Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 16 iunie 1997  privind reorganizarea regiilor autonome    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 16 iunie 1997 privind reorganizarea regiilor autonome

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 19 iunie 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta;

ART. 1
(1) Regiile autonome organizate în temeiul <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, indiferent de autoritatea în coordonarea cãreia îşi desfãşoarã activitatea, se reorganizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Ministerele de resort şi celelalte autoritãţi ale administraţie publice centrale sau locale sub autoritatea cãrora sunt organizate şi funcţioneazã regii autonome au obligaţia ca, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, sa definitiveze programele de reorganizare a regiilor autonome.
(3) Pe baza programelor de reorganizare prevãzute la alineatul precedent, autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale sub autoritatea cãrora îşi desfãşoarã activitatea regii autonome vor dispune, pentru fiecare dintre acestea, prin acte administrative individuale, mãsuri de reorganizare sau dizolvare şi lichidare prin vânzare de active, dupã caz.
(4) Regiile autonome care presteazã servicii de utilitate publica, precum şi regiile autonome din alte domenii de activitate, care înregistreazã pierderi, se includ cu prioritate în programele de reorganizare, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 2
(1) Dupã elaborarea programelor prevãzute la art. 1 alin. (2), regiile autonome care nu sunt supuse procedurii de dizolvare şi lichidare vor fi reorganizate ca societãţi comerciale, în formele prevãzute de lege la data reorganizãrii.
(2) Societãţile comerciale pe acţiuni rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome având ca obiect activitãţi de interes public naţional vor fi denumite companii naţionale sau societãţi naţionale, dupã caz, şi vor fi supuse procesului de privatizare.
(3) În cazul privatizãrii societãţilor comerciale prevãzute la alineatul precedent, statul va pãstra un pachet de acţiuni sau poate opta pentru pãstrarea acţiunii nominative de control.
ART. 3
(1) Regiile autonome pentru care, pe baza programelor prevãzute la art. 1 alin. (2), s-a decis reorganizarea ca societãţi comerciale, vor putea fi divizate în conformitate cu prevederile actului administrativ individual de reorganizare.
(2) Societãţile comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome preiau drepturi şi obligaţii ale regiilor autonome din divizarea cãrora au rezultat, în limitele şi în condiţiile stabilite prin actele administrative individuale de reorganizare.
ART. 4
(1) Capitalul social iniţial al societãţilor comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome se stabileşte prin actul administrativ individual de reorganizare, cu avizul Ministerului Finanţelor, al ministerelor de resort şi/sau al autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz, şi se vãrsa integral la data constituirii lor.
(2) În capitalul social al societãţilor comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome nu se includ bunuri de natura celor prevãzute la art. 135 alin. (4) din Constituţie.
(3) Bunurile din categoria celor prevãzute la alineatul precedent, aflate în administrarea regiilor autonome care se reorganizeazã, se atribuie societãţilor comerciale rezultate, în baza unor contracte de concesiune, pe un termen ce se stabileşte prin actul administrativ individual de reorganizare. Societãţile comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome au obligaţia de a încheia, prin grija administratorilor lor, contractele de concesiune în termen de 30 de zile de la data înmatriculãrii în Registrul comerţului.
(4) Controlul respectãrii de cãtre concesionar a obligaţiilor asumate prin contractul de concesiune se face de cãtre ministerul de resort sau de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, care a emis actul administrativ individual de reorganizare, dupã caz.
ART. 5
(1) Acţiunile emise de societãţile comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome sau pãrţile sociale la aceste societãţi comerciale sunt proprietate a statului sau a autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz, iar drepturile şi obligaţiile actionarilor/asociaţilor sunt exercitate dupã cum urmeazã:
a) de cãtre ministerele de resort, în cazul companiilor naţionale sau al societãţilor naţionale;
b) de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, în cazul societãţilor comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome de interes local;
c) de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, în toate celelalte cazuri.
(2) Vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome sau cesionarea pãrţilor sociale deţinute la aceste societãţi comerciale se face de cãtre instituţiile publice prevãzute la alin. (1) lit. a)-c).
ART. 6
(1) Din sumele încasate efectiv pentru acţiunile sau pãrţile sociale vândute/cesionate, potrivit art. 5 alin. (2) din prezenta ordonanta de urgenta, o cota de 20% se vãrsa la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, iar o alta cota de 20% se vãrsa la Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului, pentru a fi utilizata în conformitate cu prevederile <>art. I pct. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997 pentru modificarea şi completarea <>Legii privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Parte I, nr. 88 din 13 mai 1997.
(2) O cota de 60% din sumele prevãzute la alineatul precedent se lasa la dispoziţia societãţii comerciale privatizate, cu titlu gratuit, şi se utilizeazã, în urmãtoarea ordine de preferinta, pentru:
a) stingerea datoriilor şi a dobânzilor sau penalitatilor aferente dupã caz, preluate de respectiva societate comercialã prin actul administrativ individual de reorganizare a regiei autonome din care a rezultat;
b) finanţarea investiţiilor în curs de execuţie, atribuite prin actul administrativ individual de reorganizare a regiei autonome din care a rezultat;
c) întregirea fondului propriu de mijloace circulante.
(3) Este interzisã utilizarea sumelor care se lasa, cu titlu gratuit, la dispoziţia societãţii comerciale privatizate, pentru efectuarea plãţii drepturilor salariale ale personalului.
(4) Suma debitelor, determinata conform alin. (2) lit. a), verificata şi avizatã de cãtre Ministerul Finanţelor, pentru fiecare societate comercialã privatizata, va fi lichidatã integrala, dacã nu depãşeşte plafonul de 60% din sumele efectiv încasate pentru acţiunile vândute sau pãrţile sociale cesionate.
(5) Sumele aferente cotei de 60% din sumele încasate din vânzarea pachetelor de acţiuni sau din cesionarea pãrţilor sociale, de cãtre ministerele de resort, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, dupã caz, vor fi vãrsate de acestea, direct, în contul respectivelor societãţi comerciale, în termen de 15 zile de la data încasãrii contravalorii acţiunilor vândute sau a contravalorii pãrţilor sociale cesionate.
(6) Achitarea datoriilor se va efectua, de cãtre societatea comercialã debitoare, în urmãtoarea ordine:
a) cãtre bugetul de sta, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, în ordinea vechimii lor;
b) cãtre furnizorii de energie electrica, energie termica şi gaze naturale;
c) cãtre societãţile bancare;
d) cãtre orice alt creditor, în ordinea scadentei, potrivit prevederilor legale şi clauzelor contractuale.
(7) Controlul respectãrii destinaţiilor stabilite prin prezentul articol pentru sumele care se lasa, cu titlu gratuit, la dispoziţia societãţilor comerciale privatizate, se exercita de cãtre Curtea de Conturi şi Ministerul Finanţelor. Orice constatare a nerespectãrii acestor destinaţii se comunica Ministerului Finanţelor, care va anula alocarea sumelor pentru societatea comercialã respectiva, dispunând vãrsarea acestora la bugetul de stat.
(8) Normele metodologice pentru determinarea, virarea şi efectuarea controlului respectãrii destinaţiei sumelor care se lasa, cu titlu gratuit, la dispoziţia societãţilor comerciale, potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 100/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 26 februarie 1996, se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul societãţilor comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome şi privatizate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 7
(1) În cazul regiilor autonome care sunt dizolvate şi lichidate fãrã a se proceda la reorganizarea lor ca societãţi comerciale, sumele rezultate în urma vânzãrii activelor din patrimoniul lor se fac venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz. Din sumele cuvenite bugetului de stat şi bugetelor locale, o cota de 20% se vãrsa la Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului.
(2) În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Finanţelor va elabora metodologia de vânzare a activelor conform prevederilor alineatului precedent şi o va supune Guvernului spre aprobare.
ART. 8
(1) Autoritãţile administraţie publice centrale sau locale care au sub autoritate regii autonome vor proceda la reorganizarea acestora, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) În cazul regiilor autonome de interes naţional sau cu specific deosebit, care se reorganizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, termenul prevãzut la alineatul precedent poate fi prorogat, prin hotãrâre a Guvernului, cu cel mult 6 luni.
ART. 9
(1) Regiile autonome de interes naţional care administreazã infrastructuri de transport aferent unui serviciu public de interes local trec autoritatea respectivelor organe ale administraţiei publice locale şi se reorganizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Trecerea regiilor autonome prevãzute la alineatul precedent sub autoritatea organelor administraţiei publice locale se va realiza, prin grija Ministerului Transporturilor, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 10
(1) Litigiile de orice fel în care sunt implicate regiile autonome la data reorganizãrii lor sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun şi îşi urmeazã cursul conform procedurii legale în vigoare.
(2) Termenele de soluţionare a litigiilor prevãzute la alineatul precedent nu conditioneaza aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Actul administrativ individual prin care se dispune reorganizarea sau dizolvarea şi lichidarea unei regii autonome va prevedea societatea comercialã ori autoritatea care se substituie regiei autonome în litigiile în curs în care aceasta a avut calitatea de parte.
ART. 11
(1) Constituie contravenţii la prezenta ordonanta de urgenta, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei, urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea termenului comunicat de ministerul de resort sau de autoritatea administraţiei publice locale pentru depunerea documentaţiei necesare pentru emiterea actului administrativ individual de reorganizare a regiei autonome;
b) nerespectarea termenului prevãzut de lege pentru înregistrarea societãţilor comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome la Registrul comerţului şi la organele financiare teritoriale competente;
c) nerespectarea termenului de încheiere a contractelor de concesiune, potrivit art. 4 alin. (3);
d) încãlcarea de cãtre societãţile comerciale rezultate în urma reorganizãrii regiilor autonome a obligaţiilor asumate prin contractele de concesiune încheiate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3).
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la alin. (1) se aplica dupã cum urmeazã:
a) pentru cele de la lit. a), conducatorului regiei autonome;
b) pentru cele de la lit. b)-d), administratorului unic sau membrilor consiliului de administraţie, dupã caz.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre Ministerul Finanţelor sau de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, prin agenţii lor împuterniciţi conform legii.
(4) Contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta le sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art.25 şi 26.
ART. 12
Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta Regia Autonomã "Monitorul Oficial", Regia Autonomã "Loteria Nationala". Regia Autonomã "Imprimeria Nationala", Regia Autonomã "Monetaria Statului" şi Regia Autonomã "Multiproduct".
ART. 13
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, orice dispoziţie contrarã se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
--------------
Ministru de stat,
ministru industriei şi comerţului,
Calin Popescu-Tariceanu

Ministru de stat,
ministru reformei,
Ulm Spineanu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministrul comunicaţiilor,
Sorin Pantis

-------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016