Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 3 din 11 februarie 2009  pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la organizarea si functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 3 din 11 februarie 2009 pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la organizarea si functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 84 din 11 februarie 2009
În vederea stabilirii mãsurilor care sã permitã desfãşurarea în cel mai scurt timp, în noul cadru organizatoric, a activitãţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului,
având în vedere necesitatea adoptãrii de urgenţã a mãsurilor care se impun pentru îmbunãtãţirea activitãţii la nivelul Guvernului, în vederea îndeplinirii funcţiilor şi atribuţiilor la nivelul Guvernului,
ţinând seama de faptul cã neadoptarea de mãsuri imediate, prin ordonanţã de urgenţã, ar conduce la dificultãţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimã, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al Guvernului, elemente care vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administraţia publicã centralã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 760/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - În sensul prezentei ordonanţe, prin demnitar din administraţia publicã centralã, denumit în continuare demnitar, se înţelege: primul-ministru, viceprim-ministrul, ministrul de stat, ministrul, ministrul delegat, şeful Cancelariei Primului-Ministru, secretarul general al Guvernului, secretarul general adjunct al Guvernului, secretarul de stat şi asimilatul acestuia din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, Secretariatului General al Guvernului, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi din cadrul ministerelor, precum şi conducãtorul organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) În cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în aparatul ministerelor, cu excepţia Ministerului Apãrãrii Naţionale, precum şi în aparatul organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale se organizeazã şi funcţioneazã, în subordinea demnitarului, cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã, denumit în continuare cabinetul demnitarului."
(2) Numãrul maxim de posturi din cabinetul viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr.1, pentru funcţia de ministru de stat, iar numãrul maxim de posturi din cabinetul secretarului de stat din cadrul aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de secretar de stat.
(3) Numãrul maxim de posturi din cabinetul secretarului general al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de ministru, iar numãrul maxim de posturi din cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de secretar de stat."

ART. II
<>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 12, litera a) se abrogã.

2. La articolul 19, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinarã a înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de cãtre:
a) Guvern, pentru funcţiile publice prevãzute la art. 12 lit. c) şi e);
b) primul-ministru, pentru funcţiile publice prevãzute la art. 12 lit. b), d) şi f).
(2) Numirea într-o funcţie publicã prevãzutã la art. 12 lit. b) şi d) se face dintre persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) şi (3)."

3. În anexã, la capitolul I litera A, punctele 1 şi 2 se abrogã.

ART. III
Articolul 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor mãsuri privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 255/2001 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Secretariatul General al Guvernului este condus de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct cu rang de secretar de stat, precum şi, dupã caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru.
(3) Secretarul general al Guvernului şi secretarul general adjunct al Guvernului participã la şedinţele Guvernului."

ART. IV
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 133/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Afaceri Europene în subordinea primului-ministru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Conducerea Departamentului pentru Afaceri Europene se exercitã de cãtre un şef de departament cu rang de ministru, numit prin decizie a primului-ministru, ordonator secundar de credite. Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene este ajutat de 2 subsecretari de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(3) Şeful departamentului reprezintã Departamentul pentru Afaceri Europene în raporturile cu autoritãţile publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate.
(4) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, şeful departamentului emite ordine, în condiţiile legii.
(5) Şeful departamentului conduce reuniunile Comitetului de Coordonare, care se desfãşoarã sãptãmânal.
(6) Şeful departamentului participã la şedinţele Guvernului."

2. La articolul 7, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Structura organizatoricã, statul de funcţii şi numãrul maxim de posturi ale Departamentului pentru Afaceri Europene se aprobã prin decizie a primului-ministru, la propunerea viceprim-ministrului, cu încadrarea în numãrul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului."

3. La articolul 7, alineatul (3) se abrogã.

ART. V
Articolul 18 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, aprobatã prin <>Legea nr. 98/2008 , se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Secretariatul General al Guvernului funcţioneazã în subordinea primului-ministru şi este condus de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct cu rang de secretar de stat, precum şi, dupã caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru."

ART. VI
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor mãsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 23 aprilie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 1 alineatul (1), literele b), c), d) şi f) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) Secretariatul General al Guvernului, instituţie publicã cu personalitate juridicã, în subordinea primului-ministru, condusã de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct cu rang de secretar de stat, precum şi, dupã caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru; secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru;
c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, structurã cu personalitate juridicã, finanţatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusã de ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, care are calitatea de ordonator terţiar de credite, ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat;
d) Aparatul propriu de lucru al viceprim-ministrului, structurã fãrã personalitate juridicã, finanţatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusã de viceprim-ministru, care nu are calitatea de ordonator de credite; viceprim-ministrul este ajutat în activitatea sa de unul sau mai mulţi consilieri de stat şi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea viceprim-ministrului;
....................................................................
f) Corpul de control al primului-ministru, structurã fãrã personalitate juridicã, finanţatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi condusã de un secretar de stat;".

2. La articolul 1 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera d^1), cu urmãtorul cuprins:
"d^1) Departamentul pentru Lupta Antifraudã - DLAF, structurã fãrã personalitate juridicã, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea viceprim-ministrului, condusã de un secretar de stat, ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de stat, şi finanţatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;".

3. La articolul 1, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Normele privind funcţionarea Cancelariei Primului-Ministru şi a aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile acestora, se stabilesc prin decizie a primului-ministru; normele privind funcţionarea aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile acestuia, se stabilesc la propunerea viceprim-ministrului."

4. La articolul 2, literele a), h) şi k) se abrogã.

5. La articolul 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Viceprim-ministrul coordoneazã:
a) Departamentul pentru Afaceri Europene;
b) Departamentul pentru Lupta Antifraudã;
c) Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
d) Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii;
e) Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor."

6. Articolele 20 şi 31 se abrogã.

ART. VII
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Departamentul de Control al Guvernului, structurã fãrã personalitate juridicã în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, se desfiinţeazã.
(2) În cadrul aparatului de lucru al Guvernului se înfiinţeazã Corpul de control al primului-ministru, ca departament fãrã personalitate juridicã, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea, din punct de vedere administrativ-financiar, a secretarului general al Guvernului. Corpul de control al primului-ministru preia toate reprezentãrile şi competenţele fostului Departament de Control al Guvernului din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Corpul de control al primului-ministru este finanţat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(4) Corpul de control al primului-ministru urmãreşte modul în care, la nivelul fiecãrei instituţii vizate, s-au stabilit şi respectat obligaţiile sale cu privire la autorizarea şi rãspunderea persoanelor care au acces la resursele materiale, financiare şi informaţionale şi cum s-au separat atribuţiile şi responsabilitãţile pentru a se reduce riscul de eroare, de fraudã, de încãlcare a legislaţiei, precum şi riscul de a nu putea detecta aceste situaţii.
(5) Corpul de control al primului-ministru îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) în vederea realizãrii funcţiei de autoritate a Guvernului, controleazã şi urmãreşte activitatea ministerelor, agenţiilor, autoritãţilor administraţiei locale, serviciilor deconcentrate, instituţiilor publice, oficiilor, departamentelor, comisiilor, regiilor autonome, societãţilor comerciale, companiilor şi societãţilor naţionale, instituţiilor financiar-bancare, cu capital de stat integral sau majoritar, precum şi dacã activitatea acestora se desfãşoarã cu respectarea politicilor interne şi a obligaţiilor impuse de lege, regulamente şi proceduri;
b) urmãreşte îmbunãtãţirea modalitãţilor de efectuare şi corelare a activitãţilor de control la nivel naţional pentru a se evita paralelismele şi creşterea exigenţei şi responsabilitãţii în actul de control;
c) acordã sprijin şi colaboreazã cu celelalte entitãţi care desfãşoarã activitãţi de control prin desfãşurarea de acţiuni comune, prin verificarea modului în care la nivelul entitãţilor vizate a crescut funcţia preventivã a controlului fiscal-bugetar şi a celui privind raporturile de muncã, pentru a se diminua economia necontabilizatã şi munca la negru;
d) verificã modul în care fiecare entitate vizatã primeşte, expediazã, înregistreazã şi arhiveazã documentaţia, modul în care se respectã formalitãţile legale adecvate şi dacã operaţiunile sunt consemnate şi transpuse veridic în documente şi acte, pentru a se asigura continuitatea activitãţii;
e) analizeazã abaterile de la proceduri şi circumstanţele şi modul cum au fost gestionate acţiunile, în vederea desprinderii unor concluzii de bunã practicã pentru viitor, sens în care va iniţia acţiuni de formalizare, legiferare;
f) verificã modul în care s-a exercitat de cãtre prefect controlul de legalitate asupra actelor administrative ale autoritãţilor administraţiei publice locale;
g) analizeazã şi verificã sesizãrile primite de primul-ministru şi Secretariatul General al Guvernului privind încãlcãri ale legii, cu respectarea principiului separaţiei puterilor în stat;
h) monitorizeazã şi controleazã modul în care se elaboreazã şi se asigurã transparenţa raportãrilor periodice prezentate, conform reglementãrilor legale în vigoare, de autoritãţile administraţiei centrale, de instituţii şi entitãţi publice centrale şi servicii deconcentrate;
i) exercitã controlul administrativ intern privind respectarea prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, la solicitare, în ministere, în celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi la regiile autonome, companiile şi societãţile naţionale sau la societãţile comerciale cu capital integral ori majoritar de stat;
j) verificã eficienţa şi transparenţa activitãţii administraţiei publice locale;
k) exercitã controlul asupra activitãţii autoritãţilor şi instituţiilor publice centrale, stabilit prin sarcinã de Guvern sau dispus de primul-ministru;
l) urmãreşte implementarea politicilor şi strategiilor în domeniul controlului;
m) coordoneazã şi controleazã aplicarea de cãtre entitãţile cu atribuţii de control a prevederilor actelor normative care reglementeazã controlul şi conduita personalului cu atribuţii de control la nivelul administraţiei publice centrale;
n) propune mãsuri de corectare a disfuncţionalitãţilor şi a încãlcãrilor legilor în vigoare, sesizate în activitatea de control, pe care le înainteazã primului-ministru sau, dupã caz, ministerelor de resort, şi transmite, când se impune, sesizãri cãtre organele de cercetare penalã sau cãtre Curtea de Conturi, pentru a se stabili prejudiciile şi rãspunderea penalã, dacã este cazul;
o) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de actele normative în vigoare, cu excepţia <>Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduitã a personalului contractual din autoritãţile şi instituţiile publice, şi dispuse de primul-ministru.
(6) În realizarea atribuţiilor de control, instituţiile, autoritãţile publice şi operatorii economici vizaţi au obligaţia sã punã la dispoziţia reprezentanţilor Corpului de control al primului-ministru documentele şi informaţiile solicitate.
(7) Pentru realizarea atribuţiilor sale, personalul Corpului de control al primului-ministru efectueazã controale directe, întocmind acte de control, respectiv rapoarte de control, procese-verbale, informãri sau sinteze, care sunt prezentate spre aprobare şefului Corpului de control al primului-ministru, cu respectarea procedurilor legale.
(8) Actele de control aprobate se transmit instituţiilor vizate, care, în termen de 10 zile, au obligaţia de a comunica Corpului de control al primului-ministru mãsurile luate în condiţiile legii.
(9) Corpul de control al primului-ministru este condus de un secretar de stat, numit, respectiv eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(10) Numãrul maxim de posturi al Corpului de control al primului-ministru, inclusiv demnitarul, se stabileşte prin decizie a primului-ministru, în funcţie de necesitãţi, cu încadrarea în numãrul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(11) Personalul Corpului de control al primului-ministru beneficiazã în continuare de salarii de bazã cu 50% mai mari decât cele prevãzute de lege pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(12) Personalul Corpului de control al primului-ministru este încadrat numai pe baza încrederii acordate de primul-ministru şi cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate. Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrãrii, precum şi eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncã, dupã caz. Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de muncã sau, dupã caz, de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinarã a personalului Corpului de control al primului-ministru se realizeazã prin ordonatorul principal de credite al Secretariatului General al Guvernului.
(13) Personalul Corpului de control al primului-ministru cu atribuţii de control trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute de lege, sã prezinte dovada de studii corespunzãtoare, specializãri, sã aibã o bunã reputaţie, sã nu aibã antecedente penale, sã aibã certificat de sãnãtate din care sã rezulte cã este apt din punctul de vedere al exercitãrii acestui tip de activitate, precum şi recomandare de la ultimul loc de muncã şi este obligat sã aibã un comportament decent, moral şi legal. Personalul Corpului de control al primului-ministru cu atribuţii de control trebuie sã aibã studii universitare în domeniul juridic, economic sau tehnico-medical, în funcţie de specificul acţiunilor de control, şi o vechime de minimum 3 ani în activitatea de control sau cercetare penalã, jurisdicţionalã.
(14) Corpul de control al primului-ministru îşi desfãşoarã activitatea prin personal propriu şi în colaborare cu alte entitãţi specializate, dacã se impune.
(15) Persoanele cu atribuţii de control din cadrul Corpului de control al primului-ministru sunt persoanele desemnate de şeful acestuia sã exercite controale, în condiţiile legii, pentru a se asigura legalitatea, regularitatea, economicitatea şi eficienţa în utilizarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public, şi intrã sub incidenţa regimului incompatibilitãţilor şi conflictelor de interese stabilit prin lege pentru funcţionarii publici.
(16) Personalul fostului Departament de Control al Guvernului se preia în limitele numãrului de posturi alocat prin decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii condiţiilor prevãzute de lege, a bunului sãu renume şi a încrederii acordate de primul-ministru, cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate, cu pãstrarea drepturilor salariale aferente funcţiei de execuţie.
(17) Persoanele care nu se vor încadra în prevederile alin. (16) vor fi concediate în condiţiile legii.
(18) În cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirea "Departamentul de Control al Guvernului" se înlocuieşte cu denumirea "Corpul de control al primului-ministru".
ART. VIII
(1) Departamentul pentru Lupta Antifraudã - DLAF, denumit în continuare Departament, trece din structura Cancelariei Primului-Ministru în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(2) Departamentul funcţioneazã ca structurã fãrã personalitate juridicã, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea viceprim-ministrului, finanţatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. Departamentul este condus de un secretar de stat, ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de stat.
(3) Secretariatul General al Guvernului preia de la Cancelaria Primului-Ministru, pe bazã de protocol de predare-preluare, bugetul, patrimoniul şi numãrul de posturi ale Departamentului.
(4) Personalul Departamentului este încadrat numai pe baza încrederii acordate de primul-ministru, cu avizul viceprim-ministrului şi cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate. Retragerea încrederii de cãtre primul-ministru, cu avizul viceprim-ministrului, are ca efect revocarea încadrãrii, precum şi eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncã, dupã caz.
(5) Personalul Departamentului poate fi reîncadrat în condiţiile alin. (4).
(6) Departamentul este instituţia de contact cu Oficiul European de Luptã Antifraudã - OLAF şi asigurã, sprijinã sau coordoneazã, dupã caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind protecţia intereselor financiare ale Comunitãţii Europene, în conformitate cu prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, având atribuţia de control al obţinerii, derulãrii sau utilizãrii fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(7) În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, potrivit legii, Departamentul acţioneazã pe bazã de autonomie funcţionalã şi decizionalã, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor asumate de România, fiind condus de un şef cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(8) Departamentul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã coordonarea luptei antifraudã şi protejarea efectivã şi echivalentã a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
b) efectueazã controlul obţinerii, derulãrii şi utilizãrii fondurilor provenite din asistenţa financiarã acordatã României de Uniunea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea identificãrii de nereguli, având şi calitatea de organ de constatare, în sensul art. 214 din Codul de procedurã penalã, în privinţa fraudelor ce afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene în România;
c) efectueazã acţiuni de control în vederea descoperirii fraudelor ce aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, prin diminuarea ilegalã a resurselor proprii înscrise în bugetul general al Uniunii Europene, având calitatea de organ de constatare, în sensul art. 214 din Codul de procedurã penalã;
d) asigurã şi faciliteazã cooperarea dintre instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, precum şi dintre acestea şi Oficiul European de Luptã Antifraudã şi autoritãţile publice relevante din celelalte state membre ale Uniunii Europene;
e) iniţiazã, prin Secretariatul General al Guvernului, şi avizeazã proiecte de acte normative privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
f) culege, analizeazã şi prelucreazã datele în scopul realizãrii analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
g) elaboreazã şi coordoneazã programe de perfecţionare, stagii de pregãtire şi instruire în domeniul luptei antifraudã;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative sau prin decizii ale primului-ministru.
(9) Departamentul primeşte sesizãrile Oficiului European de Luptã Antifraudã sau din alte surse ori se sesizeazã din oficiu cu privire la posibile nereguli ce afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene, efectueazã controalele corespunzãtoare şi pune la dispoziţia Oficiului European de Luptã Antifraudã actul de control cuprinzând aspectele constatate, precum şi toate datele şi informaţiile cerute.
(10) Toate autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, precum şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia sã sesizeze de îndatã Departamentul în cazul descoperirii unor indicii privind posibile fraude.
(11) În exercitarea atribuţiilor de control, Departamentul va proceda la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea de declaraţii, va solicita documentele şi informaţiile necesare.
(12) În vederea efectuãrii eficiente şi cu celeritate a controalelor, toate instituţiile şi autoritãţile publice implicate, precum şi operatorii economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, sunt obligaţi sã permitã reprezentanţilor Departamentului accesul necondiţionat în sedii, pe terenuri, în mijloace de transport sau în alte spaţii folosite în scopuri economice.
(13) Pe parcursul desfãşurãrii controalelor, Departamentul solicitã tuturor instituţiilor şi autoritãţilor publice implicate, precum şi operatorilor economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de control. Dacã din diverse motive acestea nu pot fi furnizate imediat, persoanele juridice menţionate au obligaţia sã rãspundã corespunzãtor şi complet în cel mult 10 zile de la data solicitãrii.
(14) Pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiei prevãzute la alin. (13), toate instituţiile şi autoritãţile publice implicate, precum şi operatorii economici, indiferent dacã sunt cu capital de stat sau privat, care deruleazã ori beneficiazã de fonduri comunitare vor desemna una sau mai multe persoane de contact. Acestea trebuie sã beneficieze de pregãtire specificã şi dotare tehnicã pentru îndeplinirea corespunzãtoare şi operativã a solicitãrilor Departamentului.
(15) În baza împuternicirii de control, reprezentanţii Departamentului pot proceda la luarea de declaraţii de la beneficiar sau reprezentantul acestuia, precum şi de la martorii ce pot furniza date cu privire la sãvârşirea unor nereguli ori fraude.
(16) La cererea Departamentului, organele de control financiar-fiscal, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei publice sunt obligaţi sã acorde sprijin echipei de control în exercitarea atribuţiilor ce îi revin.
(17) În cazul identificãrii de nereguli, Departamentul transmite actul de control autoritãţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea luãrii mãsurilor care se impun pentru remedierea deficienţelor şi, dupã caz, recuperarea sumelor plãtite necuvenit.
(18) În baza motivelor de fapt constatate de cãtre Departament şi a temeiului de drept indicat de acesta, autoritãţile procedeazã la stabilirea şi individualizarea obligaţiilor de platã şi emiterea titlului de creanţã, în cazul în care au fost prejudiciate bugetul general al Comunitãţilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori în numele lor şi/sau bugetele din care provine cofinanţarea aferentã.
(19) Constatãrile Departamentului sunt obligatorii pentru autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a cofinanţãrii aferente.
(20) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare pot solicita Departamentului reexaminarea situaţiei de fapt în cazul existenţei unor elemente care nu au fost avute în vedere în cadrul controlului efectuat de Departament.
(21) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii actului de control al Departamentului, mãsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin acesta, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
(22) În cazul constatãrii unor elemente de naturã infracţionalã în gestionarea fondurilor comunitare, dupã efectuarea tuturor operaţiunilor necesare, actul de control este transmis parchetului competent din punct de vedere material sã efectueze urmãrirea penalã, în vederea luãrii de îndatã a mãsurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru tragerea la rãspundere penalã a persoanelor vinovate.
(23) În scopul îndeplinirii atribuţiei prevãzute la alin. (8) lit. f), toate autoritãţile cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare nerambursabile, în controlul utilizãrii corespunzãtoare a fondurilor comunitare, în prevenirea şi combaterea neregulilor şi fraudelor, precum şi cele cu competenţe în efectuarea urmãririi penale şi sancţionarea celor vinovaţi şi în recuperarea prejudiciilor au obligaţia de a transmite Departamentului, în termen de 15 zile, datele şi informaţiile solicitate.
(24) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare comunitare au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de zile de la data dispunerii, mãsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale Departamentului, precum şi pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
(25) Departamentul poate beneficia din partea Uniunii Europene de asistenţã şi dotare tehnicã, precum şi de programe de pregãtire specificã a personalului.
(26) La solicitarea Oficiului European de Luptã Antifraudã, reprezentanţii acestuia pot participa direct la controalele efectuate de Departament. Reprezentanţii Oficiului European de Luptã Antifraudã au acces la toate datele şi informaţiile care au stat la baza întocmirii actului de control, în condiţiile legii.
(27) Personalul din cadrul Departamentului şi şeful Departamentului beneficiazã de prevederile <>Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiarã a personalului care gestioneazã fonduri comunitare, cu modificãrile ulterioare.
ART. IX
Structura organizatoricã, statul de funcţii şi numãrul maxim de posturi ale fiecãrei structuri din aparatul de lucru al Guvernului se aprobã prin decizie a primului-ministru, cu încadrarea în numãrul maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.
ART. X
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã în bugetele autoritãţilor şi instituţiilor publice care fac obiectul prevederilor acesteia, precum şi în anexele respectivelor bugete, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi cuprind prevederile bugetare, execuţia bugetarã pânã la data preluãrii, arhiva, contractele şi acţiunile aflate în derulare, posturile şi patrimoniul aferent, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din acestea.
ART. XI
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 17 iunie 2005, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 411/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemnezã:
--------------
Viceprim-ministru,
Dan Nica

Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu

Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Cãtãlin Ovidiu Baba

Departamentul pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş,
secretar de stat

p. Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 11 februarie 2009.
Nr. 3.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016