail
6*). Importator de bãuturi alcoolice Producãtor de bãuturi alcoolice
7. Comerciant în sistem angro Comerciant în sistem en detail
-------------------------------------------------------------------------------

III. Pentru comercializarea produselor din tutun

-------------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumpãrãtorul
-------------------------------------------------------------------------------
1. Producãtor de produse din tutun Comerciant în sistem angro
2. Producãtor de produse din tutun Comerciant în sistem en detail
3. Producãtor de produse din tutun Agent comercial şi de marketing al
producãtorului
4. Agent comercial şi de marketing al Distribuitor
producãtorului
5. Distribuitor Comerciant în sistem angro
6. Distribuitor Comerciant în sistem en detail
7. Importator de produse din tutun Distribuitor
8. Importator de produse din tutun Comerciant în sistem angro
9. Importator de produse din tutun Comerciant în sistem en detail
10*). Importator de produse din tutun Producãtor de produse din tutun
11. Comerciant în sistem angro Comerciant în sistem en detail
-------------------------------------------------------------------------------

IV. Pentru comercializarea sortimentelor de cafea

-------------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumpãrãtorul
-------------------------------------------------------------------------------
1. Producãtor de cafea Comerciant în sistem angro
2. Producãtor de cafea Comerciant în sistem en detail
3*). Producãtor de cafea Producãtor de cafea
4. Importator de cafea Comerciant în sistem angro
5. Importator de cafea Comerciant în sistem en detail
6. Importator de cafea Producãtor de cafea
7. Comerciant în sistem angro Comerciant în sistem en detail
-------------------------------------------------------------------------------

*) Valabilã doar în cazul achiziţionãrii de produse supuse autorizãrii, utilizate ca materie prima pentru realizarea altor produse supuse autorizãrii.



ANEXA 17




TAXELE
de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei


Nr. Denumirea Taxa de
crt. activitãţii autorizare
-------------------------------------------------------------------------------

1. Alcool*)
a) producţia interna
- pentru o producţie anuala de pana la 40.000 hl 50.000.000 lei
- pentru o producţie anuala de peste 40.000 hl pana
la 120.000 hl 200.000.000 lei
- pentru o producţie anuala de peste 120.000 hl 350.000.000 lei
b) pentru import
- de pana la 40.000 hl/an 50.000.000 lei
- peste 40.000 hl pana la 120.000 hl/an 200.000.000 lei
- peste 120.000 hl/an 350.000.000 lei

2. Bãuturi alcoolice**)
a) pentru comercializarea fiecãrui sortiment de bãuturi
alcoolice din producţia proprie sau din operaţiuni
de import proprii 10.000.000 lei
b) pentru comercializarea urmãtoarelor grupe de produse
în sistem angro şi en detail:
- bãuturi spirtoase 10.000.000 lei
- vinuri şi produse pe baza de vin 10.000.000 lei
- bere 10.000.000 lei
- bãuturi alcoolice din import 10.000.000 lei
c) pentru comercializarea bãuturilor alcoolice în sistem
de alimentaţie publica:
- unitãţi de alimentaţie publica cu pana la 40 de
locuri la masa sau la bar 5.000.000 lei
- unitãţi de alimentaţie publica cu 41-100 de locuri
la masa sau la bar 7.500.000 lei
- unitãţi de alimentaţie publica cu peste 100 de
locuri la masa sau la bar 10.000.000 lei
- pentru unitãţi de alimentaţie publica cu activitate 1/3 din taxa de
sezoniera autorizare
perceputã la
unitãţile cu
activitate
permanenta,
corespunzãtor
numãrului de
locuri la masa
sau la bar
- pentru cantine şi cantine restaurant care organizeazã 5% din taxa
mese festive minima per-
ceputa pentru
unitãţile de
alimentaţie
publica
d) pentru comercializarea de bãuturi alcoolice în magazine
de vânzare la preţuri cu amãnuntul, taxa se percepe,
pe fiecare unitate de desfacere, pe urmãtoarele grupe
de produse***), astfel:
- bãuturi spirtoase 1.000.000 lei
- vinuri şi bãuturi pe baza de vin 1.000.000 lei
- tuica şi rachiuri naturale 1.000.000 lei
- bere 1.000.000 lei
- produse din import 1.000.000 lei

3. Produse din tutun
a) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
producţia proprie 150.000.000 lei
b) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
operaţiuni de import proprii 150.000.000 lei
c) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decât tigaretele, provenite din producţia proprie 5.000.000 lei
d) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decât tigaretele, provenite din operaţiuni de
import proprii 5.000.000 lei
e) pentru comercializarea tigaretelor şi a produselor
din tutun în sistem angro 100.000.000 lei
f) pentru comercializarea tigaretelor şi a produselor
din tutun în sistem en detail 1.000.000 lei

4. Cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila,
inclusiv amestecuri cu cafea solubila
a) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizãrii, provenite din producţia proprie
sau din operaţiuni proprii de import 50.000.000 lei
b) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizãrii în sistem angro 10.000.000 lei
c) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizãrii în sistem de alimentaţie
publica****):
- pentru cofetarii 2.000.000 lei
- pentru unitãţi de alimentaţie publica cu pana la 40
de locuri la masa sau la bar 1.000.000 lei
- pentru unitati de alimentaţie publica cu peste 40 de
locuri la masa sau la bar 2.500.000 lei
d) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizãrii prin unitãţi de desfacere la preţuri
cu amãnuntul 1.000.000 lei
-------------------------------------------------------------------------------

*) Nivelul producţiei anuale sau al importului anual de alcool, în funcţie de care se va datora taxa de autorizare, este cel declarat de agenţii economici producãtori sau importatori la solicitarea autorizaţiei.
În condiţiile trecerii de la o transa inferioarã la o transa superioarã, taxele de autorizare achitate vor fi regularizate în raport cu producţia efectiv realizatã sau cu cantitatea de alcool importata.
Regularizarea se face în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei.
**) 1. Pentru fiecare nou sortiment de bãuturi alcoolice, produs sau importat ulterior obţinerii autorizaţiei iniţiale, se va solicita o noua autorizaţie cu achitarea taxei aferente.
2. Acelaşi principiu se va aplica şi pentru grupele de bãuturi alcoolice comercializate în sistem angro şi en detail.
***) Pentru mediul rural, la nivel de comuna taxa se reduce cu 50%, iar la nivel de sat apartinator, cu 75% .
****) Taxa de autorizare pentru cafea nu se mai percepe şi pentru unitãţile de alimentaţie publica care plãtesc taxa de autorizare pentru comercializarea bãuturilor alcoolice.




ANEXA 18




ROMÂNIA
MINISTERUL FINANŢELOR
Direcţia ............


AUTORIZAŢIE
Nr. ....... din ........

În baza prevederilor legale referitoare la regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, se autorizeaza Societatea Comercialã ..........., cu sediul în ............., înregistratã în registrul comerţului la nr. ........., codul fiscal ..........., pentru comercializarea urmãtoarelor produse: ..............
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................ .


Director general,
.......................
(semnatura şi ştampila)


Data emiterii .....................
Valabilã pana la data de ..........




---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016