Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 49 din 1 iunie 2005  privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 49 din 1 iunie 2005 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 517 din 17 iunie 2005
Având în vedere <>Hotãrârea Parlamentului nr. 25/2005 privind modificarea Listei Guvernului României, aprobatã prin <>Hotãrârea Parlamentului nr. 24/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 29 aprilie 2005, prin care a fost desfiinţatã funcţia de ministru delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control,
datã fiind necesitatea eficientizãrii activitãţii structurilor implicate direct în procesul de respectare a angajamentelor asumate de România prin negocierile de aderare la Uniunea Europeanã,
ţinând seama de necesitatea existenţei unui mecanism de control administrativ la nivelul administraţiei publice centrale,
având în vedere necesitatea consolidãrii cadrului legal privind lupta antifraudã pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene,
în vederea stabilirii mãsurilor corespunzãtoare care sã permitã desfãşurarea în cel mai scurt timp a activitãţilor şi structurilor din cadrul aparatului de lucru al ministrului delegat pentru controlul implementãrii programelor cu finanţare internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii acquis-ului comunitar,
în considerarea faptului cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
(1) Cancelaria Primului-Ministru preia bugetul, patrimoniul, numãrul de posturi şi personalul Autoritãţii Naţionale de Control, care se desfiinţeazã.
(2) În cadrul Cancelariei Primului-Ministru se înfiinţeazã Autoritatea de control a Guvernului, structurã fãrã personalitate juridicã.
ART. 2
În subordinea ministrului delegat pentru controlul implementãrii programelor cu finanţare internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii acquis-ului comunitar din cadrul Cancelariei Primului-Ministru se organizeazã şi funcţioneazã:
a) Autoritatea de control a Guvernului, structurã fãrã personalitate juridicã;
b) Departamentul pentru lupta antifraudã, structurã fãrã personalitate juridicã;
c) Departamentul de implementare programe şi ajustare structuralã, structurã fãrã personalitate juridicã.
ART. 3
(1) Autoritatea de control a Guvernului, denumitã în continuare Autoritatea, exercitã controlul administrativ intern privind respectarea prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în ministere, în celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi la regiile autonome, companiile şi societãţile naţionale sau la societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat.
(2) Autoritatea verificã aplicarea acquis-ului comunitar, eficienţa şi transparenţa activitãţii administraţiei publice locale.
(3) De asemenea, Autoritatea va îndeplini şi urmãtoarele atribuţii:
a) exercitã controlul asupra activitãţii autoritãţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, dispus de primul-ministru;
b) urmãreşte implementarea politicilor şi strategiilor în domeniul controlului;
c) iniţiazã şi avizeazã proiecte de acte normative în domeniul controlului;
d) face propuneri de reglementare şi armonizare a cadrului legislativ privind controlul specific al entitãţilor cu atribuţii de control aflate în coordonarea sa, potrivit reglementãrilor Uniunii Europene;
e) urmãreşte şi evalueazã periodic rezultatele obţinute din valorificarea actelor de control ale entitãţilor cu atribuţii de control, în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice;
f) supravegheazã respectarea Ghidului controlului şi a Codului de conduitã în vederea implementãrii mãsurilor de responsabilizare a personalului cu atribuţii de control;
g) promoveazã politica de dialog social pe probleme specifice activitãţii de control;
h) verificã sesizãrile primite direct de la primul-ministru şi de la Administraţia Prezidenţialã;
i) propune mãsuri de corectare a disfuncţionalitãţilor sesizate în activitatea de control, pe care le înainteazã primului-ministru sau, dupã caz, ministerelor de resort;
j) îndeplineşte oricare alte atribuţii stabilite de actele normative în vigoare.
(4) În realizarea atribuţiilor de control, instituţiile, autoritãţile publice şi operatorii economici menţionaţi la alin. (1) au obligaţia sã punã la dispoziţia reprezentanţilor Autoritãţii documentele şi informaţiile solicitate.
(5) Autoritatea preia toate reprezentãrile şi competenţele Autoritãţii Naţionale de Control în instituţiile sau în organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, aşa cum sunt prevãzute în actele normative în vigoare.
(6) Autoritatea va continua acţiunile Autoritãţii Naţionale de Control aflate în curs de desfãşurare, pânã la finalizarea şi valorificarea lor.
ART. 4
(1) Pentru realizarea atribuţiilor sale, personalul Autoritãţii efectueazã controale directe, întocmind rapoarte de control, procese-verbale, informãri, sinteze, dupã caz.
(2) Actele întocmite potrivit alin. (1) şi avizate de ministrul delegat pentru controlul implementãrii programelor cu finanţare internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii aquis-ului comunitar sunt prezentate primului-ministru, însoţite de propuneri.
(3) Propunerile aprobate de primul-ministru se transmit instituţiilor vizate, care, în termen de 30 de zile, au obligaţia de a comunica Autoritãţii mãsurile luate.
ART. 5
(1) Autoritatea este condusã de un demnitar cu rang de secretar de stat, şeful Autoritãţii.
(2) Numãrul maxim de posturi al Autoritãţii este de 60, exclusiv demnitarul.
ART. 6
(1) Ministrul delegat pentru controlul implementãrii programelor cu finanţare internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii acquis-ului comunitar este garantul respectãrii obligaţiilor asumate de România privind lupta antifraudã şi protejarea efectivã şi echivalentã a intereselor financiare ale Uniunii Europene.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, potrivit legii, Departamentul pentru lupta antifraudã, denumit în continuare Departamentul, acţioneazã pe bazã de autonomie funcţionalã şi decizionalã, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor asumate de România, fiind condus de un demnitar cu funcţie de secretar de stat, şeful Departamentului.
(3) Secretarul de stat, şeful Departamentului, nu va solicita şi nu va primi instrucţiuni de la nici o autoritate, instituţie sau persoanã în realizarea atribuţiilor sale referitoare la declanşarea şi desfãşurarea controalelor ori la întocmirea actelor de control.
ART. 7
În calitate de instituţie de contact cu Oficiul European de Luptã Antifraudã, Departamentul are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã coordonarea luptei antifraudã şi protejarea efectivã şi echivalentã a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
b) efectueazã controlul obţinerii, derulãrii sau utilizãrii fondurilor provenite din programele de asistenţã ale Uniunii Europene, având calitatea de organ de constatare, în sensul art. 214 din Codul de procedurã penalã, în privinţa posibilelor nereguli şi/sau fraude ce afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene în România, astfel cum sunt definite în <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
c) asigurã şi faciliteazã cooperarea dintre instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, precum şi între acestea şi Oficiul European de Luptã Antifraudã şi statele membre ale Uniunii Europene;
d) iniţiazã şi avizeazã proiecte de acte normative privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România în vederea armonizãrii legislative în domeniu;
e) culege, analizeazã şi prelucreazã datele în scopul realizãrii analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
f) elaboreazã şi coordoneazã programe de perfecţionare, stagii de pregãtire şi instruire în domeniul luptei antifraudã;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative sau prin decizii ale primului-ministru.
ART. 8
Departamentul primeşte sesizãrile Oficiului European de Luptã Antifraudã sau din alte surse ori se sesizeazã din oficiu cu privire la posibile nereguli ce afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene, efectueazã controalele corespunzãtoare şi pune la dispoziţia Oficiului European de Luptã Antifraudã actul de control cuprinzând aspectele constatate, precum şi toate datele şi informaţiile cerute.
ART. 9
Actele de control sunt aprobate de cãtre secretarul de stat, şeful Departamentului.
ART. 10
(1) În exercitarea atribuţiilor de control, Departamentul va proceda la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea de declaraţii, va solicita documentele şi informaţiile necesare.
(2) În vederea efectuãrii eficiente şi cu celeritate a controalelor, toate instituţiile şi autoritãţile publice implicate, precum şi operatorii economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, sunt obligaţi sã permitã reprezentanţilor Departamentului accesul necondiţionat în sedii, pe terenuri, în mijloace de transport sau în alte spaţii folosite în scopuri economice.
(3) Pe parcursul desfãşurãrii controalelor Departamentul solicitã tuturor instituţiilor şi autoritãţilor publice implicate, precum şi operatorilor economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de control. Dacã din diverse motive acestea nu pot fi furnizate imediat, persoanele juridice amintite au obligaţia sã rãspundã corespunzãtor şi complet în cel mult 10 zile de la data solicitãrii.
(4) Pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiei prevãzute la alin. (3), toate instituţiile şi autoritãţile publice implicate, precum şi operatorii economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, care deruleazã sau beneficiazã de fonduri comunitare vor desemna una sau mai multe persoane de contact. Acestea vor beneficia de pregãtire specificã şi dotare tehnicã pentru îndeplinirea corespunzãtoare şi operativã a solicitãrilor Departamentului.
(5) În baza împuternicirii de control, reprezentanţii Departamentului pot proceda la luarea de declaraţii de la beneficiar sau reprezentantul acestuia, precum şi de la martorii ce pot furniza date cu privire la sãvârşirea unor nereguli sau fraude.
(6) La cererea Departamentului, organele de control financiar-fiscal, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei publice sunt obligaţi sã acorde sprijin echipei de control în exercitarea atribuţiilor ce îi revin.
ART. 11
(1) În cazul constatãrii unor elemente de naturã infracţionalã în gestionarea fondurilor comunitare, dupã efectuarea tuturor operaţiunilor necesare, actul de control este transmis parchetului competent din punct de vedere material sã efectueze urmãrirea penalã, în vederea luãrii de îndatã a mãsurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru tragerea la rãspundere penalã a persoanelor vinovate.
(2) În scopul îndeplinirii atribuţiei prevãzute la art. 7 lit. e), toate autoritãţile cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare nerambursabile, în controlul utilizãrii corespunzãtoare a fondurilor comunitare, în prevenirea combaterii neregulilor şi fraudelor, precum şi cele cu competenţe în efectuarea urmãririi penale şi sancţionarea celor vinovaţi şi în recuperarea prejudiciilor au obligaţia de a transmite cãtre Departament, în termen de 15 zile, datele şi informaţiile solicitate.
ART. 12
Departamentul poate beneficia din partea Uniunii Europene de asistenţã şi dotare tehnicã, precum şi de programe de pregãtire specificã a personalului.
ART. 13
La solicitarea Oficiului European de Luptã Antifraudã reprezentanţii acestuia pot participa direct la controalele efectuate de Departament. Reprezentanţii Oficiului European de Luptã Antifraudã au acces la toate datele şi informaţiile care au stat la baza întocmirii actului de control, în condiţiile legii.
ART. 14
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã în structura bugetului de stat şi în bugetele autoritãţilor şi instituţiilor publice care fac obiectul prevederilor acesteia, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi cuprind prevederile bugetare, execuţia bugetarã pânã la data preluãrii, personalul preluat, patrimoniul aferent, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din acestea.
ART. 15
În cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirile "Autoritatea Naţionalã de Control" şi "Departamentul de Inspecţie al Primului-Ministru şi Urmãrire a Utilizãrii Transparente a Fondurilor Comunitare" se înlocuiesc cu denumirile "Autoritatea de control a Guvernului", respectiv "Departamentul pentru lupta antifraudã".
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã urmãtoarele prevederi:
a) <>art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 194/2004 , cu modificãrile ulterioare;
b) alin. (3) lit. a)-e) şi alin. (4) al <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 745/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Control, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 496 din 9 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.348/2004 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului de Inspecţie al Primului-Ministru şi Urmãrire a Utilizãrii Transparente a Fondurilor Comunitare drept instituţie de contact cu Oficiul European de Luptã Antifraudã (OLAF), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 811 din 2 septembrie 2004.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul delegat pentru controlul
implementãrii programelor cu finanţare
internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii
acquis-ului comunitar,
Cristian David

Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu

Ministrul integrãrii europene,
Ene Dinga

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 1 iunie 2005.
Nr. 49.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016