Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 48 din 2 iunie 2010  pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul sanatatii in vederea descentralizarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 48 din 2 iunie 2010 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul sanatatii in vederea descentralizarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 384 din 10 iunie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 48 din 2 iunie 2010
pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul sãnãtãţii în vederea descentralizãrii
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 384 din 10 iunie 2010


Având în vedere necesitatea eficientizãrii serviciilor de asistenţã medicalã, prin implicarea autoritãţilor administraţiei publice locale şi implicit a reprezentanţilor colectivitãţilor locale în conducerea şi coordonarea spitalelor publice, precum şi necesitatea adoptãrii urgente a unui cadru juridic pentru responsabilizarea acestora,
ţinând cont cã procesul de descentralizare vizeazã mãsuri urgente care urmeazã a fi întreprinse pe termen scurt prin constituirea unor structuri flexibile capabile sã surprindã îndeaproape şi cu promptitudine nevoile reale de sãnãtate ale populaţiei din comunitãţi,
având în vedere necesitatea accelerãrii procesului de reformã în domeniul sanitar, precum şi urgenţa finalizãrii procesului de descentralizare prin transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sãnãtãţii cãtre autoritãţile administraţiei publice locale,
deoarece, în caz contrar, nu se pot asigura punerea în aplicare a Programului de guvernare acceptat de Parlament şi îndeplinirea obligaţiei statului de garantare a dreptului constituţional al cetãţenilor la ocrotirea sãnãtãţii, prin certificarea calitãţii serviciilor de sãnãtate, precum şi a faptului cã spitalele funcţioneazã la standarde naţionale şi europene,
ţinând cont de urgenţa stabilirii unor mãsuri economico-financiare la nivelul spitalelor din cauza recesiunii economice severe care pune în pericol stabilitatea economicã a României şi pentru asigurarea respectãrii angajamentelor asumate de Guvernul României cu ocazia negocierilor acordurilor de împrumut cu organismele financiare în ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetului general consolidat pentru anul 2010,
întrucât neadoptarea de mãsuri imediate, prin ordonanţã de urgenţã, ar conduce la reale dificultãţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimã a întregii activitãţi de conducere a spitalelor, precum şi în asigurarea efectivã a accesului egal al cetãţenilor la îngrijirile sanitare de bazã şi creşterea calitãţii vieţii,
în considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul general public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prevederilor prezentei legi, prin ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii se înţelege autoritãţile şi instituţiile care au în subordine unitãţi sanitare, altele decât Ministerul Sãnãtãţii, respectiv Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Academia Românã şi autoritãţile administraţiei publice locale."
2. La articolul 13, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare în domeniile sãnãtãţii publice sunt unitãţi cu personalitate juridicã şi funcţioneazã, potrivit legii, în coordonarea Ministerului Sãnãtãţii."
3. La articolul 17 alineatul (2), litera (o) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"o) în domeniul programelor naţionale de sãnãtate, direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti au atribuţii privind implementarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea acestora la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, iar pentru realizarea atribuţiilor lor în acest domeniu pot încheia contracte pentru derularea programelor naţionale de sãnãtate cu unitãţi sanitare publice şi private, instituţii publice, furnizori de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale autorizaţi şi evaluaţi, aflaţi în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, alte instituţii şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, precum şi cu autoritãţile administraţiei publice locale pentru structurile al cãror management a fost preluat de cãtre acestea, în condiţiile prevãzute în Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate."
4. La articolul 17, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Sumele necesare pentru derularea contractelor prevãzute la alin. (2) lit. o) se suportã din fondurile alocate programelor naţionale de sãnãtate."
5. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti colaboreazã cu autoritãţile administraţiei publice locale pentru asigurarea asistenţei medicale.
(2) Direcţiile de sãnãtate publicã încheie contracte cu autoritãţile administraţiei publice locale pentru asigurarea cheltuielilor de personal aferente medicilor, medicilor dentişti, asistenţilor medicali şi a cheltuielilor pentru baremul de dotare cu medicamente şi materiale sanitare din cabinetele de medicinã generalã şi dentarã din unitãţile de învãţãmânt.
(3) Sumele necesare pentru derularea contractelor prevãzute la alin. (2) se asigurã din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii.
(4) Spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale încheie contracte cu direcţiile de sãnãtate publicã în condiţiile prevãzute la art. 190^1 şi art. 190^2."
6. La articolul 49, dupã alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru realizarea atribuţiilor şi activitãţilor prevãzute în cadrul programelor naţionale de sãnãtate, unitãţile de specialitate prevãzute la alin. (2) pot încheia contracte/convenţii civile cu medici, asistenţi medicali şi alte categorii de personal, dupã caz, precum şi cu persoane juridice, potrivit dispoziţiilor Codului civil şi în condiţiile stabilite prin Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(5) Contractele/convenţiile civile încheiate în condiţiile alin. (4) de cãtre unitãţile de specialitate stabilite la alin. (2) prevãd acţiuni multianuale, sunt de naturã civilã şi se încheie pentru toatã perioada de derulare a programelor naţionale de sãnãtate.
(6) Sumele necesare pentru derularea contractelor prevãzute la alin. (4) sunt cuprinse în fondurile alocate programelor naţionale de sãnãtate."
7. Dupã articolul 49 se introduce un nou articol, articolul 49^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 49^1. - (1) Unitãţile sanitare cu paturi din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale pot derula programe naţionale de sãnãtate finanţate din urmãtoarele surse:
a) bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, în baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) bugetul Ministerului Sãnãtãţii, din sumele alocate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii direcţiilor de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, în baza contractelor încheiate cu acestea, în condiţiile stabilite prin Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(2) Unitãţile sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie pot derula programe naţionale de sãnãtate finanţate din sursele prevãzute la alin. (1) lit. a). Programele naţionale de sãnãtate finanţate din sursele prevãzute la alin. (1) lit. b) pot fi derulate cu condiţia îndeplinirii criteriilor de selecţie, aprobate în condiţiile prezentei legi."
8. La articolul 93, alineatele (1) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Finanţarea acordãrii asistenţei medicale publice de urgenţã se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii, bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi prin bugetele altor ministere şi instituţii cu reţea sanitarã proprie, din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, din bugetul autoritãţilor publice locale, precum şi din alte surse prevãzute prin lege, inclusiv donaţii şi sponsorizãri.
.........................................................................
(5) Unitãţile şi compartimentele de primire a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţã sunt finanţate din bugetul de stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sãnãtãţii, din bugetul de stat prin bugetele ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie cu sumele aferente cheltuielilor de personal, cheltuielilor cu medicamentele, reactivi şi materiale sanitare, cheltuielilor ocazionate de investigaţiile paraclinice pentru cazurile rezolvate în aceste structuri, fãrã a fi necesarã internarea lor în unitatea sanitarã din care face parte respectivul UPU sau CPU, şi cheltuielilor aferente altor bunuri şi servicii pentru întreţinerea şi funcţionarea acestor structuri."
9. La articolul 93, dupã alineatul (5^2) se introduc douã noi alineate, alineatele (5^3) şi (5^4), cu urmãtorul cuprins:
"(5^3) Unitãţile şi compartimentele de primire a urgenţelor din cadrul spitalelor cu structuri de urgenţã aprobate potrivit dispoziţiilor legale, alte decât cele prevãzute la alin. (5), precum şi activitãţile desfãşurate în camera de gardã, sunt finanţate din bugetul FNUASS şi sunt cuprinse în structura tarifului pe caz rezolvat.
(5^4) Unitãţile şi compartimentele de primire a urgenţelor prevãzute la alin. (5^3) pot fi finanţate în condiţiile prevãzute la alin. (5) dacã în urma evaluãrii, efectuatã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Comisia de specialitate a Ministerului Sãnãtãţii, se constatã cã acestea îndeplinesc condiţiile de organizare şi dotare prevãzute de legislaţia în domeniu."
10. La articolul 93, alineatul (6) se abrogã.
11. La articolul 170, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Cheltuielile efectuate de unitãţile spitaliceşti, în cazurile prevãzute la alin. (2), se ramburseazã de la bugetul de stat, prin bugetele ministerelor, ale instituţiilor în reţeaua cãrora funcţioneazã, precum şi prin bugetul unitãţii administrativteritoriale, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, în termen de maximum 30 de zile de la data încetãrii cauzei care le-a generat."
12. La articolul 171, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) În funcţie de competenţe, spitalele pot fi clasificate pe categorii. Criteriile în funcţie de care se face clasificarea se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
13. Articolul 174 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 174. - (1) Spitalele publice din reţeaua proprie a Ministerului Sãnãtãţii se înfiinţeazã şi, respectiv, se desfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de Ministerul Sãnãtãţii.
(2) Spitalele din reţeaua sanitarã proprie a ministerelor şi instituţiilor publice, altele decât cele ale Ministerului Sãnãtãţii şi ale autoritãţilor administraţiei publice locale se înfiinţeazã şi, respectiv, se desfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de ministerul sau instituţia publicã respectivã, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
(3) Spitalele din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale se înfiinţeazã şi, respectiv, se desfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de instituţia prefectului sau consiliul judeţean, în condiţiile legii, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
(4) Structura organizatoricã, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice din reţeaua proprie a Ministerului Sãnãtãţii se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii, la propunerea managerului spitalului, prin serviciile deconcentrate ale Ministerului Sãnãtãţii, dupã caz, în funcţie de subordonare sau la iniţiativa Ministerului Sãnãtãţii şi/sau a serviciilor deconcentrate ale acestuia.
(5) Structura organizatoricã, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice din reţeaua proprie a altor ministere şi instituţii publice cu reţea sanitarã proprie se aprobã prin ordin al ministrului, respectiv prin act administrativ al conducãtorului instituţiei, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
(6) Spitalele private se înfiinţeazã sau se desfiinţeazã cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, în condiţiile legii. Structura organizatoricã, reorganizarea, restructurarea şi schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele private se fac cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, în condiţiile legii.
(7) Secţia privatã se poate organiza în structura oricãrui spital public. Condiţiile de înfiinţare, organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(8) Se asimileazã spitalelor private şi unitãţile sanitare private înfiinţate în cadrul unor organizaţii nonguvernamentale sau al unor societãţi comerciale, care acordã servicii medicale spitaliceşti."
14. La articolul 178, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Managerul, persoanã fizicã sau juridicã, încheie contract de management cu Ministerul Sãnãtãţii, ministerele sau instituţiile cu reţea sanitarã proprie, reprezentate de ministrul sãnãtãţii, conducãtorul ministerului sau instituţiei, dupã caz, pe o perioadã de maximum 3 ani. Contractul de management poate înceta înainte de termen în urma evaluãrii anuale sau ori de câte ori este nevoie, efectuatã pe baza criteriilor de performanţã generale stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii, precum şi pe baza criteriilor specifice stabilite şi aprobate prin act administrativ al conducãtorilor ministerelor sau instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz. La încetarea mandatului, contractul de management poate fi prelungit pe o perioadã de 3 luni, de maximum douã ori, perioadã în care se organizeazã concursul de ocupare a postului, respectiv licitaţie publicã, dupã caz. Ministrul sãnãtãţii, ministrul de resort sau primarul unitãţii administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau preşedintele consiliului judeţean, dupã caz, numesc prin act administrativ un manager interimar pânã la ocuparea prin concurs a postului de manager, respectiv organizarea licitaţiei publice, dupã caz."
15. La articolul 178, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Atribuţiile managerului interimar se stabilesc şi se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
16. La articolul 178, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Modelul-cadru al contractului de management, în cuprinsul cãruia sunt prevãzuţi şi indicatorii de performanţã a activitãţii, se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu consultarea ministerelor, a instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, precum şi a structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale. Valorile optime ale indicatorilor de performanţã ai activitãţii spitalului se stabilesc şi se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii. Contractul de management va avea la bazã un buget global negociat, a cãrui execuţie va fi evaluatã anual."
17. La articolul 179, alineatele (1), (2) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 179. - (1) Consiliul de administraţie organizeazã concurs sau licitaţie publicã, dupã caz, pentru selecţionarea managerului, respectiv a unei persoane juridice care sã asigure managementul unitãţii sanitare, potrivit normelor aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii, sau, dupã caz, prin ordin al ministrului din ministerele cu reţea sanitarã proprie şi respectiv prin act administrativ al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz.
(2) Managerul este numit prin ordin al ministrului sãnãtãţii, al ministrului transporturilor şi infrastructurii sau, dupã caz, prin act administrativ al conducãtorului instituţiei, al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz.
.......................................................................
(5) Pânã la ocuparea prin concurs a funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director, conducerea interimarã a spitalelor publice din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii se numeşte prin ordin al ministrului sãnãtãţii, iar pentru ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie, respectiv pentru autoritãţile administraţiei publice locale prin act administrativ al ministrului de resort, al conducãtorului instituţiei respective sau prin act administrativ al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz."
18. La articolul 179, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Managerul interimar şi ceilalţi membrii ai comitetului director interimar se numesc în condiţiile prevãzute la alin. (5) pe o perioadã de maximum 6 luni."
19. La articolul 180, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Dacã managerul selectat prin concurs ori reprezentantul desemnat al persoanei juridice selectate în urma licitaţiei publice se aflã în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese, acesta este obligat sã înlãture motivele de incompatibilitate ori de conflict de interese în termen de 30 de zile de la apariţia acestora. În caz contrar, contractul de management este reziliat de plin drept. Ministerul Sãnãtãţii sau, dupã caz, ministerul, instituţia publicã sau primarul unitãţii administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau preşedintele consiliului judeţean, dupã caz, semnatare ale contractului de management, vor putea cere persoanelor în cauzã despãgubiri, conform clauzelor contractului de management."
20. La articolul 182 alineatul (1), literele d) şi e) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"d) propune structura organizatoricã, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unitãţii, în vederea aprobãrii de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie sau, dupã caz, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, în condiţiile prevãzute la art. 174;
e) numeşte şi revocã, în condiţiile legii, membrii comitetului director."
21. La articolul 182, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Managerul negociazã şi încheie contractele de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate, precum şi cu direcţia de sãnãtate publicã pentru derularea programelor naţionale de sãnãtate şi pentru asigurarea cheltuielilor prevãzute la art. 190^1."
22. Articolul 183 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 183. - (1) În cadrul spitalelor publice se organizeazã şi funcţioneazã un comitet director, format din managerul spitalului, directorul medical, directorul financiar-contabil, iar pentru spitalele cu peste 400 de paturi un director de îngrijiri.
(2) Ocuparea funcţiilor specifice comitetului director se face prin concurs organizat de managerul spitalului.
(3) Atribuţiile comitetului director interimar sunt stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(4) În spitalele clinice, directorul medical poate fi un cadru didactic universitar medical.
(5) Membrii comitetului director care au ocupat postul prin concurs, potrivit alin. (2), vor încheia cu managerul spitalului public un contract de administrare pe o perioadã de maximum 3 ani, în cuprinsul cãruia sunt prevãzuţi indicatorii de performanţã asumaţi. Contractul de administrare poate fi prelungit la încetarea mandatului pe o perioadã de 3 luni, de maximum douã ori, perioadã în care se organizeazã concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de administrare poate înceta înainte de termen în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevãzute în acesta.
(6) Contractul individual de muncã sau al persoanelor angajate în unitãţile sanitare publice care ocupã funcţii de conducere specifice comitetului director se suspendã de drept pe perioada exercitãrii mandatului.
(7) Pe perioada executãrii contractului de administrare, membrii comitetului director beneficiazã de un salariu de bazã şi de alte drepturi salariale stabilite potrivit prevederilor legale în vigoare, asupra cãrora se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale de stat, precum şi contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate, în cotele prevãzute de lege. Perioada respectivã constituie stagiu de cotizare şi se ia în considerare la stabilirea şi calculul drepturilor prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(8) Modelul contractului de administrare se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii pentru unitãţile sanitare din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii şi din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale, cu consultarea structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, iar pentru celelalte ministere sau instituţii cu reţea sanitarã proprie prin act administrativ al conducãtorului acestora.
(9) Dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. b)-d) referitoare la incompatibilitãţi şi ale art. 180 alin. (2) referitoare la conflictul de interese se aplicã şi persoanelor care ocupã funcţii specifice comitetului director."
23. Articolul 183^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 183^2. - (1) Managerul are obligaţia sã respecte mãsurile dispuse de cãtre conducãtorul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie sau primarul unitãţii administrativteritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau preşedintele consiliului judeţean, dupã caz, în situaţia în care se constatã disfuncţionalitãţi în activitatea spitalului public."
(2) În exercitarea funcţiei de autoritate centralã în domeniul sãnãtãţii publice, Ministerul Sãnãtãţii, prin comisii de evaluare, poate sã verifice, sã controleze şi sã sancţioneze, potrivit legii, activitatea tuturor spitalelor."
24. La articolul 183^3, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale, contractul de management înceteazã în condiţiile legii la propunerea consiliului de administraţie, în cazul în care acesta constatã existenţa uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (1)."
25. La articolul 184, alineatele (4), (6) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) La numirea în funcţie, şefii de secţie, de laborator şi de serviciu medical vor încheia cu spitalul public, reprezentat de managerul acestuia, un contract de administrare cu o duratã de 3 ani, în cuprinsul cãruia sunt prevãzuţi indicatorii de performanţã asumaţi. Contractul de administrare poate fi prelungit sau, dupã caz, în situaţia neîndeplinirii indicatorilor de performanţã asumaţi poate înceta înainte de termen. Dacã şeful de secţie, de laborator sau de serviciu medical selectat prin concurs se aflã în stare de incompatibilitate sau conflict de interese, acesta este obligat sã le înlãture în termen de maximum 30 de zile de la apariţia acestora. În caz contrar, contractul de administrare este reziliat de plin drept.
.........................................................................
(6) În secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale clinice funcţia de şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu medical se ocupã de cadrul didactic recomandat de senatul instituţiei de învãţãmânt medical superior în cauzã, cu avizul managerului spitalului şi cu aprobarea Ministerului Sãnãtãţii sau, dupã caz, a autoritãţilor administraţiei publice locale.
(7) În cazul în care contractul de administrare, prevãzut la alin. (4), nu se semneazã în termen de 7 zile de la data stabilitã de manager pentru încheierea acestuia, se va constitui o comisie de mediere numitã prin decizie a consiliului de administraţie. În situaţia în care conflictul nu se soluţioneazã într-un nou termen de 7 zile, postul va fi scos la concurs, în condiţiile legii."
26. La articolul 184, dupã alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (8^1), cu urmãtorul cuprins:
"(8^1) În cazul spitalelor publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale, condiţiile de participare la concursul prevãzut la alin. (8) se stabilesc prin act administrativ al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz."
27. La articolul 184, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu urmãtorul cuprins:
"(9^1) Prevederile alin. (9) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul spitalelor publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale."
28. La articolul 185, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 185. - (1) În cadrul spitalelor publice funcţioneazã un consiliu etic şi un consiliu medical. Directorul medical este preşedintele consiliului medical.
(2) Componenţa şi atribuţiile consiliului etic se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
29. La articolul 185 alineatul (4), literele c) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) înainteazã comitetului director propuneri privind utilizarea fondului de dezvoltare al spitalului;
d) propune comitetului director mãsuri pentru dezvoltarea şi îmbunãtãţirea activitãţii spitalului în concordanţã cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi conform ghidurilor şi protocoalelor de practicã medicalã;".
30. La articolul 185 alineatul (4), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
31. Articolul 186 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 186. - (1) În cadrul spitalului public funcţioneazã un consiliu de administraţie format din 5-8 membri, care are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, de organizare şi funcţionare a spitalului.
(2) Membrii consiliului de administraţie pentru spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale sunt:
a) 2 reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii sau ai direcţiilor de sãnãtate publicã judeţene sau a municipiului Bucureşti, iar în cazul spitalelor clinice un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii sau al direcţiilor de sãnãtate publicã judeţene sau a municipiului Bucureşti;
b) 2 reprezentanţi numiţi de consiliul judeţean ori consiliul local, dupã caz, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, din care unul sã fie economist;
c) un reprezentant numit de primar sau de preşedintele consiliului judeţean, dupã caz;
d) un reprezentant al universitãţii sau facultãţii de medicinã, pentru spitalele clinice;
e) un reprezentant al structurii teritoriale a Colegiului Medicilor din România, cu statut de invitat;
f) un reprezentant al structurii teritoriale a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, cu statut de invitat.
(3) Pentru spitalele publice din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii şi a ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, cu excepţia celor prevãzute la alin. (2), membrii consiliului de administraţie sunt:
a) 3 reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii sau ai direcţiilor de sãnãtate publicã judeţene sau a municipiului Bucureşti ori, dupã caz, 3 reprezentanţi ai ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie pentru spitalele aflate în subordinea acestora;
b) un reprezentant numit de consiliul judeţean ori consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
c) un reprezentant al universitãţii sau facultãţii de medicinã, pentru spitalele clinice;
d) un reprezentant al structurii teritoriale a Colegiului Medicilor din România, cu statut de invitat;
e) un reprezentant al structurii teritoriale a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, cu statut de invitat.
(4) Instituţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) sunt obligate sã îşi numeascã şi membrii supleanţi în consiliul de administraţie.
(5) Managerul participã la şedinţele consiliului de administraţie fãrã drept de vot.
(6) Reprezentantul nominalizat de sindicatul legal constituit în unitate, afiliat federaţiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã sanitarã, participã ca invitat permanent la şedinţele consiliului de administraţie.
(7) Membrii consiliului de administraţie al spitalului public se numesc prin act administrativ de cãtre instituţiile prevãzute la alin. (2) şi (3).
(8) Şedinţele consiliului de administraţie sunt conduse de un preşedinte de şedinţã, ales cu majoritate simplã din numãrul total al membrilor, pentru o perioadã de 6 luni.
(9) Atribuţiile principale ale consiliului de administraţie sunt urmãtoarele:
a) avizeazã bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare trimestriale şi anuale;
b) organizeazã concurs pentru ocuparea funcţiei de manager în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, al ministrului de resort sau, dupã caz, prin act administrativ al primarului unitãţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz;
c) aprobã mãsurile pentru dezvoltarea activitãţii spitalului în concordanţã cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei;
d) avizeazã programul anual al achiziţiilor publice întocmit în condiţiile legii;
e) analizeazã modul de îndeplinire a obligaţiilor de cãtre membrii comitetului director şi activitatea managerului şi dispune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
f) propune revocarea din funcţie a managerului şi a celorlalţi membri ai comitetului director în cazul în care constatã existenţa situaţiilor prevãzute la art. 180 alin. (1) şi la art. 183^3 alin. (1).
(10) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de cãtre ori este nevoie, la solicitarea majoritãţii membrilor sãi, a preşedintelui de şedinţã sau a managerului, şi ia decizii cu majoritatea simplã a membrilor prezenţi.
(11) Membrii consiliului de administraţie al spitalului public pot beneficia de o indemnizaţie lunarã de maximum 1% din salariul managerului.
(12) Dispoziţiile art. 180 alin. (2) referitoare la conflictul de interese se aplicã şi membrilor consiliului de administraţie.
(13) În cazul autoritãţilor administraţiei publice locale care realizeazã managementul asistenţei medicale la cel puţin 3 spitale, reprezentanţii prevãzuţi la alin. (2) lit. b) sunt numiţi din rândul structurii prevãzute la <>art. 18 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sãnãtãţii cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
32. Dupã articolul 187 se introduce un nou articol, articolul 187^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 187^1. - Prevederile art. 187 se aplicã în mod corespunzãtor spitalelor publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale."
33. Articolul 189 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 189. - (1) Contractul de furnizare de servicii medicale al spitalului public cu casa de asigurãri de sãnãtate se negociazã de cãtre manager cu conducerea casei de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile stabilite în contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) În cazul refuzului uneia dintre pãrţi de a semna contractul de furnizare de servicii medicale, se constituie o comisie de mediere formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii, respectiv ai ministerului de resort, precum şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, care, în termen de maximum 10 zile soluţioneazã divergenţele.
(3) În cazul spitalelor publice aparţinând autoritãţilor administraţiei publice locale, comisia de mediere prevãzutã la alin. (2) este formatã din reprezentanţi ai autoritãţilor administraţiei publice locale şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
(4) Spitalele publice pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate private, precum şi cu direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea derulãrii programelor naţionale de sãnãtate şi desfãşurãrii unor activitãţi specifice, în conformitate cu structura organizatoricã a acestora.
(5) În situaţia desfiinţãrii, în condiţiile art. 174, a unor unitãţi sanitare cu paturi, dupã încheierea de cãtre acestea a contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate, sumele contractate şi nedecontate ca servicii medicale efectuate urmeazã a fi alocate de casa de asigurãri de sãnãtate la celelalte unitãţi sanitare publice cu paturi din aria sa de competenţã."
34. Articolul 190 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 190. - (1) Spitalele publice din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii şi ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, cu excepţia spitalelor din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale, primesc, în completare, sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinaţiile pentru care au fost alocate, dupã cum urmeazã:
a) de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii sau al ministerelor ori instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie, precum şi prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, pentru spitalele clinice cu secţii universitare;
b) de la bugetul propriu al judeţului, pentru spitalele judeţene;
c) de la bugetele locale, pentru spitalele de interes judeţean sau local.
(2) Pentru spitalele prevãzute la alin. (1) se asigurã de la bugetul de stat:
a) desfãşurarea activitãţilor cuprinse în programele naţionale de sãnãtate;
b) dotarea cu echipamente medicale, în condiţiile legii;
c) investiţii legate de construirea de noi spitale, inclusiv pentru finalizarea celor aflate în execuţie;
d) expertizarea, transformarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte cazuri de forţã majorã;
e) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparaţii capitale;
f) activitãţi specifice ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie;
g) activitãţi didactice şi de cercetare fundamentalã;
h) finanţarea activitãţilor din cabinete de medicinã sportivã, cabinete de medicinã legalã, de planning familial, TBC, LSM, UPU, programe tip HIV/SIDA, programe pentru distrofici, drepturi de personal pentru rezidenţi;
i) asigurarea cheltuielilor prevãzute la art. 93 alin. (5) şi, dupã caz, alin. (5^1) pentru UPU şi CPU, cuprinse în structura organizatoricã a spitalelor de urgenţã aprobate în condiţiile legii.
(3) Finanţarea Spitalului Clinic Universitar de Urgenţã Elias se asigurã dupã cum urmeazã:
a) de la bugetul de stat, pentru situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. b), prin bugetul Academiei Române;
b) de la bugetul de stat, pentru activitãţile prevãzute la alin. (2) lit. a) prin contracte încheiate cu structurile teritoriale ale Ministerului Sãnãtãţii;
c) pentru activitatea didacticã şi de cercetare fundamentalã se alocã fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Academiei Române şi prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului;
d) pentru compartimentul de primire urgenţe se alocã sume de la bugetul de stat, prin bugetul Academiei Române.
(4) Pentru spitalele publice prevãzute la alin. (1), bugetele locale participã la finanţarea unor cheltuieli de administrare şi funcţionare, respectiv bunuri şi servicii, investiţii, reparaţii capitale, consolidare, extindere şi modernizare, dotãri cu echipamente medicale ale unitãţilor sanitare publice de interes judeţean sau local, în limita creditelor bugetare aprobate cu aceastã destinaţie în bugetele locale.
(5) Spitalele publice pot realiza venituri suplimentare din:
a) donaţii şi sponsorizãri;
b) legate;
c) asocieri investiţionale în domenii medicale ori de cercetare medicalã şi farmaceuticã;
d) închirierea unor spaţii medicale, echipamente sau aparaturã medicalã cãtre alţi furnizori de servicii medicale, în condiţiile legii;
e) contracte privind furnizarea de servicii medicale încheiate cu casele de asigurãri private sau cu operatori economici;
f) editarea şi difuzarea unor publicaţii cu caracter medical;
g) servicii medicale, hoteliere sau de altã naturã, furnizate la cererea unor terţi;
h) servicii de asistenţã medicalã la domiciliu, acordate la cererea pacienţilor sau, dupã caz, în baza unui contract de furnizare de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
i) contracte de cercetare;
j) alte surse, conform legii."
35. Dupã articolul 190 se introduc şapte noi articole, articolele 190^1-190^7, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 190^1. - Spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale încheie contracte cu direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru:
a) desfãşurarea activitãţilor prevãzute în programele naţionale de sãnãtate;
b) asigurarea drepturilor salariale ale personalului care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul cabinetelor medicale cuprinse în structura organizatoricã aprobatã în condiţiile legii: cabinete de medicinã sportivã, planning familial, HIV/SIDA, distrofici, TBC, LSM;
c) asigurarea drepturilor salariale ale personalului care desfãşoarã activitatea de cercetare ştiinţificã în condiţiile legii;
d) asigurarea cheltuielilor de natura bunurilor şi serviciilor necesare cabinetelor medicale de medicinã sportivã, cabinete TBC, cabinete LSM, cuprinse în structura organizatoricã a spitalului, aprobate în condiţiile legii;
e) asigurarea cheltuielilor prevãzute la art. 93 alin. (5) şi, dupã caz, alin. (5^1) pentru UPU şi CPU cuprinse în structura organizatoricã a spitalelor de urgenţã, aprobate în condiţiile legii;
f) asigurarea drepturilor salariale pentru rezidenţi în toatã perioada rezidenţiatului, anii I-VII.
Art. 190^2. - Spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale încheie contracte cu institutele de medicinã legalã din centrele medicale universitare la care sunt arondate pentru asigurarea drepturilor salariale ale personalului care îşi desfãşoarã activitatea în cabinetele de medicinã legalã din structura acestora, precum şi a cheltuielilor de natura bunurilor şi serviciilor necesare pentru funcţionarea acestor cabinete.
Art. 190^3. - (1) Sumele necesare pentru derularea contractelor prevãzute la art. 190^1 lit. b), c), d) şi f) şi la art. 190^2 se asigurã din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii.
(2) Sumele necesare pentru derularea contractelor prevãzute la art. 190^1 lit. a) şi e) se asigurã din fonduri de la bugetul de stat şi din venituri proprii, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii.
Art. 190^4. - Contractele încheiate în condiţiile art. 190^1 şi 190^2 înceteazã de drept la data constatãrii nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre spitalele din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale.
Art. 190^5. - (1) Spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale pot primi sume de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sãnãtãţii, care se alocã prin transfer cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, pentru:
a) finalizarea obiectivelor de investiţii noi, de investiţii în continuare, nominalizate în listele programului de investiţii, anexã la bugetul Ministerului Sãnãtãţii din legea bugetului de stat, aflate în derulare la nivelul spitalelor,
b) dotarea cu aparaturã medicalã, în condiţiile în care autoritãţile administraţiei publice locale participã la achiziţionarea acestora cu fonduri în cuantum de minimum 5% din valoarea acestora;
c) reparaţii capitale la spitale, în condiţiile în care autoritãţile administraţiei publice locale participã cu fonduri în cuantum de minimum 3% din valoarea acestora;
d) finanţarea obiectivelor de modernizare, transformare şi extindere a construcţiilor existente, precum şi expertizarea, proiectarea şi consolidarea clãdirilor în condiţiile în care autoritãţile administraţiei publice locale participã la achiziţionarea acestora cu fonduri în cuantum de minimum 5% din valoarea acestora.
(2) Sumele alocate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi din bugetul autoritãţilor administraţiei publice locale prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi d), criteriile de alocare, precum şi lista spitalelor publice beneficiare se aprobã anual prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în termen de 60 de zile de la data publicãrii legii bugetului de stat.
(3) Ordinul prevãzut la alin. (2) se aprobã ca urmare a propunerii fãcute de o comisie de analizã a solicitãrilor depuse la Ministerul Sãnãtãţii.
Art. 190^6. - Bugetele locale participã la finanţarea unor cheltuieli de administrare şi funcţionare, respectiv bunuri şi servicii, investiţii, reparaţii capitale, consolidare, extindere şi modernizare, dotãri cu echipamente medicale ale unitãţilor sanitare cu paturi transferate, în limita creditelor bugetare aprobate cu aceastã destinaţie în bugetele locale.
Art. 190^7. - Prevederile art. 190 alin. (5) se aplicã şi spitalelor publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale."
36. Articolul 191 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 191. - (1) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului public se elaboreazã de cãtre comitetul director pe baza propunerilor fundamentate ale conducãtorilor secţiilor şi compartimentelor din structura spitalului, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii, şi se publicã pe site-ul Ministerului Sãnãtãţii, pentru unitãţile subordonate, pe cel al autoritãţii de sãnãtate publicã sau pe site-urile ministerelor şi instituţiilor sanitare cu reţele sanitare proprii, dupã caz, în termen de 15 zile calendaristice de la aprobarea lui.
(2) Pentru spitalele publice din reţeaua ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin sau decizie a conducãtorilor acestora, dupã caz, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
(3) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului public se aprobã de ordonatorul de credite ierarhic superior, la propunerea managerului spitalului.
(4) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului public se repartizeazã pe secţiile şi compartimentele din structura spitalului. Sumele repartizate sunt cuprinse în contractul de administrare, încheiat în condiţiile legii.
(5) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pe secţii şi compartimente se monitorizeazã lunar de cãtre şefii secţiilor şi compartimentelor din structura spitalului, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(6) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raporteazã lunar, respectiv trimestrial, unitãţilor deconcentrate cu personalitate juridicã ale Ministerului Sãnãtãţii şi, respectiv, ministerului sau instituţiei cu reţea sanitarã proprie, în funcţie de subordonare, şi se publicã pe site-ul Ministerului Sãnãtãţii, pentru unitãţile subordonate, pe cel al autoritãţii de sãnãtate publicã sau pe site-urile ministerelor şi instituţiilor sanitare cu reţele sanitare proprii.
(7) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raporteazã lunar şi trimestrial şi consiliului local şi/sau judeţean, dupã caz, dacã beneficiazã de finanţare din bugetele locale.
(8) Direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv direcţiile medicale ori similare ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie analizeazã execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale şi le înainteazã Ministerului Sãnãtãţii, respectiv ministerului sau instituţiei cu reţea sanitarã proprie, dupã caz."
37. Articolul 196 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 196. - În situaţia în care spitalul public nu are angajat personal propriu sau personalul angajat este insuficient, pentru acordarea asistenţei medicale corespunzãtoare structurii organizatorice aprobate în condiţiile legii, poate încheia contracte de prestãri servicii pentru asigurarea acestora."
38. Articolul 197 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 197. - (1) Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum şi a celorlalte categorii de personal se stabileşte potrivit legii.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2011, cheltuielile aferente drepturilor de personal stabilite potrivit alin. (1) reprezintã maximum 70% din sumele decontate de casele de asigurãri de sãnãtate din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru serviciile medicale furnizate, precum şi din sumele asigurate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cu aceastã destinaţie."
39. La articolul 198, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 198. - (1) Spitalul public, indiferent de reţeaua în cadrul cãreia funcţioneazã, are obligaţia sã înregistreze, sã stocheze, sã prelucreze şi sã transmitã informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(2) Raportãrile se fac cãtre Ministerul Sãnãtãţii, serviciile publice deconcentrate cu personalitate juridicã ale Ministerului Sãnãtãţii, Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul Sãnãtãţii Bucureşti şi, dupã caz, cãtre ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie, pentru constituirea bazei de date, la nivel naţional, în vederea fundamentãrii deciziilor de politicã sanitarã, precum şi pentru raportarea datelor cãtre organismele internaţionale."
40. Dupã articolul 198 se introduce un nou articol, articolul 198^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 198^1. - Spitalul public, indiferent de reţeaua în cadrul cãreia funcţioneazã, are obligaţia sã se încadreze în Strategia naţionalã de raţionalizare a spitalelor, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului."
41. Articolul 200 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 200. - (1) Ministerul Sãnãtãţii analizeazã şi evalueazã periodic şi ori de câte ori este nevoie sau la sesizarea organelor abilitate ale statului activitatea unitãţilor sanitare publice cu paturi din reţeaua proprie, numind o comisie de evaluare pentru efectuarea acesteia.
(2) Pentru analiza şi evaluarea spitalelor publice din reţelele sanitare ale ministerelor şi instituţiilor, precum şi pentru spitalele publice din reţeaua autoritãţilor administraţiei publice locale, comisia prevãzutã la alin. (1) se constituie, dupã caz, prin ordin al ministrului, al conducãtorului instituţiei care are în subordine spitalul sau prin act administrativ al primarului localitãţii, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz.
(3) La propunerea comisiei prevãzute la alin. (1), dupã caz, conducerea spitalelor publice evaluate poate fi revocatã prin act administrativ al miniştrilor, al conducãtorului instituţiei cu reţea sanitarã proprie sau, dupã caz, al primarului localitãţii, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean.
(4) Analiza şi evaluarea activitãţii spitalelor publice prevãzute la alin. (1) şi (2) se realizeazã conform unei metodologii unitare aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
42. Articolul 202 se abrogã.
43. Articolul 204 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 204. - (1) Dacã în termen de un an de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare prevãzute la art. 176 alin. (1) spitalele nu solicitã acreditarea în condiţiile legii, acestea pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice.
(2) Dacã spitalele acreditate nu solicitã reacreditarea, în condiţiile legii, cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea valabilitãţii acreditãrii, pierd dreptul de a mai fi finanţate din fonduri publice."
44. La articolul 256, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Fondul de rezervã se constituie în anii în care bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate este excedentar, nu primeşte sume în completare de la bugetul de stat potrivit alin. (4) şi se constituie numai dupã acoperirea deficitelor din anii precedenţi ale bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate."
45. Articolul 362 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 362. - Veniturile prevãzute la art. 361 şi 363^1, gestionate de Ministerul Sãnãtãţii, sunt folosite pentru:
a) investiţii în infrastructurã şi dotãri la spitalele publice din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii şi reţeaua autoritãţii administraţiei publice locale în condiţiile stabilite la art. 190^5 alin. (1);
b) finanţarea programelor naţionale de sãnãtate derulate prin spitalele publice, potrivit dispoziţiilor art. 49^1 lit. b);
c) rezerva Ministerului Sãnãtãţii pentru situaţii speciale;
d) sume alocate prin transfer în bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru medicamente de care beneficiazã asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fãrã contribuţie personalã, pe bazã de prescripţie medicalã, în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
e) alte destinaţii prevãzute la art. 93 alin. (1^1), art. 93 alin. (5) şi art. 93 alin. (5^1)."
ART. II
În tot cuprinsul <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sintagma "consiliu consultativ" se înlocuieşte cu sintagma "consiliu de administraţie".
ART. III
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, ministrul sãnãtãţii, la propunerea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, va aproba, prin ordin, procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor.
ART. IV
(1) Ministerul Sãnãtãţii şi ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie vor lua mãsuri pentru înfiinţarea consiliilor de administraţie din cadrul spitalelor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
(2) Consiliile de administraţie, înfiinţate în conformitate cu prevederile alin. (1), sunt obligate ca în termen de 30 de zile de la înfiinţare sã organizeze concurs pentru ocuparea funcţiei de manager.
(3) Pânã la ocuparea prin concurs a funcţiei de manager, conducerea spitalelor se realizeazã de cãtre manageri interimari, potrivit prevederilor <>art. 178 din Legea nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În termen de 30 de zile de la numirea managerilor selectaţi prin concurs, aceştia sunt obligaţi sã organizeze concurs pentru ocuparea funcţiilor specifice comitetului director.
(5) Pânã la ocuparea prin concurs a funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director, conducerea interimarã a spitalelor publice din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii şi din reţeaua ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitarã proprie se asigurã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(6) Prevederile alin. (2)-(5) nu se aplicã funcţiilor de manager şi funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director, ocupate prin concurs sau licitaţie publicã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã. În aceste cazuri contractele de management, respectiv de administrare vor înceta în cazurile şi situaţiile prevãzute de lege.
ART. V
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sãnãtãţii cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 3 decembrie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) În vederea exercitãrii de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale a atribuţiilor şi competenţelor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) se vor asigura transferuri de la bugetul de stat cãtre bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii.
(2) Sumele care se asigurã prin transfer pentru exercitarea atribuţiilor şi competenţelor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) se aprobã anual, prin legea bugetului de stat, ca anexã la bugetul Ministerului Sãnãtãţii, repartizate pe judeţe şi municipiul Bucureşti. Repartizarea pe unitãţi administrativ-teritoriale în care funcţioneazã instituţiile respective se face de cãtre direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti sau de cãtre autoritãţile/instituţiile de sãnãtate publicã naţionale.
(3) În vederea exercitãrii de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale a atribuţiilor şi competenţelor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi d), sumele necesare se asigurã în baza unui contract încheiat de cãtre acestea cu direcţiile de sãnãtate publicã, în condiţiile legii.
(4) Ministerul Finanţelor Publice este abilitat sã introducã modificãrile corespunzãtoare în structura bugetului de stat şi a bugetului Ministerului Sãnãtãţii pe anul 2010."
2. La articolul 16, litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) alte unitãţi sanitare cu paturi, inclusiv cele de urgenţã prevãzute la art. 19."
3. La articolul 17, alineatul (5) se abrogã.
4. La articolul 17, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Dupã finalizarea fazelor-pilot, la propunerea Ministerului Sãnãtãţii, Guvernul aprobã prin hotãrâre menţinerea managementului asistenţei medicale acordate în unitãţile sanitare cu paturi la autoritãţile administraţiei publice locale şi, dupã caz, la Primãria Municipiului Bucureşti."
5. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Lista unitãţilor sanitare publice cu paturi pentru care se transferã managementul asistenţei medicale acordate în unitãţile sanitare cu paturi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sãnãtãţii, pânã la data de 1 iulie 2010."
6. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritãţile publice locale sunt responsabile de acoperirea cheltuielilor pentru bunuri şi servicii necesare întreţinerii şi funcţionãrii cabinetelor medicale din unitãţile de învãţãmânt preşcolar şi şcolar, precum şi pentru înfiinţarea de noi cabinete medicale în unitãţi de învãţãmânt cu personalitate juridicã, prin sume alocate de la bugetul local cu aceastã destinaţie.
(3) Pentru cabinetele medicale din unitãţile de învãţãmânt universitar, în ceea ce priveşte cheltuielile pentru bunuri şi servicii necesare întreţinerii şi funcţionãrii acestora, sumele sunt alocate de cãtre unitãţile de învãţãmânt de care aparţin."
7. La articolul 22, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 19, direcţiile de sãnãtate publicã încheie cu autoritãţile administraţiei publice locale protocoale de predare-preluare, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, pentru spitalele publice al cãror management al asistenţei medicale s-a transferat prin hotãrâre a Guvernului."
8. Dupã articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22^1. - Ulterior îndeplinirii prevederilor art. 17 alin. (6) şi art. 19, managementul asistenţei medicale acordate în unitãţile sanitare cu paturi se poate transfera de la o autoritate publicã locala la o altã autoritate publicã localã, prin hotãrâre a Guvernului, cu acordul ambelor pãrţi."
ART. VI
Persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în unitãţile sanitare publice prevãzute la <>art. 19 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 162/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îşi pãstreazã drepturile şi obligaţiile deţinute la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. VII
(1) Plata sumei de 673.903 mii lei, reprezentând obligaţiile unitãţilor sanitare publice cu paturi din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii cãtre furnizorii de bunuri şi servicii, înregistrate peste termenul de scadenţã, la data de 31 martie 2010, se efectueazã din sumele aprobate în bugetul Ministerului Sãnãtãţii de la bugetul de stat, alocate prin transferuri în bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Suma prevãzutã la alin. (1) se plãteşte eşalonat, în ordine cronologicã, pe o perioadã de 90 de zile, începând cu data intrãrii în vigoare a prezentului act normativ.
(3) Condiţiile şi modalitãţile de stingere a obligaţiilor de platã ale unitãţilor sanitare cu paturi, înregistrate la data de 31 martie 2010, se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
(4) Ministerul Finanţelor Publice este autorizat sã introducã, la propunerea ordonatorului principal de credite, sumele corespunzãtoare în volumul şi structura bugetului de stat, aprobat Ministerului Sãnãtãţii pe anul 2010.
(5) Autoritãţile administraţiei publice locale sunt abilitate sã dispunã mãsurile necesare pentru a preîntâmpina apariţia unor noi obligaţii restante de platã, la nivelul unitãţilor sanitare din reţeaua proprie, precum şi pentru stingerea obligaţiilor de platã înregistrate la nivelul acestor unitãţi, începând cu data încheierii protocoalelor de predare-preluare.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul sãnãtãţii,
Cseke Attila

p. Ministrul administraţiei
şi internelor,
Mihai Caprã,
secretar de stat

Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan

Ministrul transporturilor
şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul apãrãrii naţionale,
Gabriel Oprea

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu


Bucureşti, 2 iunie 2010.
Nr. 48.
____________


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016