Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 43 din 15 mai 2013  privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 43 din 15 mai 2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 19 iunie 2013

    În contextul dificultăţilor economice şi financiare în care se regăseşte economia naţională, mai cu seamă sectorul agricol productiv din România, pentru a iniţia şi a dezvolta investiţii care să contribuie la ocuparea forţei de muncă şi la valorificarea resurselor economice şi materiale ale spaţiului rural, pentru a crea noi oportunităţi de dezvoltare intensivă şi extensivă a agriculturii - ramură importantă a economiei naţionale,
    ca urmare a crizei economico-financiare traversate pe plan mondial, în contextul economiei româneşti actuale, un număr important de producători agricoli autohtoni întâmpină reale dificultăţi atât în accesarea, cât, mai ales, în rambursarea expunerilor/creditelor derulate, datorită costurilor tot mai mari practicate de către instituţiile financiare de credit (bănci, instituţii financiare nebancare, societăţi de leasing sau alte instituţii de credit), precum şi din cauza diminuării valorii garanţiilor aduse acestor credite, garanţii ce şi-au diminuat cu mult valorile faţă de evaluările iniţiale (la data acordării finanţărilor), clienţii fiind puşi într-o dificultate extremă, aceea de a rambursa anticipat finanţările solicitate ori de a aduce garanţii suplimentare celor iniţiale pentru a putea susţine şi continua finanţările derulate.
    Analizând sistemul instituţiilor de credit din România, constatăm că prioritate la finanţare au avut alte ramuri economice în detrimentul agriculturii, iar, din cauza crizei financiare de la nivel mondial şi a reglementărilor Băncii Naţionale a României, impuse acestor instituţii de credit, apetitul şi încrederea în domeniul creditării agriculturii au scăzut dramatic.
    În condiţiile în care absorbţia fondurilor europene depinde în foarte mare măsură de extinderea numerică a potenţialilor beneficiari, prin transformarea unui număr cât mai mare de gospodării rurale în ferme cu caracter productiv-comercial, şi stimularea producţiei agricole vegetale şi animale, prin susţinerea întreprinzătorilor individuali la nivel de microfermă cu proiecte de finanţare atât pentru partea de investiţii, cât şi pentru cea de susţinere a costurilor cu cheltuielile activităţii curente şi prin măsuri de încurajare şi sprijin al achiziţionării de terenuri agricole pentru creşterea suprafeţelor de teren exploatate/fermă, sunt necesare extinderea şi completarea surselor de finanţare, mai ales pentru start-up-uri şi ferme de familie, cu instrumente financiare de creditare adecvate.
    În acelaşi timp, pentru respectarea angajamentelor asumate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale faţă de gospodăriile agricole de subzistenţă, în vederea modernizării acestora şi a transformării lor în exploataţii viabile, care ulterior să poată accesa fonduri europene pentru investiţii mai mari, este necesară startarea pentru activitatea curentă şi investiţională a activităţilor microfermei.
    De asemenea, având în vedere că beneficiarii privaţi ai creditelor de investiţii nefinanţate din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală nu pot beneficia de garanţiile acordate de fondurile de garantare, reglementate prin acte normative în vigoare, şi nu pot utiliza astfel soluţiile de finanţare existente pe piaţa românească oferite de instituţiile de credit, sunt necesare completări legislative adecvate ale schemelor de garantare din fonduri naţionale implementate în prezent.
    Având în vedere consecinţele negative ce pot apărea în cazul în care situaţia expusă nu se reglementează, în sensul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezentul act normativ ar modifica semnificativ gradul de absorbţie şi utilizarea fondurilor europene alocate României, ar determina menţinerea unor mari şi importante suprafeţe de teren agricol nelucrate, a unei producţii agricole pentru autoconsum slabe cantitativ şi calitativ, incapabile să genereze venituri pentru sustenabilitatea procesului de modernizare a spaţiului rural, ar determina Bio-ecologic şi agricol existent, ar genera o rată ridicată a şomajului, precum şi neîncasarea unor sume importante de bani cu care operatorii/agenţii economici viabili ar putea contribui decisiv către bugetul consolidat,
    faţă de cele arătate anterior, considerăm ca o prioritate imediată suportul acordat producătorului agricol, susţinerea şi monitorizarea acestuia prin programe financiare şi proiecte economice specifice, create şi susţinute la nivel naţional, prin preocuparea instituţiilor statului ce au drept scop eliminarea evaziunii fiscale din ramura agricolă atât pentru producători, cât şi pentru comercianţi, urmărindu-se o creştere sănătoasă şi corectă a producătorului autohton, ceea ce duce într-un final la o monitorizare cât mai atentă şi un management calitativ al fluxurilor producători-consumatori intermediari-consumatori finali, prin întocmirea, analizarea şi crearea unui pachet - program legislativ de susţinere a micului producător agricol la nivelul microfermei ca o nouă formă de societate/întreprindere individuală de producţie agricolă.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul naţional şi constituie situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul juridic necesar pentru dezvoltarea şi susţinerea fermelor de familie şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, în vederea creşterii competitivităţii sectorului agricol.
    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) teren agricol - terenurile agricole productive - terenurile arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, plantaţiile de hamei şi duzi, păşunile, fâneţele, serele, solariile, răsadniţele şi altele asemenea - cele cu vegetaţie forestieră, dacă nu fac parte din amenajamentele silvice, păşunile împădurite, cele ocupate cu construcţii şi instalaţii agrozootehnice, amenajările piscicole şi de îmbunătăţiri funciare, drumurile tehnologice şi de exploatare agricolă, platformele şi spaţiile de depozitare care servesc nevoilor producţiei agricole şi terenurile neproductive, amenajate şi folosite pentru producţia agricolă;
    b) achiziţie de teren - cumpărarea de teren agricol, în vederea creşterii suprafeţei exploatate în următoarele situaţii:
    (i) cumpărarea de la proprietar a terenului agricol aflat în arendă de către arendaş persoană fizică sau juridică, până la atingerea unui plafon de maximum 1.000 de ha în proprietate/exploataţie, cu excepţia terenurilor aflate în proprietatea statului şi administrate de Agenţia Domeniilor Statului;
    (ii) cumpărarea de teren agricol de către persoanele fizice sau juridice care au în exploatare teren agricol conform declaraţiilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), în vederea extinderii suprafeţei agricole exploatate în scopul înfiinţării/rentabilizării fermelor de familie;
    c) fond de garantare - instituţia financiară nebancară care are în obiectul de activitate emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente de garantare, înscrisă în registrul special al Băncii Naţionale a României, potrivit legii;
    d) microcredit - instrument de susţinere şi finanţare a sectorului agricol la nivel de exploataţie agricolă cu caracter de fermă de familie;
    e) fermă de familie - exploataţie agricolă aparţinând persoanelor fizice în calitate de producători agricoli individuali înregistraţi în Registrul exploataţiilor agricole sau înregistrată ca persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială, înfiinţată potrivit legislaţiei în vigoare, care produce pentru consumul propriu, iar, după caz, comercializează surplusul. Dimensiunea economică a fermei de familie este cuprinsă între 2-50 UDE (UDE - unitate de dimensiune economică prin care se exprimă dimensiunea economică a unei exploataţii agricole determinată pe baza marjei brute standard a exploataţiei).

    CAP. II
    Garantarea creditelor acordate de instituţiile finanţatoare fermierilor pentru achiziţia de terenuri agricole, pentru finanţarea producţiei agricole şi dotarea fermelor

    ART. 3
    Anual, din prevederile bugetare ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, capitolul 83.01 "Agricultură, Silvicultură; Piscicultură şi Vânătoare", titlul "Împrumuturi", se alocă sumele necesare fondurilor de garantare pentru:
    a) garantarea până la maximum 50% din valoarea creditului acordat de către instituţiile finanţatoare pentru achiziţia de terenuri agricole în situaţiile definite la art. 2 lit. b). Volumul creditului va reprezenta maximum 90% din valoarea suprafeţelor achiziţionate şi minimum 10% contribuţia proprie a beneficiarului. Diferenţa de garanţii necesare pentru acoperirea integrală a creditului şi a dobânzilor aferente va fi asigurată de către împrumutaţi cu terenurile achiziţionate şi/sau alte bunuri aflate în proprietate;
    b) garantarea până la maximum 80% a creditelor acordate de instituţiile finanţatoare fermierilor pentru finanţarea investiţiilor în domeniul agricol şi a producţiei agricole, cu excepţia creditelor acordate pentru finanţarea investiţiilor realizate prin măsura 121 din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală;
    c) garantarea până la maximum 80% a microcreditelor acordate de instituţiile finanţatoare în baza art. 14 alin. (1) lit. a) şi c).
    ART. 4
    Garanţiile prevăzute la art. 3 se acordă în condiţiile prevăzute de Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 2008/C155/02, respectiv acoperă, după caz, până la maximum 80% din valoarea finanţării acordate de instituţiile finanţatoare şi sunt legate de o tranzacţie financiară specifică, de o sumă maximă de 2.500.000 euro şi de o durată limitată. Fondurile de garantare au în vedere următoarele aspecte:
    a) în situaţia în care valoarea finanţării scade în timp, suma garantată trebuie să descrească în mod proporţional, astfel încât în orice moment garanţia să nu acopere, după caz, mai mult de 80% din valoarea finanţării;
    b) pierderile trebuie suportate proporţional şi în acelaşi mod de către instituţiile finanţatoare şi de către fondurile de garantare;
    c) beneficiarii, cu excepţia persoanelor fizice, plătesc anual un comision de garantare stabilit în conformitate cu Comunicarea Comisiei nr. 2008/C155/02;
    d) beneficiarii persoane fizice plătesc anual un comision de garantare stabilit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. În situaţia în care comisionul de garantare este sub limita Comunicării Comisiei nr. 2008/C155/02, diferenţa se asigură prin implementarea unei scheme de minimis potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.535/2007 al Comisiei din 20 decembrie 2007 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis în sectorul producţiei de produse agricole.
    ART. 5
    Comisioanele de garantare practicate de fondurile de garantare sunt venituri ale acestora.
    ART. 6
    (1) Acordarea sumelor prevăzute la art. 3 lit. a) se face în baza convenţiilor încheiate între Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi fondurile de garantare.
    (2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale alocă sumele necesare fondurilor de garantare în raport cu gradul de utilizare a celor acordate anterior în acest scop.
    (3) În scopul prevăzut la art. 3 lit. a)-c) pot fi utilizate de către fondul de garantare sumele existente la dispoziţia acestora şi care se disponibilizează ca urmare a finalizării garanţiilor acordate beneficiarilor SAPARD în baza Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi beneficiarilor publici ai FEADR, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 7
    Sumele alocate se evidenţiază distinct în înregistrările contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate "împrumuturi subordonate".
    ART. 8
    Dobânda încasată de fondurile de garantare ca venit financiar din plasarea în depozite bancare a sumelor alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este venit neimpozabil pentru acestea şi va fi utilizată exclusiv pentru plata garanţiilor executate de instituţiile finanţatoare.
    ART. 9
    Sumele alocate din fond sunt utilizate de fondurile de garantare pentru constituirea plafonului de garantare, cu o expunere de până la 5 ori.
    ART. 10
    În situaţia în care valoarea garanţiilor executate de instituţiile finanţatoare depăşeşte nivelul dobânzilor acumulate, pot fi afectate şi sumele alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Reîntregirea sumelor alocate se va realiza din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    ART. 11
    Lunar, până pe data de 10 a lunii curente, fondurile de garantare vor transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale situaţia sumelor primite şi utilizate, în vederea întocmirii contului de execuţie pentru luna expirată şi transmiterii acestuia la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 15 a lunii curente.

    CAP. III
    Fondul pentru creditarea fermelor de familie

    ART. 12
    (1) În vederea stimulării fermelor de familie se constituie la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale Fondul pentru acordarea de microcredite în agricultură, denumit în continuare fond.
    (2) Fondul se constituie din prevederile bugetare ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, de la capitolul 83.01 "Agricultură, Silvicultură; Piscicultură şi Vânătoare", titlul "Împrumuturi", din sumele existente la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale provenite din sumele rambursate în baza art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010, cu completările ulterioare, de instituţiile de credit şi din sumele disponibilizate ca urmare a restituirii împrumuturilor acordate fondurilor de garantare, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare, pentru emiterea scrisorilor de garanţie în favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit.
    ART. 13
    Fondul se gestionează de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în condiţiile legii.
    ART. 14
    (1) Fondul se utilizează astfel:
    a) pentru acordarea de microcredite pentru realizarea de obiective de investiţii în domeniul agricol, neeligibile pentru finanţarea din Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală, denumit în continuare PNDR, sau de obiective de investiţii situate sub nivelul minim de finanţare din PNDR, suma maximă este de până la 15.000 euro/beneficiar. Beneficiarii microcreditelor sunt fermele de familie definite la art. 2 lit. e);
    b) pentru acordarea de microcredite pentru asigurarea contribuţiei proprii la finanţarea proiectelor de investiţii în domeniul agricol cu o valoare eligibilă de până la 125.000 euro, selectate pentru finanţare prin PNDR, fermelor de familie aşa cum sunt definite la art. 2 lit. e), beneficiari ai măsurilor de investiţii din PNDR, suma maximă este de 75.000 euro/beneficiar;
    c) pentru acordarea de microcredite beneficiarilor prevăzuţi la lit. a) şi b), pentru asigurarea resurselor financiare necesare pentru realizarea producţiei agricole, până la maximum 25.000 euro/beneficiar.
    (2) Beneficiarii microcreditelor pot solicita o nouă finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (1) cu condiţia finalizării obiectivelor în baza cărora au primit iniţial microcreditarea.
    ART. 15
    Fondul va fi accesat şi derulat, în conformitate cu metodologia aprobată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, de către instituţii financiare bancare, definite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi de către instituţii financiare nebancare înfiinţate în baza Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi care desfăşoară activităţi de microcreditare.
    ART. 16
    Accesul instituţiilor prevăzute la art. 15 la resursele fondului se face în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, fără a include elemente de ajutor de stat.
    ART. 17
    (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale alocă, în condiţiile legii, cu dobândă, sume din fond instituţiilor selectate potrivit prevederilor art. 16, pe baza convenţiilor de lucru încheiate cu acestea, în scopul acordării de microcredite, în următoarele condiţii:
    a) termenul maxim de restituire: până la 10 ani;
    b) plafonul maxim: conform solicitării instituţiei selectate şi în limita resurselor alocate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
    c) perioada de graţie acordată de instituţiile selectate potrivit art. 16 pentru beneficiarii de microcredite credite: între 1 şi 3 ani, în funcţie de specificul proiectului de investiţii.
    (2) În convenţiile încheiate cu instituţiile selectate vor fi prevăzute sumele repartizate şi alocate, termenele de restituire, condiţiile de derulare a împrumutului şi costurile aferente.
    (3) Instituţiile selectate în condiţiile art. 16 vor acorda microcredite din fond beneficiarilor de microcredite, în conformitate cu normele elaborate în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi cu normele proprii de microcreditare aprobate de Banca Naţională a României.
    ART. 18
    Anual, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, se stabilesc tipurile de investiţii care pot beneficia de microcredite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi plafonul maxim de microcreditare finanţat.
    ART. 19
    Termenele de rambursare a microcreditelor şi de plată a dobânzilor aferente acestora se stabilesc prin negociere între beneficiarii microcreditului şi instituţia selectată, în funcţie de destinaţia microcreditului şi de perioada de valorificare a producţiei obţinute din investiţia creditată, în limitele stabilite prin convenţiile de lucru încheiate cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    ART. 20
    Microcreditele acordate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi garantate de fondurile de garantare şi/sau de către împrumutat prin garanţii reale pe animale, maşini şi utilaje agricole, ipotecă asupra clădirilor şi terenurilor agricole, plantaţiilor sau prin orice alte garanţii agreate de instituţiile de credit.
    ART. 21
    (1) Sumele neutilizate din fond la finele fiecărui an, angajate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu instituţiile selectate şi evidenţiate în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acoperirea obligaţiilor care decurg din contractele de microcredit încheiate de către băncile comerciale, instituţiile de credit sau instituţiile financiare prevăzute la art. 4 cu categoriile de solicitanţi prevăzute la art. 6, în limitele sumelor prevăzute în convenţiile de lucru dintre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi instituţiile selectate.
    (2) Sumele existente în fond la finele fiecărui an, provenite din rambursări de microcredite şi plăţi de dobânzi la microcreditele acordate şi evidenţiate în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acordarea de noi microcredite, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Sumele reprezentând rate de microcredit scadente şi plăţi de dobânzi aferente acestora, rambursate de beneficiarii microcreditului, existente în conturile instituţiilor selectate la finele anului în curs, se virează până la data de 20 decembrie în contul special deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acordarea de noi microcredite, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
    ART. 22
    (1) În cazul în care beneficiarul de microcredite înregistrează restanţe la rambursarea microcreditelor şi la plata dobânzilor aferente acestora, instituţia selectată va restitui Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale aceste sume din fondurile proprii.
    (2) În cazul constatării de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale că instituţiile selectate au plătit sume necuvenite beneficiarilor de microcredite prin cererile de tragere, instituţiile selectate au obligaţia de a restitui aceste sume din fondurile proprii, în termen de 10 zile de la data notificării, în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    ART. 23
    (1) Beneficiarii de microcredite pentru investiţii în agricultură au obligaţia să respecte destinaţiile pentru care au fost acordate microcreditele.
    (2) Schimbarea destinaţiei microcreditelor de către beneficiarii de microcredite se sancţionează potrivit legislaţiei în vigoare.
    ART. 24
    Suma totală alocată măsurilor prevăzute la art. 14 se aprobă anual prin ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice.
    ART. 25
    În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale elaborează normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.


                                 PRIM-MINISTRU
                              VICTOR-VIOREL PONTA

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                           Ministrul agriculturii şi
                              dezvoltării rurale,
                               Daniel Constantin

                               Viceprim-ministru,
                         ministrul finanţelor publice,
                                 Daniel Chiţoiu

                        Ministrul delegat pentru buget,
                                  Liviu Voinea

                         Ministrul afacerilor externe,
                                Titus Corlăţean

    Bucureşti, 15 mai 2013.
    Nr. 43.
                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016