Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 36 din 10 iulie 1997  pentru modificarea si completarea   Legii invatamantului nr. 84/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 36 din 10 iulie 1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 14 iulie 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
<>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Statul promoveazã principiile învãţãmântului democratic şi garanteazã dreptul la educaţie diferenţiatã, pe baza pluralismului educaţional, în beneficiul individului şi al întregii societãţi."
2. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Învãţãmântul general obligatoriu este de 8 clase. Frecventarea obligatorie a învãţãmântului de 8 clase, forma de zi, înceteazã la varsta de 16 ani."
3. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Învãţãmântul poate fi finanţat şi direct de cãtre agenţi economici, precum şi de alte persoane fizice sau juridice."
4. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Învãţãmântul de toate gradele se desfãşoarã în limba romana. Acesta se desfãşoarã, în condiţiile prezentei legi, şi în limbile minoritãţilor naţionale, precum şi în limbi de circulaţie internationala.
(2) În fiecare localitate se organizeazã şi funcţioneazã unitãţi, clase sau formaţii de studiu cu limba de predare romana şi, dupã caz, cu predarea în limbile minoritãţilor naţionale, ori se asigura şcolarizarea în limba maternã în alte localitãţi.
(3) Studiul în şcoala al limbii romane, ca limba oficialã de stat, este obligatoriu pentru toţi cetãţenii romani, indiferent de naţionalitate. Planurile de învãţãmânt trebuie sa cuprindã numãrul necesar de ore - şi, totodatã, se vor asigura condiţiile - care sa permitã însuşirea limbii oficiale de stat.
(4) Atât în învãţãmântul de stat, cat şi în cel particular, documentele şcolare, nominalizate prin ordinul ministrului învãţãmântului, se întocmesc în limba romana. Celelalte documente şcolare pot fi redactate în limba de predare. Unitãţile şi instituţiile de învãţãmânt pot efectua traduceri ale documentelor şcolare proprii."
5. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Planurile învãţãmântului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia ca disciplina şcolarã. Elevul, cu acordul pãrintelui sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.
(2) Cultele recunoscute oficial de cãtre stat pot solicita Ministerului Învãţãmântului organizarea unui învãţãmânt specific, corespunzãtor necesitãţilor de pregãtire a personalului de cult, precum şi înfiinţarea şi funcţionarea unor structuri de învãţãmânt laic, în sistemul naţional de învãţãmânt, sub coordonarea şi controlul Ministerului Învãţãmântului. Susţinerea materialã a acestor structuri se asigura de cãtre cultul respectiv şi parţial de cãtre stat, potrivit unor norme aprobate de Guvern. Cultele recunoscute oficial de cãtre stat rãspund de elaborarea planurilor de învãţãmânt şi a programelor analitice, care se aproba de Secretariatul de Stat pentru Culte şi de Ministerul Învãţãmântului."
6. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Alternativele educaţionale pot fi organizate în sistemul naţional de învãţãmânt, de stat şi particular, pe baza evaluãrii şi validãrii lor de cãtre Ministerul Învãţãmântului, conform legii."
7. Articolul 15 se completeazã cu alineatul (13), care va avea urmãtorul cuprins:
"(13) În cadrul sistemului naţional de învãţãmânt, sub coordonarea şi controlul Ministerului Învãţãmântului, pot funcţiona structuri de învãţãmânt organizate prin cooperare între instituţii din ţara şi instituţii din strãinãtate, pe baza unor acorduri interguvernamentale."
8. Alineatul (1) al articolului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Studiile gimnaziale se încheie cu susţinerea unui examen naţional de capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de cãtre Ministerul Învãţãmântului, la Limba şi literatura romana, Matematica şi la o proba de cultura generalã, cuprinzând subiecte din discipline studiate. Elevii aparţinând minoritãţilor naţionale, care frecventeazã cursurile gimnaziale în limba maternã, susţin şi o proba la limba şi literatura maternã."
9. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) La liceele de specialitate la care, pe lângã diploma de bacalaureat, se elibereazã şi atestat profesional, durata studiilor poate fi şi de 5 ani şi se stabileşte de cãtre Ministerul Învãţãmântului."
10. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Admiterea elevilor în învãţãmântul liceal se face pe baza unei metodologii elaborate de cãtre Ministerul Învãţãmântului, care se da publicitãţii cu cel puţin 6 luni înaintea admiterii.
(2) La admiterea în învãţãmântul liceal se pot înscrie absolvenţi de gimnaziu cu certificat de capacitate.
(3) Înscrierea la admiterea în învãţãmântul liceal de zi se poate face în primii 2 ani de la absolvirea gimnaziului, dacã la data începerii anului şcolar elevul nu a depãşit varsta de 17 ani."
11. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 26 vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Studiile liceale se încheie cu examen naţional de bacalaureat, diversificat în funcţie de profilul liceului, de profilul clasei şi de opţiunea elevului. Examenul naţional de bacalaureat consta în susţinerea urmãtoarelor probe:
a) Limba şi literatura romana - scris şi oral;
b) Limba şi literatura maternã - scris şi oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limba a minoritãţilor naţionale;
c) Matematica - scris; pentru profilurile teoretic-umanist, teologic, de arta şi sportiv se poate alege, în locul Matematicii, o disciplina socioumanã - scris;
d) Istoria romanilor - oral;
e) una din limbile strãine de circulaţie internationala studiate în liceu - oral;
f) o proba la alegere dintre: Fizica, Chimie, Biologie, Geografia României - oral;
g) o disciplina de profil, alta decât cea din probele susţinute anterior - scris."
"(3) Lista disciplinelor socioumane şi de profil, nenominalizate la alin. (1) lit. c) şi g), conţinutul programelor şi modul de desfãşurare a bacalaureatului - real, umanist şi de profil -, se stabilesc de cãtre Ministerul Învãţãmântului şi se dau publicitãţii pana la data începerii anului şcolar."
12. Articolul 26 se completeazã cu alineatul (4), care va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul întreruperii studiilor, se recunoaşte fiecare an şcolar promovat dupã învãţãmântul obligatoriu."
13. Alineatul (3) al articolului 31 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Admiterea în şcolile profesionale se face pe baza de probe stabilite de unitãţile de învãţãmânt respective, cu consultarea factorilor interesaţi. Conţinutul probelor de admitere se stabileşte de unitãţile de învãţãmânt."
14. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Elevii învãţãmântului profesional cu certificat de capacitate pot urma, în paralel, studiile liceale la forma de învãţãmânt seral, în urma admiterii, în condiţiile prezentei legi.
(2) Absolvenţii învãţãmântului profesional cu certificat de capacitate pot urma studiile liceale în condiţiile recunoaşterii pregãtirii dobândite, conform metodologiei elaborate de cãtre Ministerul Învãţãmântului."
15. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Admiterea în învãţãmântul postliceal se face în conformitate cu criteriile generale stabilite de cãtre Ministerul Învãţãmântului, pe baza unei metodologii elaborate de unitatea de învãţãmânt, cu consultarea factorilor interesaţi.
(2) Au dreptul sa se înscrie în învãţãmântul postliceal, în condiţiile alin. (1), absolvenţii de liceu, cu sau fãrã diploma de bacalaureat. La admiterea în şcolile sanitare postliceale se pot înscrie numai absolvenţii de liceu cu diploma de bacalaureat.
(3) Numãrul de locuri pentru învãţãmântul postliceal de stat se stabileşte de cãtre Ministerul Învãţãmântului, în colaborare cu iniţiatorii."
16. Articolul 56 se completeazã cu alineatele (2), (3), (4) şi (5), care vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Înfiinţarea şi funcţionarea facultãţilor se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Învãţãmântului, cu avizul Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
(3) Înfiinţarea şi funcţionarea colegiilor universitare şi a secţiilor de specialitate se aproba de cãtre Ministerul Învãţãmântului, cu avizul Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
(4) Înfiinţarea departamentelor - universitare - pentru pregãtirea personalului didactic se aproba de cãtre Ministerul Învãţãmântului, la propunerea senatelor universitare.
(5) Înfiinţarea structurilor învãţãmântului postuniversitar se face conform alin. (4)."
17. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 59 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Pot participa la admiterea în învãţãmântul universitar absolvenţii de liceu cu diploma de bacalaureat. Organizarea admiterii este de competenta fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior, pe baza criteriilor generale stabilite de cãtre Ministerul Învãţãmântului.
(2) Absolvenţii de liceu, care au obţinut în cel puţin unul dintre ultimii 2 ani de studii distincţii la olimpiade şcolare, concursuri artistice sau sportive, de nivel naţional şi internaţional, au prioritate la înscrierea în învãţãmântul universitar, la acele facultãţi sau secţii de specializare corespunzãtor disciplinelor la care au fost distinşi, conform criteriilor generale stabilite de Ministerul Învãţãmântului şi criteriilor specifice elaborate de senatele universitare."
18. Alineatele (1), (3) şi (5) ale articolului 60 vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Activitatea didactica se poate organiza în urmãtoarele forme: de zi, seral şi fãrã frecventa."
"(3) Diplomele şi certificatele de absolvire eliberate de instituţiile de învãţãmânt superior pentru specializãrile acreditate sunt echivalente, indiferent de forma de învãţãmânt absolvitã."
"(5) Absolvenţii cu diploma de licenta pot urma o a doua specializare, în condiţiile stabilite în Carta universitarã."
19. Articolul 60 se completeazã cu alineatele (3^1) şi (6), care vor avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Nomenclatorul specializãrilor şi al grupelor de specializãri se stabileşte de cãtre Ministerul Învãţãmântului, împreunã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, la propunerea factorilor interesaţi."
"(6) Absolvenţii cu diploma ai colegiilor universitare pot urma o a doua specializare în cadrul învãţãmântului universitar de scurta durata, în condiţiile stabilite în Carta universitarã."
20. Alineatul (2) al articolului 62 se abroga.
21. Alineatul (2) al articolului 65 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Candidaţii admişi vor susţine examenele de diferenţa stabilite de consiliile facultãţilor şi vor fi înscrişi în anul de studiu corespunzãtor examenelor recunoscute şi celor promovate."
22. Alineatul (2) al articolului 66 se abroga.
23. Alineatul (2) al articolului 68 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Departamentul funcţioneazã în instituţiile de învãţãmânt superior, pe baza de regulament, şi are planuri de învãţãmânt distincte, care cuprind discipline de pregãtire teoreticã şi practica în domeniile pedagogiei, psihologiei şi metodicii de specialitate. În realizarea activitãţii proprii, departamentul este sprijinit de facultãţile de profil."
24. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Învãţãmântul postuniversitar se organizeazã în instituţii de învãţãmânt superior şi în şcoli de studii postuniversitare şi se realizeazã prin: studii aprofundate, doctorat, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare şi cursuri de perfecţionare postuniversitare."
25. Alineatul (4) al articolului 72 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Studiile aprofundate se încheie cu o disertatie. Absolvenţii primesc diploma de studii aprofundate."
26. Alineatele (6) şi (7) ale articolului 73 vor avea urmãtorul cuprins:
"(6) Doctoratul se încheie cu o teza. Aceasta este avizatã de catedra sau, dupã caz, de colectivul de cercetare. Teza este susţinutã public şi evaluatã de o comisie de specialişti, propusã de organul de conducere al instituţiei organizatoare, avizatã de Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare şi aprobatã de ministrul învãţãmântului. Comisia este alcãtuitã dintr-un preşedinte, conducãtorul de doctorat, şi din trei referenţi oficiali, specialişti cu activitate ştiinţificã deosebita, cu titlu de doctor în domeniu, dintre care cel puţin doi nu funcţioneazã în instituţia organizatoare a doctoratului. Pentru activitatea depusa, referenţii oficiali vor fi retribuiţi potrivit normelor stabilite de Ministerul Învãţãmântului.
(7) Titlul ştiinţific de doctor se acorda de cãtre conducerea instituţiei organizatoare şi se confirma de cãtre Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, prin comisiile de specialitate. Pe baza ordinului ministrului învãţãmântului se elibereazã diploma de doctor de cãtre instituţia acreditata."
27. La articolul 81, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) În cazul contractelor de finanţare sau de granturi, încheiate între Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, pe de o parte, şi unitãţile menţionate la art. 80 alin. (1), (2) şi (7), pe de alta parte, rezultatele cercetãrilor aparţin executantilor."
28. Articolul 82 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 82. - (1) Veniturile proprii ale instituţiilor de învãţãmânt superior, realizate din contracte de cercetare ştiinţificã, de proiectare, de consultanţa sau de expertiza, precum şi din contracte pentru alte servicii ştiinţifice sau didactice, se evidenţiazã distinct de contul bugetar. Aceste venituri se utilizeazã, cu acordul responsabilului de contract şi cu avizul rectorului, pentru dezvoltarea bazei materiale proprii de cercetare şi de activitãţi didactice, precum şi pentru remunerarea personalului care a executat contractul.
Baza materialã este constituitã din obiecte ca: mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale de orice fel. Aceste obiecte pot fi cumpãrate în timpul desfãşurãrii contractului sau dupã predarea lucrãrii şi dupã încasarea banilor.
(2) Din veniturile prevãzute la alin. (1) se mai pot finanta urmãtoarele categorii de cheltuieli: burse de cercetare şi instruire, informare şi documentare, taxe pentru participarea ca membru în organisme, organizaţii şi instituţii de profil, organizarea şi/sau participarea la manifestãri cultural-ştiinţifice şi internaţionale, editarea de carte didactica şi de specialitate.
(3) Veniturile realizate şi neutilizate la finele anului se reporteazã, cu aceeaşi destinaţie, în anul urmãtor."
29. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - Instituţiile de învãţãmânt superior sau componentele acestora au dreptul de a organiza şi de a administra unitãţi şi centre de cercetare, centre pentru pregãtirea resurselor umane, unitãţi de microproducţie, loturi experimentale sau structuri instituţionale, singure sau în colaborare cu persoane juridice."
30. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - (1) Comunitatea universitarã este constituitã din personal didactic, personal didactic auxiliar, personal de cercetare ştiinţificã, de proiectare, precum şi din cei care studiazã în instituţia respectiva.
(2) Comunitatea universitarã foloseşte în activitatea sa personal administrativ."
31. Articolul 95 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95. - Spaţiul universitar este inviolabil. Accesul în spaţiul universitar este permis numai în condiţiile stabilite prin lege sau prin Carta universitarã."
32. Articolul 97 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 97. - Învãţãmântul militar este învãţãmânt de stat, parte integrantã a sistemului naţional a sistemului naţional de învãţãmânt, şi cuprinde: învãţãmânt liceal; învãţãmânt postliceal pentru formarea maiştrilor militari şi a subofiţerilor; învãţãmânt universitar pentru formarea ofiţerilor şi a altor specialişti; învãţãmânt postuniversitar.
Perfecţionarea pregãtirii cadrelor militare se realizeazã în instituţii de învãţãmânt distincte."
33. Alineatul (2) al articolului 106 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Standardele corespund fiecãrui criteriu şi indica nivelurile minime obligatorii în procesul de evaluare. Aceste standarde sunt diferenţiate în funcţie de nivelul de învãţãmânt şi sunt stabilite de Comisia de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, care se înfiinţeazã şi funcţioneazã pe lângã Ministerul Învãţãmântului, în baza regulamentului aprobat prin hotãrâre a Guvernului."
34. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - Persoanele aparţinând minoritãţilor naţionale au dreptul sa studieze şi sa se instruiascã în limba maternã, la toate tipurile, nivelurile şi formele de învãţãmânt, în condiţiile prezentei legi."
35. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 120 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 120. - (1) Disciplina Limba şi literatura romana se preda în învãţãmântul primar şi gimnazial dupã programe de învãţãmânt şi manuale şcolare elaborate în mod special pentru minoritatea respectiva. În învãţãmântul liceal, disciplina Limba şi literatura romana se preda dupã programe de învãţãmânt şi manuale şcolare identice cu cele pentru clasele de predare în limba romana.
(2) În învãţãmântul primar, disciplinele Istoria romanilor şi Geografia României se predau în limba maternã, dupã programe şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea în limba romana. În învãţãmântul gimnazial şi liceal aceste discipline se pot preda, la cerere, şi în limba maternã, dupã programe şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea în limba romana, cu obligaţia transcrierii şi însuşirii toponimiei şi a numelor proprii româneşti în limba romana."
36. Articolul 122 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 122. - În învãţãmântul de stat profesional, liceal şi postliceal de specialitate predarea se poate face în limba maternã, la cerere, în condiţiile legii, cu obligaţia însuşirii terminologiei de specialitate în limba romana."
37. Articolul 123 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123. - (1) În învãţãmântul universitar de stat se pot organiza, în condiţiile legii, la cerere, grupe, secţii, colegii, facultãţi şi instituţii de învãţãmânt cu predarea în limba maternã. În acest caz, se va asigura însuşirea terminologiei de specialitate în limba romana.
(2) Se încurajeazã instituţiile de învãţãmânt superior cu structuri şi activitãţi multiculturale pentru promovarea convieţuirii interetnice armonioase şi integrãrii la nivel naţional şi european.
(3) Se încurajeazã, la cerere, pregãtirea de specialişti romani în limbile minoritãţilor naţionale."
38. Articolul 124 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 124. - În învãţãmântul de toate gradele şi nivelurile, probele de admitere şi probele examenelor de absolvire pot fi susţinute în limba în care au fost studiate disciplinele respective, în condiţiile legii."
39. Articolul 135 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 135. - (1) Ministerele, regiile autonome, societãţile comerciale, alte persoane juridice pot organiza, împreunã cu unitãţi de învãţãmânt sau separat, cursuri de pregãtire şi perfecţionare profesionalã a adulţilor, pentru salariaţii proprii.
(2) Persoanele juridice prevãzute la alin. (1), precum şi asociaţiile şi fundaţiile pot organiza cursuri de calificare şi pentru alte persoane decât salariaţii proprii, dacã au prevãzut în statut aceasta activitate şi dacã sunt autorizate de Ministerul Învãţãmântului şi de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(3) Modul de autorizare şi de acordare de certificate de calificare profesionalã recunoscute de stat se face prin regulament elaborat de Ministerul Învãţãmântului şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale organizeazã, în colaborare cu unitãţile prevãzute la alin. (1) şi (2), cursuri de calificare şi perfecţionare profesionalã pentru someri, în vederea reintegrarii lor în munca.
(5) Pe perioada în care urmeazã cursuri de perfecţionare a pregãtirii profesionale, personalul instituţiilor publice are dreptul la salariu de baza şi la celelalte adaosuri la acesta. În cazul în care cursurile sunt organizate în alta localitate decât cea de domiciliu, funcţionarul public participant la acestea beneficiazã şi de drepturile cuvenite, potrivit dispoziţiilor legale, salariaţilor instituţiilor publice aflaţi în delegare."
40. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 140 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 140. - (1) Ministerul Învãţãmântului se organizeazã şi funcţioneazã potrivit legii. Ministerul Învãţãmântului, ca organ de specialitate, are rãspunderea elaborãrii şi aplicãrii politicii educaţionale, în conformitate cu art. 2 din prezenta lege. Ministerul Învãţãmântului are drept de initiativa şi execuţie în domeniul politicii financiare şi a resurselor umane din sfera educaţiei şi colaboreazã cu alte ministere implicate în dezvoltarea învãţãmântului.
(2) Pentru exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Învãţãmântului constituie structuri de experţi şi se sprijinã pe organisme consultative, la nivel naţional, alcãtuite pe criterii de prestigiu profesional şi moral: Consiliul Naţional pentru Reforma Învãţãmântului, Consiliul Naţional al Rectorilor, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, Consiliul Naţional de Finanţare a Învãţãmântului Superior, Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, Consiliul Naţional al Bibliotecilor, Consiliul Naţional pentru Formare şi Educaţie Continua, comisiile naţionale de specialitate pe discipline şi structurile manageriale ale programelor de reforma. Componenta consiliilor şi regulamentele lor de funcţionare se aproba prin ordin al ministrului învãţãmântului. Ministerul Învãţãmântului consulta, dupã caz, societãţile ştiinţifice naţionale ale cadrelor didactice, organizaţiile studenţeşti recunoscute în plan naţional, precum şi federaţii sindicale reprezentative la nivel de ramura, ca parteneri sociali."
41. Alineatul (3) al articolului 140 se abroga.
42. Literele f), g), h), t), w), y) şi z) ale articolului 141 se modifica şi vor avea urmãtorul cuprins:
"f) elaboreazã criteriile generale de admitere în învãţãmântul superior;"
"g) aproba înfiinţarea liceelor, a şcolilor postliceale şi a colegiilor;"
"h) aproba, conform legii, regulamentele de organizare şi funcţionare a unitãţilor subordonate, precum şi Carta universitarã a instituţiilor de învãţãmânt superior;"
"t) elaboreazã şi înfãptuieşte, împreunã cu alte ministere, programe vizând integrarea sistemului de învãţãmânt romanesc în structurile europene şi dezvoltarea colaborãrii cu alte organisme internaţionale în domeniul învãţãmântului şi al cercetãrii ştiinţifice universitare;"
"w) efectueazã recunoaşterea şi echivalarea diplomelor, a certificatelor şi a titlurilor ştiinţifice, eliberate în strãinãtate, pe baza unor norme interne, ţinând seama şi de înţelegerile şi convenţiile internaţionale; participa la recunoaşterea, la nivel naţional, a calificarilor profesionale, împreunã cu reprezentanţii Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, ai asociaţiilor profesionale, ai patronatului şi ai sindicatelor;"
"y) dezvolta şi controleazã sistemul de evaluare a pregãtirii elevilor şi studenţilor; elaboreazã standardele sistemului de învãţãmânt şi controleazã aplicarea acestora;"
"z) controleazã modul de respectare a normelor financiar-contabile, de execuţie bugetarã şi de administrare a patrimoniului din sistemul naţional al învãţãmântului de stat; încaseazã taxe, în lei şi în valuta, pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de vizarea şi recunoaşterea actelor de studii."
43. Articolul 141 se completeazã, dupã litera p), cu litera q), care va avea urmãtorul cuprins:
"q) asigura repartizarea Fondului naţional al formãrii profesionale, cu consultarea factorilor interesaţi;"
44. Literele d) şi f) ale articolului 142 vor avea urmãtorul cuprins:
"d) propun Ministerului Învãţãmântului reţeaua de şcolarizare din raza lor teritorialã, dupã consultarea autoritãţilor locale, a agenţilor economici şi a partenerilor sociali interesaţi;"
"f) coordoneazã încadrarea unitãţilor de învãţãmânt cu personalul didactic necesar, în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic;"
45. Alineatele (1) şi (4) ale articolului 143 vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Structura inspectoratelor şcolare se stabileşte prin ordin al ministrului învãţãmântului."
"(4) Inspectoratul şcolar are un consiliu de administraţie şi un consiliu consultativ. Consiliul de administraţie este format din inspectorul şcolar general, inspectorii şcolari generali adjuncţi, inspectori, directorul Casei corpului didactic, contabilul-şef şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar. La şedinţele consiliului de administraţie poate participa, fãrã drept de vot, câte un delegat al federaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional, conform legii. Inspectorul şcolar general este preşedintele de drept al consiliului de administraţie. Consiliul consultativ este format din directori de unitãţi de învãţãmânt, alte cadre didactice de prestigiu şi reprezentanţi ai pãrinţilor, ai autoritãţilor locale administrative, ai comunitãţilor religioase, ai agenţilor economici şi alţi parteneri sociali. Preşedintele consiliului consultativ este ales, prin vot secret, dintre membrii acestuia."
46. Alineatul (9) al articolului 145 va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Numirea directorilor şi a directorilor adjuncţi ai unitãţilor de învãţãmânt menţionate la alin. (6) şi (7) se face ca urmare a sustinerii unui concurs, pe baza criteriilor de competenta profesionalã, pe o perioada de 4 ani. Metodologia concursului se stabileşte de cãtre Ministerul Învãţãmântului."
47. Articolul 147 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 147. - (1) Conducerea operativã a instituţiei de învãţãmânt superior este asigurata de cãtre biroul senatului, alcãtuit conform Statutului personalului didactic şi Cartei universitare.
(2) Preşedintele biroului senatului este rectorul."
48. Alineatul (3) al articolului 148 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În sistemul naţional de învãţãmânt şi educaţie notarea se face, de regula, de la 10 la 1. Se recomanda aplicarea sistemului de credite transferabile în cadrul aceleiaşi instituţii de învãţãmânt, între instituţii de învãţãmânt din ţara şi între instituţii de învãţãmânt din ţara şi din strãinãtate."
49. Alineatul (4) al articolului 154 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice din învãţãmântul universitar şi postuniversitar se aproba de cãtre consiliile facultãţilor, la propunerea comisiilor de concurs, prin vot secret, şi se valideazã de cãtre senatele universitare, folosind aceeaşi procedura. Titlurile didactice de conferenţiar universitar şi de profesor universitar sunt confirmate de Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, prin comisiile de specialitate. Pe baza confirmãrii, ministrul învãţãmântului emite ordin de acordare a titlurilor de conferenţiar universitar şi de profesor universitar."
50. Denumirea capitolului II al titlului V va fi urmãtoarea:
"Formarea continua a personalului didactic"
51. Articolul 159 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 159. - (1) Formarea continua a personalului didactic se realizeazã prin cursuri de perfecţionare şi cursuri de conversie profesionalã.
(2) În cadrul sistemului naţional de învãţãmânt, formarea continua a personalului didactic din învãţãmântul preuniversitar constituie un drept care se realizeazã, în principal, prin:
a) activitãţi de perfecţionare metodica şi psihopedagogicã la nivelul catedrelor sau al colectivelor de specialitate din unitãţile de învãţãmânt;
b) conferinţe, seminarii, dezbateri sau alte forme specifice de perfecţionare la nivel interşcolar, judeţean, naţional sau internaţional. Aceste acţiuni pot fi organizate şi în colaborare cu societãţi ştiinţifice ale cadrelor didactice;
c) cursuri de perfecţionare a pregãtirii de specialitate, a pregãtirii metodice şi psihopedagogice sau pentru obţinerea definitivãrii în învãţãmânt, ori a gradelor didactice, în conformitate cu prevederile legii;
d) cursuri de conversie profesionalã pentru extinderea pregãtirii iniţiale, în vederea obţinerii dreptului de a preda şi alte discipline."
52. Articolul 160 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 160. - (1) Ministerul Învãţãmântului elaboreazã obiectivele şi metodologia formãrii continue a personalului didactic din învãţãmântul preuniversitar, evalueaza, acrediteazã şi finanţeazã programele de formare continua, inclusiv de conversie profesionalã, realizate în:
a) instituţii de învãţãmânt superior, prin facultãţi, departamente şi catedre, pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate;
b) instituţii de învãţãmânt superior, prin departamentele sau catedrele de pregãtire a personalului didactic, pentru perfecţionarea pregãtirii metodice şi psihopedagogice;
c) colegii pedagogice şi licee pedagogice, pentru perfecţionarea de specialitate, metodica şi psihopedagogicã a personalului didactic din învãţãmântul preşcolar şi primar;
d) case ale corpului didactic, conform art. 162;
e) centre de perfecţionare, organizate în unitãţi de învãţãmânt, pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate a personalului didactic cu studii medii;
f) alte structuri abilitate în acest scop de cãtre Ministerul Învãţãmântului.
(2) Pentru organizarea activitãţilor prevãzute la alin. (1), instituţiile menţionate se pot asocia cu instituţii similare, precum şi cu agenţi economici din ţara şi din strãinãtate, conform reglementãrilor legale."
53. Articolul 161 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 161. - (1) Programele de formare continua şi conversie profesionalã a personalului didactic se încheie prin colocviu sau prin alte forme specifice de evaluare.
(2) Activitãţile de conversie profesionalã de nivel universitar sau postuniversitar - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare - cu durata de cel puţin un an şi jumãtate, aprobate de Ministerul Învãţãmântului în acest scop, se încheie cu examen de absolvire. Promovarea examenului de absolvire conferã dreptul la obţinerea unei diplome şi dreptul de a profesa în noua specializare. Aceste activitãţi se pot organiza în formele zi, seral, fãrã frecventa şi învãţãmânt la distanta."
54. Articolul 162 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 162. - (1) Casele corpului didactic sunt centre de documentare şi de organizare a activitãţilor de perfecţionare, de conversie profesionalã, precum şi a activitãţilor cu caracter ştiinţific, metodic şi cultural.
(2) Pentru realizarea activitãţilor prevãzute la alin. (1), Casa corpului didactic invita formatori calificaţi, acreditaţi de Ministerul Învãţãmântului, şi asigura finanţarea acestor programe. Formatorii ajuta departamentele şi catedrele de pregãtire a personalului didactic din instituţiile de învãţãmânt superior la perfecţionare şi conversie profesionalã."
55. Dupã articolul 166 se introduce articolul 166^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 166^1. - Acţiunile în justiţie formulate de Ministerul Învãţãmântului şi de inspectoratele şcolare pentru aplicarea prevederilor art. 166 alin. (1), (2) şi (3) sunt scutite de taxa de timbru."
56. Alineatul (2) al articolului 167 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi reparare a unitãţilor din învãţãmântul preuniversitar, precum şi a bazei didactico-materiale, este asigurata de cãtre consiliile locale din sume alocate de la bugetul de stat şi din bugetele locale, precum şi din resursele proprii ale respectivelor unitãţi."
57. Dupã articolul 167 se introduce articolul 167^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 167^1. - (1) În scopul întreţinerii, dezvoltãrii şi modernizãrii bazei materiale şi de practica în instituţiile şi unitatile de învãţãmânt, cu ocazia aprobãrii bugetului de venituri şi cheltuieli pentru unitãţile subordonate, Ministerul Învãţãmântului poate constitui Fondul naţional al formãrii profesionale, din credite bugetare şi din alte surse dobândite în condiţiile legii.
(2) Fondul naţional al formãrii profesionale se gestioneazã cu consultarea Consiliului pentru Formare şi Educaţie Continua, potrivit criteriilor stabilite prin ordin al ministrului învãţãmântului."
58. Alineatul (6) al articolului 170 va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Ministerul Învãţãmântului acorda anual burse de doctorat cu durata de 4 ani instituţiilor care organizeazã aceasta forma de învãţãmânt. Bursele se obţin prin concurs organizat la nivelul instituţiilor de învãţãmânt superior."
59. Articolul 180 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 180. - Asupra dreptului copilului minor de a urma învãţãmântul obligatoriu în limba romana sau în limba unei minoritãţi naţionale hotãrãşte pãrintele sau tutorele legal instituit."
60. Articolul 182 se abroga.
ART. 2
În cuprinsul Legii învãţãmântului şi în toate celelalte acte normative se vor face urmãtoarele modificãri de denumiri:
a) denumirea "Ministerul Învãţãmântului" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Educaţiei Naţionale";
b) denumirea "preparator" se înlocuieşte cu cea de "preparator universitar";
c) denumirea de "colegiu" din sistemul învãţãmântului superior se înlocuieşte cu cea de "colegiu universitar".
ART. 3
<>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se articolelor şi alineatelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul învãţãmântului,
Virgil Petrescu

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016