Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 34 din 21 martie 2002  privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 34 din 21 martie 2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 223 din 3 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop abordarea integrata a mãsurilor necesare în vederea prevenirii, reducerii şi controlului poluarii, precum şi stabilirea mãsurilor pentru emiterea autorizaţiilor integrate de mediu pentru activitãţile industriale prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte mãsurile necesare pentru prevenirea sau, în cazul în care aceasta nu este posibila, pentru reducerea emisiilor provenite din activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 în aer, apa şi sol, inclusiv mãsurile privind gestionarea deşeurilor, astfel încât sa se atinga un nivel ridicat de protecţie a mediului, considerat în întregul sau, în acord cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a obligaţiilor din convenţiile internaţionale din acest domeniu, la care România este parte.
(3) Autorizarea instalaţiilor existente, dupã evaluarea condiţiilor de operare, se va face în conformitate cu prevederile art. 6 şi 8. Dacã din reexaminarea condiţiilor rezulta ca instalaţiile existente nu se pot încadra în prevederile menţionate mai sus, titularul activitãţii va întocmi un proiect de program pentru conformare, care va fi aprobat de autoritatea competenta.
(4) În programul pentru conformare vor fi incluse mãsurile tehnice care sa conducã la respectarea cerinţelor prevãzute la art. 11. Dupã aprobarea de cãtre autoritatea competenta a programului pentru conformare acesta devine obligatoriu.
(5) Termenul limita pentru finalizarea aplicãrii programelor pentru conformare, în cazul activitãţilor existente, este anul 2015, dupã expirarea acestui termen instalaţiile care nu îndeplinesc condiţiile impuse prin prezenta ordonanta de urgenta îşi înceteazã activitatea. Autorizaţiile de mediu pentru instalaţiile care funcţioneazã în baza unui program pentru conformare aprobat se emit cu termen de valabilitate pe perioada realizãrii fiecãrei mãsuri cuprinse în acest program.
(6) Nerespectarea termenelor şi mãsurilor cuprinse în programul pentru conformare conduce la încetarea valabilitãţii autorizaţiei de mediu şi la suspendarea activitãţii instalaţiei pana la realizarea acestui program.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii utilizaţi sunt definiţi conform anexei nr. 2.

CAP. 2
Atribuţii şi raspunderi ale autoritãţilor competente pentru protecţia mediului
ART. 3
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) coordoneazã şi controleazã modul de aplicare şi respectare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta în vederea obţinerii acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu;
b) elaboreazã, avizeazã şi, dupã caz, aproba procedurile şi mãsurile necesare pentru asigurarea aplicãrii unitare pe teritoriul României a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta;
c) coordoneazã elaborarea şi actualizarea reglementãrilor privind prevenirea, reducerea şi controlul integrat al poluarii;
d) asigura luarea mãsurilor necesare pentru ca acordul şi/sau autorizaţia integrata de mediu pentru activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 sa fie eliberata cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a celorlalte prevederi legale în vigoare;
e) asigura luarea mãsurilor pentru informarea permanenta privind evoluţia celor mai bune tehnici disponibile în structurile sale; aceste informaţii sunt publice;
f) asigura cadrul legal şi institutional necesar pentru liberul acces la informaţie şi pentru participarea publicului la procedura de autorizare, în scopul garantarii faptului ca orice cerere de autorizare pentru o noua instalatie sau de modificare substantiala a unei instalaţii existente este accesibila publicului pentru exprimarea opiniei, înaintea luãrii deciziei de cãtre autoritatea competenta;
g) pune la dispoziţie publicului rezultatele supravegherii emisiilor în mediu şi modul de respectare a condiţiilor de autorizare prevãzute şi deţinute de autoritatea competenta;
h) publica anual inventarul principalelor emisii şi surse responsabile de poluare;
i) comunica şi pune la dispoziţie în cadrul relaţiilor bilaterale, pe baza de reciprocitate şi în condiţii de echivalenta, toate datele cuprinse în cererea prin care a fost solicitatã eliberarea autorizaţiei, în cazul în care se constata ca funcţionarea unei instalaţii în care se desfãşoarã activitãţi prevãzute în anexa nr. 1 poate avea efecte asupra mediului altor state sau dacã statul respectiv, care este susceptibil de a fi grav afectat, face o cerere în acest sens. Punerea la dispoziţie a datelor respective se va face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare în acelaşi timp cu informarea propriilor cetãţeni;
j) verifica respectarea dispoziţiilor legale pentru ca activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 sa se desfãşoare astfel încât sa fie luate toate mãsurile adecvate pentru prevenirea poluarii şi pentru promovarea celor mai bune tehnici disponibile, cu respectarea prevederilor cuprinse în anexa nr. 3;
k) verifica luarea mãsurilor necesare pentru a se evita orice poluare semnificativã;
l) verifica luarea mãsurilor de eliminare totalã a deşeurilor poluante ce pot fi generate de activitãţile prevãzute în anexa nr. 1, iar în cazul în care totuşi acestea apar, verifica luarea mãsurilor de utilizare eficienta şi nepoluanta a acestora; în cazul în care acest lucru nu este posibil de realizat tehnic şi nu este eficient din punct de vedere economic, verifica luarea mãsurilor de neutralizare şi/sau de inlaturare a lor, cu respectarea reglementãrilor legale, evitandu-se sau reducându-se impactul asupra mediului, potrivit normelor legale;
m) verifica aplicarea mãsurilor de utilizare eficienta a energiei;
n) verifica luarea mãsurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact asupra sãnãtãţii omului şi a mediului şi limitarea consecinţelor acestora;
o) verifica luarea tuturor mãsurilor necesare pentru evitarea oricãror riscuri de poluare şi a celor pentru aducerea amplasamentului, dupã încetarea activitãţii, într-o stare care sa permitã reutilizarea acestuia pentru alte scopuri.
(2) Ghidurile de evaluare a celor mai bune tehnici disponibile se elaboreazã şi se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 4
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului emite autorizaţiile integrate de mediu, conform dispoziţiilor legale în vigoare, numai dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 17 şi celelalte dispoziţii legale în vigoare.
(2) În vederea aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã serviciul de control al poluarii industriale în cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului. Procedura de emitere a acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu se elaboreazã şi se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 5
Autoritatea competenta pentru protecţia mediului ia mãsurile necesare pentru ca:
a) orice instalatie noua sa fie data în funcţiune numai cu autorizaţia integrata de mediu, eliberata conform dispoziţiilor legale, cu excepţia instalaţiilor de ardere cu putere mai mica de 50 MW, independent de tipul de combustibil folosit, şi a instalaţiilor de ardere pentru producerea de energie, care folosesc direct produsele de combustie în procesul fabricaţiei;
b) sa nu se producã nici o poluare semnificativã;
c) autorizarea instalaţiilor existente sa fie în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3). Stabilirea şi aprobarea programului pentru conformare se va face în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
d) aplicarea mãsurilor din programul pentru conformare pentru instalaţiile existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta sa respecte prevederile art. 17.
ART. 6
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului emite acordul şi/sau autorizaţia integrata de mediu, cu respectarea abordarii integrate a elementelor şi factorilor de mediu.
(2) Autorizaţia integrata de mediu emisã conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta va cuprinde toate condiţiile care sa garanteze ca instalatia îndeplineşte toate cerinţele prevãzute de aceasta.
(3) Orice autorizaţie integrata de mediu acordatã sau modificatã va include toate mãsurile ce se impun pentru protecţia aerului, apelor şi solului.
(4) Refuzul acordãrii autorizaţiei integrate de mediu, în cazul neîndeplinirii condiţiilor legale cerute, se face motivat şi se comunica titularului activitãţii în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei.
ART. 7
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului reexamineaza periodic şi actualizeazã, dacã este necesar, condiţiile de autorizare.
(2) Reexaminarea este obligatorie în toate situaţiile în care:
a) poluarea cauzatã de instalatie necesita revizuirea valorilor limita de emisie existente la autorizare sau necesita stabilirea de noi valori limita de emisie;
b) schimbãrile substanţiale ale celor mai bune tehnici disponibile permit o reducere semnificativã a emisiilor;
c) siguranta exploatãrii şi a desfãşurãrii activitãţii face necesarã recurgerea la alte tehnici;
d) prevederile unor noi reglementãri legale o impun.
ART. 8
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului dispune mãsurile necesare pentru ca titularul activitãţii sa îndeplineascã, la instalatia pe care o exploateazã, toate condiţiile prevãzute în autorizaţie.
(2) În situaţia în care normele de calitate a mediului solicita condiţii mai severe decât cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici disponibile, se vor impune mãsuri adiţionale specificate în acord şi/sau autorizaţie fãrã a afecta mãsurile ce sunt solicitate pentru respectarea standardelor de calitate.
ART. 9
Autoritãţile competente pentru protecţia mediului asigura şi garanteazã accesul liber la informaţie al publicului şi participarea acestuia la luarea deciziilor prin:
a) aducerea la cunostinta publica a tututor cererilor de autorizare a noilor instalaţii sau de modificare substantiala a instalaţiilor existente, astfel încât în raport cu perioada necesarã şi cu modul de informare publicul sa îşi poatã face cunoscutã opinia înainte de luarea deciziilor;
b) aducerea la cunostinta publica a deciziei luate şi a unei copii de pe autorizaţia eliberata, precum şi de pe fiecare actualizare ulterioara a acesteia;
c) punerea la dispoziţie publicului a rezultatelor supravegherii emisiilor, primite de la titularul activitãţii conform condiţiilor de autorizare.

CAP. 3
Obligaţiile titularului activitãţii
ART. 10
Titularul activitãţii are obligaţia sa obţinã de la autoritãţile competente pentru protecţia mediului, încã din etapa de proiectare, emiterea acordului integrat de mediu pentru toate activitãţile prevãzute în anexa nr. 1, pe care intenţioneazã sa le desfãşoare, şi sa obţinã autorizaţie integrata de mediu pentru activitãţile aflate în desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 11
Obligaţiile de baza ale titularului activitãţii privind exploatarea instalaţiei sunt urmãtoarele:
a) luarea tuturor mãsurilor de prevenire eficienta a poluarii, în special prin recurgerea la cele mai bune tehnici disponibile;
b) luarea mãsurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi cauzatã;
c) evitarea producerii de deşeuri, iar în cazul în care aceasta nu poate fi evitata, valorificarea lor, iar în caz de imposibilitate tehnica şi economicã, neutralizarea şi eliminarea acestora, evitandu-se sau reducându-se impactul asupra mediului;
d) utilizarea eficienta a energiei;
e) luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea accidentelor şi limitarea consecinţelor acestora;
f) luarea mãsurilor necesare, în cazul încetãrii definitive a activitãţilor, pentru evitarea oricãrui risc de poluare şi pentru aducerea amplasamentului şi a zonelor afectate într-o stare care sa permitã reutilizarea acestora.
ART. 12
(1) Schimbarea modului de exploatare a instalaţiei, prevãzutã de titularul activitãţii, nu va putea fi întreprinsã fãrã a se cere eliberarea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu.
(2) Titularul activitãţii este obligat sa informeze autoritãţile competente pentru protecţia mediului despre orice schimbare pe care doreşte sa o aducã instalaţiei sau procesului tehnologic. Autoritatea competenta pentru protecţia mediului va reanaliza, dupã caz, condiţiile de funcţionare stabilite în autorizaţia integrata de mediu.
(3) Cererea de autorizare se va face pentru pãrţile de instalatie şi pentru elementele respective, susceptibile de a fi modificate.
ART. 13
Titularul activitãţii este obligat sa respecte condiţiile din acordul şi/sau din autorizaţia integrata de mediu în desfãşurarea activitãţii din instalatie.
ART. 14
Titularul activitãţii este obligat sa informeze cu regularitate autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre rezultatele monitorizarii emisiilor din instalatie şi, în termenul cel mai scurt, despre orice incident sau accident care afecteazã semnificativ mediul.
ART. 15
Titularul activitãţii este obligat sa asiste şi sa punã la dispoziţie autoritãţii competente pentru protecţia mediului toate datele necesare pentru desfãşurarea controlului instalaţiei şi pentru prelevarea de probe sau culegerea oricãror informaţii pentru respectarea prevederilor autorizaţiei integrate de mediu.

CAP. 4
Autorizarea activitãţii
ART. 16
(1) Acordul şi/sau autorizaţia integrata de mediu se elibereazã de cãtre autoritãţile competente pentru protecţia mediului în baza cererii titularului activitãţii, care trebuie sa cuprindã descrierea:
a) amplasamentului prevãzut pentru operare;
b) instalaţiei şi a activitãţilor desfãşurate, din care sa rezulte natura şi amploarea acestor activitãţi;
c) materiilor prime şi auxiliare, substanţelor şi tipului de energie utilizata sau produsã de instalatie;
d) surselor de emisie ale instalaţiei;
e) stãrii amplasamentului instalaţiei;
f) impactului activitãţii asupra mediului, ca întreg;
g) naturii şi cantitãţilor de emisii previzibile ale instalaţiei în fiecare element component al mediului, astfel încât sa fie posibila o identificare a efectelor semnificative ale emisiilor asupra mediului;
h) tehnologiei prevãzute şi a altor tehnici utilizate pentru prevenirea emisiilor provenind de la instalaţii, iar dacã aceasta nu este posibila, pentru reducerea lor;
i) mãsurilor prevãzute pentru prevenirea producerii şi valorificãrii deşeurilor generate de instalatie;
j) mãsurilor prevãzute pentru supravegherea emisiilor în mediu;
k) altor mãsuri stabilite pentru îndeplinirea obligaţiilor de baza prevãzute la art. 12, dupã caz.
(2) Cererea trebuie sa cuprindã un rezumat, fãrã caracter tehnic, cu datele prevãzute la alin. (1).
(3) Dupã furnizarea datelor titularul activitãţii va întocmi, dupã caz, un raport de securitate pentru prevenirea riscurilor de accident major, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 17
Condiţiile necesare pentru emiterea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu sunt urmãtoarele:
a) autoritatea competenta trebuie sa verifice ca autorizaţiile integrate de mediu sa cuprindã toate mãsurile necesare pentru îndeplinirea condiţiilor, pentru asigurarea protecţiei aerului, apei şi solului şi pentru realizarea unui nivel ridicat de protecţie a mediului, în întregul sau;
b) luarea în considerare a tuturor informaţiilor şi/sau concluziilor pertinente, precum şi a celor din studiul de impact privind efectele asupra mediului pentru instalaţiile noi, în cazul unei modificãri substanţiale a instalaţiilor existente şi a unor proiecte publice/private;
c) stabilirea valorilor limita de emisie, în special pentru poluantii care figureazã în anexa nr. 4, susceptibili de a fi evacuati de instalatia respectiva în cantitãţi semnificative, în funcţie de natura şi de potenţialul lor de transfer al poluarii de la un element şi factor de mediu la altul. Dacã este necesar, autorizaţia integrata de mediu poate conţine prescripţii asemãnãtoare, care sa garanteze protecţia solului, a apelor subterane şi mãsuri privind gestiunea deşeurilor generate de instalatie. Dupã caz, valorile limita pot fi completate sau înlocuite cu parametri sau cu mãsuri tehnice echivalente;
d) pentru instalaţiile prevãzute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 valorile limita de emisie se stabilesc luându-se în considerare cele mai bune tehnici disponibile adoptate pentru aceste categorii de instalaţii;
e) pentru respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c) valorile limita de emisie, parametrii şi mãsurile tehnice se vor baza pe cele mai bune tehnici disponibile, fãrã a fi prescrisã utilizarea unei tehnici sau tehnologii speciale, dar luându-se în considerare caracteristicile tehnice ale instalaţiei respective, amplasarea sa geograficã şi condiţiile locale de mediu. Condiţiile de autorizare trebuie sa prevadã dispoziţii referitoare la reducerea poluarii la lungã distanta sau transfrontiera şi sa garanteze un nivel ridicat de protecţie a mediului;
f) luarea mãsurilor adecvate pentru supravegherea emisiilor, cu specificarea metodologiei de mãsurare, a frecvenţei acestora şi a procedurii de evaluare a rezultatelor masurarilor, precum şi obligaţia de a comunica autoritãţii competente datele necesare controlului şi respectãrii condiţiilor de autorizare. Pentru instalaţiile prevãzute la pct. 6.6 în anexa nr. 1 mãsurile prevãzute iau în considerare costurile şi beneficiile;
g) mãsurile privind condiţiile de exploatare, altele decât cele normale, vor fi luate în considerare în mod adecvat în situaţiile în care mediul risca sa fie afectat de pornirea instalaţiei, de emisiile fugitive, de disfunctionalitati, de oprirea momentanã sau definitiva a exploatãrii. Pot fi prevãzute derogãri temporare de la cerinţele lit. a), dacã un plan de reabilitare aprobat de autoritãţile competente pentru protecţia mediului, prin program pentru conformare, asigura respectarea cerinţelor respective în termen de 6 luni şi conduce la o reducere a poluarii;
h) mãsuri speciale cu scopul de a preveni şi/sau de a reduce poluarea, atunci când autoritãţile competente le gãsesc adecvate.
ART. 18
În situaţia în care prin normativul de calitate a mediului se stabilesc condiţii mai severe decât cele care ar putea fi atinse prin utilizarea tehnicii aflate în operare, introducerea celor mai bune tehnici disponibile poate fi impusa prin condiţii suplimentare, cerute prin autorizaţie, fãrã a se aduce atingere altor mãsuri pentru respectarea normativului de calitate a mediului.

CAP. 5
Sancţiuni
ART. 19
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage rãspunderea civilã sau contravenţionalã, dupã caz.
ART. 20
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã:
1. cu amenda de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru nerespectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta privind:
a) obligaţia titularului activitãţii menţionate la art. 11 lit. a), constând în luarea mãsurilor de prevenire eficienta a poluarii, în special prin recurgerea la cea mai buna tehnica disponibilã;
b) obligaţia titularului activitãţii menţionate la art. 11 lit. b), constând în neluarea mãsurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi cauzatã;
c) obligaţia titularului activitãţii prevãzute la art. 11 lit. f) de a lua mãsurile necesare în cazul încetãrii definitive a activitãţilor, pentru evitarea oricãrui risc de poluare şi pentru aducerea amplasamentului şi a zonelor afectate într-o stare care sa permitã reutilizarea acestora;
d) obligaţia titularului activitãţii de a cere eliberarea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu pentru schimbarea modului de exploatare a instalaţiei, prevãzutã în autorizaţia de funcţionare menţionatã la art. 12 alin. (2);
e) obligaţia titularului de a respecta condiţiile din autorizaţia integrata de mediu în activitatea din instalatie, prevãzutã la art. 13;
2. faptele prevãzute la pct. 1, pe lângã amenda, se sancţioneazã şi cu retragerea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu, precum şi cu închiderea unitãţii;
3. cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta privind:
a) obligaţia titularului activitãţii de a evita producerea de deşeuri, iar în cazul imposibilitãţii tehnice şi economice, neutralizarea şi eliminarea lor, evitandu-se sau reducându-se impactul acestora asupra mediului, prevãzutã la art. 11 lit. c);
b) obligaţia de a informa autoritãţile competente despre orice schimbare pe care titularul activitãţii doreşte sa o aducã instalaţiei sau procesului tehnologic, prevãzutã la art. 12 alin. (1);
c) obligaţia titularului activitãţii de a asista şi a pune la dispoziţie autoritãţii competente pentru protecţia mediului datele necesare pentru desfãşurarea controlului instalaţiei şi pentru prelevarea de probe sau culegerea oricãror informaţii, prevãzutã la art. 15.
ART. 21
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit în acest scop de autoritatea centrala pentru protecţia mediului, de cãtre ofiţerii şi subofiterii de poliţie, potrivit competentelor legale.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 20 li se aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.

CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 22
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul apelor
şi protecţiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministru de interne,
Ioan Rus


ANEXA 1

CATEGORII DE ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE
pentru care este necesarã obţinerea autorizaţiei integrate de mediu

Atunci când un titular de activitate efectueazã mai multe activitãţi incluse sub acelaşi subtitlu, în aceeaşi instalatie sau pe acelaşi amplasament capacitatile unor astfel de activitãţi se cumuleazã.
1. Industrii energetice
1.1. Instalaţii de ardere cu capacitãţi de combustie mai mari de 50 MW;
1.2. Rafinarii de ţiţei şi prelucrare a gazelor;
1.3. Cuptoare de cocs;
1.4. Instalaţii de gazeificare şi lichefiere a carbunilor.
2. Producţia şi prelucrarea metalelor
2.1. Instalaţii de prajire sau sinterizare a minereului metalic (inclusiv a zãcãmintelor de sulfuri);
2.2. Instalaţii pentru producerea fontei sau a otelului (topire primara ori secundarã), inclusiv instalaţii pentru turnarea continua, cu o capacitate ce depãşeşte 2,5 t/h;
2.3. Instalaţii pentru prelucrarea metalelor feroase:
a) laminoare la cald cu o capacitate mai mare de 20 t oţel brut/h;
b) forje cu ciocane, a cãror energie de lovire depãşeşte 50 kJ/ciocan, iar puterea calorifica dezvoltata este mai mare de 20 MW;
c) aplicarea de straturi protectoare din metal topit, cu o capacitate de tratare mai mare de 2 t oţel brut/ora;
2.4. Topitorii pentru metale feroase, cu o capacitate mai mare de 20 t/zi;
2.5. Instalaţii pentru:
a) producerea de metale neferoase brute din minereuri concentrate sau materii prime secundare, prin procese metalurgice, chimice ori electrolitice;
b) topirea metalelor neferoase, inclusiv a aliajelor şi a produselor recuperate (rafinare, turnatorie de fonta etc.), cu o capacitate de topire mai mare de 4 t/zi pentru plumb şi cadmiu sau de 20 t/zi pentru toate celelalte metale;
2.6. Instalaţii pentru tratarea suprafeţelor metalelor şi materialelor plastice prin folosirea procedeelor electrolitice sau chimice, la care volumul cuvelor de tratare depãşeşte 30 mc.
3. Industria mineralelor
3.1. Instalaţii pentru producerea clincherului de ciment în cuptoare rotative cu o capacitate de producţie mai mare de 500 t/zi sau a varului în cuptoare rotative cu o capacitate de producţie care depãşeşte 50 t/zi ori în alte tipuri de cuptoare cu o capacitate de producţie mai mare de 50 t/zi;
3.2. Instalaţii pentru producerea azbestului şi fabricarea produselor pe baza de azbest;
3.3. Instalaţii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla, cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.4. Instalaţii pentru topirea substanţelor minerale, inclusiv pentru producerea fibrelor minerale, cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.5. Instalaţii pentru fabricarea produselor din ceramica prin ardere, în special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, dalelor, produselor din ceramica sau portelan, cu o capacitate de producţie mai mare de 75 t/zi şi/sau cu o capacitate a cuptoarelor mai mare de 4 mc şi cu o densitate stabilitã pentru fiecare cuptor mai mare de 300 kg/mc.
4. Industria chimica
4.1. Instalaţii chimice pentru producerea de substanţe chimice organice de baza, cum ar fi:
a) hidrocarburi (liniare sau ciclice, saturate sau nesaturate, alifatice sau aromatice);
b) hidrocarburi ce conţin oxigen, precum: alcooli, aldehide, cetone, acizi carboxilici, esteri, acetati, peroxizi, rasini epoxidice;
c) hidrocarburi sulfuroase;
d) hidrocarburi ce conţin azot, precum: amine, amide, compuşi azotosi, compuşi nitro sau azotati, nitrili, cianati sau izocianati;
e) hidrocarburi conţinând fosfor;
f) hidrocarburi halogenate;
g) compuşi organometalici;
h) materiale plastice de baza (fibre polimerice sintetice şi fibre pe baza de celuloza);
i) cauciucuri sintetice;
j) vopsele şi pigmenti;
k) agenţi de suprafata şi agenţi tensioactivi;
4.2. Instalaţii chimice pentru producerea de substanţe chimice anorganice de baza, cum ar fi:
a) gaze, ca de exemplu: amoniac, clor sau acid clorhidric gazos, fluor sau acid fluorhidric, oxizi de carbon, compuşi ai sulfului, oxizi de azot, hidrogen, dioxid de sulf, oxiclorura de carbon;
b) acizi, ca de exemplu: acid cromic, acid fluorhidric, acid fosforic, acid azotic, acid clorhidric, acid sulfuric, oleum, acizi sulfurosi;
c) baze, ca de exemplu: hidroxid de amoniu, hidroxid de potasiu, hidroxid de sodiu;
d) saruri, ca de exemplu: clorura de amoniu, clorat de potasiu, carbonat de potasiu, carbonat de sodiu, perborat, azotat de argint;
e) metaloizi, oxizi metalici şi alţi compuşi anorganici, ca de exemplu: carbura de calciu, siliciu, carbura de siliciu;
4.3. Instalaţii chimice pentru fabricarea ingrasamintelor chimice (simple sau complexe) pe baza de fosfor, azot sau potasiu;
4.4. Instalaţii chimice pentru fabricarea produselor fitosanitare de baza sau a biocidelor;
4.5. Instalaţii utilizând procedee chimice sau biologice pentru fabricarea produselor farmaceutice de baza;
4.6. Instalaţii chimice destinate fabricãrii explozibililor.
5. Gestiunea deşeurilor
5.1. Instalaţii pentru depozitarea sau recuperarea deşeurilor periculoase, cu o capacitate mai mare de 10 t/zi;
5.2. Instalaţii pentru incinerarea deşeurilor municipale, cu o capacitate mai mare de 3 t/h;
5.3. Instalaţii pentru depozitarea deşeurilor nepericuloase, cu o capacitate mai mare de 50 t/zi;
5.4. Depozite controlate de deşeuri, care primesc mai mult de 10 t/zi sau cu o capacitate totalã mai mare de 25.000 t, cu excepţia depozitelor controlate de deşeuri inerte.
6. Alte activitãţi
6.1. Instalaţii industriale pentru producţia de:
a) celuloza din lemn sau din alte materiale fibroase;
b) hârtie şi carton, cu o capacitate de producţie mai mare de 20 t/zi;
6.2. Instalaţii pentru pretratare (operaţiuni precum: spalare, albire, mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor, cu o capacitate de tratare mai mare de 10 t/zi;
6.3. Instalaţii pentru tabacirea blanurilor şi a pieilor, cu o capacitate de tratare mai mare de 12 t produse finite/zi;
6.4. a) Abatoare cu o capacitate de producere a carcaselor de animale mai mare de 50 t/zi;
b) tratare şi prelucrare în scopul fabricãrii produselor alimentare din:
- materii prime de origine animala (altele decât laptele), cu o capacitate de producţie a produselor finite mai mare de 75 t/zi;
- materii prime vegetale, cu o capacitate de producţie a produselor finite mai mare de 300 t/zi (valoarea medie trimestriala);
c) tratarea şi prelucrarea laptelui, cu mai mult de 200 t/zi cantitate de lapte (valoarea medie anuala).
6.5. Instalaţii pentru depozitarea sau reciclarea carcaselor de animale şi a deşeurilor de animale, cu o capacitate de tratare mai mare de 10 t/zi;
6.6. Instalaţii pentru creşterea intensiva a pasarilor sau a porcilor, cu o capacitate mai mare de:
a) 40.000 de capete pentru pãsãri;
b) 2.000 de capete pentru porcii de producţie (peste 30 kg); sau
c) 750 de capete pentru scroafe.
6.7. Instalaţii pentru tratarea suprafeţei materialelor, obiectelor sau produselor, utilizând solventi organici, în particular pentru finisare, placare, acoperire, degresare, impermeabilizare, dimensionare, vopsire, curatare sau impregnare, cu o capacitate de consum mai mare de 150 kg/h sau mai mult de 200 t/an.
6.8. Instalaţii pentru producţia de carbon (cãrbune sarac în gaze) sau de electrografit prin incinerare sau grafitizare.

NOTA:
- Nu fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta instalaţiile sau pãrţi ale acestora folosite pentru cercetare, dezvoltare şi testarea noilor produse şi procese.
- Valorile-prag prevãzute mai sus se referã la capacitatile de producţie sau la iesiri.


ANEXA 2

DEFINIŢII

Substanta - orice element chimic şi compusii sãi, cu excepţia substanţelor radioactive, în sensul prevãzut de reglementãrile referitoare la EURATOM, precum şi a organismelor modificate genetic, în sensul prevederilor din legislaţia în vigoare.
Poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al activitãţii umane, de substanţe, de vibratii, caldura sau de zgomot în aer, apa ori sol, susceptibile sa aducã prejudicii sãnãtãţii umane sau calitãţii mediului, sa determine deteriorãri ale bunurilor materiale, ori sa afecteze sau sa împiedice utilizarea în scop recreativ a mediului şi/sau alte utilizãri ale acestuia, prevãzute de legislaţia în vigoare.
Instalatie - orice instalatie tehnica stationara, în care se desfãşoarã una sau mai multe activitãţi prevãzute în anexa nr. 1, precum şi orice alta activitate direct legatã, sub aspect tehnic, de activitãţile desfãşurate pe acelaşi amplasament, susceptibilã de a avea efecte asupra emisiilor şi poluarii.
Instalatie existenta - o instalatie în funcţiune sau o instalatie autorizata ori care a fost supusã procedurilor de autorizare de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului, în cadrul legislaţiei anterioare intrãrii în vigoare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, în urma unei cereri complete de autorizare, cu condiţia ca aceasta instalatie sa fie pusã în funcţiune cel mai târziu la un an dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
Emisie - evacuarea directa sau indirecta, de la surse punctiforme ori difuze ale instalaţiei, de substanţe, vibratii, caldura sau de zgomot în aer, apa ori sol.
Valoare-limita de emisie - masa, exprimatã în funcţie de parametrii specifici, concentratia şi/sau nivelul unei emisii care nu poate fi depãşitã în cursul uneia sau mai multor perioade de funcţionare. Valorile-limita de emisie pot fi, de asemenea, fixate pentru anumite grupe, familii sau categorii de substanţe, în special cele vizate în anexa nr. 3. Valorile-limita de emisie a substanţelor se aplica la punctele de evacuare a emisiilor din instalatie, fiind exclus orice proces de dilutie la stabilirea acestora.
În cazul evacuarilor indirecte în apa se ia în considerare la stabilirea valorilor-limita de emisie ale instalaţiei efectul unei staţii de preepurare/epurare, cu condiţia ca aceasta sa asigure un nivel echivalent cu valoarea-limita de emisie pentru protecţia mediului în întregul sau, prevãzut de normativele şi standardele de calitate, şi de a nu se ajunge la o încãrcare cu poluanti mai ridicatã în mediu, fãrã a se incalca dispoziţiile legale în vigoare.
Norme de calitate a mediului - un ansamblu de cerinţe care trebuie satisfacute la un moment dat, pentru un element de mediu dat sau ale unei pãrţi specifice a acestuia, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Autoritate competenta - autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi/sau teritoriale pentru protecţia mediului, precum şi alte autoritãţi desemnate, însãrcinate cu aducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind protecţia mediului.
Acord integrat - actul tehnico-juridic emis de autoritatea competenta pentru protecţia mediului, conform dispoziţiilor legale în vigoare, care acorda dreptul de a stabili condiţiile de realizare a unei activitãţi încã din etapa de proiectare, care sa asigure ca instalatia corespunde cerinţelor prezentei ordonanţe de urgenta. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe instalaţii ori pãrţi ale instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament.
Autorizaţie integrata - actul tehnico-juridic emis de autoritãţile competente pentru protecţia mediului conform dispoziţiilor legale în vigoare, care acorda dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalatie, în anumite condiţii care sa asigure ca instalatia corespunde cerinţelor prezentei ordonanţe de urgenta. Autorizaţia poate fi eliberata pentru una sau mai multe instalaţii ori pãrţi ale instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament şi exploatate de cãtre acelaşi titular.
Modificarea modului de exploatare/funcţionare - o modificare a caracteristicilor sau în natura functionarii ori o extindere a instalaţiei, care ar putea avea consecinţe asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului prin depãşirea valorilor-limita de emisie stabilite în autorizaţie.
Modificare substantiala - o modificare a modului de exploatare, care, din punctul de vedere al autoritãţii competente pentru protecţia mediului, poate avea consecinţe semnificative asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau a mediului.
Cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat şi eficient înregistrat în dezvoltarea unei activitãţi şi a modurilor de exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui referinta pentru stabilirea valorilor-limita de emisie în scopul prevenirii, iar în cazul în care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globalã a emisiilor şi a impactului asupra mediului în întregul sau;
- cele mai bune - se înţelege tehnicile cele mai eficiente pentru atingerea unui nivel general ridicat de protecţie a mediului în ansamblul sau. În determinarea celor mai bune tehnici disponibile trebuie luate în considerare, în special, elementele enumerate în anexa nr. 4;
- tehnici - atât tehnologia utilizata, cat şi modul în care instalatia este proiectata, construitã, intretinuta, exploatatã şi scoasa din funcţiune;
- disponibile - acele tehnici care au înregistrat un stadiu de dezvoltare ce permite aplicarea lor în sectorul industrial respectiv, în condiţii economice şi tehnice viabile, luându-se în considerare costurile şi beneficiile, indiferent dacã aceasta este sau nu utilizata ori produsã sau nu în România, astfel încât titularul activitãţii sa poatã avea acces în condiţii rezonabile şi în conformitate cu prevederile anexei nr. 4.
Titularul activitãţii - orice persoana fizica sau juridicã ce exploateazã sau controleazã instalatia ori care este delegatã cu o putere economicã decisiva în ceea ce priveşte funcţionarea acesteia.

ANEXA 3

SUBSTANŢE POLUANTE RELEVANTE
pentru a fi luate în considerare la stabilirea valorilor-limita de emisie

Aer
1. Dioxidul de sulf şi alţi compuşi ai sulfului
2. Oxizi de azot şi alţi compuşi ai azotului
3. Monoxidul de carbon
4. Compuşi organici volatili
5. Metalele şi compusii lor
6. Pulberi
7. Azbest (particule suspendate, fibre)
8. Clorul şi compusii sãi
9. Fluorul şi compusii sãi
10. Arsenul şi compusii sãi
11. Cianuri
12. Substanţe şi preparate care s-au dovedit a avea proprietãţi cancerigene sau mutagene ori proprietãţi care pot afecta reproducerea prin intermediul aerului
13. Dibenzenodioxine policlorinate şi dibenzofurani policlorinati.

Apa
1. Compuşi organohalogenati şi substanţe care pot forma compuşi de acest tip în mediul acvatic
2. Compuşi organofosforici
3. Compuşi organici cu staniu
4. Substanţe şi preparate care s-au dovedit a avea proprietãţi cancerigene sau mutagene ori proprietãţi care pot afecta reproducerea în sau prin intermediul mediului acvatic
5. Hidrocarburi persistente şi substanţe organice toxice bioacumulabile şi persistente
6. Cianuri
7. Metalele şi compusii lor
8. Arsenul şi compusii sãi
9. Biocide şi produşi fitosanitari
10. Materiale în suspensie
11. Substanţe implicate în procesul de eutrofizare (în special, azotati şi fosfati)
12. Substanţe care au o influenta nefavorabila asupra balanţei de oxigen (şi care pot fi mãsurate utilizând parametri ca CBO, CCO etc.).

ANEXA 4

Consideratii avute în vedere la determinarea celor mai bune tehnici disponibile
Consideratiile care sunt luate în calcul în general sau în situaţii specifice când se realizeazã determinarea celor mai bune tehnici disponibile, asa cum sunt definite în anexa nr. 2, ţinându-se seama de costurile şi beneficiile fiecãrei mãsuri şi principiile precautiei şi prevenirii, sunt urmãtoarele:
1. utilizarea unei tehnologii care produce mai putine deşeuri;
2. utilizarea substanţelor mai puţin periculoase;
3. promovarea recuperãrii şi reciclarii substanţelor generate şi utilizate în proces, precum şi a deşeurilor, acolo unde este cazul;
4. procese, instalaţii şi metode comparabile de operare care pot fi testate cu succes la scara industriala;
5. tehnologii avansate şi schimburi în înţelegerea şi cunoaşterea ştiinţificã;
6. natura, efectele şi volumul emisiilor;
7. date confirmate şi autorizate pentru instalaţiile noi sau existente;
8. perioada necesarã pentru introducerea celor mai bune tehnici disponibile;
9. consumul şi natura materiilor prime (inclusiv apa) utilizate în proces şi eficienta energetica;
10. necesitatea prevenirii sau reducerii la minimum a unui impact global al emisiilor asupra mediului şi riscurile implicate de acesta;
11. necesitatea prevenirii accidentelor şi minimizarea efectelor pentru mediul înconjurãtor;
12. informaţia publicatã de Comisia Uniunii Europene sau de organizaţiile internaţionale.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016