Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 47 din 28 iunie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 47 din 28 iunie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 29 iunie 2006
Având în vedere cã reformarea sistemului penitenciar reprezintã o prioritate atât pentru integrarea României în Uniunea Europeanã, cât şi pentru asigurarea respectãrii drepturilor deţinuţilor,
ţinând seama de recentele modificãri legislative în domeniul penal, al procedurii penale şi al executãrii pedepselor,
luând în considerare necesitatea ocupãrii cât mai rapide a posturilor vacante din sistemul penitenciar, în special a celor de conducere, pe baza unor criterii obiective şi instituirea unor condiţii suplimentare pentru numirea în funcţii de conducere în sistemul penitenciar şi ţinând cont cã neadoptarea unor mãsuri legislative urgente ar putea duce la blocarea ocupãrii prin concurs a acestor posturi, în condiţiile în care existã un deficit de personal în acest sistem,
având în vedere atribuţiile specifice ale acestui personal - de supraveghere şi escortare a persoanelor private de libertate, este necesar a se clarifica cât mai urgent modul de exercitare a dreptului la asociere sindicalã sau în alte organizaţii profesionale, a dreptului la grevã, precum şi la libertatea întrunirilor.
Ţinând seama de necesitatea adaptãrii gradelor de ofiţeri şi agenţi de penitenciare la modificãrile legislative similare care privesc celelalte categorii profesionale din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Statutul special al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare este conferit de natura atribuţiilor de serviciu care implicã îndatoriri şi riscuri deosebite."
2. La articolul 3, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare este învestit cu exerciţiul autoritãţii publice, în limitele competenţelor stabilite prin lege. În exercitarea atribuţiilor de pazã, escortare şi supraveghere a persoanelor private de libertate, precum şi în alte situaţii temeinic justificate, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare poate folosi, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi armamentul din dotare."
3. La articolul 4, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare are dreptul sã refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic, dacã le considerã ilegale. Dacã cel care a emis dispoziţia o formuleazã în scris, funcţionarul public este obligat sã o execute, cu excepţia cazului în care aceasta este vãdit ilegalã. Funcţionarul public este obligat sã aducã la cunoştinţã superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia aceste situaţii."
4. Alineatul (2) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare va promova şi va respecta principiile şi valorile etice ale serviciului public în activitatea profesionalã şi în relaţiile cu cetãţenii, precum şi mãsurile legale referitoare la transparenţa decizionalã, conflictul de interese şi incompatibilitãţi."
5. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se împart în douã categorii, în raport cu nivelul minim al studiilor necesare, dupã cum urmeazã:
a) categoria A - corpul ofiţerilor de penitenciare - cuprinde funcţionarii publici cu studii superioare;
b) categoria B - corpul agenţilor de penitenciare - cuprinde funcţionarii publici cu studii medii.
(2) Categoriile de funcţionari publici din sistemul administraţiei penitenciare se împart pe corpuri şi grade profesionale, dupã cum urmeazã:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) inspector general de penitenciare;
b) inspector şef principal de penitenciare;
c) inspector şef de penitenciare;
d) subinspector şef de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare;
b) agent şef de penitenciare;
c) agent şef adjunct de penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Gradele profesionale ale ofiţerilor din sistemul administraţiei penitenciare se modificã potrivit dispoziţiilor alin. (2), cu menţinerea drepturilor corespunzãtoare, în condiţiile stabilite de prezenta lege.
(4) Gradele profesionale de inspector general de penitenciare, inspector şef principal de penitenciare, inspector şef de penitenciare şi subinspector şef de penitenciare pot fi obţinute numai de funcţionarii publici cu studii superioare, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã, emisã de instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii."
6. Alineatul (1) al articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În sistemul administraţiei penitenciare sunt utilizate urmãtoarele funcţii: funcţii publice de conducere şi de execuţie specifice sistemului administraţiei penitenciare şi funcţii de specialitate specifice altor sectoare de activitate."
7. La articolul 11, partea introductivã şi litera e) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Pot dobândi calitatea de funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare persoanele care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
..........................................................................
e) nu au fost condamnate definitiv pentru sãvârşirea de infracţiuni;".
8. La articolul 11, dupã litera e) se introduc patru noi litere, literele f), g), h) şi i), cu urmãtorul cuprins:
"f) îndeplinesc cerinţele specifice postului;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile dintr-o funcţie publicã în ultimii 7 ani;
h) au un comportament corespunzãtor cerinţelor de conduitã admise şi practicate în societate;
i) nu au fost agenţi sau colaboratori ai organelor de securitate ca poliţie politicã."
9. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Admiterea în sistemul administraţiei penitenciare se face pe bazã de concurs organizat de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile din subordinea acesteia, în limita posturilor vacante, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (2) şi (3).
(2) Absolvenţilor Facultãţii de Drept din cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza», secţia penitenciare - curs de zi, cu diplomã de licenţã, care solicitã încadrarea în sistemul penitenciar li se acordã gradul de subinspector de penitenciare şi sunt încadraţi ca debutanţi, fãrã concurs, cu respectarea dispoziţiilor art. 11.
(3) Absolvenţilor Şcolii de Formare şi Perfecţionare a Pregãtirii Agenţilor din Administraţia Penitenciarã, cu durata de un an, care solicitã încadrarea în sistemul penitenciar li se acordã gradul de agent de penitenciare şi sunt încadraţi ca debutanţi, fãrã concurs, cu respectarea dispoziţiilor art. 11."
10. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Condiţiile de participare la concurs, organizarea şi desfãşurarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) La concurs poate participa, în calitate de observator, câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare."
11. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15.- (1) Numirea în funcţii publice de execuţie a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici debutanţi, cu o perioadã de stagiu, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (3).
(2) Perioada de stagiu este de un an şi constituie vechime în muncã, în serviciu sau în specialitate, dupã caz.
(3) Persoanele admise la concurs care au cel puţin 3 ani vechime în specialitatea corespunzãtoare studiilor absolvite ori care au cel puţin 3 ani vechime în instituţii de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã sunt încadrate ca funcţionari publici definitivi, în condiţiile prezentei legi."
12. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Funcţionarii publici debutanţi din sistemul administraţiei penitenciare au obligaţia sã urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de specializare organizate de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, cu excepţia celor prevãzuţi la art. 13 alin. (2) şi (3)".
13. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Funcţionarul public debutant din sistemul administraţiei penitenciare nemulţumit de evaluarea prevãzutã la alin. (1) poate solicita reevaluarea de cãtre o comisie formatã din 3 funcţionari publici cu statut special din cadrul unitãţii, care au o vechime în serviciu de cel puţin 10 ani. Comisia este numitã de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor."
14. La articolul 17, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Funcţionarul public debutant din sistemul administraţiei penitenciare care, în urma evaluãrii prevãzute la alin. (1) sau (3), primeşte calificativul "nesatisfãcãtor" este declarat necorespunzãtor din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu înceteazã potrivit art. 57 lit. c)."
15. Alineatul (2) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Jurãmântul de credinţã are urmãtorul conţinut: «Jur sã respect Constituţia, drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului, sã aplic în mod corect şi fãrã pãrtinire legile ţãrii, sã îndeplinesc conştiincios îndatoririle ce îmi revin în funcţia publicã în care am fost numit, sã pãstrez secretul profesional şi sã respect normele de conduitã profesionalã şi civicã.» Refuzul depunerii jurãmântului se consemneazã în scris şi atrage revocarea actului de numire în funcţie."
16. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Numirea în funcţie şi eliberarea din funcţia de director general, director general adjunct şi director în sistemul administraţiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justiţiei. Pentru celelalte funcţii de conducere, precum şi pentru funcţiile de execuţie din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile subordonate, numirea şi eliberarea din funcţie se dispun, dupã caz, prin decizie a directorului general sau a directorilor unitãţilor subordonate, potrivit competenţelor legale."
17. Dupã articolul 20 se introduc douã noi articole, articolele 20^1 şi 20^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - Ofiţerii se numesc în funcţiile prevãzute în statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu cel mult douã grade faţã de cele pe care le au. Numirea ofiţerilor în funcţii prevãzute în statele de organizare cu grade profesionale mai mari cu mai mult de douã grade faţã de cele pe care le au se poate face numai cu aprobarea ministrului justiţiei.
Art. 20^2. - (1) Pentru fiecare funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare se va întocmi şi gestiona un dosar profesional confidenţial, în condiţiile dispoziţiilor legale privind evidenţa funcţiilor şi a funcţionarilor publici.
(2) Modul de gestionare şi evidenţã a datelor privind funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Se interzice introducerea în dosarul profesional a oricãror documente referitoare la opiniile politice sau sindicale, la religie ori credinţã, la orientarea sexualã, origine socialã sau referitoare la orice alte elemente discriminatorii.
(4) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare are acces la propriul dosar profesional, fãrã nicio îngrãdire, iar la cerere i se pot elibera copii de pe actele din dosar."
18. Alineatul (2) al articolului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare care a fost notat cu calificativul «nesatisfãcãtor» va fi trecut într-o funcţie inferioarã, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a directorului unitãţii din care face parte. Funcţionarul public care nu acceptã trecerea în funcţia inferioarã va fi eliberat din funcţia pe care o deţine, în temeiul art. 57 lit. c)."
19. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În cariera profesionalã, în urma rezultatelor obţinute la evaluarea activitãţii profesionale, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul de a avansa în funcţie în condiţiile alin. (2) şi în grad profesional conform prezentei legi.
(2) Avansarea în funcţii publice a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege, se face pe bazã de concurs, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare.
(3) Avansarea în gradele profesionale se face de cãtre:
a) Preşedintele României, pentru inspector general de penitenciare, la propunerea ministrului justiţiei;
b) ministrul justiţiei, pentru ceilalţi ofiţeri, la propunerea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru agenţi, la propunerea directorilor unitãţilor subordonate.
(4) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se avanseazã în gradul profesional urmãtor dacã au împlinit stagiul minim în gradul profesional deţinut ori împlinesc acest stagiu minim în cursul anului respectiv şi dacã au fost apreciaţi în ultimii doi ani ai stagiului minim în grad cu cel puţin calificativul «bun».
(5) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi avansaţi în gradul profesional urmãtor înaintea împlinirii stagiului minim, dacã au fost apreciaţi în ultimul an cu calificativul «excepţional» şi dacã au efectuat jumãtate din stagiul minim în grad.
(6) Pentru obţinerea gradului profesional de inspector general este necesarã promovarea examenului organizat în acest scop."
20. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) inspector şef principal de penitenciare 3 ani;
b) inspector şef de penitenciare 3 ani;
c) subinspector şef de penitenciare 4 ani;
d) inspector principal de penitenciare 3 ani;
e) inspector de penitenciare 3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4 ani.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef de penitenciare 5 ani;
b) agent şef adjunct de penitenciare 5 ani;
c) agent principal de penitenciare 5 ani;
d) agent de penitenciare 5 ani."
21. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Acordarea gradelor profesionale urmãtoare, în cadrul aceleiaşi categorii, se face în ordinea ierarhicã a gradelor şi în limita gradului maxim prevãzut pentru funcţia pe care o deţine funcţionarul public cu statut special.
(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare cu gradul de inspector şef principal de penitenciare, care a dobândit titlul ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei pe care o deţine sau într-o specialitate înruditã, este exceptat de la prevederile art. 24 alin. (6).
(3) Acordarea gradelor profesionale, în cadrul aceleiaşi categorii, se face începând cu data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-au îndeplinit condiţiile legale privind avansarea în gradul profesional."
22. Alineatul (1) al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Avansarea în categorie a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se realizeazã prin concurs, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare cu profil corespunzãtor specialitãţilor necesare sistemului administraţiei penitenciare, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute în prezenta lege."
23. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Funcţiile de conducere din sistemul administraţiei penitenciare se ocupã prin concurs, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Candidaţii la funcţiile de conducere vor susţine un test psihologic şi un test pentru verificarea aptitudinilor manageriale, cu caracter eliminatoriu.
(3) Directorul general şi directorii generali adjuncţi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, precum şi directorii de unitãţi din sistemul administraţiei penitenciare se numesc pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii o singurã datã pentru încã 4 ani.
(4) Persoanele din afara sistemului penitenciar care ocupã funcţiile prevãzute la alin. (3) au, pe perioada mandatului, calitatea de funcţionar public cu statut special, prevederile prezentei legi aplicându-se în mod corespunzãtor. În cazul persoanelor din cadrul sistemului administraţiei penitenciare numite în condiţiile legii în funcţiile prevãzute la alin. (3), raporturile de serviciu se suspendã pe perioada exercitãrii mandatului, cu pãstrarea postului avut anterior."
24. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Metodologia privind avansarea în funcţii a funcţionarilor publici şi ocuparea posturilor de conducere din sistemul administraţiei penitenciare se aprobã prin ordin al ministrului justiţiei."
25. La articolul 31, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru trimiterea la cursuri de pregãtire şi perfecţionare în strãinãtate, organizate sau finanţate de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, funcţionarii publici susţin un concurs, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei."
26. La articolul 34, literele c), h), n) şi p) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) uniformã şi echipament specific, alocaţii pentru hranã, asistenţã medicalã şi psihologicã, medicamente, proteze stomatologice şi dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficienţe organice sau funcţionale, în mod gratuit, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului şi ale respectãrii dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate;
...........................................................................
h) bilete de odihnã, tratament şi recuperare, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului; odihna, tratamentul şi recuperarea se pot face şi în centrele aparţinând Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau ale Ministerului Justiţiei;
...........................................................................
n) asigurare de risc profesional pentru viaţã, sãnãtate şi bunuri, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
...........................................................................
p) consultanţã juridicã asiguratã de unitate, la cerere, în cazul cercetãrii sale pentru fapte comise în timpul sau în legãturã cu exercitarea atribuţiilor de serviciu."
27. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Pentru apãrarea intereselor profesionale, economice, sociale şi culturale, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la asociere sindicalã sau în alte organizaţii profesionale, dreptul la grevã, precum şi la libertatea întrunirilor, cu condiţia asigurãrii a cel puţin o treime din activitate şi a garantãrii drepturilor deţinuţilor şi a siguranţei locurilor de detenţie."
28. Alineatul (2) al articolului 36 se abrogã.
29. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Funcţionarii publici cu statut special au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu dacã, în localitatea unde îşi desfãşoarã activitatea, ei sau soţul/soţia nu beneficiazã de locuinţã în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(2) Funcţionarii publici cu statut special cãrora nu li s-a acordat locuinţã potrivit alin. (1) şi care nu au în proprietate o locuinţã în localitatea unde îşi desfãşoarã activitatea au dreptul la compensarea lunarã a chiriei în cuantum de pânã la 50% din venitul net realizat, dar nu mai mult decât chiria prevãzutã în contractul de închiriere încheiat în condiţiile legii.
(3) Funcţionarii publici care au înstrãinat o locuinţã proprietate personalã dupã data numirii în funcţie nu beneficiazã de prevederile alin. (1) şi (2).
(4) Absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt prevãzute la art. 13 alin. (2) şi (3), care au fost numiţi în alte localitãţi decât cea de domiciliu, beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) o primã de instalare egalã cu un salariu de bazã brut pentru funcţia pe care urmeazã sã fie încadraţi;
b) decontarea costului transportului pentru el, membrii familiei şi pentru mobilier;
c) un concediu suplimentar plãtit de 5 zile lucrãtoare, la cerere."
30. La articolul 41 se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) La decesul unui funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare, unitatea din care fãcea parte acordã soţului/soţiei sau, dupã caz, copiilor acestuia/acesteia ori, în lipsa acestora, pãrinţilor şi moştenitorilor legali ori persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces un ajutor suplimentar de deces egal cu de douã ori salariul de bazã brut avut la data decesului.
(3) Funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, care a decedat în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu, i se acordã, post-mortem, gradul de subinspector de penitenciare pentru cei din corpul agenţilor şi gradul urmãtor pentru ofiţeri."
31. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Pentru îndeplinirea exemplarã a atribuţiilor de serviciu, funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare li se pot acorda recompense morale sau materiale, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Pentru activitatea desfãşuratã, funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare li se conferã decoraţii potrivit legii.
(3) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, decoraţi cu Ordinul Meritul Militar sau cu Semnul onorific În Serviciul Armatei, îşi pãstreazã toate drepturile conferite de aceste ordine, dobândite anterior."
32. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Durata normalã a programului de lucru este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe sãptãmânã."
33. La articolul 43, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Programul de lucru al personalului din compartimentele a cãror activitate impune prezenţa în serviciu mai mult de 8 ore se stabileşte de cãtre directorii unitãţilor, în raport cu necesitãţile operative, asigurându-se respectarea timpului de lucru legal."
34. La articolul 46, litera j) va avea urmãtorul cuprins:
"j) sã se conformeze dispoziţiilor date de conducãtorii ierarhici cãrora le este subordonat direct, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (3)."
35. La articolul 46, dupã litera m) se introduc trei noi litere, literele n), o) şi p), cu urmãtorul cuprins:
"n) în situaţii de catastrofe, calamitãţi, revolte în penitenciar sau alte tulburãri de amploare ale activitãţilor în unitãţile de penitenciare ori alte asemenea evenimente, personalul de penitenciare aflat în activitate este obligat sã se prezinte, de îndatã, la unitatea din care face parte;
o) la instituirea stãrii de urgenţã sau a stãrii de asediu ori în caz de mobilizare şi rãzboi, personalul va acţiona conform legii;
p) în cazul producerii uneia dintre situaţiile prevãzute la lit. n) şi o), personalul de penitenciare care se aflã într-o altã localitate se va prezenta la cea mai apropiatã unitate a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, informând superiorii sãi despre aceasta."
36. La articolul 47, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) sã deţinã orice altã funcţie publicã sau privatã pentru care sunt retribuiţi, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior, din domeniul cercetãrii ştiinţifice şi al creaţiei literar-artistice;".
37. La articolul 49, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare nu pot înceta prin demisie la instituirea stãrii de urgenţã sau a stãrii de asediu ori în caz de mobilizare şi de rãzboi."
38. Dupã articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 51^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 51^1. - Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi transferaţi, la cererea acestora sau cu acordul lor scris, în aceeaşi sau în altã funcţie publicã din alte unitãţi ale sistemului administraţiei penitenciare."
39. Titlul secţiunii a 4-a a capitolului V "Încetarea raporturilor de serviciu" va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a 4-a
Încetarea raporturilor de serviciu şi revocarea din funcţia de conducere"

40. La articolul 54, literele b) şi d) se abrogã.
41. Articolul 56 se abrogã.
42. La articolul 57, dupã litera e) se introduc douã noi litere, literele f) şi g), cu urmãtorul cuprins:
"f) a fost condamnat prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã pentru sãvârşirea de infracţiuni;
g) i s-a aplicat sancţiunea disciplinarã a eliberãrii din funcţie."
43. Dupã articolul 57 se introduce un nou articol, articolul 57^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - (1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare nu pot fi menţinuţi în funcţie dupã împlinirea vârstei standard de pensionare prevãzute de lege.
(2) În mod excepţional, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi menţinuţi în funcţie cel mult 2 ani peste limita de vârstã prevãzutã la alin. (1), la cerere, dacã starea sãnãtãţii le permite şi cu aprobarea ministrului justiţiei, a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a directorului unitãţii subordonate."
44. Articolul 58 se abrogã.
45. Dupã articolul 58 se introduce un nou articol, articolul 58^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - (1) Revocarea din funcţia de conducere se dispune potrivit competenţelor prevãzute la art. 20, pentru urmãtoarele motive:
a) în cazul în care nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile necesare pentru numirea în funcţia de conducere;
b) în cazul exercitãrii necorespunzãtoare a atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientã, comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilitãţilor şi aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizãrii eficiente a activitãţii vor fi avute în vedere, în principal, urmãtoarele criterii: folosirea adecvatã şi eficientã a resurselor umane, materiale şi financiare, evitarea pierderilor, evaluarea necesitãţilor, gestionarea situaţiilor de crizã, raportul resurse investite - rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea pregãtirii şi perfecţionãrii profesionale şi repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea comportamentului şi comunicãrii vor fi avute în vedere, în principal, comportamentul şi comunicarea cu subalternii, cu persoanele aflate în stare de detenţie, cu alte persoane sau instituţii cu care intrã în contact, precum şi cu mass-media, asigurarea accesului la informaţiile de interes public şi transparenţa actului de conducere.
(4) La verificarea asumãrii responsabilitãţii vor fi avute în vedere, în principal, modul de îndeplinire a atribuţiilor prevãzute de lege şi regulamente, implementarea strategiilor naţionale şi secvenţiale în domeniu şi modul în care sunt respectate drepturile persoanelor private de libertate, precum şi celelalte dispoziţii legale privind executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute în vedere, în principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapidã de decizie, rezistenţa la stres, autoperfecţionarea, capacitatea de analizã, sintezã, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativã şi capacitatea de adaptare rapidã."
46. Alineatul (1) al articolului 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Încetarea raporturilor de serviciu în toate situaţiile prevãzute la art. 57 se dispune prin ordin sau decizie, potrivit competenţelor prevãzute la art. 20."
47. La articolul 60, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Urmãrirea penalã a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se efectueazã în mod obligatoriu de cãtre procuror, în condiţiile legii.
(4) Competenţa de a efectua urmãrirea penalã şi de a judeca în primã instanţã infracţiunile sãvârşite de cãtre funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare revine parchetelor de pe lângã tribunale şi tribunalelor - pentru infracţiunile comise de cãtre agenţi de penitenciare, parchetelor de pe lângã curţile de apel şi curţilor de apel - pentru infracţiunile comise de cãtre ofiţeri pânã la gradul de inspector şef principal de penitenciare inclusiv, respectiv Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - pentru infracţiunile comise de cãtre inspectorii generali de penitenciare."
48. La articolul 62, literele b), c) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) diminuarea drepturilor salariale corespunzãtoare funcţiei ocupate cu 5-20%, pe o perioadã de la o lunã la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare în funcţie sau grad profesional pe o perioadã de la 1 la 3 ani;
..........................................................................
f) eliberarea din funcţie."
49. Alineatul (4) al articolului 63 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Sancţiunea disciplinarã se aplicã în maximum 60 de zile calendaristice de la sesizarea abaterii, dar nu mai târziu de un an de la data comiterii faptei."
50. Titlul secţiunii a 5-a a capitolului VI "Prescripţia şi radierea sancţiunilor disciplinare" va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a 5-a
Radierea sancţiunilor disciplinare".

51. Articolul 68 se abrogã.
52. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Repararea pagubelor aduse Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în situaţiile prevãzute la alin. (1) se dispune prin emiterea de cãtre şeful unitãţii a unei dispoziţii de imputare, în termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupã caz, prin asumarea unui angajament de platã. Împotriva dispoziţiei de imputare funcţionarul public în cauzã se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. Dreptul şefului unitãţii de a emite dispoziţia de imputare se prescrie în termen de 3 ani de la data producerii pagubei."
53. Dupã articolul 71 se introduce un nou articol, articolul 71^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 71^1 - La elaborarea actelor normative prevãzute de prezenta lege sau a altor acte normative în domeniu este obligatorie consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare."
54. Alineatul (4) al articolului 72 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Personalul civil, preluat prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia, care are atribuţii similare cu personalul prevãzut la alin. (3) şi îndeplineşte condiţiile prezentei legi va dobândi calitatea de funcţionar public în sistemul administraţiei penitenciare."
55. Alineatul (2) al articolului 73 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Personalul prevãzut la alin. (1) numit în funcţii publice, care nu îndeplineşte condiţiile minime de studii prevãzute la art. 9 alin. (1), beneficiazã de un termen de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi pentru definitivarea studiilor. Dacã dupã expirarea perioadei de 5 ani, funcţionarii publici nu şi-au definitivat studiile necesare echivalãrii în gradele profesionale pe care le au, ofiţerii de penitenciare vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzãtoare pregãtirii, iar agenţilor de penitenciare le vor înceta raporturile de serviciu."
56. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - (1) Evidenţa funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, pe timpul şi dupã încetarea raporturilor de serviciu, precum şi modalitãţile de pãstrare a acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Funcţionarul public este obligat ca, în termen de 15 zile de la data încetãrii raportului de serviciu, sã se prezinte la centrul militar pe raza cãruia domiciliazã, pentru a fi luat în evidenţã ca rezervist cu specialitatea «penitenciare», în raport de gradul militar echivalent gradului profesional avut la data încetãrii raporturilor de serviciu.
(3) Funcţionarii publici luaţi în evidenţã ca rezervişti pot fi concentraţi sau mobilizaţi pentru completarea efectivelor unitãţilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în condiţiile prevãzute de lege."
57. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - Condiţiile privind salarizarea şi pensionarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin legi speciale, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."
58. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 79. - (1) Pânã la intrarea în vigoare a legii privind salarizarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, rãmân aplicabile, în continuare, dispoziţiile legale referitoare la salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.
(2) Pânã la intrarea în vigoare a legii privind pensiile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, rãmân aplicabile, în continuare, dispoziţiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare."
59. Dupã articolul 80 se introduce un nou articol, articolul 80^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 80^1. - (1) Clerului din sistemul administraţiei penitenciare îi sunt aplicabile, în mod corespunzãtor, dispoziţiile <>Legii nr. 195/2000 privind constituirea şi organizarea clerului militar.
(2) Clerul din sistemul administraţiei penitenciare este asimilat gradelor profesionale ale funcţionarilor publici cu statut special corespunzãtoare gradelor militare prevãzute în <>Legea nr. 195/2000 ."
60. Articolul 81 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 81. - Dispoziţiile prezentei legi se completeazã, dupã caz, cu prevederile cuprinse în legislaţia muncii."
61. La articolul 82, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Referirile la «Direcţia Generalã a Penitenciarelor» cuprinse în alte acte normative se înlocuiesc cu «Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor».
(5) Referirile la grade profesionale pentru funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare cuprinse în alte acte normative se înlocuiesc cu cele prevãzute la art. 9 alin. (2) din prezenta lege."
ART. II
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, gradele profesionale ale personalului din penitenciare vor fi echivalate cu menţinerea drepturilor şi a vechimii în grade câştigate anterior, dupã cum urmeazã:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) inspector general de penitenciare - inspector general şef, inspector general principal şi inspector general;
b) inspector şef principal de penitenciare - inspector şef principal;
c) inspector şef de penitenciare - inspector şef;
d) subinspector şef de penitenciare - subinspector şef;
e) inspector principal de penitenciare - inspector principal;
f) inspector de penitenciare - inspector;
g) subinspector de penitenciare - subinspector.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare - agent şef principal;
b) agent şef de penitenciare - agent şef;
c) agent şef adjunct de penitenciare - agent şef adjunct;
d) agent principal de penitenciare - agent principal;
e) agent de penitenciare - agent.
ART. III
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, orice dispoziţie contrarã se abrogã.
ART. IV
<>Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 28 iunie 2006.
Nr. 47.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


ionut
02 Februarie 2014
buna seara. Spuneti-mi va rog,daca dupa intrarea in vigoare a acestei OUG in administratia penitenciara mai aveau voie sa lucreze cadre militare aflate sub incidenta legii nr.80/1995.De asemenea, va rog sa ma ajutati sa gasesc ordinul MJ nr.2841/C/29.12.2006 prin care s-a dispus trecerea in rezerva a unor cadre militare din MJ, ca urmare a "reorganizarii unitatii si reducerii unor functii din statul de organizare". De asemenea,va rog sa-mi comunicati daca prin Hg nr.127/26.01.2006 DGPA a fost desfiintata la 26.01.2006 sau reorganizata prin ordinul m.j. nr.2841/C/29.12.2006? Va multumesc pentru timpul acordat. cu stima ionut
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016