Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 32 din 10 noiembrie 1998  privind privatizarea societatilor comerciale din turism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 32 din 10 noiembrie 1998 privind privatizarea societatilor comerciale din turism

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 17 noiembrie 1998
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale din turism, deţinute de stat, precum şi pentru vânzarea activelor aparţinând societãţilor comerciale din turism la care statul este acţionar, urmãrindu-se urmãtoarele obiective:
a) creşterea eficientei economice a activitãţii de turism, astfel încât aportul sau la P.I.B. sa creascã;
b) creşterea circulaţiei turistice;
c) înscrierea României în circuitul turistic internaţional;
d) creşterea calitãţii şi a competitivitatii produsului turistic romanesc;
e) atragerea unor investitori recunoscuţi în domeniu - lanturi hoteliere de renume internaţional;
f) atragerea de capital pentru investiţii de dezvoltare;
g) îmbunãtãţirea managementului.

CAP. 2
Organele administraţiei publice centrale abilitate în domeniul privatizãrii societãţilor comerciale din turism

ART. 2
Organele administraţiei publice centrale abilitate în domeniul privatizãrii societãţilor comerciale din turism sunt:
- Ministerul Privatizãrii;
- Ministerul Turismului.
ART. 3
În domeniul privatizãrii societãţilor comerciale din turism, Ministerul Turismului are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, împreunã cu Ministerul Privatizãrii, strategia de privatizare a societãţilor comerciale din turism, ca parte componenta a strategiei de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung, pe care o supune spre aprobare Guvernului;
b) coordoneazã şi indruma metodologic, împreunã cu Ministerul Privatizãrii, procesul de privatizare a societãţilor comerciale din turism;
c) elaboreazã, împreunã cu Ministerul Privatizãrii, şi supune spre aprobare Guvernului proiecte de legi şi de alte acte normative necesare deblocarii/accelerarii procesului de privatizare în turism;
d) analizeazã şi decide asupra modalitãţilor de privatizare a societãţilor comerciale din turism, inclusiv a bazelor de tratament;
e) asigura, prin Oficiul de Promovare a Turismului, aflat în subordinea sa, promovarea interna şi internationala a listelor cuprinzând societãţile comerciale şi activele propuse la vânzare, a propunerilor privind constituirea de societãţi mixte, asocieri în vederea atragerii investitorilor recunoscuţi în domeniul turismului;
f) efectueazã controlul operaţiunilor de privatizare la societãţile comerciale din turism;
g) colaboreazã cu societãţile de investiţii financiare care deţin pachete de acţiuni la societãţile comerciale din turism;
h) avizeazã propunerile de divizare a societãţilor comerciale mari şi mijlocii din turism.

CAP. 3
Procedura prealabilã privatizãrii societãţilor comerciale din turism

ART. 4
(1) În vederea aplicãrii rapide a modalitãţilor de privatizare prevãzute în cap. IV, societãţile comerciale din turism la care statul este acţionar se divizeaza potrivit unei proceduri speciale ce va fi stabilitã în normele metodologice prevãzute la art. 21 alin. (1), avându-se în vedere urmãtoarele criterii:
- separarea capitalului social deţinut de Fondul Proprietãţii de Stat şi societãţile de investiţii financiare de capitalul social deţinut de ceilalţi acţionari;
- separarea activelor în funcţie de modul de administrare a acestora prin administrare directa sau în baza contractelor de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune;
- separarea activelor care au fost trecute în proprietatea statului prin legi şi prin alte acte normative de nationalizare şi a cãror situaţie juridicã va fi reglementatã printr-o lege specialã;
- numãrul de active din patrimoniul societãţii comerciale;
- amplasarea activelor în oraşe, staţiuni, judeţe;
- capitalul social al societãţilor comerciale din turism, rezultat în urma divizãrii, sa permitã privatizarea rapida şi eficienta.
(2) Premergãtor acestei etape, se va majorã capitalul social al societãţii comerciale cu valoarea terenurilor pentru care aceasta deţine titlu de proprietate, iar pachetul de acţiuni aferent majorãrii revine integral Fondului Proprietãţii de Stat; înregistrarea la oficiul registrului comerţului a majorãrii capitalului social se va face pe baza unei cereri de înscriere de menţiuni, depusa de cãtre direcţia teritorialã a Fondului Proprietãţii de Stat sau de cãtre direcţia de specialitate a Fondului Proprietãţii de Stat Bucureşti.

CAP. 4
Modalitãţi de privatizare a societãţilor comerciale din turism

A. Transformarea contractelor de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune în contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare

ART. 5
Societãţile comerciale din turism la care statul este acţionar şi care au în derulare contracte de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune vor vinde sau vor încheia contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare prin negociere directa cu locatarii sau cu asociaţii în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 6
(1) Initiativa transformarii contractelor de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune în contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare aparţine persoanei fizice sau juridice care are în folosinta activul şi care va depune în acest sens o solicitare scrisã la sediul societãţii comerciale în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Nerespectarea prevederilor cu privire la termenul prevãzut la alin. (1) atrage decãderea locatarului sau a asociatului din dreptul de a solicita transformarea contractului de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune în contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare cu consecinta rezilierii de drept a contractului de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune, activele respective urmând a fi vândute potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta cu despãgubirea locatarului sau a asociatului, corespunzãtor investiţiilor efectuate şi neamortizate.
(3) Societatea comercialã are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la data primirii cererii sa comunice decizia consiliului de administraţie cu privire la soluţionarea cererii prevãzute la alin. (1).

B. Vânzarea de acţiuni

ART. 7
Vânzarea de acţiuni se va face la preţul pieţei, preţul de pornire fiind valoarea nominalã a acţiunii sau, în cazul în care aceasta este tranzactionata la Bursa de valori - Piata RASDAQ, preţul de tranzactionare din ziua precedenta de licitaţie.

C. Vânzarea de active

ART. 8
Vânzarea de active şi încheierea de contracte de leasing imobiliar se vor face la preţul pieţei, preţul de pornire fiind valoarea contabila rãmasã a activului respectiv la data vânzãrii.

D. Vânzarea de acţiuni şi vânzarea de active cu plata în rate

ART. 9
Vânzarea de acţiuni şi vânzarea de active cu plata în rate se vor face în urmãtoarele condiţii:
- avans minim de 10% din preţul de vânzare;
- rate eşalonate pe un termen de 5-20 de ani;
- cu obligaţia cumpãrãtorului de a creste, prin investiţii, calitatea serviciilor prestate în activele cumpãrate, în maximum 2 ani de la data cumpãrãrii, potrivit clauzelor contractuale, în condiţiile stabilite în normele metodologice;
- perceperea unei dobânzi anuale, care va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 10
La privatizarea societãţilor comerciale cu profil balnear care funcţioneazã în staţiunile balneare se va avea în vedere valorificarea factorilor terapeutici naturali, fãrã afectarea structurilor de baza ale complexelor de turism balnear integrate şi a calitãţii pachetelor de servicii ce privesc cazarea, alimentaţia publica şi tratamentul.
ART. 11
În termen de maximum 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, societãţile de investiţii financiare sunt obligate sa vândã acţiunile pe care le deţin la societãţile comerciale din turism peste limita de 10% din totalul acţiunilor emise de fiecare dintre societãţile comerciale din turism, potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 12
Din veniturile obţinute şi încasate de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat din vânzarea activelor şi acţiunilor emise de societãţile comerciale din turism, 80% se vãrsa la bugetul de stat şi 20% la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului.

CAP. 5
Obligaţii şi sancţiuni

ART. 13
Contractele de vânzare-cumpãrare a activelor şi a acţiunilor cu plata în rate, la care nu s-au respectat clauzele contractuale de creştere a calitãţii serviciilor prestate, în condiţiile stabilite prin normele metodologice, în maximum 2 ani, se reziliazã de plin drept, fãrã a fi necesarã somaţia din partea vânzãtorului. În acest caz, sumele plãtite de cumpãrãtor în baza contractului reziliat nu se restituie.
ART. 14
În scopul protejãrii activitãţii de turism şi al creãrii bazei de dezvoltare turistica, înstrãinarea structurilor de primire din cadrul societãţilor comerciale din turism se face cu obligarea noului proprietar la menţinerea obiectului de activitate şi a funcţiunii structurii de primire turistica, la asigurarea protecţiei sociale a salariaţilor şi a protecţiei mediului.
ART. 15
Pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se aplica sancţiuni care vor fi stabilite în normele metodologice prevãzute la art. 21 alin. (1).

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 16
(1) Terenul aferent activului se poate vinde o data cu acesta, în condiţiile legii.
(2) Pana la clarificarea situaţiei juridice a terenurilor, societãţile comerciale din turism beneficiazã de dreptul de superficie asupra terenurilor aferente activelor.
ART. 17
Activele care au fost trecute în proprietatea statului prin legi sau prin alte acte normative de nationalizare, aparţinând societãţilor comerciale din turism la care statul este acţionar, vor putea fi înstrãinate, dacã nu sunt revendicate în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 18
Vânzarea acţiunilor şi a activelor cu plata în rate se va efectua cu obligaţia vânzãtorului de a cere constituirea de garanţii mobiliare şi imobiliare pana la achitarea integrala a preţului.
ART. 19
(1) Procedurile de privatizare a societãţilor comerciale din turism, aflate în curs de derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, se finalizeazã potrivit reglementãrilor existente la data initierii acestora.
(2) Facilitãţile prevãzute la cap. IV lit. D se aplica şi societãţilor comerciale prevãzute la alin. (1).
ART. 20
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 .
ART. 21
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, termen în care Ministerul Turismului, împreunã cu Ministerul Privatizãrii vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice de punere în aplicare a acesteia.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga orice dispoziţii contrare din domeniul privatizãrii societãţilor comerciale din turism.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde

p. Ministrul interimar al privatizãrii,
Victor Eros

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016