Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 4 din 5 februarie 2010  privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 4 din 5 februarie 2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 10 februarie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 4 din 5 februarie 2010
privind reglementarea unor mãsuri de protecţie socialã pentru anul 2010
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 10 februarie 2010

Luându-se în considerare presiunile şi riscurile determinate de evoluţiile economice interne şi externe, necesitatea susţinerii creşterii economice şi a reducerii inflaţiei, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de mãsuri imediate care sã asigure un climat de protecţie socialã bazat pe principiul contribuţiei şi al solidaritãţii în promovarea progresului social.
Ţinând cont cã acţiunile prevãzute în Pachetul de mãsuri al Guvernului României pentru stimularea creşterii economice şi protejarea intereselor economice ale populaţiei trebuiau realizate cu celeritate, astfel încât sã fie atinse dezideratele propuse, mãsurile preconizate s-au adresat unui grup-ţintã format din persoanele cele mai afectate de consecinţele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-şi pierde locul de muncã.
Având în vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporarã a costurilor cu forţa de muncã pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activitãţii economice.
Ţinând seama de efectele pozitive pe care aceastã mãsurã le-a avut asupra companiilor care au fost forţate sã îşi întrerupã temporar activitatea, de influenţa beneficã asupra ratei şomajului în anul 2009, precum şi de solicitãrile partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru menţinerea forţei de muncã în condiţiile în care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi şi de a evita pierderea lucrãtorilor calificaţi în anumite domenii cu potenţial de dezvoltare/expansiune dupã reluarea creşterii economice,
întrucât aceste împrejurãri vizeazã interesul public şi constituie elementele unei situaţii extraordinare, ce nu suferã amânare, se impune adoptarea de mãsuri imediate pentru reglementarea unor mãsuri de protecţie socialã, aplicabile şi pentru anul 2010, începând cu luna februarie.
În temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
(1) Începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendãrii contractului individual de muncã din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activitãţii potrivit <>art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, salariaţii ale cãror contracte sunt astfel suspendate şi care beneficiazã de indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã ocupat, prevãzutã la <>art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi angajatorii, pentru salariaţii respectivi, sunt scutiţi de plata contribuţiilor de asigurãri sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizaţiile reprezintã drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(2) Indemnizaţiile de care beneficiazã salariaţii, de minimum 75% din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã ocupat, plãtite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activitãţii angajatorului, prevãzutã la <>art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, în înţelesul impozitului pe venit prevãzut de <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru o perioadã de cel mult 90 de zile, începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010. Indemnizaţiile reprezintã drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(3) Perioada prevãzutã la alin. (1), pentru care salariaţii ale cãror contracte individuale de muncã sunt suspendate şi angajatorii acestor salariaţi sunt scutiţi de plata contribuţiilor de asigurãri sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fãrã plata contribuţiei.
(4) Mãsurile prevãzute la alin. (1) - (3) se aplicã în cazul în care contractul individual de muncã se suspendã în situaţiile de întrerupere temporarã, totalã sau parţialã, inclusiv de reducere temporarã, a activitãţii angajatorului, în special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
(5) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin noţiunea de contribuţii de asigurãri sociale se înţelege contribuţia de asigurãri sociale, contribuţia de asigurãri pentru şomaj, contribuţia de asigurãri pentru accidente de muncã şi boli profesionale, contribuţia la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, contribuţia pentru asigurãri sociale de sãnãtate, inclusiv contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate, datorate, potrivit prevederilor legale, atât de salariaţii care beneficiazã de indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã ocupat, prevãzutã la <>art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cât şi de angajatorii acestora, pentru respectivii salariaţi.
(6) Pentru stabilirea şi calculul indemnizaţiei de şomaj prevãzute de <>Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi pentru stabilirea şi calculul drepturilor prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se utilizeazã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, în vigoare în perioada prevãzutã la alin. (1). În situaţia în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzãtor unei fracţiuni de lunã, se utilizeazã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, în vigoare în perioada respectivã, corespunzãtor fracţiunii de lunã.
(7) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 34 alin. (1^1) lit. a) şi ale <>art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, perioada prevãzutã la alin. (3), în care salariaţii realizeazã stagiu de cotizare fãrã plata contribuţiei, se ia în calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergãtoare datei înregistrãrii cererii pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj, prevãzutã la <>art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi la realizarea stagiului minim de cotizare în sistemul asigurãrilor pentru şomaj.
(8) Pentru stabilirea şi calculul indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile ulterioare, se utilizeazã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, în vigoare în perioada prevãzutã la alin. (1). În situaţia în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzãtor unei fracţiuni de lunã, se utilizeazã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, în vigoare în perioada respectivã, corespunzãtor fracţiunii de lunã.
ART. 2
Angajatorii au obligaţia sã depunã, la inspectoratul teritorial de muncã în raza cãruia îşi au sediul, o declaraţie pe propria rãspundere din care sã reiasã cã se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la <>art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la momentul constatãrii de cãtre aceştia a situaţiilor respective.
ART. 3
Conform competenţelor legale, Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, prin instituţiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiazã de mãsurile de protecţie socialã prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan

Ministrul sãnãtãţii,
Cseke Attila

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 5 februarie 2010.
Nr. 4.
-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016