Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 37 din 14 aprilie 2010  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul institutiilor de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 37 din 14 aprilie 2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul institutiilor de credit

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 278 din 28 aprilie 2010

Având în vedere angajamentul Guvernului de a continua reformele economice şi financiare în vederea menţinerii stabilitãţii economice în contextul crizei financiare globale actuale şi de a asigura îmbunãtãţirea corespunzãtoare a cadrului legislativ relevant,
ţinând seama de obligaţiile asumate prin Aranjamentul stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie transmisã de autoritãţile române, semnatã la Bucureşti la 24 aprilie 2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 4 mai 2009, precum şi prin Scrisoarea suplimentarã de intenţie, semnatã de autoritãţile române la data de 8 septembrie 2009 şi aprobatã prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie 2009, în contextul necesitãţii îmbunãtãţirii cadrului legal aplicabil instituţiilor de credit aflate în dificultate,
luarea acestor mãsuri în regim de urgenţã se impune având în vedere cã neadoptarea cu celeritate a modificãrilor legislative preconizate ar duce la pierderea acordurilor cu organismele financiare internaţionale, cu consecinţa creãrii unor dezechilibre macroeconomice de naturã sã ducã la imposibilitatea relansãrii economice, cum ar fi imposibilitatea acoperirii, de urgenţã şi cu costuri reduse, a nevoilor de finanţare în anul 2010, cu influenţe negative asupra ratelor dobânzilor şi cursului de schimb,
întrucât aspectele vizate constituie o situaţie extraordinarã, a cãrei reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ARTICOL UNIC
<>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 278/2004 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Recursul împotriva hotãrârii prin care s-a dispus deschiderea procedurii se declarã în termen de 5 zile de la comunicarea hotãrârii. Recursul primeşte termen de judecatã în 48 de ore de la înregistrarea acestuia şi se judecã în regim de urgenţã. Hotãrârea atacatã nu poate fi suspendatã de instanţa de recurs."
2. La articolul 5, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) inventarierea bunurilor instituţiei de credit debitoare şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la deschiderea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
3. La articolul 5 litera n), punctul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2. vânzarea de bunuri, cum ar fi: clãdiri, terenuri, valori mobiliare, operaţiuni de lichidare ce se realizeazã cu respectarea prevederilor secţiunii a 7-a "Falimentul" a <>cap. III din Legea nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
4. La articolul 6, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor lor, judecãtorul-sindic şi lichidatorul pot cere şi punctul de vedere al Bãncii Naţionale a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, privitor la orice aspecte de naturã bancarã. Banca Naţionalã a României poate transmite judecãtorului-sindic şi lichidatorului, pe tot parcursul procedurii falimentului, punctul sãu de vedere sau informaţiile pe care le considerã relevante, ori de câte ori considerã necesar."
5. La articolul 6, alineatul (2) se abrogã.
6. La articolul 7, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Judecãtorul-sindic va stabili prin hotãrârea de deschidere a procedurii falimentului cuantumul remuneraţiei lichidatorului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
7. La articolul 11, dupã alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Cererea instituţiei de credit debitoare sau a creditorilor acesteia va fi însoţitã de aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
(3) Banca Naţionalã a României poate respinge solicitarea instituţiei de credit debitoare sau a creditorilor acesteia atunci când apreciazã cã aceasta nu se aflã în stare de insolvenţã, astfel cum aceasta este definitã la art. 2 alin. (1) lit. h) pct. 1 sau/şi 2. În acest caz, Banca Naţionalã a României poate decide instituirea administrãrii speciale, în mãsura în care sunt îndeplinite condiţiile legale pentru instituirea acestei proceduri.
(4) Hotãrârea Bãncii Naţionale a României de aprobare sau de respingere a solicitãrii va fi motivatã şi poate fi contestatã în instanţã potrivit legii."
8. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Instituţia de credit debitoare aflatã în stare de insolvenţã, astfel cum aceasta este definitã la art. 2 alin. (1) lit. h) pct. 1 sau/şi 2, este obligatã sã adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supusã prevederilor prezentei ordonanţe, în termen de maximum 30 de zile de la data la care a intervenit starea de insolvenţã.
(2) În prealabil, instituţia de credit debitoare este obligatã sã solicite Bãncii Naţionale a României, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit starea de insolvenţã, aprobarea prealabilã pentru introducerea cererii de deschidere a procedurii falimentului.
(3) Banca Naţionalã a României se pronunţã asupra solicitãrii în termen de 10 zile de la data primirii acesteia, prin hotãrâre motivatã.
(4) În termen de maximum 10 zile de la data primirii aprobãrii prealabile de la Banca Naţionalã a României pentru introducerea cererii de deschidere a procedurii falimentului, instituţia de credit debitoare este obligatã sã adreseze tribunalului cererea pentru a fi supusã prevederilor prezentei ordonanţe.
(5) Prevederile paragrafului 1 "Cererea debitorului" al secţiunii 1 din <>cap. III "Procedura" din Legea nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor instituţiei de credit debitoare. În cazul în care Banca Naţionalã a României respinge solicitarea instituţiei de credit debitoare nu vor fi aplicabile prevederile <>art. 143 alin. 1 din Legea nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
9. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Orice creditor care are o creanţã certã, lichidã şi exigibilã poate introduce la tribunal o cerere, în condiţiile prevãzute la <>art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, împotriva unei instituţii de credit debitoare care nu a onorat integral o astfel de creanţã pe o perioadã de cel puţin 30 de zile lucrãtoare de la scadenţã, în cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv în cazul cooperativelor de credit afiliate la acestea, respectiv pe o perioadã de cel puţin 7 zile lucrãtoare de la scadenţã, în cazul celorlalte instituţii de credit.
(2) Creditorul nu va putea introduce cererea fãrã sã facã dovada aprobãrii prealabile de cãtre Banca Naţionalã a României a introducerii cererii de deschidere a procedurii falimentului. Banca Naţionalã a României se pronunţã asupra solicitãrii creditorului în termen de 10 zile de la data primirii acesteia, prin hotãrâre motivatã."
10. La articolul 26, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Prevederile <>cap. III secţiunea a 7-a "Falimentul" din Legea nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor aplica în mod corespunzãtor şi procedurii falimentului instituţiilor de credit, cu excepţia art. 123."
11. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Dupã aprobarea de cãtre judecãtorul-sindic a modalitãţii de lichidare prevãzute la art. 5 lit. n) pct. 1, lichidatorul organizeazã imediat, în situaţia în care modalitatea de lichidare aprobatã prevede, negocierea privind tranzacţia de cumpãrare de active şi asumare de pasive; în acest scop, lichidatorul organizeazã o şedinţã de informare cu toate instituţiile de credit considerate eligibile pe baza evaluãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României care va avea în vedere efectele tranzacţiei asupra situaţiei financiare a instituţiei de credit achizitoare şi a capacitãţii sale de a se conforma cerinţelor prudenţiale, în vederea prezentãrii condiţiilor şi termenilor negocierii. Prealabil şedinţei de informare, lichidatorul semneazã cu toate instituţiile de credit prezente la şedinţã un acord de confidenţialitate, prin care acestea se angajeazã sã pãstreze, în condiţiile legii, secretul profesional cu privire la informaţiile din cererea de ofertã referitoare la instituţia de credit aflatã în stare de faliment ce urmeazã a face obiectul negocierii."
12. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - În cel mai scurt timp, lichidatorul analizeazã ofertele primite şi alege, pe principiul costului minim presupus şi cu aprobarea Bãncii Naţionale a României care va avea în vedere şi criteriul prevãzut la art. 28, oferta instituţiei/instituţiilor de credit ofertante cu care urmeazã sã se încheie convenţia de cumpãrare de active şi asumare de pasive."
13. Articolul 36 se abrogã.
14. La articolul 38, punctele 2, 3 şi 4 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"2. creanţele rezultate din depozitele garantate, inclusiv cele ale Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar rezultate din plata compensaţiilor cãtre deponenţii garantaţi, precum şi creanţele izvorâte din raporturi de muncã pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii;
3. creanţele rezultând din activitatea debitorului dupã deschiderea procedurii;
4. creanţele bugetare, creanţele Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, altele decât cele menţionate la pct. 2, precum şi creanţele Bãncii Naţionale a României decurgând din credite acordate de aceasta instituţiei de credit;".
15. La articolul 43, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Procedura falimentului va fi închisã de judecãtorul-sindic, la solicitarea lichidatorului, printr-o hotãrâre de închidere, atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea instituţiei de credit în faliment au fost distribuite şi când fondurile nereclamate de cãtre cei îndreptãţiţi, în termen de 90 de zile de la data raportului final, au fost depuse de lichidator la Trezoreria Statutului, iar extrasul de cont va fi depus la judecãtorul-sindic. Hotãrârea va fi comunicatã în scris sau prin presã, în cel puţin douã ziare de circulaţie naţionalã, tuturor pãrţilor implicate."
16. La articolul 57, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 85/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu cele ale Codului de procedurã civilã, precum şi cu cele ale <>Legii nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat."

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

p. Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Florin Georgescu

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Bucureşti,14 aprilie 2010.
Nr. 37.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016