Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 31 din 16 iunie 1997  privind regimul investitiilor straine in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 31 din 16 iunie 1997 privind regimul investitiilor straine in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 19 iunie 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin investitor strãin se înţelege o persoana fizica sau o persoana juridicã strãinã, cu domiciliul sau cu sediul în strãinãtate, dupã caz, care investeste în România, în oricare dintre formele prevãzute la alin. (2).
(2) Investiţia strãinã în România se poate realiza printr-una dintre urmãtoarele forme:
a) participarea unui investitor strãin, cu aport în numerar constând în valuta liber convertibilã, precum şi cu aport în natura, la constituirea capitalului social al unei societãţi comerciale, persoana juridicã romana, precum şi participarea la majorarea capitalului social al unei asemenea societãţi comerciale sau, indirect, al uneia dintre filialele acesteia, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta;
b) utilizarea în România, de cãtre un investitor strãin, a sumelor în lei reprezentând dividende rezultate din investirea anterioarã a unei sume în valuta liber convertibilã, în scopul majorãrii capitalului social al investiţiei fãcute şi/sau în scopul dezvoltãrii unei noi investiţii;
c) cumpãrarea, de cãtre un investitor strãin, de acţiuni emise de societãţile comerciale, de pe pieţele de capital sau de la Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile legii, de pãrţi sociale deţinute de stat la societãţi comerciale privatizabile ori deţinute de persoane fizice juridice romane la alte societãţi comerciale, precum şi dobândirea, în condiţiile legii, de active aflate în patrimoniul societãţilor comerciale;
d) utilizarea în România, de cãtre un investitor strãin, a sumelor în lei rezultate din comercializarea unor produse importante în condiţiile legii, în scopul efectuãrii unei investiţii, cel puţin într-una dintre formele prevãzute la lit. a) şi c);
e) conversia creanţelor, rezultate din exporturi în România sau din credite acordate, în pãrţi sociale ale societãţilor comerciale debitoare sau în acţiuni emise de acestea.
(3) Investiţiile strãine se pot realiza, în condiţiile legislaţiei în vigoare, în toate domeniile de activitate.
ART. 2
(1) Investitorii strãini, indiferent de cetãţenia sau, dupã caz, de naţionalitatea lor, pot beneficia de regimul juridic prin prezenta ordonanta de urgenta, pe intreaga durata a investiţiei efectuate în România, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Investiţiilor strãine prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta li se aplica dreptul comun în materie de înfiinţare, organizare şi funcţionare a societãţilor comerciale.
(3) Investiţiile strãine, indiferent de forma în care sunt efectuate, beneficiazã de tratamentul naţional, în conformitate cu legislaţia romana în vigoare şi cu reglementãrile internaţionale la care România este parte.
(4) Investiţiile strãine realizate în formele prevãzute la art. 1 alin. (2) pot beneficia, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, de facilitãţi fiscale.
ART. 3
Facilitãţile fiscale instituite prin prezenta ordonanta de urgenta se acorda în urmãtoarele condiţii:
a) aportul de capital social al investitorului strãin la efectuarea oricãrei forme de investiţie strãinã, prevãzutã de prezenta ordonanta de urgenta, în cuantumurile stabilite la art. 7 alin. (1), la art. 8 alin. (1) şi la art. 9, dupã caz, este efectiv vãrsat într-un cont deschis la o societate bancarã cu sediul în România.
b) sumele care se transfera în contul capitalului social provin din venituri sau din surse atrase de investitorul strãin din afarã României, în valuta liber convertitã, ori provenite, ulterior, din profitul sau din dividendele obţinute pe seama unei investiţii efectuate anterior de acesta, în condiţiile art. 1 alin. (2) lit b) şi d), pe teritoriul României.
ART. 4
(1) Investiţiile strãine în România, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, beneficiazã de protecţia şi de garanţia oferite de Constituţia României, precum şi de acordurile bilaterale şi multilaterale privind promovarea şi protejarea reciprocã a investiţiilor, la care România este parte.
(2) Investiţiile strãine în România beneficiazã de tratament egal, nu pot fi expropriate, rechiziţionate sau supuse altor mãsuri cu efecte similare, decât în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege şi numai dupã plata efectivã a unei despãgubiri corespunzãtoare valorii de piata a investiţiei.
(3) Dacã valoarea despãgubirii nu poate fi determinata în condiţiile alin. (2), aceasta se stabileşte de cãtre instanta judecãtoreascã competenta, potrivit legii romane, în funcţie de valoarea capitalului investit, de creşterea sau de deprecierea valorii acestuia, precum şi de veniturile curente ale investiţiei efectuate.
ART. 5
(1) Investitorii strãini au dreptul:
a) sa participe la conducerea şi la gestionarea investiţiei, potrivit actelor constitutive ale societãţilor comerciale în cauza;
b) sa înstrãineze drepturile şi obligaţiile lor contractuale cãtre alţi investitori, romani sau strãini, prin acte juridice. Actele juridice privind înstrãinarea drepturilor şi a obligaţiilor contractuale cãtre alţi investitori, romani sau strãini, se vor încheia numai pe teritoriul României;
c) sa transfere integral, exclusiv în valuta liber convertibilã în care s-a efectuat investiţia iniţialã, în ţara în care au domiciliul sau, dupã caz, sediul, sau în orice alta ţara, dividendele sau profiturile nete cuvenite, precum şi sumele rezultate din vânzarea valorilor mobiliare deţinute legal;
d) sa transfere în strãinãtate sumele încasate din dreptul de proprietate intelectualã, cotele ce li se cuvin pentru asistenta de specialitate, expertize şi alte servicii, potrivit contractelor încheiate;
e) sa transfere liber, exclusiv în valuta liber convertibilã în care s-a efectuat investiţia iniţialã, în ţara în care au domiciliul sau, dupã caz, sediul, sau în orice alta ţara, sumele obţinute din vânzarea acţiunilor şi pãrţilor sociale deţinute în urma efectuãrii de investiţii în condiţiile art. 1 alin. (2), precum şi pe cele rezultate din lichidarea acestor investiţii, cu respectarea prevederilor art. 21;
f) sa transfere în strãinãtate, exclusiv în valuta liber convertibilã în care s-a efectuat investiţia iniţialã, sumele obţinute cu titlu de despãgubire, în situaţia luãrii uneia dintre mãsurile prevãzute la art.4 alin. (2);
g) sa transfere în strãinãtate salariile sau alte câştiguri cuvenite cetãţenilor strãini care au, potrivit legislaţiei romane, calitatea de salariaţi în cadrul societãţii comerciale constituite de investitorul strãin în România, în baza cererii exprese a acestora.
(2) Transferul sumelor prevãzute la alin. (1) se va realiza cu respectarea regimului valutar şi fiscal în vigoare în România la data înregistrãrii cererii de repatriere şi numai dupã plata taxelor şi a impozitelor prevãzute de lege.

CAP. 2
Regimul investiţiei directe de capital strãin

ART. 6
(1) Maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele industriale, mijloacele de transport, know-how, alte bunuri amortizabile, care se importa în vederea efectuãrii şi derulãrii investiţiei, constituite ca aport în natura la capitalul social sau achiziţionate ca urmare a unei linii de finanţare deschise şi garantate de investitorul strãin în favoarea societãţii comerciale, persoana juridicã romana, în vederea functionarii şi derulãrii investiţiei din România, şi/sau filialelor/sucursalelor acesteia, beneficiazã de scutire de plata taxelor vamale.
(2) Beneficiazã de scutire de plata taxelor vamale şi bunurile de natura celor prevãzute la alineatul precedent, achiziţionate de investitorul strãin din dividendele sale, în scopul majorãrii capitalului social al respectivei societãţi comerciale.
(3) Pentru materiile prime, materialele consumabile, piesele de schimb şi/sau componentele importate, necesare realizãrii producţiei proprii, a cãror contravaloare este achitatã din surse proprii, atrase sau împrumutate din strãinãtate, societatea comercialã, persoana juridicã romana cu capital parţial sau integral strãin, beneficiazã de reducerea cu 50% a taxelor vamale pe o perioada de 2 ani de la data punerii în funcţiune a investiţiei strãine, dar nu mai mult de 4 ani de la data înregistrãrii acesteia în Registrul comerţului.
ART. 7
(1) Exceptând bunurile ce constituie aport în natura, de facilitãţile prevãzute la art. 6 beneficiazã numai societãţile comerciale, persoane juridice romane, la care participarea investitorului strãin cu capital efectiv vãrsat în numerar reprezintã minimum 20% din capitalul social, dar nu mai puţin de 350.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat în orice valuta liber convertibilã şi/sau în lei.
(2) Impozitul pe profit, care va fi perceput societãţilor comerciale, persoane juridice romane, cu participare de capital strãin, care se încadreazã în prevederile alineatului precedent, este de 15% pentru primii 2 ani de activitate, calculati de la data punerii în funcţiune a investiţiei sau, dupã caz, de la data începerii efective a activitãţii, dar nu mai mult de 4 ani de la data înregistrãrii investiţiei strãine în Registrul comerţului.
ART. 8
(1) Pentru societãţile comerciale, persoane juridice romane, având o participare a investitorului strãin cu capital efectiv vãrsat, în numerar, de cel puţin 5.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat în orice alta valuta liber convertibilã şi/sau în lei, se acorda suplimentar facilitãţi care constau în:
a) plata unui impozit de 15% aplicat profitului obţinut din activitatea desfasurata, pe o perioada de 5 ani, suplimentar fata de perioada prevãzutã la art. 7 alin (2);
b) majorarea cu 3 ani a perioadei prevãzute la art. 6 alin. (3) pentru reducerea cu 50% a taxelor vamale în cazul materiilor prime, materialelor consumabile, pieselor de schimb şi/sau componentelor importate, necesare realizãrii producţiei proprii, a cãror contravaloare este achitatã din surse proprii, atrase sau împrumutate din strãinãtate.
(2) Investiţiile strãine beneficiazã de facilitãţile suplimentare prevãzute la alin. (1), în funcţie de:
a) valoarea şi domeniul investiţiei;
b) promovarea exportului de produse proprii în proporţie de cel puţin 40%;
c) efectuarea investiţiei în parcuri tehnologice şi/sau în zone economice declarate, conform legii, zone speciale;
d) dezvoltarea infrastructurii;
e) dezvoltarea turismului
f) dezvoltarea unor obiective de interes social sau destinate protecţiei mediului, dupã caz;
g) reinvestirea, anual, a cel puţin 50% din profitul net realizat.

CAP. 3
Regimul investiţiilor strãine constituie prin cumpãrarea acţiunilor gestionate de Fondul Proprietãţii de Stat la societãţile comerciale care se privatizeazã

ART. 9
(1) Pot beneficia de facilitãţi investiţiile strãine care au la baza un contract de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat, cu o valoare de cel puţin 1.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat în orice alta valuta liber convertibilã şi/sau în lei, dacã investitorul strãin se obliga sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa asigure, ca efect postprivatizare, restructurarea, modernizarea şi rentabilizarea societãţii comerciale ale carei acţiuni au fãcut obiectul contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat, inclusiv reducerea consumurilor materiale şi energetice specifice;
b) sa asigure protecţia muncii prin tehnologii noi, precum şi formarea resurselor umane;
c) sa contribuie la dezvoltarea economicã şi la creşterea gradului de ocupare a forţei de munca în zona geograficã în care îşi desfãşoarã activitatea societatea comercialã ale carei acţiuni au fãcut obiectul contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat de Fondul Proprietãţii de Stat;
d) sa asigure un grad de integrare a producţiei în România de cel puţin 30%, care se determina pe baza ponderii valorice a materiilor prime şi a materialelor, a pieselor şi subansamblelor produse în România în totalul cheltuielilor materiale efectuate pentru realizarea produselor finite;
e) sa realizeze exportul a cel puţin 40% din valoarea producţiei anuale proprii;
f) sa efectueze investiţii pentru asigurarea producţiei mediului.
(2) Suma de 1.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acesteia în orice alta valuta liber convertibilã şi/sau în lei, prevãzutã la alin. (1), se referã exclusiv la preţul plãtit de investitorul strãin pentru pachetul de acţiuni cumpãrat de la Fondul Proprietãţii de Stat prin oricare dintre metodele permise de lege.
ART. 10
(1) Societãţile comerciale care se încadreazã în prevederile art. 9 beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
a) plata unui impozit de 15% aplicat profitului brut obţinut, pe o perioada de 5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare a acţiunilor;
b) scutirea de taxe vamale şi de taxa pe valoarea adãugatã pentru echipamente, maşini, utilaje şi instalaţii necesare modernizãrii producţiei proprii sau asigurãrii protecţiei mediului pentru o perioada de 8 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare a acţiunilor şi reducerea lor cu 50% pentru o perioada suplimentarã de 2 ani pentru aceeaşi categorie de produse;
c) scutirea de plata taxelor vamale şi a oricãror alte taxe corelate transferului de know-how efectuat de investitorul strãin în vederea creşterii performantei tehnice, tehnologice, comerciale sau financiare a societãţii comerciale emitente a acţiunilor care au fãcut obiectul contractului de vânzare-cumpãrare încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat;
d) reducerea cu 50% a taxelor vamale pe o perioada de 4 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni cu Fondul Proprietãţii de Stat, pentru materiile prime, materialele pentru producţie, materialele consumabile, piesele de schimb şi/sau componentele importate, necesare realizãrii producţiei proprii, a cãror contravaloare este achitatã din surse proprii, atrase sau împrumutate din strãinãtate.
e) lãsarea, la dispoziţia societãţii comerciale privatizate, în moneda în care s-a efectuat plata acţiunilor, a cotei prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare.
(2) Facilitãţile prevãzute la alin. (1) se acorda în funcţie de îndeplinirea criteriilor de clasificare prevãzute la alineatul respectiv şi care sunt preluate ca obligaţii în contul cumpãrãtorului prin contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat şi se aplica începând cu momentul efectuãrii plãţii integrale a acţiunilor achiziţionate.

CAP. 4
Regimul investiţiilor de portofoliu realizate de investitorii strãini

ART. 11
(1) Constituie investiţie de portofoliu cumpãrarea de valori mobiliare, inclusiv de titluri de stat, denumita în continuare tranzacţie, de pe pieţele organizate ale valorilor mobiliare, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, de cãtre o persoana fizica sau o persoana juridicã cu domiciliul sau, dupã caz, cu sediul în strãinãtate, prin intermediul unei instituţii abilitate, în condiţiile legii, de cãtre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(2) Dobândirea de valori mobiliare, inclusiv titluri de stat, în condiţiile alin. (1) este supusã aceluiaşi regim juridic, indiferent dacã s-a realizat în urma unei oferte publice, a unui plasament privat, a altor tranzacţii pe pieţe organizate ale valorilor mobiliare sau a unei emisiuni de certificate de depozit de valori mobiliare, promovata de un emitent sau de un deţinãtor de valori mobiliare înregistrat la Oficiul de Evidenta a Valorilor Mobiliare din cadrul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
ART. 12
Operaţiunile de repatriere a capitalului investit şi a veniturilor realizate în urma investiţiei de portofoliu efectuate de investitorul strãin se vor efectua pe baza confirmãrii schimbului valutar iniţial şi a extraselor de cont eliberate de cãtre societãţile de valori mobiliare sau de cãtre agenţii autorizaţi în acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, prin care se atesta ca disponibilul în cont rezulta din una sau mai multe tranzacţii cu valori mobiliare dobândite în condiţiile art. 11 sau din dividendele, plãţile sau dobânzile cuvenite pentru valorile mobiliare deţinute, dupã caz.
ART. 13
(1) Tranzacţiilor cu valori mobiliare, realizate în condiţiile art. 11, li se aplica o taxa de pana la 1,5% din valoarea totalã a fiecãreia dintre acestea.
(2) Sumele aferente taxei prevãzute la alineatul precedent se reţin, de la cumpãrãtor, de cãtre societãţile de valori mobiliare prin intermediul cãrora se realizeazã tranzacţiile şi se vãrsa la bugetul de stat, în termen de cel mult 10 zile de la încasare.
(3) Depãşirea termenului prevãzut la alin. (2), pentru efectuarea vãrsãmintelor la bugetul de stat, atrage obligaţia societãţii de valori mobiliare în cauza de a plati o penalitate de 0,25% pentru fiecare zi de întârziere, calculatã asupra sumei încasate cu titlu de taxa pe tranzacţie.
ART. 14
(1) Repatrierea sumelor investite şi a veniturilor realizate de investitorul strãin în urma investiţiei de portofoliu se face exclusiv în valuta liber convertibilã în care s-a efectuat investiţia iniţialã.
(2) Banca Nationala a României va urmãri şi va evidenţia distinct toate operaţiunile valutare în legatura cu investiţiile de portofoliu realizate de investitorii strãini.
(3) Cuantumul taxei prevãzute la art. 13 alin. (1) se stabileşte semestrial, pana la data de 25 a lunii curente pentru semestrul urmãtor, de cãtre Consiliul pentru Reforma, împreunã cu Banca Nationala a României.
ART. 15
Fluxurile de capital în lei, provenite din achizitionarile de acţiuni pe piata secundarã, sunt evidentiate distinct de cãtre societãţile de valori mobiliare şi se comunica lunar Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.

CAP. 5
Atragerea investitorilor strãini, promovarea şi înregistrarea investiţiilor strãine

ART. 16
Activitatea de atragere a investitorilor strãini şi de promovare a investiţiilor strãine în România se realizeazã de cãtre Agenţia Romana de Dezvoltare şi, dupã caz, de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 17
(1) Înregistrarea investiţiilor strãine în România, efectuate în oricare dintre formele prevãzute la <>art. 1 alin. (2), se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale şi ale <>Legii nr. 26/1990 privind Registrul comerţului.
(2) Înregistrarea investiţiilor strãine, realizate sub forma societãţilor de valori mobiliare, societãţilor de investiţii financiare, fondurilor mutuale şi societãţilor bancare sau societãţilor de asigurare-reasigurare, se face numai cu avizul Comisie Naţionale a Valorilor Mobiliare, al Bãncii Naţionale a României şi/sau al Ministerului Finanţelor, dupã caz.
ART. 18
(1) Investitorii strãini pot beneficia de asistenta de specialitate şi de alte servicii, care se acorda de cãtre Agenţia Romana de Dezvoltare, în scopul asigurãrii unei informãri calificate cu privire la posibilitãţile de afaceri în România şi pentru îndeplinirea operativã a formalitãţilor legale pentru înregistrarea investiţiei, la cererea acestora şi contra unei sume forfetare stabilite de Ministerul Finanţelor.
(2) Veniturile obţinute din activitatea de asistenta de specialitate prestatã de Agenţia Romana de Dezvoltare în favoarea investitorilor strãini, inclusiv 50% din sumele încasate ca urmare a eliberãrii certificatelor de investitor, pot fi utilizate de aceasta instituţie pentru finanţarea activitãţii sale curente, inclusiv pentru salarizarea personalului.
(3) Ministerele şi celelalte instituţii publice sau autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale vor colabora cu Agenţia Romana de Dezvoltare şi vor rãspunde, în termen de 15 zile de la primire, solicitãrilor acesteia, care au drept scop asigurarea asistenţei de specialitate pentru investitorii strãini.
ART. 19
(1) Guvernul, prin hotãrâre, constituie un colectiv permanent de lucru cu sarcina de rezolvare operativã a problemelor specifice ivite pe parcursul constituirii societãţilor comerciale cu participare de capital strãin sau în momentul dezvoltãrii activitãţii unei astfel de societãţi comerciale.
(2) Secretariatul tehnic al grupului de lucru prevãzut la alineatul precedent va fi asigurat de personalul Agenţiei Romane de Dezvoltare.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 20
(1) Atestarea dreptului de a beneficia de facilitãţile prevãzute la art. 6, la art. 7 alin. (2) şi la art. 8 alin. (1) se face prin certificatul de investitor strãin, eliberat de Agenţia Romana de Dezvoltare.
(2) Atestarea dreptului de a beneficia de facilitãţile prevãzute la art. 10 se face prin certificatul de investitor strãin, eliberat de cãtre Agenţia Romana de Dezvoltare, pe baza contractului de vânzare-cumpãrare a acţiunilor, încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat, şi a extrasului de cont doveditor al efectuãrii plãţii.
(3) Certificatul de investitor strãin eliberat de Agenţia Romana de Dezvoltare este opozabil autoritãţilor romane în domeniul vamal şi fiscal.
(4) Eliberarea certificatului de investitor strãin, care face dovada dreptului de a beneficia de facilitãţile acordate, se efectueazã contra unei taxe stabilite prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea comuna a Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Romane de Dezvoltare, care nu poate fi mai mare decât echivalentul exprimat în lei al sumei de 25 dolari S.U.A., calculatã la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ziua în care se efectueazã plata.
(5) Agenţia Romana de Dezvoltare va retrage certificatul de investitor strãin acordat iniţial, în cazul în care constata ca, din vina investitorului strãin, nu mai sunt îndeplinite criteriile şi condiţiile care au stat la baza eliberãrii acestuia, în acest caz fiind permisã acordarea unor alte categorii de facilitãţi, în funcţie de îndeplinirea criteriilor şi a condiţiilor necesare pentru aceasta.
(6) Diferenţa dintre cuantumul valoric al facilitãţilor acordate iniţial şi cuantumul valoric al celor acordate conform alineatului precedent se plãteşte de cãtre investitorul strãin în culpa şi se face venit la bugetul de stat, prin grija Ministerului Finanţelor.
(7) Societãţile comerciale, persoane juridice romane, constituite cu participare la capital strãin, vor transmite anual Agenţiei Romane de Dezvoltare, în cel mult 90 de zile de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care se face raportarea, datele necesare care sa ateste îndeplinirea, de cãtre investitorul strãin, a obligaţiilor asumate.
ART. 21
(1) În cazul în care investiţiile strãine se lichideazã într-o perioada mai mica decât dublul celei pentru care investitorii strãini beneficiazã de una dintre facilitãţile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, aceştia plãtesc impozitele şi taxele stabilite, potrivit legii, pentru intreaga perioada de funcţionare a investiţiei strãine.
(2) Impozitele şi taxele datorate statului potrivit alineatului precedent se plãtesc, cu prioritate, din rezultatele lichidãrii investiţiilor sau din celelalte drepturi cuvenite investitorilor strãini.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica şi în cazul în care valoarea investiţiei strãine realizate sub forma de societate comercialã, persoana juridicã romana, coboarã sub limitele prevãzute la art. 7 alin. (1) şi la art. 8 alin. (1).

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 22
(1) De facilitãţile fiscale prevãzute la art. 6, la art. 7 alin. (2), la art. 8 alin. (1) şi la art. 10, dupã caz, poate beneficia orice societate comercialã, persoana juridicã romana, de la data majorãrii capitalului social, dar numai pana la epuizarea perioadei pentru care s-au acordat facilitãţile iniţiale prin <>Legea nr. 35/1991 , cu modificãrile ulterioare, şi numai în mãsura în care, în acest fel, participaţia de capital strãin, în condiţiile art. 1 alin. (1), se constituie sau se completeazã pînã la atingerea baremurilor stabilite pentru acordarea facilitãţilor respective.
(2) Facilitãţile prevãzute la art. 6 se acorda şi societãţilor comerciale, persoane juridice romane, cu activitate de producţie şi/sau servicii industriale, în cazul cãrora participarea investitorului/investitorilor strãini cu capital efectiv vãrsat în numerar reprezintã minimum 20% din capitalul social, dar nu mai puţin de 200.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat în orice alta valuta liber convertibilã şi/sau în lei.
ART. 23
(1) Criteriile şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru acordarea facilitãţilor suplimentare, precum şi procedura de încadrare în termenele şi în cuantumurile prevãzute la art. 8 se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor şi de Agenţia Romana de Dezvoltare şi aprobate de Guvern.
(2) Criteriile şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru acordarea facilitãţilor, precum şi procedura de încadrare în termenele şi în cuantumurile prevãzute la art. 10 vor fi stabilite prin norme metodologice emise în comun de cãtre Ministerul Finanţelor, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Romana de Dezvoltare şi aprobate de Guvern.
ART. 24
(1) Societãţile comerciale cu capital social parţial sau integral strãin, persoane juridice romane, care se încadreazã în prevederile art. 1 alin. (2), pot dobândi, pe intreaga durata de funcţionare, în orice moment, dreptul de proprietate şi orice alte drepturi reale asupra terenurilor, necesare pentru realizarea sau dezvoltarea obiectului propriu de activitate.
(2) În cazul dizolvãrii şi lichidãrii societãţilor comerciale prevãzute la alineatul precedent, lichidatorii au obligaţia înstrãinãrii terenurilor, în termen de un an de la data hotãrârii de dizolvare, numai cãtre persoane care au capacitatea juridicã de a dobândi astfel de bunuri.
ART. 25
Societãţile comerciale prevãzute la art. 1 alin. (2) beneficiazã de dreptul de a efectua trecerea integrala pe conturi a cheltuielilor efectuate cu activitatea de reclama-publicitate şi/sau de promovare a producţiei realizate şi/sau a serviciilor prestate.
ART. 26
(1) Guvernul poate stabili, prin hotãrâri regimul special aplicabil unor investiţii strãine efectuate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, într-un numãr limitat de cazuri şi justificat exclusiv prin ratiuni de protecţie socialã sau de dezvoltare regionala.
(2) Investiţiile strãine prevãzute la alineatul precedent pot beneficia de acordarea de garanţii pentru creditãri externe, în limita unui plafon anual din Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului, stabilit de Ministerul Finanţelor.
ART. 27
(1) Personalul strãin necesar desfãşurãrii activitãţii investiţiei strãine, indiferent de forma prevãzutã în prezenta ordonanta de urgenta în care s-a constituit aceasta, va fi angajat numai în posturi de conducere şi de specialitate.
(2) Drepturile şi obligaţiile personalului roman şi ale celui strãin, angajat pentru desfãşurarea activitãţii în cadrul investiţiei strãine, sunt cele prevãzute de lege şi stabilite prin convenţia pãrţilor.
ART. 28
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta sunt aplicabile numai în mãsura în care acordurile şi convenţiile internaţionale referitoare la investiţiile strãine, la care România este parte, nu stabilesc un alt regim.
ART. 29
Investitorii strãini, care nu îndeplinesc criteriile şi condiţiile necesare pentru obţinerea de facilitãţi sau care nu solicita facilitãţile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, sunt îndreptãţiţi sa realizeze investiţii în România potrivit dreptului comun, fãrã eliberarea certificatului de investitor strãin, beneficiind în întregime de garanţiile prevãzute de lege.
ART. 30
(1) În momentul înregistrãrii societãţii comerciale, persoana juridicã romana, cu participare de capital strãin, în Registrul comerţului sau, dupã caz, la data plãţii preţului pachetului de acţiuni cumpãrat de la Fondul Proprietãţii de Stat, investitorul va plati o taxa cuprinsã între 0,2 şi 0,5% pentru Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului.
(2) Taxa perceputã este calculatã invers proporţional cuantumului investiţiei strãine realizate şi/sau în funcţie de importanta economicã a domeniului în care investiţia strãinã este efectuatã.
ART. 31
(1) Investiţiile strãine care au intrat sub incidenta prevederilor <>art. 14-16 din Legea nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor strãine, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care, pana la data de 31 decembrie 1994, au fost înmatriculate în Registrul comerţului şi pentru care s-au solicitat facilitãţile prevãzute de respectiva lege, continua sa beneficieze de facilitãţile respective.
(2) Pentru a putea beneficia de facilitãţile stabilite în prezenta ordonanta de urgenta, investiţiile strãine prevãzute la alineatul precedent trebuie sa se încadreze în prevederile acesteia, în termen de 12 luni de la data intrãrii ei în vigoare.
(3) De la data acordãrii, la solicitarea investitorului strãin, a facilitãţilor stabilite în prezenta ordonanta de urgenta, investiţiile strãine prevãzute la alin. (1) nu vor mai beneficia de facilitãţile acordate în temeiul <>Legii nr. 35/1991 .
(4) Prevederile alineatelor precedente se aplica, în mod corespunzãtor, şi investiţiilor strãine care au dobândit facilitãţi în temeiul <>Legii nr. 71/1994 privind acordarea unor facilitãţi suplimentare fata de <>Legea nr. 35/1991 , republicatã, pentru atragerea de investitori strãini în industrie.
(5) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta nu se mai elibereazã certificate de investitor în favoarea investitorilor strãini care nu se încadreazã în prevederile acesteia.
ART. 32
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta îşi înceteazã valabilitatea prevederile <>Legii nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor strãine, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 10 aprilie 1991 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 2 august 1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 71/1994 privind acordarea unor facilitãţi suplimentare fata de <>Legea nr. 35/1991 , republicatã, pentru atragerea de investitori strãini în industrie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 22 iulie 1994, precum şi orice alta dispoziţie contrarã, cuprinsã în <>Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 31 august 1994, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 73/1996 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997.
ART. 33
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Agenţia Romana de Dezvoltare, Fondul Proprietãţii de Stat şi Ministerul Finanţelor vor elabora normele metodologice necesare pentru punerea în aplicare a acesteia şi le vor supune Guvernului spre aprobare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
--------------
Ministru de stat, ministrul reformei,
Ulm Spineanu

Ministru de stat,
ministrul industriei şi comerţului,
Calin Popescu-Tariceanu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Preşedintele
Agenţiei Romane de Dezvoltare,
Andrei Dimitriu

Preşedintele
Consiliului de administraţie
al Fondului Proprietãţii de Stat,
Sorin Dimitriu

__________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016