Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999  privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 131 din 31 martie 1999
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
(1) Agenţii economici care efectueazã livrãri de bunuri sau prestãri de servicii direct cãtre populaţie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi, sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Agenţii economici prevãzuţi la alin. (1), denumiţi în continuare utilizatori, au obligaţia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale şi sa le predea clienţilor.
(3) În cazul în care agenţii economici efectueazã atât activitãţi de vânzare cu amãnuntul, cat şi cu ridicatã, aceştia au obligaţia sa emita bonuri fiscale pentru bunurile vândute cu amãnuntul şi facturi fiscale pentru vânzãrile cu ridicatã.
(4) În situaţia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii sunt obligaţi ca în momentul constatãrii defectiunii sa anunţe distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentanţii legali ai acestuia în teritoriu. Prin distribuitor autorizat, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, se înţelege orice agent economic producãtor, importator sau comerciant, autorizat în condiţiile prevãzute la art. 5.
(5) Pana la repunerea în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale, agenţii economici utilizatori sunt obligaţi sa înregistreze într-un registru, special întocmit în acest sens, toate operaţiunile efectuate şi sa emita facturi fiscale pentru respectivele operaţiuni.
ART. 2
(1) Se excepteazã de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) agenţii economici care realizeazã venituri totale anuale de pana la 100 milioane lei;
b) comerţul şi prestãrile de servicii cu caracter ambulant, desfãşurate în zone publice ori la domiciliul clientului, pe baza de autorizaţie, precum şi vânzãrile efectuate prin automatele comerciale;
c) serviciile de alimentaţie publica efectuate în mijloace de transport;
d) vânzarea de pâine şi produse de panificatie în magazine sau în raioane specializate;
e) vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;
f) transportul de persoane pe baza de bilete sau de abonamente, precum şi cu metroul;
g) activitãţile pentru care încasãrile se realizeazã pe baza de bonuri cu valoare fixa - bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, târguri şi oboare, grãdini zoologice şi grãdini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule şi altele similare.
(2) În situaţia în care un agent economic presteazã atât activitãţi prevãzute la alin. (1) lit. b)-g), cat şi activitãţi pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, fãrã a organiza gestiuni şi evidente contabile distincte pentru acestea, obligaţia utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale se extinde asupra întregii activitãţi.
ART. 3
(1) În sensul dispoziţiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat electronice fiscale sunt: casele de marcat, precum şi alte sisteme ce includ dispozitive cu funcţii de case de marcat, care înglobeazã constructiv un modul fiscal, prin intermediul cãruia controleazã memoria fiscalã, dispozitivul dublu de imprimare şi afisajul client.
(2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa îndeplineascã cumulativ cel puţin urmãtoarele funcţii esenţiale:
a) conservarea datelor prin acumulari progresive;
b) imprimarea şi emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale de închidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
c) înregistrarea în memoria fiscalã a datelor de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de închidere zilnica şi a oricãror modificãri de parametri care afecteazã interpretarea datelor stocate şi evenimente care afecteazã continuitatea înregistrãrii datelor;
d) blocarea automatã a functionarii aparatului atunci când sunt inactive memoria fiscalã, dispozitivul dublu de imprimare sau afisajul client;
e) asigurarea continuitãţii functionarii şi înregistrãrii datelor, coerentei structurii de date şi a documentelor emise, precum şi asigurarea procedurilor de recuperare din stãri de eroare generate de manipulari gresite sau de erori de sistem.
(3) Memoria fiscalã este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie sa permitã obligatoriu acumulari progresive ale datelor fãrã ca acestea sa poatã fi modificate sau şterse, precum şi conservarea în timp a acestora pe o perioada de minimum 10 ani.
(4) În memoria fiscalã se vor stoca urmãtoarele date: denumirea, adresa, codul fiscal ale emitentului, logotipul şi seria aparatului, precum şi datele prevãzute la alin. (2) lit. c).
(5) Aparatele de marcat electronice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea unui sigiliu fiscal de cãtre persoane autorizate în acest scop de Ministerul Finanţelor.
ART. 4
(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal, care trebuie sa cuprindã cel puţin: denumirea, adresa şi codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul şi seria aparatului; numãrul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate; cantitãţile; preţurile unitare; valoarea; cotele de taxa pe valoarea adãugatã; valoarea totalã; valoarea taxei pe valoarea adãugatã, precum şi alte taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã.
(2) Rola jurnal este documentul care se tipareste concomitent cu bonul fiscal, conţine toate datele din acesta şi se pãstreazã în arhiva agenţilor economici timp de 2 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia a fost întocmit.
(3) Raportul fiscal de închidere zilnica este documentul care conţine: denumirea, adresa şi codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul şi seria aparatului; numãrul de ordine numerotat progresiv; data şi ora emiterii; numãrul bonurilor emise în ziua respectiva; valoarea totalã a operaţiunilor efectuate, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, şi defalcarea acesteia pe cote de taxa pe valoarea adãugatã, cu precizarea nivelului cotei, precum şi valoarea taxelor care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã.
(4) Registrul special prevãzut la art. 1 alin. (5) şi raportul fiscal de închidere zilnica sunt documente avute în vedere de cãtre organele fiscale cu ocazia verificãrii veniturilor care stau la baza determinãrii impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Aceste documente se arhiveaza şi se pãstreazã pe o perioada de 10 ani.
(5) Agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice fiscale, la umplerea memoriei fiscale sau atunci când aceasta trebuie înlocuitã ca urmare a defectarii, sunt obligaţi sa predea memoria fiscalã spre pãstrare şi arhivare direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz. Pãstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale se asigura pentru o perioada de 10 ani.
ART. 5
(1) În vederea avizãrii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale, a distribuitorilor autorizaţi şi a unitãţilor service acreditate se constituie Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale.
(2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pe teritoriul României este permisã numai dacã pentru respectivele aparate s-a obţinut avizul comisiei prevãzute la alin. (1) şi în condiţiile stipulate în acest aviz.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de cãtre distribuitor cu o brosura cu pagini numerotate, care conţine istoria aparatului, denumita carte de intervenţii. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligaţi sa pãstreze în condiţii optime cartea de intervenţii, iar împreunã cu unitãţile de service acreditate rãspund de completarea şi de actualizarea acesteia cu datele referitoare la utilizator şi la intervenţiile service.
(4) Sunt admişi la procedura de avizare numai agenţii economici care comercializeazã aparate de marcat electronice fiscale ce se încadreazã în prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garanţie, postgaranţie şi piese de schimb.
(5) Distribuitorii sunt obligaţi ca prin sistemul de service acreditat sa asigure, în termen de maximum 72 de ore de la anunţarea defectarii aparatului de cãtre agentul economic, repunerea în funcţiune a aparatului de marcat electronic fiscal sau înlocuirea acestuia.
ART. 6
(1) Obligaţia agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a utiliza aparatele de marcat electronice fiscale ia naştere astfel:
a) în termen de 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenta, pentru contribuabilii care au realizat venituri totale în anul 1998 de peste 500 milioane lei;
b) în termen de 12 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenta, pentru contribuabilii care au realizat venituri totale în anul 1998 între 100 şi 500 milioane lei.
(2) Agenţii economici care se înregistreazã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului dupã data de 1 ianuarie 1999 au obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care au depãşit plafonul prevãzut la art. 2 alin. (1) lit. a), dar nu înainte de 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 7
Agenţii economici care pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta au achiziţionat aparate de marcat electronice fiscale în scopul utilizãrii sau distribuirii sunt obligaţi ca în termen de 6 luni de la aceasta data sa obţinã avizul Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale.
ART. 8
Clienţii vor solicita, vor prelua şi vor pãstra bonurile fiscale asupra lor pana la ieşirea din unitatea de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, în vederea prezentãrii acestora la un eventual control.
ART. 9
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã potrivit legii penale nu sunt considerate infracţiuni:
a) dotarea, comercializarea sau utilizarea de cãtre agenţii economici a aparatelor de marcat electronice fiscale fãrã avizul Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale ori nerespectarea condiţiilor stipulate în aviz;
b) livrarea de bunuri sau prestarea de servicii fãrã emiterea bonului fiscal, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 1 alin. (5);
c) nepredarea bonului fiscal clientului de cãtre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal;
d) nerespectarea de cãtre clienţi a obligaţiei de a solicita, prelua, pãstra bonurile fiscale şi de a le prezenta la cererea organelor de control;
e) nerespectarea de cãtre utilizatori a obligaţiei de a anunta distribuitorul autorizat sau reprezentanţii legali ai acestuia în teritoriu în momentul constatãrii defectarii aparatului de marcat electronic fiscal;
f) nerespectarea obligaţiilor ce revin distribuitorilor de repunere în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte sau de înlocuire a acestora în termenul prevãzut de prezenta ordonanta de urgenta;
g) nerespectarea obligaţiei de a pãstra şi de a arhiva rola jurnal, raportul fiscal de închidere zilnica şi registrul special prevãzut la art. 1 alin. (5);
h) nerespectarea obligaţiei de a pãstra, de a completa şi de a actualiza cartea de intervenţii prevãzutã la art. 5 alin. (3);
i) nerespectarea obligaţiei de a preda spre pãstrare şi arhivare memoria fiscalã, conform prevederilor art. 4 alin. (5);
j) emiterea bonului fiscal pentru o valoare inferioarã celei reale, precum şi nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5).
ART. 10
(1) Amenzile pentru contravenţiile prevãzute la art. 9 se aplica persoanelor juridice, cu excepţia celor prevãzute la lit. c) şi d), astfel:
a) faptele prevãzute la lit. a), b), e), f) şi j) se sancţioneazã cu amenda de la 5 milioane lei la 10 milioane lei;
b) faptele prevãzute la lit. g) şi h) se sancţioneazã cu amenda de la un milion lei la 25 milioane lei;
c) fapta prevãzutã la lit. i) se sancţioneazã cu amenda de la 50 milioane lei la 100 milioane lei.
(2) Amenzile pentru contravenţiile prevãzute la art. 9 lit. c) şi d) se aplica persoanelor fizice, astfel:
a) fapta prevãzutã la lit. c) se sancţioneazã cu amenda de la un milion lei la 5 milioane lei;
b) fapta prevãzutã la lit. d) se sancţioneazã cu amenda de la 100.000 lei la 500.000 lei.
ART. 11
(1) Constatarea contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de specialitate din Ministerul Finanţelor, Ministerul de Interne, precum şi din unitãţile lor teritoriale.
(2) Contestarea actelor de control întocmite de organele prevãzute la alin. (1) şi soluţionarea contestaţiilor se efectueazã pe baza procedurilor prevãzute de legislaţia în vigoare.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
ART. 12
În cazul repetarii faptei prevãzute la art. 9 lit. f), o data cu aplicarea amenzii contravenţionale organele de control vor dispune şi retragerea definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distribuţia şi comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
ART. 13
Neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevãzute la art. 6 atrage suspendarea activitãţii unitãţii pana în momentul inlaturarii cauzelor care au generat aceasta.
ART. 14
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României Ministerul Finanţelor va elabora norme metodologice de aplicare, ce vor cuprinde prevederi privind structura şi atribuţiile Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi procedura de suspendare a activitãţii sau de retragere definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distribuirea şi comercializarea aparatelor, care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016