Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999 (*republicata*)  privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999 (*republicata*) privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 381 din 5 iunie 2002
-------------
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 64/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 4 februarie 2002, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 64/2002 a fost rectificata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 29 aprilie 2002.
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 31 martie 1999 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 128/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 14 septembrie 1999, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 236/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 22 mai 2001 şi abrogatã prin <>Legea nr. 64/2002 .

ART. 1
(1) Agenţii economici care efectueazã livrãri de bunuri sau prestãri de servicii direct cãtre populaţie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale, sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Agenţii economici prevãzuţi la alin. (1), denumiţi în continuare utilizatori, au obligaţia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale şi sa le predea clienţilor.
(3) În cazul în care agenţii economici efectueazã atât activitãţi de vânzare cu amãnuntul, cat şi cu ridicatã, aceştia au obligaţia sa emita bonuri fiscale pentru bunurile vândute cu amãnuntul şi facturi fiscale pentru vânzãrile cu ridicatã, cu excepţiile prevãzute de lege.
(4) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate prin distribuitori autorizaţi. Prin distribuitor autorizat, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, se înţelege orice agent economic comerciant, producãtorul ori importatorul de aparate de marcat electronice fiscale, persoane juridice romane autorizate în condiţiile prevãzute la art. 5. În situaţia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligaţi ca în momentul constatãrii defectiunii sa anunţe unitatea de service acreditata ori, dupã caz, distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentanţii legali ai acestuia în teritoriu.
(5) Pana la repunerea în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale, agenţii economici utilizatori sunt obligaţi sa înregistreze într-un registru, special întocmit în acest sens, toate operaţiunile efectuate, şi sa emita facturi fiscale pentru respectivele operaţiuni, la cererea clientului.
ART. 2
(1) Se excepteazã de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) comerţul ocazional cu produse agricole efectuat de producãtorii agricoli individuali în pieţe, târguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, precum şi vânzãrile efectuate prin automatele comerciale;
b) serviciile de alimentaţie publica efectuate în mijloace de transport public de cãlãtori;
c) vânzarea de pâine şi produse de panificatie în magazine sau în raioane specializate;
d) vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;
e) transportul public de cãlãtori pe baza de bilete sau abonamente tipãrite conform legii, precum şi cu metroul;
f) activitãţile pentru care încasãrile se realizeazã pe baza de bonuri cu valoare fixa tipãrite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, târguri şi oboare, grãdini zoologice şi grãdini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc şi altele similare;
g) activitãţile de asigurãri, precum şi activitãţile financiare şi bancare, cu excepţia caselor de schimb valutar aparţinând persoanelor juridice autorizate;
h) activitãţile desfãşurate în mod independent de persoanele fizice autorizate, inclusiv ca profesii liberale, exclusiv activitãţile de taximetrie auto pentru mãrfuri şi persoane;
i) vânzarea obiectelor de cult şi serviciile religioase prestate de instituţiile de cult.
(2) În situaţia în care un agent economic presteazã atât activitãţi prevãzute la alin. (1) lit. a)-i), cat şi activitãţi pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta este obligat sa organizeze gestiuni şi evidente contabile distincte pentru aceste activitãţi.
ART. 3
(1) În sensul dispoziţiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat electronice fiscale sunt: casele de marcat, precum şi alte sisteme ce includ dispozitive cu funcţii de case de marcat, care înglobeazã constructiv un modul fiscal, prin intermediul cãruia controleazã memoria fiscalã, dispozitivul de imprimare şi afisajul client.
(2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa îndeplineascã cumulativ cel puţin urmãtoarele funcţii esenţiale:
a) conservarea datelor prin acumulari progresive;
b) imprimarea şi emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale de închidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
c) înregistrarea în memoria fiscalã a datelor de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de închidere zilnica şi a oricãror modificãri de parametri care afecteazã interpretarea datelor stocate şi evenimente care afecteazã continuitatea înregistrãrii datelor;
d) blocarea automatã a functionarii aparatului, când sunt inactive memoria fiscalã, dispozitivul de imprimare sau afisajul client;
e) asigurarea continuitãţii functionarii şi înregistrãrii datelor, coerentei structurii de date şi a documentelor emise, precum şi asigurarea procedurilor de recuperare din stãri de eroare generate de manipulari gresite sau de erori de sistem.
(3) Memoria fiscalã este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie sa permitã obligatoriu acumulari progresive ale datelor fãrã ca acestea sa poatã fi modificate sau şterse, precum şi conservarea în timp a acestora pe o perioada de minimum 10 ani.
(4) În memoria fiscalã se vor stoca urmãtoarele date: denumirea şi codul fiscal ale emitentului, adresa de la locul de instalare a aparatului, logotipul şi seria fiscalã ale aparatului, precum şi datele prevãzute la alin. (2) lit. c).
(5) Aparatele de marcat electonice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea unui sigiliu fiscal de cãtre persoane autorizate în acest scop de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 4
(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal, care trebuie sa cuprindã cel puţin: denumirea şi codul fiscal ale agentului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul şi seria fiscalã ale aparatului; numãrul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea fiecãrui bun livrat sau serviciu prestat; preţul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, cu indicarea cotei de taxa; valoarea totalã a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã; valoarea totalã a taxei pe valoarea adãugatã pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; valoarea totalã a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã, dacã este cazul.
(2) Rola jurnal este documentul pe care se înscriu toate datele din bonurile fiscale şi se pãstreazã în arhiva agenţilor economici timp de 2 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia a fost întocmit.
(3) Raportul fiscal de închidere zilnica este documentul care conţine: denumirea şi codul fiscal ale agentului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul şi seria fiscalã ale aparatului; numãrul de ordine numerotat progresiv; data şi ora emiterii; numãrul bonurilor emise în ziua respectiva; valoarea totalã a operaţiunilor efectuate şi totalul taxei pe valoarea adãugatã, cu precizarea nivelului cotei, valoarea totalã a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã, precum şi valoarea taxelor care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã. Raportul fiscal de închidere zilnica reprezintã documentul pe baza cãruia se înregistreazã veniturile din activitatea de comerţ sau de prestãri de servicii în evidenta contabila a utilizatorului.
(4) Registrul special prevãzut la art. 1 alin. (5) şi raportul fiscal de închidere zilnica sunt documente avute în vedere de cãtre organele fiscale cu ocazia verificãrii veniturilor care stau la baza determinãrii impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Aceste documente se arhiveaza şi se pãstreazã pe o perioada de 10 ani.
(5) Agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice fiscale, la umplerea memoriei fiscale, atunci când aceasta trebuie înlocuitã ca urmare a defectarii, ori când nu mai poate fi folositã de cãtre utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care aceştia îşi înceteazã activitatea, sunt obligaţi ca, dupã citirea memoriei şi preluarea rolei pe care sunt înregistrate datele din aceasta de cãtre organul fiscal teritorial, sa predea memoria fiscalã spre pãstrare şi arhivare direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz. Pãstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale se asigura pentru o perioada de minimum 10 ani.
(6) Agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice fiscale sunt obligaţi sa foloseascã numai consumabile furnizate de cãtre distribuitorii autorizaţi care asigura menţinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevãzutã.
(7) Consumabilele pentru aparatele de marcat electronice fiscale livrate utilizatorilor de cãtre distribuitorii autorizaţi vor fi personalizate prin marcarea acestora cu datele necesare identificarii lor.
(8) Agenţii economici prevãzuţi la art. 1 alin. (1) au obligaţia ca lunar, o data cu Declaraţia privind obligaţiile de plata la bugetul de stat, sa predea organului fiscal teritorial raportul memoriei fiscale pe perioada de raportare.
(9) Investiţiile efectuate pentru achiziţionarea aparatelor de marcat electronice fiscale sunt sume deductibile fiscal integral în luna înregistrãrii achiziţiei, cu condiţia instalãrii şi utilizãrii aparatelor în aceasta luna.
ART. 5
(1) În vederea avizãrii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale şi a autorizãrii distribuitorilor, precum şi a unitãţilor de service se constituie, sub autoritatea Ministerului Finanţelor Publice, Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale.
(2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pe teritoriul României este permisã numai dacã pentru respectivele aparate s-a obţinut avizul comisiei prevãzute la alin. (1) şi în condiţiile stipulate în acest aviz.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de cãtre distribuitor cu manual de utilizare a acestora, precum şi cu o brosura cu pagini numerotate, care conţine evoluţia exploatãrii aparatului, denumita carte de intervenţii. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligaţi sa pãstreze cartea de intervenţii, iar împreunã cu unitãţile de service acreditate rãspund de completarea şi de actualizarea acesteia cu datele referitoare la identitatea utilizatorului şi la intervenţiile service efectuate.
(4) Sunt admişi la procedura de avizare numai agenţii economici care comercializeazã aparate de marcat electronice fiscale ce se încadreazã în prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garanţie, postgaranţie, consumabile şi piese de schimb.
(5) Distribuitorii autorizaţi, prin unitãţile de service acreditate, sunt obligaţi sa asigure în termen de maximum 72 de ore de la solicitarea utilizatorului instalarea aparatului nou, repunerea în funcţiune a aparatului defect sau înlocuirea acestuia.
ART. 6
Obligaţia agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ia naştere astfel:
a) de la data de 1 ianuarie 2000, pentru contribuabilii care au realizat venituri totale în anul 1998 de peste 500 milioane lei;
b) de la data de 1 iulie 2000, pentru contribuabilii care au realizat venituri totale în anul 1998 între 100 milioane lei şi 500 milioane lei;
c) de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta, pentru contribuabilii care realizeazã venituri totale sub 100 milioane lei.
ART. 7
Agenţii economici care pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta au achiziţionat aparate de marcat electronice fiscale în scopul utilizãrii sau distribuirii sunt obligaţi ca pana la data de 1 ianuarie 2000 sa obţinã avizul Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale.
ART. 8
(1) Distribuitorii autorizaţi care înceteazã activitatea de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi cei cãrora li s-a retras avizul de distribuţie şi utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale rãmân rãspunzãtori în continuare pentru obligaţiile ce le revin conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, pentru aparatele livrate.
(2) În cazul în care utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale îşi înceteazã activitatea, precum şi în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale confiscate potrivit legii ori preluate spre valorificare de societãţile bancare ca urmare a neachitarii împrumutului contractat pentru achiziţionarea acestor aparate, valorificarea lor se va realiza numai prin distribuitorii autorizaţi.
ART. 9
(1) Clienţii vor solicita şi vor pãstra bonurile fiscale asupra lor pana la pãrãsirea unitãţii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor în vederea prezentãrii lor la un eventual control, pentru justificarea provenientei acestora.
(2) Utilizatorii sunt obligaţi sa afiseze la loc vizibil anunţuri de atentionare a clienţilor cu privire la obligaţia acestora de a respecta dispoziţiile prevãzute la alin. (1).
ART. 10
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
a) comercializarea de cãtre agenţii economici a aparatelor de marcat electronice fiscale fãrã avizul Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale ori nerespectarea condiţiilor stipulate în aviz, altele decât cele definite ca fiind contravenţii în prezentul articol;
b) neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin. (2), la termenele stabilite la art. 6, cu excepţia prevãzutã la art. 1 alin. (5), neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioarã celei reale, precum şi nereintroducerea datelor înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnica pana în momentul stergerii memoriei operative;
c) emiterea bonului fiscal fãrã ca acesta sa conţinã toate datele prevãzute la art. 4 alin. (1);
d) nepredarea bonului fiscal clientului de cãtre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal;
e) neîndeplinirea de cãtre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiei de a afişa anunţurile de atentionare prevãzute la art. 9 alin. (2);
f) nerespectarea de cãtre utilizatori a obligaţiei de a anunta unitatea de service desemnatã de distribuitorul autorizat ori, dupã caz, distribuitorul sau reprezentantul acestuia în momentul constatãrii defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale;
g) folosirea de cãtre agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice fiscale a altor consumabile decât cele prevãzute la art. 4 alin. (6);
h) nerespectarea obligaţiilor ce revin distribuitorilor autorizaţi prin unitãţile de service acreditate de a instala, de a repune în funcţiune aparatele de marcat electronice fiscale defecte ori de a le înlocui în termenul prevãzut la art. 5 alin. (5);
i) nerespectarea de cãtre distribuitorii autorizaţi care înceteazã activitatea de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi de cei cãrora li s-a retras avizul de distribuţie şi utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiilor ce le revin potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, pentru aparatele livrate;
j) nerespectarea obligaţiei de a pãstra şi arhiva rola jurnal, raportul fiscal de închidere zilnica şi registrul special, prevãzut la art. 1 alin. (5);
k) nerespectarea obligaţiei de a pãstra, de a completa şi de a actualiza cartea de intervenţii prevãzutã la art. 5 alin. (3), precum şi nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5);
l) nerespectarea obligaţiei de a preda spre pãstrare şi arhivare memoria fiscalã, conform prevederilor art. 4 alin. (5);
m) comercializarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt sigilate potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (5), nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), precum şi nerespectarea prevederilor normelor prevãzute la art. 15.
ART. 11
(1) Amenzile pentru contravenţiile prevãzute la art. 10 se aplica agenţilor economici, cu excepţia celor prevãzute la lit. d), astfel:
a) faptele prevãzute la art. 10 lit. c), e), f), g) şi m) se sancţioneazã cu amenda de la 5 milioane lei la 10 milioane lei;
b) faptele prevãzute la art. 10 lit. a), b), h), j) şi k) se sancţioneazã cu amenda de la 20 milioane lei la 100 milioane lei;
c) faptele prevãzute la art. 10 lit. i) şi l) se sancţioneazã cu amenda de la 50 milioane lei la 200 milioane lei.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor fizice, se sancţioneazã cu amenda de la 2 milioane lei la 10 milioane lei.
(3) Sumele gãsite la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor aparţinând agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 alin. (1), care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special, menţionat la art. 1 alin. (5), ori prin facturi fiscale, dupã caz, sunt considerate fãrã provenienta şi se confisca, fãcându-se venit la bugetul de stat. De asemenea, se confisca sumele încasate din livrarea de bunuri ori prestarea de servicii dupã suspendarea activitãţii agenţilor economici, potrivit art. 14.
ART. 12
(1) Constatarea contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice, precum şi din unitãţile sale teritoriale.
(2) Contestarea actelor de control întocmite de organele prevãzute la alin. (1) şi soluţionarea contestaţiilor, cu excepţia celor formulate impotriva deciziei de retragere a avizului de distribuţie şi utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale, se efectueazã potrivit legislaţiei în vigoare privind soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.*)

-------------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001 şi a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 180/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.

ART. 13
(1) În cazul repetarii faptei prevãzute la art. 10 lit. h), o data cu aplicarea amenzii contravenţionale organele de control vor propune comisiei prevãzute la art. 5 alin. (1) şi retragerea avizului eliberat distribuitorului pentru distribuţia şi comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
(2) În cazul repetarii faptei prevãzute la art. 10 lit. a), referitoare la comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale neavizate de comisia prevãzutã la art. 5 alin. (1), o data cu aplicarea amenzii contravenţionale organele de control vor dispune şi confiscarea încasãrilor obţinute de agentul economic contravenient din aceasta activitate, sumele fãcându-se venit la bugetul de stat.
ART. 14
Neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevãzute la art. 6 atrage suspendarea activitãţii unitãţii pana în momentul inlaturarii cauzelor care au generat aceasta.
ART. 15
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016